Mahtaneekohan kenno jäätyä miten herkästi jos ei vastuksella avusta kovimpien pakkasien aikaan? Itsellä asetettu 18C tietämille lämmitys niin ei tuo montaa päivää talvessa taida vastuksella lämmitellä. Muistelen naapurin puhuneen että 16C tietämillä sai kahdesti viime talvena kennon sulatella.
Jos tarkoitat sitä että laite alkaa suletteleen, vähän kone kohtaista miten sen arpoo. Ja mitä sulattelulla tarkoitateen, osa koneista ennakoi huurtumisen, ja sen mukaan ohjaa lämmöntalteenottoa.
Sinulla ilmeisesti jokin sulattelu vastus, tarkoitat kai esilämmitystä, ulkotulevaa ilmaa lämmitetään
- Riippuu millainen lämmönvaihdin
- Riippuu koneesta
- Riippuu poistoilmasta
- Riippuu säästä (ulkoilmasta)
- Riippuu säädöistä
Käytännössä lämmöntalteen oton hyötysuhde laskee jos pakkaset lähenee -20astetta., joissain käyttöympäristöissä joillain kokoonpanoilla hyötysuhteet laskee jo pikkupakkasilla.
Hyvähyötysuhde sinänsä lisää huurtumis todennäköisyyttä, mutta ei ole noin suoraviivaista.
Esilämmitystä ei tarvi pelätä, jos se oikein säädetty niin voi olla parempi hyötyysuhde vs se että ohitetaan välillä lämmöntalteenotto.
Itsellä asetettu 18C tietämille
.. puhuneen että 16C tietämillä sai kahdesti viime talvena kennon sulatella.
Siis -18C astetta, vai mistä termarista puhut.
Jos puhut tulolämmöstä, niin tolkullinen kone ei talvella jäähdytä, eli se säätää niin että vetoa ei tunnu ja ettei sillä lämmitä (paitsi jos suora sähkö, niin sitten ei niin tarkkaa, kun sama hinta.) (eli se kotikoneen tulolämmön asetus on selalinen että tulolämpöä tarvittaessa lisälämmitetään että haluttu saavutetaan, ei sinänsä vaikuta vaihtimen huurtumiseen, paitsi jos etulämmitys, tai kone (vastus) vuotaa lämpöä kylmälle puolelle, jolloin isolla asetuksella voi olla jonkinlainen vaikutus.