Ilmalämpöpumput eli ILPit

Samat ominaisuudet siis kuin LN sarjassa mitsulla. Tuosta sulatusjaksosta en osaa sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Tuo sulatusveden vati taas on makukysymys, kerää jäätä koneen alle jos ei laita. Sellasta fysiikan lakeja rikkoja masiinaa ilman lauhdevettä en ole nähnytkään, sitä nyt vaan tulee kun lämpö siirtyy, johonkin se sitten päätyy.

Tarkoitin vadilla siis ulkoyksikön alla olevaa peltiä jossa sulatuskaapeli. Googlella en ainakaan löytänyt mainintaa onko tuossa mitsussa kelluva kennorakenne. Myös pakkaskelien lämpötehö isomman kompressorin turvin on n. 1kw enemmän.

Mitsubishi LN25 (MUZ-LN25VG / MSZ-LN25VGHZ)
 
Tarkoitin vadilla siis ulkoyksikön alla olevaa peltiä jossa sulatuskaapeli. Googlella en ainakaan löytänyt mainintaa onko tuossa mitsussa kelluva kennorakenne. Myös pakkaskelien lämpötehö isomman kompressorin turvin on n. 1kw enemmän.

Mitsubishi LN25 (MUZ-LN25VG / MSZ-LN25VGHZ)
Mitsusta on myös LN35 ja vielä isompikin, jos kaipaat enemmän tehoa. Tuo LN25 on mallisarjan heikoin maksimiteholtaan.

E: Näköjään tuolla linkissäsi myös väitetään ettei LN sarjassa ole takkatoimintoa (puhallus), joka ei pidä paikkaansa.
 
Mitsusta on myös LN35 ja vielä isompikin, jos kaipaat enemmän tehoa. Tuo LN25 on mallisarjan heikoin maksimiteholtaan.

E: Näköjään tuolla linkissäsi myös väitetään ettei LN sarjassa ole takkatoimintoa (puhallus), joka ei pidä paikkaansa.

Mikäli se puhallus pitää erikseen vaihtaa takaisin lämmitykselle se ei ole takkatoiminto. Esimerkiksi jos illansuussa lyöt pellit kiinni ja aamuyöllä alkaa huonelämpö laskea, jatkaa ilppi vain puhallustilassa. Linkissä siis vertailtiin kyseisen teho/hinta luokan laitteita rinnan.
 
Suositukset perferalle. Itselle tuli tuo 30-malli alkusyksystä ja ominaisuuksiltaan ja myyjän mukaan laadukkaampia kuin mitsut. (myi myös mitsua)

-kelluva rakenne, ei jää jäät koneen pohjalle eikä näin vaadi sulatuskaapeleita yms vateja.
- pitkät sulatusvälit verraten kilpailijoihin
- takkatoiminto
- miellyttävä äänitaso
- kännykällä ohjattava appi (vaatii wifiverkon kotona)

Screenshot_20191125-073546.png
Mitä Daikin maksoi asennettuna? Mitsukin vaikuttaa ainakin nykyisin olevan hyvä. Kunhan ei osta sitä huonompaa LN25 tai LN35 mallia, jotka on tehottomempia.

Joku Panasonic uke malli olisi ollut 50€ tuota LN35 kalliimpi. Varmaan suht pieniä eroja on noiden parhaiden pumppujen välillä.
 
Mitä Daikin maksoi asennettuna? Mitsukin vaikuttaa ainakin nykyisin olevan hyvä. Kunhan ei osta sitä huonompaa LN25 tai LN35 mallia, jotka on tehottomempia.

Joku Panasonic uke malli olisi ollut 50€ tuota LN35 kalliimpi. Varmaan suht pieniä eroja on noiden parhaiden pumppujen välillä.

2190e. ebaysta muistaakseni parikymppiä tuo etäkäyttö-/wifi moduuli lisäksi. Tuossa 30 mallisa on sama ulkoyksikkö kuin 40, mutta sisäyksikkö siirtää enempi ilmaa kun on 20cm pidempi.
 
Voihan se maahantuoja/valmistaja/edustaja myös maksaa provikkaa, aivan kuten esim. puhelimissa Huawei/Honor on tehnyt jo pitkään kun aina näitä tyrkytetään jos menet liikkeeseen puhelinta hankkimaan.
 
Itselle maksoi pari kk sitten Perfera 30 2000e asennettuna
Perusasennuksella eli yhdellä läpiviennillä jne olisi ollut 1900eur.
 
Tuollaisen pumpun asennus kun tyypillisesti maksaa 600-900€. Tarvikkeiden osuus tuosta on tuskin sataa euroa. Työhön menee noin 2-3 tuntia. Toki pitää jotain jäädä viivan alle, mutta kallista jokatapauksessa on parin putken ja sähköjohdon kytkentä tämän päivän Suomessa. Harmi kun virolaiset ja muut maahanmuuttajat eivät ole vielä keksineet tätä bisnestä.

Kyllä työhön menee se 4-6h helposti. Itsellä laitettiin niin noin 5h meni aikaa
 
Muutaman tarjouskyselyn jälkeen tilasin tänään Perfera 30 asennettuna (+vanhan poisto) 1950€ hinnalla.

Pitää sitten asennuksen jälkeen vielä hommata wifi yksikkö ja tehdä Home Assistant integraatio/automaatiot. Ideana mm. levittää lämpöä maksimi puhalluksella arki-iltapäivänä ennen perheen kotiinsaapumista.
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman tarjouskyselyn jälkeen tilasin tänään Perfera 30 asennettuna (+vanhan poisto) 1950€ hinnalla.

Pitää sitten asennuksen jälkeen vielä hommata wifi yksikkö ja tehdä Home Assistant integraatio/automaatiot. Ideana mm. levittää lämpöä maksimi puhalluksella arki-iltapäivänä ennen perheen kotiinsaapumista.

ESP32 ja BME280 kosteus, ilmanpaine ja lämpötilasensorilla niin saa vähän enemmänkin automaatiota.
https://ae-bst.resource.bosch.com/media/_tech/media/datasheets/BST-BME280-DS002.pdf

New BME280 Atmospheric Pressure Sensor Temperature Sensor Humidity Breakout L1N7 | eBay

Itsellä ilmansuodattimien molemmin puolin koneenkin sisällä moiset eri huoneissa olevien lisäksi. ESP32 pitää vaan koneen ulkopuolelle tuoda kun ei wifi oikein pelitä koneen sisältä. Muut
 
Tuollaisen pumpun asennus kun tyypillisesti maksaa 600-900€. Tarvikkeiden osuus tuosta on tuskin sataa euroa. Työhön menee noin 2-3 tuntia. Toki pitää jotain jäädä viivan alle, mutta kallista jokatapauksessa on parin putken ja sähköjohdon kytkentä tämän päivän Suomessa. Harmi kun virolaiset ja muut maahanmuuttajat eivät ole vielä keksineet tätä bisnestä.

Mihin ihmeeseen perustat tuon 2-3h? Montako ilmalämpöpumppua olet asentanut? Ei kukaan asenna ilmalämpöpumppua niin, että siitä tulee 2h työtä laskuun. Et selkeästikään tiedä juuri mitään noista asennuksista.
 
Juu laskuun toki kirjataan muuta toista, että saadaan maksimoitua kotitalousvähennykset. Mulle asennettiin 2 pumppua 6 tunnissa kun vierestä seurasin.

Jonkun näköinen poropeukalokin tuollaisen asentaa noin viidessä tunnissa niin kyllä se ammattimieheltä pitää onnistua kolmeen tuntiin.

Tuollaiset henkilökohtaiset viittaukset saattavat jatkossa johtaa varoitukseen foorumilla.

Kahden pumpun asennus 6 tunnissa ei tarkoita että yhden pumpun saa asennettua 6/2=3 tunnissa. Esimerkiksi kunnolliseen tyhjiöintiin on käytettävä se aika kun se ottaa eikä yhden pumpun asennuksessa voida jatkaa hommia sillä aikaa ollenkaan. Yhden pumpun asennus kestää sen 4-5h vaikka kaksi laittaisikin 6h aikana paikalleen.
 
Siis onhan LN-sarjassa "takkatoiminto" sikäli, että kun se saavuttaa sen lämpötilan joka sille on asetettu, ei se sen jälkeen väkisin enää lämmitä lisää ja tällöin siirtyy puhallukseen. Vai mitä tässä nyt sitten mahdetaan tarkoittaa. Itellä tosin vielä näillä keleillä on pelkkä puhallus päällä, kun ei lämmittää tarvi olleskaan.
 
Juu laskuun toki kirjataan muuta toista, että saadaan maksimoitua kotitalousvähennykset. Mulle asennettiin 2 pumppua 6 tunnissa kun vierestä seurasin.

Jonkun näköinen poropeukalokin tuollaisen asentaa noin viidessä tunnissa niin kyllä se ammattimieheltä pitää onnistua kolmeen tuntiin..

Jos asennus on reikä seinään ja putkiveto ulkona alas koneikolle, niin sitten voi vielä tuossa ajassa onnistuakin, mutta kyllä se käytännössä on 8h/per asennus. Kourutus ja sähköjen veto usein venyttää homman toisellekin päivälle.
 
Siis onhan LN-sarjassa "takkatoiminto" sikäli, että kun se saavuttaa sen lämpötilan joka sille on asetettu, ei se sen jälkeen väkisin enää lämmitä lisää ja tällöin siirtyy puhallukseen. Vai mitä tässä nyt sitten mahdetaan tarkoittaa. Itellä tosin vielä näillä keleillä on pelkkä puhallus päällä, kun ei lämmittää tarvi olleskaan.

Luulin myös että tuo "takkatoiminto" on joku ominaisuus, mutta ilmeisesti sillä tarkoitetaan vaan sitä että kun pyyntilämpötila on saavutettu, ei lämmitetä enään lisää vaan ainoastaan puhalluksella kierrätetään ilmaa. Eikö tuon nyt osaa ihan jokainen ilp?
 
Luulin myös että tuo "takkatoiminto" on joku ominaisuus, mutta ilmeisesti sillä tarkoitetaan vaan sitä että kun pyyntilämpötila on saavutettu, ei lämmitetä enään lisää vaan ainoastaan puhalluksella kierrätetään ilmaa. Eikö tuon nyt osaa ihan jokainen ilp?

No mun mielestä jos se ILP ei ihan ole joku halvin, niin kyllä se ton osaa. Tätä vaan tykätään markkinoida eri termeillä. Esim. Mitsu on käyttänyt termistä "takkatoiminto" ihan sitä, että on puhallus vaan joka levittää sitä takan lämpöä pisin kämppää.
 
Juu laskuun toki kirjataan muuta toista, että saadaan maksimoitua kotitalousvähennykset. Mulle asennettiin 2 pumppua 6 tunnissa kun vierestä seurasin.

Jonkun näköinen poropeukalokin tuollaisen asentaa noin viidessä tunnissa niin kyllä se ammattimieheltä pitää onnistua kolmeen tuntiin.

Tuollaiset henkilökohtaiset viittaukset saattavat jatkossa johtaa varoitukseen foorumilla.

Mikset ala pumppuasentajaksi. Pääsisit joka vuosi suomen suurituloisempien joukkoon. Parin tunnin asennuksella asennat lähemmäs 700 pumppua vuosi ja tienestit siinä puolen miljoonan paikkeilla brutto.
 
Mökillä ILP asennus 2 tuntia + se odotus kun nesteet kuntoon. 200 Eur.

Kotona kellarissa asennus 7 tuntia kun oli betoniseinä vastassa. 790 Eur

Eli vaihtelee toi asennus aika ja hinta
 
No niin. Onhan toi asennus nopea jos ne sähköt vieressä. Itsellä jokainen kolmesta pumpusta vaati uudet piuhat keskukselta asti. 1 pumpuista lähellä pääkeskusta ja järkevin sieltä tuoda. Kaksi muuta vaatikin 25 metrin verran piuhaa ja oli helpoin vetää uus alakeskus sulakkeineen ja 5x6mm2 piuhalla ottaen sieltä pumpuille ja uusien vanhoja sähköjä samalla muutenkin. Ei muutama tunti piisannut kunnei viitsitty tehdä virityksiä kuten liittää pumppua nollattuihin maajohdottomiin sähköihin. Vanhat talot on mukavia kun sulassa sovussa rasiasta saattaa löytä musta, sininen, kevi, harmaa, violetti ja punainen vuosikymmenten kohdatessa.

Taitaa vissiin pahimpia olla jotku luonnonkiviä sisältävät puolimetriset kivijalat läpivietiä tehdä. Hyvällä poralla tiili menee kuin voi ja betonikin ihan siedettävää tahtia.
 
Viimeksi muokattu:
Oman pumpun asennus vei viisi tuntia vaikka oli valmis reikä seinässä ja pistoke vieressä. Tosin kaikki siististi koteloitu ja testattu kylmäaineen täytön jälkeen. Kyllä siihen useampi tunti menee, jos ei juosten kusten sohella menemään.
 
Täälläkin kesti aika kauan Mitsu LN35 asennus. Useita tunteja. Kaksi läpivientiä täytyi tehdä ja sähkölle oma läpivienti. Asennukselle oli laitettu hintaa se perus 600€. Taisi olla 2230€ maatelineen kanssa.
 
Mitsu LN35 mutta pitäisi olla sama. 52cm kun huomioi läpät, jotka saattaa olla alhaalla. täällä toinen läppä toiseksi alimpana ja toinen ylimpänä. Puhallus keskelle. Noilla säädöillä lämpö leviää kauaksi ja lähelle.

Ok kiitos. Mites se sisäyksikköön takaa tuleva putki, kuinka paljon se mahtaa tulla katosta alaspäin? Tuo mitta nimittäin tällä hetkellä varmaan se tiukempi.

Ja onko joku onnistunut bongailemaan jo jotain Black Week/Friday ilmalämpöpumppu tarjouksia?
 
Luulin myös että tuo "takkatoiminto" on joku ominaisuus, mutta ilmeisesti sillä tarkoitetaan vaan sitä että kun pyyntilämpötila on saavutettu, ei lämmitetä enään lisää vaan ainoastaan puhalluksella kierrätetään ilmaa. Eikö tuon nyt osaa ihan jokainen ilp?
Ei tunnu osaavan ainakaan Fujitsu.

Kun tavoitelämpötila on saavutettu, niin puhallus tippuu ihan pienelle eikä kierrätä enää ilmaa asunnossa. Puhallusnopeus on asetettu suurimmalle, mutta tämä tuntuu tarkoittavan vain maksimia jonka vehje VOI puhkua, ei suinkaan sitä että se jatkuvasti puhaltaisi.

Tämä on raivostuttava ominaisuus josta olen täällä keuhkonnut aikaisemminkin. Takan tuottamaa lämpöä se siis ei kierrätä. Samoin vehje saattaa jäädä sellaiseen inhottavaan "lukkoon" että eteisessä jossa ILPpi sijaitsee, on sen mielestä ihan riittävän lämmin mutta muu osa alakerrasta (noin 90 neliötä kaikkiaan) alkaakin olla jo liian viileää mutta mistäpä se pumppu sen tietäisi kun ei se puhalla niin kovaa, että ilma liikkuisi. Koko alakerta on kyllä yhtenäistä tilaa ja laittamalla vehje puhallusmoodiin täydelle puhallukselle, sekoittuu koko alakerran ilmatila hyvin tehokkaasti. Lämmitysmoodissa se ei vaan pysty sitä tekemään, syistä X ja Y. :facepalm:
 
Ok kiitos. Mites se sisäyksikköön takaa tuleva putki, kuinka paljon se mahtaa tulla katosta alaspäin? Tuo mitta nimittäin tällä hetkellä varmaan se tiukempi.

Ja onko joku onnistunut bongailemaan jo jotain Black Week/Friday ilmalämpöpumppu tarjouksia?
Yläreuna 39.7, alareuna 47. Putket 7cm, mutta siinä on siis aavistuksen kaatoa pihalle päin.
 
Yläreuna 39.7, alareuna 47. Putket 7cm, mutta siinä on siis aavistuksen kaatoa pihalle päin.

:eek: Melkoinen jytky siis. Tosin eikö sisäyksikön korkeuskin ollut joku about 31 cm, joten mitenkä se alareuna nyt noin alas tulee? Joka tapauksessa täytyy ehkä sitten joko itse käydä tuota pumppua jossain katsomassa ja mittailemassa tai sitten ottaa joku asentaja tänne katsomaan.
 
Meillä on Vallox 75 ja suodatinpaketti maksaa Puuilossa alle 15€ :)
Itse ostin tämmösen 10v varaston tuota karkeasuodatinta.
Tuo hienosuodatin tarvii vaihtaa harvemmin (putsaa vain 3-6kk välein)


Karkeasuodatin G4 1×10 metrin rulla – Wekkisuodatin

Tosiaan ei ole kiva, jos sulamisvedet tippuu suoraan kivijalan viereen. LN35 on sulatellut aivan hyvin.
Ollut vähän tätä ongelmaa itellä. Yleensä mulla oli siinä semmonen väsäilty ramppi mikä puskee sitten jään kauemmaksi, mutta joskus kun on tullut paljon jäätä niin se on jotenkin kiertänyt takaspäin kivijalan viereen, mutta ei nyt kovin pahasti.

Tuli hommattua autotalliin nyt myös ilppi ja sinne väsäiltiin sitten pellistä semmonen lippa minkä pitäs valuttaa nyt vedet kauemmaksi. Sama pitäisi väsätä talon ilpin alle nyt.

Myöhemmin tarkoitus tehdä katos ja hienot koristekehikot ympärille.

Saa ny nähä miten toi pelti toimii, voi olla että joutuu vielä modaamaan. Olisin halunnut jonkun keräilykaukalon ja siitä putki jonnekkin salaojapönttöön maan alla, mutta ei nyt jaksanu alkaa styroksien läpi kaivamaan maan alle mitään putkea tähän hätään kun kaikkea muutakin tekemistä riittää.
 
Onko täällä iv ammattilaisia?
Kyseessä siis rivitalo jossa koneellinen poisto ja ikkunoiden päällä korvausilmaventtiilit.
Saunassa on säädettävä/pyöritettävä poistoventtiili. Pitäskö tämä olla aina kiinni paitsi saunomisen jälkeen? Entäs kun kiukaan alla on korvausilmaventtiili myös mallia pyöritettävä.. sieltä tulee kylmää ilmaa jos sen avaa
 
Onko täällä iv ammattilaisia?
Kyseessä siis rivitalo jossa koneellinen poisto ja ikkunoiden päällä korvausilmaventtiilit.
Saunassa on säädettävä/pyöritettävä poistoventtiili. Pitäskö tämä olla aina kiinni paitsi saunomisen jälkeen? Entäs kun kiukaan alla on korvausilmaventtiili myös mallia pyöritettävä.. sieltä tulee kylmää ilmaa jos sen avaa
En ole ammattilainen, mutta noissa on yleensä yhteinen poisto sekä saunasta että liesituulettimen kautta. Joskus liesituulettimessa on kytkin josta voi sulkea kosteatilojen poiston. Kannattaa vaan pitää aina kaikki poistot auki ettei kylpyhuoneeseen kerry kosteutta.
 
Onko täällä iv ammattilaisia?
Kyseessä siis rivitalo jossa koneellinen poisto ja ikkunoiden päällä korvausilmaventtiilit.
Saunassa on säädettävä/pyöritettävä poistoventtiili. Pitäskö tämä olla aina kiinni paitsi saunomisen jälkeen? Entäs kun kiukaan alla on korvausilmaventtiili myös mallia pyöritettävä.. sieltä tulee kylmää ilmaa jos sen avaa

En ole IV-ammattilainen, mutta pääsääntönä ilmanvaihtoventtiilit on tarkoitus pitää aina auki ja jatkuva ilmankierto tiloissa päällä. Onko saunassasi yksi vai kaksi poistoa? Optimaalisessa tilanteessa siellä olisi yksi säädettävä poistoventtiili (siis sellainen pikasäädettävä jota voi nupista töniä pienemmälle tai suuremmalle) katossa/ylhäällä (tätä voi pienentää lämmityksen aikana ja silloin kun sauna on kuiva eikä käytössä) ja toinen poisto jossain noin nilkkojen korkeudella. Tuloilma pitäisi olla sähkösaunassa kiukaan yläpuolella, ei alla, mutta näitä alatason venttiilejä on valitettavasti rakennettu joskus kohtuullisen paljonkin. Koska tuleva ilman on kylmää niin se tulee varmaan suoraan ulkoa saunaan.

Edit: saunassa kuten muissakin kosteissa tiloissa pitää sitten pitää lämmöt päällä kesät talvet, eli patteri tms. kierto päällä eikä päästetä kylmenemään saunomisten välillä.

Saunassa pitäisi olla saunomisen ja kuivumisen aikana tehokas ilmanvaihto jotta ilma pysyy hyvänä ja sauna kuivuu käytön jälkeen. Jos sauna on pitkiä aikoja (useita viikkoja) käyttämättä niin kiertoa voi sieltä mahdollisesti vähän pienentää kun sauna on kunnolla kuivunut. Ilmanvaihtokone toki jauhaa koko ajan varmaan samalla teholla, eli sekin ilma sitten vaihtuu jossain muualla kämpässä jos saunan kiertoa pienentää...

Suomelan nettisivuilla on aika hyvä artikkeli aiheesta: Saunan ilmanvaihto vaikuttaa ratkaisevasti saunan kestävyyteen
 
Daikin FTXTA30A2V1BW, miten saan etäyhteyden tuohon?
Ohjekirjassa neuvotaan painamaan 5 sekuntia pohjassa kuvaketta jossa hauiksiaan pullisteva mies, mutta mitään uutta valikkoa ei avaudu.
 
Pitäisi laittaa tuloilmaventtiili seinään. Putki varmaan kannattaa eristää jos vetää pätkän kattopaneloinnin yläpuolella? Olisi tarkoitus vetää putki vessan läpi.
 
Tunti sitten valmistui Perfera 30 asennus.
Nyt sitten wifi moduuli tilaukseen, vaan mikä on oikea malli?

Pumpun sisäyksikön paketin kyljessä luki FTXTM302V1B
Täällä ei tuohon täsmäävää ole listattu: Kytkettävät yksiköt
FTXM-M tosin on aika lähellä ja siihen A45 wifi?
 
Meille tulossa tällä viikolla ensimmäinen ilmalämpöpumppu öljylämmityksen (patterit) rinnalle. Löytyykö jostain jotain best practices -opasta miten näitä kannattaa nyt keskenään käyttää? Pattereista termostaatit nolliin ja lämmittää vain tuolla pumpulla vai mikä on taloudellisesti järkevin tapa?
 
Meille tulossa tällä viikolla ensimmäinen ilmalämpöpumppu öljylämmityksen (patterit) rinnalle. Löytyykö jostain jotain best practices -opasta miten näitä kannattaa nyt keskenään käyttää? Pattereista termostaatit nolliin ja lämmittää vain tuolla pumpulla vai mikä on taloudellisesti järkevin tapa?
Itse laitoin hanat nollaan, kun ei ole termostaatteja. Ainoastaan pesuhuoneen patteri on päällä, kun huone on niin kaukana ilpistä (Mitsu LN35). Kiertovesipumpun laitoin kanssa 3 -> 1 nopeudelle.

Niitä termostaatteja ei varmaan aivan nollaan kannata laittaa. Mutta niin että patterit ei normaalisti lämmittäisi ollenkaan.
 
Itse laitoin hanat nollaan, kun ei ole termostaatteja. Ainoastaan pesuhuoneen patteri on päällä, kun huone on niin kaukana ilpistä (Mitsu LN35). Kiertovesipumpun laitoin kanssa 3 -> 1 nopeudelle.

Niitä termostaatteja ei varmaan aivan nollaan kannata laittaa. Mutta niin että patterit ei normaalisti lämmittäisi ollenkaan.

Jos rakennusmääräyksiäkin muistelee niin ilmalämpöpumput ei ole talon varsinainen lämmönlähde vaan lisä. Eli ne patterit tai muu automatiikka kuuluisi jättää niin että se toimii jollei pumppu toimi jostain syystä. Tuota ei ilmeisesti tarpeeksi muistuteta kun kuullut näitä juttuja tuon tuosta että mökillä putket jäässä kun pumppu ei toimi. Nyt tänäkin talvena yksi ihminen valitteli kunnei saanut viikonloppuna pumppukorjaajaa ja talo kylmänä. Oli repinyt sähköpatterit seinistä pumpun tultua eikä siten muuta lämmitystä varalla/apuna.

Eli juu patterit vähintäänkin ylläpitolämpöön tai jonnekin 18 asteeseen. Täysin kiinnihän ei mitään termostaattimalliahan ei taida edes saada toisin kuin manuaalisia. Eli termostaatti taitaa minimissääkin olla kaikissa malleissa ylläpito lämmössä.
 
Jos rakennusmääräyksiäkin muistelee niin ilmalämpöpumput ei ole talon varsinainen lämmönlähde vaan lisä. Eli ne patterit tai muu automatiikka kuuluisi jättää niin että se toimii jollei pumppu toimi jostain syystä. Tuota ei ilmeisesti tarpeeksi muistuteta kun kuullut näitä juttuja tuon tuosta että mökillä putket jäässä kun pumppu ei toimi. Nyt tänäkin talvena yksi ihminen valitteli kunnei saanut viikonloppuna pumppukorjaajaa ja talo kylmänä. Oli repinyt sähköpatterit seinistä pumpun tultua eikä siten muuta lämmitystä varalla/apuna.

Eli juu patterit vähintäänkin ylläpitolämpöön tai jonnekin 18 asteeseen. Täysin kiinnihän ei mitään termostaattimalliahan ei taida edes saada toisin kuin manuaalisia. Eli termostaatti taitaa minimissääkin olla kaikissa malleissa ylläpito lämmössä.
Onneksi tuossa Mitsu LN35 mallissa on valmiina se wifi-palikka, niin pystyy vähän seuraamaan talon lämpötilaa.

Vielä on ilpin teho riittänyt, mutta eihän se millään riitä jollain kunnon pakkasella. Luultavasti laittaisin sitten öljylämpöä vähän päälle ja pesuhuoneeseen tarvitsisi sähköpatterin, niin tarkenisi sitten sielläkin. Pannuhuoneesta siis lämpökäyrä ja lämpötila sopivan pienelle.
 
Onneksi tuossa Mitsu LN35 mallissa on valmiina se wifi-palikka, niin pystyy vähän seuraamaan talon lämpötilaa.

Vielä on ilpin teho riittänyt, mutta eihän se millään riitä jollain kunnon pakkasella. Luultavasti laittaisin sitten öljylämpöä vähän päälle ja pesuhuoneeseen tarvitsisi sähköpatterin, niin tarkenisi sitten sielläkin. Pannuhuoneesta siis lämpökäyrä ja lämpötila sopivan pienelle.
Tuosta appista saa myös hälytykset päälle, jos lämpöpumppu sammuu vian takia sekä yhteysviasta.

Ite laitoin patterit 15c kun pumppu asennettiin. Lisäksi jätin eteisen lattialämmän 18c, jos pakkaset yllättää, niin tulee eräänlainen lämpösulku siitä niin ei joudu ilp vääntämään yli tehon.
 
Tänne vaihdettiin tuo LN35 syksyllä. Sitä ennen oli joku 15v Toshiba. Tuolla Toshiballa pärjäsi ilman pattereita koko viime talven. Lämmitti 120 neliötä ilman mitään ongelmaa, kunnes sitten tuli vikaa ulkoyksikköön myöhemmin. Tuo LN35 ei lämmitä läheskään yhtä tehokkaasti. Lieneekö noihin tullut jotain säädöksiä. Esimerkiksi pyynti 31 ja lämmöt täysille, ei tuota läheskään yhtä kuumaa ilmaa kuin vanha Toshiba. Tuo vanha laitos lämmitti talon vaikka saunaksi jos halusi. Ei ole vielä uudella laitteella tullut kovia pakkasia, mutta muutama yö kun oli -12c niin ei täällä sisällä kovin lämmin ollut vaikka pumppu puhisi täysillä. Ja vanhalla tosiaan ei koskaan ollut pumppu täysillä, se oli varmaan 3/4 asetuksella. Tuntuu ettei tuo uusi pääse tavoitteeseen edes maksimilla kovin nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tänne vaihdettiin tuo LN35 syksyllä. Sitä ennen oli joku 15v Toshiba. Tuolla Toshiballa pärjäsi ilman pattereita koko viime talven. Lämmitti 120 neliötä ilman mitään ongelmaa, kunnes sitten tuli vikaa ulkoyksikköön myöhemmin. Tuo LN35 ei lämmitä läheskään yhtä tehokkaasti. Lieneekö noihin tullut jotain säädöksiä. Esimerkiksi pyynti 31 ja lämmöt täysille, ei tuota läheskään yhtä kuumaa ilmaa kuin vanha Toshiba. Tuo vanha laitos lämmitti talon vaikka saunaksi jos halusi. Ei ole vielä uudella laitteella tullut kovia pakkasia, mutta muutama yö kun oli -12c niin ei täällä sisällä kovin lämmin ollut vaikka pumppu puhisi täysillä. Ja vanhalla tosiaan ei koskaan ollut pumppu täysillä, se oli varmaan 3/4 asetuksella. Tuntuu ettei tuo uusi pääse tavoitteeseen edes maksimilla kovin nopeasti.
Täällä LN35 puhallinnopeus 4/5. Läpät eteenpäin. Toinen läppä aivan ylös ja toinen läppä toiseksi alin asento. Niin menee kolmeen makuuhuoneeseen lämpöä ja toisaalta menee olohuoneeseen ja keittiöönkin, sekä kahdelle eteiskäytävälle (toinen läppä "korkealla").

Jos on molemmat läpät ylimmässä asennossa, niin jää makuuhuoneen lämpö vajaaksi. Ilpin lämpö on nyt aika isolla 23.5C. Huomenna on -10 ja tuntuu kuin -14. Saa nähdä että laskeeko sisälämpötila täälläkin. -66 ja 106 neliötä, etelä-pohjanmaa. Öljylämmitys. Tuossa joulukuun kulutusta, kahdelta henkilöltä. Palkeista ainakin huomaa ulkolämpötilan muutoksen.

kulutus.png


edit:
Vähän samaa mieltä, että saisihan se kompura olla vaikka vähän tehokkaampikin vielä?
 
Tänne vaihdettiin tuo LN35 syksyllä. Sitä ennen oli joku 15v Toshiba. Tuolla Toshiballa pärjäsi ilman pattereita koko viime talven. Lämmitti 120 neliötä ilman mitään ongelmaa, kunnes sitten tuli vikaa ulkoyksikköön myöhemmin. Tuo LN35 ei lämmitä läheskään yhtä tehokkaasti. Lieneekö noihin tullut jotain säädöksiä. Esimerkiksi pyynti 31 ja lämmöt täysille, ei tuota läheskään yhtä kuumaa ilmaa kuin vanha Toshiba. Tuo vanha laitos lämmitti talon vaikka saunaksi jos halusi. Ei ole vielä uudella laitteella tullut kovia pakkasia, mutta muutama yö kun oli -12c niin ei täällä sisällä kovin lämmin ollut vaikka pumppu puhisi täysillä. Ja vanhalla tosiaan ei koskaan ollut pumppu täysillä, se oli varmaan 3/4 asetuksella. Tuntuu ettei tuo uusi pääse tavoitteeseen edes maksimilla kovin nopeasti.
Mikä se sinun Toshiba oli tarkalleen ottaen, niin voi vähän haarukoida onko Mitsussa tai asetuksissa jotain pielessä?

Faktahan on, ettei ns. "hyvällä alueella" toimiessa ole radikaalia muutosta tapahtunut ilmalämpöpumpuissa viimeisen 10 vuoden aikana. Jotkut r410 pumput saattavat olla jopa tehokkaampia kuin R32 pumput. COPit on ehkä vähän parantuneet, ja pumput yleensä toimivat järkevämmin kovissa pakkasissa kuin 10 vuotta sitten. Jos Mitsu on samassa paikassa kun Toshiba, voisi yksi mahdollinen selittäjä olla se, että Mitsussa on esim. suurempi puhallusaukko, jolloin ilma ei kulkeudu yhtä pitkälle kun vanhalla pumpulla. Puhalluslämpötilastahan et voi päätellä yhtään mitään, koska pitää huomioida ilmavirran määrä. Mitsu liikuttaa aika paljon ilmaa (940m3/h), joten siksi lämpötila voi olla pienempi kuin vanhassa, mutta pumppu silti tehokkaampi kuin vanha.

Alkupään LN-pumpuissa oli ongelmia myös sulatusten kanssa, eli ne jäivät jumiin tarpeettoman lyhyeen sulatusykliin (n. 30 minuutin sykli), jonka vuoksi antoteho kärsi merkittävästi. Uudemmissa laitteissa tuon tosin pitäisi olla kunnossa.

Edit: Sellainen kommentti vielä, että "pumppu täysillä" on vähän hassu ilmaus kun puhutaan puhallinnopeudesta. Sanoisin, että lämpötilapyynti pääasiassa määrittää kompuran tahdin ja puhallusnopeus taas määrittää miten laajalle lämpö leviää. Toki jos puhallus on matalalla, luulee kone saavuttavansa nopeammin tavoitelämmön ja sitten vähentää tehoaan (vaikka peräkammari olisi edelleen kylmä). Puhaltimen nopeudella on merkitystä myös siten, että pienellä puhallusnopeudella kone joutuu tuottamaan kuumempaa ilmaa saavuttaakseen saman antotehon, ja tällöin hyötysuhde on huonompi.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä se sinun Toshiba oli tarkalleen ottaen, niin voi vähän haarukoida onko Mitsussa tai asetuksissa jotain pielessä?

Faktahan on, ettei ns. "hyvällä alueella" toimiessa ole radikaalia muutosta tapahtunut ilmalämpöpumpuissa viimeisen 10 vuoden aikana. Jotkut r410 pumput saattavat olla jopa tehokkaampia kuin R32 pumput. COPit on ehkä vähän parantuneet, ja pumput yleensä toimivat järkevämmin kovissa pakkasissa kuin 10 vuotta sitten. Jos Mitsu on samassa paikassa kun Toshiba, voisi yksi mahdollinen selittäjä olla se, että Mitsussa on esim. suurempi puhallusaukko, jolloin ilma ei kulkeudu yhtä pitkälle kun vanhalla pumpulla. Puhalluslämpötilastahan et voi päätellä yhtään mitään, koska pitää huomioida ilmavirran määrä. Mitsu liikuttaa aika paljon ilmaa (940m3/h), joten siksi lämpötila voi olla pienempi kuin vanhassa, mutta pumppu silti tehokkaampi kuin vanha.

Alkupään LN-pumpuissa oli ongelmia myös sulatusten kanssa, eli ne jäivät jumiin tarpeettoman lyhyeen sulatusykliin (n. 30 minuutin sykli), jonka vuoksi antoteho kärsi merkittävästi. Uudemmissa laitteissa tuon tosin pitäisi olla kunnossa.

Edit: Sellainen kommentti vielä, että "pumppu täysillä" on vähän hassu ilmaus kun puhutaan puhallinnopeudesta. Sanoisin, että lämpötilapyynti pääasiassa määrittää kompuran tahdin ja puhallusnopeus taas määrittää miten laajalle lämpö leviää. Toki jos puhallus on matalalla, luulee kone saavuttavansa nopeammin tavoitelämmön ja sitten vähentää tehoaan (vaikka peräkammari olisi edelleen kylmä). Puhaltimen nopeudella on merkitystä myös siten, että pienellä puhallusnopeudella kone joutuu tuottamaan kuumempaa ilmaa saavuttaakseen saman antotehon, ja tällöin hyötysuhde on huonompi.

Tuo vanha taisi ulkomuistista olla joku toshiba ras 13ukv.
 
Tuo vanha taisi ulkomuistista olla joku toshiba ras 13ukv.
Mitsubishi LN35VGHZ tehot ovat
-15 asteessa 4,0 kW (cop 2.5)
-25 asteessa 3,1 kW (cop 2.0)
ja lämpimämmässä luonnollisesti enemmän.

Tuskin vanha Toshiba ainakaan tuota enempää on antanut. Tiedät varmaan suunnilleen paljonko asuntosi lämmitystehon tarve per neliö on eri lämpötiloissa. Jos pumppu jää selvästi tehossa niin alkaa epäilyttämään onko kylmäaineen määrä oikea. Tuossa on asentajan (ja pumpun) takuu varmasti vielä voimassa niin laita tarvittaessa hänelle kyselyä.

Ja tuo yllämainittu ilman leviäminen kannattaa tietenkin tarkastaa ihan ensimmäiseksi. Onko sinulla Melcloud app käytössä? Sen avulla näet mitä pumppu tulkitsee talosi sisälämpötilaksi. Anturi sijaitsee pumpun oikessa laidassa ja jos lämmin ilma jää sinne "pussiin" niin laite tulkitsee, että on tarpeeksi lämmin eikä lämmitä enempää vaikka toisessa päätä kämppää olisi kylmä. Vastaavasti joillakin voi myös käydä toisinpäin eli jos asentaja ei ole eristänyt läpivientiä hyvin niin sieltä voi puskea kylmää ilmaa sisätiloihin ja anturiin ja pumppu lämmittää ihan liikaa kun anturi tulkitsee sisällä olevan kylmä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla Melcloud app käytössä? Sen avulla näet mitä pumppu tulkitsee talosi sisälämpötilaksi. Anturi sijaitsee pumpun oikessa laidassa ja jos lämmin ilma jää sinne "pussiin" niin laite tulkitsee, että on tarpeeksi lämmin eikä lämmitä enempää vaikka toisessa päätä kämppää olisi kylmä. Vastaavasti joillakin voi myös käydä toisinpäin eli jos asentaja ei ole eristänyt läpivientiä hyvin niin sieltä voi puskea kylmää ilmaa sisätiloihin ja anturiin ja pumppu lämmittää ihan liikaa kun anturi tulkitsee sisällä olevan kylmä.
Tuo sovellus on ihan hyvä. Nyt on ulkona -8C. Melcloud näyttää 24C huonelämpötilaksi. Asetettu lämpötila on nyt tarkoituksella 25C, eli ilp (Mitsu LN35) pitäisi olla nyt täysillä. Sisälämpötila 20C.
 
Sen avulla näet mitä pumppu tulkitsee talosi sisälämpötilaksi. Anturi sijaitsee pumpun oikessa laidassa ja jos lämmin ilma jää sinne "pussiin" niin laite tulkitsee, että on tarpeeksi lämmin eikä lämmitä enempää vaikka toisessa päätä kämppää olisi kylmä. Vastaavasti joillakin voi myös käydä toisinpäin eli jos asentaja ei ole eristänyt läpivientiä hyvin niin sieltä voi puskea kylmää ilmaa sisätiloihin ja anturiin ja pumppu lämmittää ihan liikaa kun anturi tulkitsee sisällä olevan kylmä.

Ai silloin, jos ei käytä sitä lämpökamera-anturia? Miksei käyttäisi? Meillä se ainakin toimii tosi hyvin.

Tuo sovellus on ihan hyvä. Nyt on ulkona -8C. Melcloud näyttää 24C huonelämpötilaksi. Asetettu lämpötila on nyt tarkoituksella 25C, eli ilp (Mitsu LN35) pitäisi olla nyt täysillä. Sisälämpötila 20C.

Eikö teillä sitten tule sinne asennushuoneeseen helvetin kuuma? Mulla on pyynti 20 näin -5 ylöspäin.-5 ja -10 välillä olen nostanut pyynnin 21. Näillä on pysynyt aika hyvin niin, että olohuoneessa on 21 ja makuuhuoneissa 19.
 
Itsellä mitsun fh35 ja pyynti 22. 23 astetta on ollut tasaiseen sisällä lämmintä ja lämmitettäviä neliöitä 170. Kai tuon ln35:n parempaan pitäisi pystyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom