Ilmalämpöpumput eli ILPit

Edit: ja makuuhuone pitäisi saada mielellään viileäksi samalla kun sen ovi on kiinni muiden häiriöäänien vähentämiseksi.

Talvella taas yöt voi pitää laitteita pois päältä (käyrällä joka antaa huoneen tippua lattialämmön varaan) vaikka päivällä käyttäisikin tuottamaan lisälämpöä.

Sitten se olisi teoriassa ja miksei käytännössäkin mahdollista pitää päivisin makuuhuoneiden ovia kiinni ja laskea se lämpö jonnekin 18C paikkelle. Sitten laittaa yöksi ilppi pois päältä ja nukkua tyytyväisenä kun lämpö hiljakseen kohoaa aamua kohden. Tällöin tietenkään niistä ei kuuluisi myöskään mitään ääntä öisin kun ne olisivat poissa päältä.

Sanotaaan nyt vielä että itselläni on alle 100m2 rivari kämppä ja siellä täysin toisessa päässä (olohuone, terassin puolella ulkoyksikkö) on viilennykseen hankittu gree bora 35 ja kesällä se on toiminut oikein hyvin. Eli lämmöt saa ympäri asuntoa jonnekin 22-24C mitä nyt haluaakin. Varmaan viileämmäksikin saisi mutta itselleni tuollainen 22C nukkuessa on tarpeeksi viileä enkä sitä "suositeltua" 18C ole niin kaivannut.
 
ilpit on ajateltu lähinnä kesäajan jäähdytyskäyttöön (tästä syystä hyvä SEER olennainen) jolloin tavoitteena on yöllä viileämmät maakuuhuoneet kuin olohuone/keittiö, onko joku muu ratkaisu parempi siihen että saa kesällä nimenomaan makuuhuoneen viileäksi (maalömpöä/viileää ei ole tulossa) ja mielellään vielä kellonajan mukaan muuttuvalla käyrällä?

Edit: ja makuuhuone pitäisi saada mielellään viileäksi samalla kun sen ovi on kiinni muiden häiriöäänien vähentämiseksi.

Talvella taas yöt voi pitää laitteita pois päältä (käyrällä joka antaa huoneen tippua lattialämmön varaan) vaikka päivällä käyttäisikin tuottamaan lisälämpöä.
Hyvä hyötysuhde jää perus makkarissa haaveeksi kun ilppi käy pelkästään katkokäyntiä.
Yleisesti ilppien hyötysuhteita on hieman hankala verrata kun siihen vaikuttaa myös käytössä oleva tila, ja senmyötä tarvittava teho.
 
Hyvä hyötysuhde jää perus makkarissa haaveeksi kun ilppi käy pelkästään katkokäyntiä.
Yleisesti ilppien hyötysuhteita on hieman hankala verrata kun siihen vaikuttaa myös käytössä oleva tila, ja senmyötä tarvittava teho.

No jos jollain on toimiva idea makuuhuoneiden automaattiseen viilentämiseen jollain muulla keinoin ilman että ensin on viileää olkkarissa ja viilennys toimii ovet suljettuna niin voi varmaan asentaa pumput eri tavalla ja vain kaksi pumppua koko isoon (kunhan on valmista) taloon.
 
No jos jollain on toimiva idea makuuhuoneiden automaattiseen viilentämiseen jollain muulla keinoin ilman että ensin on viileää olkkarissa ja viilennys toimii ovet suljettuna niin voi varmaan asentaa pumput eri tavalla ja vain kaksi pumppua koko isoon (kunhan on valmista) taloon.
Ei tossa makkarin viilennyksessä kannata hyötysuhteesta huolestua kun se jäähdyttäminen on niin halpaa muutenkin. Isompi kustannuserä tossa on kolme pumppua, mutta jos halutaan kolmeen makkariin kustomoitu jäähdytys niin eipä tuossa ole käytännössä vaihtoehtoja ellei sitten integroi rakenteilla olevaan kämppään jotain keskusilmastointia, jota voi huonekohtaisesti säätää puhallusnopeudella tms. Ei ole kovin yleistä varmaankaan suomessa.

Asennat pumput ja jätät muut napisemaan hyötysuhteista ja metelistä. Eiköhän sielä huoneiden käyttäjät opi sopivaan rutiiniin esim sammuttamaan pumpun iltaisin ja aamulla päälle esim ajastuksella.
 
Panasonicin kanssa joutui:
- siirtämään anturin sivuseinään
- säätään huoltopiilovalikosta sitä jotain juttua +1c
- nostaa yleism. IR-kaukosäätimen pyyntiä muistaakseni lisää 1,5 astetta, eli kun halutaan 21 niin lähetetään 22,5 jne (Broadlink RM4c Minillä)
-> lopputulos = asetus 21c antaa ~21c. Puhallusnopeuteen ei tarvinnu koskee, automaatti toimii hyvin. Yöksi vain low päälle automaattisesti.
 
Noissa yleisissä ”suosituksissa” sanotaan, että ei suositella asennettavaksi ilmalämpöpumppua sohvan päälle olohuoneeseen eikä makuuhuoneeseen. Meillä on alakerrassa olohuoneen sohvan päällä seinässä toinen ja toinen on yläkerran makuuhuoneessa. Ei mitään ongelmia, molemmat kerrokset lämpenee eikä häiritse mitenkään, eikä niitä täysillä tarvii huudattaa. Uudet pumput on aika eleettömiä toimiessaan.
 
Noissa yleisissä ”suosituksissa” sanotaan, että ei suositella asennettavaksi ilmalämpöpumppua sohvan päälle olohuoneeseen eikä makuuhuoneeseen. Meillä on alakerrassa olohuoneen sohvan päällä seinässä toinen ja toinen on yläkerran makuuhuoneessa. Ei mitään ongelmia, molemmat kerrokset lämpenee eikä häiritse mitenkään, eikä niitä täysillä tarvii huudattaa. Uudet pumput on aika eleettömiä toimiessaan.

Joo, eipä noi pienillä puhallusnopeuksilla paljon ääntä pidä ja voihan sitä pumppua laittaa vaikka pienemmälle silloin kun siinä lähellä hengailee.

Toisaalta meillä kun pumput on oikeasti ainoat lämmönlähteet, niin kovemmilla pakkasilla niitä on kyllä pakko pitää täydellä puhalluksella jos haluaa, että lämpö oikeasti leviää. Silloin lähtee kyllä pumpusta kuin pumpusta melkoinen pöhinä ja vaikka itse nyt mihinkään ydinsotaa pienempään herää, niin vaimo on sen verran herkempi äänille, etttä häntä häiritsee välillä ihan toisessa päässä taloakin pöhöttävä pumppu.
 
Joo, eipä noi pienillä puhallusnopeuksilla paljon ääntä pidä ja voihan sitä pumppua laittaa vaikka pienemmälle silloin kun siinä lähellä hengailee.

Toisaalta meillä kun pumput on oikeasti ainoat lämmönlähteet, niin kovemmilla pakkasilla niitä on kyllä pakko pitää täydellä puhalluksella jos haluaa, että lämpö oikeasti leviää. Silloin lähtee kyllä pumpusta kuin pumpusta melkoinen pöhinä ja vaikka itse nyt mihinkään ydinsotaa pienempään herää, niin vaimo on sen verran herkempi äänille, etttä häntä häiritsee välillä ihan toisessa päässä taloakin pöhöttävä pumppu.
Korvatulpat.

Mutta enemmän särähtää korvaan, että ainoa lämmönlähde? Niin minullakin pääsääntöisesti, mutta lisäksi on varaava takka/uuni, ja toki makkareissa sähköpatteri. Ovet kun on öisin kiinni, niin eihän niihin se ilpin ilma kierrä. (Ja muutenkin rajoitetusti.)
 
Ei tossa makkarin viilennyksessä kannata hyötysuhteesta huolestua kun se jäähdyttäminen on niin halpaa muutenkin. Isompi kustannuserä tossa on kolme pumppua, mutta jos halutaan kolmeen makkariin kustomoitu jäähdytys niin eipä tuossa ole käytännössä vaihtoehtoja ellei sitten integroi rakenteilla olevaan kämppään jotain keskusilmastointia, jota voi huonekohtaisesti säätää puhallusnopeudella tms. Ei ole kovin yleistä varmaankaan suomessa.

Asennat pumput ja jätät muut napisemaan hyötysuhteista ja metelistä. Eiköhän sielä huoneiden käyttäjät opi sopivaan rutiiniin esim sammuttamaan pumpun iltaisin ja aamulla päälle esim ajastuksella.
Meillä on huushollissa kolme eri pumppua. Ja autotallissa vielä neljäskin.
Työhuoneessa yksi, olkkarissa yksi ja makkarissa yksi.
Hyötysuhteita en ole jaksanut miettiä enkä katkokäyntejä, tärkeintä oli että saa lämpöä sinne minne haluaa ja heti, ja vastaavasti viileää kesällä sinne minne haluaa ja heti.
Silti sähkönkulutus on alhaisimmillaan koskaan.
 
Jos/kun ulkoyksikköjä alkaa laittamaan päällekkäin seinälle, niin sulatusvesien viemäröinti pitää toteuttaa hyvin. Muuten saattaa käydä niin, että alimmainen ulkoyksikkö on umpijäässä, keskimmäinen lähes umpijäässä ja ylimmäinen toimii normaalisti.
 
Tuohon ääniasiaan sen verran että muksut joille kaksi huoneista on, ovat lämpimät yöt nukkuneet tyytyväisinä (tai kuumuuten verrattuna tyytyväisinä) yhdessä huoneessa jossa 2 metrin päässä korvasta puhaltaa oskiloiva halpa lattiatuuletin täydellä teholla. Mahtaako uusi ilpin sisäyksikkö matalimmalla teholla olla paljon äänekkäämpi? :D
 
Jos/kun ulkoyksikköjä alkaa laittamaan päällekkäin seinälle, niin sulatusvesien viemäröinti pitää toteuttaa hyvin. Muuten saattaa käydä niin, että alimmainen ulkoyksikkö on umpijäässä, keskimmäinen lähes umpijäässä ja ylimmäinen toimii normaalisti.
Ei tossa paljoa tarvi sulamisvesiä jäähdytyskäytössä miettiä :D
Tuohon ääniasiaan sen verran että muksut joille kaksi huoneista on, ovat lämpimät yöt nukkuneet tyytyväisinä (tai kuumuuten verrattuna tyytyväisinä) yhdessä huoneessa jossa 2 metrin päässä korvasta puhaltaa oskiloiva halpa lattiatuuletin täydellä teholla. Mahtaako uusi ilpin sisäyksikkö matalimmalla teholla olla paljon äänekkäämpi? :D
Ei noi ilpit mitenkään kovaäänisiä ole, meillä on 1krs kämppä, missä olkkari ja keittiö jakaa kämpän "kahtia" toisella puolella on aikuisten makkari, kylppäri khh tilat ja toisella puolella eteistila ja loput makkarit. Ilppi pöhisee kesät jäähdyttäen talvet lämmittäen tossa olkkarissa suht lähellä meidän makkarin ovea, ja nukutaan kesät talvet ovi auki niin että ilpin puhallus pääsee tosta oviaukosta sisään. Lähinä äänekästä on pakkaskaudella noi sulatusjaksot tai kovalla puhallusnopeudella oleva lämmitys, josta pitää muistaa että meillä pumppu lämmittää pääasiassa koko kämpän. Viilennyksessä tarvittava teho on niin pieni, ettei pumppua meinaa muutaman metrin päästä enää edes kuulla vaikka viilennystehoa työnnetään myöskin koko asuntoon.
 
Ei tossa paljoa tarvi sulamisvesiä jäähdytyskäytössä miettiä :D

Ei noi ilpit mitenkään kovaäänisiä ole, meillä on 1krs kämppä, missä olkkari ja keittiö jakaa kämpän "kahtia" toisella puolella on aikuisten makkari, kylppäri khh tilat ja toisella puolella eteistila ja loput makkarit. Ilppi pöhisee kesät jäähdyttäen talvet lämmittäen tossa olkkarissa suht lähellä meidän makkarin ovea, ja nukutaan kesät talvet ovi auki niin että ilpin puhallus pääsee tosta oviaukosta sisään. Lähinä äänekästä on pakkaskaudella noi sulatusjaksot tai kovalla puhallusnopeudella oleva lämmitys, josta pitää muistaa että meillä pumppu lämmittää pääasiassa koko kämpän. Viilennyksessä tarvittava teho on niin pieni, ettei pumppua meinaa muutaman metrin päästä enää edes kuulla vaikka viilennystehoa työnnetään myöskin koko asuntoon.

Itsellä kesällä myös viilentää hieman samalla systeemillä. Mutta vaikka se päivisin (kun olen olohuoneessa) onkin kohtuu hiljainen eikä haittaa epäilen että jos yrittäisi nukkua se voisi hieman häiritä jos olisi samassa huoneessa. Eli olen 100% samaa mieltä. ITSELLE se ei haittaa pätkääkään ja antaa enempi bonusta kuin huonoja puolia että olohuoneessa / ruokailutilassa (siinä välissä) moinen pöhisee mutta voisi se hieman häiritä jos se olisi makuuhuoneessa ja öisin päällä kun yrittäisi nukkua. Tiedän ainakin ihmisiä joita se varmasti häiritsisi (tiedän siis ihmisiä joita esim. ns. tavallinen kello mistä kuuluu todella pieni tikittävä ääni häiritsee saati sitten ilppi).
 
No jos jollain on toimiva idea makuuhuoneiden automaattiseen viilentämiseen jollain muulla keinoin ilman että ensin on viileää olkkarissa ja viilennys toimii ovet suljettuna niin voi varmaan asentaa pumput eri tavalla ja vain kaksi pumppua koko isoon (kunhan on valmista) taloon.
Kanavoitava ilmalämpöpumppu.

Tuo tietysti johtuu talosta kuinka työläs se on toteuttaa, mutta tuolla metodilla saa yhdellä isolla ilpillä koko talon saman järjestelmän piiriin.

Tietysti tuo on selkeästi työläämpi ja kalliimpi systeemi, kuin seinäsyylät, mutta on tuo myös toiminnallisesti ihan ylivoimainen toteutus.

Ääntä tietysti lähtee niin kauan kun jäähdytys perustuu pakotettuun ilman liikkumiseen, ainoa äänetön ratkaisu on kattojäähdytys, jossa katossa on putkisto jossa virtaa jäähdytettyä nestettä.
 
Ei tossa paljoa tarvi sulamisvesiä jäähdytyskäytössä miettiä :D
Entäs lämmityskäytössä?
No lämmityskäytössä syntyy sulamisvesiä, mutta pumput ainakin kysyjän tapauksessa olivat tulossa pelkkään jäähdytyskäyttöön.

Oliko?

Talvella taas yöt voi pitää laitteita pois päältä (käyrällä joka antaa huoneen tippua lattialämmön varaan) vaikka päivällä käyttäisikin tuottamaan lisälämpöä.

E: Ja vaikka olisikin ollut pelkkään jäähdytyskäyttöön, niin myös kondesio vesien viemäröinti kannattaa ottaa huomioon, ettei ylemmät laitteet kuse vesiä alempien päälle ja roiski niitä pitkin seiniä tms.
 
Viimeksi muokattu:
Mitshubishi LN35 - Tekeekö teillä sellaista, että jos olette laittaneet lämmityksen automaattiselle "pyöritykselle" (fan), niin ilppi päästää lämpötilan laskemaan esim. 23 -> 20.5 -asteeseen, eikä vieläkään tuolloin heräile tehostamaan lämmityksen nopeutta/voimakkuutta? Heräilee vasta sitten tehostamaan lämmitysnopeutta, kun kertaalleen manuaalisesti käy kaikki tuuleustasot läpi ja palaa takaisin tuolle automattiselle "pyöritykselle". Tätä ongelmaa ei mielestäni ollut viime talvena, mutta nyt tällainen ongelma on mielestäni ilmestynyt. Mitähän tällekin on tehtävissä?
 
Mitshubishi LN35 - Tekeekö teillä sellaista, että jos olette laittaneet lämmityksen automaattiselle "pyöritykselle" (fan), niin ilppi päästää lämpötilan laskemaan esim. 23 -> 20.5 -asteeseen, eikä vieläkään tuolloin heräile tehostamaan lämmityksen nopeutta/voimakkuutta? Heräilee vasta sitten tehostamaan lämmitysnopeutta, kun kertaalleen manuaalisesti käy kaikki tuuleustasot läpi ja palaa takaisin tuolle automattiselle "pyöritykselle". Tätä ongelmaa ei mielestäni ollut viime talvena, mutta nyt tällainen ongelma on mielestäni ilmestynyt. Mitähän tällekin on tehtävissä?
Onko tuo 20.5 astetta katsottu jostain lämpömittarista? Mitä Melcloudissa näyttää pumpun mittaamaksi lämpötilaksi?
 
Oma havainto ja käsittääkseni suht yleinen konsensus on, että pumppuja ei kannata ajaa automaattilla vaan aina manuaalilla. Automaatti vaihtelee herkästi lämmitykseltä jäähdytykselle ja säätää puhallusnopeutta. Nämä heikentävät hyötysuhdetta joskus merkittävästikin. Paras hyötysuhde saadaan manuaalipyynnillä ja mahdollisimman kovalla puhalluksella.
 
Oma havainto ja käsittääkseni suht yleinen konsensus on, että pumppuja ei kannata ajaa automaattilla vaan aina manuaalilla. Automaatti vaihtelee herkästi lämmitykseltä jäähdytykselle ja säätää puhallusnopeutta. Nämä heikentävät hyötysuhdetta joskus merkittävästikin. Paras hyötysuhde saadaan manuaalipyynnillä ja mahdollisimman kovalla puhalluksella.
Tossa ei varmaankaan meinattu automaatilla muuta kuin puhallusnopeutta. Itse tässä syksyllä havaitsin kyllä sellasta, että automaattisella puhallusnopeudella toi sama pumppu ei oikein tahtonut saada ilmaa kunnolla liikkumaan ja huoneen lämpötila alkoi tippumaan, voisko liittyä jotenkin sellaseen, että keliolosuhteet ei oo vielä riittävän kylmät siihen, että automaattipuhallinnopeudella toi pumppu tajuaisi, että lämpöä tarvitaan enemmän ja pumpun ympäristö lämpenee enemmän. Kovempi puhallusnopeus varmasti ainakin helpottaa. Talvella pakkasilla pumppu käy jo automaattisella puhallusnopeudella niin kovilla nopeuksilla ettei tollasta ongelmaa ole.
 
Tossa ei varmaankaan meinattu automaatilla muuta kuin puhallusnopeutta. Itse tässä syksyllä havaitsin kyllä sellasta, että automaattisella puhallusnopeudella toi sama pumppu ei oikein tahtonut saada ilmaa kunnolla liikkumaan ja huoneen lämpötila alkoi tippumaan, voisko liittyä jotenkin sellaseen, että keliolosuhteet ei oo vielä riittävän kylmät siihen, että automaattipuhallinnopeudella toi pumppu tajuaisi, että lämpöä tarvitaan enemmän ja pumpun ympäristö lämpenee enemmän. Kovempi puhallusnopeus varmasti ainakin helpottaa. Talvella pakkasilla pumppu käy jo automaattisella puhallusnopeudella niin kovilla nopeuksilla ettei tollasta ongelmaa ole.
Puhallus kannattaa aina pitää manuaalilla ja niin kovalla, kuin korvat ja hermot kestävät. Pumpun pitää puhaltaa lämmin ilma pois pumpun luota, että ei tapahdu "sisäkiertoa". Mitsussa se iSee on karkean resoluution lämpökamera ja teoriassa pitäisi tarkkailla lämpötiloja kauempaakin ja säätää pumppua sen mukaan. En osaa arvioida onko kuinka tehokas vai ei. Itse olen pitänyt päällä ja puhalluksen toiseksi isoimmalla. Meillä on suht avarat tilat ja ihan hyvin ja riittävän tasaisesti ovat lämmenneet.

Ihan kokemuksesta pyyntilämpötila pitää olla lämpimillä keleillä asteen alle halutusta todellisesta ja pakkasilla asteen yli. Pumput siis LN25 2kpl. Talo sen mallinen, että toinen pumppu selkseästi talon toista päätä varten ja toinen toista.
 
E: Ja vaikka olisikin ollut pelkkään jäähdytyskäyttöön, niin myös kondesio vesien viemäröinti kannattaa ottaa huomioon, ettei ylemmät laitteet kuse vesiä alempien päälle ja roiski niitä pitkin seiniä tms.
Se sisältä tuleva kondenssivesi tulee jokatapauksessa putkea pitkin, eikä sitä ohjata ulkoyksikköön, joten jos sen seinille ruikkii, se ei liity ulkoyksikön/yksiköiden sijoitteluun. Joskushan se kondenssivesi ohjataan talon sisällä viemäriin tms, jos kaadot on hankala saada toteutumaan ulos.

Sinänsä siitä ei ole mitään varsinaista haittaa vaikka se kondenssivesi lorottelisikin ulkoyksikön päälle, laitteen hyötysuhde kai periaatteessa vähän paranisi tuolla, mutta käytännössä hyöty lienee jokseenkin olematon, koska tuollaista ei missään asennusohjeissa tms ehdoteta.
 
Tossa ei varmaankaan meinattu automaatilla muuta kuin puhallusnopeutta. Itse tässä syksyllä havaitsin kyllä sellasta, että automaattisella puhallusnopeudella toi sama pumppu ei oikein tahtonut saada ilmaa kunnolla liikkumaan ja huoneen lämpötila alkoi tippumaan, voisko liittyä jotenkin sellaseen, että keliolosuhteet ei oo vielä riittävän kylmät siihen, että automaattipuhallinnopeudella toi pumppu tajuaisi, että lämpöä tarvitaan enemmän ja pumpun ympäristö lämpenee enemmän. Kovempi puhallusnopeus varmasti ainakin helpottaa. Talvella pakkasilla pumppu käy jo automaattisella puhallusnopeudella niin kovilla nopeuksilla ettei tollasta ongelmaa ole.

Tämäpä voi olla syynä.. laitoin manuaalilla nyt tasolle 2 puhallusnopeuden tuon ilpin ja nyt lämpöä piisaa.
 
Mutta enemmän särähtää korvaan, että ainoa lämmönlähde? Niin minullakin pääsääntöisesti, mutta lisäksi on varaava takka/uuni, ja toki makkareissa sähköpatteri. Ovet kun on öisin kiinni, niin eihän niihin se ilpin ilma kierrä. (Ja muutenkin rajoitetusti.)

On talossa siis pattereita ja lattalämmityksiä, mutta ne eivät ole päällä kun kahdesta ILPistä tulee ihan riittämiin lämpöä koko taloon kovemmillakin pakkasilla. Päivisin toki ovet auki kaikkiin makkareihin, mutta yöllä lämpötila saakin vähän laskea. Paremminhan sitä vaan nukkuu vähän viileässä. Tämä on tietysti hyvin talokohtaista, mutta meillä tippuu jossain kymmenen pakkasteen tienoilla makkarien lämpö ovet kiinni päivän 21 asteesta ehkä 18 asteeseen. Toki sitten kylmempinä öinä on lasten makkareissa ollut sähköpatterit päällä ja/tai ovet vähän auki.

Takan polttamista en ole kokenut oikein vaivan arvoisena. Liekö sitten takassa vai lämmittäjässä vika, mutta puuta pitää mättää aivan saatanasti lämmöntuoton silti ollessa aika vaatimatonta.
 
Takan polttamista en ole kokenut oikein vaivan arvoisena. Liekö sitten takassa vai lämmittäjässä vika, mutta puuta pitää mättää aivan saatanasti lämmöntuoton silti ollessa aika vaatimatonta.
Jotain vikaa on sitten, takassa? Normaalisti riittää 1-1,5 pesällistä ja uuni/takan kyljet on kuumat. Puuta menee yllättävän vähän esim tommosessa vanhassa pönttöuunissa tai kaakelitakassa. Meillä on joskus lämmitetty pelkästään puilla, kun on puuhella ja kolme uunia. Tuo edellämainittu määrä riittänyt aina, kovemmilla pakkasilla sitten pitää lämmittää sekä aamulla että illalla. Kyllä siinä puita saa kantaa, mutta kertapanos uunia kohti aika pieni.
Puut pitää olla kuivia, ei kitupolttoa ja savupelti kiinni oikeassa vaiheessa lämmityksen päätyttyä.
Ja vuosittain nuohous.
 
Jotain vikaa on sitten, takassa? Normaalisti riittää 1-1,5 pesällistä ja uuni/takan kyljet on kuumat. Puuta menee yllättävän vähän esim tommosessa vanhassa pönttöuunissa tai kaakelitakassa. Meillä on joskus lämmitetty pelkästään puilla, kun on puuhella ja kolme uunia. Tuo edellämainittu määrä riittänyt aina, kovemmilla pakkasilla sitten pitää lämmittää sekä aamulla että illalla. Kyllä siinä puita saa kantaa, mutta kertapanos uunia kohti aika pieni.
Puut pitää olla kuivia, ei kitupolttoa ja savupelti kiinni oikeassa vaiheessa lämmityksen päätyttyä.
Ja vuosittain nuohous.

En tosiaan tiedä mikä homma. Yksi talvi ollaan tässä asuttu niin ei mitään hajua takan historiasta. Edellinenkään omistaja ei vissiin ollut sitä useampaan vuoteen polttanut. Nuohooja kävi viime syksynä tsekkaamassa ja kehui hyväksi. Tommonen iso möhkö se on. Täysikokoinen crosstrainer kuvassa toiminee vähän skaalana:

PXL_20231014_054456648~2.jpg

Viime talvena kovemmilla pakkasilla kokeilin tuota tosiaan polttaa useamman päivän ajan putkeen. Jos mätti aamuin illoin tuollaiset isot siniset Ikea-kassilliset puuta, niin takan pinta lämpeni pienellä viiveellä sellaiseksi vähän haalean lämpimäksi, mutta ei sen enempää. Hirveästi tuota enempää en myöskään uskaltanut mättää puita kun kuitenkin käytännössä vieras takka kyseessä edelleen. Pienet puumäärät ei tee oikein yhtään mitään. Poskikanavissa kiertää kyllä lämmin ilma kun kädellä kokeilee takan palaessa.

Tuolla kahden Ikea-kassin taktiikalla takka lämmitti sen verran, että tuon alakerran ILPin pystyi pitämään kiinni/pelkällä puhalluksella. Voihan se olla, että massaa on vaan sen verran, että puuta pitäisi polttaa vielä enemmän. Toisaalta sen ILPin ajaminen kovemmilla pakkasilla maksoi vanhalla kalliihkollakin sähkösopparilla sen euron-paro päivässä, joten totesin että ei vaan kertakaikkiaan ole vaivan eikä rahan väärti tuota takkaa polttaa edes tuolla puumäärällä.
 
En tosiaan tiedä mikä homma. Yksi talvi ollaan tässä asuttu niin ei mitään hajua takan historiasta. Edellinenkään omistaja ei vissiin ollut sitä useampaan vuoteen polttanut. Nuohooja kävi viime syksynä tsekkaamassa ja kehui hyväksi. Tommonen iso möhkö se on. Täysikokoinen crosstrainer kuvassa toiminee vähän skaalana:

PXL_20231014_054456648~2.jpg

Viime talvena kovemmilla pakkasilla kokeilin tuota tosiaan polttaa useamman päivän ajan putkeen. Jos mätti aamuin illoin tuollaiset isot siniset Ikea-kassilliset puuta, niin takan pinta lämpeni pienellä viiveellä sellaiseksi vähän haalean lämpimäksi, mutta ei sen enempää. Hirveästi tuota enempää en myöskään uskaltanut mättää puita kun kuitenkin käytännössä vieras takka kyseessä edelleen. Pienet puumäärät ei tee oikein yhtään mitään. Poskikanavissa kiertää kyllä lämmin ilma kun kädellä kokeilee takan palaessa.

Tuolla kahden Ikea-kassin taktiikalla takka lämmitti sen verran, että tuon alakerran ILPin pystyi pitämään kiinni/pelkällä puhalluksella. Voihan se olla, että massaa on vaan sen verran, että puuta pitäisi polttaa vielä enemmän. Toisaalta sen ILPin ajaminen kovemmilla pakkasilla maksoi vanhalla kalliihkollakin sähkösopparilla sen euron-paro päivässä, joten totesin että ei vaan kertakaikkiaan ole vaivan eikä rahan väärti tuota takkaa polttaa edes tuolla puumäärällä.

Meillä 2800kg painava takka. Alkuun pari päivää lämmittää varovasti joka päivä, jotta ei halkeemaan lähde. Sitten polttaa kolme täyttä pesällistä esim. neljäntenä päivänä, niin kyllä lämpenee. Teilläkin tuo takka luultavasti painaa liki 3000kg ja tuollainen ei lämpene pienillä puumäärillä, vaan vaatii isot liekit. Sitten kun oot saanut sen kunnolla lämmitettyä ja hiillokset palannut, niin luukut kiinni ja seuraavina kahtena päivänä luultavasti selviät pienemmillä puumäärillä. Ehkä kolmantena päivänä sitten joutuu taas polttelee vähän enempi takkaa jne.
 
Se sisältä tuleva kondenssivesi tulee jokatapauksessa putkea pitkin, eikä sitä ohjata ulkoyksikköön, joten jos sen seinille ruikkii, se ei liity ulkoyksikön/yksiköiden sijoitteluun. Joskushan se kondenssivesi ohjataan talon sisällä viemäriin tms, jos kaadot on hankala saada toteutumaan ulos.

Sinänsä siitä ei ole mitään varsinaista haittaa vaikka se kondenssivesi lorottelisikin ulkoyksikön päälle, laitteen hyötysuhde kai periaatteessa vähän paranisi tuolla, mutta käytännössä hyöty lienee jokseenkin olematon, koska tuollaista ei missään asennusohjeissa tms ehdoteta.
Kyllä noista kondenssivesiputkien sijoittelusta on asentajien toimesta näkynyt niin monen moisia ratkaisuja, että välillä sitä miettii että kaikkia sitä leipä elättää. Eihän siitä ole pitkä, kun tässä ketjussa oli jonkun ulkoyksikössä kondessiputken pää tungettu samasta reiästä sähköjohtojen kanssa, niin että vedet lorotteli ulkoyksikön päätypaneelin sisälle.

Enemmän noita varmaan ulos viedään, kuin sisälle viemäröidään (riippuu nyt tietysti asennussijainnista) ja silloin putkenpää katkaistaan yleensä ulkoyksikön alle. Jos noita on kolme päällekkäin seinällä, niin kyllä minä esittäisin toiveen, että putket jätetään niin pitkälle että ne on kaikki samalla samalla tasolla tai vaikka ohjattuna sadevesiviemäriin. Vaikkei siitä vedestä itse pumpulle haittaa olisikaan, niin kyllä homman voi silti tehdä kunnolla.
 
Toisaalta sen ILPin ajaminen kovemmilla pakkasilla maksoi vanhalla kalliihkollakin sähkösopparilla sen euron-paro päivässä, joten totesin että ei vaan kertakaikkiaan ole vaivan eikä rahan väärti tuota takkaa polttaa edes tuolla puumäärällä.
Ostopuilla sain klapilaskurilla kWh hinnaksi 7snt/kWh niin totesin, että lämmitän puilla sitten kun sähkönhinta on 14-21snt/kWh. Ilpin hyötysuhde 2-3.
Vaikka puilla tykkäänkin lämmittää kyllä, niin pääsee vähemmällä puiden kantamisella ja tasaisempi lämpö.
 
Ulkoyksikön pohjassa meillä kondenssiletku. Jos olisi samalla tavalla kolme pumppua päällekäin niin vesi valuisi ylemmästä pumpusta alemman päälle. Mitään järkeä siinä tietenkään ei olisi mutta asentajia on melko monenlaisia ja varmasti osa yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Itse ajatus kolmesta pumpusta seinässä kuulostaa painajaiselta. Meillä oli hetken yksi pumppu puurakenteisen talon seinässä, lähti hyvin nopeasti maajalustalle. Pumpun aiheuttama resonointi kuului todella selvästi sisälle, makkareissa tuo olisi ollut kestämätöntä. Pumppu maajalustalle niin ei kuulu mitään ääntä sisälle.
 
Meillä on harkkotalon seinässä kaksi pumppua päällekkäin. Ylemmän alla on sulamisveden ohjain. Lorottelee vedet alemman pumpun eteen paljuun. Pumppujen äänen kuulee nipanappa kun käyvät täysillä koballa pakkasella. Ei ole häirinnyt. Makkarit toisessa päässä taloa kuin pumput. Pumppujen kohdalla kodinhoitohuone.
 
Noista seinään kiinnitettyjen pumppujen äänistä on aika paljon ja erilaisia kokemuksia. Mä laitoin hallin seinään pumpun, koska sen äänekkyydellä ei ole tuolla merkitystä, mutta ei sen ilpin ääni kuulu kuin sen mitä ääni kantautuu täydellä teholla seinän läpi ihan ilman välityksellä. Itseasiassa himassa oleva maajalustalla seisova kone kuuluu jopa kovempaa sisään, kun siinä on useampia avattavia ikkunoita lähellä vrt hallin 5m päässä oleva kiinteä ikkunaelementti.
 
Omasta lähipiiristä löytyy useampi tapaus että on laitettu ulkoyksikkö ensin seinään kiinni (puu- tai tiiliverhoiltuja taloja), ja on ollut hyvä kunnes pakkaset ja sulatussyklit ovat alkaneet ja on ollut pakko siirtää ulkoyksikkö maatukitelineelle.
 
Eiköhän se ILP kannata asentaa vaikka maahan väännettävien ruuvipaalujen päälle irti sokkelista ja seinästä.
Ei ruuvipaaluja kannata talon viereen kiertää, rikkoo routaeristeet ja syvyydestä riippuen mahdollisesti salaojat. Ainakin nykyaikaisesti perustetussa talossa riittää betonilaatat maatelineen alle.
 
Meillä on puurunkoisessa tiilivuoratussa talossa ihan seinässä kiinni. Ainoastaan alle -20 asteen lämpötiloissa huomaa pumpun käynnin sisällä. Edellisessä pumpussa oli vielä aika paha kompuravika, että jyristi ja kolahteli aika huolella ennen vaihtoa.
Kyllä ne äänet maata pitkinkin sisälle tulee, kun sisällä tietää aivan varmasti milloin joku ajaa skuutilla 10 metrin päässä olevalla tiellä.
 
Kaikenlaista on kyllä tullu nähtyä mutta maahan väännetyt ruuvipaalut joihin asennettu vaan ILP ulkoyksikkö, on kyllä näkemättä.

Voi olla ihan hyväkin jossain tilanteessa :hmm:
 
Olen nyt päätymässä Mitsun RW-sarjaan ja pitäisi vielä päättää ostaako 25- ja vai 35-malli.
Asunto on yhdessä kerroksessa n. 135 m2 (2,7m huonekorkeus) ja pumppu tulisi olkkariin ja siitä pumppu pystyisi teoriassa ehkä 2/3 osaan asuntoa ilmaa puhaltamaan.

Kannattaako varmuuden vuoksi ostaa pari sataa kalliimpi RW35 vai onko 25 ihan riittävä? Lähinnä mietin tuleeko siitä jopa jotain haittaa, jos tilaan ostaa vähän turhan tehokkaan laitteen.
 
Olen nyt päätymässä Mitsun RW-sarjaan ja pitäisi vielä päättää ostaako 25- ja vai 35-malli.
Asunto on yhdessä kerroksessa n. 135 m2 (2,7m huonekorkeus) ja pumppu tulisi olkkariin ja siitä pumppu pystyisi teoriassa ehkä 2/3 osaan asuntoa ilmaa puhaltamaan.

Kannattaako varmuuden vuoksi ostaa pari sataa kalliimpi RW35 vai onko 25 ihan riittävä? Lähinnä mietin tuleeko siitä jopa jotain haittaa, jos tilaan ostaa vähän turhan tehokkaan laitteen.
Halvempaa lämpöähän se on koko taloon (verrattuna muihin sähkölämmityksen muotoihin). Maksaa tuon parisataa aika pian takaisin jos sähkön hinta pysyy suht korkealla
 
Viimeksi muokattu:
Mökillä 35- malli, ohkaset villat seinissä ja kaksinkertaset lasit, pitää tasaisen lämmön myös talvella, 4 huonetta, yh. 100m2.
 
Olen nyt päätymässä Mitsun RW-sarjaan ja pitäisi vielä päättää ostaako 25- ja vai 35-malli.
Asunto on yhdessä kerroksessa n. 135 m2 (2,7m huonekorkeus) ja pumppu tulisi olkkariin ja siitä pumppu pystyisi teoriassa ehkä 2/3 osaan asuntoa ilmaa puhaltamaan.

Kannattaako varmuuden vuoksi ostaa pari sataa kalliimpi RW35 vai onko 25 ihan riittävä? Lähinnä mietin tuleeko siitä jopa jotain haittaa, jos tilaan ostaa vähän turhan tehokkaan laitteen.

35 vähintään....
 
Olen nyt päätymässä Mitsun RW-sarjaan ja pitäisi vielä päättää ostaako 25- ja vai 35-malli.
Asunto on yhdessä kerroksessa n. 135 m2 (2,7m huonekorkeus) ja pumppu tulisi olkkariin ja siitä pumppu pystyisi teoriassa ehkä 2/3 osaan asuntoa ilmaa puhaltamaan.

Kannattaako varmuuden vuoksi ostaa pari sataa kalliimpi RW35 vai onko 25 ihan riittävä? Lähinnä mietin tuleeko siitä jopa jotain haittaa, jos tilaan ostaa vähän turhan tehokkaan laitteen.

Ei siitä nyt mitään haittaakaan ole (tai no, en ostaisi johonkin 10m2 tilaan mutta tajuat idean). Itselläni on alle 100m2 asunnossa 35-malli viilennykseen ja oikein tyytyväinen olen ollut. Eli jos se ei ole "liian tehokas" noin 40-50m2 pienempään asuntoon ei se sitä varmaan isompaankaan ole.

Lisätään nyt vielä että se jäähdytettävä osa ei edes kata alueita kuten: sauna, pesuhuone, kodinhoitohuone, WC tai tuulikaappi.
 
Kyllä minä sen 35RW ottaisin mulla on itellä 25RW paljon pienemmälle tilalle ja ollut tyytyväinen tuotteeseen varsinkin miten hiljainen se on.
 
Joo ehdottomasti isompi jos vaan yksi pumppu tulee. Ainoa syy miksi itse otin 25 - koon pumput oli se, että niitä tuli kaksi.
 
Nyt saakin testailla miten toimii Toshiban takuuhuolto vai toimiiko. Kotiin tullessa löytyi lattialta kaksi palasta, jotka irronneet sisäyksikön ropellista ja ropellin sisällä pyöri vielä kolmas pala. Näiden lisäksi löytyi vielä pieni ruuvi, joka on todennäköisesti irronnut ja rikkonut ropellin.PXL_20231017_153022962.jpg
 
Kannattaako varmuuden vuoksi ostaa pari sataa kalliimpi RW35 vai onko 25 ihan riittävä? Lähinnä mietin tuleeko siitä jopa jotain haittaa, jos tilaan ostaa vähän turhan tehokkaan laitteen.

Minulla on 25 ja 35 Toshibat kotona. Nyt ostaisin ehdottomasti 2x 35 laitetta. Ehkä minulla on vaan ollut huonoa tuuria, mutta toi 35 toimii paljon paremmin ja jaksaa pumpata kovalla pakkasella. 25 jäätyy ja kompura metelöi paljon herkemmin kuin 35. Eli ehdottomasti 35 malli tolla hintaerolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 077
Viestejä
4 561 470
Jäsenet
75 108
Uusin jäsen
Bronto Skyleif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom