Daikin pitäisi vanhan Mitsun FD25 tilalle hankkia. FD25 lämmitysteho ei riitä kovemmilla pakkasilla, vaikka meteliä kyllä piisaa. Vertailin Lämpötilamestareiden kotisivulla Perferan 30 ja 40 malleja, ja niistä päädyin tähän reilu 100 neliöiseen 2001 rakennettuun taloon ylimitoitetulla 40-mallin pumpulla, koska desibelit samalla ilmamäärällä ovat reilusti pienemmät isomman sisäyksikön ansiosta. Sitten olisi kuitenkin vaihtoetona vielä Stylish 30N, jonka ääni jostain Perferoiden puolesta välistä ja Emura 30N, jota ei edes tuosta vertailutyökalusta löydy. Jos hintaero eri malleilla on olematon, niin mikä tuohon seinälle pitäisi lykätä? Ilmeisesti ulkoyksikkö on kaikissa sama eli sen perusteella minimiottoteho pitäisi olla sama. Sisäyksikkö sijaitseee olkkarissa, niin hiljaisuus olisi plussaa, mutta onhan tuo nelikymppisen Perferan SY jo kaikkea muuta kuin huomaamaton.
Sepä se, hiljaisuus on kuuntelijan korvassa, miten kukin äänen havannoi. Itsellä on Perfera 30 olohuoneessa ja mielestäni hiljainen, koska vanha pumppu oli on/off ja aika äänekäs lähinnä ulkoyksikön osalta. Stylish on yläkerran makuuhuoneessa ja huolehtii koko yläkerran lämmöstä ja mielestäni lähes äänetön. Tarvetta näiden "huudattamiseen" 5/5 puhalluksella ei ole, lämpö kyllä leviää hyvin isoihin tiloihin.
On se. Varoittelin asiasta pari sivua taaksepäin. Se sama pökäle oli vanhanaikainen ja kömpelö, ja kamala jo n. 10v sitten kun siihen aikoinaan sen kanssa hieman puljasin. Surullista tosiaan, että noinkin kallis pumppu on kyllästetty näin surkealla appilla. Itsellä ei ole käyttöä mutta monelle on. Muuten LN25 on hyvä laite.
Vertailin Lämpötilamestareiden kotisivulla Perferan 30 ja 40 malleja, ja niistä päädyin tähän reilu 100 neliöiseen 2001 rakennettuun taloon ylimitoitetulla 40-mallin pumpulla, koska desibelit samalla ilmamäärällä ovat reilusti pienemmät isomman sisäyksikön ansiosta. Sitten olisi kuitenkin vaihtoetona vielä Stylish 30N, jonka ääni jostain Perferoiden puolesta välistä ja Emura 30N, jota ei edes tuosta vertailutyökalusta löydy. Jos hintaero eri malleilla on olematon, niin mikä tuohon seinälle pitäisi lykätä? Ilmeisesti ulkoyksikkö on kaikissa sama eli sen perusteella minimiottoteho pitäisi olla sama. Sisäyksikkö sijaitseee olkkarissa, niin hiljaisuus olisi plussaa, mutta onhan tuo nelikymppisen Perferan SY jo kaikkea muuta kuin huomaamaton.
Daikin pitäisi vanhan Mitsun FD25 tilalle hankkia. FD25 lämmitysteho ei riitä kovemmilla pakkasilla, vaikka meteliä kyllä piisaa. Vertailin Lämpötilamestareiden kotisivulla Perferan 30 ja 40 malleja, ja niistä päädyin tähän reilu 100 neliöiseen 2001 rakennettuun taloon ylimitoitetulla 40-mallin pumpulla, koska desibelit samalla ilmamäärällä ovat reilusti pienemmät isomman sisäyksikön ansiosta. Sitten olisi kuitenkin vaihtoetona vielä Stylish 30N, jonka ääni jostain Perferoiden puolesta välistä ja Emura 30N, jota ei edes tuosta vertailutyökalusta löydy. Jos hintaero eri malleilla on olematon, niin mikä tuohon seinälle pitäisi lykätä? Ilmeisesti ulkoyksikkö on kaikissa sama eli sen perusteella minimiottoteho pitäisi olla sama. Sisäyksikkö sijaitseee olkkarissa, niin hiljaisuus olisi plussaa, mutta onhan tuo nelikymppisen Perferan SY jo kaikkea muuta kuin huomaamaton.
Pakko kysyä, että miksi pyyntinä 25 astetta? Omassa kämpässä oli kesällä aika tasainen 25 ja olen tähän pohdiskellut ilppiä viilennyskäyttöön, jotta saisi lämpötilan sinne 22 asteeseen. Tuo parin asteen lisäviilennys ei sähköä veisi juuri mitään.
Vanhemmille pitäisi suorasähkölämmitteiseen omakotitaloon ILP(it?) asentaa. Talo on kolmessa kerroksessa joista kellarissa ei asuta, mutta on melkein täyskorkeaa tilaa (ehkä 230cm) erotettuna ovella. Riittääköhän yksi pumppu vai kannattaakohan niitä olla useampia kun tavoitteena on pääasiassa säästää lämmityskustannuksista. Mietin portaikkoa:
Jos pumpun asentaa ylempään sijaintiin (A) niin sillä voisi oman hahmotelmani mukaan puhaltaa alaspäin alakertaan lämmityskaudella, mutta lukittuna yläasentoon sitä voisi käyttää tarvittaessa myös kesällä viilennykseen.
Sijainnissa B yläkerran viilennys ei onnistu, mutta pumppu olisi vähän enemmän katseilta piilossa. Molemmissa sijainneissa sisäyksikön käpistely vaatii tikkaat. Asuinneliöitä kahdessa yläkerroksessa on ~150. Onkohan järkeä edes yrittää vain yhtä pumppua vaan pitäiskö suoraan asentaa yläkertaan oma pumppu? Toisaalta kun lämpö nousee ylöspäin niin vähän vaikea uskoa kahdella pumpulla pääsisi lyhyempään takaisinmaksuaikaan.
Vanhemmat odottavat että minä kerron mitä tehdään ja joku ilmalämpöpumppu äijä oli kuulemma käynyt talolla pyörähtämässä eikä ollut halunnut juuri ottaa kantaa sijaintiin. "Voidaan asentaan mihin haluatte" oli kuulemma ollut asenne.
Suoraan kaksi noin suureen taloon. Meillä pienempi talo ja kahdella pumpulla toimii mainiosti. Yllättävän huonosti se lämpö nousee ylös talvella vaikka rappuset on avoimet, kesällä sitä lämpöä sitten piisaakin yläkerrassa, jos ei jäähdytä. Viileä ilma osaa kyllä mennä alaspäin.
Mielestäni toimii, kuten ylempää ketjusta näkyy optimoinnista kuvaa. Väistelee kalliimpia tunteja. Toimii niin hyvin, etten alkanut ohjaamaan HA:lla vaikka sekin on.
Vanhemmille pitäisi suorasähkölämmitteiseen omakotitaloon ILP(it?) asentaa. Talo on kolmessa kerroksessa joista kellarissa ei asuta, mutta on melkein täyskorkeaa tilaa (ehkä 230cm) erotettuna ovella. Riittääköhän yksi pumppu vai kannattaakohan niitä olla useampia kun tavoitteena on pääasiassa säästää lämmityskustannuksista. Mietin portaikkoa:
Jos pumpun asentaa ylempään sijaintiin (A) niin sillä voisi oman hahmotelmani mukaan puhaltaa alaspäin alakertaan lämmityskaudella, mutta lukittuna yläasentoon sitä voisi käyttää tarvittaessa myös kesällä viilennykseen.
Sijainnissa B yläkerran viilennys ei onnistu, mutta pumppu olisi vähän enemmän katseilta piilossa. Molemmissa sijainneissa sisäyksikön käpistely vaatii tikkaat. Asuinneliöitä kahdessa yläkerroksessa on ~150. Onkohan järkeä edes yrittää vain yhtä pumppua vaan pitäiskö suoraan asentaa yläkertaan oma pumppu? Toisaalta kun lämpö nousee ylöspäin niin vähän vaikea uskoa kahdella pumpulla pääsisi lyhyempään takaisinmaksuaikaan.
Vanhemmat odottavat että minä kerron mitä tehdään ja joku ilmalämpöpumppu äijä oli kuulemma käynyt talolla pyörähtämässä eikä ollut halunnut juuri ottaa kantaa sijaintiin. "Voidaan asentaan mihin haluatte" oli kuulemma ollut asenne.
Noo, itse laittaisin SY:n paikkaa miettiessä asiat tällaiseen karkeaan tärkeysjärjestykseen:
1) ulospuhallusilman leviäminen, vapaata tilaa puhaltaa pitkälle, mielellään suoraan
2) häiriöttömyys, ilmavirta ja ääni, ei mielellään oleskelutiloihin
3) huollettavuus, suodattimien imurointi ja muut huoltotoimenpiteet
Ja toisinaan 2) voi olla tärkein. SY olkkarin seinällä, makkarin seinästä puhumattakaan, ei paljoa lämmitä tai viilennä, jos sitä ei pidetä päällä tai puhallusta riittävän isolla, koska veto ja ääni häiritsevät.
Daikinin asennusohje vaatii SY:n sivuille 50mm ja päälle 30mm. Noilla sivuetäisyyksillä ei tietenkään puhallusrumpua irroitella sivulle vetämällä, mutta sen ja kennon huuhtelu paikallaan onnistunee. Tai kenties molempien irroittaminen?
Portaikkoon en ikinä laittaisi seinämallia niin ylös, ettei suodattimia pääse helposti ja mielellään ilman tikkaita/pukkia irroittamaan imuroitavaksi. 2 viikon välein tehtävä suorite alkaisi taatusti vituttamaan hankalassa paikassa. Lattiamalli seinämallin sijaan sopivalle korkeudelle, jos portaikko on muuten paras paikka.
Vanhemmille pitäisi suorasähkölämmitteiseen omakotitaloon ILP(it?) asentaa. Talo on kolmessa kerroksessa joista kellarissa ei asuta, mutta on melkein täyskorkeaa tilaa (ehkä 230cm) erotettuna ovella. Riittääköhän yksi pumppu vai kannattaakohan niitä olla useampia kun tavoitteena on pääasiassa säästää lämmityskustannuksista. Mietin portaikkoa:
Jos pumpun asentaa ylempään sijaintiin (A) niin sillä voisi oman hahmotelmani mukaan puhaltaa alaspäin alakertaan lämmityskaudella, mutta lukittuna yläasentoon sitä voisi käyttää tarvittaessa myös kesällä viilennykseen.
Sijainnissa B yläkerran viilennys ei onnistu, mutta pumppu olisi vähän enemmän katseilta piilossa. Molemmissa sijainneissa sisäyksikön käpistely vaatii tikkaat. Asuinneliöitä kahdessa yläkerroksessa on ~150. Onkohan järkeä edes yrittää vain yhtä pumppua vaan pitäiskö suoraan asentaa yläkertaan oma pumppu? Toisaalta kun lämpö nousee ylöspäin niin vähän vaikea uskoa kahdella pumpulla pääsisi lyhyempään takaisinmaksuaikaan.
Vanhemmat odottavat että minä kerron mitä tehdään ja joku ilmalämpöpumppu äijä oli kuulemma käynyt talolla pyörähtämässä eikä ollut halunnut juuri ottaa kantaa sijaintiin. "Voidaan asentaan mihin haluatte" oli kuulemma ollut asenne.
Oma talo vähän samantyyppinen, paitsi että ylin kerros on vielä kahdessa eri tasossa ja huonekorkeus n. 4 m. Ylimmässä kerroksessa on keittiö ja makkarit, keskikerroksessa on takkahuone, KHH ja kylppäri, alakerrassa vielä 35 neliön kellari, jossa aktiivisesti käytössä olevaa harrastetilaa. Yhteensä vajaa parisataa neliötä. Kaksi pumppua, toinen ylimmässä kerroksessa ja toinen keskikerroksessa. Ei kyllä mitään toivoa, että olisi järkevästi saanut lämmitettyä yhdellä pumpulla. Olen yrittänyt tuolla keskikerroksen pumpulla jollain tuuletinratkaisuilla ym. saada siirrettyä ilmaa kellariin, mutta se on täysin toivotonta, koska lämmin ilma ei vaan oikein tykkää matkustaa alaspäin. Senpä takia tässä just vähän tarjouksia kyttäilen, että saisi vielä kolmannen pumpun kellariin, ettei tarvitsisi siellä noita +2kW lattiavastuksia huudattaa.
Sanoisin, että jos vanhempiesi kellarissa ei vietetä aikaa, eikä rakenne ole sellainen, että vaatisi lämpimänä pitoa, niin laittaisin vaan kahteen ylimpään kerrokseen pumput kunkin kerroksen kannalta optimaaliseen paikkaan ja antaisin kellarin olla viileä.
Vanhemmille pitäisi suorasähkölämmitteiseen omakotitaloon ILP(it?) asentaa. Talo on kolmessa kerroksessa joista kellarissa ei asuta, mutta on melkein täyskorkeaa tilaa (ehkä 230cm) erotettuna ovella. Riittääköhän yksi pumppu vai kannattaakohan niitä olla useampia kun tavoitteena on pääasiassa säästää lämmityskustannuksista. Mietin portaikkoa:
Jos pumpun asentaa ylempään sijaintiin (A) niin sillä voisi oman hahmotelmani mukaan puhaltaa alaspäin alakertaan lämmityskaudella, mutta lukittuna yläasentoon sitä voisi käyttää tarvittaessa myös kesällä viilennykseen.
Sijainnissa B yläkerran viilennys ei onnistu, mutta pumppu olisi vähän enemmän katseilta piilossa. Molemmissa sijainneissa sisäyksikön käpistely vaatii tikkaat. Asuinneliöitä kahdessa yläkerroksessa on ~150. Onkohan järkeä edes yrittää vain yhtä pumppua vaan pitäiskö suoraan asentaa yläkertaan oma pumppu? Toisaalta kun lämpö nousee ylöspäin niin vähän vaikea uskoa kahdella pumpulla pääsisi lyhyempään takaisinmaksuaikaan.
Vanhemmat odottavat että minä kerron mitä tehdään ja joku ilmalämpöpumppu äijä oli kuulemma käynyt talolla pyörähtämässä eikä ollut halunnut juuri ottaa kantaa sijaintiin. "Voidaan asentaan mihin haluatte" oli kuulemma ollut asenne.
Sinulla tuo portaikkoasennus voi jopa toimia hyvin, koska portaiden läpi pääsee puhaltamaan. Itselläni on suljetut portaat, niin hyvin on vaikea saada lämmintä ilmaa puhallettua alaspäin. Varsinkin Daikinilla, jossa ei pysty määrittelemään puhallusnopeutta. Olen joutunut ranettelemään lisätuulettimen, joka antaa jatkopotkua alaspäinsuuntautuvalle ilmalle. Kesällä ei tosin mitään ongelmaa viilennyksien kanssa.
Mulla on sähköpattereiden sulakkeet alhaalla. Talvella kun oikeasti kylmää on pyynti 30c ja puhallus täysillä. Lopun lämmitän puulla.
Nytkin on ilpissä pyynti 30c, kun on halpaa sähköä, muun ajan tästä vuorokaudesta on pyynti ollut 16c.
Mielestäni toimii, kuten ylempää ketjusta näkyy optimoinnista kuvaa. Väistelee kalliimpia tunteja. Toimii niin hyvin, etten alkanut ohjaamaan HA:lla vaikka sekin on.
Nyt kun katsoo tämän päivän synergin suunnitelmaa optimointia niin ei vakuuta.
Pelkkää suoraa viivaa tarjoaa tälle päivälle, vaikka illalla kallistuu huomattavasti...
Nyt kun katsoo tämän päivän synergin suunnitelmaa optimointia niin ei vakuuta.
Pelkkää suoraa viivaa tarjoaa tälle päivälle, vaikka illalla kallistuu huomattavasti...
Mitähän tuo oma mitsun fd25va sekoilee.. Toimii ensin normaalisti, eli alkaa lämmittämään, kääntää läpät pyydettyyn asentoon ja kun lämmitys loppuu niin säätää puhalluksen pienelle ja kääntää läpät ylempään asentoon. Hetken päästä kuitenkin tekee niin, että läpät kääntyy yläasentoon mutta puhallus ei pienene ja työntää lämmintä ilmaa jatkuvasti ja jää tähän tilaan kunnes koneen sammuttaa. Lämpötilan säätö suuntaan tai toiseen ei vaikuta mitenkään. Vaikka pyynti olisi 16 tai 28 niin tekee saman.
On resetoitu, otettu kokonaan pois sähköistä, kokeiltu läpi kaikki mahdolliset moodit, on kokeiltu i-see -ominaisuudella ja ilman, on puhdistettu kennot ja suodattimet jne. Uutta tilalle? (On nimittäin ehkä aavistuksen alimittainen joten 35 sarjalainen sopisi paremmin.)
Onhan se kiva, että lämmittää mutta alkaa se 25c olemaan vähän liikaa kämpässä.
Tarvitsisin hieman apua puolilämpimän varaston lämmityksen suunnitteluun. Olen pohtinut sähköpatteria, mutta se veisi tilaa muulta toiminnalta varastossa, kun taas ILP olisi poissa tieltä ja kuluttaisi vähemmän virtaa. Talossa on varastoa lukuun ottamatta maalämpö vesikiertoisella lattialämmöllä. Tehoa tämä ei vaatisi paljon, mutta onko olemassa järkevän hintaista pitkäikäistä pumppua tähän tarkoitukseen?
Tarvitsisin hieman apua puolilämpimän varaston lämmityksen suunnitteluun. Olen pohtinut sähköpatteria, mutta se veisi tilaa muulta toiminnalta varastossa, kun taas ILP olisi poissa tieltä ja kuluttaisi vähemmän virtaa. Talossa on varastoa lukuun ottamatta maalämpö vesikiertoisella lattialämmöllä. Tehoa tämä ei vaatisi paljon, mutta onko olemassa järkevän hintaista pitkäikäistä pumppua tähän tarkoitukseen?
Jos pumppu tuntuu liian kalliilta ratkaisulta ko. tilaan, niin onhan noita seinälämmittimiäkin. Ovat vaan kaikki niin halvan oloisia, että noista ei tunnu löytyvän laadukasta.
Mitähän tuo oma mitsun fd25va sekoilee.. Toimii ensin normaalisti, eli alkaa lämmittämään, kääntää läpät pyydettyyn asentoon ja kun lämmitys loppuu niin säätää puhalluksen pienelle ja kääntää läpät ylempään asentoon. Hetken päästä kuitenkin tekee niin, että läpät kääntyy yläasentoon mutta puhallus ei pienene ja työntää lämmintä ilmaa jatkuvasti ja jää tähän tilaan kunnes koneen sammuttaa. Lämpötilan säätö suuntaan tai toiseen ei vaikuta mitenkään. Vaikka pyynti olisi 16 tai 28 niin tekee saman.
On resetoitu, otettu kokonaan pois sähköistä, kokeiltu läpi kaikki mahdolliset moodit, on kokeiltu i-see -ominaisuudella ja ilman, on puhdistettu kennot ja suodattimet jne. Uutta tilalle? (On nimittäin ehkä aavistuksen alimittainen joten 35 sarjalainen sopisi paremmin.)
Onhan se kiva, että lämmittää mutta alkaa se 25c olemaan vähän liikaa kämpässä.
Meillä 15-vuotias FD25 jää jumittamaan lämmityksellä minimitehoille, eikä osaa mennä katkolle. Uudelleen käynnistys auttaa hetkisen aikaa, kunnes jää taas jumiin. Tarpeen mukaan osaa kyllä tehoja lisäillä, mutta katkolle ei tosiaan suostu. Läppien asentoa en ole tarkkaillut. Ongelma tämä on ainoastaan keväällä ja syksyllä, kun lämmitystarve on minimaalinen, ja aurinko lämmittää talon päivällä. Tämän kun yhdisti pakkasilla ilmenevään 40min lämmityssykliin, joka alkaa kun lämpötila lähestyy miinus kymppiä, niin laitoin Daikinin juuri tilaukseen.
Tavoite olisi +15C, mutta jos kovemmillakin pakkasilla pysyisi yli +10 niin riittänee. En ollut kattolämmitystä tullut ajatelleeksi, pitää ihan paneutua asiaan.
Tavoite olisi +15C, mutta jos kovemmillakin pakkasilla pysyisi yli +10 niin riittänee. En ollut kattolämmitystä tullut ajatelleeksi, pitää ihan paneutua asiaan.
Tavoite olisi +15C, mutta jos kovemmillakin pakkasilla pysyisi yli +10 niin riittänee. En ollut kattolämmitystä tullut ajatelleeksi, pitää ihan paneutua asiaan.
Meillä 15-vuotias FD25 jää jumittamaan lämmityksellä minimitehoille, eikä osaa mennä katkolle. Uudelleen käynnistys auttaa hetkisen aikaa, kunnes jää taas jumiin. Tarpeen mukaan osaa kyllä tehoja lisäillä, mutta katkolle ei tosiaan suostu. Läppien asentoa en ole tarkkaillut. Ongelma tämä on ainoastaan keväällä ja syksyllä, kun lämmitystarve on minimaalinen, ja aurinko lämmittää talon päivällä. Tämän kun yhdisti pakkasilla ilmenevään 40min lämmityssykliin, joka alkaa kun lämpötila lähestyy miinus kymppiä, niin laitoin Daikinin juuri tilaukseen.
Aloin tässä jo katselemaan uutta pumppua tilalle. Eihän tuon käytöstä mitään tule kun pitää olla koko ajan sammuttamassa ja käynnistämässä uudestaan. Ei todennäköisesti kestäisi tuollaista jumppaa talven yli.
Hieman joutuu ehkä säätämään, kun yöllä lämpötila oli alimmillaan -1. Päivällä sitten aurinko paistaa ja lämpötila +9. Laitoin siis 21 ja kahdessa makkarissa on nyt mittarit mitä voi joskus seurata. Etelän puolella oleva makkari on 21.6. Toisessa haasteellisemmassa makkarissa on 20.0.
Viime yönä oli ilpin lämpö säädetty 24 ja varmaan sama säätö sitten taas seuraavanakin yönä (alin lämpötila +1).
Haasteellinen makkari siis on tuossa vasemmalla puolella (nyt 20.0 astetta). ILP puhallus on myös vasemmalle, mutta ei varmaan mitään eroa, vaikka olisi puhallus suoraan eteenpäin.
Aloin tässä jo katselemaan uutta pumppua tilalle. Eihän tuon käytöstä mitään tule kun pitää olla koko ajan sammuttamassa ja käynnistämässä uudestaan. Ei todennäköisesti kestäisi tuollaista jumppaa talven yli.
Hieman joutuu ehkä säätämään, kun yöllä lämpötila oli alimmillaan -1. Päivällä sitten aurinko paistaa ja lämpötila +9. Laitoin siis 21 ja kahdessa makkarissa on nyt mittarit mitä voi joskus seurata. Etelän puolella oleva makkari on 21.6. Toisessa haasteellisemmassa makkarissa on 20.0.
Viime yönä oli ilpin lämpö säädetty 24 ja varmaan sama säätö sitten taas seuraavanakin yönä (alin lämpötila +1).
Haasteellinen makkari siis on tuossa vasemmalla puolella (nyt 20.0 astetta). ILP puhallus on myös vasemmalle, mutta ei varmaan mitään eroa, vaikka olisi puhallus suoraan eteenpäin.
Inha lämpö makkarissa tuo 20c, laita jäähdytystä isommalle.
Itsellä yleensä makkarin lämpö 15-18c, saa nukkua peiton alla... Kesällä joutuu toki tinkimään, mutta yli 23c ei silti pysty.
Tällä viikolla näyttää kuluneen keskimäärin noin 6,5 kWh päivässä. Pinta-ala 50-60 m^2 .
Joo, ihan oikeasti en tiedä. Joskus olen tarkkaan mitannut ja laskenut mutta mitä sillä tiedolla tekee. Johonkin olen tehnyt muistiinpanon, mutta piirustuksia ei tietenkään vanhasta hirsimökistä ole tallella tai luultavasti edes koskaan tehty sanan nykyisessä merkityksessä.
Kuluvalla viikolla ei ole katkokäyntiä esiintynyt. Viime viikon alkupuolella vielä oli.
Ulkolämpötila ollut tällaista mitä nyt on varmaan aika laajalti Suomessa Lappia lukuun ottamatta. Omaa sääasemadataa en juuri nyt teknisen haasteen takia pääse katsomaan. Varmaan pääosin 0-10 vaikka pakkaslukemiakin on aamuöisin mitattu.
Pyyntiä ei kannata edes sanoa koska riippuu ulkolämpötilan lisäksi laitteesta, laitteen kunnosta, asennustavasta, käyttötavasta, mutta Samsung Geo ja 21-23 on ollut asetettuna. Roistomaisten hintojen kohdalla olen pari kertaa jaksaessani laskenut pyyntiä jopa 19. Moisen maltillisen säästötoimen aikana laite tuntuu silti mielellään käyvän minimiteholla, mikä lienee hyvä juttu. Siis paitsi mekaanisesti myös lämpötilojen tästä laskiessa asumismukavuuden ja sähkönkulutuksen puolesta. Vähentää nimittäin säästöt kumoavaa kalliin resistiivisen lämmityksen kytkeytymistä, jos sattuu niin että yrittää epähuomiossa jonain törkyhintapäivänä liikaa säästellä ilpun sähköä ja kauimmainen huone pyrkii jäähtymään. Patterit on toistaiseksi asetettu vain varalle 16 asteeseen, ja nostan asetusta jos meinaa käydä niin että mikään huone oikeasti menee moiseksi igluksi.
MH lämpötila, Aqara 1000mm korkeudella noin 22 C. OH lämpötila 300 mm korkeudella patterissa. Ilpun mittaushan on myös turha viitteellinen tieto, mutta jotain 22-23 se katonrajasta huutelee.
E: Ai niin ja KPH lattialämmitys on toki aina päällä. Pidän moisen suurinta mahdollista vaikutusta ilpun kulutukseen olemattoman pienenä.
Nää on niitä yksilöeroja. 15-18 asteen lämpötilassa nukkuminen normaalilla kalustettujen huoneiden yöpymisvarustuksellani(alasti tai Aku Ankka) on jo aika ikävää ja vaatii hyvin paksua peittoa, menee hiki&pierumarinoinniksi.
Sähkölämmitteisellä petauspatjalla toki tavallaan ihan kiva yhdistelmä, mutta se ei ole täysin ongelmatonta.
Tällä viikolla näyttää kuluneen keskimäärin noin 6,5 kWh päivässä. Pinta-ala 50-60 m^2 .
Joo, ihan oikeasti en tiedä. Joskus olen tarkkaan mitannut ja laskenut mutta mitä sillä tiedolla tekee. Johonkin olen tehnyt muistiinpanon, mutta piirustuksia ei tietenkään vanhasta hirsimökistä ole tallella tai luultavasti edes koskaan tehty sanan nykyisessä merkityksessä.
Kuluvalla viikolla ei ole katkokäyntiä esiintynyt. Viime viikon alkupuolella vielä oli.
Ulkolämpötila ollut tällaista mitä nyt on varmaan aika laajalti Suomessa Lappia lukuun ottamatta. Omaa sääasemadataa en juuri nyt teknisen haasteen takia pääse katsomaan. Varmaan pääosin 0-10 vaikka pakkaslukemiakin on aamuöisin mitattu.
Pyyntiä ei kannata edes sanoa koska riippuu ulkolämpötilan lisäksi laitteesta, laitteen kunnosta, asennustavasta, käyttötavasta, mutta Samsung Geo ja 21-23 on ollut asetettuna. Roistomaisten hintojen kohdalla olen pari kertaa jaksaessani laskenut pyyntiä jopa 19. Moisen maltillisen säästötoimen aikana laite tuntuu silti mielellään käyvän minimiteholla, mikä lienee hyvä juttu. Siis paitsi mekaanisesti myös lämpötilojen tästä laskiessa asumismukavuuden ja sähkönkulutuksen puolesta. Vähentää nimittäin säästöt kumoavaa kalliin resistiivisen lämmityksen kytkeytymistä, jos sattuu niin että yrittää epähuomiossa jonain törkyhintapäivänä liikaa säästellä ilpun sähköä ja kauimmainen huone pyrkii jäähtymään. Patterit on toistaiseksi asetettu vain varalle 16 asteeseen, ja nostan asetusta jos meinaa käydä niin että mikään huone oikeasti menee moiseksi igluksi.
MH lämpötila, Aqara 1000mm korkeudella noin 22 C. OH lämpötila 300 mm korkeudella patterissa. Ilpun mittaushan on myös turha viitteellinen tieto, mutta jotain 22-23 se katonrajasta huutelee.
E: Ai niin ja KPH lattialämmitys on toki aina päällä. Pidän moisen suurinta mahdollista vaikutusta ilpun kulutukseen olemattoman pienenä.
Nää on niitä yksilöeroja. 15-18 asteen lämpötilassa nukkuminen normaalilla kalustettujen huoneiden yöpymisvarustuksellani(alasti tai Aku Ankka) on jo aika ikävää ja vaatii hyvin paksua peittoa, menee hiki&pierumarinoinniksi.
Sähkölämmitteisellä petauspatjalla toki tavallaan ihan kiva yhdistelmä, mutta se ei ole täysin ongelmatonta.
Menee taas ohi aiheen, mutta kuka nyt nukkuu enemmissä vaatteissa kuin kalsareissa? Niin minäkin, tai sitten ilman.
Silloin se 15c normi peiton kanssa on oikein hyvä lämpö. Lämpöisemmässä tarvitsee siirtyä osittain peiton ulkopuolelle...
Haasteellinen makkari siis on tuossa vasemmalla puolella (nyt 20.0 astetta). ILP puhallus on myös vasemmalle, mutta ei varmaan mitään eroa, vaikka olisi puhallus suoraan eteenpäin.
Mulla on sähköpattereiden sulakkeet alhaalla. Talvella kun oikeasti kylmää on pyynti 30c ja puhallus täysillä. Lopun lämmitän puulla.
Nytkin on ilpissä pyynti 30c, kun on halpaa sähköä, muun ajan tästä vuorokaudesta on pyynti ollut 16c.
Mikä idea on tuota pyyntiä venkslata edes takaisin? Vai pyritkö saavuttamaan 30 asteen sisälämmön? Se ideahan olisi pitää pyynti koko ajan samalla tasolla, sillä, joka itseä miellyttää huonelämpönä, ja ilppi sitten huolehtii lopusta ja pyrkii saavuttamaan/ylläpitämään tämän lämpötilan. Sillä, mikä on ulkolämpötila, ei ole pyynnin kannalta merkitystä.
Ihan sama asia, kuin autonkin automaatti-ilmastoinnissa. Ei siihen pyyntiin tarvitse koskea käytännössä juuri ikinä. On kyllä ihmisiä, jotka kuvittelevat auton lämpiävän talvella nopeammin, kun säätävät pyynnin täysille...
En voi vastata toisen puolesta, mutta yksi syy olisi ylilämmittää yhtä huonetta jotta loput asunnosta saavat enemmän pumpun lämpöä.
Toinen syy voisi olla pumpun anturin sijainti ja ilman virtaukset sisällä. Ilman kerrostuessa katon rajassa voi lämpötila laskea liian vähän jotta laite pyytäisi lisää ja lämpötila lattian rajassa tai metrin korkeudessa pysyisi vakiona.
Joku siis toimii kuvaillulla tavalla, mutta ei ymmärtämättömyyttään vaan koska maailma ei ole täydellinen. Hyvä alku olisi, jos ilpuissa olisi langaton anturiyksikkö tai pari järkevään paikkaan asennettavaksi. Idea ei olekaan uusi. Eikös aikanaan ollut jonkin verran ilpuja jotka mittasivat huonelämpötilaa kaukosäätimestä? Tämäkin tietysti edellyttää ettei sitä kapulaa säilytä missä tahansa.
Itsellä alkoi lämmityskäytölle siirtymisen jälkeen pitää vuoden vanha RW25 täysin samanlaista ääntä kuin linkin postauksessa #8 hieman vaimeampana, ei vielä häiritse elämää mutta kuuluu sisäyksikön läheisyydessä.
En ole jaksanut tuonne foorumille rekisteröityä joten täältä ennen yhteydenottoa asennusliikkeeseen kyselen, onko muilla ollut vastaavia tapauksia? Erikoinen vika kun ollut toisessa mallissa jo kymmenen vuotta sitten ja edelleen löytyy samaa.
Laitan oman jutun jatkoksi että soitin asennusliikkeeseen, epäili johtuvan lämpölaajenemisesta tms. kun ollaan siirrytty lämmityskauteen ja sanoi äänen todennäköisesti häviävän hetken päästä. Niinhän se teki, nyt ei kuulu nitinöitä.
Mikä idea on tuota pyyntiä venkslata edes takaisin? Vai pyritkö saavuttamaan 30 asteen sisälämmön? Se ideahan olisi pitää pyynti koko ajan samalla tasolla, sillä, joka itseä miellyttää huonelämpönä, ja ilppi sitten huolehtii lopusta ja pyrkii saavuttamaan/ylläpitämään tämän lämpötilan. Sillä, mikä on ulkolämpötila, ei ole pyynnin kannalta merkitystä.
Ihan sama asia, kuin autonkin automaatti-ilmastoinnissa. Ei siihen pyyntiin tarvitse koskea käytännössä juuri ikinä. On kyllä ihmisiä, jotka kuvittelevat auton lämpiävän talvella nopeammin, kun säätävät pyynnin täysille...
Meillä olkkarissa quiet moodilla monesti ja puhaltaa 26-28 asteista. Hyvin leviää lämpö kämppään. Toinen vaihtoehto ajaa 22-23 asteista kovemmalla puhalluksella samalla lopputuloksella mutta äänekkäämpänä.
Lisäksi lattiattermarit ja patterit ylilämmittää kun sähkön hinta alittaa vuorokauden keskiarvon.
Mikä idea on tuota pyyntiä venkslata edes takaisin? Vai pyritkö saavuttamaan 30 asteen sisälämmön? Se ideahan olisi pitää pyynti koko ajan samalla tasolla, sillä, joka itseä miellyttää huonelämpönä, ja ilppi sitten huolehtii lopusta ja pyrkii saavuttamaan/ylläpitämään tämän lämpötilan. Sillä, mikä on ulkolämpötila, ei ole pyynnin kannalta merkitystä.
Ihan sama asia, kuin autonkin automaatti-ilmastoinnissa. Ei siihen pyyntiin tarvitse koskea käytännössä juuri ikinä. On kyllä ihmisiä, jotka kuvittelevat auton lämpiävän talvella nopeammin, kun säätävät pyynnin täysille...
Eipä sitä muuten juuri tule vaihdettua, mutta kovilla pakkasilla siitä loppuu teho lämmittää koko taloa. Kun pyynti on 30c pysyy puhallus täysillä ja pumppu tekee kokoajan täysillä töitä.
Jos pyynti 22 se saa äkkiä pumpun ympäristön siihen 22 ja alkaa toimimaan osateholla.
Eipä sitä muuten juuri tule vaihdettua, mutta kovilla pakkasilla siitä loppuu teho lämmittää koko taloa. Kun pyynti on 30c pysyy puhallus täysillä ja pumppu tekee kokoajan täysillä töitä.
Jos pyynti 22 se saa äkkiä pumpun ympäristön siihen 22 ja alkaa toimimaan osateholla.
Vähän epäilen omaa 5 vuoden ikäistä Mitsu LN35 ilpin toimivuutta. Kerran jouduttu lisäämään kylmäainetta.
Ulkona +5. ILP säädetty 24 ja sisällä 22.2. Täytyy huomenna tutkia siellä kourun alla piilossa olevat putkiliitokset, että voiko niissä olla jotain mistä vuotaisi?
Edit:
Nyt muutin siivekkeet vasemmalle, niin huonelämpötila nousikin nopeasti 23 asteeseen, siis ilp näyttämä. Voi siis johtua noista säästöistä, joita tänään muuttelin.
Meillä uudenkarheassa talossa on Niben PILP, jonka kaveriksi tuli kesällä hankittu Toshiban ILP. Varaava takka löytyy myös, sitä tulee todennäköisesti polteltua pari-kolme kertaa viikossa pakkasilla. Onko jotain nyrkisääntöä siihen, miten näitä tulisi nyt ajaa yhdessä lämmityskaudella? Tiedän, että kaikki on yksilöllistä, mutta kun en kauheasti asiasta ymmärrä, niin toistaiseksi olen pitänyt PILPin säädöt ennallaan ja ILPillä pitänyt maltillista lämmitystä yllä (n. 20 astetta, puhallus automaatilla). Toivottavasti silläkään ei ihan metsään mene. Lähinnä tarkoituksena olisi siis kylmemmillä keleillä välttää PILPin sähkövastuksen käyttöä niin kauan kuin tällä combolla on fiksusti mahdollista. Vaikka toki asumismukavuudellakin on tässä taloudessa melko korkea arvo.
Meillä uudenkarheassa talossa on Niben PILP, jonka kaveriksi tuli kesällä hankittu Toshiban ILP. Varaava takka löytyy myös, sitä tulee todennäköisesti polteltua pari-kolme kertaa viikossa pakkasilla. Onko jotain nyrkisääntöä siihen, miten näitä tulisi nyt ajaa yhdessä lämmityskaudella? Tiedän, että kaikki on yksilöllistä, mutta kun en kauheasti asiasta ymmärrä, niin toistaiseksi olen pitänyt PILPin säädöt ennallaan ja ILPillä pitänyt maltillista lämmitystä yllä (n. 20 astetta, puhallus automaatilla). Toivottavasti silläkään ei ihan metsään mene. Lähinnä tarkoituksena olisi siis kylmemmillä keleillä välttää PILPin sähkövastuksen käyttöä niin kauan kuin tällä combolla on fiksusti mahdollista. Vaikka toki asumismukavuudellakin on tässä taloudessa melko korkea arvo.
Pilppi vakiolla, ilppiin haet sopivan asetuksen.. ja kun käytät takkaa molemmat pilp ja ilp hyötyy ja alkavat lepää enempi mutta ilppi myös siirtää takaan lämpöä samalla paremmin, ja pilp saa poistoilmasta helpommin kuumaa aikaseks.. näin minä tekisin
Ilmalämpöpumpun uusiminen mielessä, kun nykyinen yli 12 vuotta vanha Mitsubishi FH25 on jäänyt ehkä vähän "pieneksi". FH25 hommattu kun talossa oli noin 100m2, nyt laajennuksen jälkeen 150m2.
Daikin Perfera N 40 mallia täällä näköjään suositeltiin kun muutamia sivuja lueskelin taaksepäin?
Tuo nykyinen Mitsu kyllä vielä toimii, eli ei mikään kauhea hoppu ole ostaa uutta. Kannattaisiko tuo ajella loppuun vai ostaa hyvissä ajoin uusi?
En ole kauheasti näiden spekseihin perehtynyt, mutta onko tässä yli 10 vuodessa tapahtunut jotain mullistavaa näissä vehkeissä? Eli onko uudemmat laitteet energiatehokkaampia tms...?
Meillä uudenkarheassa talossa on Niben PILP, jonka kaveriksi tuli kesällä hankittu Toshiban ILP. Varaava takka löytyy myös, sitä tulee todennäköisesti polteltua pari-kolme kertaa viikossa pakkasilla. Onko jotain nyrkisääntöä siihen, miten näitä tulisi nyt ajaa yhdessä lämmityskaudella? Tiedän, että kaikki on yksilöllistä, mutta kun en kauheasti asiasta ymmärrä, niin toistaiseksi olen pitänyt PILPin säädöt ennallaan ja ILPillä pitänyt maltillista lämmitystä yllä (n. 20 astetta, puhallus automaatilla). Toivottavasti silläkään ei ihan metsään mene. Lähinnä tarkoituksena olisi siis kylmemmillä keleillä välttää PILPin sähkövastuksen käyttöä niin kauan kuin tällä combolla on fiksusti mahdollista. Vaikka toki asumismukavuudellakin on tässä taloudessa melko korkea arvo.
Pilpin lämpökäyrää alaspäin --> enemmän työtä Ilp ja lattia pysyy silti lämpimänä, koska Ilp hoitaa lämmittämisen ja lattialämmitys pitää lattian jalalle lämpimänä.
Pilpin lämpökäyrää alaspäin --> enemmän työtä Ilp ja lattia pysyy silti lämpimänä, koska Ilp hoitaa lämmittämisen ja lattialämmitys pitää lattian jalalle lämpimänä.
Liikaa ei kannata laskea lämpökäyrää ettei kylppärin lattia jää lämmittämättä. Myös jos makkarin ovia pidetään kiinni öisin niinkuin usein pidetään niin huoneen lämpötila laskee alemmalla käyrällä
Meillä uudenkarheassa talossa on Niben PILP, jonka kaveriksi tuli kesällä hankittu Toshiban ILP. Varaava takka löytyy myös, sitä tulee todennäköisesti polteltua pari-kolme kertaa viikossa pakkasilla. Onko jotain nyrkisääntöä siihen, miten näitä tulisi nyt ajaa yhdessä lämmityskaudella? Tiedän, että kaikki on yksilöllistä, mutta kun en kauheasti asiasta ymmärrä, niin toistaiseksi olen pitänyt PILPin säädöt ennallaan ja ILPillä pitänyt maltillista lämmitystä yllä (n. 20 astetta, puhallus automaatilla). Toivottavasti silläkään ei ihan metsään mene. Lähinnä tarkoituksena olisi siis kylmemmillä keleillä välttää PILPin sähkövastuksen käyttöä niin kauan kuin tällä combolla on fiksusti mahdollista. Vaikka toki asumismukavuudellakin on tässä taloudessa melko korkea arvo.
Ja mitä kovemmalla ilpissä on puhallus, sitä energiatehokkaampi se on/sitä enemmän se luovuttaa lämpöä. Itse en tykkää automaatista kun puhallus vaihtelee, olen tehnyt ohjelmat että kun nukutaan/ollaan pois kotoa, ilppi puhaltaa 4/5 tai 5/5 teholla kohti lattiaa, ja klo 7-10 ja klo 16-00 puhallus 3/5 ja vaakatasossa niin ei vedontunnetta tule.
Onko suositella ilppiä pohjoiseen mökkikäyttöön? Ominaisuuksina siis toimivuus sinne -30/35 pakkasasteeseen asti, toimiva etä/wifiohjaus ja ylläpitolämpö. Lämmitettävä tila n. 70m2 ja sähköpatterit backuppina joten pienelläkin pumpulla pärjää.