Ilmalämpöpumput eli ILPit

Joo, ei kannata takertua 25 tai 35 luokkiin, vaan tsekata speksit. Toshiballa erot ovat hyvin pieniä esimerkiksi, joillakin muilla isompia.

Ja sitten esim. Daikin luokittelee pumppunsa 40- ja 30-sarjaan. Etc.
Periaatteessa nuo kokoluokat menevät 9=9000btu jäähdytysteho ja 25=2500W jäähdytysteho. En tiedä mitä nuo Daikin luvut tarkoittavat.

Vuonna 2018 LN ja R32 kylmäaineet olivat uusinta uutta ja päässälaskulla ajattelin, että jonnekin -20 riittää kaksi pumppua. Sattui aika kohdalleen, mutta -30 viikko putkeen niin ei kyllä enää puhettakaan. En kyllä sitä odottanutkaan.

2018 LN25 oli testin mukaan paras hyötysuhteeltaan. Voi ollakin, mutta äärirajoille puskiessa sulatusväli alkaa lyhentyä. Tarkoitus omassa mitoituksessa ei ole puskea rajoitinta vasten. Välikeleillä lämmöntarve täyttyy osatehoilla ihan hyvin ja sulatusvälit ovat aika pitkiä.

Sellainen vielä, että näillä -30 keleillä sulatushöyryt näkyvät härmistyvän ulkoyksikön tuulettimen ritilään ja lumet hyvä harjata välillä pois, että ei ahdista puhallusta.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisiko joku sanoa mihin väleihin muiden valmistajien parhaat laitteet sitten pystyvät näissä lämpötiloissa? Tilanne siis pitäisi olla sellainen, että muiden talon lämmönlähteiden termostaatit on pienemmällä ja ilmalämpöpumppu oikeasti lämmittää käytännössä koko asunnon, eikä vaan höngi lisälämpöä tukena kun lämmitystä tulee muualtakin.
Tammikuun 4. Ulkona n. -27c
Daikin Perfera 40: 4 sulatusta vuorokaudessa
Screenshot_20240106_134939_Home Assistant.jpg

Toshiba Premium+ 35: sulatukset 90minuutin välein
Screenshot_20240106_135018_Home Assistant.jpg

Pumput hoitivat kahdestaan koko talon lämmityksen, karkeast 1,9-2,0 koticopilla.
 
Tammikuun 4. Ulkona n. -27c
Daikin Perfera 40: 4 sulatusta vuorokaudessa

Toshiba Premium+ 35: sulatukset 90minuutin välein

Pumput hoitivat kahdestaan koko talon lämmityksen, karkeast 1,9-2,0 koticopilla.

On kyllä hyvä tahti Daikinilla. Onko lämmitettävää tilaa kuinka paljon että paljonko on ylimitoitusta kun on kuitenkin kaksi tehokasta pumppua?

Sitten kun vielä tietäisi tarkoittaako harvemmat sulatukset automaattisesti parempaa energiatehokkuutta :think:
 
Daikinin Perfera H 40 olisi tällä hetkellä ja tietämyksellä oma(kin) valintani, etenkin 1 pumpun talouteen.

Kyllä vaikuttaa hyvältä, vaatii tosin 16 A sulakkeen, RW25:lla saa erittäin hyvän lämmitystehon 10 A sulakkeen takaa jos tämä on jollakin rajoituksena.

Saako Daikineissa puhalluksen ohjattua reilummin sivuille kuten Mitsun LN/RW -sarjoissa? Tämä on itselle aidosti hyödyllinen ominaisuus, iSeet sun muut taas aivan turhaa.
 
Kyllä vaikuttaa hyvältä, vaatii tosin 16 A sulakkeen, RW25:lla saa erittäin hyvän lämmitystehon 10 A sulakkeen takaa jos tämä on jollakin rajoituksena.

Saako Daikineissa puhalluksen ohjattua reilummin sivuille kuten Mitsun LN/RW -sarjoissa? Tämä on itselle aidosti hyödyllinen ominaisuus, iSeet sun muut taas aivan turhaa.
Ei vaadi 16A sulaketta. Mulle asentaja vaihtoi 13A sulakkeen eikä tarvinnut uusia johtoja, eikä tuo varmasti ikinä ota 3000W ottotehoa jonka 13A sulake kestää.

Sivuttaispuhalluksen saa, en tiedä miten reilusti sitten pitäisi.
 
Ei vaadi 16A sulaketta. Mulle asentaja vaihtoi 13A sulakkeen eikä tarvinnut uusia johtoja, eikä tuo varmasti ikinä ota 3000W ottotehoa jonka 13A sulake kestää.

Sivuttaispuhalluksen saa, en tiedä miten reilusti sitten pitäisi.

Jaa jaa, itse olen vain katsonut nettisivujen taulukoita, en tiennyt että niistä voi soveltaa.

Olisipa energiamittarointi joka paikassa niin olisi helpompi optimoida asioita. Itsellä on vuoden ensimmäiset päivät sähköauton lataus vähennettynä vajaan -20 asteen pakkasilla talon kulutus ollut keskimäärin 75 kWh vuorokaudessa. Tähän kuitenkin sisältyy asuintilan lämmitys RW25:lla, lämminvesivaraaja, kph + khh lattialämmitys, eristetyn käyttöullakon lämmitys pattereilla +12 asteeseen ja eristetyn ulkovaraston lämmitys patterilla +6 asteeseen sekä käyttösähkö.

Käyttöullakkoa lämmittämään haluan jossain välissä toisen pumpun, mutta en tiedä mikä sen pitäisi olla. Mitsulla olisi molemmat loogisesti melcloudissa, mutta RW25 tuntuu ylimitoitetulta ja muita en uskalla ostaa sulatussekoilun pelossa.
 
Käyttöullakkoa lämmittämään haluan jossain välissä toisen pumpun, mutta en tiedä mikä sen pitäisi olla. Mitsulla olisi molemmat loogisesti melcloudissa, mutta RW25 tuntuu ylimitoitetulta ja muita en uskalla ostaa sulatussekoilun pelossa.
Tuommoiseen ylläpitolämpökäyttöön kannattaa ottaa pumppu, joka vääntää mahdollisimman alhaisilla ottotehoilla ilman katkokäyntiä. Muistaakseni RW-pumput on siinä suht hyviä.

Toisaalta RW25 taitaa olla samaa hintaluokkaa kuin Perfera 30, joten oma valintani olisi se. Perusteluina järkevämpi sulatuslogiikka ja kelluva kennon rakenne
 
Isäukolle tuli ohjeistettua myös Perferoiden hankinta. 2 kpl Perfera H 30 lämmittää nyt n. 200 m2. Vissiin ihan kivasti toimivat.
 
Tuommoiseen ylläpitolämpökäyttöön kannattaa ottaa pumppu, joka vääntää mahdollisimman alhaisilla ottotehoilla ilman katkokäyntiä. Muistaakseni RW-pumput on siinä suht hyviä.

Toisaalta RW25 taitaa olla samaa hintaluokkaa kuin Perfera 30, joten oma valintani olisi se. Perusteluina järkevämpi sulatuslogiikka ja kelluva kennon rakenne

Toshiban P+ 25 sopisi varmaan myös ihan OK tuollaiseen tarpeeseen. Minimiottoteho on 150W.

Itellä yläkerrassa aika pienellä kulutuksella pöhisee, ilman mainittavaa katkokäyntiä.
 
Toisaalta RW25 taitaa olla samaa hintaluokkaa kuin Perfera 30, joten oma valintani olisi se. Perusteluina järkevämpi sulatuslogiikka ja kelluva kennon rakenne

Uudessa Preferassa (Nepura sarja) on taas pohjapelti ulkoyksikössä. Sulatusvastus on kai ainoastaan sulatusten aikaan päällä ja samaa logiikkaa tarjotaan ilmeisesti myös sulatusveden sulanapitokaapelille, mikäli sellaisen asennukselle on tarvetta.
 
Toshiban P+ 25 sopisi varmaan myös ihan OK tuollaiseen tarpeeseen. Minimiottoteho on 150W.

Itellä yläkerrassa aika pienellä kulutuksella pöhisee, ilman mainittavaa katkokäyntiä.
Varmasti ihan hyvä valinta myös. Toshibassa on vaan 100W pohjavastus aina päällä pakkasilla, joten hyötysuhde kärsii varsinkin lähellä minimitehoja. Lisäksi kellosulatukset on vähän nihkeitä.
 
Toshiban Haorista ei ole kokemuksia, mutta itsellä on ajossa Toshiba Polar Black 35. Polarissa ja Haorissa on normaalitoimituksessa sama ulkoyksikkö (käsitääkseni). Polar 35:n toiminut etelä-suomessa moitteetta ks. pakkasjaksolla. Pienempi 25:n olisi varmaankin jo hyytynyt.

Hintaero 25 vs 35 hankinnassa taisi olla jotain 100€:n luokkaa, eli kannattaa harkita suoraan isompaa (oma mielipide).
Kannattaa aina katsoa spekseistä erot mallien välillä.
Joissain malleissa ei eroa ollut kuin jäähdytystehossa.


Pyyntilämpötilasta vs kulutus.
Kyllä esim 21stä nosto johonkin 25-26 asteeseen nostas kulutusta aika rajusti. 100% ja ylikin. Mitattu suoraan pistokkeesta.
 
Varmasti ihan hyvä valinta myös. Toshibassa on vaan 100W pohjavastus aina päällä pakkasilla, joten hyötysuhde kärsii varsinkin lähellä minimitehoja. Lisäksi kellosulatukset on vähän nihkeitä.

Juu, totta tämäkin. Hurjimmat karjut kytkee vastuksen irti. En suosittele, ainakaan takuunalaiseen vehkeeseen.
 
Mielenkiintoinen ominaisuus Daikinissa: Kaksialueinen liikkeentunnistusanturi: ilmavirtaus suunnataan alueelle, jossa ei havaita ihmisiä. Jos huoneessa ei ole ketään, ilmalämpöpumppu kytkeytyy automaattisesti energiansäästötilaan.

Eli käytännössä meillä se olisi aina virransäästötilassa, koska pumppu tulisi kaksikerroksisen talon portaikkoon n. puoleen väliin. Eihän tuossa kukaan koskaan "hengaile".
 
Vaihdoin tänään Nilan Ec9 koneeseen ilmanvaihdon moottoreihin laakerit ja joo o.

Kone on nyt 10v vanha ja kerran noin neljä vuotta sitten vaihdettu moottorit (vakuutus maksoi niin suuren osan) Nyt kun vaihdoin laakereita niin alkuperäiset mallia "Indonesia" ja uudet laitoin SKF.

Kone niin hiljainen että luultiin ettei edes pyöri puhaltimet. Miksi helvetissä tän hintaisiin laitteisiin laitetaan noita paskimpia laakereita? Niin no tietysti siksi että tilataan varaosia.

Anteeksi vuodatus mutta kyllä itku meinaa päästä kun miettii mistä romusta aikoinaan maksoi pienen omaisuuden.

Ps. Seuraava kone on Bosch tai sitten vaihdan maalämpöön kun tästä joskus kompura posahtaa.

Nyt otan lasin viiniä olusen.....olusten päälle ja nautin hiljaisuudesta. :kippis:

Tiedä sitten onko edes oikea ketju mutta näin humalassa jaksa paremmin etsiä. :x3:
 
Nyt kun keli lauhtui n. 5 astetta eli nyt on n. -22c, ilppienkään ei tarvii enää ihan täysillä vetää. Ne tekee tämmöistä mielenkiintoista kissahiirileikkiä. Kun alakerran pumppu vähentää tehoa tai menee sulatukselle, niin yläkerran pumppu ottaa kierroksia. Sitten kun alakerran pumppu taas täysillä lämmittää, niin yläkerran pumppu himmailee vähän.

Screenshot_20240106_180047_Home Assistant.jpg
 
Vaihdoin tänään Nilan Ec9 koneeseen ilmanvaihdon moottoreihin laakerit ja joo o.

Kone on nyt 10v vanha ja kerran noin neljä vuotta sitten vaihdettu moottorit (vakuutus maksoi niin suuren osan) Nyt kun vaihdoin laakereita niin alkuperäiset mallia "Indonesia" ja uudet laitoin SKF.

Kone niin hiljainen että luultiin ettei edes pyöri puhaltimet. Miksi helvetissä tän hintaisiin laitteisiin laitetaan noita paskimpia laakereita? Niin no tietysti siksi että tilataan varaosia.

Anteeksi vuodatus mutta kyllä itku meinaa päästä kun miettii mistä romusta aikoinaan maksoi pienen omaisuuden.

Ps. Seuraava kone on Bosch tai sitten vaihdan maalämpöön kun tästä joskus kompura posahtaa.

Nyt otan lasin viiniä olusen.....olusten päälle ja nautin hiljaisuudesta. :kippis:

Tiedä sitten onko edes oikea ketju mutta näin humalassa jaksa paremmin etsiä. :x3:
Tuo ec9 on hyvä kohde osittaispäivitykselle. Siinähän on vaan samassa kuoressa sähkökattila ja pilp. Sen sähkökattilan tilalle on helppo vaihtaa vilp (tai mlp), jolloin asunnon varsinaisen lämmityksen saa siirrettyä pois sähköstä, eikä koko systeemiä ole tarve rysäyttää kerralla vaihtoon.

Jos talo on niin pieni että ec9 sen kanssa riittää, mlp ei ole kovin kustannustehokas ratkaisu... Tai puhutaan useamman vuosikymmenen sijoituksesta.
 
Tuo ec9 on hyvä kohde osittaispäivitykselle. Siinähän on vaan samassa kuoressa sähkökattila ja pilp. Sen sähkökattilan tilalle on helppo vaihtaa vilp (tai mlp), jolloin asunnon varsinaisen lämmityksen saa siirrettyä pois sähköstä, eikä koko systeemiä ole tarve rysäyttää kerralla vaihtoon.

Jos talo on niin pieni että ec9 sen kanssa riittää, mlp ei ole kovin kustannustehokas ratkaisu... Tai puhutaan useamman vuosikymmenen sijoituksesta.


Juu tuon hinnan takia ei uutena otettu maalämpöä. Kallio tontti niin nykyisillä hinnoilla voi tulla vaihtoehdoksi tulevaisuudessa.

Boschilla on joku (mainosten mukaan) erittäin pätevä PILP ja halvempi kuin Nilan tai Nibe.


No toivon että kompura vielä kestää.
 
Juu tuon hinnan takia ei uutena otettu maalämpöä. Kallio tontti niin nykyisillä hinnoilla voi tulla vaihtoehdoksi tulevaisuudessa.

Boschilla on joku (mainosten mukaan) erittäin pätevä PILP ja halvempi kuin Nilan tai Nibe.


No toivon että kompura vielä kestää.
PILP:n ongelma on se että sisäilmassa ei ole määräänsä enempää energiaa, eikä se siitä juuri sen ihmeellisemmäksi muutu. Joku niben 15k€ koneella pääsee melkein samoihin kun lisäämällä 5k€ mono vilpin, sillä erolla että jäähdytys puuttuu.
 
Juu ja esim. tämä Nilan lämmittää lattiaa 3x3kw vastuksilla. Koita siinä säästää sähköä jos haluat ettei jalat tai putket jäädy.

Just siis se ettei sitä energiaa irtoa mistään ilmaiseksi vaikka kuinka mainostavat.
 
Minulla ei ole fanaattisuutta minkään merkin tai maahantuojan suhteen suuntaan tai toiseen, mutta eikö tällaiset viestit voisi perustella jotenkin?
Tuossahan ylempänä niitä perusteluja tuli muiden toimesta jo roppakaupalla.
 
Mielenkiintoinen ominaisuus Daikinissa: Kaksialueinen liikkeentunnistusanturi: ilmavirtaus suunnataan alueelle, jossa ei havaita ihmisiä. Jos huoneessa ei ole ketään, ilmalämpöpumppu kytkeytyy automaattisesti energiansäästötilaan.

Eli käytännössä meillä se olisi aina virransäästötilassa, koska pumppu tulisi kaksikerroksisen talon portaikkoon n. puoleen väliin. Eihän tuossa kukaan koskaan "hengaile".
Ei sitä tarvii laittaa päälle, se on erikseen valittavissa jos haluaa.
 
Mitsubishin LN-25 ulkoyksikön puhaltimesta alkanut tässä pakkasten aikaan kuulua sellaista melko korkeataajuista vikinää. Varmaan kannattaa varautua vaihtamaan moottori, mutta mietin, että kuinkahan suuresta tulipaloriskistä tuossa voisi olla kyse?

Ulkoyksikkö kumminkin seinässä kiinni ja sytyttää kyllä koko kämpän jos viallisesta laakerista voi lähteä joku palo. Ei ole pörssisähköä ja tupa pysyy kyllä muilla järjestelmillä lämpimänä, joten voisin ihan hyvin Mitsun vaikka sammuttaa. Miten se nyt noiden kanssa meneekään, kylmässä kai voi sammuttaa, mutta uudelleen käyntiin vasta, kun tästä lämpenee?

Laite ollut päällä siitä asti, kun asennettiin ~5 vuotta sitten, eikä montaa kertaa ole sammuteltu. Tai eihän tuo ulkoyksikön puhallin koko ajan pyöri, mutta on se nyt tässä ajassa aika pitkään käynyt. Voisi kai sinne koittaa jotain voiteluainetta laittaa ja katsoa loppuuko ääntely.
 
Ihan ensiksi katsoisin, ettei siellä ulkoyksikön propellin kyljessä ole jäätä eli missä propeli pyörii, niin se ei hentoisesti osu jäähän.

Toisena ”taklaisin” sitä ulkoyksikköä, ettei joku muovi vain resenoisi.
 
Ihan ensiksi katsoisin, ettei siellä ulkoyksikön propellin kyljessä ole jäätä eli missä propeli pyörii, niin se ei hentoisesti osu jäähän.

Toisena ”taklaisin” sitä ulkoyksikköä, ettei joku muovi vain resenoisi.

Hyvät pointit! Testaan noita huomenna
 
4 vuotta on ollut Mitsu LN35. Mitsun apuna 1kW puhallinpatteri. Nyt vaan oli niin kylmää, että Mitsu kyykkäsi erittäin pahasti, kun ennen lämpö on sattunut riittämään. Tällä hetkellä asun muualla, eli ei ole muutakaan sähkönkulutusta, joka lämmittäisi asuntoa vähän.

Lämpö on ollut noin viikon keskimäärin -30 astetta.

Screenshot_2024-01-06-23-56-43-421_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg


Toisessa talossa on vanhan ilpin rinnalla Mitsu RW35. Nuo LN35 ja RW35 on 10 ampeerin sulakkeen takana (pitäisi olla 13A). Ei ole kumminkaan polttanut sulaketta. 10A kestää hetkellisesti hieman enemmän ja molemman Mitsun vaatimus oli muistaakseni noin 10.5A maksimi.

Edit:
Yleensä olen päivittäin tyhjännyt tuon LN35 koneen laastipaljun. Mutta nyt kunnon pakkasilla ei ole ollut oikein sulatettavaa? Riittänyt hyvin, että joka toinen päivä tyhjää tai harvemminkin.
 
Nyt lämm
Mitsubishin LN-25 ulkoyksikön puhaltimesta alkanut tässä pakkasten aikaan kuulua sellaista melko korkeataajuista vikinää. Varmaan kannattaa varautua vaihtamaan moottori, mutta mietin, että kuinkahan suuresta tulipaloriskistä tuossa voisi olla kyse?
Minulla on 5v ollut 2kpl LN25 ja toisessa joka talvi puhaltimen laakeri alkaa vikistä kun pakkasta yli -20. Sitä asettuu kun lämpenee kelit. Näin (kone)insinöörinä epäilen, että liittyy laakerin lämpölaajenemiseen tai pikemminkin kutistumiseen. Eipä ole ainakaan vielä roihahtanut liekkeihin :)
 
Viimeksi muokattu:
PILP:n ongelma on se että sisäilmassa ei ole määräänsä enempää energiaa, eikä se siitä juuri sen ihmeellisemmäksi muutu. Joku niben 15k€ koneella pääsee melkein samoihin kun lisäämällä 5k€ mono vilpin, sillä erolla että jäähdytys puuttuu.

Se on oikeasti kyllä jännä miten poskettoman hintaisia nuo PILPit on. Liekö sitten ajatuksena, että kun nuo hoitaa "kaiken" talotekniikan, niin voidaan pyytää tuollaisia hintoja?

---

Mitä omiin ilpeihin (2 x Pana HZ25-XKE) tulee niin täytyy kyllä sanoa, että vaikka muutama juttu noiden toimintalogiikassa välillä ärsyttääkin niin nyt oikeasti kylmillä keleillä nuo kyllä pääsee oikeuksiinsa. Täysin eleettömästi pukkaavat kämppään lämpöä näin 25 asteen pakkasillakin, sulatuksia tulee vain harvakseltaan ja kulutuskin on (ainakin laitteiden oman, ilmeisesti ihan kohtuurealistisen, ilmoituksen mukaan) maltilliset n. 20 kWh/pumppu/päivä ja silloin on ollut jo vähän "mukavuuslämpöäkin" mukana.

Tässä on itseasiassa vähän "ongelma", että nuo pystyvät pitämään pirtin niin hyvin lämpimänä ja olivat niin kustannustehokas hankinta, että on hyvin hankala saada perusteltua taloudellisesti järkeväksi mitään lisäsysteemejä. :D
 
2x LN25 talossa ja ekaa kertaa kunnolla kuorman alla kun viikon verran tosiaan sitä reiluu -20C ollut. Paskoja vehkeitä, löysin jonkun opinnäytetyön netistä jossa kerrotaan että nää sulattelee tietystä kylmyydestä eteenpäin ajastetusti 30min välein eikä kennon tilanteen mukaan. Siltä juu näyttää kun molemmat sulattelee tasan tarkkaan 30min välein ja vanha talo jossa rakenteet jo viilenneet nii eihän nää jaksa yhtään ylläpitää lämpöä. Menee ns. harakoille kun jatkuvasti ottaa lämpöä sulatukseenkin.

No niin niistä virheistä oppii. Seuraavaksi joskus kun pumput vaihtuu tai talo niin en todellakaan hommaa Mitsun ripuleita. Toiselle pumpulle vielä koitin sitä ylintä anturia siirtää kotelonsa sisään kun siellä oli vesitippa jäätynyt nokkaan ja antoi virheellistä tietoa, sitten buuttasin ja päivän veteli pidemmillä sulatusväleillä mutta seuraavana päivänä palattiin jo hullunkiertoon.
 
On kyllä kovin vaihtelevia kokemuksia ILPeisyä mallienkin sisällä, johtuuko sitten asennuksesta, käyttöeroista tai olosuhteista. Hankala päättää mikä olisi tehokkain(/paras) pumppu "täysmitoituksella" 25-pakkaskeleille 35-kokoluokassa, edellä mainittu Panasonic 35-kokoisena, Perfera 40 N vai RW35?
 
On kyllä kovin vaihtelevia kokemuksia ILPeisyä mallienkin sisällä, johtuuko sitten asennuksesta, käyttöeroista tai olosuhteista. Hankala päättää mikä olisi tehokkain(/paras) pumppu "täysmitoituksella" 25-pakkaskeleille 35-kokoluokassa, edellä mainittu Panasonic 35-kokoisena, Perfera 40 N vai RW35?

Paljon on hajontaa joo, mutta kovin erilaisia ovat kämpätkin. Oma kämppä on paksuseinäinen ja kohtuullisen avararakenteinen Siporex-talo Etelä-Suomessa ja ajan pumppuja aina täydellä puhalluksella, siinä missä joku toinen saattaa ajaa samaa pumppua automaattiasetuksilla jossain Kainuun peräperseessä sijaitsevassa sokkeloisessa harakanpesässä jne.

Uskallan kyllä pienin varauksin näitä Panan HZ-pumppuja suositella (ketjusta löytyy tarkemmin), mutta kuten tuossa joitakin viestejä edempänä mainitsin, niin noista Daikinin Perfera-pumpuista olen kuullut lähes pelkkää hyvää. Mitsun RW-pumppujen kanssa on tämänkin ketjun perusteella ollut hieman vaihtelevampia kokemuksia. Noita "kokoluokkia" ei kyllä kannata liikaa tuijotella, vaan speksejä. Esim. nämä omat 25 - "kokoluokan" pumput on kuitenkin spekseiltään lähes identtiset Daikinin 40 - pumppujen kanssa jne.
 
On kyllä kovin vaihtelevia kokemuksia ILPeisyä mallienkin sisällä, johtuuko sitten asennuksesta, käyttöeroista tai olosuhteista. Hankala päättää mikä olisi tehokkain(/paras) pumppu "täysmitoituksella" 25-pakkaskeleille 35-kokoluokassa, edellä mainittu Panasonic 35-kokoisena, Perfera 40 N vai RW35?
Hintakin varmaan vaikuttaa ja itse en tiedä tuon Perferan hintaa?

Täällä 4v Mitsu LN35 ja toiseen taloon tuli Mitsu RW35, eli pykälän tehokkaampi. Isompi ulko ja sisäyksikkökin? 2440€ oli tuo RW35 asennettuna.


Nuo viikon -30 pakkaset oli kova koettelemus tuolle yhdelle ainoalle LN35 ilpille. En osaa sanoa sulatuksista mitään, luultavasti toimii aivan ok. Ei siis moittimista, mutta tehot loppui pahasti kesken -30 kelissä. Talo 1966 ja taitaa olla 120 neliötä. Edelliset vuodet on lämpö kyllä riittänyt, kun ei ole ollut noin kylmää aivan.

Edit:
En tiedä myöskään Panasonicin hintaa.
 
Itse tässä pähkäilen myös, että pitäisikö nyt vaan pistää tuo vanha ilppi vaihtoon. Yksi asia joka myös on plussaa uuden hankinnalle on integroituvuus HA:n kanssa. Eikös Daikini pudottanut locaalin tuen ainakin pois. No kai pilvelläkin pärjää, mutta mieluiten locaalia. Mites panasonic tai toshiba ? Mitsun olen jo tainnut jättää harkinnasta pois.
 
Paljon on hajontaa joo, mutta kovin erilaisia ovat kämpätkin. Oma kämppä on paksuseinäinen ja kohtuullisen avararakenteinen Siporex-talo Etelä-Suomessa ja ajan pumppuja aina täydellä puhalluksella, siinä missä joku toinen saattaa ajaa samaa pumppua automaattiasetuksilla jossain Kainuun peräperseessä sijaitsevassa sokkeloisessa harakanpesässä jne.

Uskallan kyllä pienin varauksin näitä Panan HZ-pumppuja suositella (ketjusta löytyy tarkemmin), mutta kuten tuossa joitakin viestejä edempänä mainitsin, niin noista Daikinin Perfera-pumpuista olen kuullut lähes pelkkää hyvää. Mitsun RW-pumppujen kanssa on tämänkin ketjun perusteella ollut hieman vaihtelevampia kokemuksia. Noita "kokoluokkia" ei kyllä kannata liikaa tuijotella, vaan speksejä. Esim. nämä omat 25 - "kokoluokan" pumput on kuitenkin spekseiltään lähes identtiset Daikinin 40 - pumppujen kanssa jne.
Mitsu osaa säätää ainakin täällä automaattisella puhaltimen asetuksella puhalluksen täysille. Esim jos lämmöt on vaikka täysillä (31 astetta).

Mutta itse olen pitänyt manuaalilla ja puhalluksen täysillä. Eli samoin kuin teillä ropelli max asetuksella.

Mutulla tuo Pana HZ voisi olla ihan hyvä. Tällä seudulla Mitsu asentajia oli aika paljon ja pumppu löytyi sopivaan hintaan heti varastosta. Myyjä kävi vielä etukäteen katsomassa, että minne pumppu laitettaisiin.
 
Jep. Tavallaan hinta on "se ja sama", kun erot hyvien ja parhaan välissä satasia, mutta alle 1000e. Itsellä olisi avarassa tilassa ja puhallus manuaalisesti täysillä sallittu. Lähinnä toivoisin niin paljon tehoa kun mahdollista vaikka pitäisi 16A sulakkeen perään kytkeä, eli oletuksena pahimpina keleinä perimmäisissä nurkissa ILP ei kuitenkaan aivan riitä vaikka ylilämmittäisi primäärialuetta. Toki laaja (otto-)tehoalue kiinnostaa myös niin potentiaalia hyvälle COP:lle kevät- ja syyskaudelle olisi myös ehkä odotettavissa.
 
2x LN25 talossa ja ekaa kertaa kunnolla kuorman alla kun viikon verran tosiaan sitä reiluu -20C ollut. Paskoja vehkeitä, löysin jonkun opinnäytetyön netistä jossa kerrotaan että nää sulattelee tietystä kylmyydestä eteenpäin ajastetusti 30min välein eikä kennon tilanteen mukaan. Siltä juu näyttää kun molemmat sulattelee tasan tarkkaan 30min välein ja vanha talo jossa rakenteet jo viilenneet nii eihän nää jaksa yhtään ylläpitää lämpöä. Menee ns. harakoille kun jatkuvasti ottaa lämpöä sulatukseenkin.

No niin niistä virheistä oppii. Seuraavaksi joskus kun pumput vaihtuu tai talo niin en todellakaan hommaa Mitsun ripuleita. Toiselle pumpulle vielä koitin sitä ylintä anturia siirtää kotelonsa sisään kun siellä oli vesitippa jäätynyt nokkaan ja antoi virheellistä tietoa, sitten buuttasin ja päivän veteli pidemmillä sulatusväleillä mutta seuraavana päivänä palattiin jo hullunkiertoon.
LN25 täälläkin (gen 2). On kyllä niin älytön vehe, tuon sulatuslogiikkansa ansiosta, ettei mitään tolkkua. Kesällä 2022 tuo tuli laitettua, enkä olisi tuohon koskenut pitkällä tikullakaan, jos oisin tiennyt tuosta sulatuslogiikasta tuolloin. Meillä on varaava takka tuossa olohuoneessa, samassa tilassa jossa ILPin sisä-yksikkökin. Takkatila (circulator) on aktivoituna. Pistin tuossa pari päivää sitten merkille, että aivan kuin tuo sulatuslogiikka ei olisi jo valmiiksi maailman paskin, niin se pistää pikkuisen vielä "paremmaksi" sillä, että ajelee sulatus-sykliä silloinkin, kun lämpötila saavutettu takan avulla ja tuo circulator mode on vain kierrättämässä ilmaa. Luulisi edes tajuavan pausettavansa sen kellosulatus -ajastimensa circulatori-ajon ajaksi, mutta ei.

Pakon edessä tässä on jossain vaiheesa alettava noiden antureiden siirtoon ja varmaan siitä onkin sitten jo luonteva edetä Mitsurunner -modaukseen, jolloin tuosta käsittääkseni tulee ihan oikea ilmalämpöpumppu.
 
On kyllä kovin vaihtelevia kokemuksia ILPeisyä mallienkin sisällä, johtuuko sitten asennuksesta, käyttöeroista tai olosuhteista. Hankala päättää mikä olisi tehokkain(/paras) pumppu "täysmitoituksella" 25-pakkaskeleille 35-kokoluokassa, edellä mainittu Panasonic 35-kokoisena, Perfera 40 N vai RW35?
Täällä Daikin Perfera H 40 toiminut ja lämmittänyt koko kovan pakkasjakson loistavasti. Painelee 8 tuntia putkeen ilman sulatuksia -25 kelissä. Ensimmäinen talvi menossa kyseisellä laitteella 125 neliän okt. Edellinen 12 vuotta vanha panasonic oli umpisurkea tähän uuten verrattuna.
 
Toshiba sulatteli yöllä 1.5h välein, tosin kestää vain 1-2min.
Vaikea uskoa, että mikään laite sulattelisi noin lyhyen aikaa? Omassa toshibassa lyhyin sulatusaika mitä lokista katsonut, ollut n. 7min. Onko tuo 1-2min miten mitattu? Lämpimän puhalluksen katkeamisesta siihen, kun taas puhaltaa lämmintä?
 
Jos melcloudin raportoimaan "room temperature" -lukeman tippumiseen voi luottaa sulatusten osalta (tallentuu home assistantin historiaan), niin RW25 on vuorokauden aikana tällä pakkasella (eilen illalla luokkaa -17 ja aamulla kylmimmillään -26) sulattanut aika tarkasti 2 h 15 min väleillä, mutta välissä pari lyhyempää 1,5 h väliä.
 
Vaikea uskoa, että mikään laite sulattelisi noin lyhyen aikaa? Omassa toshibassa lyhyin sulatusaika mitä lokista katsonut, ollut n. 7min. Onko tuo 1-2min miten mitattu? Lämpimän puhalluksen katkeamisesta siihen, kun taas puhaltaa lämmintä?
Ei se aamullakaan kuin käynyt sulatuksella mitä kuuntelin, pakkasta oli -27c. Normaalisti menee useampi minuutti sulatukseen.
 
Eli puhaltaa lämmintä jo tuon 2min jälkeen?

Ei se tuommoisella ajalla sulata ollenkaan, ikään kuin kävisi kyselemässä tarviiko sulattaa mut ei sit sulatakaan. Luulin että Toshiboissa olisi 90min jälkeen pakkosulatus kellolla. Mikä malli kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
Eli puhaltaa lämmintä jo tuon 2min jälkeen?

Ei se tuommoisella ajalla sulata ollenkaan, ikään kuin kävisi kyselemässä tarviiko sulattaa mut ei sit sulatakaan. Luulin että Toshiboissa olisi 90min jälkeen pakkosulatus kellolla. Mikä malli kyseessä?
En tiedä, epäilen.

Malli on polar.
 
Oma FT25 kuluttanut tasaiseen n. 10 kwh vuorokaudessa, kunnes torstaina kulutus hyppäsi MELCloudin mukaan yli 30kwh ja eilinen jopa yli 40kwh. Täällä on toki ollut jo viikon verran 30 astetta pakkasta, mutta silti melkoinen pomppu. Perjantaina ja lauantaina ei ehditty lämmittämään takkaa, joten kai se on lisännyt kulutusta, mutta silti melkoisen korkea lukema. Katsoin, että ulkoyksikön kenno oli hieman jäässä, joten voikohan tuo lisätä noin reilusti kulutusta, pitäisiköhän tänään koittaa polttaa takalla tupa kunnolla lämpimäksi ja laittaa hetkeksi aikaa viilennykselle ILP sulattaakseen kunnolla ulkokennon?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 096
Viestejä
4 773 471
Jäsenet
77 559
Uusin jäsen
jakkee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom