- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 532
Mitsun myyntimies sanoi meille että kunnon pakkasilla vettä ei juuri tule, eniten vettä tulee nollakelien yhteydessä.
Mene ja tiedä.
Mene ja tiedä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oikein kovilla pakkasilla ulkoilman absoluuttinen kosteussisältö on pieni, joten ei sitä paljoa pääse kertymään.Mitsun myyntimies sanoi meille että kunnon pakkasilla vettä ei juuri tule, eniten vettä tulee nollakelien yhteydessä.
Mene ja tiedä.
Oikein kovilla pakkasilla ulkoilman absoluuttinen kosteussisältö on pieni, joten ei sitä paljoa pääse kertymään.
Jos vettä ei tule tavella lainkaan, niin epäilisin kyllä, että kone on rikki...
Minulla on juurikin näin tehty, mutta koen sen epävarmaksi tavaksi hallita vesiä. Pidän ilpin alla em. lasten pulkkaa, johon on porattu reikä kaivon kohdalle. Tällöin vesi valuu pulkasta sadevesijärjestelmään niin kauan kun kelien puolesta pystyy ja kylmemmällä jäätyy kun jäätyy ja pulkka tyhjennetään tarvittaessa. Tänä talvena ei vielä ole tarvinnut tyhjätä kertaakaan, vaikka Mitsu on ollut lämmitysmoodissa syyskuusta asti.Itsellä mennyt yksi laastipalju ku olen yrittänyt kenkiä vähän liian kovalla voimalla paljusta jääkönttiä irti. Silti olen ollut tyytyväinen ratkaisuun, palju nyt ei mahdottomasti maksa.
Jos rakennuttaisin uutta taloa, niin kaivattaisin sadevesijärjestelmän routarajan alapuolelle (näin kai ne nykyään pitäisikin tehdä) ja tekisin niin, että ilpin vedet tippuisi pystysuoraan routarajan alapuolelle. Nyt menee sadevesijärjestelmä 30cm syvyydessä, koitin johtaa ilpin vedet sinne eristetyssä putkessa saattokaapelin kanssa, mutta eipä se kovilla pakkasilla toiminut, laastipalju on käytännössä paljon vaivattomapi. Mutta kesällä toimii hyvin.
Virtausnopeuden saapi ajatella "tilavuus per aika". Siitä ja ilmankosteustiedostahan saa suoraan laskettua paljonko "vettä menee koneen läpi".ilman virtausnopeudesta. Kone varmaan vaikuttaa tuohon ulkokennon kylmenemiseen ja virtausnopeuteen.
https://www.landen.fi/lvi/varinanvaimennin-entrade-2-2-kpl-pss-jousi/p/6438056134037/ tälläiset tilasin syksyllä ja muutti oman yksikön dieselpörinät huomattavasti vaimeammaksi jyminäksi. Asennuksessa muistettava huomioida jousien eri jäykkyydet. Pieni hinta kokeilla.Kellään kokemusta näistä värinän/äänenvaimentimista. Ulkoyksikkö resonoi seinän kautta dieselmäisesti kovemmilla pakkasilla.
Ilmalämpöpumppu
Ilmalämpöpumppu asennettuna Netraudasta! Meiltä suosituimmat mallit edullisesti parhailta merkeiltä, kuten Mitsubishi ja Panasonic - kotiin toimitettuna.www.netrauta.fi
Kellään kokemusta näistä värinän/äänenvaimentimista. Ulkoyksikkö resonoi seinän kautta dieselmäisesti kovemmilla pakkasilla.
Ilmalämpöpumppu
Ilmalämpöpumppu asennettuna Netraudasta! Meiltä suosituimmat mallit edullisesti parhailta merkeiltä, kuten Mitsubishi ja Panasonic - kotiin toimitettuna.www.netrauta.fi
Miksi ei toiminut? Jäätykö putki tukkoon saattokaapelista huolimatta? Luulisi jos putkessa on riittävästi kaatoa niin ei paljoa ehtisi jäätymään. Itse pohtinut tällästä ratkaisua: vaikka laastipalju tai vastaava ulkoyksikön alle ja siihen reikä johon pystyisi asentamaan letkun ja letkun saattaisi jonkun matkan päähän talosta ja saattokaapeli letkun sisälle. Tuleeko hankalaksi/kalliiksi?Itsellä mennyt yksi laastipalju ku olen yrittänyt kenkiä vähän liian kovalla voimalla paljusta jääkönttiä irti. Silti olen ollut tyytyväinen ratkaisuun, palju nyt ei mahdottomasti maksa.
Jos rakennuttaisin uutta taloa, niin kaivattaisin sadevesijärjestelmän routarajan alapuolelle (näin kai ne nykyään pitäisikin tehdä) ja tekisin niin, että ilpin vedet tippuisi pystysuoraan routarajan alapuolelle. Nyt menee sadevesijärjestelmä 30cm syvyydessä, koitin johtaa ilpin vedet sinne eristetyssä putkessa saattokaapelin kanssa, mutta eipä se kovilla pakkasilla toiminut, laastipalju on käytännössä paljon vaivattomapi. Mutta kesällä toimii hyvin.
Sulatusvesikaukalo Tecnosystem lämmityskaapeli 3m 850x400mm itellä tommonen alla. Siitä vedetty letku sadevesikaivoon. Sais olla vaan pidempi sulatuskaalepeli tuossa sarjassa niin oli hyvä.Pidättekö ihan jotain laastipaljua ilpin alla vaiko sitten jotain viistosti olevaa levyä, joka vie sulamisvedet kauemmaksi?
Paljonhan tommonen kaukalo vetää sähköä vuoden aikana, ei tuolla pakkasilla tommoset vastukset lumessa ja jäässä ilmaiseksi hohkaa.
Miksi ei toiminut? Jäätykö putki tukkoon saattokaapelista huolimatta? Luulisi jos putkessa on riittävästi kaatoa niin ei paljoa ehtisi jäätymään. Itse pohtinut tällästä ratkaisua: vaikka laastipalju tai vastaava ulkoyksikön alle ja siihen reikä johon pystyisi asentamaan letkun ja letkun saattaisi jonkun matkan päähän talosta ja saattokaapeli letkun sisälle. Tuleeko hankalaksi/kalliiksi?
Onko mitään syytä olla ottamatta tuota Greetä? Ei ole tietoa kuinka kauan tässä tulee asusteltua, niin halvin houkuttaa. Kaikki noista on kyllä ihan ylimitoitettuja, mutta mitä hinnastoja katselin, niin 2-2.5 kW laitteet on käytännössä samanhintaisia eli se ja sama.
Riippuu lähinnä siitä, että onko putkissa varaa ja onko läpivienti sopivassa kohtaa. Pumpusta riippuen saattaa selvitä nopeastikin vähän keulaa avaamalla ja sisälle vilkuilemalla.Millainen operaatio on ilmanlämpöpumpun sisäyksikön siirto 5-10cm alemmas. Suunnitelmissa paneelikatto gyproc katon päälle.
Riippuu lähinnä siitä, että onko putkissa varaa ja onko läpivienti sopivassa kohtaa. Pumpusta riippuen saattaa selvitä nopeastikin vähän keulaa avaamalla ja sisälle vilkuilemalla.
Elikkä pitäisi saada uusi kone. ILTO 300:n tilalle kävisi adapterilla Swegon Casa W4 smart ilman, että tarttee tehdä lainkaan muutoksia IV-hormeihin.
Käyköhän mikään muu kone tuohon samaan adapteriin? Harkitsen samantapaista operaatiota, ja tuli mieleen, että olisikohan mahdollista hankkia tuo Swegonin adapteri ja sitten joku parempi IV-kone?
Juuri tuon takia IV-koneen manuaalissa varoitetaan käyttämästä liian tiheää säleikköä. Ei muuta kuin harvempaa tilalle ja sen sisällä ei saa olla ötökkäverkkoa tmv. Tai sitten virittelee jonkin irroitettavan säleikön minkä saa otettua pois talveksi.Onko niksejä millä saisi estettyä tuloilman säleikön umpeen kuurautumisen? Näkyy Oulun korkeudella kuurautuvan tuollainen perus alumiinisäleikkö umpeen kun lämpötila vaihtelee kovasta pakkasesta lauhaan sopivalla nopeudella. Tähän mennessä pitänyt harjalla käydä avaamassa käsipelillä, ei jaksanut IV kone imaista täydellä teholla kuuraa pois kun kokeilin.
Ps. Mikä W4:ssa on huonoa sinun mielestä? En ole itse perehtyunyt näihin laitteisiin lainkaan, joten en oikein osaa tehdä vertailua.
Tällä alueella 95% asunnoista näkyy omaavan umpeen kuurautuneen säleikön. Tosiaan jos olis tietoa auttaako tuohon esim pieni lippa säleikön päälle tms systeemi niin voisi melkein harkita sellaisen asentamista. Ei tarttisi montaa kertaa käydä harjalla hieromassa auki säleikköä. Hyvä tietää että muovikaan ei tuossa auta, se oli yksi vaihtoehto omalla listalla, että auttaisikohan materiaalin vaihto alumiinista muoviin.Iteki tuossa vilkasin raitisilmaputkensäleikön ja näytti vetäneen kuuraan ensimmäisen kerran tälle talvelle. Muovinen ja harva säleikkö kyseessä sekä Oulun korkeudella, liekkö syynä vain muuttuva ilmanala.
Ihan periaatteesta en haluaisi ostaa sellaisen firman laitetta, joka on joskus onnistunut suunnittelemaan Ilton. Lisäksi muistelen täältäkin lukeneeni, että se Casa jäätyy ja/tai pumppailee.
Mutta mitään faktaa ei siis ole, pääasiassa vain Ilton luomia ennakkoluuloja.
No, meillä on tuo Swego ILTO 440 Control ja se kyllä vetää lämmön talteenottokennon jäähän kun pakkanen ylittää 20-25 astetta. Ihan aina. Sen jälkeen on sitten sitä katkokäyntiä. Joskus olen käynyt sulattamassa ja kuivaamassa sen jos on ollut pidempi pakkasjakso.
Ei ole ulkoilman esilämmitystä. Ulkoilma tulee ihan raakana kennolle. Vasta HEPA -suodattimen jälkeen on asuntoon menevälle ilmalle sähkövastus lämmittämässä.Olikos tuossa ILTO 440:ssä ulkoilman esilämmitystä? Koska jos ei, niin pakkohan sen onkin pätkiä, ellei ole jotain vähän hienompaa teknoa sisässä, mutta ei kai ILTO:ssa sentään? W4:ssa kai on tuo esilämmitys jos en väärin katsonut, jolloin pätkimistä ei kai pitäisi niin tapahtua? Mutta ei ole kyllä henkkoht kokemuksia tosiaan.
Enpä ollutkaan tuota huomannut aikaisemmin. Täytyy seurata kokemuksia tuolta. Kiitos vinkistä.Uusi Flagship Model MSZ-RW
MSZ-RW25VG-SC / MUZ-RW25VGHZ-SC MSZ-RW35VG-SC / MUZ-RW35VGHZ-SC MSZ-RW50VG-SC / MUZ-RW50VGHZ-SC Esite EN https://torn-climatizare.ro/wp-content/uploads/2021/08/MSZ-RW-Brochure-Web-file_5302.pdf Esite SE Ruotsissa laite nimetty Sumoksi...lampopumput.info
En olekaan hetkeen älyttömämpää ideaa kuullut. Onko pattereissa jotain vikaa? Mikä on lämmönlähde?vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
En olekaan hetkeen älyttömämpää ideaa kuullut. Onko pattereissa jotain vikaa? Mikä on lämmönlähde?
Tuohan on vasta patteriverkoston käyttöiän puolessavälissä ainakin tämän artikkelin mukaan. Patteriputket kestävät jopa 100 vuotta toisin kuin käyttövesiputket ja viemärit. Kannattaisi modernisoida se ja lämmittää vettä pilp tai vilp vekottimella.Eiköhän se patteriverkoston lähes 45 vuoden ikä riitä syyksi, sekä yhtä vanha puukattila joka lämmittää 3000l vesivaraajaa.
Siinä se avainsana tuli, hapekas vesi. Kaikki ovat samassa kierrossa (kattila, patterit ja varaaja). Jolloin kyllä saa lorotella sitä vettä kiertoon lisää. Joten en usko, että tuohon 100v ikään päästää milloinkaan. On siinä lisäksi myös omat murheensa.Patteriverkoston putket kestävät kyllä lähemmäs 100v, jos verkostoa ei ole jouduttu jatkuvasti täyttämään hapekkaalla vedellä. Kattilan (ja varaajan jos vaihtokunnossa) tilalle vaan jokin järkevämpi lämmönlähde, niin varmasti olisi parempi kuin suunnitellut sähköpatterit. Tai toki niilläkin torpan lämmittää, mutta järkeä en tuossa nyt ainakaan suoraan näillä tiedoin näe. Edit. Toki jos kattilahuoneen tilan tarvitsee johonkin muuhun käyttöön, niin asiassa voi olla sitä kautta järkeä jonkin verran.
Katselet näemmä luokkaa ”Fiag ship ” Ne on nykyään jo kovia ilmanparannuslaitteitakin ja taitavat kaikki sisältää jo Corona suodattimetkin. Tänään tuli autotalliin se Mitsubishin uusin RW malli ja siinä saa nyt autotallin viiruksetkin kyytiä. Siinä on siis ”Plasma Quad Plus” nimikkeellä tuo suodatus. Perushinta on 1800 € ja nykyään taitaa asennus olla jo sen 600 €. Mökillä on Fujitsun aikaisempi ”Flag ship” ASYG12LZCAN. Molemmissa on mielestäni perusvehjettä kookkaampi ulkoyksikkö ja melkoisen suuret sisäyksikkököntit seinällä. Kompressorit on myös suuremmat kuin edeltävissä malleissa. Esim RW 25 mallin kompressori vastaa LN 35 mallia. Nimellistehot irtoaa siis vielä -25 asteessakin ja ne oikeasti vielä tuolloin lämmittääkin. Fujitsu on pärjännyt mökillä käyntikuntoisena tämän talven vaikka pakkasta jo käväissyt sen -30 astetta rikki.Mikähän on nykyään fiksuin ilmalämpöpumppu noin 1500e laitehintaan, tulisi olemaan aluksi sekundaarinen lämmönlähde ja ehkä myöhemmin se ensisijainen.
120m2 taloa pitäisi pystyä viilentämään ja myöskin lämmittämään. Nykyään löytyy isohko varaava takka/leivinuuni ja vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
Onko se Panasonic hz25xke, siinä ainakin olisi isona plussana tuo ilmanpuhdistus ja hyvä hyötysuhde.
Vanhat patterit kannattaa vaihtaa C22 ja niin isot kun ulkonäöllisesti tai muuten mahtuu. Sen jälkeen voisi käydä VILP. Varsinkin etelässä toimii hyvin kun saadaan isoilla/ylitehoisilla pattereilla pudotettua kiertoveden lämpö jo lähelle huonompaa lattialämmitystä. Kannattaisi ensin tarkastaa todellinen öljynkulutus. Siitä saa laskettua sähkötehon tarpeen ja arvioida kannattavuutta ennen patterien poistoa.Mikähän on nykyään fiksuin ilmalämpöpumppu noin 1500e laitehintaan, tulisi olemaan aluksi sekundaarinen lämmönlähde ja ehkä myöhemmin se ensisijainen.
120m2 taloa pitäisi pystyä viilentämään ja myöskin lämmittämään. Nykyään löytyy isohko varaava takka/leivinuuni ja vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
Onko se Panasonic hz25xke, siinä ainakin olisi isona plussana tuo ilmanpuhdistus ja hyvä hyötysuhde.
Katselet näemmä luokkaa ”Fiag ship ” Ne on nykyään jo kovia ilmanparannuslaitteitakin ja taitavat kaikki sisältää jo Corona suodattimetkin. Tänään tuli autotalliin se Mitsubishin uusin RW malli ja siinä saa nyt autotallin viiruksetkin kyytiä. Siinä on siis ”Plasma Quad Plus” nimikkeellä tuo suodatus. Perushinta on 1800 € ja nykyään taitaa asennus olla jo sen 600 €. Mökillä on Fujitsun aikaisempi ”Flag ship” ASYG12LZCAN. Molemmissa on mielestäni perusvehjettä kookkaampi ulkoyksikkö ja melkoisen suuret sisäyksikkököntit seinällä. Kompressorit on myös suuremmat kuin edeltävissä malleissa. Esim RW 25 mallin kompressori vastaa LN 35 mallia. Nimellistehot irtoaa siis vielä -25 asteessakin ja ne oikeasti vielä tuolloin lämmittääkin. Fujitsu on pärjännyt mökillä käyntikuntoisena tämän talven vaikka pakkasta jo käväissyt sen -30 astetta rikki.
Kattelin myös noita omasta mielestä kelpuullisia ominaisuuksia ja kun tuo Mitsubishi RW nyt sattui silmään, niin jotenkin takerruin tuohon ”Hyper heating” juttuun. Ja alkoi muutenkin löytyä tarvittavia ominaisuuksia. Mitsuissa ollut kuulemma sulatussyklit sekaisin anturin väärän asennuksen johdosta. Jotenkin uskottelin ittelleni, että uutuuden myötä ongelma on ratkaistu, kun melkoinen uudistus muutenkin tehty. Saa sitten lopulta nähdä, miten hyrrää tosikäytössä. Hinta nyt ei ihan viimeisenpäälle ratkaissut, jos pari sataa tulee eroa vanhaan malliin nähden. Mulle tärkeintä oli tuo suunnattu puhallus, vai mikä lie ”lämmönheittäjä” ominaisuus ja kunnon kylmään ulottuva nimellisteho.
Tuossa vielä tarkemmin siitä plasma suodattimesta.
Tulin just tallista säätämästä RW pumppua, kun asensin sähkömittarin tauluun. Kyllä on erinomainen lämmönheitto tuossa uudessa Mitsussa. Just se, mitä oli hakusessakin. Erinomaiset säädöt puhallus keiloille ja sain lämmön leviämään kunnolla. Suosittelet tutkimaan tuon RW mallin ominaisuuksia. Ei ole kyllä ihan design kärkeä, mutta tehoissa löytyy sitten paremmin.
Marraskuussa tilasin, kun ei ollut vielä tuotu Suomeen yhtään laitetta. Eli ennakkovarauksia tuolloin uutuudesta sai tehtyä. Nythän niitä pitäisi jo alkaa löytyä kauppiailta. Ittekin tuli kateltua muiden valmistajien laitteita ja sattui tämä RW malli tulemaan kerrankin oikeaan aikaan markkinoille. Sopii omiin tarpeisiin just passelisti.Katsotaan tulevaisuudessa tuota lämmitysputkistoa, että millainen sen kunto sitten on ja mietitään sitten sen kohtaloa uudelleen. Siihen asti saa tuo puukattila rauhassa poltella puuta, sitä kun on vielä 4-5 vuodeksi poltettavaksi. Käyttövesi ja patterivesi lämpenee sen avulla, tarkoitus laittaa joskus vielä pieni lämminvesivaaraja tuon ison varaajan perään, niin ei tarvi kesäisin tuota 3000l vettä lämmitellä, että saisi lämmintä käyttövettä. Meinaan että hohkaa aika hyvin kesäisin lämpöä tuo varaaja asuintiloihin.
Mitä se ILP toisi tähän hetkeen mukavuutta olisi se tasainen lämpö, ei pomppisi sisälämmöt 24-19 asteen välillä päivittäin.
Kyllä se päivittäinen kattilan sytyttäminen, puun roudaaminen paskakeleillä ja prosessin vahtiminen alkaa hiljalleen syömää miestä. Lisäksi päälle kattilan huollot ja kaikki muu kiva.
Pitää tuohon Mitsuun hieman tutustua, ei oikein hyvää vaikutelmaa antanut edelliset mallit juurikin tuon anturin takia. Ei se auta kuin vertailla ja lukea kokemuksia.
Oliko kuinka pitkä toimitusaika tuossa sinun uudessa pumpussa?
Olisko se siitä syystä alareunassa se lähtö, että kondessivedet valuu painovoimalla, vai käytetäänkö noissa ihan pumppua?