- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 366
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaako varmuuden vuoksi ostaa pari sataa kalliimpi RW35 vai onko 25 ihan riittävä? Lähinnä mietin tuleeko siitä jopa jotain haittaa, jos tilaan ostaa vähän turhan tehokkaan laitteen.
Kämpässä on noin 10 vuotta vanha IVT 12LR-N pumppu, joka tuntuu välillä elävän vähän omaa elämäänsä. Yritän tässä nyt selvittää, että onko kyseessä vika vai ominaisuus.
Käytän aina manuaalista puhallusnopeuden säätöä, mutta välillä pumppu tuntuu jumittuvan puhaltamaan hiljaisella nopeudella. En tarkoita nyt sitä kun pumppu jää vain kierrättämään hiljakseeen ilmaan, kun sen mielestä ei lämmitystarvetta ole. Pumppu tuntuisi kyllä puhaltavan lämmintä, mutta hiljaisella nopeudella. Puhallusnopeus ei nouse, vaikka säätää nopeutta tai nostaa lämpötilaa. Uudelleenkäynnistyskään ei tunnu auttavan. Se on edelleen hieman mysteeri mikä tämän korjaa.
Onko kellään kokemusta kyseisestä pumpusta tai osaisi muuten selventää toimintaa. Aiempaa kokemusta ei ilpeistä ole, joten senkin taki toiminta vähän hakusessa.
E: Kokeile vaihtaa paristot kaukosäätimeen. Joskus luin jostain, että nuo Ivt:t saattaa alkaa sekoilemaan jos kaukosäätimen paristot on huonot.
En ehtiny tätä vielä kokeilla. Nyt lähti toimimaan kun käytin maksimi tehoa päällä ja pois. Hetki tämän jälkeen aiemmin asetettu puhallus lähti pelaamaan ja puhalluksen säätö toimi taas.Kokeile ottaa virrat kokonaa pois siitä pumpusta vaikka 30minuutiksi ja kokeilet sitten uudellen. Sulake/töpseli/johdonsuojatkaisija pois.
Ymmärsin että manuaali puhalluksellakin hiljentää puhallusta pienelle kierrätykselle, kun tavoiteltu lämpötila on pumpun mielestä saavutettu. Voin olla väärässäkin ja tuo oma pumppu tekee mitä sattuu. Ilppien toiminta ihan yleisesti on itselleni hieman vierasta. Tämä malli ei ainakaan mene koskaan kokonaan lepotilaan.Mulla on autotallissa 09LR-N, jota kanssa käyttelen manuaalipuhalluksella ja mielestäni se puhaltaa koko ajan sillä asetetulla nopeudella.
Tämän olen huomannut kun, osoittaa vähän huolimattomasti kaukosäätimellä. Säätimessä luku muuttuu, mutta pumppu ei piippaa merkiksi . Täytyy vaihtaa vielä varmuuden vuoksi paristot.Lähinnä tuon huomaa siitä että aina ei vastaanoteta painallusta ja sitten kun se vastaanotetaan niin "ylisuoritetaan". Esim. jos lämpö/viilennys toiveena on 24C ja haluat viileämpää ja painat yhden alaspäin (23C) mutta se ei rekisteröi sitä => joudut painamaan toisen kerran joten kaukosäätimestä se tietysti ja loogisesti menee numerosta 23 alas 22 mutta itse sisäyksiköstä se hyppää kerralla 24 => 22.
Tähän mennessä (noin 1½ vuotta käyttöä) pieni ongelma mutta varmaan "jossain vaiheessa" tulee eteen paristojen vaihto. Mikä ei nyt sinänsä ole suuri ongelma enkä lisää niiden hintaa esim. ilpin elinkustannus laskelmaan tjsp...
Periaatteessa yhden ilpin toimiessa isommalla teholla pumpun hyötysuhde on yleensä parempi kuin vajaalla teholla, mutta jos sulla on ilpit esim eri päissä taloa ja käytät vaan yhtä niin sulla on todennäköisesti turhan kuuma sen pumpun lähellä jotta muut tilatkin on lämpimiä, eli tossa voidaan ottaa takapakkia. Mulla esim kämpän kylppäri, saunatilat ja ison makkarin eteisestä ja muista makkareista jakava olkkari-avokeittiökombo on se missä pumppu sijaitsee ja etenkin muissa nykyisin työhuoneina palvelevissa makkareissa voi olla pakkasella sellanen 18 astetta jos olkkarissa on 22.Jos on kaksi ilppiä talossa niin onkohan energiatehokkaampaa lämmittää yhdellä pumpulla niin kauan kuin siinä vaan potku riittää pitämään kauimmaisetkin nurkat lämpimänä?
Hyötysuhde laskee kuorman kasvaessa. Kannattaa pitää molemmat ilpit päällä. Puhallus tietysti niin kovalla kuin korvat kestää.Jos on kaksi ilppiä talossa niin onkohan energiatehokkaampaa lämmittää yhdellä pumpulla niin kauan kuin siinä vaan potku riittää pitämään kauimmaisetkin nurkat lämpimänä?
Toisaalta hyötysuhde kärsii katkokäynnillä? Pakkasella toki molemmat käyntiin.Hyötysuhde laskee kuorman kasvaessa. Kannattaa pitää molemmat ilpit päällä. Puhallus tietysti niin kovalla kuin korvat kestää.
Kysymys, ostimme ihan tovi sitten asunnon ja autotallista sanoi ilmalämpöpumppu sopimuksen irti, vanhuuttaan.
Tilalle on tarjottu Mitsun AP35 / 2130€ ja Mitsun FW25 / 2100€. Valitettavasti itselläni ei ole juuri muistissa/tiedossa, mikä pumppu tilassa on nyt ollut. Hinnat asennettuna.
Jotain mietteitä, miksi juuri toinen näistä, tai miksi ei kumpaakaan? Tila on n. 1,5-2 autoa pitkä, ja normaalia hieman korkeampi.
Molemmat on aivan mielipuolisen ylimitoitettuja (ja kalliita) vehkeitä noin pieneen tilaan. Itse laittaisin autotalliin jonkun mahdollisimman halvan pumpun tyyliin, Ultimatemarketista jonkun tällaisen. Samat sisuskalut noissa kaikissa on enempi tai vähempi, on vaan "merkkivehkeissä" vähän kovemmat katteet...
Naapuri näkyi laittaneen autotalliin Gree:n.
Tarviiks autotallia pitää kokoajan lämpimänä? Joskus puhuttiin, että semmonen vähän lämmin talli on huonompi autolle kuin ihan kylmä talli. Katos ehkä paras?
Joo, on se ropailu mukavampaa tallissa.Se on tietysti mielipideasia, pitääkö tallin olla lämmin. Eikä se kokoajan tule olemaankaan, mutta auton kanssa työskennellessä ainakin itse arvostaa ainakin pientä lämpöä.
Itsellä tämä mitsun RW35 on olohuoneessa, josta puhaltaa keittiöön / käytävään ja makkariin. Nyt ollut lämmityksellä puhallus automaatti asennossa (ja se isee tms päällä) , onko suurta merkitystä jos olisi manuaalisesti jollain tietyllä nopeudella?
Kysymys, ostimme ihan tovi sitten asunnon ja autotallista sanoi ilmalämpöpumppu sopimuksen irti, vanhuuttaan.
Tilalle on tarjottu Mitsun AP35 / 2130€ ja Mitsun FW25 / 2100€. Valitettavasti itselläni ei ole juuri muistissa/tiedossa, mikä pumppu tilassa on nyt ollut. Hinnat asennettuna.
Jotain mietteitä, miksi juuri toinen näistä, tai miksi ei kumpaakaan? Tila on n. 1,5-2 autoa pitkä, ja normaalia hieman korkeampi.
Ookkeit, mieluummin vaikka 3:s tai nelos tasolle manuaalisesti..
Mitenkä vaikuttaako nuo isee yms systeemit siihenkin, että hidastaa nopeutta jos on tarpeeksi lämmintä jo, eli huoneilman kierrätykseen? Vaikka manuaalisesti säätää sen 4:nnen puhallus tason?
Ja wide room asetus käytössä myös
Ja jos käytät tulisijoja, RW-sarjassa taitaa olla Circulator-toiminto, joka auttaa levittämään niiden lämpöä. Eli puhaltelee ilmeisesti valitsemallasi nopeudella vaikkei ilpin omaa lämmitystarvetta olisi.Itse itelleni vastaten.
Eli pyörittää sillä isolla teholla, ja kun lämpötila saavutettu niin hiljenee näyttävästi (muttei täysin kokonaan). Ja sitten kun tarttee lämpöä tuas, niin samalla teholla lähtee puhaltamma.
Ja jos käytät tulisijoja, RW-sarjassa taitaa olla Circulator-toiminto, joka auttaa levittämään niiden lämpöä. Eli puhaltelee ilmeisesti valitsemallasi nopeudella vaikkei ilpin omaa lämmitystarvetta olisi.
Kysymys, ostimme ihan tovi sitten asunnon ja autotallista sanoi ilmalämpöpumppu sopimuksen irti, vanhuuttaan.
Tilalle on tarjottu Mitsun AP35 / 2130€ ja Mitsun FW25 / 2100€. Valitettavasti itselläni ei ole juuri muistissa/tiedossa, mikä pumppu tilassa on nyt ollut. Hinnat asennettuna.
Jotain mietteitä, miksi juuri toinen näistä, tai miksi ei kumpaakaan? Tila on n. 1,5-2 autoa pitkä, ja normaalia hieman korkeampi.
Sähkön syöttö voi olla hankala toteuttaa uuteen, mutta muuten taitaa mennä kyllä aika yksi yhteen sen vanhan purku, vs uusi läpivienti ja teline.Tosiaan jos ja kun sähkön syötto on hoidettu ja läpiviennit yms kanssa, (ehkä ulkotelinekin) kun kyseessä vanhan pumpun korvaus uudella, niin pitäisi sen vaikuttaa hintaa alentavasti siihen mitä uusi maksaa asennettuna.
Sähkön syöttö voi olla hankala toteuttaa uuteen, mutta muuten taitaa mennä kyllä aika yksi yhteen sen vanhan purku, vs uusi läpivienti ja teline.
Jos sisältää vanhan hävityksen, niin on äkkiä kalliimpi.
Johtuu tietysti millainen putkisto on jouduttu vetämään. Se perusasennus jossa sisä ja ulkoyksikkö ovat samalla seinällä, on mun mielestä helpompi laittaa uudet putket kuin putsata vanhat, varsinkin jos mitoituksessa on pienikin ero.Jos koteloidun eristetyn putkituksen pystyy sellasenaan käyttämään uudelleen niin vähentää työmäärää ja kustannustakin aika merkittävästi, jos ne täytyy kuitenkin vaihtaa niin sitten tietty eri asia. Kyllähän kupariputken pitäisi kestää enemmän kuin yhden ilmälämpöpumpun eliniän.
Noi on kyllä aikamoisia ratkaisuja kyllä, ei ole juurikaan mietitty. Pumppu ottaa näillä keleillä 200-300W ja vastus puolet tuosta. Pohjavastus pitäisi olla täysin erillinen ja siihen älypistorasia johon voi tehdä älytilan, jolla vastus menee päälle vasta sitten kun lämpötila tai ilmankosteus ehto täyttyy.Oletteko kokeillu minkäkokoinen pohjavastus vielä riittää pitämään ulkoyksikön sulana?
Nyt nollan tuntumassa näyttää menneen pohjavastus päälle ja se on n. 120w-130w mikä tuntuu turhan suurelta ollessaan 24/7 päällä. Autotallin ilpin tehonkulutus koostuu nyt sitten näillä 0 tuntumassa olevilla keleillä enimmäkseen tai ainakin puolet tuosta pelkästä lämmitysvastuksesta, joka on täysin turhaan päällä, kun ylläpitolämmitys ei paljoa vielä vaadi lämmitystä (=sulatusta).
Samaa luokkaa se näyttäisi olevan täälläkin. 20-30W kuluu, kun pumppu on pelkässä takkatilassa ja n.150W kun laskee tarpeeksi kylmäksi ja pohjavastus aktivoituu. 250-300W vie kaikkineen lämmitys päällä näissä ulkolämpötiloissa pyynnin ollessa 21 astetta.Oletteko kokeillu minkäkokoinen pohjavastus vielä riittää pitämään ulkoyksikön sulana?
Nyt nollan tuntumassa näyttää menneen pohjavastus päälle ja se on n. 120w-130w mikä tuntuu turhan suurelta ollessaan 24/7 päällä. Autotallin ilpin tehonkulutus koostuu nyt sitten näillä 0 tuntumassa olevilla keleillä enimmäkseen tai ainakin puolet tuosta pelkästä lämmitysvastuksesta, joka on täysin turhaan päällä, kun ylläpitolämmitys ei paljoa vielä vaadi lämmitystä (=sulatusta).
Oletteko kokeillu minkäkokoinen pohjavastus vielä riittää pitämään ulkoyksikön sulana?
Nyt nollan tuntumassa näyttää menneen pohjavastus päälle ja se on n. 120w-130w mikä tuntuu turhan suurelta ollessaan 24/7 päällä. Autotallin ilpin tehonkulutus koostuu nyt sitten näillä 0 tuntumassa olevilla keleillä enimmäkseen tai ainakin puolet tuosta pelkästä lämmitysvastuksesta, joka on täysin turhaan päällä, kun ylläpitolämmitys ei paljoa vielä vaadi lämmitystä (=sulatusta).
Oliko sulla Panasonicin pumppu? Eikai niissä pitäisi olla vastus päällä kuin sulattaessa. Tai saa sen huoltovalikosta, että on aina päällä kun lämpötila alle +5 tai jotain sinne päin.
Mitsu LN:ssä on 60W. 2kpl ollut nyt 5v ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa jään kertymisen suhteen. Pumput leveän räystään alla ja lunta ei sinne tuiskuta käytännössä koskaan. Eli tuo 60W on ainakin riittänyt.Oletteko kokeillu minkäkokoinen pohjavastus vielä riittää pitämään ulkoyksikön sulana?
0 W riittäisi. Pidän uskomattomana haauskauksena sähkövastusten käyttöä tässä tarkoituksessa. Todellakin tulee toimeen pienellä astiallakin laitteen alla, kyllä sinne sataessa yms sitä kosteutta menee joka tapauksessa, ja ääliömäistä ajatella, että se ilpin alle laskema vesi olisi tässä joku poikkeus.Mitsu LN:ssä on 60W. 2kpl ollut nyt 5v ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa jään kertymisen suhteen. Pumput leveän räystään alla ja lunta ei sinne tuiskuta käytännössä koskaan. Eli tuo 60W on ainakin riittänyt.
Ei ole mitään tarvetta pitää sitä "sulana"Oletteko kokeillu minkäkokoinen pohjavastus vielä riittää pitämään ulkoyksikön sulana?
0 W riittäisi. Pidän uskomattomana haauskauksena sähkövastusten käyttöä tässä tarkoituksessa. Todellakin tulee toimeen pienellä astiallakin laitteen alla, kyllä sinne sataessa yms sitä kosteutta menee joka tapauksessa, ja ääliömäistä ajatella, että se ilpin alle laskema vesi olisi tässä joku poikkeus.
Ei ole mitään tarvetta pitää sitä "sulana"
Nämä laitteet toimivat kuin junan vessa.
Eli sulla ei ole mitään käsitystä mikä sen pohjavastuksen tarkoitus on?
Estää sen ulkoyksikönpohjan jäätyminen sisäpuolelta, jotta vesi tulee sieltä rungosta ulos, ettei se ulkoyksikkö ole umpijäässä.
Eikö nykyään ole yksikköjä, joissa ei ole pohjassa peltiä johon se sulamisvesi jäätyy? Onhan se hölmöä, että kylmäaine sulattaa jään hyvällä suhteella, sitten se jäätyy ilpin pohjaan, joka sulatetaan suoralla sähköllä?
Ainakin tuo. Toki itse miettinyt, että mitä jos tommosen vanhan esim ultimaten pohjapellin poistaa, niin eikö tulos ole sama? Tuo kun tahtoo jäädyttää itsensä tönkköjäähän vastuksesta huolimatta pari kertaa talvessa.Liekkö Daikin Perfera ainoa kaupallinen tai voi niillä jotain muitakin malleja kyllä olla.
Ainakin tuo. Toki itse miettinyt, että mitä jos tommosen vanhan esim ultimaten pohjapellin poistaa, niin eikö tulos ole sama? Tuo kun tahtoo jäädyttää itsensä tönkköjäähän vastuksesta huolimatta pari kertaa talvessa.
Niinjuu, tuota ilmankiertoa en olekkaan hajatelmissani mietinyt, vaikka aika selvä asia on, että alkaa imeä sieltä mistä helpoiten saa...Saattaa ulkoyksikönpuhallin häiriintyä, ettei ilma kierrä enää oikein. Se tuosta tulee mieleen. Jos pistäisi jatkoa kylmäputkeen ja kierrättäisi sen sieltä koneen läpi
En ole tuollaista Daikinia nähnyt, niin en tiedä mitä muuta eroa siinä on rakenteellisesti, mutta jotain kyllä. Luulisi muidenkin valmistajien seuraavan tuollaista ratkaisua pohjolaan tarkoitettujen pumppujen kanssa ainakin, jos siellä jotain patenttia ole. Markkinankaan ei pitäisi olla liian pieni, tai sitten se vain on ettei tehdä mitään uutta rakenteeseen vaan mennään sillä vanhalla etelänmaihin alunperin tehdyllä.
Lopullisella hyötysuhteella on merkitystä, ei sillä onko ulkoyksikössä vastusta vai ei.Eikö nykyään ole yksikköjä, joissa ei ole pohjassa peltiä johon se sulamisvesi jäätyy? Onhan se hölmöä, että kylmäaine sulattaa jään hyvällä suhteella, sitten se jäätyy ilpin pohjaan, joka sulatetaan suoralla sähköllä?
Tommonen se on alapuolelta. Hyvin toimii sulatukset.En ole tuollaista Daikinia nähnyt, niin en tiedä mitä muuta eroa siinä on rakenteellisesti, mutta jotain kyllä.
Tämmönen Fujitsu mulla on ollut ajossa jo 5 vuotta.Eikö nykyään ole yksikköjä, joissa ei ole pohjassa peltiä johon se sulamisvesi jäätyy?