Ilmalämpöpumput eli ILPit

Täällä LN25 puksutellut n. vuoden pian, eikä oo tullut vastaan sulatusongelmaa. MuTu: mielestäni kyseinen ongelma liittyi alkupäässä tuotantoa valmistettuihin versioihin, eikä enää vaivaa uusimmissa. Vaikkei maahantuoja kai virallisesti olekaan asiaa myöntänyt malliongelmaksi.
Yksi Mitsubishi LN25 asentaja kävi katsomassa taloa. Tuo pumppu maksaisi 1980€ + 50€ maateline.

Olisikohan tuo hyvä ostos, vai löytyykö vielä jotain muita vaihtoehtoja? Tuo sama myyjä taisi asentaa myös Panasonic pumppuja, mutta ei tullut kysyttyä hintaa ja en muista niitä mallimerkintöjä ulkoa.

Tuotetunnus kyllä vastaa juurikin tuota väärää tuhnumpaa mallia, eli todellakin varmista.

Tuotetunnus (SKU): LN25VGW

Oikea malli on Tuotetunnus (SKU): LN25VGWHZ

Eli toi HZ pitää olla perässä
Tuon voin vielä varmistaa (HZ), jos muistan. Pitäisi kumminkin olla ihan virallinen myyjä.
 
Panasonicilta kannattaa ehdottomasti valita lippulaiva Panasonic HZ25UKE.
Lämpötehoa 3.5 kW vielä -25 asteen pakkasella hyötysuhteen (cop) ollessa edelleen 2.0
Ei taida mikään muu 9-sarjalainen pumppu päästä tähän.

https://www.kauko.com/hubfs/pdf/category/energy/ilmalampopumput/Uusi_HZ_UKE_v2 (003).pdf

Huom. kannattaa olla tarkkana, että pyytää ja saa tarjouksen juuri UKE mallista. Osa myy vanhoja TKE/RKE malleja samaan hintaan.

Panasonic jälleenmyyjät:
Energiantuotteiden kuluttajamyynti



Mitsun LN on myös spekseiltään hyvä. Siinä tosin on ollut sulatuksen kanssa monella ongelmia. Kannattaa lukea lämpöpumppufoorumilta pitkä Mitsu LN ketju.

Itsellä vanha Fujitsu vielä puhisee vaan eiköhän kohta pidä harkita vaihtamista kun laitteella alkaa olemaan ikää ja nyt ovat selvästi nuo uusien pumppujen pakkastehot parantuneet.
Laitoin kysymystä Panasonic HZ25UKE mallin hinnasta asennettuna. Tuo kyllä vaikuttaa ihan kiinnostavalta.


K-Raudassa kävin tänään ja kauppasi juuri TKE mallia. 1250€ oli hinta ilman asennusta. Sinnekin kyllä laitoin kysymystä tuosta toisesta mallista.
 
Tehoiltaan tuohon jäähdytyskäyttöön riittää suunnilleen mopoin pumppu jonka markkinoilta onnistuu löytämään joten varoisin yli-investointeja sen suhteen. Alakertaa ei kyllä viilennä merkittävästi mikään pumppu edes aulaan sijoitettuna, siihen tarvitaan oma pumppu tai 2 sisäyksikön ratkaisu.

Ei nyt ihan mikä tahansa mopo riitä. Esimerkiksi viime jäähdytyskaudella, joka ei edes ollut erityisen kuuma, jäähdytyskausi alkoi 18.5. ja päättyi 20.9. tuon ajan pumppu oli taukoamatta käynnissä lämpötilapyynnin ollessa 23 astetta. (90 m² rivitalo, itäpääty, yhdessä tasossa)

Sähköä jäähdytyskaudella kului kaikkiaan 420 kWh, suurimman vuorokausikulutuksen ollessa n. 8 kWh/vrk. Tuon vuorokauden keskimääräiseksi tuntitehoksi saadaan 333,33 W. Jos uskotaan markkinamiehiä ja käytetään hyötysuhteena ln25:lle ilmoitettua 5:ttä niin tuo tekee keskitehoksi 1,66 kW.
2018 jäähdytyskaudella suurimmat vuorokausikulutukset olivat 10 kWh/vrk. (Ilp oman sähkömittarin takana, manuaalisesti sillointällöin lukema exceliin, joten välissä todennäköisesti jonkinverran suurempiakin kulutuspiikkejä)

Olen kyllä vahvasti eri mieltä tuon alakerran jäähtymisen suhteen, sillä kylmällä ilmalla on ikävä taipumus painua alas ja lämpöisellä nousta ylös. Toki tämä on ihan mutumielipide, omakohtaista kokemusta kaksitasoisen kämpän jäähdytyksestä ole.
 
Joo sain jo päätöksen, että saa asentaa, vaatimuksena oli naapureilta lupa ja tuokin on nyt hoidettu.

Siis seinä-/parvekenaapureilta lupa ? Hyvin on taloyhtiön hallitus kartalla :D Ei siinä mitään, äkkiä vaan asentamaan pumppu ennen kun hallitus tulee toisiin aatoksiin.
 
Ei nyt ihan mikä tahansa mopo riitä.

Jos uskotaan markkinamiehiä ja käytetään hyötysuhteena ln25:lle ilmoitettua 5:ttä niin tuo tekee keskitehoksi 1,66 kW.

No löytyykö Suomen markkinoilta ILPpiä jonka jäähdytysteho jää alle 1,66kW?

Itseasiassa alkup. casessa oli vain ~55m2 yläkerta joten jos 1,66kW riittää 90m2 niin 1kW pitäisi riittää siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei sitten tuo toisen mitsun LN kelpaa? Siinä on kuitenkin Suomessa testatuista pumpuista selvästi paras hyötysuhde pakkasilla. -25 asteessa samaa luokkaa kuin SRK:ssa on -10 asteessa. Ja asennettuna 2000e luokkaa. Tai no jos pitää olla LN35 niin vähän yli. Eipä tuossa taidettu tarvetta pahemmin kuvata. Ainakin Pitää olla lähemmäs 150 neliötä, että tarvii tuota isompaa mallia. Ja vajaakäytöllä hyötysuhde on isommassa huonompi.
Nyt löysin yhden testinkin. Mitsun LN25 on ihan hyvä. Gree Amber ei oikein pärjää hyötysuhteessa. Mitsu 240€ kalliimpi, eli ei suurta eroa. Gree Fairy olisi ollut 1790.

VTT:n testiraportti - kattava ilmalämpöpumppuvertailu - Scanoffice
 
Jep, mitsun LN25 on merkittävästi parempi hyötysuhteeltaan kuin Gree Amber tuolla nollan ja kymmenen asteen välissä. Sen alla hyösuhde-ero vähenee. Mitsu kuitenkin pysyy parempana koko matkan.

Itsekin ottaisin tuolla hinta-erolla mitsun aika 110%
 
Jep, mitsun LN25 on merkittävästi parempi hyötysuhteeltaan kuin Gree Amber tuolla nollan ja kymmenen asteen välissä. Sen alla hyösuhde-ero vähenee. Mitsu kuitenkin pysyy parempana koko matkan.

Itsekin ottaisin tuolla hinta-erolla mitsun aika 110%
Vähän laskeskeltiin tuossa, että kannattaako ottaa Mitsubishi LN25 vai LN35. Tehoeroa 300W (6.3kW vs 6.6kW) ja SCOP eroa 0.1. Hintaeroa 200€. Ilmeisesti kannattaa ottaa tuo halvempi, koska tehoero on aika pieni ja halvemmassa on aavistuksen parempi hyötysuhde, joka toisi 4-5 euroa säästöä per kuukausi. Kalliimpi sitten säästäisi 15 euroa kuussa enemmän, jos tehoa otettaisiin kohtalaisen paljon.

Talo 106 neliötä, 1965. Yläpohjaan on lisätty puhallusvillaa ja ikkunoihin on lisätty kolmas lasi keskelle. Etelä-Pohjanmaa.

Mitsubishi:
Mitsubishi LN25.png
 
Vähän laskeskeltiin tuossa, että kannattaako ottaa Mitsubishi LN25 vai LN35. Tehoeroa 300W (6.3kW vs 6.6kW) ja SCOP eroa 0.1. Hintaeroa 200€. Ilmeisesti kannattaa ottaa tuo halvempi, koska tehoero on aika pieni ja halvemmassa on aavistuksen parempi hyötysuhde, joka toisi 4-5 euroa säästöä per kuukausi. Kalliimpi sitten säästäisi 15 euroa kuussa enemmän, jos tehoa otettaisiin kohtalaisen paljon.

Talo 106 neliötä, 1965. Yläpohjaan on lisätty puhallusvillaa ja ikkunoihin on lisätty kolmas lasi keskelle. Etelä-Pohjanmaa.

Mitsubishi:
Mitsubishi LN25.png
Noilla paperilla olevilla tehoilla ei ole mitään tekemistä oikeiden lämmitystilanteiden kanssa. Säästöt pitäisi yrittää laskea sen mukaan kuinka mataliin lämpötiloihin nuo pumput riittävät. Siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu potku kesken, isompi tekee vielä lämpöä arviolta noin kahden COP:illa.
 
Noilla paperilla olevilla tehoilla ei ole mitään tekemistä oikeiden lämmitystilanteiden kanssa. Säästöt pitäisi yrittää laskea sen mukaan kuinka mataliin lämpötiloihin nuo pumput riittävät. Siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu potku kesken, isompi tekee vielä lämpöä arviolta noin kahden COP:illa.
Joo, hyvä tietää.

Taidan pitää tuon isomman LN35 mallin, koska hintaero on vain 200€. Kaksi myyjää on suositellut tuota isompaa LN35 mallia. Eipä jäisi sitten harmittamaan väärä valinta. Pitäisi olla 2180€ + 50€ maateline.

Asennus on noin viikon päästä. Molempia lämpöpumppuja löytyy varastosta.
 
No löytyykö Suomen markkinoilta ILPpiä jonka jäähdytysteho jää alle 1,66kW?

Lukemathan oli pidemmän aikavälin keskitehoja. Itse en ainakaan haluaisi sellaista ratkaisua, että se keskimäärin riittäisi; päivällä kuuma ja yöllä kylmä on keskimäärin sopiva.

Kuten aiemmassa postauksessani kerroin, kesän 2018 suurin vuorokausikulutus oli 10 kWh, josta saadaankin keskitehoksi jo ~ 2kW. Ja jos nyt pitää lukemien kanssa saivarrella, niin suurin koskaan exceliin jäänyt keskiteho on 630W (n. 2 tunnin ajalta), josta samalla viiden hyötysuhteella saadaan 3,1kW jäähdytysteho.

Itseasiassa alkup. casessa oli vain ~55m2 yläkerta joten jos 1,66kW riittää 90m2 niin 1kW pitäisi riittää siihen.

Totta, jos jollakin taikatempulla jäähdytysteho saataisiin kohdistettua vain yläkertaan, niin tehontarve ei olisi päätä huimaava.

Todennäköisesti kuitenkin tulee käymään niin, että suurin osa jäähdystehosta valuu alakertaan, jolloin yläkerran huoneissa jäähdytysvaikutus näkyy vasta sitten kun alakertakin on jäähtynyt riittävästi.
 
Broadlink RM Mini 3 on noin 15€ maksava infrapunalähetin jonka saa opetettua pumpulle kuin pumpulle.
Miten tuo opetetaan? Eikös pumppujen säätimet lähetä aina kaikki tiedot, joten pitääkö esim. jokainen lämpötilan aste opettaa erikseen? Vai onko siinä jo valmiina tunnettujen merkkien koodit?
 
Olisi tarkoitus laittaa LN25 talviteloille. Riittääkö että ohjeen mukaisesti käytän tuuletustilaa 3-4h ja tämän jälkeen voin käydä painamassa totsin alas ja kesää odottamaan?
 
Olisi tarkoitus laittaa LN25 talviteloille. Riittääkö että ohjeen mukaisesti käytän tuuletustilaa 3-4h ja tämän jälkeen voin käydä painamassa totsin alas ja kesää odottamaan?
Itse en ole ohjekirjaa lukenut, niin en tiedä. Jos siellä asiasta edes lukee.

Kuinkas tuo jäähdytys, että onko siinäkin automaattinen puhallus, vai onko manuaalinen nopeus ollut parempi?

Tuossa oli vaan arvioitu auto/manuaali puhallusta keskenään:

"Autopuhallus ja tasainen käynti
  • imuilma ~24 C (päätellen tästä)
  • puhallusilma 28.7C (päätellen tästä)
  • puhallus 280m3/h (päätellen tästä)
  • ottoteho 0.1 - 0.17 kW (päätellen VTT-testistä)
  • antoteho ~0.5kW (päätellen tästä)
  • COP ~ 3 - 5, veikkaus että lähempänä 5 kuin 3, joten arvio ~4.5
Manuaalipuhallus 3 ja katkokäynti
  • tasaisella käynnillä (jos siihen pystyisi) COP voisi olla ~5.5 (koska min-puhalluksella oli ~4.5)
  • katkon vaikutus VTT-testin mukaan ei romahduta juurikaan, koska viisas logiikka, niin veikkaus COP ~4.5
Tuolleen ihan arvio ja mututuntumalla sanoen minusta tuo LN saattaa hyötysuhde huomioiden olla ihan yhtä energiatehokas kummalla tavalla vaan. Jälkimmäinen tapa levittää paremmin lämpöä, mutta saattaa tehdä lämpötilavaihteluita, kun taas ensimmäinen tapa ei levitä kuin lähistölle, mutta pitää lämmön tasaisena."
Linkki: MSZ-LN

Opettelua vaatii, kun vielä ei ole koko Mitsun LN35 pumppuakaan. Öljylämmitys olisi kumminkin tarkoitus laittaa aika minimiin.
 
Olisi tarkoitus laittaa LN25 talviteloille. Riittääkö että ohjeen mukaisesti käytän tuuletustilaa 3-4h ja tämän jälkeen voin käydä painamassa totsin alas ja kesää odottamaan?

Itse hoidin tuon sillä, että pistin lämmitystilan päälle, pyynnin maksimiin ja ~ 20 min käyntiä. Tarkoitushan tuolla on vain kuivttaa sisäyksikön lamellit kondenssivedestä jäähdytyksen jälkeen, jotta ei jää kosteaksi ja kerää hometta/ruostu.
 
Kuten aiemmassa postauksessani kerroin, kesän 2018 suurin vuorokausikulutus oli 10 kWh, josta saadaankin keskitehoksi jo ~ 2kW.

No löytyykö paljonkin pumppuja joilla jäähdytysteho alle 2kW? Ja edelleenkin puhumme lähes puolet pienemmästä pinta-alasta mihin sinun kokemuksesi pohjaavat.

Ja jos nyt pitää lukemien kanssa saivarrella

Saivartelua on tosiaan hieman havaittavissa :geek:


Todennäköisesti kuitenkin tulee käymään niin, että suurin osa jäähdystehosta valuu alakertaan, jolloin yläkerran huoneissa jäähdytysvaikutus näkyy vasta sitten kun alakertakin on jäähtynyt riittävästi.

Ei valu suurin osa tehosta alakertaan.

Väitän hyvällä omallatunnolla edelleen että 55m2 rivariyläkertaan voi huoletta laittaa tehojen puolesta pumpun mopoimmasta päästä, kun kyse on jäähdytyksestä.
 
25-sarjan pummpu jäähdyttää 570 kuutioisen puurakenteisen omakotitalon ihan riittäävästi, kun olohuoneen katto on auki yläkertaan, eli viilennys pääsee laskeutumaan myös alakertaan. Olennaista on se, että pumppua ei aleta räpeltämään päälle siinä vaiheessa kun helle on ehtinyt lämmittää kämpän 30 asteiseksi, vaan pumppu on päällä koko kesän.

Totta kai teho ei riitä jos vaatimuksena on pitää kämppä tasan 20 asteisena koko kesän, mutta omasta mielestä on ainakin ihan se ja sama onko kämpän lämpötila 22 vai 24 astetta 30 asteen helteillä, molemmat lämpötilat tuntuvat miellyttävän viileältä, ensimmäinen vaihtoehto todennäköisesti useimmista ihmisistä jopa liian viileältä.
 
Miten tuo opetetaan? Eikös pumppujen säätimet lähetä aina kaikki tiedot, joten pitääkö esim. jokainen lämpötilan aste opettaa erikseen? Vai onko siinä jo valmiina tunnettujen merkkien koodit?

Toimii juuri noin, että yhteen RM3:n asetukseen tulee kaikki kaukosäätimellä tallennushetkenä tiedossa olleet asetukset. Eli lämpötilan lisäksi puhallussuunnat, puhallusvoimakkuus jne, mitä pumpusta löytyykään.

RM3 Toimii luotettavasti, mutta noita eri asetuksia tulee aikamoinen nippu tuon pumppujen kaken toimintamallin takia. Toki jos pumppu on ollut jo käytössä, niin tietää aika hyvin mitkä ne eniten käytetyt asetukset on. Ei ole tullut pumpun omaa wlania käytettyä, kun tuon kautta hoituu etäkäyttö näppärämmin.
 
Siis seinä-/parvekenaapureilta lupa ? Hyvin on taloyhtiön hallitus kartalla :D Ei siinä mitään, äkkiä vaan asentamaan pumppu ennen kun hallitus tulee toisiin aatoksiin.
Ei kai siihen kenenkään lupaa vaadita. Taloyhtiöllähän on velvollisuus taata tietty lämpötila ja se tuskin täyttyy missään kerrostalossa kesällä. Sehän on osakkaan kädenojennus ja myönnytys, jos meinaa itse maksaa ilppinsä.
 
Ei kai siihen kenenkään lupaa vaadita. Taloyhtiöllähän on velvollisuus taata tietty lämpötila ja se tuskin täyttyy missään kerrostalossa kesällä. Sehän on osakkaan kädenojennus ja myönnytys, jos meinaa itse maksaa ilppinsä.

No nyt tulee aika kovaa tekstiä. Laitatko vielä lähteen, missä sanotaan, että taloyhtiö on velvollinen takaamaan huoneiston viilennuksen kesähelteillä? [emoji848]
Tohon lupa-asiaan en viitsi edes kommentoida.. [emoji85]
 
No nyt tulee aika kovaa tekstiä. Laitatko vielä lähteen, missä sanotaan, että taloyhtiö on velvollinen takaamaan huoneiston viilennuksen kesähelteillä? [emoji848]
Tohon lupa-asiaan en viitsi edes kommentoida.. [emoji85]
Laki tuppaa olemaan kovaa tekstiä, no pun intended.

Terveydensuojelulaki, asumisterveysasetus. Lämpötila asuinhuoneistossa ei saa kohota lämmityskauden ulkopuolella yli 32 asteen, ja yleensähän kolhooseissa se kohoaa. Lisäksi ilmankosteus tai ilmanvaihdon puute ei saa mennä sietämättömäksi eikä mikrobikasvun riskiä saa olla. Kiinteistön omistaja on vastuussa säädöksen noudattamisesta. Huoneistokohtainen ilmalämpöpumppu yleensä ratkaisee ongelman pääosin, vaikka talon pintamateriaali, eristys ja ilmanvaihto onkin kelvoton.

Persetuntumani kertoo, että kiinteistön omistajan kannattaisi ottaa vastaan tarjous, jos vahingon kärsijä lupaa yrittää asian hoitaa omalla kustannuksellaan ja tavalla, joka ei naapuriin voi edes teoriassa vaikuttaa, vaikka ei edes suoraan lupaisi jättää juridisia toimia sikseen.

Sehän muuten ei naapurille kuulu vittujakaan, mitä toinen ihminen kotonaan tekee.

Toki vaihtoehtona on myös asentaa laite lupavapaana, eli liitäntä pistotulppaan, ei kiinteää asennusta, läpiviennit oven välistä taikka parvekkeen puisen kynnyksen uran kautta tms. Lisäksi laitetaan nämä kodinkoneet nojaamaan rakenteeseen ja muutama muu ääntä aiheuttava laite jurisemaan vittuilumielessä. Tämä on oikeus ja kohtuus, kuten myös valittavien naapurien sekä hallituksen jäsenien huoneistojen postiluukusta ujutettu vihaliemikuutio.

"Lupa-asia jota et viitsi edes kommentoida" lienee seinän timanttiporaus läpiviennille. Se puolestaan on käytännössä ilmoitusasia.

Ilmapiiri on mielisairas. Viilennysilmastoimattomat kerrostaloasunnot pitäisi lailla kieltää. Samoin toki asunnot, joissa ei ole riippumatonta asukkaan ohjaamaa poistoilman säätöä. Toki tämä sairas neukkukulttuuri on taloyhtiöissä valloillaan ja jopa parkkipaikoilla on kiinteästi kellon mukaan sammuvia pistorasioita. Hyi olkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Toimii juuri noin, että yhteen RM3:n asetukseen tulee kaikki kaukosäätimellä tallennushetkenä tiedossa olleet asetukset. Eli lämpötilan lisäksi puhallussuunnat, puhallusvoimakkuus jne, mitä pumpusta löytyykään.

RM3 Toimii luotettavasti, mutta noita eri asetuksia tulee aikamoinen nippu tuon pumppujen kaken toimintamallin takia. Toki jos pumppu on ollut jo käytössä, niin tietää aika hyvin mitkä ne eniten käytetyt asetukset on. Ei ole tullut pumpun omaa wlania käytettyä, kun tuon kautta hoituu etäkäyttö näppärämmin.
Juu ei noita asetuksia tarvitse joka astelukemalle olla. Muutama yleisintä mietittyä piisannut. Ja jotku pumput löytyy siitä itsestäkin ollen monipuolisempi.

Eli laitteessa on itsessään infrapunavastaanotin jolla opetetaan ne pumput tiettyyn tilaan joita ei jo tunne.

Laitteen saa liitettyä myös OpenHAB ja Home Assistant älykoteihin. Toimii myös Google Home Minillä kun googlen Home ymmärtää Broanlinkin. Eli voi puheella komentaa pumppua ainakin tallennettujen skenejen kautta.
 
Juu ei noita asetuksia tarvitse joka astelukemalle olla. Muutama yleisintä mietittyä piisannut. Ja jotku pumput löytyy siitä itsestäkin ollen monipuolisempi.

Eli laitteessa on itsessään infrapunavastaanotin jolla opetetaan ne pumput tiettyyn tilaan joita ei jo tunne.

Laitteen saa liitettyä myös OpenHAB ja Home Assistant älykoteihin. Toimii myös Google Home Minillä kun googlen Home ymmärtää Broanlinkin. Eli voi puheella komentaa pumppua ainakin tallennettujen skenejen kautta.

Ja tuollaisella python-kirjastolla saa nämä aikalailla mihin vaan systeemin kiinni. mjg59/python-broadlink
 
Varmista ainakin ettei oo kataikon ln ne on pienemmällä kompuralla kun oikea skandi malli

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla

Kataikko on ainakin yksi virallinen Mitsubishi electricin maahantuoja, joten olisi aika outoa, jos myisivät tuhnuja.

Edit: Vissiin virallisia maahantuojia on kolme
 
Onko täällä porukka hommannut minkä verran pelkkiä viilentäviä ilmalämpöpumppuja? Noita kun ilmeisesti saa edullisemmin?

Meillä on kaukolämmössä oleva rivariasunto ja parhaimpina kuumina päivinä asunnon lämpötila pyörii yli 30 asteessa, niin ensi kesäksi on pakko keksiä jotain.
 
Kataikko on ainakin yksi virallinen Mitsubishi electricin maahantuoja, joten olisi aika outoa, jos myisivät tuhnuja.

Edit: Vissiin virallisia maahantuojia on kolme
Lämpöpumput info sivuilla joku kertoi, että Kaitakon maahantuoma Mitsubishi LN35 olisi kompressoriltaan sama kuin virallisen maahantuojan LN25. Eurooppa versiossa olisi siis pykälää pienempi kompressori. Itselle pitäisi tulla se tehokkaampi LN35 versio.
 
Tänään asennettiinkin Mitsubishi LN35 (Kylmäkonehuolto M. Mäki Oy). Parin seinän läpi meni putket. Jätin sen koneen hurisemaan sinne 3 nopeudelle ja 22C. Pitää vielä uudelleen lukea netin kautta ohjekirjaa, että miten se on hyvä säätää. Wifi:ä en ole vielä asennellut. Säädin 7 patteria nollalle, niin saa koneelle vähäsen töitäkin. Eli kolme makkaria, tuulikaappi, olohuone, keittiö ja eteiskäytävä. Muut patterit jäi päälle, eli toinen eteiskäytävä, pesuhuone, sauna ja varasto. Pitää myös käydä ostamassa joku laastipalju "sulatusvesikaukaloksi". Varmaan joku tuollainen, 40 litraa? Laastipalju
 
Osaako LN25 omistajat sanoa mikä pyynti teillä on lämmityskäytössä? Meille asennettiin kyseinen malli loppukesästä ja nyt lämmityskaudella pyynti pitää pitää 17 asteessa jotta sisällä on normilämpötila. Pumppu on rappukäytävässä hiukan yläkerran puolella ja tuolla 17 asteen pyynnillä alhaalla on 21-22 astetta ja yläkerrassa 22-23. Käytössä lämmitys ja automaattinen puhallusnopeus, jolloin se välillä puhaltelee kuumaa ilmaa ja välillä huoneenlämpöistä.

Lähinnä siis ihmettelen tuota, että onko laitteen termostaatissa vikaa tms.
 
Alkutestissä 22C tuntui aika sopivalta. Sulla varmaan tuo sisäyksikön paikka on syypää? Eli kone ei oikein osaisi mitata kunnolla alakertaa ja yläkertaa.
 
Lämpöpumput info sivuilla joku kertoi, että Kaitakon maahantuoma Mitsubishi LN35 olisi kompressoriltaan sama kuin virallisen maahantuojan LN25. Eurooppa versiossa olisi siis pykälää pienempi kompressori. Itselle pitäisi tulla se tehokkaampi LN35 versio.
Ite olin Kataikolta ostamassa Mitsua, kun myyjä jorisi että heidän mallinsa ei kestä samalla tavalla talven läpi kuin Scanofficen laite, jätin tilaamatta.
Tilasin Urpo Rannalta Scanofficen maahantuomia laitteita.
 
Osaako LN25 omistajat sanoa mikä pyynti teillä on lämmityskäytössä? Meille asennettiin kyseinen malli loppukesästä ja nyt lämmityskaudella pyynti pitää pitää 17 asteessa jotta sisällä on normilämpötila. Pumppu on rappukäytävässä hiukan yläkerran puolella ja tuolla 17 asteen pyynnillä alhaalla on 21-22 astetta ja yläkerrassa 22-23. Käytössä lämmitys ja automaattinen puhallusnopeus, jolloin se välillä puhaltelee kuumaa ilmaa ja välillä huoneenlämpöistä.

Lähinnä siis ihmettelen tuota, että onko laitteen termostaatissa vikaa tms.
Netistä löysin tuollaista tietoa, 2016:

"Mitsun automaattinen puhallusnopeuden säätö ei toimi jos on tarvetta lämmittää ILPillä isompaa alaa/useampia huoneita. COP on parempi manuaalinopeudella, koska AUTO-puhaltaisi hiljempaa ja kuumempaa."

Itse säädin puhallinnopeuden kolmoselle, koska se tuntui aika sopivalta. Ilmavirtauksen suunta ylös-alas asetus on automaatilla. Ilmavirtauksen suunta vasen-oikea asetus pitäisi ilmeisesti olla kohta 3, eli keskelle. Niin ainakin itsellä, koska tila ei ole kovin leveä.

Tuo että ilmavirtaus ylös-alas on automaatilla, niin sitäkin voisi kai muuttaa. Automaatti olisi lämmityskäytössä asetus 4, eli lähes alas. Ohjekirjan mukaan 4 olisi tehokkain lämmitykselle ja 1 jäähdytykselle, siksi kokeilen nyt tuota automaattia. Luulen että asetus ykkösellä ilmavirta voisi mennä kauemmaksi?

Lisälainaus:
"Mitsut tykkäävät että niillä on lämmityskuormaa, eikä vain liikutella haaleaa ilmaa edestakaisin => Lattialämmitykset ja sähköpatterit OFF, samoin LTO jälkilämmitys OFF."
Uuden ILPin omistajan kysymyksiä
 
Käsittänyt että vähän kaikilla pumpuilla olisi tuota että COP useampaa huonetta lämmittäessä olisi parempi mitä isommalla puhalluksia pitää. Ja järjellisesti asia ajatellenkin niin viileämpihän se pumpun omaava huone on kun ilma kierrätetään rajummin ja siten kennokin matalammassa lämmössä.
 
Osaako LN25 omistajat sanoa mikä pyynti teillä on lämmityskäytössä? Meille asennettiin kyseinen malli loppukesästä ja nyt lämmityskaudella pyynti pitää pitää 17 asteessa jotta sisällä on normilämpötila. Pumppu on rappukäytävässä hiukan yläkerran puolella ja tuolla 17 asteen pyynnillä alhaalla on 21-22 astetta ja yläkerrassa 22-23. Käytössä lämmitys ja automaattinen puhallusnopeus, jolloin se välillä puhaltelee kuumaa ilmaa ja välillä huoneenlämpöistä.

Lähinnä siis ihmettelen tuota, että onko laitteen termostaatissa vikaa tms.
Tässä skenaariossa tuo ilppi ei kyllä lämmitä todennäköisesti yhtään mitään... Onko muut lämmönlähteet säädetty matalammalle/pois päältä?
 
Tässä skenaariossa tuo ilppi ei kyllä lämmitä todennäköisesti yhtään mitään... Onko muut lämmönlähteet säädetty matalammalle/pois päältä?
Tuo taitaa olla oikea vastaus, kun pumppukin on niin uusi.

Itse säädin lämmön 22 ja se oli liikaa, niin asukas oli laittanut 20. Puhallus kolmosella ja muuten automaatilla. Ihan hyvin oli lämpöä ympäriinsä, vaikka 7 "huoneen" patterit on kiinni. Vielä laitoin kahdeksatta patteria pienemmälle ja luultavasti sammutan senkin (toinen eteiskäytävä). Pesuhuoneeseen on jätettävä lämmitys, kun se on niin kaukana.
 
Tässä skenaariossa tuo ilppi ei kyllä lämmitä todennäköisesti yhtään mitään... Onko muut lämmönlähteet säädetty matalammalle/pois päältä?

Kyllä se lämmittää, välillä puhaltelee pidempiä aikoja kuumaa ilmaa. Olen suunnannut ilmavirran vinosti alaspäin jotta se puskisi edes osan lämpimästä ilmasta alakertaan.

Alakerrassa on pakko pitää muutama patteri päällä koska ilman niitä siellä on suht kylmä. Yläkerrassa on kaikki pois päältä pl. kylpyhuoneen lattialämpö.

Jos ILPin pyynnön nostaa esim. 19 asteeseen, niin yläkerrassa alkaa tulla aivan liian kuuma.
 
Tuossa olettavasti se lämpö ”katoaa” yläkertaan eli siellä on lämmin. Mutta ei tuossa siltikään kyllä kaikki nyt täsmää... jos alakerrassa on pari patteria päällä ja yläkerrassa ei mitään ja ilp 17c niin kaiken järjen mukaan alakerrassa tällöin olisi tuo max 17c jonka varmasti huomaisi. Yläkertakaan tuskin on mikään iso niin se pitäisi lämmetä suht nopeasti - paljon on eroa lattian ja katon lämmöissä? Lattia pitäisi olla luokkaa 17C ja katto varovaisesti arvioiden +5C lattiasta...

Voiko tuossa käydä niin että alakerran kylmä nousisi ilpille ja se toteaa +19 pyynnillä että painetaas pari astetta lisää jolloin yläkerran lämpö nousee sitten jo enemmän. Alakertaan pattereita sen verran että lämpö siellä 21-22 ja ilppiin sitten 20-21 mutta käykö tuossa sitten niin että ilp ei lämmitä ollenkaan ja alakerran patterit lämmittää yläkerrankin :)...
 
Tyypillisesti Ilpin lämpötilansäätö toimii siten, että jos pyyntinä on esim. 17 astetta, puhkuu laite lämmintä niin kauan kunnes imuilma on esim. 19-20 astetta. Tämä siksi, että yleensä katonrajassa lämpötila on korkeampi kuin oleskelukorkeudella, eli sen takia säädössä on tuollainen 2-3 asteen offset. Silti tuo 17 astetta tuntuu kyllä melko matalalta pyynniltä. Kannattaa ainakin tarkistaa, että asentaja on muistanut tilkitä läpiviennin kunnolla, jos putket menne ulos suoraan sisäyksikön takaa. Toinen mahdollinen ongelma voi olla esim. tuloilmaventtiili katossa, joka puhaltaa kylmää ilmaa konetta kohti. Tuonkin tosin pitäisi olla varmaan metrin tai parin säteellä koneesta saadakseen aikaan tuollaisen efektin.

Minäkin kyllä veikkaan, että käytännössä yläkerran lämmitystarve on näillä keleillä vielä niin pieni, ettei pumppu oikeasti vielä lämmitä juuri mitään, vaan yläkerta lämpenee alakerran lämmöllä. Lämmön puskeminen alaspäin on todella vaikeaa. Suuntaus sinne alaviistoon ja niin kova puhallus päälle kun korvat vaan kestää.

E: Laitetaan vielä omakohtaiset kokemukset.. Itse laitoin juuri äsken yläkerran ilpin päälle ekan kerran tänä syksynä, kun ulkona on nyt 2 astetta lämmintä. Aiempina vuosina alakerran ILP on ottanut luokkaa 4000kWh talven aikana, kun yläkerran koneeseen kertyi vain 700-800kWh. Kertoo siis aika hyvin siitä, miten yläkerta lämpenee alakerran lämmöillä.. Sanoisinkin, että ILP yläkerrassa lämmityskäytössä ei välttämättä koskaan maksa itseään takaisin. Riippuu tietysti vähän onko avoin porraskäytävä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän ilppi on tuossa avoportaikon ja viileän eteisen vieressä alakerrassa.
Ulkolämpötila 2c, pyynti 21c, alakerrassa 21,5c ja yläkerrassa 22,5c

Puhallus kakkosella ja suunnattu pitkin seiniä, ettei töhötä naamalle ohi mennessä.

Syyskuu pumpattu ja kulutus yli 300kWh pienempi kuin aikaisemman vastaavan(lämmöntarveluku) syyskuun pelkällä sähkölämmityksellä.
 
Kyllä se lämmittää, välillä puhaltelee pidempiä aikoja kuumaa ilmaa. Olen suunnannut ilmavirran vinosti alaspäin jotta se puskisi edes osan lämpimästä ilmasta alakertaan.

Alakerrassa on pakko pitää muutama patteri päällä koska ilman niitä siellä on suht kylmä. Yläkerrassa on kaikki pois päältä pl. kylpyhuoneen lattialämpö.

Jos ILPin pyynnön nostaa esim. 19 asteeseen, niin yläkerrassa alkaa tulla aivan liian kuuma.

Katso Melcloudista vähän käppyrää mitä se näyttää huonelämpötilaksi? Ja kannattaa tosiaan tsekata nuo penttip:n ehdottamat asiat.

Ja vaihda se puhallusnopeus vaikka toiseksi suurimmalle nyt ens alkuun myös.
 
Aihetta sivuten, missä muuten sijaitsee yleensä sisäyksiköiden lämpömittari? Onko se jossain ihan takana vai miten se on sijoitettu, että saa realistisimman käppyrän?
 
Mun Panassa se on ainakin kennoston päällä, oikeassa kulmassa ilman sisäänottoaukon alla.

Tattista, mä en ole onnistunut sitä löytämään sitä omasta LN25:sta ja mun Google-Fu ei riitä siihen.
 
Service manual, sivu 42, mikäli täsmää sun malliin.
* muoks * ei näköjään mittaa tuloilman lämpötilaa vaan "laitteen luona" olevaa lämpötilaa.

Kiitoksia muuten tosi paljon. Tämä selventää asioita huomattavasti.
 
Kiitokset kaikille vastauksista.

Nostin eilen aamupäiväksi pyynnin 19 asteeseen, jolloin parin tunnin päästä yläkerrassa oli yli 24 astetta. Tiputin pyynnin takaisin 17 asteeseen.

Asentelin ja konffailin nyt sitten tuon Melcloudin ja se tosiaan näytti ensin huonelämpötilaksi 16,5 astetta ja nyt 5 minuutin jälkeen 14,5(!) astetta. Oikeasti alakerrassa on 21,5 ja yläkerrassa 23 astetta. Eli eikös tuo kaiken järjen mukaan viittaa joko vialliseen anturiin tai jotenkin virheelliseen asennukseen (läpivienti falskaa tms.)?
 
viittaa joko vialliseen anturiin tai jotenkin virheelliseen asennukseen (läpivienti falskaa tms.)?
Jos siellä on oikeasti 14 astetta muuten lämpimässä huoneessa, niin sen jo luulis huomaavan vedon tunteena siinä laitteen lämpöanturin tienoolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom