Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Ajovaloumpio on tehty muovista. Umpion heijastinpinta voi alkaa hilseillä. Kai se liika lämpö voi myös vaurioittaa projektivalojen heijastimia. Ei tuo 10W suurempi lämpökuorma pitäisi tuottaa ongelmia.
 
Minkälaisia ongelmia tuo suurempi lämmöntuotto voi aiheuttaa?

Olishan noissa se selkeä etu näihin plussapolttimoihin verrattuna, että keston pitäisi olla speksien mukaan ihan eri luokkaa.
Heijastinpinta voi kulua ja tummua nopeammin. Etenkin projektoriumpioissa tuo on jossain määrin ongelma 55W-polttimoillakin. Jos taas autossa on esim. kuumille kesäkeleille päiväajovalot, niin se auttaa aika paljon.
 
Minkälaisia ongelmia tuo suurempi lämmöntuotto voi aiheuttaa?

Olishan noissa se selkeä etu näihin plussapolttimoihin verrattuna, että keston pitäisi olla speksien mukaan ihan eri luokkaa.
10w ei vaikuta mihinkään, mutta jos se teho vaikka "tuplataan" niin se 100w lamppu varmasti aiheuttaa tuhoa muovisessa umpiossa.
 
Ei kannata puhua absoluuttisesta lukemasta ja sanoa, että "ei vaikuta mihinkään" kun todellisuudessa tehon nousu 55 -> 65W on melkein 20% enemmän tehoa -> enemmän lämpöä.
 
Ei kannata puhua absoluuttisesta lukemasta ja sanoa, että "ei vaikuta mihinkään" kun todellisuudessa tehon nousu 55 -> 65W on melkein 20% enemmän tehoa -> enemmän lämpöä.

Tuskin H18-umpioissa on käytetty kestävämpiä materiaaleja. Ei tuolla lämmönnousulla ole merkitystä reaalimaailmassa.
 
Tuskin H18-umpioissa on käytetty kestävämpiä materiaaleja. Ei tuolla lämmönnousulla ole merkitystä reaalimaailmassa.
Ajovaloumpioiden heijastimien ikääntyminen on ihan todellinen ilmiö ja se johtuu käytännössä polttimon palamisesta ja sen tuottamasta valosta ja etenkin lämmöstä.

On väärin sanoa, että sillä ei ole "reaalimaailmassa" merkitystä kun sillä on.

Se, että miten paljon riippuu autosta ja umpiovalmistajan taidosta mitoittaa umpion lämmönkesto vastaamaan polttimon lämmöntuottoa. Osa varmaan kestää ongelmitta mutta voi hyvin olla että jonkun auton heijasin ei kestä ja lopputuloksena on vielä surkeammat valot kuin ne oli ennen h7-h18 muunnosta.

Ok, umpioon voitaisiin laittaa lasinen etu"lasi" ja tehdä heijastin yms. kokonaan metallista. Käytännössä nykyään molemmat on kuitenkin muovia jonka lämmönkesto on rajallinen.
 
Ajovaloumpioiden heijastimien ikääntyminen on ihan todellinen ilmiö ja se johtuu käytännössä polttimon palamisesta ja sen tuottamasta valosta ja etenkin lämmöstä.

On väärin sanoa, että sillä ei ole "reaalimaailmassa" merkitystä kun sillä on.

Se, että miten paljon riippuu autosta ja umpiovalmistajan taidosta mitoittaa umpion lämmönkesto vastaamaan polttimon lämmöntuottoa. Osa varmaan kestää ongelmitta mutta voi hyvin olla että jonkun auton heijasin ei kestä ja lopputuloksena on vielä surkeammat valot kuin ne oli ennen h7-h18 muunnosta.

Ok, umpioon voitaisiin laittaa lasinen etu"lasi" ja tehdä heijastin yms. kokonaan metallista. Käytännössä nykyään molemmat on kuitenkin muovia jonka lämmönkesto on rajallinen.

Ei ole merkitystä. H7-umpiot yleensä isompia ja autot tehdään umpioineen toimimaan myös lämpimimmissä maissa.
 
Itsellä oli 150tkm ajetussa autossa projektorin heijastinpinta jo selvästi tummunut lämmön takia. Ei muuten saanut enää kovin hyvää valotehoa niistä ulos, vaikka pesin linssit ja hioin ulkopinnan. 180tkm ajetussa autossa oli isot heijastinumpiot ja siinäkin oli molemmissa umpioissa polttimon yläpuolella palamisjäljet.

Ei 55W ja 65W -polttimoiden välillä valtavaa eroa ole, mutta prosentuaalisesti lämmöntuotto kuitenkin nousee melkein 20%. Teoriassa se siis nopeuttaa heijastinpinnan kärähtämistä, mutta käytännön vaikutusta on vaikea arvioida. Jos autossa on kesäkeleille päiväajovalot, niin niitä kannattaa käyttää. Lisävaloissa taas olen surutta käyttänyt 80W ja 100W -polttimoita.

Jopa 35W xenoneilla projektorin heijastinpinta voi olla paljon ajetussa autossa jo aika tumma. Moni on vaihdellut uusia projektoreita koko umpion sijaan. Ledeissä on se hyvä puoli, että eivät juuri himmene, eikä heijastinpinta käryä. Nykyisessä lähes 200tkm ajetussa autossa tehdasledit ovat vielä oikein kirkkaat. Suurimmat vaikuttajat valotehon heikkenemiseen ovat varmaankin umpion ulkopinnan kuluminen ja sisäpuolelle mahdollisesti kertyvä pöly.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 65W vs 55W pelottaa, niin voi kesällä vaihtaa vaikka 55W polttimot tilalle. 55W polttimot umpioissa kesällä käyttävät umpiota varmasti kuumempana kuin 65W polttimot syksyllä/talvella.
 
Enemmän prosentteja = vähemmän kestoa. Et voi valita halogeeneilla samaan aikaan isompaa valotehoa ja yhtä pitkää kestoa, kuin vakiopolttimilla. Ellet sitten itse rakenna, tai autosta pysty koodaamaan, pienempää jännitettä sillon, kun on valoisaa.
Jälkimmäiseen osuuteen on jo aika vakiintunut ratkaisu, eli ei polteta niitä ajovaloja silloin kun on valoisaa ja siitä on pelkkää haittaa.
 
Jälkimmäiseen osuuteen on jo aika vakiintunut ratkaisu, eli ei polteta niitä ajovaloja silloin kun on valoisaa ja siitä on pelkkää haittaa.

Näkyvyys tai siis jotta näkyy on aina plussaa valoisuudesta riippumatta. Vaikka itsekin olen aika "ekohippi" niin päivävaloja ei olisi pitänyt koskaan keksiä. Päästöjen takia (=verojen) nuokin kehitettiin.
 
Näkyvyys tai siis jotta näkyy on aina plussaa valoisuudesta riippumatta. Vaikka itsekin olen aika "ekohippi" niin päivävaloja ei olisi pitänyt koskaan keksiä. Päästöjen takia (=verojen) nuokin kehitettiin.
Jutun juju onkin siinä, että ne erilliset päiväajovalot näkyvät muille(ilmaisevat ajoneuvon sijainnin ja läsnäolon) paremmin kuin lähivalot, olivat lähivalot sitten normaalit tai kusisesti aikanaan päiväkäyttöön himmennetyt joita ei olisi koskaan pitänyt keksiä. Päiväajovaloilla tavoitellaan hajavaloa ja "häikäisyä" siinä missä lähivaloilla pyritään välttämään sitä. Vasta hämärässä ne lähivalot ja niiden näkyvä valokeila näyttää ajoneuvoa paremmin kuin päiväajovalo.

Ajovalokeskustelun ollessa kyseessä tällä ei ole tietysti tekemistä pimeiden perien kanssa. Minullakin on auto jossa lähtökohtaisesti perä on pimeänä elleivät ajovalot pala. Asia on luonnollisesti korjattu turvallisuuden ohella jo järjen ja ammattimiehen kunnian takia.
 
Jälkimmäiseen osuuteen on jo aika vakiintunut ratkaisu, eli ei polteta niitä ajovaloja silloin kun on valoisaa ja siitä on pelkkää haittaa.
Joo silloin tuollaiset +200% polttimotkin voi varmaan kestää ihan kohtuullisen pitkään. Omassa autossa ei ole mitään päiväajovaloja, niin vähän turhan äkkiä kuluisivat, kun palavat päivälläkin ajaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 645
Viestejä
4 537 782
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom