Ilmalämpöpumput eli ILPit

Meillä piti nostaa kylppäriin kenno viimetalvena kahdesti.
Parma Isoiiwari -89.

Vain yksi lämmitys on, se nyt 16 asteeseen säädetty. Lämmittää ilmaa kennon jälkeen ennen huoneisiin puskemista jotta ei tule ihan pakkasilmaa kanavista.
Tuloilma kanavassa ei ole vastusta, vaan ulkoa tulee raaka ilma kennoon suoraan.
Mitää talvipeltiä ei ole. Tai sitten en tiedä mistä etsiä.
 
Nyt hoksasin mitä tarkoitat. Väärinpäin sanottu minun toimesta. Tuloilman lämmitystä on tuo "esilämmitys 18C", pyrkii lämmittämään tuloilmaa jos se on alle 18C ja "jälkilämmitys 5C" meinaa jäteilman lämmitystä, eli pyrkii lämmittämään jos jäteilman lämpötila laskee alle 5C. :)
Ok,
Oletko varma tuosta jäteilman lämmittämisestä, huoneesta tulee lämmintä ilmaa, jos nyt jokin lämmitys on, ja taasen ulopuhallettava jäteilma, lämmöntalteenoton jälkeen on vähän harakoiden lämmittämistä.

Jos sitä huurtumista halutaan estää, niin se onnistuisi jos ulkoatulevaa tuloilmaa lämmitetään ennen lammöntalteenottoa.

Ilmeisesti säädit tuota +5c astetta aiemmin pienemmälle, pakakselle mistä seurasi kennon jäätyminen ?
 
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Sisäyksikön sijoittaminen vetoisten ikkunoiden yläpuolelle tai "horoon" ulkoseinään voi aiheuttaa tarpeettoman kovaa ääntä ja "turhaa" lämmittämistä.
 
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Samoilla menen itsekin. Autotallissa säädän lämmitystä miten olen touhuamassa siellä. Kun en ole paikalla on vain ylläpito +8 astetta että pysyy putket sulana. On oikeasti n. +4.
 
Samoilla menen itsekin. Autotallissa säädän lämmitystä miten olen touhuamassa siellä. Kun en ole paikalla on vain ylläpito +8 astetta että pysyy putket sulana. On oikeasti n. +4.
Mikä pumppu autotallissa? Pitäisi alkaa sinnekin jotain keksimään, mutta ensin pitää vaihtaa tuo vuotava kippiovi johonkin muuhun.
 
ILP jatkuvasti 24 astetta, Google Homen aamurutiinilla puhallus 5/5, Iltarutiinilla 3/5.

3/5 nopeus on maksimi mikä ei häiritse nukkumista, tällöin tosin kauimmat huoneet viilenee hieman yön aika, ainakin kovemmilla pakkasilla.
 
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Sisäyksikön sijoittaminen vetoisten ikkunoiden yläpuolelle tai "horoon" ulkoseinään voi aiheuttaa tarpeettoman kovaa ääntä ja "turhaa" lämmittämistä.
Täällä Mitsu LN35 ja hyvin lähelle sama. Paisi että myöhään illalla laitoin 22 astetta ja aamuksi 23 astetta. Nyt on sopiva 20.8 astetta olkkarissa ja makkarissa luultavasti ihan sama.

Joskus Purifier ominaisuus on "ritissyt" silloin tällöin ja tuo juttu onkin ollut siksi yöllä pois päältä. En muista saisiko senkin ajastettua.
 
ILP jatkuvasti 24 astetta, Google Homen aamurutiinilla puhallus 5/5, Iltarutiinilla 3/5.

3/5 nopeus on maksimi mikä ei häiritse nukkumista, tällöin tosin kauimmat huoneet viilenee hieman yön aika, ainakin kovemmilla pakkasilla.
Mikä ilp? Täälläkin täytyy olla kovimmilla pakkasilla 5/5, että laitteen teho riittää. Tai nuo palkit näyttää kaukosäätimessä 4/4.
 
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Sisäyksikön sijoittaminen vetoisten ikkunoiden yläpuolelle tai "horoon" ulkoseinään voi aiheuttaa tarpeettoman kovaa ääntä ja "turhaa" lämmittämistä.
Varmaan riippuu siitä kuinka tiivis talo on ja mihin pumppu asetettu. Itse jos syksyllä laitan vaikka 24c pyyntiin niin talo on kyllä niin tuskasen kuuma että ei noissa lämmöissä voi olla. Samoin jos pitää 24/7 tuolla lämmöllä niin makuuhuoneessa ei kyllä nuku ketään. Sitten taas vastaavasti jos ulkona pakkaset kiristyy niin 24c ei riitä pitämään kaikkea lämpimänä. Syksyisin laitan koko myllyn pois yöks ja annan kämpän jäähtyä. Mukavempi nukkua. Sitten ajastetusti aamulla viideltä päälle.
Talvisin päivisin puhallus on täysillä mutta öisin lasken sitä niin että se on 2/5 asennossa ettei makkari kuumene liikaa. Ja toki vielä makkarissa ikkuna auki. Sitten kun aamulla herää niin pistän puhalluksen päiväksi täysille (jos joku on kotona, muuten saa puhaltaa pienemmällä).
Salaa toivonkin että toi pumppu tilttais jossain välissä että sais kunnon nykyaikainen wifillä ja ajastuksilla varustetun myllyn tilalle. Ei tarviis ronklata tota jatkuvasti.
 
Mikä pumppu autotallissa? Pitäisi alkaa sinnekin jotain keksimään, mutta ensin pitää vaihtaa tuo vuotava kippiovi johonkin muuhun.

Toshiba arctic 35
Malli numero on toshiba ras-35g2avp-nd.
Tampereelta ostin tuon "käytettynä" oli ollut jossain myymälässä mallina 2v.
N. 30min menee että on 70m2 ja 3m sisäkorkeudella oleva talli +15-17c.

Se on ollut nyt talli seinällä 4v lähes käyttämätön ja nyt kun on täytynyt harrastaa puuntyöstöä enempi olen pitänyt lämpimänä tallin. Tietty helpottanut auton pesuakin hiukan.
 
Ok,
Oletko varma tuosta jäteilman lämmittämisestä, huoneesta tulee lämmintä ilmaa, jos nyt jokin lämmitys on, ja taasen ulopuhallettava jäteilma, lämmöntalteenoton jälkeen on vähän harakoiden lämmittämistä.

Jos sitä huurtumista halutaan estää, niin se onnistuisi jos ulkoatulevaa tuloilmaa lämmitetään ennen lammöntalteenottoa.

Ilmeisesti säädit tuota +5c astetta aiemmin pienemmälle, pakakselle mistä seurasi kennon jäätyminen ?
Vieläkin kirjoitin epäselvästi. Eli seurailee jäteilman lämpötilaa ja pyrkii lämmittämään ulkoilman kanavasta tulevaa ilmaa siten, että jäteilma on yli tuon +5C. Minulla ei ole mennyt kertaakaan jäähän kenno, naapurilla on, sanojensa mukaan sääti vain tuloilman lämpötilaa alemmas eli +18C -> +16C.
 
Toshiba arctic 35
Malli numero on toshiba ras-35g2avp-nd.
Tampereelta ostin tuon "käytettynä" oli ollut jossain myymälässä mallina 2v.
N. 30min menee että on 70m2 ja 3m sisäkorkeudella oleva talli +15-17c.

Se on ollut nyt talli seinällä 4v lähes käyttämätön ja nyt kun on täytynyt harrastaa puuntyöstöä enempi olen pitänyt lämpimänä tallin. Tietty helpottanut auton pesuakin hiukan.
Joo, vähän turhan "iso" tuollainen tuohon omaan 30m² talliin. Pitää varmaan laittaa joku C&H tuonnekin kun se on talossa hyväksi todettu jo -25°C pakkasilla.
 
Mikä ilp? Täälläkin täytyy olla kovimmilla pakkasilla 5/5, että laitteen teho riittää. Tai nuo palkit näyttää kaukosäätimessä 4/4.

Mitsun LN25, itsellä ongelma taitaa olla talon muoto ja lämmityksen kannalta epäoptimaalinen asennuspaikka, tosin käytännössä ainut mahdollinen. Pidemmillä pakkasilla -20 jälkeen alkaa olemaan aika rajoilla lämmitysteho ilman pattereiden apua.
 
Vieläkin kirjoitin epäselvästi. Eli seurailee jäteilman lämpötilaa ja pyrkii lämmittämään ulkoilman kanavasta tulevaa ilmaa siten, että jäteilma on yli tuon +5C. Minulla ei ole mennyt kertaakaan jäähän kenno, naapurilla on, sanojensa mukaan sääti vain tuloilman lämpötilaa alemmas eli +18C -> +16C.
Ok, tuo kuullostaa selaiselta minkä luulis pitävän kennon sulana.
Jos ei muuta automatiikkaa tuohon liittyen, niin säätää sellaiseksi että ei huurru/jäädy, eli tavallaan vähän ylilämpöisenä modernimpiin verrattuna.

Tulolämmön säätäminen ei maalikkona ajatellen vaikuta, mutta jos se huurtumisen esto termari on säädetty liiankylmäksi, niin voihan tuosa tuloilman säästö joissain koneissa esilämittää tarvittaessa, tai se jossain koneessa lämittää kennoa, konetta siinä sivussa mikä on riittänyt sulanapitämiseen.
 
Eiköhän siellä ole laakerit tiensä päässä. Oma ilmava ei ole vielä ihan noin paha, mutta ajattelin silti vaihtaa sen vallox 121 se -versioon kun käy suoraan.

Kenelläkään muuten kokemuksia tuosta 121 se:tä?
Nyt kun palattiin takaisin nollaan, kaikki oireet hävisivät. Laakeritko huutaa pakkasella, vai joku muu syy? Jotain hiiren vikinää piti puhaltimet kun avasin ja kuuntelin.
 
Tarviiko jäähdytyskäytössä (kerrostalo) olevaa ilpoa jäähdytyskauden ulkopuolella koskaan käynnistellä? Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
 
en nyt kyllä keksi yhtään syytä miksi sitä pitäis käynnistellä. eikä se auton ilmastointikaan taida pakkasella päälle lähteä, vaikka voin olla väärässäkin.
edittiä. kompura tuskin tykkää jos kohmeisilla öljyillä koittaa käynnistellä joten väitän että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Tarviiko jäähdytyskäytössä (kerrostalo) olevaa ilpoa jäähdytyskauden ulkopuolella koskaan käynnistellä? Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
Meillä ilpin asentaja suositteli käyttämään konetta päällä 1-2kk välein pari tuntia. Auton ilmastointi aina automaatilla.
 
Tarviiko jäähdytyskäytössä (kerrostalo) olevaa ilpoa jäähdytyskauden ulkopuolella koskaan käynnistellä? Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
Auton ilmastoinnin kompurasta tulee akseli ulos. Tekee kuulemma akselin tiivistykselle ja laakeroinnille hyvää säännöllisesti pyörähtää. ILP:ssa on hermeettisesti suljettu kompressori. En näe mitään syytä käynnistää mukavuuskäyttöön hankittua ILP:a talvella. Vastaavasti pennin venytykseen hankitut laitteet kannattaa pitää kiinni koko kesän, jotta säästetyt pennit eivät lennä taivaalle ennen, kuin laite on maksanut itsenä takaisin.
 
Olen ymmärtänyt, että kylmäkäynnistykset ovat vain pahaksi ILPeille. Meillä on talossa alkuperäisen rakennuttajan laittama pelkästään jäähdyttävä ILP jostain 90-luvulta. Tuota käytetään se 1-2 viikkoa kesässä ja muuten se on aina kiinni. Hyvin hyrrää vieläkin. Voi olla että jossain vaiheessa sille on joku huolto tehty ~25 vuoden aikana - ei tosin mitään varmaa tietoa.
 
Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
Voit kertoa sille appiukolle, että sun ilmalämpöpumpussa ei (luultavasti) ole dieselmoottorin pyörittämää hihnapyörää josta menisi akseli kompressorille. Se kyseisen akselin läpivienti ja tiivistys ovat ainoat kuulemani seikat jotka puoltavat sitä ajoittaista käyttöä.

Tosin autoissakin on aika pitkälti siirrytty muuttuvatilavuuksisiin kompuroihin jotka nekin pyörivät koko ajan kun moottori käy, olipa ilmastointi päällä tai ei. Mutta tää kyseinen ajoittaisen käytön pakollisuus on varmaan taas yksi näitä juttuja jotka jäävät elämään ikuisesti, vielä sittenkin kun missään ei ole enää käytössä tuollaista tekniikkaa.
 
Tosin autoissakin on aika pitkälti siirrytty muuttuvatilavuuksisiin kompuroihin jotka nekin pyörivät koko ajan kun moottori käy, olipa ilmastointi päällä tai ei. Mutta tää kyseinen ajoittaisen käytön pakollisuus on varmaan taas yksi näitä juttuja jotka jäävät elämään ikuisesti, vielä sittenkin kun missään ei ole enää käytössä tuollaista tekniikkaa.

Tai pikemminkin on siirrytty tai ollaan siirtymässä sähköön. Itselläni on jo vanhahkossa hybridissä sähköllä toimiva kompura... ilmastointi toimii vaikka moottori on sammuksissa. Olen itsekin kuvitellut, että sitä pitäisi käynnistellä välillä talvellakin, kun "joka paikassa" lukee niin... hyvä tietää ettei tarvitse, jos se tosiaan on vain siitä vanhanaikaisesta akselista johtuva asia.
 
Tai pikemminkin on siirrytty tai ollaan siirtymässä sähköön. Itselläni on jo vanhahkossa hybridissä sähköllä toimiva kompura... ilmastointi toimii vaikka moottori on sammuksissa. Olen itsekin kuvitellut, että sitä pitäisi käynnistellä välillä talvellakin, kun "joka paikassa" lukee niin... hyvä tietää ettei tarvitse, jos se tosiaan on vain siitä vanhanaikaisesta akselista johtuva asia.
Huom. En tiedä, onko auton sähkökompura hermeettisesti suljettu. Nopean kuvahaun perusteella ei ole. Kompurassa lienee siis vastaava akselin laakerointi ja tiivistys, joka pidättelee kylmäainetta.
 
Onko täällä kellään lämmityskäytössä Panasonicin LZ25TKE tai 35TKE malleja? Ja jos on niin minkä kokoisessa tilassa ja miten ovat lämpöä pystyneet tuottamaan kovemmilla pakkasilla? Tuollainen nimittäin menisi varmaan ainoana vanhan Panasonicin pumpun paikalle noin 125 neliön taloon, kun varsinkin esim. Mitsubishin huippumalleissa ovat nuo sisäyksiköt niin isoja nykyisin.
 
Onko antaa suosituksia ilppejä asentavista ja myyvistä firmoista pkseudulla?
Tarkoitus olisi asentaa kerrostaloasuntoon, jossa parveke.
 
Onkohan tavatonta että iv-koneen tulo ja poistopuhaltimien tehossa on 20% ero?(siis kierrosnopeudessa) Tuloa enempi. Silti talon pitäisi olla lähellä nollaa paine-erossa.

Voiko kanavisto/venttiilit jne vaikuttaa? Varmaankin.. yleensähän nuo kuulostaa olevan aika samoissa tai poistoa jopa enempi.
 
Onkohan tavatonta että iv-koneen tulo ja poistopuhaltimien tehossa on 20% ero?(siis kierrosnopeudessa) Tuloa enempi. Silti talon pitäisi olla lähellä nollaa paine-erossa.

Voiko kanavisto/venttiilit jne vaikuttaa? Varmaankin.. yleensähän nuo kuulostaa olevan aika samoissa tai poistoa jopa enempi.
Tulopuolella on yleensä hienosuodatin, mikä syö aika paljon sitä puhallintehoa.
 
Kellään kokemusta näistä värinän/äänenvaimentimista. Ulkoyksikkö resonoi seinän kautta dieselmäisesti kovemmilla pakkasilla.
 
Perhana, tässä olen seurannut nyt pidempiä aikoja radon- ja hiilidioksidipitoisuuksia työhuoneessa ja kyllä se vahvasti siltä vaikuttaa, että talvinen katkokäynti nostaa molemmat työ/makuuhuoneessa yli rajojen. Menee niin pakkasten mukaan. Spekuloin, että tulolilmapuhaltimen pysähtyessä kone vetää radon-pitoista ilmaa taloon maaperästä ja toisaalta pienessä työ/makuuhuoneessa korvausilmaa ei satu vuotamaan sisään yhtä paljon mitä muualla, jolloin hiilidioksidit nousee. Menee siis hiilidoksidit ihan radikaalisti yli rajojen, niin että mittari alkaa varoittamaan ihan oikeasti, vaikka kone on IV-suunnitelman mukaisella normaaliteholla (ja ilmanvaihto säädätetty muutama vuosi sitten suunnitelman mukaiseksi). Radonin osalta varmaan vuoden aikana keskiarvoistuu alle rajojen.

Elikkä pitäisi saada uusi kone. ILTO 300:n tilalle kävisi adapterilla Swegon Casa W4 smart ilman, että tarttee tehdä lainkaan muutoksia IV-hormeihin. Paha kyllä, otin tarjoukset muutamalta firmalta ja työn hinnoittelu on sitä tasoa, että sillä ne hormitkin laittaisi uusiksi... Elikkä piti kysymän, että onkohan suodenkuoppia odotettavissa, jos vain vaihtaisi itse tuon IV-koneen ja tilaisi ukot säätämään ilmamäärät päivittyneen koneen myötä?

Mitä manuskaa luin, niin ei ole hääppöinen homma asentaa adapteria ja konetta, poraa vain pop-niitit auki vanhan koneen liitännöistä, vanha kone alas, adapteri ylös ja uusi kone adapteriin? Vai onko kuitenkin semmosta hommaa, että olisi syytä ammattilaisen tehdä?
 
Vaihdoin itse just koneen. Päädyin vallox 110mv malliin. Siinä ei missään vaiheessa puhallustehot muutu. Sulatus tapahtuu ohittamalla kennon. Lisäksi mv mallissa mukava seurata käppyröitä mm hiilidioksidista netin kautta. Kone myös itse tarvittaessa tehostaa ilmanvaihtoa hiilidioksidin mukaan. Voi vaikka pitää poissa tilaa koko ajan päällä.

Vaihto oli kyllä helppo joska minulla on hyvin tilaa putkimuutoksille jne.
 
Pidättekö ihan jotain laastipaljua ilpin alla vaiko sitten jotain viistosti olevaa levyä, joka vie sulamisvedet kauemmaksi?
 
Itsellä ei ole ollut nyt mitään ulkoyksikön alla kun on hankala asettaa sinne mitään kun terassi on korotettu ja ilp normaalisti maan tasolla. Mutta jotain tosiaan pitäisi keksiä kun jäätä ja vettä ihan perhanasti, sokkeli ei varmaan tykkää, salaojat ja patolevyt toki tässä rivarissa on
 
60/65 l rakennuspalju itsellä pumpun alla, toimii myös erittäin hyvin ja mahtuu juuri sopivasti maatelineen jalkojen alle ja liukuu hyvin terassilla. Hinnan osaltakin aika vastaava pulkan kanssa, mutta tilavuutta enemmän, niin ei tarvitse olla niin usein tyhjentämässä.

 
Lisäksi tuo palju on muovia joka kestää kolistelua sekä jäätymistä ja taipuu kätevästi, eli jos on viikon reissussa talvella, niin se parikymmenkiloinen jääkuutio irtoaa siitä helposti. Voihan tuo pulkkakin toimia, mutta tuollaisen paljun hankkimista suosittelisin minäkin.
 
Lisäksi tuo palju on muovia joka kestää kolistelua sekä jäätymistä ja taipuu kätevästi, eli jos on viikon reissussa talvella, niin se parikymmenkiloinen jääkuutio irtoaa siitä helposti. Voihan tuo pulkkakin toimia, mutta tuollaisen paljun hankkimista suosittelisin minäkin.
Mulla paljun pohja halkes viime talvena. Pulkka on sen verran leviä että ei halkea helposti. Tosin en tiiä miten tommonen leveä palju sitten toimii. Pienemmät paljut on hanurista kun vettä menee laitojen yli ja jäädyttää maahan kiinni eli pitää olla leviä palju tai pulkka alla.
 
60/65 l rakennuspalju itsellä pumpun alla, toimii myös erittäin hyvin ja mahtuu juuri sopivasti maatelineen jalkojen alle ja liukuu hyvin terassilla. Hinnan osaltakin aika vastaava pulkan kanssa, mutta tilavuutta enemmän, niin ei tarvitse olla niin usein tyhjentämässä.


Mulla meni tällainen rakennuspalju rikki kahden talven jälkeen, se halkesi pohjasta pituussuunnassa. Sinne alle pääsee hieman sitä sulamisvettä ja sitten se jäätyy ILP:n telineen alla olevien betonilaattojen päällä ja välissä sellaiseen osittain terävään muotoon että paljuun kertyvä kymmenien kilojen paino lopulta halkaisee pohjan.

Laastipaljun muovi kestää kyllä hyvin pakkasta, mutta veikkaan että sen kestävyys on silti paukkupakkasilla huonompi kuin lauhemmassa säässä.
 
Mulla meni tällainen rakennuspalju rikki kahden talven jälkeen, se halkesi pohjasta pituussuunnassa. Sinne alle pääsee hieman sitä sulamisvettä ja sitten se jäätyy ILP:n telineen alla olevien betonilaattojen päällä ja välissä sellaiseen osittain terävään muotoon että paljuun kertyvä kymmenien kilojen paino lopulta halkaisee pohjan.

Laastipaljun muovi kestää kyllä hyvin pakkasta, mutta veikkaan että sen kestävyys on silti paukkupakkasilla huonompi kuin lauhemmassa säässä.
Täsmälleen näin kävi mullakin.
 
Itsellä mennyt yksi laastipalju ku olen yrittänyt kenkiä vähän liian kovalla voimalla paljusta jääkönttiä irti. Silti olen ollut tyytyväinen ratkaisuun, palju nyt ei mahdottomasti maksa.

Jos rakennuttaisin uutta taloa, niin kaivattaisin sadevesijärjestelmän routarajan alapuolelle (näin kai ne nykyään pitäisikin tehdä) ja tekisin niin, että ilpin vedet tippuisi pystysuoraan routarajan alapuolelle. Nyt menee sadevesijärjestelmä 30cm syvyydessä, koitin johtaa ilpin vedet sinne eristetyssä putkessa saattokaapelin kanssa, mutta eipä se kovilla pakkasilla toiminut, laastipalju on käytännössä paljon vaivattomapi. Mutta kesällä toimii hyvin.
 
Meni itselläkin yksi tuollainen jo rikki, mutta en tätä suureksi ongelmaksi kuitenkaan koe noiden hinnan takia. Kesti kuitenkin kaksi vai kolme talvea käytössä edellinenkin, niin hain vain uuden vastaavan kaupasta tilalle.
 
Itse pelkäsin myös että paljonko tulee jäätä Toshiba Premium +25 kun tuli asennettua talon kylkeen aika matalalle sokkeliin..

Pakkasia ollut etelässäkin, kovia jaksoja, pikku pakkasia, sekä nollan tuntumassa ja hämmästynyt kun ei mitään jäätä ole kertynyt. Tulisi mieleenkään jotain viritellä..

Onko niin että uudemmat värit eivät kerää jäätä niin paljon? Ei ainakaan ole näyttänyt että ulkoyksikön kennokaan olisi jäässä, eli pikkuruista huurretta pahemmassa kunnossa.
 
Itse pelkäsin myös että paljonko tulee jäätä Toshiba Premium +25 kun tuli asennettua talon kylkeen aika matalalle sokkeliin..

Pakkasia ollut etelässäkin, kovia jaksoja, pikku pakkasia, sekä nollan tuntumassa ja hämmästynyt kun ei mitään jäätä ole kertynyt. Tulisi mieleenkään jotain viritellä..

Onko niin että uudemmat värit eivät kerää jäätä niin paljon? Ei ainakaan ole näyttänyt että ulkoyksikön kennokaan olisi jäässä, eli pikkuruista huurretta pahemmassa kunnossa.
Mitsu Ln35 ja C&H Supreme 12 ainakin tuottaa jäätä ~paljullisen/1,5kk talvella. Molemmat asennettu 2021 kesällä, eli "uusia".
 
Itse pelkäsin myös että paljonko tulee jäätä Toshiba Premium +25 kun tuli asennettua talon kylkeen aika matalalle sokkeliin..

Pakkasia ollut etelässäkin, kovia jaksoja, pikku pakkasia, sekä nollan tuntumassa ja hämmästynyt kun ei mitään jäätä ole kertynyt. Tulisi mieleenkään jotain viritellä..

Onko niin että uudemmat värit eivät kerää jäätä niin paljon? Ei ainakaan ole näyttänyt että ulkoyksikön kennokaan olisi jäässä, eli pikkuruista huurretta pahemmassa kunnossa.
Tuo on ihan käyttöolosuhteista kiinni. Itsellä on tuliterä Mitsubishin LN25 ja Toshiba Haori vierekkäin Pohjois-Pohjanmaalla joen rannalla, ja viikossa tulee 40 litran palju pullolleen jäätä. Nyt olen kahdesti viikossa tyhjentänyt, ettei pääse jäätymään ylivuodon vuoksi maahan kiinni.
 
Täällä myös Mitsu LN35. Vähän kertyy jäätä päivittäin, niin on tullut tyhjättyä palju päivittäin. Veikkaan kanssa, että viikossa palju olisi aika täynnä ja painava. Asennettu -19 syksyllä.

Maateline, niin sulamisvettä tippuu vähän paljun ohikin ja ainakin äsken palju oli pikkasen jäätynyt kiinni.
 
Itse vähän ihmetellyt kanssa sulatusta ja veden määrää.

Alakerrassa ollut jo muuttaessa Panasonic cu-hz12rke, viimetalvena todella paljon jäätä, tosin pyynnit olivat 24-25 ja puhallus 4/5 kokoajan, ainoa lämmönlähde takan lisäksi 200m2 kaksikerroksisessa. Märkätiloissa lattialämmöt.

Nyt tälle talvelle tuli yläkertaan kaveriksi Mitsubishi FT25, yläkertaan kun ei oikein lämpö alhaalta siirtynyt ja kesäksi makuutilat kiva viilentää.

Alhaalla 21 pyynti, 3/5 puhallus ja ylhäällä 19 ja 2/5 puhallus.

Panasonic jatkaa samaa veden ja jään pudotusta, mitsusta ei tule juuri mitään alas.
Ajattelin, että onkohan jotai häikkää mitsussa, lämpöä sieltä kuitenkin tulee ja tottakai rasitus on pienempi vrt panasonic. Täytyy katsoa, kun pakkaset nousevat vielä reilummin tonne lähelle - 20 astetta mikä sitten tilanne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom