Ilmalämpöpumput eli ILPit

Testailin tuossa Mitsu LN35 eri läppien asentoa. vasen läppä 1 ja oikea 2. Olohuoneen lämpö 21.1. Läpät automaatilla, eli 4 asennossa lämpö 19.5 astetta. 1.6C eroa. Manuaalilla lämpö kulkeutuu siis kauemmaksi. Ilp:in lämpö 23 C ja puhallus 3. Ainoastaan pesuhuoneen patteri on päällä ja öljylämmityksellä. Kiertovesipumppu 1 nopeudella, 106 neliötä, 1966.

90l laastipalju on nyt maatelineen välissä ja oon sen päivittäin tyhjännyt, niin muistaa. Nyt laitoin koneen vasemmalle puolelle vielä toisenkin pienemmän astian, kun kaikki vesi ei tule ihan koneen keskeltä. Saa nähdä paljonko siihen kertyy vettä.
 
Testailin tuossa Mitsu LN35 eri läppien asentoa. vasen läppä 1 ja oikea 2. Olohuoneen lämpö 21.1. Läpät automaatilla, eli 4 asennossa lämpö 19.5 astetta. 1.6C eroa. Manuaalilla lämpö kulkeutuu siis kauemmaksi. Ilp:in lämpö 23 C ja puhallus 3. Ainoastaan pesuhuoneen patteri on päällä ja öljylämmityksellä. Kiertovesipumppu 1 nopeudella, 106 neliötä, 1966.

90l laastipalju on nyt maatelineen välissä ja oon sen päivittäin tyhjännyt, niin muistaa. Nyt laitoin koneen vasemmalle puolelle vielä toisenkin pienemmän astian, kun kaikki vesi ei tule ihan koneen keskeltä. Saa nähdä paljonko siihen kertyy vettä.
Lasten pulkka toimii myös hyvin vedenkerrualustana. Isompi pinta-ala ja jää helppo kenkästä siitä pois.
 
Kiitokset kaikille vastauksista.

Nostin eilen aamupäiväksi pyynnin 19 asteeseen, jolloin parin tunnin päästä yläkerrassa oli yli 24 astetta. Tiputin pyynnin takaisin 17 asteeseen.

Asentelin ja konffailin nyt sitten tuon Melcloudin ja se tosiaan näytti ensin huonelämpötilaksi 16,5 astetta ja nyt 5 minuutin jälkeen 14,5(!) astetta. Oikeasti alakerrassa on 21,5 ja yläkerrassa 23 astetta. Eli eikös tuo kaiken järjen mukaan viittaa joko vialliseen anturiin tai jotenkin virheelliseen asennukseen (läpivienti falskaa tms.)?
Jompsin kumpsin, asentajaa paikalle tsekkailemaan.
 
Mitä puhallus moodia kannattaa nyt lämmityskaudella käyttää? Vaihtoehtoina on 3 puhalluksen tasoa ja neljäs on automaatti.

Onko niin, että automaatilla se alkaa myös viilentämään jos kämpän lämpötila on yli pyynnin. Ja siis nyt puhutaan lämmitysmoodissa olosta.

Nyt olleet asetukset 23-24c pyynnille ja puhallus moodi automaatilla.
 
Ei puhallinnopeuden laittaminen automaatille saa aikaan viilennystä, koko pumpun "päämode" pitää laittaa automaatille, että niin tapahtuisi.

Mitsussa ainakin voi laittaa pumpun toimintatilan, puhallinnopeuden sekä siivekkeet kaikki erikseen "auto" tilaan, josta vain se pumpun toimintatila on se kriittisin. Jos kaken näytössä ylärivillä näkyy valittuna lumihiutaleen, (jäähdytys) vesipisaran (kuivaus) tai auringon (lämmitys) sijasta neljän pienen nuolen muodostama neliö, ollaan juuri siinä tilassa; pumppu pyrkii pitämään valitun lämpötilan.
 
Mikäs se olis kova hintalaatusuhteen omaava pumppu noin 100m2 ritsikan alakertaa jäähdyttämään/kierrättämään ilmaa kesäisin...? lämmitykseen ei pumppua pääasiassa tarvitse kun löytyy maalämpö ja varaava takka.
 
Katso taaksepäin mun postaukseni vaikka Panasonicista.
 
Mitä puhallus moodia kannattaa nyt lämmityskaudella käyttää? Vaihtoehtoina on 3 puhalluksen tasoa ja neljäs on automaatti.

Riippuu pumpun sijainnistakin. Mitä isompi tai monimutkaisemman mallinen tila, sitä herkemmin joutuu laittamaan manuaalille jotta lämpö oikeasti leviää kunnolla tilaan eikä jää lillumaan vain pumpun lähelle. Syksyllä lämmityskauden alkaessa meillä on pumppu automaatilla koska pieni lisälämpö riittää ja leviää kämppään hyvin, mutta nyt kun alkaa kylmenemään niin piti säätää manuaalista kakkostasolle jotta puhaltaa jatkuvasti eikä lopeta silloin kun pumpun sijaintinurkassa on lämmintä.

Tuo @brainsurgery 'n tekniikka on itse asiassa aika lähellä sitä mitä meilläkin käytetään :D
 
Pumpun hyötysuhde on parhaimmillaan kun puhallus on suurimmillaan, eli kenno pysyy viileämpänä.
 
Pumpun hyötysuhde on parhaimmillaan kun puhallus on suurimmillaan, eli kenno pysyy viileämpänä.

Tämä ilmeisesti pätee niin lämmitettäessä kuin myös viilennettäessä, että maksimi tehot mitä itse jaksaa kuunnella kannattaa pitää päällä? Meillä on nyt Mitsun LN25 4/5 asetuksella ja ainakin vielä kämppä lämpiää kauttaaltaan, ilman että patterit on laitettu päälle. Apuna tässä on takka joka on ILP:n ilmavirran ja koko asunnon pituisen käytävän vieressä, pesu- ja kodinhoitohuoneeseen tulee lämpö lattialämmityksellä.
 
Meillä oli vanhassa asunnossa Toshiba Daiseikai 8 ja se antoi maksimi(lämmitys)tehot vain joko 5/5 asennolla tai sitten siten, että Hi-Power oli kytkettynä päälle (jolloin se nostaa puhallusta yhden pykälän asetettuun nähden sekä myös lämpötilaa 2 astetta asetettuun nähden)
 
Tämä ilmeisesti pätee niin lämmitettäessä kuin myös viilennettäessä, että maksimi tehot mitä itse jaksaa kuunnella kannattaa pitää päällä? Meillä on nyt Mitsun LN25 4/5 asetuksella ja ainakin vielä kämppä lämpiää kauttaaltaan, ilman että patterit on laitettu päälle. Apuna tässä on takka joka on ILP:n ilmavirran ja koko asunnon pituisen käytävän vieressä, pesu- ja kodinhoitohuoneeseen tulee lämpö lattialämmityksellä.
Täällä myös Mitsu LN35 ja 4/5 asetus on ihan hyvä. Ylös-alas läpät on 2 asennossa, että ilmavirta menee riittäävän kauaksi. Ainoastaan pesutilassa on patteri päällä täälläkin. Lattialämmitys olisi myös, mutta termostaatti jumittaa, eli täytyy katsoa uusi termostaatti. Takkaa ei ole, mutta öljykattilassa olisi mahdollista polttaa puuta. Saa nähdä mihin asti ilp riittää, 106m2, -66. Toki pattereita voi tarvittaessa avata.
Mitsu.png
 
Tämä ilmeisesti pätee niin lämmitettäessä kuin myös viilennettäessä, että maksimi tehot mitä itse jaksaa kuunnella kannattaa pitää päällä? Meillä on nyt Mitsun LN25 4/5 asetuksella ja ainakin vielä kämppä lämpiää kauttaaltaan, ilman että patterit on laitettu päälle. Apuna tässä on takka joka on ILP:n ilmavirran ja koko asunnon pituisen käytävän vieressä, pesu- ja kodinhoitohuoneeseen tulee lämpö lattialämmityksellä.

Tuolla periaatteella kannattaa lähteä liikkeelle. Suurin osa koneista kuitenkin säätää puhallusta tarpeen mukaan ja käyttää asetusta maksimiarvona. Idea on saada pidettyä se lämpötila-anturi parhaiten tietoisena huonetilan todellisesta lämmöstä. Pienellä teholla jää lämmin tai viileä ilma liian lähelle konetta ja menee katkokäynnille paljon helpommin, ja tuo katkokäynti on se mikä helposti pilaa COPin.
 
Lämpöpumpuissa ei ole muuta huonoa kuin se että talvella joutuu tohottamaan niin lujaa että se huone missä pumppu on on kiehumispisteessä mutta muissa huoneissa ei ole vielä tarpeeksi lämmin. Ja tietysti se että kaikki ovet pitää olla sepposen selällään jos niitä meinaa yhteispumpulla lämmittää. Ja ovien auki pitäminen taas esmes koiraperheessä ei ole aina mahdollista.
 
Nyt sain ekalta päivältä arviota energiankulutuksesta. 2.8kWh / 24h. Osaatteko sanoa onko miten kohdallaan? 106m2, -66, asetettu 23-24 C ja 21 C huoneiden lämpö. Mitsu LN35. Tosiaan koko talo ilpillä, paitsi pesuhuone.

Nyt säädin Melcloud sovelluksella lämmityksen 24C 10-23 ja 22C 23-10. Viikonloppuna 24C 7-23. Oli ihan sopiva lämpö, kun meni nukkumaan ja aamullakin oli sopiva lämpö. Mittari näyttää nyt 20.5C, eli vähän viileämpää.


edit: Etelä-Pohjanmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sain ekalta päivältä arviota energiankulutuksesta. 2.8kWh / 24h. Osaatteko sanoa onko miten kohdallaan? 106m2, -66, asetettu 23-24 C ja 21 C huoneiden lämpö. Mitsu LN35. Tosiaan koko talo ilpillä, paitsi pesuhuone.

Nyt säädin Melcloud sovelluksella lämmityksen 24C 10-23 ja 22C 23-10. Viikonloppuna 24C 7-23. Oli ihan sopiva lämpö, kun meni nukkumaan ja aamullakin oli sopiva lämpö. Mittari näyttää nyt 20.5C, eli vähän viileämpää.


Aika lailla on varmaan. Mulla on Fujitsu lz can 12 ja sillä on näillä keleillä pyörinyt kulutus 2-3.5kw nurkilla pyynti on 21 astetta talossa on noin 22 astetta silloin lämmintä ja 150m2
 
Tässä LN25:n kulutus reilun viikon ajalta. Betoni/tiilitalo, 112m², Pirkanmaa, sähkopatterit pois pelistä, takkaa lämmitetty muutama kerta ja pesutiloissa + khh lattialämmitys (eivät ole ILP:n ilmavirran saavutettavissa). Pyynti ollut 21-22.5 välillä, viime viikosta osan aikaa ollut myös pois pelistä tai pelkällä tuuletuksella kun takkaa otettiin käyttöön kesän jäljiltä. Talossa lämpötila pyörii 20 ja 22 asteen välillä, riippuen huoneesta.

Screenshot_20191009-095927_MELCloud.jpg
 
Lämpöpumpuissa ei ole muuta huonoa kuin se että talvella joutuu tohottamaan niin lujaa että se huone missä pumppu on on kiehumispisteessä mutta muissa huoneissa ei ole vielä tarpeeksi lämmin. Ja tietysti se että kaikki ovet pitää olla sepposen selällään jos niitä meinaa yhteispumpulla lämmittää. Ja ovien auki pitäminen taas esmes koiraperheessä ei ole aina mahdollista.
Vanhassa talossa jossa ei koneellista ilmastointia niin ovien päälle ilmanvaihto. Ja jollei oven alareunassa ole enää sitä isoa rakoa ilmanvaihtoa varten niin se takaisin tai oveen alareunaan ritilät kanssa.

Siirtoilmasäleikkö TVC+OF
Siirtoilmalaite SK1

Ja voihan sitä myös ilmansiirtoputken kanavapuhaltimella laittaa jos huoneiden yläpuolella ei ole rakenteita esteenä.
 
Vanhassa talossa jossa ei koneellista ilmastointia niin ovien päälle ilmanvaihto. Ja jollei oven alareunassa ole enää sitä isoa rakoa ilmanvaihtoa varten niin se takaisin tai oveen alareunaan ritilät kanssa.

Siirtoilmasäleikkö TVC+OF
Siirtoilmalaite SK1

Ja voihan sitä myös ilmansiirtoputken kanavapuhaltimella laittaa jos huoneiden yläpuolella ei ole rakenteita esteenä.
Ei vaan mielellään puhkois seiniin reikiä koska sen jälkeen esmes äänet kuuluu joka huoneesta läpi.
 
Ei kyllä muutenkaan oikein riitä tuollainen aukko lämmön siirtymiseen. Koirille voi aina hommata aidan karmien väliin niin voi pitää ovea sitten auki :)
 
Ei vaan mielellään puhkois seiniin reikiä koska sen jälkeen esmes äänet kuuluu joka huoneesta läpi.
Sitä varten tuo jälkimmäinen linkki olikin ettei äänet kulje.

Mutta ei kai siinä sitten kun välikatolle lämpöeristetty ilmanvaihtoputki ja kanavapuhallin puhaltaan lämpimän etäisimpään huoneeseen. Ei se nyt ihan mahdotonta 110mm reikäsahalla ole jos välikatto huoneiden yläpuolella eikä esim. toisia huoneita. Ja siis vaan taloihin joissa ei ole koneellista ilmanvaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako täältä saada vinkkiä mikä vikana lämpöpumpussa. Tämä meidän laite on jo jonkun 10 vuotta vanha joten alkaa olla siinä rajoilla kannattaako enää huoltaa. Kylmemmillä keleillä pumppu lakkaa toimimasta ja antaa vikakoodia H16. Malli Panasonic CU-CE9HKE. Mitä googlettelin niin manuaali antaa virheeksi "ulkoyksikön muuntajan avoin virtapiiri."

Tuo alkoi temppuilemaan viime talvena, ei ollut edes vielä niitä kovempia pakkasia päällä kun alkoi tota tekemään jo -5C - -10C tienoilla... Kesällä viilennys toimi ongelmitta.

Tässä alkaa kelit kylmentymään joten nyt mietinnässä kannattaako tähän huolto tilailla...?
 
Mahtaako täältä saada vinkkiä mikä vikana lämpöpumpussa. Tämä meidän laite on jo jonkun 10 vuotta vanha joten alkaa olla siinä rajoilla kannattaako enää huoltaa. Kylmemmillä keleillä pumppu lakkaa toimimasta ja antaa vikakoodia H16. Malli Panasonic CU-CE9HKE. Mitä googlettelin niin manuaali antaa virheeksi "ulkoyksikön muuntajan avoin virtapiiri."

Tuo alkoi temppuilemaan viime talvena, ei ollut edes vielä niitä kovempia pakkasia päällä kun alkoi tota tekemään jo -5C - -10C tienoilla... Kesällä viilennys toimi ongelmitta.

Tässä alkaa kelit kylmentymään joten nyt mietinnässä kannattaako tähän huolto tilailla...?
Googlehan antoi ihan ensimmäiseksi vastauksi laajemminkin tuon koodin..
Outdoor PCB
IPM (Power transistor) module

Lähtisin kylmäjuotoksia, kondensaattorit ja tuon ipm tarkistamisella mainitussa järjestyksessä. Sen ihmeemmin tuon ikäiselle enää ajatusta jollei ihan selkeästi silmille vika pomppaa. Uuden myötä paremmat hyötysuhteet jo yksi syy.
 
Noniin tosiaan pitkällisen etsimisen tuloksena tosiaan löytyi firma joka asentaa mitä vain ja täytyy sanoa, että oli positiivinen ylläri miten hyvin tuo lattiamallinen pumppu sitten paikalleen asettuikin:

pumppu.JPG


Alustavasti voi olla varsin tyytyväinen. Sen sijaan asennus oli kyllä semisti ohjeiden vastainen, kun ohjeiden mukaan pitäisi olla vähintään putkien pituus 2m, mutta nyt on vain 50cm. Eli ei laittanut kieppiä ulkoyksikön taakse, kuten olisin kuvitellut. En sitten tiedä, onko tuollaiset pituudet hätävarjelun liioittelua, ettei resonanssiäänet tule putkia pitkin sisään. Ei tuolta mitään resonanssia kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin tosiaan pitkällisen etsimisen tuloksena tosiaan löytyi firma joka asentaa mitä vain ja täytyy sanoa, että oli positiivinen ylläri miten hyvin tuo lattiamallinen pumppu sitten paikalleen asettuikin:

pumppu.JPG


Alustavasti voi olla varsin tyytyväinen. Sen sijaan asennus oli kyllä semisti ohjeiden vastaina, kun ohjeiden mukaan pitäisi olla vähintään putkien pituus 2m, mutta nyt on vain 50cm. Eli ei laittanut kieppiä ulkoyksikön taakse, kuten olisin kuvitellut. En sitten tiedä, onko tuollaiset pituudet hätävarjelun liioittelua, ettei resonanssiäänet tule putkia pitkin sisään. Ei tuolta mitään resonanssia kuulu.
Minkä merkkinen ja mallinen tuollainen lattiamalli on? Näyttää aivan joltain sähköpatterilta. Ja hirrestä talo tai mökki.

Tässä LN25:n kulutus reilun viikon ajalta. Betoni/tiilitalo, 112m², Pirkanmaa, sähkopatterit pois pelistä, takkaa lämmitetty muutama kerta ja pesutiloissa + khh lattialämmitys (eivät ole ILP:n ilmavirran saavutettavissa). Pyynti ollut 21-22.5 välillä, viime viikosta osan aikaa ollut myös pois pelistä tai pelkällä tuuletuksella kun takkaa otettiin käyttöön kesän jäljiltä. Talossa lämpötila pyörii 20 ja 22 asteen välillä, riippuen huoneesta.

Screenshot_20191009-095927_MELCloud.jpg
Jotain samaa luokkaa kulutus täällä, Mitsu LN35, jossa taisi olla 0.1 huonompi hyötysuhde. 106m2, -66, Etelä-Pohjanmaa. Takkaa ei ole apuna, eli hätävarana öljy tai sitten polttaa puuta öljykattilassa. 15.10. suurin arvio 3.3kWh. Voi johtua osittain myös siitäkin, että uusin pesuhuoneen ulko-oven tiivisteitä ja ovi oli siksi auki. Ja pakkasta taisi olla silloin yöllä -4.

mitsu3.png
 
Minkä merkkinen ja mallinen tuollainen lattiamalli on? Näyttää aivan joltain sähköpatterilta. Ja hirrestä talo tai mökki.

Pumppu on Panasonic Z35: https://www.lämpöpumppuhuolto.com/i...ut-panasonic/ilmalampopumppu-panasonic-z35ufe

Näyttää tosiaan äkkivilkaisulla patterilta, tosin on sen verran massiivisempi kuin peruspatteri, että tarkemmin tutkiskeltaessa ei voi sotkea (kuvasta ei näy, mutta tuo on paljon syvempi kuin normipatteri). Talo on (valitettavasti "vain") hirsipaneelia, eli asennus meni nopeasti (yhteensä 3h koko hommaan). Paksun hirren läpi olisi porailu ollut vähän työläämpää.
 
Screenshot_20191016_144434_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg

Omia ln25 kulutuksia. -93 ja 93m2 puurakenteinen rivari. Tällä hetkellä tuo pumppu ainoa lämmitysmuoto kun kaikista muista kytkimet nollissa. Hyvin huomaa tuosta kun reunoilla ollut nollakelit ja keskellä +8c pintaan.
 
Tuli muuten hypisteltyä tuoretta Mitsun LN35 pumppua ja täytyy sanoa että aivan eri planeetalta ominaisuuksien, hiljaisuuden ja säätöjen suhteen kuin tuo oma Gree Amber. Ei kyllä tarttis kahta kertaa miettiä kumman laittais taloon. Autotalliin tuo Gree ei onneksi kaduta, kun huomioi hintalapun.
 
Onkos kukaan koittanyt DIY:ttää pumpun ohjausta WiFi:llä? Kuten täällä moni jo mainitsikin, niin loppujenlopuksi voi olla hyödytöntä hommaa enkä itsekään suostu maksamaan satasta mistään wifi-kortista, mutta esim tällaisella:

SparkFun WiFi IR Blaster (ESP8266) - WRL-15031 - SparkFun Electronics

Voisi olla mukavaa puuhastelua harrastelua.
Hieman aiemmin mainitsemani Broadlink RM Mini 3 muunmuassa..

Broadlink RM Mini 3 on noin 15€ maksava infrapunalähetin jonka saa opetettua pumpulle kuin pumpulle.
 
Meidän panasonic ei tykännyt jostain syystä broadlinkistä, pari kertaa kokeilin sen kanssa säätää pumppua ja se veti aivan totaalijumiin eikä tokentunu kuin sähköt katkaisemalla.. :bored:
 
Meidän panasonic ei tykännyt jostain syystä broadlinkistä, pari kertaa kokeilin sen kanssa säätää pumppua ja se veti aivan totaalijumiin eikä tokentunu kuin sähköt katkaisemalla.. :bored:
Kokeilitko sen valmiilla komennoilla vaiko kaukosäätimellä opetettua.

Kuulostaa juuri sellaiselta että koko komento ei ole täydellisenä mennyt. Ja jollainen saattaa käydä valmiilla. Kaukosäätimellä opetettu sisältää aina koko komennon.
 
Onkos kukaan koittanyt DIY:ttää pumpun ohjausta WiFi:llä? Kuten täällä moni jo mainitsikin, niin loppujenlopuksi voi olla hyödytöntä hommaa enkä itsekään suostu maksamaan satasta mistään wifi-kortista, mutta esim tällaisella:

SparkFun WiFi IR Blaster (ESP8266) - WRL-15031 - SparkFun Electronics

Voisi olla mukavaa puuhastelua harrastelua.
Juu, aika vastaava Wemos D1 Mini + IR shield härpäke tuli tehtyä. Wifi -> MQTT -> Home Assistant himmeli pyörinyt jo yli vuoden.

JariInc/toshiba-arctic-mqtt

crankyoldgit/IRremoteESP8266 kirjastosta löytyy monta pumppuvalmistajaa
 
Muistakaa uusien pumppujen asennuttaneet ettette nyt säästöjen maksimoinnin toivossa mene ja kokonaan sammuta aiempaa sähkölämmitystä.

Säätäkää patterit johonkin peruslämpöön esim. 15 astetta. Se ei välttämättä tarvitse kuin yhden kunnon sähköräpsyn valtakunnanverkkoon ja pumppu ei välttämättä tokenekkaan siitä käyntiin.

Ja nyt jos patterit on käännetty offille niin kämpässä ei ole lainkaan lämmitystä. Ei tuo normiarjessa haittaa, mutta entä jos se sattuukin viikon tai kahden lomareissun aikana. Kiva palata himaan ja huomata että putket on jäässä kun kämpässä on pakkasta.
 
Muistakaa uusien pumppujen asennuttaneet ettette nyt säästöjen maksimoinnin toivossa mene ja kokonaan sammuta aiempaa sähkölämmitystä.

Säätäkää patterit johonkin peruslämpöön esim. 15 astetta. Se ei välttämättä tarvitse kuin yhden kunnon sähköräpsyn valtakunnanverkkoon ja pumppu ei välttämättä tokenekkaan siitä käyntiin.

Ja nyt jos patterit on käännetty offille niin kämpässä ei ole lainkaan lämmitystä. Ei tuo normiarjessa haittaa, mutta entä jos se sattuukin viikon tai kahden lomareissun aikana. Kiva palata himaan ja huomata että putket on jäässä kun kämpässä on pakkasta.
Itsellä täytyy olla talossa "vahtimassa" aika usein että ilp toimii. Koska pattereissa on hanat, niin ainakin omasta mielestä hankala säätää.
 
Siirrettäviä sähköpattereita on olemassa
Jep. Niitä onkin 3kpl, mutta ei ole vielä käytössä. Tuo Mitsu LN35 on ollut vasta muutaman viikon käytössä, niin nuo sähköpatteritkin on vielä väärässä paikassa. Yksi vaan on talolla käyttämättömänä ja muut täytyy hakea vähän kauempaa.

Öljylämmityskin voisi varmaan reistailla, mutta viime huollosta on aika lyhyt aika. Niin ja aivan pian tilaan lisää öljyä.
 
Muistakaa uusien pumppujen asennuttaneet ettette nyt säästöjen maksimoinnin toivossa mene ja kokonaan sammuta aiempaa sähkölämmitystä.

Säätäkää patterit johonkin peruslämpöön esim. 15 astetta. Se ei välttämättä tarvitse kuin yhden kunnon sähköräpsyn valtakunnanverkkoon ja pumppu ei välttämättä tokenekkaan siitä käyntiin.

Ja nyt jos patterit on käännetty offille niin kämpässä ei ole lainkaan lämmitystä. Ei tuo normiarjessa haittaa, mutta entä jos se sattuukin viikon tai kahden lomareissun aikana. Kiva palata himaan ja huomata että putket on jäässä kun kämpässä on pakkasta.

Saa olla useita päiviä talo tyhjillään että moinen olisi mahdollista. Mutta ei tosiaan kannata kokonaan pistää muita lämmityksiä pois. Itselläkin patterien termostaatit on normaalissa lämmössään ja ouman säätää shunttia. Ouman säädetty siten ettei anna lämpöä kuin kovalla pakkasella tai jos lähtevän veden lämpötila laskee alle 20. Kiertovesipumput kannattaa pitää aina päällä. Muuten ne hajoaa laakereiltaan ja sit sekin jos talossa kylmäsiltoja niin voi putketkin jäätyä.
 
Jep. Niitä onkin 3kpl, mutta ei ole vielä käytössä. Tuo Mitsu LN35 on ollut vasta muutaman viikon käytössä, niin nuo sähköpatteritkin on vielä väärässä paikassa. Yksi vaan on talolla käyttämättömänä ja muut täytyy hakea vähän kauempaa.

Öljylämmityskin voisi varmaan reistailla, mutta viime huollosta on aika lyhyt aika. Niin ja aivan pian tilaan lisää öljyä.

Halvan öljyn aikaan sähkövastukset onkin usein öljykattilassa matalammalla lämmöllä varalla. Mutta nykyisillä öljyn hinnoilla voi olla järkevää käyttää toisinpäin. Eli sähkövastuksien termostaatti onkin 85 asteessa ja öljypolttimen termostaatti 70 asteessa varmistamassa vedenkulutus piikeissä lämmön riittävyys. Kunnei ne kattilan 6kW sähkövastukset ylensä jaksa pitää täydellä veden kulutuksella lämpöä.
 
Halvan öljyn aikaan sähkövastukset onkin usein öljykattilassa matalammalla lämmöllä varalla. Mutta nykyisillä öljyn hinnoilla voi olla järkevää käyttää toisinpäin. Eli sähkövastuksien termostaatti onkin 85 asteessa ja öljypolttimen termostaatti 70 asteessa varmistamassa vedenkulutus piikeissä lämmön riittävyys. Kunnei ne kattilan 6kW sähkövastukset ylensä jaksa pitää täydellä veden kulutuksella lämpöä.
Näyttää olevan talossa sellainen lämmityskattila, että siinä ei ole sähkövastuksia ollenkaan (Jämä Kaksikko 216). Öljypoltin on suht uuden näköinen Oilon Junior Pro. Joskus ennen kattilassa on poltettu puutakin, mutta pelkällä öljyllä jotain reilu 10 vuotta. Öljylämmityksessä ei ole ollut häiriöitä, tai ainakaan ei ole kerrottu. Toki se sähkö olisi plussaa. Polttopuita on kyllä varastossa odottamassa, mutta tuskin tulee poltettua. Ilp, niin minusta aika turhaa polttaa, paitsi ehkä ihan kylmimmillä keleillä.
 
Idea olisi hommata Mitsubishi LN25 viilentämään talon yläkertaa ja välillä lämmittämään (yläkerta 60m2, painovoimainen "ilmanvaihto"). Lämmitysjärjestelmänä on maalämpö (vesikiertoiset patterit).
Varsinkin tuulisella kelillä yläkerta viilenee vrt. alakerta, joten siksi olen ottamassa lämmittävää mallia enkä pelkää viilennyslaitetta. Laite tulee lisäämään asumismukavuutta, joten en mieti ilpin takaisinmaksuaikaa yms.. Maaviileä ei onnistu, koska putkivedot on hankala tehdä/pitkä matka (budjetti nousee liian korkeaksi yli 2300e oli tarjous).

Kysymys kuuluukin teille joilla laitteista on jo kokemusta/tietoa. Yläkerran lämpötila on yleensä +20/21`c ja tuulisella kelillä tippuu +19`c. Haluaisin että pumppu huolehtii, että ylhäällä olisi +21`c. Jos laitan pyynniksi 21`c , tarvitseeko olla huolissaan kosteuden kertymisestä laitteeseen yms. jos lämmityskäyttöä tulee harvoin?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on käytössä kaksi 4G liittymää. Saunalahti puhelimelle ja Telia toiselle ylimääräiselle puhelimelle, joka voi olla kokoajan kotona lähellä Mitsu LN35 ilpiä. Tuolla 4G mokkulalla saa nettiyhteyden ilpiin ja siis näkee talon lämpötilan netin kautta. Samoin pystyy tehdä ajastuksia tai laittaa lämpöä isommalle tai pienemmälle. Nyt vain täytyy säätää asetukset kokonaan uudelleen, kun tuli tuo Telian liittymä uutena. Aiemmin yhteys oli päällä tuon Saunalahden kautta.
edit: Nyt on verkkoasetukset taas oikein.

Muistakaa uusien pumppujen asennuttaneet ettette nyt säästöjen maksimoinnin toivossa mene ja kokonaan sammuta aiempaa sähkölämmitystä.

Säätäkää patterit johonkin peruslämpöön esim. 15 astetta. Se ei välttämättä tarvitse kuin yhden kunnon sähköräpsyn valtakunnanverkkoon ja pumppu ei välttämättä tokenekkaan siitä käyntiin.

Ja nyt jos patterit on käännetty offille niin kämpässä ei ole lainkaan lämmitystä. Ei tuo normiarjessa haittaa, mutta entä jos se sattuukin viikon tai kahden lomareissun aikana. Kiva palata himaan ja huomata että putket on jäässä kun kämpässä on pakkasta.
Saa olla useita päiviä talo tyhjillään että moinen olisi mahdollista. Mutta ei tosiaan kannata kokonaan pistää muita lämmityksiä pois. Itselläkin patterien termostaatit on normaalissa lämmössään ja ouman säätää shunttia. Ouman säädetty siten ettei anna lämpöä kuin kovalla pakkasella tai jos lähtevän veden lämpötila laskee alle 20. Kiertovesipumput kannattaa pitää aina päällä. Muuten ne hajoaa laakereiltaan ja sit sekin jos talossa kylmäsiltoja niin voi putketkin jäätyä.
Täälläkin "Ouman" (Danfoss ECL Comfort 100M) säätelee shunttia. Kiertovesipumppu on siis päällä 1 nopeudella. Mutta oumanin lämpö on se normaali, koska pesuhuoneen patterin hana on normaalisti auki. Muiden patterien hanat on kiinni. Patteriputket on joskus rempattu ja tehty pinta-asennuksella, samoin käyttövesiputket.


Tuo tuli kanssa mieleen, että säätäisi oumanin tosi matalalle lämmölle ja siis sellainen lämpökäyrä, että lämmittäisi vasta kovalla pakkasella. Silloin vaan vaatisi tavallaan turhaan sähkölämmityksen pesuhuoneeseen. Ja ei vielä tiedä, että miten Mitsu LN35 riittää 106 neliölle oikein kovalla pakkasella (etelä-pohjanmaa, -66).

Jos säätäisi oumanin oikein sopivasti, niin ilpin apuna pystyisi käyttämään öljykattilan puulammitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kuuluukin teille joilla laitteista on jo kokemusta/tietoa. Yläkerran lämpötila on yleensä +20/21`c ja tuulisella kelillä tippuu +19`c. Haluaisin että pumppu huolehtii, että ylhäällä olisi +21`c. Jos laitan pyynniksi 21`c , tarvitseeko olla huolissaan kosteuden kertymisestä laitteeseen yms. jos lämmityskäyttöä tulee harvoin?

Kyllä se pumppu käy tuossa skenaariossa melkolailla kokoajan, eri asia jos sulla olis "varmistusasetuksena" vaikka joku 17°C. Ei tule ongelmaa kosteuden kertymisestä.
 
Milläs olette putsanneet noita pumppujen sisäyksiköiden kennostoja? Itsellä tossa mitsussa aika vaikea päästä alakautta tohon kennoon käsiksi ja näyttäis keräävän jotain kasvustoa. Jokunen kuukausi sitten vaihdettu toi vesiputki,kun meni tukkoon. Olen käyttänyt puhdistusvaahtoa, joka on huuhdottu vedellä pois, mutta ei tunnu auttavan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom