Onko b650 mitään haittoja tulevaisuuden pelailuja ajatellen
Jos katsot vain että emosta löytyy ne liitännät mitä itse tarvitset (tai että ne saa ns. kohtuullisen halvalla, esim. itse päädyin:
ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI kun sen sai alle 190€ tarjouksesta VAIKKA siinä ei ole optista ulostuloa minkä hankin sitten erikautta).
- Mutta itse näkisin kohtuullisen tärkeäksi katsoa että emosta löytyy PCI-E 5 väylä <= itselläni ehdottomasti 100% useimmin vaihtuva osa tietokoneessa on näytönohjain. Se vaihtuu keskimäärin 3v välein. Siksi olisi todella typerää (minulle) ostaa emo missä ei olisi nopeinta väylää. Koska loppu osa koneesta saattaa helposti olla "pääkäytössä" sen 5+ vuotta ja vaihtamalla prosessoria tuo aika voi venyä 10+ vuoteen.
- Luonnollisesti myös riittävä kellotuspotentiaali (itselleni tuo on enempi kuin riittävä, en harrasta vesi saati nestetyppi / vety tms. leikkejä) "
12 + 2 + 1 power solution rated for up to 80A per stage" + mitä lukenut testejä myös riittävästi jäähdytetty ettei "takana tinaus sula" yms (joo, lievää liioittelua mutta varsinkin AM4 aikaan jotkut emot kuumenivat pelottavan paljon)
- Tarvitsetko / käytätko Wlania? Itselleni "WIFI6E" oli täysin riittävä. Käyttö yleensä piuhan päässä mutta esim. kasatessa käytin täysin wlanin kautta konetta useita kuukausia jopa.
- Liitännät kiinto/SSD/M2 levyille, löytyykö (onko tarvetta) M2 ja SATA paikkoja tarpeeksi / nopeus / viilennys? (Itselleni 3x M2 mistä yksi PCI-E 5 & 4x SATA 6Gt/sek on riittävä nyt ja tulevaisuudessa myös mukana tuli M.2 heatsinkit mikä ei ole aina ns. automaattinen oletus kaikissa emoissa lisäksi ne on kaikissa paikoissa eikä vain yhdessä kuten joissakin halvemmissa malleissa)
- Itselleni kohtuu tärkeä oli takana oleva "Bios flashback" nappi. Helpottaa elämää kun ei tarvitse edes olla prosessoria kiinni / konetta päällä että saat uefi-biosin päivitettyä.
- Takapaaneelin liitännät (uupui optinen, sen sai kohtuu halvalla hankittua joten ei haittaa, yksi HDMI & Display portti oli sinänsä bonus koska hankin huomattavasti konetta myöhemmin näytönohjaimen [9070XT] "enempi kuin tarpeeksi USB portteja" nopeudella ei niin väliä. Riittää itselleni, 2.5Gt verkkosovitin mikä on riittävä omaan 50/50mb käyttööni joten en halunnut maksaa extraa 5Gt sovittimesta)
- Astetta parempi äänikortti, nykyisin ne ovat jo "riittävävn hyviä" mutta onhan se bonusta ettei kuulokkeiden kera (Sennheiser HD 599SE) tule häiriötä aina kun kääntää päätä tai johto hieman hipaisee esim. käsivartta tai paitaa saati kotelon sisältä tulevia häiriöitä.
- Riittävästi tuulettimen virtapaikkoja (joo, niitä voi jakaa mutta onhan se mukavampi että niitä on tarpeeksi emolla)