Ilmalämpöpumput eli ILPit

Itse katsoisin vain sopivan sivuston ja ottaisin siitä suoraan tietoa luokkaa: " ÄÄNITASO ALK. dB(A) 28-42 "
Ja olisin sitten hyvin hämmästynyt jos joku huomaisi että tuossa ei puhutakaan ulkoyksikön "maksimissaan 51dB 1m päästä mitattuna" tiedoista...

Toki sekin auttaa jos ei ihan kiinnitä parvekkeelle seinän betoniin sitä vaan laittaa esim. kumia alle ja irti seinästä.

EDIT: ja kyllä, itselläni on tuo gree bora 35-a/2/w, hyvin hiljainen myös ulkoyksikkö mutta jos vie esim. kännykän desibelimittaus apilla kiinni tuohon niin saahan siinä jotain tulosta. Harva kuitenkaan istuu korva kiinni sisä tai ulkoyksikössä (tai jos istuu lienee oma vika jos saa korvatulehdusta aikaan vedosta).

Näin kanssa oletin sen menevän kun tuon Seiyankin sivuilla lukee "Ulkoyksikön äänitaso vain 42 dB (A)", mutta vaativat muutostyöilmoitukseen mukaan laitteen teknisen esitteen, josta sitten tarkastavat nuo arvot.
Yrittänyt selittää, että heillä on varmaan mennyt täysin sekaisin tuo rakennusmääräyksissä vaadittava 45 dB(A) keskiäänitaso vaikka viereisellä parvekkeella ja itse laitteen maksimi, mutta kun eivät suostu (halua?) muuttamaan alkuperäistä linjaustaan.
"Osakkaan on syytä huomioida äänitasot hankkiessaan ilmalämpöpumppua. Taloyhtiö ei hyväksy pumppuja, joiden maksimi arvo tai arvovälin ylätaso ylittävät 45 dB. "
 
En tiedä miten tuossa mallissa on, jos olet sen siirtänyt jo ulkopuolelle, niin ilmeisesti piuhojen päässä se on nytkin ja vielä liittimellä?

Lienee ihan lämpövastus. Niksnaks ja vaikka ihan sokeripaloilla pidempää jatkojohtoa siihen väliin. Toki mahdollisen takuun kanssa saattaa tulla ongelmaa…

Tai etsit vastaavan liittimen ja vastaavan lämpövastuksen ja teet pidemmän johdon. Huoltomanuaalista voi sen tyyppi selvitä, jos ei ihan siitä kyljestä lue tai itse sitä mittaa.
Lämpövastuus oli alunperin luukun takana ja se pystyi siirtämään ehkä 15 cm sinne laitteen yläpuolelle. En näe johdon liitintä ilman että koneen muovit pitää purkaa ja en tiedä jos uskallan tehdä sitä. Oletan että siellä on joku liitin sillä myös wifi moduuli on usb kaapelissa kiinni.

Onkohan tämä muovin purkaus vaikeata?

Toimiiko tämä lämpövastuus takuuvarmasti jos lisään siihen pari sokeripalaa ja toisen lämpömittarin jatkojohto? Laite on muuten käyttökelvoton jos tämä ei toimi.

Muovin purku ja lämpövastuus pitkällä johdolla taitaa olla järkevämpi vaihtoehto jos vaan uskallan ja osaan purkaa laitteen muovit ja läydän jostain oikeantyyppinen lämpövastuus. Eiköhän löytyy Vaasan Starelec liikkeessä.
 
Näin kanssa oletin sen menevän kun tuon Seiyankin sivuilla lukee "Ulkoyksikön äänitaso vain 42 dB (A)", mutta vaativat muutostyöilmoitukseen mukaan laitteen teknisen esitteen, josta sitten tarkastavat nuo arvot.
Yrittänyt selittää, että heillä on varmaan mennyt täysin sekaisin tuo rakennusmääräyksissä vaadittava 45 dB(A) keskiäänitaso vaikka viereisellä parvekkeella ja itse laitteen maksimi, mutta kun eivät suostu (halua?) muuttamaan alkuperäistä linjaustaan.
"Osakkaan on syytä huomioida äänitasot hankkiessaan ilmalämpöpumppua. Taloyhtiö ei hyväksy pumppuja, joiden maksimi arvo tai arvovälin ylätaso ylittävät 45 dB. "

Onko taloyhtiössä yhtään ilmanlämpöpumppua? Otaksun että jos ei ole niin tahtovat ettei niitä tulekaan ja siksi ovat tuon säännön laittaneet. Jos taas löytyy yksikin niin yhtenäisyyden nimissä heidän täytyy sallia 100% samanlaisten ilmanlämpöpumppujen asennus vähintäänkin koska "jos yhdellä jo sellainen on hyväksytty".

Mutta juu, en tiedä miten lakivoimainen tuollainen sääntö sitten on, tosin eipä se sitten olisi kovin mukavaa asua tuolla jos saisi kaikkien vihat päälleen jollain oikeusjutulla uhkailemalla.

EDIT: toki se on laillista että mitä tahansa ei saa asentaa ja tietyt määreet täytyy olla ettei muiden unta tai rauhaa saa häiritä. Mutta jos sitä ääntä ei tahdo edes omalla parvekkeella kuulla niin ei siitä varmasti naapuritkaan silloin häiriinny.
 
Lämpövastuus oli alunperin luukun takana ja se pystyi siirtämään ehkä 15 cm sinne laitteen yläpuolelle. En näe johdon liitintä ilman että koneen muovit pitää purkaa ja en tiedä jos uskallan tehdä sitä. Oletan että siellä on joku liitin sillä myös wifi moduuli on usb kaapelissa kiinni.

Onkohan tämä muovin purkaus vaikeata?

Toimiiko tämä lämpövastuus takuuvarmasti jos lisään siihen pari sokeripalaa ja toisen lämpömittarin jatkojohto? Laite on muuten käyttökelvoton jos tämä ei toimi.

Muovin purku ja lämpövastuus pitkällä johdolla taitaa olla järkevämpi vaihtoehto jos vaan uskallan ja osaan purkaa laitteen muovit ja läydän jostain oikeantyyppinen lämpövastuus. Eiköhän löytyy Vaasan Starelec liikkeessä.

Ensin se osittainen disclaimer, kun sulla on siinä vielä takuut olemassa… ja en tiedä tuon koneen rakenteesta :)

Kuitenkin ihan yleisesti. Muovit on erittäin todennäköisesti kiinni ihan vain parilla ruuvilla ja lähtenevät helposti ja siististi pois, kunhan muistaa että ei käytä väkivaltaa. Sähköt pois. Etukansi, suodattimet, ilmanohjaimet irti ensin, sen jälkeen etsit ne ruuvit. Varmaan vain alaosassa siellä ilmanohjaimien alapuolella pienten muovisuojien alla, mitkä nyppäät ruuvarilla pois. Nostat/vedät alhaalta ne muovit irti ja sitten vain nostat pois, jos ei lähde niin pohdit hetken ja katsot onko vielä jossain joku ruuvi kiinni.

Kannaaa yrittää googlailla, jos löytyy huoltomanuaali se auttaa. Jos ei suoraan tuolla mallinumerolla, niin sitten vaihdat mallikoodista 12, joko 09 tai 18. Voi olla, että tuon pumpun valmistaja on joku aivan eri, kuten varmasti onkin, mutta se pitää vain tonkia, että millä muulla merkillä/brändillä samaa konetta myydään.

Jos sulta edes vähän sitä DIY henkeä löytyy, kuten uskon, että joo koska olit sen anturin jo siirtänyt, niin homma on helppo. Ei voimaa, ei väkivaltaa vaan järkeä siihen purkamiseen :)
Bonuksenaa, että seuraavaksi tiedät mitä teet kun sen joskus puhdistat kunnolla.

Lämpövastus on varmaan ihan standardia kamaa, voi olla että vastaus myös löytyy sieltä huoltomanuaalista ja uskoisin, että Starelecistä saat vastaavan, jos sitä olemassa olevaa ei pysty käyttämään jatkojohdolla.

Itse olen Mitsusta siirtänyt anturin ihan vaan monisäikeisellä 0,75mm2 lamppujohdolla nurkan taakse. Takuu oli loppu, enkä jaksanut hienostella, niin sivuleikkurit ja sokeripala oli oma ratkaisuni..
 
Sen verran olen googlannut että taitaa olla alunperin Haier Tundra Green AS35TABHRA/1U35BEFFRA
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran olen googlannit että taitaa olla alunperin Haier Thundra Green 1U35BEFFRA

Puhelimen kanssa vähän hankalaa.

näyttääkö tämä tutulta?

Sivu ~47 eteenpäin purkamisesta ja sitä ennen siinä jossain pitkää, pitkää taulukkoa. tietoja termistorista ja niiden mukaan, joku osaa varmasti kertoa oikean tyypin. Voi olla, että oli siinä suoraan mainittukin. Etsi thermistor sanalla tuosta pdf:stä.

edit: se toinen disclaimer, kun en enää muista sitä alkuperäistä vikaasi tai en edes pohtinut, että olisiko jotain muuta vialla.
 
Viimeksi muokattu:

Liitteet

  • 20230913_173909.jpg
    20230913_173909.jpg
    87,5 KB · Luettu: 68
Viimeksi muokattu:
Taitaa vissiin olla 2 eri sensoria yhdistetty samaan liittimeen....
 

Liitteet

  • Screenshot_20230913_231837_PDF Extra.jpg
    Screenshot_20230913_231837_PDF Extra.jpg
    86,1 KB · Luettu: 32
  • Screenshot_20230913_231918_PDF Extra.jpg
    Screenshot_20230913_231918_PDF Extra.jpg
    151,9 KB · Luettu: 34
Näin kanssa oletin sen menevän kun tuon Seiyankin sivuilla lukee "Ulkoyksikön äänitaso vain 42 dB (A)", mutta vaativat muutostyöilmoitukseen mukaan laitteen teknisen esitteen, josta sitten tarkastavat nuo arvot.
Yrittänyt selittää, että heillä on varmaan mennyt täysin sekaisin tuo rakennusmääräyksissä vaadittava 45 dB(A) keskiäänitaso vaikka viereisellä parvekkeella ja itse laitteen maksimi, mutta kun eivät suostu (halua?) muuttamaan alkuperäistä linjaustaan.
"Osakkaan on syytä huomioida äänitasot hankkiessaan ilmalämpöpumppua. Taloyhtiö ei hyväksy pumppuja, joiden maksimi arvo tai arvovälin ylätaso ylittävät 45 dB. "

Jos saa olla lämmittävä pumppu, niin Panasonic CZ25WKE menee alle tuon tonnin hintaluokassa, tai ainakin jossain esitteessä oli alle 45 db lukemat.
 
Muovi kuoret naksuttaa jatkuvasti kun lämpö jatkuvasti muuttuu ja tulee aina lyhyt ärsyttävä kovempi puhallus kun laite menee lepotilaan.

Kone on huoneen nurkassa ja lämpösensori on lähellä nurkkaa.

Olen siirtäny lämpösensori kuoreen ulkopuolelle mutta tämä ei auttanut. Nyt mietin voiko näitä lämpösensoreita ostaa jostain pidemmällä johdolla jotta saisi sen siiretty pois huoneen nurkasta. Onkohan tätä vaikeaa vaihtaa?

Olen katsonut Electrolux apissa että kun lämmitys alkaa niin laitteen mittaama lämpötila nousee nopeasti.

Toinen ärsyttävä piire on että kun vaihtaa lämmityksestä viilennyksee tai toisinpäin apissa mittaava lämpötila muuttuu heti 3 astetta joten lämmön auto asetus on käytännössä mahdotonta käyttää.

Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
 
Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
Eikös lämmittäessä suuntaus pitäisi kohdistaa nimenomaan alaspäin (lämmin ilma nousee ylöspäin)? Viilennyksessä taas ylös.
 
Eikös lämmittäessä suuntaus pitäisi kohdistaa nimenomaan alaspäin (lämmin ilma nousee ylöspäin)? Viilennyksessä taas ylös.

Ei se lämmin ilma puhaltamalla siellä alhaalla pysy vaan sitä lämpöä pitää joka tapauksessa pumpata "ylhäältä alaspäin" (eli käytännössä vaan lämmittää tilaa niin kauan, että se on kokonaan lämmin). Pointtina siinä eteenpäin puhalluksessa on lähinnä se, että silloin ilma leviää parhaiten koko tilaan ja kiertää sinne pumpulle järkevästi.

Riippuu toki vähän tilasta, mutta ainakin itsellä huomaa, että ihan ylivoimaisesti parhaiten saa vältettyä katkokäyntiä ja levitettyä lämpöä juurikin noilla antamillani neuvoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kokelin laittaa sensori koteloon ja nyt sensori reagoi paljon hitaammin ja nyt se oli päällä lähess tunnin aikaisemmin noin 5 min.

Eihän se ole hieno ole mutta testaus tämä on.

 

Liitteet

  • Screenshot_20230915_090439_Gallery.jpg
    Screenshot_20230915_090439_Gallery.jpg
    60,1 KB · Luettu: 98
Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
Melkein pitää testailla tilakohtaisesti, että mikä suuntaus kierrättää parhaiten lämpimän ilman mahdollisimman pitkän kierroksen. Meillä on otettava pari-kolme pykälää maksimista alemmas, jotta menee toisessa päädyssä oleville makkareille asti (tutkiskeltu Ruuvitagien avulla). Johonkin se ilmamassa tuossa lähellä kattoa törmää. Jäähdyttäessä sama: vaikka luulisi, että katon rajaa puhaltaen ilma sekoittuisi lämpimän ilman kanssa ja vähitellen tasaisi lämpötilat, on tehokkain tapa levittää laittaa puhallus noin yhden pykälän alas maksimista. Valuttamalla ei onnistu mitenkään, silloin viileä jää vain avoimeen tilaan.
 
Mielestäni ei ole puhaltimen ääni. Voin toki olla väärässäkin :) On siis käyttökokemuksia toisista pumpuista (Mitsuista LN, FH sekä muista merkeistä) eivätkä tuollaista ääntä pidä.
Jos siinä on i-see anturi, niin se ääni kuuluu siitä, jos sitä ei ole ohjelmoitu pois käytöstä. Se kun kääntelee sitä anturia, vaikka ei puhallakaan.
 
Jos saa olla lämmittävä pumppu, niin Panasonic CZ25WKE menee alle tuon tonnin hintaluokassa, tai ainakin jossain esitteessä oli alle 45 db lukemat.

Tuossakin teknisessä esitteessä näyttäisi olevan 46 dB, eli eipä vissiin sitten kävisi.

Mutta kyllähän noista lämmittävistä laitteista löytyy yksittäisiä malleja, jotka tuon 45 dB:n rajan juuri ja juuri täyttäisi. Ainakin Toshiban Polar ja Haori. Ovat kuitenkin tietysti huomattavasti kalliimpia, mutta myös suurempikokoisia (vrt. seiya). Haorissa isompi sisäyksikkö, mille ei kämpästä järkevää paikkaa löytyisi ja polarissa taas suurempi ulkoyksikkö, mikä olisi huono siinä kohdassa parveketta, mihin hallitus on asennuksen määrännyt (ei saa olla sivuseinän vieressä, vaan täytyy olla keskellä parveketta, koska voi kuulua naapuriin).

Enpä nyt oikein tiedä mitä tässä voi tehdä. Ehkä se on helpointa sitten kuitenkin laittaa vain tuo Polar, vaikka paljon parempiakin vaihtoehtoja olisi olemassa ilman järjettömiä rajoituksia.
 
Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
Tää oli meillä kans hyvä ohje.

nyt LN35 puhaltaa järkevästi koko ajan eikä ala vähän väliä laiskottelee.

siive manuaalisesti yläasennossa niin tuntuu et nyt paremmin koko kämppä lämpenee eikä vaan eteistä lämmitä tavoitteeseen hetken.
 
Tää oli meillä kans hyvä ohje.

nyt LN35 puhaltaa järkevästi koko ajan eikä ala vähän väliä laiskottelee.

siive manuaalisesti yläasennossa niin tuntuu et nyt paremmin koko kämppä lämpenee eikä vaan eteistä lämmitä tavoitteeseen hetken.
Yksi huono puoli tuossa säädössä on. Ainakin vedon tunnetta se lisää, kun puhallus kattoa myöten. Viileä ilma virtaa lattiaa pitkin sinne missä ilmalämpöpumppu on. Itse laskin suuntausta pykälän alemmaksi, niin takkahuoneessa oleva ILP pitää olohuoneen puolella vedon tunteen poissa. Toki hiukan saatoin energiatehokkuudessa menettää.
 
Yksi huono puoli tuossa säädössä on. Ainakin vedon tunnetta se lisää, kun puhallus kattoa myöten. Viileä ilma virtaa lattiaa pitkin sinne missä ilmalämpöpumppu on. Itse laskin suuntausta pykälän alemmaksi, niin takkahuoneessa oleva ILP pitää olohuoneen puolella vedon tunteen poissa. Toki hiukan saatoin energiatehokkuudessa menettää.
IMG_0706.jpeg


meillä noin, niin yks aste viel puhallusta tonne makkareita kohden. Ei ainakaan tähän asti ole vedosta valitettu. Toki sitä vähän aina syntyy väkisin.

koneellinen ilmanvaihto talossa.
 
Naapurustossa jäi ylimääräseksi mitsun fh35ve "mylly" uudemman tieltä ja saisin ton ilmaseksi ja meinasin asentaa/asennuttaa erilliseen n. 34m2 tallirakennukseen itselleni. Talli on 125 millisillä seinäeristeillä ja 200 millisellä kattoeristeellä eristetty ja oon pitänyt suoralla sähköllä 5 asteen lämpöjä talvella.

Onko tossa jotain konkreettista haittaa/ongelmaa kun on iso laite ja energiakulut koitetaan minimoida. Onko esim mahdollista, että tossa laitteessa minimilämmityslämpötila on niin korkea (eikö ilpeissä se oo tyyliin 10+ astetta) että yhdistettynä hyvin pieneen tilaan pumpun näkökulmasta lämmitys kävisi niin syklisesti, että sähköä kuluisikin enemmän?
 
Naapurustossa jäi ylimääräseksi mitsun fh35ve "mylly" uudemman tieltä ja saisin ton ilmaseksi ja meinasin asentaa/asennuttaa erilliseen n. 34m2 tallirakennukseen itselleni. Talli on 125 millisillä seinäeristeillä ja 200 millisellä kattoeristeellä eristetty ja oon pitänyt suoralla sähköllä 5 asteen lämpöjä talvella.

Onko tossa jotain konkreettista haittaa/ongelmaa kun on iso laite ja energiakulut koitetaan minimoida. Onko esim mahdollista, että tossa laitteessa minimilämmityslämpötila on niin korkea (eikö ilpeissä se oo tyyliin 10+ astetta) että yhdistettynä hyvin pieneen tilaan pumpun näkökulmasta lämmitys kävisi niin syklisesti, että sähköä kuluisikin enemmän?
Mutuna veikkaan, että pitää saman tilan lämpöisempänä samalla energiamäärällä tai jopa vähemmällä kuin suoralla sähköllä. Tuo 5 asteen pitäminen voi olla ongelmallinen ja varsinkin sitten ne pumpun sulatukset, kun sisälämpötila niin alhainen jos tuohon 5 asteeseen sillä pääsee?
E: sukulaisella on autotallissa pumppu joka kykenee 8 asteeseen ja mitään ongelmia ei ole sulatusten kanssa.
 
Mutuna veikkaan, että pitää saman tilan lämpöisempänä samalla energiamäärällä tai jopa vähemmällä kuin suoralla sähköllä. Tuo 5 asteen pitäminen voi olla ongelmallinen ja varsinkin sitten ne pumpun sulatukset, kun sisälämpötila niin alhainen jos tuohon 5 asteeseen sillä pääsee?
E: sukulaisella on autotallissa pumppu joka kykenee 8 asteeseen ja mitään ongelmia ei ole sulatusten kanssa.
Joo, siis ymmärrettävästi pumpulla pitää ja voikin tuosta nostaa lämpöjä, ei mua haittaa remppailla autoa pykälä lämpimämmässä tai jopa lämmittää pumpulla remppa-ajaksi lähelle 20 astetta. Kelasin vaan että jos pumppu pitää lämmöt jo valmiiksi pykälää ylempänä, joka toki pumpun hyötysuhteella varmasti lähtökohtasesti kuluttaa vähemmän sähköä niin kääntyykö noin isolle tilalle mitotetulla pumpulla tilanne negatiiviseksi, jos pumpun minimiteho esimerkiksi ajaa siihen että pumppu sahaa päälle ja pois. Käsittääkseni pumppujen hyötysuhde on kuitenkin parempi jos pumppu ei käy ihan minimitehoilla?
 
Mulla on varastossa joku toshiba pikku pumppu se vie 15m2 lämmittämisessä n.1000kwh / vuosi ja lämpö on +18 jos pitää alempana pumppu ei toimi kunnolla. Autotallissa yhden talven lämmitin toshiba 35 joku malli niin vei 1000kwh/kk talli on 70m2 ja 3m sisäkorkeus. Kaikki on ihan tapauskohtaista kaverilla menee sitten taas tallissa n.500kwh/kk taisi olla n.50m2 ja 2.5m korkeutta.
 
Mulla on varastossa joku toshiba pikku pumppu se vie 15m2 lämmittämisessä n.1000kwh / vuosi ja lämpö on +18 jos pitää alempana pumppu ei toimi kunnolla. Autotallissa yhden talven lämmitin toshiba 35 joku malli niin vei 1000kwh/kk talli on 70m2 ja 3m sisäkorkeus. Kaikki on ihan tapauskohtaista kaverilla menee sitten taas tallissa n.500kwh/kk taisi olla n.50m2 ja 2.5m korkeutta.
Joo, mulla on kiinteistön sähkönkulutus ollut n. 14-15000kwh kun lämmitellyt 135 neliön kämppää ilpillä ja jäähdytellyt kesällä niin arvioin ettei tallin lämmitys 5 asteessa suoralla sähköllä voi viedä juurikaan yli 1000kwh vuodessa, jolloin ostoilppiä ei oikein voi harkita, kun ei maksaisi itseään takaisin, mutta ilmainen käytöstä muulta poistuva voisi olla ihan kannattava vs suora sähkö.
 
Mitenkä hyvin tuo melcloudin energian kulutus pitää paikkansa? Jotain arviota saisi paljonko ilppi on vieny sähköä :)
 
Mitenkä hyvin tuo melcloudin energian kulutus pitää paikkansa? Jotain arviota saisi paljonko ilppi on vieny sähköä :)
Miksei pumppu sinänsä voisi energiankulutustaan tietää? Onhan sulla saatavilla tehomittari seinän ja minkä vaan sähkölaitteen väliin ja kiinteistölläkin sähkömittari.
 
Mitenkä hyvin tuo melcloudin energian kulutus pitää paikkansa? Jotain arviota saisi paljonko ilppi on vieny sähköä :)
Ite katselin juuri viikon ajalta kun olin lomalla ja ainoo kulutus oli ILP ja jääkaappi. Näytti se melcloud vähintään nelinkertaista kulutusta vrt oikeaan, yleensä enemmänkin. Tuo nyt oli aika pienellä kulutuksella, ehkä tarkkuus paranee kun kulutus kasvaa.
 
Miksei pumppu sinänsä voisi energiankulutustaan tietää? Onhan sulla saatavilla tehomittari seinän ja minkä vaan sähkölaitteen väliin ja kiinteistölläkin sähkömittari.

Eipä kauheasti kehuja ole vuan saanut tuo sovellus, niin sen takia kysyin..
 
Ja melcloudiin pitää rekisteröidä oikea pumpun malli, että pitää edes sinne päin paikkansa.
 
Pumpuissa ei ole oikeaa mittaria. Perustuu vain arvaukseen.

Varmasti, joku vastaa, että X pumpussa on, mutta ei noissa.
Yleinen asennustapa on laittaa pumput turvakytkimien kanssa ja pistotulpalla asennuksen saa jos pyytää ja asentaja suostuu. Pistotulpallinen asennus mahdollistaa erillisen energiamittarin liittämisen hyvinkin helposti. Niiden mittaustarkkuuteen en ota kantaa.
 
Yleinen asennustapa on laittaa pumput turvakytkimien kanssa ja pistotulpalla asennuksen saa jos pyytää ja asentaja suostuu. Pistotulpallinen asennus mahdollistaa erillisen energiamittarin liittämisen hyvinkin helposti. Niiden mittaustarkkuuteen en ota kantaa.
Shellyllä on mielenkiintoinen uutuustuote energian mittaukseen, jos ei tarvetta releelle. Ilmalämpöpumppua en katkoisi releellä huvikseen.


Minulla on pumput keskuksesta suoraan omien sulakkeiden takaa ja väliin laitettu Shelly 1 PM mittaamaan kulutusta. Siinä tuo rele on ihan turha ja tuo Plus PM mini olisi ihan sopiva. Töpselin väliin sitten vaikka Shelly Plug S tai mielummin tuo Plus PM mini rasian sisään. Shellyt toimineet itsellä kyllä hyvin ja ilman mitään häiriöitä. Alussa oli outoja linjalta tippumisia, mutta korjaantui kun vaihtoi eläkeikäisen reitittimen uudempaan.
 
Itsellä on ulkopistorasioissa tulpalla molemmat pumput. Just tossa kanssa mietin, että kun tuli hommattua plugarin latausta ajoittamaan ja mittailemaan yksi tällainen älypistorasia, ja ihan kelpo laitteeksi todettua, että pitäisiköhän käydä saman tien ostamassa pari lisää ja laittaa pumput tuollaisten taakse myös, jotta saisi vähän parempaa dataa pumppujen kulutuksesta. Ei tosiaan itselläkään ihan hirveästi luottoa noihin pumppujen omiin statistiikkoihin ja vahva epäilys on, että Panasonic taas näyttää aika isosti alakanttiin noi kulutukset.

Toisaalta harmillisesti tuossa Nediksessä näkyy vain hetkittäinen ja koko päivän kulutus. Auton latauksen kannalta tämä ei haittaa kun siinä kiinnostaa eniten se kokonaisuus, mutta pumppujen kanssa olisi kiva saada vähän yksityiskohtaisempaa kulutusdataa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos siinä on i-see anturi, niin se ääni kuuluu siitä, jos sitä ei ole ohjelmoitu pois käytöstä. Se kun kääntelee sitä anturia, vaikka ei puhallakaan.

Ei ollut sekään. Vaikka hurina ei ole kova niin on asteen verran kuuluvampi kuin tuon anturin kääntyily. Tässä jonkinlainen ääninäyte puhelimen mikrofonilla, vaatinee volumet tappiin: Hurina

Kuuluu tosiaan aina kun lopettaa aktiivisen lämmittämisen (tai jäähdyttämisen) eikä ole puhaltimenkaan ääni. Kuitenkin niin pieni että siinä ja siinä kehtaako kysyä asentaneelta firmalta kuuluuko asiaan vai ei :)
 
Itsellä on ulkopistorasioissa tulpalla molemmat pumput. Just tossa kanssa mietin, että kun tuli hommattua plugarin latausta ajoittamaan ja mittailemaan yksi tällainen älypistorasia, ja ihan kelpo laitteeksi todettua, että pitäisiköhän käydä saman tien ostamassa pari lisää ja laittaa pumput tuollaisten taakse myös, jotta saisi vähän parempaa dataa pumppujen kulutuksesta. Ei tosiaan itselläkään ihan hirveästi luottoa noihin pumppujen omiin statistiikkoihin ja vahva epäilys on, että Panasonic taas näyttää aika isosti alakanttiin noi kulutukset.

Toisaalta harmillisesti tuossa Nediksessä näkyy vain hetkittäinen ja koko päivän kulutus. Auton latauksen kannalta tämä ei haittaa kun siinä kiinnostaa eniten se kokonaisuus, mutta pumppujen kanssa olisi kiva saada vähän yksityiskohtaisempaa kulutusdataa.
Itse tein profiilin tehorajalla niin jää logiin miten pitkään kone käy. Näkeehän tuosta maksimitehonkin karkeasti.
 
Kuuluu tosiaan aina kun lopettaa aktiivisen lämmittämisen (tai jäähdyttämisen) eikä ole puhaltimenkaan ääni.
Sehän kääntelee siivekkeet default asentoon, kun lopettaa lämmittämisen, eli menee lepotilaan. Siitä kuuluu servoista vieno sirinä/ininä.

tarkka ja herkkä kuulo kyllä oltava, jos häiritsee iSeen tai siivekkkeisen moottorin ääni :)
 
Sehän kääntelee siivekkeet default asentoon, kun lopettaa lämmittämisen, eli menee lepotilaan. Siitä kuuluu servoista vieno sirinä/ininä.

tarkka ja herkkä kuulo kyllä oltava, jos häiritsee iSeen tai siivekkkeisen moottorin ääni :)

Ei ole se, en niin pöhkö ole. Tuo ääni siis kuuluu käytännössä kaiken aikaa aina kun lämmitys- tai viilennystarvetta ei ole, siis vaikka puoli tuntia putkeen. Ja muut käyttämäni Mitsun pumput eivät tuota tee kun jäävät "lepäämään".
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Itsellä on ulkopistorasioissa tulpalla molemmat pumput. Just tossa kanssa mietin, että kun tuli hommattua plugarin latausta ajoittamaan ja mittailemaan yksi tällainen älypistorasia, ja ihan kelpo laitteeksi todettua, että pitäisiköhän käydä saman tien ostamassa pari lisää ja laittaa pumput tuollaisten taakse myös, jotta saisi vähän parempaa dataa pumppujen kulutuksesta. Ei tosiaan itselläkään ihan hirveästi luottoa noihin pumppujen omiin statistiikkoihin ja vahva epäilys on, että Panasonic taas näyttää aika isosti alakanttiin noi kulutukset.

Toisaalta harmillisesti tuossa Nediksessä näkyy vain hetkittäinen ja koko päivän kulutus. Auton latauksen kannalta tämä ei haittaa kun siinä kiinnostaa eniten se kokonaisuus, mutta pumppujen kanssa olisi kiva saada vähän yksityiskohtaisempaa kulutusdataa.
Täällä myös ilppi ulkopistorasiassa ja kiinnostaisi tietää mitä pitää huomioida jos laittaisi tuommoisen tai jonkun muun sähkön kulutusta mittaavan älypistorasian siihen väliin.

Ainakin se tulee mieleen että pitää tietää miten rasia suhtautuu sähkökatkoon. Oma ilppi käynnistyy automaattisesti katkon jälkeen mutta ainakin joku tuommoinen rasia (en muista merkkiä) menee teknisten tietojen mukaan pois päältä katkon yhteydessä. Vai oliko niin että se on kaikissa turvaominaisuus? On meinaan vähän huono juttu, jos vaikka lämmityskaidella lyhytkin sähkökatko ja sen jälkeen pumppu pois päältä ja vaikka väki matkalla.

Entä onko muuta sähköturvallisuuteen tms liittyvää?

Vaatiiko tuo Motonetin verme muuten jonkun nediksen hubin tms?
 
Täällä myös ilppi ulkopistorasiassa ja kiinnostaisi tietää mitä pitää huomioida jos laittaisi tuommoisen tai jonkun muun sähkön kulutusta mittaavan älypistorasian siihen väliin.

Tukes nyt on varmaan sitä mieltä, että mitään ei saisi laittaa väliin ja pelkkä pistotulppakytkentä käytännössä varmistaa talosi palamisen ja sellaista käyttäessäsi olet paska & huono ihminen. Toisaalta Tukes myös sanoo, että jatkoroikkia ei saisi käyttää ikinä missään tilanteessa. Kaikilla tekkiläisillähän on esim. tietokoneen kaikki eri virtapiuhat omissa pistorasioissaan, eikä kukaan käytä vaan roikkaa... eihän? :rofl:

Ainakin se tulee mieleen että pitää tietää miten rasia suhtautuu sähkökatkoon. Oma ilppi käynnistyy automaattisesti katkon jälkeen mutta ainakin joku tuommoinen rasia (en muista merkkiä) menee teknisten tietojen mukaan pois päältä katkon yhteydessä. Vai oliko niin että se on kaikissa turvaominaisuus? On meinaan vähän huono juttu, jos vaikka lämmityskaidella lyhytkin sähkökatko ja sen jälkeen pumppu pois päältä ja vaikka väki matkalla.

Tuossa Nediksessä on ainakin asetuksissa täppä, että mitä tehdään sähkökatkon jälkeen:

1695646788569.png

En sitten tiedä miten tuo käytännössä toimii. Varmaan pilvi pollaa tasaisin väliajoin ja kytkee päälle kun saa taas yhteyden. Tässä on toki vaaranpaikkana se jos wifi-verkko ei saakaan sähkökatkon jälkeen tunkattua itseään pystyyn.

Vaatiiko tuo Motonetin verme muuten jonkun nediksen hubin tms?

Ei vaadi. Riitti kun asensi Nediksen äppskin. Toisaalta tuossa just tutkiskelin, että ilmeisesti tuon saisi fläshättyä myös tuya-laitteeksi, jolloin sen voisi laittaa täysin lokaaliksi home assistantilla. Nythän tuo siis toimii pilven kautta, eli pilvi tasaisin väliajoin kyselee rasialta että mitäs kuuluu, eli jos ulkoinen internet-yhteys syystä tai toisesta kyykkää, niin loggaus ei myöskään toimi. Mutta toisaalta eipä tuo niin mission critical ole, että tuskinpa jaksaa ruveta säätämään.

Toisaalta tuon Nediksen softan kautta on se ongelma, että se näyttää pelkästään päiväkulutuksen. Olisi tosiaan kiva saada vähän tarkempaa dataa, että voisi katsoa kuinka usein laite oikeasti sulattelee jne.
 
Pumpuissa ei ole oikeaa mittaria. Perustuu vain arvaukseen.

Varmasti, joku vastaa, että X pumpussa on, mutta ei noissa.
Ja melcloudiin pitää rekisteröidä oikea pumpun malli, että pitää edes sinne päin paikkansa.
Melcloud on niin sysipaska appi, etten ihmettelisi että nuokin arvot näyttävät mitä sattuu. Lähinnä ihmettelen kuinka joku vapaaehtoisesti haluaa/pystyy käyttämään.

Google Playn 2.1 / 5 tähteä kertovat omaa kieltään.
 
Onko ilpissä ylipäänsä kauhean tärkeää päästä seuraamaan tota kulutusta jotenkin pitkäaikaisesti? Kämpän lämpövuoto on kuitenkin aika pitkälti yhdistelmä sisälämpötilaa ja ulkolämpötilaa ja pumppu paikkailee tuota, niin toimisko tuollainen älyrasia ihan vaan toiminnan dokumentointiin silloin kun on mestoilla ja ilppi sit muuten syö mitä syö ja jos nyt sattuu kaipaamaan jotain suuntaa-antavaa ajatusta millä teholla masiina milloinkin rullaa, niin säätiedote antaa osviittaa?

Tuli tässsä vaan mieleen, että kun kyseessä on suhteellisen ennustettavalla tavalla toimiva laite, joka käytännössä olosuhteiden pakosta on päällä 24/7 lämmityskaudella ja tarkoituksellinen poiskytkeminen vois liittyä hetkellisesti tosi kalliisiin pörssisähkötunteihin tms, niin eipä tollasesta reaaliaikasestia käyttötehon mittauksesta pitkällä aikavälillä mitään kostu kun sähkölasku kertoo paljonko sähköä on kulunut :D
Melcloud on niin sysipaska appi, etten ihmettelisi että nuokin arvot näyttävät mitä sattuu. Lähinnä ihmettelen kuinka joku vapaaehtoisesti haluaa/pystyy käyttämään.

Google Playn 2.1 / 5 tähteä kertovat omaa kieltään.

Joo, en kyllä keksi että miten tosta on noin paska saatu aikaiseksi. Ihan jo kaukosäätimen sisältämiä toimintojakin uupuu kuten joidenkin pumppumallien mahdollisuus asettaa eri suuntaiset lavat korkeussuunnassa eri korkoihin. Välillä tuntuu myös siltä, että puhelin sen äpin kautta ohittaa kaukosäätimen manuaalisäädön vaikkei äppiin koskisi lainkaan, joten käytännössä jos pumpun asetuksia säätää, pitää aina varmistaa, että myös melcloudissa ollaan samoilla spekseillä tai ainakin lähellä ettei kesäkaudelta jäänyt jäähdytys kytkeydy talvikaudella vahingossa päälle tms. Tota paskaa käyttöliittymää yms kestäisi sen vähän mitä pumppua tarvii etänä ropailla, tyyliin joku lomareissu, mutta toimis nyt edes niin, että pumpulle syötetty komento päivittyis melcloudiin.
 
Onko ilpissä ylipäänsä kauhean tärkeää päästä seuraamaan tota kulutusta jotenkin pitkäaikaisesti? Kämpän lämpövuoto on kuitenkin aika pitkälti yhdistelmä sisälämpötilaa ja ulkolämpötilaa ja pumppu paikkailee tuota, niin toimisko tuollainen älyrasia ihan vaan toiminnan dokumentointiin silloin kun on mestoilla ja ilppi sit muuten syö mitä syö ja jos nyt sattuu kaipaamaan jotain suuntaa-antavaa ajatusta millä teholla masiina milloinkin rullaa, niin säätiedote antaa osviittaa?

Tuli tässsä vaan mieleen, että kun kyseessä on suhteellisen ennustettavalla tavalla toimiva laite, joka käytännössä olosuhteiden pakosta on päällä 24/7 lämmityskaudella ja tarkoituksellinen poiskytkeminen vois liittyä hetkellisesti tosi kalliisiin pörssisähkötunteihin tms, niin eipä tollasesta reaaliaikasestia käyttötehon mittauksesta pitkällä aikavälillä mitään kostu kun sähkölasku kertoo paljonko sähköä on kulunut :D


Joo, en kyllä keksi että miten tosta on noin paska saatu aikaiseksi. Ihan jo kaukosäätimen sisältämiä toimintojakin uupuu kuten joidenkin pumppumallien mahdollisuus asettaa eri suuntaiset lavat korkeussuunnassa eri korkoihin. Välillä tuntuu myös siltä, että puhelin sen äpin kautta ohittaa kaukosäätimen manuaalisäädön vaikkei äppiin koskisi lainkaan, joten käytännössä jos pumpun asetuksia säätää, pitää aina varmistaa, että myös melcloudissa ollaan samoilla spekseillä tai ainakin lähellä ettei kesäkaudelta jäänyt jäähdytys kytkeydy talvikaudella vahingossa päälle tms. Tota paskaa käyttöliittymää yms kestäisi sen vähän mitä pumppua tarvii etänä ropailla, tyyliin joku lomareissu, mutta toimis nyt edes niin, että pumpulle syötetty komento päivittyis melcloudiin.
No sen verran kiinnostaa seurata esim että näkisi miten ilppi vie sähköä eri lämpötilan asetuksilla, ja kokonaiskulutukseen vertaamalla voisi sitten arvioida eri vaihtoehtojen etuja. Siis jos vaikka asetus 23 C vie X enemmän sähköä kuin 21 C, mutta kokonaisenergiankulutus nousee vähemmän kuin X (lattialämmitykset, patterit tms. ei mene niin usein päälle), voi se olla kannattavaa mukavuuden kannalta. Tuo nyt vain nopeasti kyhätty esimerkki, joka ei varmaan paras mahdollinen.
 
Onko ilpissä ylipäänsä kauhean tärkeää päästä seuraamaan tota kulutusta jotenkin pitkäaikaisesti? Kämpän lämpövuoto on kuitenkin aika pitkälti yhdistelmä sisälämpötilaa ja ulkolämpötilaa ja pumppu paikkailee tuota, niin toimisko tuollainen älyrasia ihan vaan toiminnan dokumentointiin silloin kun on mestoilla ja ilppi sit muuten syö mitä syö ja jos nyt sattuu kaipaamaan jotain suuntaa-antavaa ajatusta millä teholla masiina milloinkin rullaa, niin säätiedote antaa osviittaa?

Tuli tässsä vaan mieleen, että kun kyseessä on suhteellisen ennustettavalla tavalla toimiva laite, joka käytännössä olosuhteiden pakosta on päällä 24/7 lämmityskaudella ja tarkoituksellinen poiskytkeminen vois liittyä hetkellisesti tosi kalliisiin pörssisähkötunteihin tms, niin eipä tollasesta reaaliaikasestia käyttötehon mittauksesta pitkällä aikavälillä mitään kostu kun sähkölasku kertoo paljonko sähköä on kulunut :D


Joo, en kyllä keksi että miten tosta on noin paska saatu aikaiseksi. Ihan jo kaukosäätimen sisältämiä toimintojakin uupuu kuten joidenkin pumppumallien mahdollisuus asettaa eri suuntaiset lavat korkeussuunnassa eri korkoihin. Välillä tuntuu myös siltä, että puhelin sen äpin kautta ohittaa kaukosäätimen manuaalisäädön vaikkei äppiin koskisi lainkaan, joten käytännössä jos pumpun asetuksia säätää, pitää aina varmistaa, että myös melcloudissa ollaan samoilla spekseillä tai ainakin lähellä ettei kesäkaudelta jäänyt jäähdytys kytkeydy talvikaudella vahingossa päälle tms. Tota paskaa käyttöliittymää yms kestäisi sen vähän mitä pumppua tarvii etänä ropailla, tyyliin joku lomareissu, mutta toimis nyt edes niin, että pumpulle syötetty komento päivittyis melcloudiin.
Kiva tietää paljonko nuo vievät vuodessa sähköä, ja millä kuormalla käyvät talvella.
 
No sen verran kiinnostaa seurata esim että näkisi miten ilppi vie sähköä eri lämpötilan asetuksilla, ja kokonaiskulutukseen vertaamalla voisi sitten arvioida eri vaihtoehtojen etuja. Siis jos vaikka asetus 23 C vie X enemmän sähköä kuin 21 C, mutta kokonaisenergiankulutus nousee vähemmän kuin X (lattialämmitykset, patterit tms. ei mene niin usein päälle), voi se olla kannattavaa mukavuuden kannalta. Tuo nyt vain nopeasti kyhätty esimerkki, joka ei varmaan paras mahdollinen.
2 astetta lisää kulutusta ~10%.
 
Ei noilla ole tuossa merkitystä.

Eli sinusta jos ulkolämpötila on -30C ja halutaan nostaa lämpöä 10 000m2 kivisessä linnassa 2 astetta kun se on aiemmin pidetty 0-asteisena tai jos kyseessä on +30C ulko lämpötila ja halutaan nostaa lämpöä kivisessä 2m2 vessassa 2 astetta missä sisälämpöä on vastaavasti pidetty 0-asteisena tarvittavalla energiamäärällä ei ole eroa vaan jos vaade on että täsmälleen tunnin sisällä pitäisi sisälämpötilan nousta sen 2 astetta se tulee vaatimaan 10% siitä energiamääreestä mitä aiemmin on vaadittu kyseisen 2 astetta vähäisemmän lämpötilan ylläpitämiseksi.

Haluatko varmasti lukita vastauksen?
 
Eli sinusta jos ulkolämpötila on -30C ja halutaan nostaa lämpöä 10 000m2 kivisessä linnassa 2 astetta kun se on aiemmin pidetty 0-asteisena tai jos kyseessä on +30C ulko lämpötila ja halutaan nostaa lämpöä kivisessä 2m2 vessassa 2 astetta missä sisälämpöä on vastaavasti pidetty 0-asteisena tarvittavalla energiamäärällä ei ole eroa vaan jos vaade on että täsmälleen tunnin sisällä pitäisi sisälämpötilan nousta sen 2 astetta se tulee vaatimaan 10% siitä energiamääreestä mitä aiemmin on vaadittu kyseisen 2 astetta vähäisemmän lämpötilan ylläpitämiseksi.

Haluatko varmasti lukita vastauksen?
Normaaleissa sisälämpötiloissa +2c korotus nostaa lämmityksen tarvetta ~10%.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 928
Viestejä
4 561 159
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom