Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
BTA pyörännapa oli pettymys Toyotassa. Kesti pari vuotta ja kymppitonnin kilometreinä, kunnes laakerit hajalla. Toinen puoli vielä menettelee, mutta taidan vaihtaa senkin samalla.

Hyvin oli kyllä ruostunut ja lekaa sai näyttää, mutta niin se paljas teräs tekee -> asennusrasvaa väliin ensi kerralla:
1759846661824.png
Bilteman pyörännavat olivat kuitenkin ennätys. Asennettaessa vielä ok, mutta 50 km ajo katsastukseen ja hylky väljyydestä! Nyt en enää ihmettele, miksi Bilteman omat maksoi 30 € ja merkkiosat 300 €. Bilteman navat lämpeni jo matkalla, ja epäilin jarrujen laahausta, muttei ne olleet päällä.

Näitä koteloituja napakasetteja ei saa edes kiristettyä tai rasvattua. Jos jotain hyvää, niin nyt ruoste ei pitäisi häiritä :)

Muok. Näissä Bilteman pyörännavoissa ei lukenut oikeaa valmistajaa. Osa Bilteman varaosista on jopa merkkiosaa, joten kannattaa avata pakkauksia, jos mahdollista. Esim. KYB:in iskareita on tullut.
 
Viimeksi muokattu:
CORTECO alatukivarsi oli aika huonoa laatua. n. 3kk/10tkm kesti: alapallonivel väljä sekä etummainen pusla/hela kolahtelee auton painon ollessa päällä, renkaat ilmassa ei mitään oiretta siinä.
Autona ford focus 2009.
 
VAICO kytkimen pääsylinteri on huono. Jo heti aluksi huomasi, että alkuperäiseen sylinteriin verrattuna tuossa on liikeradan alussa tyhjä kohta, mikä toi halvan fiiliksen. Siihen vielä tottui, mutta sylinteri alkaa narisemaan lämmetessään ja on varmistettu, ettei ääni tule itse polkimesta tai muualta kytkinjärjestelmästä. Merkkiliikkeestä aito Skodan pääsylinteri tulossa tilalle...
 
Bilteman pyörännavat olivat kuitenkin ennätys. Asennettaessa vielä ok, mutta 50 km ajo katsastukseen ja hylky väljyydestä! Nyt en enää ihmettele, miksi Bilteman omat maksoi 30 € ja merkkiosat 300 €. Bilteman navat lämpeni jo matkalla, ja epäilin jarrujen laahausta, muttei ne olleet päällä.

Näitä koteloituja napakasetteja ei saa edes kiristettyä tai rasvattua. Jos jotain hyvää, niin nyt ruoste ei pitäisi häiritä :)

Muok. Näissä Bilteman pyörännavoissa ei lukenut oikeaa valmistajaa. Osa Bilteman varaosista on jopa merkkiosaa, joten kannattaa avata pakkauksia, jos mahdollista. Esim. KYB:in iskareita on tullut.
Itse ostin aikanaan pyöränavan rehellisesti kiinasta, maksoi 50€ kun alkuperäinen maksoi sen 350€.


Ajelin 6v ja 100tkm ilman ongelmia.

Noi napakasetit on helppo vaihtaa, se on 30min ja vaihdettu.
 
NRF välijäähdytin oli alkuperäistä parempi (kokonaan alumiinilla, myös päädyt)
 
Itse ostin aikanaan pyöränavan rehellisesti kiinasta, maksoi 50€ kun alkuperäinen maksoi sen 350€.


Ajelin 6v ja 100tkm ilman ongelmia.

Noi napakasetit on helppo vaihtaa, se on 30min ja vaihdettu.
Kiinastahan ne kaikki tulevat. Eikä siinä mitään, mutta kun osien laatu vaihtelee siellä kuin yö ja päivä. Yleensä merkkiosilla on edes jotain laadunvalvontaa. Se kun maksaa, oli valmistus sitten Kiinassa tai länsimaissa.

Itse en kyllä saa napakasettia puoleentuntiin vaihdettua. Ehkä, jos kaikki osat ovat uutta, mutta ruostuneet pultit ja käsijarrunkenkien purku sekä kasaus ottaa aikaa. Ja jos haluaa uudelleenkäyttää vanhat osat (mm. jarrukilvet) niin purkaessa pitää olla tosi varovainen, ettei hajota.
Ruostuneet pultit ovat siitä inhottavia, kun kanta syöpyy välikokoon ja ja alkuperäisellä avainkoolla nulvaa kannan.
No onneksi ei tarvitse työkseen korjata vanhoja autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinastahan ne kaikki tulevat. Eikä siinä mitään, mutta kun osien laatu vaihtelee siellä kuin yö ja päivä. Yleensä merkkiosilla on edes jotain laadunvalvontaa. Se kun maksaa, oli valmistus sitten Kiinassa tai länsimaissa.

Itse en kyllä saa napakasettia puoleentuntiin vaihdettua. Ehkä, jos kaikki osat ovat uutta, mutta ruostuneet pultit ja käsijarrunkenkien purku sekä kasaus ottaa aikaa. Ja jos haluaa uudelleenkäyttää vanhat osat (mm. jarrukilvet) niin purkaessa pitää olla tosi varovainen, ettei hajota.
Ruostuneet pultit ovat siitä inhottavia, kun kanta syöpyy välikokoon ja ja alkuperäisellä avainkoolla nulvaa kannan.
No onneksi ei tarvitse työkseen korjata vanhoja autoja.

Ei tule kaikki kiinasta. Esim rheinmetall on iso valmistaja saksassa. Sitä vaan harvoin tietää mistään että on saanut tuolla alihankintana tehdyn tuotteen. Esim laakerin, öljypohjan, egr-venttiilin tai muun osan. Ja on niitä muitakin euroopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Magneti Marellin lämmityslaitteenkenno sopiva autona Citroen C4 GP. Ainoastaan o-renkaat oli ehkä alkuperäisiä pikkaisen paksumpia ja ruuvit sen millin lyhyet. Sitä myöden noiden klemmareiden tai mitkä putkiklamppien paikaleen saaminen oli vähän haastavaa. Kun oli säästetty ruuvin pituudessa niin kierteille saaminen ei meinannut onnistua ja sitten kun se lähti kierteille oli klemmari väärässä asennossa eikä tiivistänyt putken ja kennon kiinnitys kohtaa. Toki osittain omasta laiskuudesta kun en irroittanut koko keskikonsolia vain pakolliset niin se osittain teki hommasta hankalaa kun ei päässyt suoralla meisselillä klemmaria ruuvaamaan vaan se täytyi tehdä pikkuräikällä.
 
Nissenin syyläreitä laittanut useampaankin autoon ja tähän asti sopineet/toimineet ihan hyvin. Nyt MB W212:een ei letkulähtöjen lukitukset pitäneet millään. Piti laittaa vanhat lukituspinnit, koska olivat aavistuksen ohuempaa lankaa kuin syylärin mukana tulleet ja lisäksi lähtöjen muovivalua piti vähän työstää, jotta menivät syvemmälle ja oikeasti lukitsivat. Ei nyt hirveän paha homma jos olisi tajunnut tehdä jo ennen asennusta, eikä vasta parin letkun irtoamisen jälkeen :(
 
BMW E46 kaipas huolenpitoa ja jarrulevyiksi tuli Blue Print, ei moitittavaa. Iskarit ja suojakumit Monroeta.

Tolpan yläpään laakereiksi myös Monroeta, joista toisessa laakeri takerteli jo uutena... Tympäisi huomata asia vasta kun oli saanut paikoilleen. Myös surkee määrä rasvaa laitettu laakereihin tehtaalla. Muuten osat ookoo.
 
Ei tule kaikki kiinasta.
Ainakin Toyotan pyörännavoissa on kaikissa lukenut tähän asti Made in China (mm. BTA, SKF, Biltema). Viimeisenä Dayco-merkki; Päivitän sen kokemukset sitten kun kilometrejä kertyy. Navoissa on kuitenkin ollut pieniä eroja, etteivät samasta pajasta olleet.

Jostain syystä olen missannut Euroopassa tehdyt osat, mutta ehkä niitä on tarjolla Euroopan merkkeihin, VAG:it yms. Taiwan on myös aika yleinen varaosamaa japanilaisissa automerkeissä.
Mutta valmistusmaalla ei ole enää mitään merkitystä. Jopa alkuperäisiä laatuosia tehdään Aasian suunnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Toukokuussa 2023 ostin Motonetista Delco Remyn (kunnostetun?) laturin 189 euron hinnalla 1998 Hiluxiin.

Kesti noin 2,5 vuotta ja ~40 tkm, kunnes latausjännite oli tänään 12,4 ja max 12,9 V korkeilla kierroksilla. Parin vuoden takuu oli just sopivasti ehtinyt loppua...

Hain Motonetista taas uuden samanlaisen, hinta oli noussut kympillä 199 euroon. Panttia oli samat 80 euroa. Josko vähän pidemmän aikaa kestäis. Lucaksen laturia sai Aeromotorsilta 140 euron hintaan, mutta Hiluxi ei tällä hetkellä ehdi seisoskelemaan.
 
Toukokuussa 2023 ostin Motonetista Delco Remyn (kunnostetun?) laturin 189 euron hinnalla 1998 Hiluxiin.

Kesti noin 2,5 vuotta ja ~40 tkm, kunnes latausjännite oli tänään 12,4 ja max 12,9 V korkeilla kierroksilla. Parin vuoden takuu oli just sopivasti ehtinyt loppua...

Hain Motonetista taas uuden samanlaisen, hinta oli noussut kympillä 199 euroon. Panttia oli samat 80 euroa. Josko vähän pidemmän aikaa kestäis. Lucaksen laturia sai Aeromotorsilta 140 euron hintaan, mutta Hiluxi ei tällä hetkellä ehdi seisoskelemaan.
Itse vaihdoin Vivaroon Lucaksen tuotemerkillä myydyn kunnostetun laturin(Valeo) Aeromotorsista ja kesti n. 3,5v. 80tkm. Sitten Motonetistä tilalle vastaava kunnostettu olisko ollu TMI merkillä. Latureissa oleista tarroista saattoi päätellä, että nää molemmat olivat peräisin samalta kunnostuspajalta. Tossa hajonneessa oli toinen liukurengas alkanu ilmeisesti hyppimään, kun oli kulunut toispuoleisesti puhki. Ilmeisesti ei ollut pyöreä alkujaankaan. No ei muuta kun toivomaan, että paja olisi parantanut laatuaan ja tämä nykyinen kestäisi paremmin.

Tässä sama ilmiö kuin monissa muissakin varaosissa. Samalta pajalta lähtöisin olevia varaosia myydään useilla eri tuotemerkeillä.
 
Ainakin Toyotan pyörännavoissa on kaikissa lukenut tähän asti Made in China (mm. BTA, SKF, Biltema). Viimeisenä Dayco-merkki; Päivitän sen kokemukset sitten kun kilometrejä kertyy. Navoissa on kuitenkin ollut pieniä eroja, etteivät samasta pajasta olleet.

Jostain syystä olen missannut Euroopassa tehdyt osat, mutta ehkä niitä on tarjolla Euroopan merkkeihin, VAG:it yms. Taiwan on myös aika yleinen varaosamaa japanilaisissa automerkeissä.
Mutta valmistusmaalla ei ole enää mitään merkitystä. Jopa alkuperäisiä laatuosia tehdään Aasian suunnalla.
Omaan 2005 vm. audi a6 hain motonetistä uuden etupyörän laakerin. Oli SNR merkkinen ja luki "France" ainakin. Nyt pyörinyt vänkärin puolella alla muutaman kuukauden. Kuljettajan puolella ääntää myös, ei vielä yhtä pahasti, mutta vaihtoon menee sekin. Samanlaisen SNR:n siihenkin varmaan hommaan. Todennäköisesti alkuperäiset vanhat.
 
Lesjöforssin jousissa oli yllättävän suuret toleranssit mitä tuli 4kpl käsissä hypisteltyä, oli painoeroja ja pituuseroja. Toisaalta en ole jousia ennen ostanut, niin en sitten tiedä. Voi olla myös joku paska autodocin erä, oli sen verran halvat

E46 osia

Mahdollisesti huono:
Lemförder (Made in Turkey) - Takakallistuksenvakaajan koiranluut: Valmiiksi murenevaa ja tahmeaa kumiseosta.
Lemförder (Made in Brazil) - RTAB takatukivarren puslat: Höyhenenkevyet, liian pehmeää kumia :confused:, kumiosan reunasta lähtenyt siivu.

OK:
Corteco - Vaihteiston tukikumit: Hyvä sopivuus, tässäkään kumin laatu ei vakuuttanut
Lemförder (Made in Turkey) - Takakallistuksenvakaajan keskimmäiset puslat
Lemförder (Made in China) - Moottorin tukikumit: ei alkuperäistä vastaava, mutta toistaiseksi ok
Lemförder - Etuvakaajan koiranluut: Näissä ilmeisesti Meyle HD parempi vaihtoehto

Mahdollisesti hyvä:
Meyle HD - Perän kannatinpusla: Painava ja virheetön
Elring - Putkiston tiiviste
Lemförder - Hammastangon suojakumit
Lemförder - Raidetangot



Bonus:
Hella Pagid (Made in China) - Takajarrusatulat näytti yllättävän hyvältä kiinakamppeeksi, en testannut vielä
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
294 674
Viestejä
5 034 785
Jäsenet
80 745
Uusin jäsen
Xivion Oy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom