Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos. Laitan Zimmermannia eteen ja Ferodoa taakse.

Taakse pitää ostaa myös jarrulevyt, koska jarrulevyt ovat ihan raidoilla. Onko tämä Fremax hyvä? https://www.trodo.fi/jarrulevy-fremax-bd-5270

Ainakin mainostaa olevansa high carbon, mikä yleensä on hyvä asia?

Pelkästään taka-akselilla high carbon levyt menee vähän ns. hukkaan imo. Tai pistäisin sitten myös eteenkin sellaiset. Ne on muistaakseni vähän tummemmanväriset ja kestää rankempaakin ajoa paremmin, eikä ruostu niin nopeasti.



RB jarrupalat. Huono sopivuus. Saa näyttää viilaa ihan kunnolla että menee paikalleen,senkin jälkeen kun kannakkeet on putsattu.
 
Pelkästään taka-akselilla high carbon levyt menee vähän ns. hukkaan imo. Tai pistäisin sitten myös eteenkin sellaiset. Ne on muistaakseni vähän tummemmanväriset ja kestää rankempaakin ajoa paremmin, eikä ruostu niin nopeasti.



RB jarrupalat. Huono sopivuus. Saa näyttää viilaa ihan kunnolla että menee paikalleen,senkin jälkeen kun kannakkeet on putsattu.

No vaihdan tuollaiset eteen sitten myös kun tulee sen aika. Tuo high carbon ei ollut paljon kalliimpi kuin halvin halpis Trodossa. Edessä on nähdäkseni vielä niin hyvät levyt, että ei kehtaa vaihtaa Takana tais jarrupalat räjähtää radalla ja levyt on sen mukaiset nyt...
 
Mitä mieltä galvaanisesti pinnoitetuista jarrulevyistä?


rotinger.jpg
 
Vector etujarrupalat (Motonet). Ajettu 5v ja 50 tkm. Halkeamia kolmessa neljästä palasta. Etenkin ulommista on irronnut jopa paloja kitkapinnan reunasta. :oops:

Onko muilla ollut tälläisiä lohkeamia/halkeamia? Johtuukohan halkeamat alkuviisteen puutteesta, onko kitkapinta liian kova/hauras vai ihan normaalia kulumista 5v ikäiselle...? :hmm: Tarkistin että kitkapintaa on alkuperäisistä kulunut vain noin 1-2 mm, joten näissä ei liene alunperinkään ollut alkuviisteitä.

Keskimmäinen kuva vasemmalla: vertailuna uusi Brembon jarrupala, missä on alkuviiste. Näissä Vectoreissa ei ole viistettä.

1000017905.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä galvaanisesti pinnoitetuista jarrulevyistä?


rotinger.jpg
Kosmeettinen valinta. Pinnoitettu voi pysyä vuosia lähes ruosteettomana ja pinnoittamaton on tukevassa pintaruosteessa ensimmäisen suolakauden jälkeen.
Se on sitten eri tarina, että näkyykö se ruoste vanteiden välistä. Katsastusmieheen voi vaikuttaa psykologisesti.
Kitkapinnat tietenkin ruostuu samaan tyyliin eli toimivilla jarruilla pysyvät keskimäärin kirkkaana.
 
TRW jarrulevyjen navan pinnoitus alkanut muodostaa ruostekukkaa jo kahden viikon käytön jälkeen. Saa nähdä miten levyt kestävät kulutusta. Olen tottunut aina pitämään TRW:tä merkkiosien B-luokkaan kuuluvana, mutta nyt sai niin halvalla, että halusin kokeilla. Alkuperäiset jarrulevyt kestivät Renaultissa 100 tkm ja Brembon peruslaatuinen setti puolestaan kesti 95 tkm.

Toisessa autossa vaikutti olevan ATEn jarrulevyt pinnoituksen ulkonäöstä päätellen. yli 100 tkm ajon jälkeen vieläkin suuri osa pinnoituksesta ehjä. Kulutuskestävyyden osalta ei pääse vertailemaan, koska eri auto ja eri ajoprofiili. Mutta pitempiaikaiseen autoon laittaisin kyllä Bremboa tai ATEa.

Oli muuten Brembolla laskettu kulutuskestävyys tosi tarkkaan: sekä levyt että palat kestivät auton joka nurkassa melkein tarkalleen saman verran käyttöä. Kaikki tavarat meni nyt kerralla uusiksi eikä mihinkään jäänyt juuri ollenkaan turhaa käyttövaraa yli.

Brembon jarrupalat olivat varsin äänekkäät muuten kuin kesäkuumalla, mutta pito-ominaisuudet ja progressio niissä oli tosi hyvä. TRW:n palat tuntuvat ainakin aluksi vähän pehmeämmiltä; ehkä sitten kitisevät vähemmän, saa nähdä.
 
Kosmeettinen valinta. Pinnoitettu voi pysyä vuosia lähes ruosteettomana ja pinnoittamaton on tukevassa pintaruosteessa ensimmäisen suolakauden jälkeen.
Se on sitten eri tarina, että näkyykö se ruoste vanteiden välistä. Katsastusmieheen voi vaikuttaa psykologisesti.
Kitkapinnat tietenkin ruostuu samaan tyyliin eli toimivilla jarruilla pysyvät keskimäärin kirkkaana.
Kyllähän noi levyt tuppaavat pintaruostumaan kaikkialta muualta kuin kitkapinnoista eikä se katsastusmiestä kiinnosta - eikä kuulukaan. Jos kitkapinnat ovat ruosteessa, niin sitten voi katsuria kiinnostaa. Ja tietty läpiruostuneet levyt, mutta enpä ole sellaisiin törmännyt - niitäkin varmaan on, jos autolla ei ajeta, eli samat levyt alla vuosikymmeniä.
 
Kyllähän noi levyt tuppaavat pintaruostumaan kaikkialta muualta kuin kitkapinnoista eikä se katsastusmiestä kiinnosta - eikä kuulukaan. Jos kitkapinnat ovat ruosteessa, niin sitten voi katsuria kiinnostaa. Ja tietty läpiruostuneet levyt, mutta enpä ole sellaisiin törmännyt - niitäkin varmaan on, jos autolla ei ajeta, eli samat levyt alla vuosikymmeniä.
Kunnon pinnoitus pitää ruosteen hieman kauemmin poissa. En väittänyt, että ruosteesta olisi mitään haittaa.
Väitän, että tuoreen näköisillä osilla ja kiillotetulla moottorilla ym. meikkaamisella voi luoda katsastusäijälle harhakuvan hyvin huolletusta autosta.
 
Kyllähän noi levyt tuppaavat pintaruostumaan kaikkialta muualta kuin kitkapinnoista eikä se katsastusmiestä kiinnosta - eikä kuulukaan. Jos kitkapinnat ovat ruosteessa, niin sitten voi katsuria kiinnostaa. Ja tietty läpiruostuneet levyt, mutta enpä ole sellaisiin törmännyt - niitäkin varmaan on, jos autolla ei ajeta, eli samat levyt alla vuosikymmeniä.

Kyllä sellaiset löytyi ihan omasta autosta. Hylkäys tuli katsastuksessa, ei sentään ajokieltoa. Nelos Golfista. Autolla ajetaan säännöllisesti 100km joka arkipäivä.IMG_20231210_114335.jpg
 
italiassa valmistetun LPR käsijarruvaijerin päässä oli vääränkokoinen plommi. Pitäs olla kunnon möykky, vs tollanen pieni mikä siinä on. Tollasenaan se ei pysyny kiinni satulassa. Sen lisäks holkki mikä tulee käsijarruvaijeriputkeen oli aika löysä (laitoin liimakutistesukkaa päälle)


1719052998294.png
 
italiassa valmistetun LPR käsijarruvaijerin päässä oli vääränkokoinen plommi. Pitäs olla kunnon möykky, vs tollanen pieni mikä siinä on. Tollasenaan se ei pysyny kiinni satulassa. Sen lisäks holkki mikä tulee käsijarruvaijeriputkeen oli aika löysä (laitoin liimakutistesukkaa päälle)


1719052998294.png

NK brändätyissä taasen oli liian iso helmi, täytyi viilailla pienemmäksi jotta meni paikalleen... (jarrukengän päässä)

1719213684260.jpeg
 
TRW:n alatukivarsi pelitti vain 50 tkm, jonka jälkeen pallonivel taas väljä.
Pallonivelet ovat valmistajan jäljiltä niin surkeasti rasvatut että ei ihme. Käyttöikää voi yrittää pidentää käyttämällä nivelen suojakumi irti ja laittamalla niveleen kunnolla rasvaa mutta harva tähän toimenpiteeseen alkaa.
 
Pitää kyllä ruveta harrastaan tuota ns. pitoautojen kanssa kun uusia niveliä laittaa. Mutta millä se on kätevin tehdä. Joo ruiskulla ja jonkunlaisella neulalla mutta voiko jostain tilata valmiin setin tohon?
 
Pitää kyllä ruveta harrastaan tuota ns. pitoautojen kanssa kun uusia niveliä laittaa. Mutta millä se on kätevin tehdä. Joo ruiskulla ja jonkunlaisella neulalla mutta voiko jostain tilata valmiin setin tohon?
Parhaimman tuloksen saa kun käyttää sen nivelen suojakumin kokonaan irti ja laittaa rasvaa sinne missä sitä kuuluukin olla. Youtubesta löytyy videoita miten se suojakumin alaosan jousirengas irroitetaan jos ei ole ennestään tuttua.
 
Pakko oli rekisteröidä ja kirjoittaa omia kokemuksia.

Tilasin aeromotorssilta Passattiin aluksi halvimman eli Ridexin takavetarin idealla, että vaihdan volkkarin alkuperäiseen vetoakseliin SKF:n nivelet ja sit alkuperänen vetari takas autoon. Noh, nyt se ridex on siellä vuoden päivät pyörinyt, toiminut juu, mutta aivan ruosteessa se itse akseli. Volkkarin alkuperäisessä akselissa ei ole kuin pieniä ruostetäpliä, vaikka autolla on rullailtu +20v. Huomioitavaa on myös, et ridexiltä tuli kuusiokolopultit perän laippaan, vaikka siellä oli joko Torxit tai XZN. En ole enää varma kummat siellä oli.

Edessä etuvetarin ulompi kumi alkoi vuotaa. Tilasin koko akselipaketin aeromotorssilta merkkiä SKF (VKJC 4879). Tässä ajatuksena, et ei ikinä tarttis enää vaihdella sitä. Uskomukseni oli, et SKF niin tehtäisiin Ruotsissa ja pitäis olla laatukamaa. Ei mennyt kuin viikko ja ~150km ongelmitta ja SKF:n vetarin ulompi vetonivel hyppäs akselibooritukselta. Matka päätty sit siihen. Ulompi vetonivel lukittuu paikoilleen C-lukkorenkaalla. Luulen tehtaalla asennettaessa käyneen jonkin virheen ja tämän istuneen huonosti tmv.

Hain mätänetistä uuden nivelen, jonka asentelin alkuperäisen volkkarin (etu)vetoakselin päähän. Oli tarjolla suoraan hyllyssä LPR sekä SKF. Otin LPR:n..

Huomionarvoista on myös että vaihteiston puolen nivel on alkuperäinen ehjä volkkarin ja tämä ulompi, jonka tilalle vaihdoin LPR:n oli myös SKF:n aiempaa tuotantoa, joka kestänyt vuosia.

Tätä ketjua luettuani pelkään pahoin SKF:n laadun pahoin heikentyneen. Mihin voi enää luottaa? Pitääkö laatumerkkienkin osalta aina selvittää onko osa tehty Kiinassa?

Mätänetistä vielä sen verran, siellä myydään TOPRAN-merkkiä. Sitä kannattaa vältellä kuin ruttoa.
 
Tuo halpojen osien ruostuminen tuli todettua myös itse. Vaihdoin Optimaan takakontin kaasujouset (perinteinen kontti, ei sähköinen). Alkuperäiset Stabilus merkkiset maksoivat n. 90-110€/kpl ulkomailla ja Suomessa joku 150-200€/kpl. Tilasin 15€ tarvikeosat ja niissä nivelet ruostuivat ensimmäisen talven jälkeen. Toiminta kovilla pakkasilla oli myös huonoa. Hyundai i20 alkuperäiset Stabilukset maksoivat motonetissä alle 15€/kpl, mutta pakko varmaan maksaa Optimaam 200€ parilta, että saa kunnon laatua.
 
Tätä ketjua luettuani pelkään pahoin SKF:n laadun pahoin heikentyneen. Mihin voi enää luottaa? Pitääkö laatumerkkienkin osalta aina selvittää onko osa tehty Kiinassa?

Ei nykyään ole enää olemassa oikeita laatumerkkejä. Valmistusmaa tietysti pitää aina tarkastaa, mutta se on useimmiten kaikissa merkeissä halpatuontimaa joka tapauksessa. Valmistajan samalla tuotenumerolla tehdään tuotteita myös useissa eri tehtaissa ympäri maailmaa ja laatu vaihtelee. Mutta heikkeneminen on laadussa se suunta minne on nyt viimeiset kymmenen vuotta menty, eikä pohja vieläkään näy. SKF esim. on ollut piireissä tunnettu Ö-laadusta jo useiden vuosien ajan.
 
Omassa käyttövehkeessä (corsa-e) kului alkuperäiset koiranluut loppuun 40tkm ajolla, kuullostaa kyllä heikolle suoritukselle.

Tilasin tilalle Lemförder koiranluut paketissa luki Made In Türkiye, eivät olleet siis saksasta eikä kiinasta. Toivottavasti kestäisi vähintää saman kun alkuperäiset.
 
Toyotan Lemförder koiranluut olivat made in Taiwan. Ulkoisesti ihan samaa näköä, kuin halpis-osat: Yleismallin pallonivelet ja niiden väliin hitsattu tanko. Mutta voihan sitä kuvitella materiaalin tai toleranssien olevan parempaa.

Kilometrejä on vasta muutama tuhat, joten katsellaan. Olin laiska enkä lisävoidellut tai vaihtanut nivelten mukana tulleita litattuja (lukko-)mutterita. Ne tuhosivat kierteet ja olivat muutenkin hankala kiristää, että seuraavassa vaihdossa suoraan rälläkkä käteen.
 
-Hengst moottorin ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin(aktiivihiili), made in Poland. Hyvä sopivuus, ei moitittavaa.
-Hengst moottorin öljynsuodatin, made in Germany. Ei moitittavaa.
-Bosch takajarrupalat, hyvä sopivuus.
-Zimmermann Sport Z etujarrulevyt ja -palat, hyvä sopivuus.
 
Toyotan Lemförder koiranluut olivat made in Taiwan. Ulkoisesti ihan samaa näköä, kuin halpis-osat: Yleismallin pallonivelet ja niiden väliin hitsattu tanko. Mutta voihan sitä kuvitella materiaalin tai toleranssien olevan parempaa.

Kilometrejä on vasta muutama tuhat, joten katsellaan. Olin laiska enkä lisävoidellut tai vaihtanut nivelten mukana tulleita litattuja (lukko-)mutterita. Ne tuhosivat kierteet ja olivat muutenkin hankala kiristää, että seuraavassa vaihdossa suoraan rälläkkä käteen.

Bemarin tukivarsista ainakin Lemförderit on Made in Germany ja ilmeisesti ihan ZF:n tehtaalla. Vaikuttavat ihan laadukkailta.
 
NRF jäähdyttimen puhallin vispaa sen verran että joutu vähän kiinnikkeitä kohdistamaan uudestaan ettei lavat osu runkoon.
 
Toyotan Lemförder koiranluut olivat made in Taiwan. Ulkoisesti ihan samaa näköä, kuin halpis-osat: Yleismallin pallonivelet ja niiden väliin hitsattu tanko. Mutta voihan sitä kuvitella materiaalin tai toleranssien olevan parempaa.

Kilometrejä on vasta muutama tuhat, joten katsellaan. Olin laiska enkä lisävoidellut tai vaihtanut nivelten mukana tulleita litattuja (lukko-)mutterita. Ne tuhosivat kierteet ja olivat muutenkin hankala kiristää, että seuraavassa vaihdossa suoraan rälläkkä käteen.
Vaimon Volvoon Lemförderin koiranluut olivat delaljeja myöten samanlaiset kuin alkuperäiset. Viime kesänä laitoin Volvoon kummallekin puolelle HippoRed liimattavat vetarin suojakumit Motonetista ja kesti viime talven hirmupakkasetkin. Positiivinen kokemus. Erinomaisen kätevä keksintö.

Hyundaihin laitoin vuosi sitten Autofren seinsa korjaussarjat takasatuloihin ja pitäneet nesteet sisällä. Samalla TRW raidetangon pää ja vielä välyksetön. Nyt laitoin TRW etujarrulevyt ja Febi palat. Heittämällä kävi kaikki ja jarrutkin toimii vielä.
 
Hyundaihin laitoin vuosi sitten Autofren seinsa korjaussarjat takasatuloihin ja pitäneet nesteet sisällä.
Seinsa Seguridad Industrial S.A. Espanja tekee hyvin monet tiivistesarjat, mitä Euroopasta löytyy (mm. Autofren ja Ert nimillä).

Laatu vaihtelee laidasta laitaan: voi sopia, olla tosi tiukka tai ihan väärän kokoisia kumiosia. Kaikkia olen nähnyt, ja jos uusi kokonainen osa on edullinen, niin en ryhtyisi arpapeliin.
 
Seinsa Seguridad Industrial S.A. Espanja tekee hyvin monet tiivistesarjat, mitä Euroopasta löytyy (mm. Autofren ja Ert nimillä).

Laatu vaihtelee laidasta laitaan: voi sopia, olla tosi tiukka tai ihan väärän kokoisia kumiosia. Kaikkia olen nähnyt, ja jos uusi kokonainen osa on edullinen, niin en ryhtyisi arpapeliin.
Sähköisellä käsijarrulla on, eli satula ei erityisen halpa.

Ainakin hynyyn jarrusatuloita tehnyt moni eri alihankkija, Mobis, Mando, Sumitomo, Kasco jne. Palat varmaan ja kiinnitykset Hyundai määritellyt, että pitää käydä samat, mutta sisuskaluista en tiedä. Siitäkin voi tulla niitä eroja käykö kumiosa vai ei. Millaiset urat ja olakkeet tiivisteille jne. Periaatteessahan satula on takoitettu vaihdettavaksi kokonaisena. Sarja mäntineen oli kympin verran ja uusi satula puhutaan satasista. Jumia vain oli vikana.

Edit. Palat siis ovat erillisessä pitimessä ja siihen ei satulan merkki vaikuta. Näkyy olevan etusatulaakin 60mm ja 61mm, eikä pirukaan ota selvää mikä on missäkin mallissa. Omat ovat Mobiksen tekemät, mikä vissiin Hyundain omistama osatoimittaja. Etusatulat tuohon halpoja, niin varmaan kannattaa laittaa uudet jos tarvitsee.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla TRW raidetangon pää ja vielä välyksetön.

Oletko tarkemmin katsonu et onko ne suojakumit pysyny halkeamattomina? vähän semmoista vikaa noissa ollu.. Ei toki ole kuin kosmeettinen seikka siihen asti kunnes tulee läpi reikä.
 
Oletko tarkemmin katsonu et onko ne suojakumit pysyny halkeamattomina? vähän semmoista vikaa noissa ollu.. Ei toki ole kuin kosmeettinen seikka siihen asti kunnes tulee läpi reikä.
Ehjä oli pari päivää sitten kun jarrulevyt laitoin.
 
Omassa käyttövehkeessä (corsa-e) kului alkuperäiset koiranluut loppuun 40tkm ajolla, kuullostaa kyllä heikolle suoritukselle.
2009 i30 aikoinaan meni alkuperäiset koiranluut 50tkm kohdalla. Vaihtoivat takuuseen uudet ja kuulemma mennyt kaikilta muiltakin. Vissiin sattunut heikko osa.
 
Pyöränlaakerivaihtoehdot
triscan, skf, bta, egt, snr

minkä laittaisitte
 
Viimeksi muokattu:
Seurannut tätä keskustelua pitkään ja nyt tuli viimein rekisteröityä. Vastaan tullut paljon huonoja osia mutta viimeisinpänä on Gsp pyöränlaakerisarja eli valmis paketti napa/laakeri joka asennetaan vain neljällä pultilla kiinni akseliin. Vaihdoin uudet navat molemmin puolin ja toinen uutena oli valmiiksi väljä ja lisäksi pyörän pinnapultteja eivät olleet painaneet täysin paikalleen. Alkuperäisestä poiketen missä paketti on mutterilla kasassa
InShot_20240718_084852452.jpg
niin tämä on prässätty( kuvassa ruuvipenkissä on alkuperäinen ja rappusella Gsp) Jos vertaa Bta merkkisiin niin ne on ollut hyvää laatua jos ostaa navan kanssa.

DENCKERMANN jarrukenkien viimeistely huono joten joutui näyttämään rälläkkää että sopi paikalleen. Tämä oli ongelmana vain toisella puolella. Ja samalla uusin kaikki jarruosat ja muuta alas listattua osaa niin kyllä se sylettää kun vastaan tulee tämmöstä kun tuo laakeri homma oli siihen lisäksi.

Nämä sopi paikalleen:
Abe jarrurummut ok

Brempo jarrulevyt ja palat ok

Quick brake asennusosat ok

REZAW-PLAST sisälokari ok

STELLOX jarrusylinterit ok

STELLOX iskari ok

ABAKUS pyyhkijänvarsi ok

ESEN SKV keskuslukon moottori ok

Potilas Toyota Yaris vm 02
 
Jarrulevyt: Jurid vai Brembo?
Jarrupalat: Jurid, Brembo vai Ferodo?
Kallistumassa Juridin levyihin ja Ferodon paloihin.
 
Mikäs noista halvemman pään alustan osista on ns. vähiten kuraa.

OE-numerolla 12796014 pitäisi saada saab 9-3:n oikea alatukivarsi(alapallonivel väljä, jota ei voi vaihtaa yksinään).

Topran on ilmeisesti höyryävää sitä itseään, mutta mites Kamoka, Mertz, Maxgear?
 
Mikäs noista halvemman pään alustan osista on ns. vähiten kuraa.

OE-numerolla 12796014 pitäisi saada saab 9-3:n oikea alatukivarsi(alapallonivel väljä, jota ei voi vaihtaa yksinään).

Topran on ilmeisesti höyryävää sitä itseään, mutta mites Kamoka, Mertz, Maxgear?
Kamoka taitaa tehdä ihan ok tasoisia osia. En toki tiedä alatukivarsista.
 
Mikäs noista halvemman pään alustan osista on ns. vähiten kuraa.

OE-numerolla 12796014 pitäisi saada saab 9-3:n oikea alatukivarsi(alapallonivel väljä, jota ei voi vaihtaa yksinään).

Topran on ilmeisesti höyryävää sitä itseään, mutta mites Kamoka, Mertz, Maxgear?

Eiköhän noi kaikki ole samaa kuraa.
 
Bilteman liimattava suojakumi vetoakseliin ei kyllä kestänyt. Varsinkin kesällä lenti luirut rasvat pyötäkoteloon. Vaihtoon meni autokin.

Skf suojakumit ei nekään juuri kestä. Nykyään jos on vaan panta rikki, en todellakaan vaihtaisi mitään alkuperäistä kumipaljetta tarvikkeeseen. Alkuperäinen kumi kestää kyllä.
 
Bemarin tukivarsista ainakin Lemförderit on Made in Germany ja ilmeisesti ihan ZF:n tehtaalla. Vaikuttavat ihan laadukkailta.

Lemförder riippuu näemmä mallista. E90 vaihdoin reaktiotangot koska pallot ihan loppu, sieltä löytyi 2 vuotta vanhat samanlaiset Made in Malaysia Lemförderit kuin olin ostanut tilalle. Heh-heh. Alkuperäisiä TRW:iä on useammista tullut vastaan 300+tkm ajettuna, mutta noihin kärryihin nekin tulevat nykyään, ehkä jopa samasta Malesian tehtaasta kuin nämä Lemförderit.

Bremboihin tullut siirryttyä jarruosissa, Made in Italy, suunnittelijan nimi ja kuva paketissa, eikä moitteita.

Edit: Bosch pyyhkijän sulat. Aika nopeaan menivät huonoksi, tavanomaiseen tapaan yritin vetäistä kumista siivun tarkoitukseen suunnitellulla leikkurilla, "kumi" repesi. Ei jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Lemförder riippuu näemmä mallista. E90 vaihdoin reaktiotangot koska pallot ihan loppu, sieltä löytyi 2 vuotta vanhat samanlaiset Made in Malaysia Lemförderit kuin olin ostanut tilalle. Heh-heh. Alkuperäisiä TRW:iä on useammista tullut vastaan 300+tkm ajettuna, mutta noihin kärryihin nekin tulevat nykyään, ehkä jopa samasta Malesian tehtaasta kuin nämä Lemförderit.

Bremboihin tullut siirryttyä jarruosissa, Made in Italy, suunnittelijan nimi ja kuva paketissa, eikä moitteita.

Edit: Bosch pyyhkijän sulat. Aika nopeaan menivät huonoksi, tavanomaiseen tapaan yritin vetäistä kumista siivun tarkoitukseen suunnitellulla leikkurilla, "kumi" repesi. Ei jatkoon.

Mulla taas on hyviä kokemuksia Boschin sulista, muita en ole ostanutkaan hetkeen. Mitä tuo "Aika nopeaan menivät huonoksi" ikinä tarkoittaakaan.
 
Mulla taas on hyviä kokemuksia Boschin sulista, muita en ole ostanutkaan hetkeen. Mitä tuo "Aika nopeaan menivät huonoksi" ikinä tarkoittaakaan.
Samoin myös täällä. Vajaan kahden vuoden ja tänä aikana maltillisen 25tkm ajosuoritteen jälkeen vaihdoin alkukesästä uudet kun alkoi hieman raitaa jättämään, pitäisin itse ihan laatutavarana. Sulkien pyyhkimislaatua saa parannettua helposti, kun edes muutaman kerran vuodessa viitsii pyyhkäistä sulan kumin puhtaaksi esim. Lasoliin kostutetulla paperinpalalla.
 
Eiköhän noi kaikki ole samaa kuraa.

En kysynyt sitä, eikä tässä olla mitään alkuperäislaatuista varaosaa 600tkm rullattuun hakemassa.

Ja Topranilta löytyisi tuosta vielä halvempi versio joka on alumiinin sijaan prässättyä peltiä tms.
 
Kamokalla menisin. Topran ja Maxgear jää hyllylle, toi viiminen taas ihan tuntematon merkki.
 
En kysynyt sitä, eikä tässä olla mitään alkuperäislaatuista varaosaa 600tkm rullattuun hakemassa.

Ja Topranilta löytyisi tuosta vielä halvempi versio joka on alumiinin sijaan prässättyä peltiä tms.
Mihin päädytkään niin käyttöiän maksimoimiseksi käytä se alapallon suojakumi irti ja laita sinne kunnon rasvat. Näin toimimalla siitä alatukivarresta kenties porsii ensimmäiseksi ne kiinnityspisteiden kumipuslat.
 
Lemförder riippuu näemmä mallista. E90 vaihdoin reaktiotangot koska pallot ihan loppu, sieltä löytyi 2 vuotta vanhat samanlaiset Made in Malaysia Lemförderit kuin olin ostanut tilalle. Heh-heh. Alkuperäisiä TRW:iä on useammista tullut vastaan 300+tkm ajettuna, mutta noihin kärryihin nekin tulevat nykyään, ehkä jopa samasta Malesian tehtaasta kuin nämä Lemförderit.

E90 mullakin ja käsittääkseni tuossa nimenomaan Lemförder on se joka toimittaa BMW:lle osat. Toki varmaan ihan osista riippuen.
 
E90 mullakin ja käsittääkseni tuossa nimenomaan Lemförder on se joka toimittaa BMW:lle osat. Toki varmaan ihan osista riippuen.
Paitsi alkuperäiset reaktiotangot ovat TRW:tä.

Lemförder riippuu näemmä mallista. E90 vaihdoin reaktiotangot koska pallot ihan loppu, sieltä löytyi 2 vuotta vanhat samanlaiset Made in Malaysia Lemförderit kuin olin ostanut tilalle. Heh-heh. Alkuperäisiä TRW:iä on useammista tullut vastaan 300+tkm ajettuna, mutta noihin kärryihin nekin tulevat nykyään, ehkä jopa samasta Malesian tehtaasta kuin nämä Lemförderit.

Bremboihin tullut siirryttyä jarruosissa, Made in Italy, suunnittelijan nimi ja kuva paketissa, eikä moitteita.

Edit: Bosch pyyhkijän sulat. Aika nopeaan menivät huonoksi, tavanomaiseen tapaan yritin vetäistä kumista siivun tarkoitukseen suunnitellulla leikkurilla, "kumi" repesi. Ei jatkoon.

300tkm ajetut reaktiotangot löytyy täältäkin. Aiemmassa yksilössä olivat vajaat 380tkm ajetut ja suurella todennäköisyydellä alkuperäiset.

Jos edes Lemförder ei kestä, niin olisikohan uusi alkuperäinen osa suuremmalla todennäköisyydellä Saksassa valmistettu ja kestävä? Hintaa luonnollisestikin vähintään tuplat. :whistling:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 565
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom