Ilmajäähdytys yleisthredi

Voiko CPU OPT headeriin liittää erilaisen tuulettimen kuin CPU FAN:iin?

Asus B450m Gaming pro S emolla on kaksi headeria kotelotuulettimille ja ne jo käytössä dc-tuulettimille (siis 3-pin). Haluaisin laittaa vielä yhden pwm-tuulettimen, mutta vain CPU OPT on vapaana. Prosessorin tuulettimen max rpm on luokkaa 1900 ja tämän kotelotuulettimen 1600. Minimeistä en tiedä. Tuo opt-headeri on tietääkseni cpu-fanin slave eli sitä ei voi itsenäisesti säätää. Biosissa voi valita kotelotuulettimille DC/pwm, mutta opt-headerin säätöjä ei siellä edes näy.

Onko jotain ongelmaa jos nuo toimivat rinnakkain, vai meneekö se vain niin että 50 %:n teholla toinen pyörii 950 ja toinen 800 rpm? Entä jos tuolla kotelotuulettimilla on merkittävästi korkeampi minimi-rpm? Sammuuko se kun toinen jää vielä pyörimään hitaasti ja onko sellaisesta haittaa?
 
Voiko CPU OPT headeriin liittää erilaisen tuulettimen kuin CPU FAN:iin?

Asus B450m Gaming pro S emolla on kaksi headeria kotelotuulettimille ja ne jo käytössä dc-tuulettimille (siis 3-pin). Haluaisin laittaa vielä yhden pwm-tuulettimen, mutta vain CPU OPT on vapaana. Prosessorin tuulettimen max rpm on luokkaa 1900 ja tämän kotelotuulettimen 1600. Minimeistä en tiedä. Tuo opt-headeri on tietääkseni cpu-fanin slave eli sitä ei voi itsenäisesti säätää. Biosissa voi valita kotelotuulettimille DC/pwm, mutta opt-headerin säätöjä ei siellä edes näy.

Onko jotain ongelmaa jos nuo toimivat rinnakkain, vai meneekö se vain niin että 50 %:n teholla toinen pyörii 950 ja toinen 800 rpm? Entä jos tuolla kotelotuulettimilla on merkittävästi korkeampi minimi-rpm? Sammuuko se kun toinen jää vielä pyörimään hitaasti ja onko sellaisesta haittaa?
Molemmat menee saman PWM signaalin mukaan. Eli 50% PWM voi olla toisessa 1200rpm ja toisessa 1500rpm, riippuen tuulettimien rpm haitarista.
 
Molemmat menee saman PWM signaalin mukaan. Eli 50% PWM voi olla toisessa 1200rpm ja toisessa 1500rpm, riippuen tuulettimien rpm haitarista.
No hyvä tietää, kiitos. Mutta mites se alapään erilainen pysähtymispiste, onko ongelma? Siis jos toinen pysähtyy esim. kun pwm menee 40 % alle ja toinen pyörii 35 % asti?
 
No hyvä tietää, kiitos. Mutta mites se alapään erilainen pysähtymispiste, onko ongelma? Siis jos toinen pysähtyy esim. kun pwm menee 40 % alle ja toinen pyörii 35 % asti?
No se riippuu ihan tuulettimesta. Jotkin ei tykkää pysähtelystä ja jotkin on suunniteltu tekemään niin.
 
Tuli ostettua tuollainen ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi kone jossa on tornimallinen cooleri ja sen alla 5800X prossu. Testeissä prossun lämmöt pamahtaa avoimella kotellolla sinne 90C rajalle ja kellot tippuu -300MHz
Asennustilaa on noin 14-15cm, niin jotain tehokkaampaa cooleria voisi heittää tilalle. Olisiko tämä Noctua NH-D9L hyvä Noctua Prosessorijäähdytin NH-D9L (LGA 115x/2011, AMD AM2/AM3/AM4/FMx) - 51,90€ Vai olisiko jotain edukkaampaa versiota tilalle?

Koteloon on tulossa lisätuulettimia avustamaan jäähdystä.
 
Tuli ostettua tuollainen ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi kone jossa on tornimallinen cooleri ja sen alla 5800X prossu. Testeissä prossun lämmöt pamahtaa avoimella kotellolla sinne 90C rajalle ja kellot tippuu -300MHz
Asennustilaa on noin 14-15cm, niin jotain tehokkaampaa cooleria voisi heittää tilalle. Olisiko tämä Noctua NH-D9L hyvä Noctua Prosessorijäähdytin NH-D9L (LGA 115x/2011, AMD AM2/AM3/AM4/FMx) - 51,90€ Vai olisiko jotain edukkaampaa versiota tilalle?

Koteloon on tulossa lisätuulettimia avustamaan jäähdystä.
BIOS tuuppaa tuutin täydeltä voltteja prosessorille joka tietysti nostaa lämmöt kattoon.
Tuosta pistät BIOS asetuksia kuntoon niin lämmöt tippuus 10-20 astetta ja tehoja et menetä ollenkaan:






TLDW:
1. AMD overclocking asetuksista PBO Advance moodiin.
2. Aseta Curve optimizer: All cores, negative 30.
3. PBO limit MANUAL. TDC 80 A, EDC 90 A, TDP 105 W.
 
BIOS tuuppaa tuutin täydeltä voltteja prosessorille joka tietysti nostaa lämmöt kattoon.
Tuosta pistät BIOS asetuksia kuntoon niin lämmöt tippuus 10-20 astetta ja tehoja et menetä ollenkaan:

TLDW:
1. AMD overclocking asetuksista PBO Advance moodiin.
2. Aseta Curve optimizer: All cores, negative 30.
3. PBO limit MANUAL. TDC 80 A, EDC 90 A, TDP 105 W.

Kiitos vinkistä täytyy kokeilla illalla tuota hommaa. Pistin jo lisätuulettimet tilaukseen, niin uskon selviävän tällä softalla ja lisätuulettimilla.
 
Tuli ostettua tuollainen ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T PÖYTÄKONE - Power.fi kone jossa on tornimallinen cooleri ja sen alla 5800X prossu. Testeissä prossun lämmöt pamahtaa avoimella kotellolla sinne 90C rajalle ja kellot tippuu -300MHz
Asennustilaa on noin 14-15cm, niin jotain tehokkaampaa cooleria voisi heittää tilalle. Olisiko tämä Noctua NH-D9L hyvä Noctua Prosessorijäähdytin NH-D9L (LGA 115x/2011, AMD AM2/AM3/AM4/FMx) - 51,90€ Vai olisiko jotain edukkaampaa versiota tilalle?

Koteloon on tulossa lisätuulettimia avustamaan jäähdystä.
Mitä tarkoitat "avoimella kotelolla"? Jos koko sivu on auki, huomaa että silloin jäähdytys voi olla huonompi kuin koppa kokonaan kiinni, kun suunniteltu ilman virtaus ei toteudu. Kannattaa siis kokeilla myös koppa kiinni ihan kuin on tarkoitettu ennen suurempia säätöjä.
 
Mitä tarkoitat "avoimella kotelolla"? Jos koko sivu on auki, huomaa että silloin jäähdytys voi olla huonompi kuin koppa kokonaan kiinni, kun suunniteltu ilman virtaus ei toteudu. Kannattaa siis kokeilla myös koppa kiinni ihan kuin on tarkoitettu ennen suurempia säätöjä.
Jos yhtään katsoisit mistä kotelosta on kyse, niin huomaisit että kotelossa ei ole sisäänpuhaltavia tuulettimia ja ainoa ulos puhaltava tuuletin on 92mm kokoinen rääpäle kotelon takana. Samalla kun näytönohjaimen ja prosessorin välissä on "tuulenhalkoja" joka estää vapaan ilmanvaihdon kotelon alaosan ja yläosan välillä (eli alaosassa ei ole ilmavirtaa, ollenkaan). Kaiken kukkuraksi katto on yhtä reikäjuustoa joten sieltäpä se alipaine-ilma tulee koneen sisälle suoraan prosessorille/poistotuulettimelle eikä sieltä tuulenhalkojan takaa näytönohjaimelle.
Tuo voisi toimia jotenkin blower-näytönohjaimella, mutta RTX 3070 Dualilla se on vähän...

ROG Strix GA15 G15 | ROG Strix GA15 | Gaming Desktops|ROG - Republic of Gamers|ROG Global (asus.com)
Screenshot 2021-09-14 231516.PNG.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko Tiihokatti tai Geven saanut ASUS ROG STRIX G15DK-R5800X005T koneen biosista curve optimizeria päälle?

E: Vakio jäähdytys-siilillä TDC 80 A, EDC 90 A, TDP 105 W asetuksilla lämmöt AVG 76.8C. Tuli laitettua Jimmsiltä Fera 5 tilaukseen..
 

Liitteet

  • F7117BF6-50C6-48CF-9047-38C7A0C49E4D.jpeg
    F7117BF6-50C6-48CF-9047-38C7A0C49E4D.jpeg
    2,8 MB · Luettu: 30
Viimeksi muokattu:
Biossi tarvii päivitelllä niin saa sen toimimaan. Poistotuuletin ei ole PWM niin siihen joutuu laittamaan DC ohjauksen päälle biossista (eli säätää jänitettä jossain 6-12V välillä). Totesin tämän softan huomattavasti toimivammaksi GitHub - Rem0o/FanControl.Releases: This is the release repository for Fan Control, a highly customizable fan controlling software for Windows.

Tilasin Jimmsiltä 3x ARCTIC F12 PWM PST CO, 120mm laitetuuletin, musta - 8,20€ takatuulettimen tilalle ARCTIC F9 PWM PST, 92mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,90€ ja tuollaisen hubin jakamaan prossun PWM signaali ARCTIC Case Fan Hub, 10-porttinen tuuletinhubi, musta/harmaa - 6,90€ Ajalletlin laittaa kaikki tuulettimet tuon prossun PWM taakse. Voi olla parempi vaihtoehto laittaa prossu omanaan ja laittaa kotelotuulettimet tuon poistoilmatuulettimen PWM taakse. Otin jo tuon välipellin pois kotelosta.
IMG_2511(1).jpegIMG_2531.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jos yhtään katsoisit mistä kotelosta on kyse, niin huomaisit että kotelossa ei ole sisäänpuhaltavia tuulettimia ja ainoa ulos puhaltava tuuletin on 92mm kokoinen rääpäle kotelon takana. Samalla kun näytönohjaimen ja prosessorin välissä on "tuulenhalkoja" joka estää vapaan ilmanvaihdon kotelon alaosan ja yläosan välillä (eli alaosassa ei ole ilmavirtaa, ollenkaan). Kaiken kukkuraksi katto on yhtä reikäjuustoa joten sieltäpä se alipaine-ilma tulee koneen sisälle suoraan prosessorille/poistotuulettimelle eikä sieltä tuulenhalkojan takaa näytönohjaimelle.
Tuo voisi toimia jotenkin blower-näytönohjaimella, mutta RTX 3070 Dualilla se on vähän...

ROG Strix GA15 G15 | ROG Strix GA15 | Gaming Desktops|ROG - Republic of Gamers|ROG Global (asus.com)
Screenshot 2021-09-14 231516.PNG.jpg
Joo en katsonut koteloa tarkemmin ja uskon että jäähdytys jää heikonlaiseksi. Mikä muuten on mainitsemasi tuulenhalkoja? Pointti on kuitenkin edelleen: kotelon jäähdytyskykyä ei testata koppa auki.
 
Sen tuulenhalkojan näkee kaksi viestiä ylöspäin katsoessa käyttäjän @Geven kuvista
Oho en olekaan tuommoista nähnyt. Sehän on takaa vähän kapeampi niin olisiko pyrkimyksenä ohjata GPU:n lämmin ilma ylös ja taakse. Kovin on hepposen näköinen jäähdytys tosiaan. Asus on kuitenkin sen verran iso tekijä että luulisi heidän testanneen että tuolla saa kohtuullisia tuloksia. Olisi jännä nähdä joku ihan kunnon testi aiheesta.
 
Oho en olekaan tuommoista nähnyt. Sehän on takaa vähän kapeampi niin olisiko pyrkimyksenä ohjata GPU:n lämmin ilma ylös ja taakse. Kovin on hepposen näköinen jäähdytys tosiaan. Asus on kuitenkin sen verran iso tekijä että luulisi heidän testanneen että tuolla saa kohtuullisia tuloksia. Olisi jännä nähdä joku ihan kunnon testi aiheesta.
Eipä tuota tarvitse paljoa testailla kun prossu hakkaa cinebenchissä 90C. Näyttikselle kun heittää viel löylyä, niin tarrat sulaa kyljestä :D Jäähdytys on aivan naurettava näin kalliiseen koneeseen (ovh jotain 1800€). Oottelen Jimmssiltä tuulettimia, niin sittten voi alkaa rääkkäämään konetta.
 
Eipä tuota tarvitse paljoa testailla kun prossu hakkaa cinebenchissä 90C. Näyttikselle kun heittää viel löylyä, niin tarrat sulaa kyljestä :D Jäähdytys on aivan naurettava näin kalliiseen koneeseen (ovh jotain 1800€). Oottelen Jimmssiltä tuulettimia, niin sittten voi alkaa rääkkäämään konetta.
Niin siis tuo 90 C myös koppa kiinni? Edellä sanoit että se oli koppa auki.
 
Niin siis tuo 90 C myös koppa kiinni? Edellä sanoit että se oli koppa auki.
Kaikissa tilanteissa menee 90C kun laittaa 100% kuorman prossulle. Tuo TPD laskeminen 115W laski lämmöt johonkin 80C eli vielä voisi nostaa tuota TPD. Täytyy tänään hakea parempia asetuksia.
 
Biossi tarvii päivitelllä niin saa sen toimimaan. Poistotuuletin ei ole PWM niin siihen joutuu laittamaan DC ohjauksen päälle biossista (eli säätää jänitettä jossain 6-12V välillä). Totesin tämän softan huomattavasti toimivammaksi GitHub - Rem0o/FanControl.Releases: This is the release repository for Fan Control, a highly customizable fan controlling software for Windows.

Tilasin Jimmsiltä 3x ARCTIC F12 PWM PST CO, 120mm laitetuuletin, musta - 8,20€ takatuulettimen tilalle ARCTIC F9 PWM PST, 92mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,90€ ja tuollaisen hubin jakamaan prossun PWM signaali ARCTIC Case Fan Hub, 10-porttinen tuuletinhubi, musta/harmaa - 6,90€ Ajalletlin laittaa kaikki tuulettimet tuon prossun PWM taakse. Voi olla parempi vaihtoehto laittaa prossu omanaan ja laittaa kotelotuulettimet tuon poistoilmatuulettimen PWM taakse. Otin jo tuon välipellin pois kotelosta.
IMG_2511(1).jpegIMG_2531.jpeg
Niin, vielä tuosta Curve optimizerista... Tuliko sulla se näkyviin vasta biosin päivityksen jälkeen? Ja mikä bios versio sulla on?
 
Tuossa BIOS ei ole Curve optimizeria
BIOS1.png
Ookkei, eli aika karvalakkimalli toi lankku. Noilla bios säädöillä mun kone antaa cinebench r20 5547 pistettä, lämmöt max. 76C. Ryzen masteriin kun laittaa manual kohtaan kaikille coreille 4500 ja volteiksi 1.2, niin antaa cinebenchistä 5977, lämmöt max 75C.
 
Onko kokemuksia tästä 212 EVO V2:sta eli tuosta kyseisen mallin uusimmasta versiosta? Ilmeisesti asennuksen pitäisi olla edeltäjiään helpompi, mutta onkohan sittenkään. Tulossa ITX-kokoonpanoon 3700X/5600X kaveriksi. Toisena vaihtoehtona Mugen 5, hintaeroa pari kymppiä.

Onko btw coolereiden mukana tulevat tahnat peruskäyttäjälle ihan ok vai kannattaako pieni lisäpanostus esim. MX-4:n? Ei ole tarkoitus kelloittaa tai muuta semmoista säätää.

edit: koteloksi tulossa NR200P eli rajaa tosiaan coolerin kokoa (korkeutta) etenkin lasipaneelin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia tästä 212 EVO V2:sta eli tuosta kyseisen mallin uusimmasta versiosta? Ilmeisesti asennuksen pitäisi olla edeltäjiään helpompi, mutta onkohan sittenkään. Tulossa ITX-kokoonpanoon 3700X/5600X kaveriksi. Toisena vaihtoehtona Mugen 5, hintaeroa pari kymppiä.

Onko btw coolereiden mukana tulevat tahnat peruskäyttäjälle ihan ok vai kannattaako pieni lisäpanostus esim. MX-4:n? Ei ole tarkoitus kelloittaa tai muuta semmoista säätää.
Osta mielummin fera 5 jäähy.

Tai sitten ak620

 
Tuli tilattua AMD Ryzen 5 5600X -prosessori + Asus TUF Gaming X570-Plus -emolevy päivityspaketti, mutten tajunnut että vanha Hyper 212 EVO jäädytin ei välttämättä toimi enää tuon AM4 pohjan kanssa. Onko tosiaan niin, ettei tuo Cooler Master Hyper 212 EVO -prosessorijäähdytin 41,90 sovi AM4 kantaan? Jos ei, onko jostain mahdollista saada nopeasti esim. asennussarja/bracket tuolle vanhalle Hyper 212 EVOlle?

Mulla jäi kans tuo Hyper 212 EVO edellisestä buildista kun uusin AM4, ja en pitkään googlettelemallakaan löytänyt mistään AM4-asennussarjaa alle 20e. Valmistaja ei noita enää tarjoa ainakaan Euroopan alueelle, joten suosittelen katsomaan uutta prossujäähyä. Jos on pieni budjetti tai ei tarvetta järeämmälle, niin tuossa ainakin pätevä jäähy alle 30e: SilentiumPC Fera 5 -prosessorijäähdytin - 28,90€

Jos taas haluat paremman tulevaisuusvaran jäähylle tai budjetti ei ole tiukka, niin sitten katso jotain järeämpää, suosituksia saa tarvittaessa.
 
Mulla jäi kans tuo Hyper 212 EVO edellisestä buildista kun uusin AM4, ja en pitkään googlettelemallakaan löytänyt mistään AM4-asennussarjaa alle 20e. Valmistaja ei noita enää tarjoa ainakaan Euroopan alueelle, joten suosittelen katsomaan uutta prossujäähyä. Jos on pieni budjetti tai ei tarvetta järeämmälle, niin tuossa ainakin pätevä jäähy alle 30e: SilentiumPC Fera 5 -prosessorijäähdytin - 28,90€

Jos taas haluat paremman tulevaisuusvaran jäähylle tai budjetti ei ole tiukka, niin sitten katso jotain järeämpää, suosituksia saa tarvittaessa.

Ainakin jimmssin mukaa Hyper 212 EVOV2 on yhteensopiva AM4 kanssa.

@hypodermic
En osaa sanoa miten hyvä se on. Mutta tuo läpöputkien suora kontakti ei varmaan paras riisenille, riippuu toki miten hyvin putket sattuu CCD ja SOC päälle. Tasapohjainen lämmönsiirtolevy johon putket on kiinnittey olisi varmaan parempi niinkuin mugen 5:ssä on mutta en osaa sanoa onko sillä oikeasti suurtakaan käytännön merkitystä tuolla prossulla.

Kakkos koneen 3700x:ssä on Mugen5 800rpm tuulettimilla. Kopassa tosi huono ilmankierto ja kun prossu ja GTX 960 ajaa folding@homea nousee prossun lämmöt 80c mutta pelkällä näyttiksellä prossun lämmöt 60c.

Paremmassa kotelossa nuo Mugenin lämmöt olisi varmasti alemmat mutta voisi arvella että esim. pelatessa ja paremmalla ilmankierrolla prossun lämmöt olisi 50-65 välillä pelistä ja näyttiksestä riippuen.
 
Ei nyt varsinaisesti jäähystä vaan pelkistä valoista kyse, mutta niistä en yleisketjua löytänyt ja täällä lienee tietoutta.

Olen antanut vanhan SER-koneeni pojalle ja hyvin se vielä pyörittää Fortniteä, niin raudan uusiminen ei ole vielä tässä näytönohjainten hintatilanteessa ajankohtaista. Vilkkuvaloja sen sijaan poika haluaisi ja ajattelinkin seuraavaa. Ostan lasiseinäisen kotelon (tätä suunnittelin), mihin sullon vanhan AMD FX-6300 -kokoonpanon. Tällaisessa emossa ei luonnollisestikaan ole RGB-headereita eikä muitakaan valmiuksia vilkkuvaloille.

Miten tällaiset saisi? Mulla on ihan hyviä epärgb-tuulettimia ylimääräisenä, mitkä tuohon nykyiseen koteloon jo hänelle asensinkin, joten RGB-tuulettimiakaan en välttis tarttisi. Jotkut ledinauhat voisi olla kätevä tapa saada valoja, mutta en oikein tiedä, mitä tarvitsen niitä ohjaamaan. Onko jotain USB-liitännäisiä valo-ohjaimia?
 
Noiden ylihintaisten Noctuan romppeiden sijaan näkisi mieluusti Thermalrightin paluun täkäläisille markkinoille. Uudet tuplatornit ainakin muualla karvan halvempia kuin Scythen Fuma2 ja vastaavia suorituskyvyltään.
 
Hakusessa olisi hiljainen kokonaan musta tornijäähy jäähdyttämään Intelin i7 11700F:ää, joka kuluttaa kovassa rasituksessa 160W. Katselin vähän Be Quiet! Dark Rock 4:ää ja Noctua NH-U12S chromaxia. Kummallakaan tuskin menee pahasti pieleen? Päivittelin hiljattain kaverin konetta, jossa oli sama Noctua perinteisellä ruskealla värillä ja oli kyllä uskomattoman helppo asennus.

Thermalright Macho Rev. B jäähdyttää jo neljättä prosessoria ja se näkyy kunnossa. Tuulettimen kiinnitysmekanismi oli jo uutena hanurista ja nyt siili on kiinnikkeiden kohdalta vääntynyt hieman. Tuohon kun ottaa huomioon väsyneen tuulettimen kiinnitysraudan, on seurauksena se, että tuuletin on todella vaikea saada pysymään jämäkästi kiinni. Meinasin jo prossua päivittäessä lähteä hakemaan Kärkkäisiltä Be Quiettia, kun en saanut tuuletinta millään pysymään kiinni. Nyt taas kuului "plops" ja tuuletin tipahti siilin päältä ja tiedän, mikä urakka on taas edessä. Lisäksi Noctua NF-A15 on todella äänekäs jo 1000RPM nopeuksilla ja pitää ikään kuin repivää ääntä.

EDIT: Be Quiettia saisi myymälästä suoraan. Taidan hakea ennemmin semmoisen kuin lähteä tappelemaan tuon Machon kiinnityksen kanssa. Tuulettimen raudan reiät ovat kaikki hieman vinossa, kun siilin lamellit ovat taittuneet ja mielenterveys menee, kun yrittää saada rautaa niistä läpi.
 
Mulla ois ehyt macho jouten jos haluaa pelkän jäähyn ilman asennus tarvikkeita. Tuulettimen saa mukaan
 
Mulla ois ehyt macho jouten jos haluaa pelkän jäähyn ilman asennus tarvikkeita. Tuulettimen saa mukaan
Täytyy katsoa vielä, mitä teen. Lueskelin arvosteluita ja Dark Rock 4 otti yllättävän paljon pataan Noctualta. Lisäksi 70€ on muutenkin aika kova hinta alumiinimöykylle. Ehkä voisi purkaa tuon Machon ja väännellä lamelleja ja kiinnitysrautoja ja sinnitellä taas seuraavaan irroitukseen asti.
 
Täytyy katsoa vielä, mitä teen. Lueskelin arvosteluita ja Dark Rock 4 otti yllättävän paljon pataan Noctualta. Lisäksi 70€ on muutenkin aika kova hinta alumiinimöykylle. Ehkä voisi purkaa tuon Machon ja väännellä lamelleja ja kiinnitysrautoja ja sinnitellä taas seuraavaan irroitukseen asti.

Miettisin ehkä kahdesti vaihtoa kumpaankaan. 70€ on aivan jäjettömästi liikaa siihen nähden, että suorituskyky kummallakin on maksimissaan True Spirit 120:n luokkaa eli aika havaittavasti nykyistä huonompi. Proosopista saa uuden samanlaisen kuudella kympillä.
 
Miettisin ehkä kahdesti vaihtoa kumpaankaan. 70€ on aivan jäjettömästi liikaa siihen nähden, että suorituskyky kummallakin on maksimissaan True Spirit 120:n luokkaa eli aika havaittavasti nykyistä huonompi. Proosopista saa uuden samanlaisen kuudella kympillä.
Jep. Samaa tutkin itsekin. Harmi, kun tämä Macho ei oikein syö kovin yleisiä tuuletintyyppejä ja väriteema rajaa myös tehokkaasti. Kokonaan mustia 140mm PWM-tuulettimia 120mm kiinnityksillä on vaikea löytää. SilentiumPC:n tuulettimia kävi useita ja kaikki pitivät pörinää ja yksi rohinaa. Nykyinen Noctua NF-A15 pitää taas todella ärsyttävää repivää ääntä. Onneksi se on myös aika tehokkaan oloinen, eli ei välttämättä vaati hirveitä kierroksia.

Sain nyt toistaiseksi väkivallalla tuulettimen takaisin siileen ja ei se ainakaan heti ole siitä tippumasta. Ai että kun tuon Machon tuulettimen kiinnitys olisi samaan tapaan kuin esimerkiksi Noctualla. Jopa emolevy pöydällä oli aikanaan vaikeuksia saada tuuletinta paikalleen.
 
Jep. Samaa tutkin itsekin. Harmi, kun tämä Macho ei oikein syö kovin yleisiä tuuletintyyppejä ja väriteema rajaa myös tehokkaasti. Kokonaan mustia 140mm PWM-tuulettimia 120mm kiinnityksillä on vaikea löytää. SilentiumPC:n tuulettimia kävi useita ja kaikki pitivät pörinää ja yksi rohinaa. Nykyinen Noctua NF-A15 pitää taas todella ärsyttävää repivää ääntä. Onneksi se on myös aika tehokkaan oloinen, eli ei välttämättä vaati hirveitä kierroksia.

Sain nyt toistaiseksi väkivallalla tuulettimen takaisin siileen ja ei se ainakaan heti ole siitä tippumasta. Ai että kun tuon Machon tuulettimen kiinnitys olisi samaan tapaan kuin esimerkiksi Noctualla. Jopa emolevy pöydällä oli aikanaan vaikeuksia saada tuuletinta paikalleen.
Joo, thermalrightin jäähyissä ei ole tuulettimien kiinnitys tehty kauhean helpoksi, kokemusta on. Tosin itse olen saanut ne aina laitettua kiinni ilman murjomatta lamelleja tai itse kiinnitysrautoja, vaikka monesti olen tämän Silver-Arrow jäähyn aikana vaihtanut emoa ja prosua, ja tässä vielä kaksin kerroin tuulettimia kiinni.
Edit. Ja itsellä on vielä alkuperäiset thermalrightin tuulettimet käytössä. Harmi kun niitäkään ei enää oikeen mistään löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa uudemmissa, kuten Rev. C.ssä, on ilmeisesti juurikin tuollanen kaivattu kiinnitys.

1634146402989.png
 
Noissa uudemmissa, kuten Rev. C.ssä, on ilmeisesti juurikin tuollanen kaivattu kiinnitys.

1634146402989.png
Näyttää ainakin paremmalta ja helpommalta.

Edit. tässä esimerkki tuosta vanhemmasta kiinnitystavasta. Voi näyttää helpolta mutta sitä se ei ole, varsinkaan jos kopan sisällä noita alkaa kiinnittämään.
silver-arrow.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää ainakin paremmalta ja helpommalta.

Edit. tässä esimerkki tuosta vanhemmasta kiinnitystavasta. Voi näyttää helpolta mutta sitä se ei ole, varsinkaan jos kopan sisällä noita alkaa kiinnittämään.
silver-arrow.jpg

Varsinkin jos kotelon yläosassa vähän tilaa ja näyttis paikallaan niin aika mahdotonta on. Jouduin nuo vakio kiinnikkeet tosin hylkäämään kun vaihdon eri merkin 140mm tuulettimen kun siinä ei ollut kiinnitysreijät samoilla kohdilla.

Käytin sitten noita johtojen niputuksessa käytettäviä päällystettyjä rautalankoja kun sattui tarpeeksi pitkiä olemaan jemmassa. Ensin solmii toisen pään tuulettimeen alakiinnitys reikään ja sopivasti taittelee sitä että saa menemään siihen kiinnitysuraan ja sitten kun on sen langan saanut uraan laittaa toisen pään yläkiinnitysreikään ja solmiin sen johonkin kiinni. Ei ehkä kaikista helpoin tapa mutta omasta mielestä helpompi kuin alkuperäiset.
DYIkiinnike.jpg DYIkiinnike2.jpg
 
Ajatus on ostaa 5600X (tai 5800x jos tulee hyvä tarjous) ja Jimmsin tarjouksesta Gigabyte B550 AORUS PRO V2, ATX-emolevy. Kotelona Lancool II Mesh joten tilaa on kai mille vain tuulettimelle.

Ilmeisesti stock cooleri on ihan riittävä mutta haluan hiljaisen koneen joten ajattelin ostaa paremman. Mikä olisi hyvä muttei älyttömän kallis? Suuri koko kai on hyväksi jotta tuulettimia voi pyörittää mahdollisimman hitaasti?
 
Ajatus on ostaa 5600X (tai 5800x jos tulee hyvä tarjous) ja Jimmsin tarjouksesta Gigabyte B550 AORUS PRO V2, ATX-emolevy. Kotelona Lancool II Mesh joten tilaa on kai mille vain tuulettimelle.

Ilmeisesti stock cooleri on ihan riittävä mutta haluan hiljaisen koneen joten ajattelin ostaa paremman. Mikä olisi hyvä muttei älyttömän kallis? Suuri koko kai on hyväksi jotta tuulettimia voi pyörittää mahdollisimman hitaasti?

 
Ajatus on ostaa 5600X (tai 5800x jos tulee hyvä tarjous) ja Jimmsin tarjouksesta Gigabyte B550 AORUS PRO V2, ATX-emolevy. Kotelona Lancool II Mesh joten tilaa on kai mille vain tuulettimelle.

Ilmeisesti stock cooleri on ihan riittävä mutta haluan hiljaisen koneen joten ajattelin ostaa paremman. Mikä olisi hyvä muttei älyttömän kallis? Suuri koko kai on hyväksi jotta tuulettimia voi pyörittää mahdollisimman hitaasti?
CNPS17X 30€. Hyvä diili. Varmista, että mahtuu koteloon. Tossa on omat huonot puolet mm. turhan työläs asentaa ja liian pitkät rimpulat RGB ja tuuletinjohdot. Jäähdytystehon puolesta täysin riittävä 5600X:lle. Ulkonäkö onkin sitten sinun tuomittava.

Scythe Fuma 2 ja Thermalright Macho Rev B:tä olen nähnyt suositeltavan täällä paljon.
 
Tällainen odottaisi ruuvailu. Oli tarkoitus vaihtaa vain tuuletin nykyiseen Noctua NH-U12S:ään, mutta menikin sitten näin (eikä itse tarvinnut itse maksaa pennin jeniä)... Tässä on se hyvä puoli, että tällä mennään varmaan seuraavat kymmenen vuotta. Kiinnitysrautoja saa sitten Noctualta.
IMG_20211028_180627.jpg


Alun perin Fuma 2 oli tarkoitus hommata, mutta silloin saatavuus oli avoinna ja Noctua NH-U12S chromax.black oli hinnassa lähellä. NF-F12 PWM tuuletin vain oli yhtä huono kuin muistelin (tai siis äänekäs suhteessa tehoihin).
 
Menee luultavastikin ostoon AMD Ryzen 5600G.
Nykyinen jäähdytin on Alpenföhn Matterhorn rev. C ollut ihan tyytyväinen siihen.
Olisiko jotain yhtä hyvää/edullista jäähyä tilalle vai tilaanko vanhaan AM4 kitin ja odottelen että tulee joskus, kun Jimssillä oli toimitusaikaarvio 10-20 päivää.
 
Tällainen odottaisi ruuvailu. Oli tarkoitus vaihtaa vain tuuletin nykyiseen Noctua NH-U12S:ään, mutta menikin sitten näin (eikä itse tarvinnut itse maksaa pennin jeniä)... Tässä on se hyvä puoli, että tällä mennään varmaan seuraavat kymmenen vuotta. Kiinnitysrautoja saa sitten Noctualta.
IMG_20211028_180627.jpg


Alun perin Fuma 2 oli tarkoitus hommata, mutta silloin saatavuus oli avoinna ja Noctua NH-U12S chromax.black oli hinnassa lähellä. NF-F12 PWM tuuletin vain oli yhtä huono kuin muistelin (tai siis äänekäs suhteessa tehoihin).


Houkuttelis tuo malli, mutta hinta on mallia Noctua. Onko muuten sama kokoonpano, mutta vain prossucooleri vaihtuu? Ihan mielenkiinnosta, niin saa vertailutuloksia edelliseen.
 
Prossu vaihtuu niin tarvisi jäähdytin ostaa. Tavoitteena kone joka olisi idlenä/nettiselailussa hiljainen. Pelatessa ei haittaa normaali äänitaso. Sisältä tulee löytymään i5-11400, Z490 AORUS ULTRA, 1060GTX 6GB, FOCUS GX-550. Kotelona tällä hetkellä vanha Antec Three Hundred. Eli mikä prossujäähy kannattaisi näillä spekseillä ottaa? Mieluusti ei maksaisi Noctuan hintaa jos ei tarvitse. Ja pitänee varmaan kotelo ja muut flektit uusia myös jos haluaa hiljaiseksi koneen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 634
Viestejä
4 560 483
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom