Meillä on viilennyspumppu 78 neliöisessä kerrostalohuoneistossa, jossa varsinaisesta ilmanvaihdosta huolehtii Vallox 95.
Ilmanvaihdossahan on käytännössä 4 asentoa, joista 1 on "poissa" -asento ja normaalisti sen kuuluisi ohjeiden mukaan olla asennossa 2, kun asukkaat on kotona. Kokonaan päältä ilmanvaihtoahan ei saa, eli 1-asennossa ilma myös pitäisi hieman vaihtua. Nyt kuumilla keleillä viilennyspumppu on ollut päällä yötäpäivää, mutta koska varsinainen ilmanvaihto tuo (lämmintä) korvausilmaa ulkoa, olen suurimmaksi osaksi pitänyt kiinteistön ohjeiden vastaisesti ilmanvaihtoa asennossa 1, jotta viilennyspumpun viileä ilma pysyisi mahdollisimman viileänä ja mahdollisimman pitkään viileänä. Kerran päivässä, varsinkin iltaisin kun ulkona ei ole enää niin kuuma, olen kuitenkin käyttänyt ilmanvaihtoa jonkun aikaa 3 tai 4 asennossa, jotta sisälle tulisi taas korvaavaa ilmaa, ettei hengitetty ilmanlaatu olisi liian huonoa.
Meneekö kikkailuksi? Miten muut olette toimineet ilmanvaihdon ja viilennyspumpun kanssa?
Ilmanvaihdon puhaltimien nopeushan ei yksinään kerro oikeastaan mitään. Toinen vähintään yhtä tärkeä seikka on, että ilmamäärät on säädetty riittäviksi (neliöt ja ihmismäärä). Kärjistäen: liian pienet ilmamäärät ja kone asennossa 2 on mahdollisesti huonompi juttu kuin varmasti riittävät ilmamäärät ja kone asennosa 1. Jos ilmankosteus ei nouse liikaa, ilma on raikasta eikä ihmisillä päätä särje tai vastaavaa, niin todennäköisesti ei ongelmaa. En nyt kuitenkaan tiedä, että onko tuon asian kanssa kikkailusta varsinaista hyötyä. Itse ehkä tekisin niin, että IV-kone vaan suosiolla ohjeiden mukaisella nopeudella ja jos meinaa olla liian kuuma, niin sitten siitä pumpusta kylmempää asetusta kehiin. Omien havaintojeni mukaan pelkän IV-koneen puhallinnopeuden muuttaminen ei juurikaan kämppää viilennä. Meillä ei ole talossa minkäänlaista pumppua ja nyt päiväsaikaan on tukalan kuuma (yläkerrassa 30 astetta). Vaikka illalla tai yöllä laittaisi joksikin aikaa IV-koneen puhaltamaan asennossa 5, niin ei se siltikään järjellisessä ajassa kämppää viilennä. Tuskin siis juuri kuumentaakaan. Jos ja kun haluat eliminoida ulkoa tulevan lämmön, niin todennäköisesti huomattavasti tehokkaampi keino on se vanha tuttu: sälekaihtimet visusti kiinni, kun aurinko paistaa.
Viimeksi muokattu: