Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Sopivuus heijastinumpioihin on täysin sattumankauppaa. Voi olla ihan hyvä, tai sitten voi olla hirveät. Linssiumpioilla on parempi todennäköisyys olla hyvä.

Hain nuo itse juuri h7:na Skoda Fabia III:n valoihin ja kunhan ehtisi testata millainen kuvio tulee niin voisi harkita että laittaako sekä lyhyisiin ja pitkiin vai vain pitkiin.

Ahkeroiduin sen verran, että asentelin nuo kokeeksi pitkien polttimoiksi tälläiseen tupla-heijastinumpioon
1726507404745.jpeg

Tuota mk3 Fabiaa on ilmeisesti tehty myös linssilähivalolla mutta tämä lienee paremmin varusteltujen mallien yksinoikeut(monte carlo yms, oma on Style eikä siinä ole linssejä)

Jo pelkästään pitkän tilalle laittamalla huomaa, että lähivaloihin noita ledejä ei ole syytä laittaa. Ihan jo halogeenillakin tulee hajavaloa jonkin verran lähivaloilla ja kaukovaloilla ja kun kaukovalopolttimoksi vaihtoi ledin niin valoteho ja hajavalon määrä kasvoi melkolailla samassa suhteessa.

Eli odotettavissa on, että lähivaloissa saisi paremmat valot mutta myös enemmän hajavaloa ja enemmän häikäisyä muille autoilijoille -> ei jatkoon.

Kaukovaloissahan ei häikäisyllä juurikaan ole väliä koska keulalla saa muutenkin olla melkeinpä minkälaiset auringot tahansa, joten testaillaan jonkin aikaa noita kaukovaloina. Valoa on selvästi enemmän ja sen sävy on reilusti vaaleampaa joten syksyn pimeillä keleillä noista voi hyvinkin olla hyötyä.

Muuten asentaisin keulalle lisävalon, mutta sitä ei oikein saa siististi mihinkään vaan pitäisi käytännössä laittaa kilpitelineellä kilven yläpuolelle, jolloin valo törröttää keulalta aika reilusti. Joitakin ei häiritse, joitakin häiritsee. Itseäni hieman joten mennään toistaiseksi tällä.

Ja lienee sanomattakin selvää, että täysin laittomathan nuo suomessa on ja katsastuksessa tulisi hylky jos leimalle menisi nuo paikallaan ja katsuri ei ole täysin unessa.
Vaihto oli sen verran helppo tehdä pitkiin, että muutaman minuutin homma vaihtaa halogenit takaisin katsastukseen tarvittaessa.
 
Tulipa itselläkin harjoitettua polttimojumppaa tälle päivää ja vaihdettua heijastinumpioiden lähivaloihin kaksi vuotta vanhojen H7 Osram Night Breaker Silver (uutena 1500lm valovirta) tilalle modatut Osram Original sarjan H18 (1700lm valovirta) polttimot. En suorittanut "seinää vasten" vertailua mutta hämärän tultua pikaisen taajama-ajolenkin perusteella ihan vastaava kusenkeltainen sävy on noissa H18 polttimoissakin ja subjektiivisesti arvioituna ei mainittavaa lisää valomäärässä. Taidan huomenissa käydä arpomassa Motonetin hyllystä jotkut "plussapolttimot" joilla kenties saisi talveksi edes vähän valkoisemmaksi tuota valon värisävyä.
 
Muuten asentaisin keulalle lisävalon, mutta sitä ei oikein saa siististi mihinkään vaan pitäisi käytännössä laittaa kilpitelineellä kilven yläpuolelle, jolloin valo törröttää keulalta aika reilusti. Joitakin ei häiritse, joitakin häiritsee. Itseäni hieman joten mennään toistaiseksi tällä.
Kirkkaat ledit pitkiin ja itse laitoin led barin maskin taakse. Ei näy mutta ajaa asiansa ;)
 
Kirkkaat ledit pitkiin ja itse laitoin led barin maskin taakse. Ei näy mutta ajaa asiansa ;)

Kilven yläpuolella oleva maski on tuossa niin umpinainen, että valosta tulee läpi ehkä 50% jos sitäkään.

Tuli tutkailtua enemmän tuota valohommaa myös ja vähän houkuttaisi googlailla lisää että onko linssiumpion vaihto kuinka heittämällä tapahtuva. Molemmissa on siis h7+h7 per puoli eli sähköisesti ei radikaalia eroa. Toki umpiot maksaa useamman satasen eli pitäisi olla 100% varmuus, että menee heittämällä.

Harmillista joka tapauksessa, että hyvä näkeminen on valmistajille niin yhdentekevä ominaisuus. Välillä jossain TM:n testissä uusissakin autoissa aivan totaalisen surkeat valot, joskin taas sitten leditekniikalla mennään parhaimmillaan aivan eri sataluvuille mitä koskaan on päästy volvoissa, saabeissa tai muissa.
 
Kilven yläpuolella oleva maski on tuossa niin umpinainen, että valosta tulee läpi ehkä 50% jos sitäkään.

Tuli tutkailtua enemmän tuota valohommaa myös ja vähän houkuttaisi googlailla lisää että onko linssiumpion vaihto kuinka heittämällä tapahtuva. Molemmissa on siis h7+h7 per puoli eli sähköisesti ei radikaalia eroa. Toki umpiot maksaa useamman satasen eli pitäisi olla 100% varmuus, että menee heittämällä.

Harmillista joka tapauksessa, että hyvä näkeminen on valmistajille niin yhdentekevä ominaisuus. Välillä jossain TM:n testissä uusissakin autoissa aivan totaalisen surkeat valot, joskin taas sitten leditekniikalla mennään parhaimmillaan aivan eri sataluvuille mitä koskaan on päästy volvoissa, saabeissa tai muissa.
Oletko mitannut jännitteen polttimon kannalta valot päällä? Moniin VAG-konsernin autoihin voi ohjelmoida lisää jännitettä valoille. Itse nostin ajovalojen jännitettä edellisessä B7 Passatissa 2 voltilla ja kyllä muuten kirkastuivat. Linssiumpiot eivät välttämättä hirveästi paranna tilannetta, kun ei tiedä, miten hyvin led-polttimo niissä toimii. Ulkonäöllisesti myös omasta mielestä Facelift-heijastinumpiot näyttävät paremmalta. Jos taas päädyt käytettyihin linssiumpioihin, niin projektoreissa polttimon lämpö himmentää aika tehokkaasti heijastinpintaa.

Hyvät valot on kyllä Suomessa tärkeä asia. Itsellä oli aikanaan 2010 Octavia, johon en saanut millään hyviä lähivaloja. Epäilen, että heijastinpinta projektoreissa alkoi jo tummumaan. Lisävalot vain tuntuivat pahentavan tilannetta, kun lähivaloille vaihtaessa iski pimeys. Nykyisessä Octaviassa taas on ihan tehtaalta ledit ja siihen päälle vielä itse asennettu ledipaneeli. Pimeällä ajo on oikein miellyttävää, kun tie ja pientareet ovat täynnä valkoista valoa. Myös kaupungin syyssateissa tykkään, kun erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät selvästi. Halogeneihin ei tee enää mieli palata.
 
Oletko mitannut jännitteen polttimon kannalta valot päällä? Moniin VAG-konsernin autoihin voi ohjelmoida lisää jännitettä valoille. Itse nostin ajovalojen jännitettä edellisessä B7 Passatissa 2 voltilla ja kyllä muuten kirkastuivat.

Hyvä muistutus, pitääpä tarkistaa ja tarvittaessa katsoa saako koodailtua lisää kun tuli tuo OBDEleven palikka hankittua myös.
 
Tämmöinen mainos tuli vastaan. Kuvassa mainitaan, että kyseessä on lähivalojen keila. Näkee muuten vastaantulijat pelkkiä tähtiä, kun ajaa tuollaisilla valoilla vastaan :D

1000021056.jpg


Täällä seudulla ajelee yksi vanha Nissan Micra, johon on lyöty rihlattuihin heijastinumpioihin jotkut 10000 lumenin ledit. Valokeila on kuin pitkissä ja pariin kertaan olen tarjoillut lisävaloa kuskin naamalle. Nyt on sentään vähän parempi tilanne, kun toinen puoli valoista on pimentynyt ja Micra ajelee yksisilmäisenä.
 
Vähän kiinnostaisi kokeilla Philipsejä emännän kolmoskoppaisen fl-octavian pitkiin valoihin. Normaalisti olen aina asentanut lisävalon uuteen autoon, mutta nyt voisikin kokeilla uutta tyyliä. Alkuperäiset halogeenit ovat aivan umpisurkeat, eli pitkät valot eivät juurikaan paranna näkyvyyttä lähivaloihin verrattuna. Laittomathan nuo olisivat, mutta eipähän tuo kaukovaloissa haittaa yhtään.
 
Laitoin ite nyt tilaukseen Alista nuo täälläkin muutamaan otteeseen kehutut Novsightin N67:t (olikohan 55€ posteineen).

Nyt tuossa heräsikin kysymys kun tuossa ilmoitetaan wateiksi 140W? Kestääkö tuommonen muovinen umpio tuommosta tehoa? Vai onko nuo jotain "Kiinan" watteja? Autossa "projektori umpiot" niin voisin olettaa ettei hajavaloa kovin tulisi tai mitä nyt olen täältä ja muualta lukenut? Pitää toki kaverin kanssa testailla ja ajella vastakkain niin voi kertoa tuleeko liikaa hajavaloa ja häikäseekö. Pitää samalla käydä hakemassa motonetistä varuiksi ihan normaalit H7:t hanskalokeroon, ei ihan hirveä luotto ole noihin kiinalaisiin :lol: (toki varmasti hyviä tuotteita tekevät pilvin pimein, mutta kun puhutaan ajovaloista niin...)

Nappasin nämä pois keväällä katsastuksen ajaksi ja unohdin haskalokeroon. Laitoin nyt paikalleen kun illatki alkaa jo hämärtää ja yllätys yllätys toinen valo pimeänä :sori: Luulin tilanneeni virallisesta kaupasta(AE), mutta eihä tuo ollukkaan mikään virallinen vaan joku myyjä. Viikon verran laittanu päivittäin viestejä, että mitäs tehdään kun on 2 vuoden takuu. Eikä mitään vastausta.. Olisko tässä nyt ne kuuluisat "oppirahat" sitten maksettu :lol:
 
Jo pelkästään pitkän tilalle laittamalla huomaa, että lähivaloihin noita ledejä ei ole syytä laittaa. Ihan jo halogeenillakin tulee hajavaloa jonkin verran lähivaloilla ja kaukovaloilla ja kun kaukovalopolttimoksi vaihtoi ledin niin valoteho ja hajavalon määrä kasvoi melkolailla samassa suhteessa.

Testasin nyt kuitenkin näitä ledi-h7:ja myös lähivaloissa ja hirveäthän ne oli. Hajavalon määrä kasvoi liikaa ja lähivalon hieman epätarkka raja jo halogeneilla muuttui vielä epätarkemmaksi.

Täytyy vissiin muut kikat kokeilla lähivalojen parantamiseksi ennen ledejä, noilla en kehtaisi yleisessä liikenteessä ajaa. (enkä aja)
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin olen kehunut täällä Philips Ultinon Access H7 polttimoita. Muuten ovat hyvät mutta eivät nämä näköjään kestä. Asennettu paikoilleen 22.7. ja eilen pimeni toinen. Pitänee takuuseen koittaa..
 
Mitä suosittelette Audi A3 8P pitkiin valoihin? (heijastin, h7, polttimovalvonta/can).

Onko noissa LED-polttimoissa sellasia et kuvio toimii pitkissä. Ei siis tarvetta millekään leveämmälle keilalle...

Plussapolttimot vaan kiinni?
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Osram Night Breaker Silver H7 on nyt vaikuttaneet syksyn pimetessä ihan hyvältä oman auton lyhyissä. Valoa riittää ihan kivasti, mutta näissä pitäisi kuitenkin olla ihan kohtuullinen käyttöikä.

Lifespan B3: 330 hr
Lifespan Tc: 550 hr
Ilmeisesti tuo B3 tarkoittaa sitä, että siihen mennessä 3% polttimoista on palanut, ja Tc vastaavasti sitä, että 63% on palanut. Pitäisi siis kestää vähintään 300 tuntia ellei satu tosi huono tuuri tai jo asentaessa mennyt jotain pieleen (esim. rasvaa polttimon pinnalle tms.). Todennäköisesti enemmänkin.

Näköjään on uutuutena myös 220%, mutta siinä B3 vain 150 ja Tc vain 250 tuntia. Ei oikein houkuttele, ei välttämättä kestäisi maltillisella ajomäärälläkään edes vuotta. Ehkä silloin, jos olisi sen verran uusi auto, että siinä olisi erikseen päiväajovalot, jolloin noita ei tarvisi polttaa turhaa valoisalla.
 
Kia kippoon pitäisi saada uudet H4 polttimot. Pitäisi päättää kumpaa ottaisi: osramin night breaker 220% vai philipsin racingvisioniin 200%? Molemmat käsittääkseni kirkaimmat mitä tiellä saa käyttää? Led.polttimoita ei nyt jaksaisi innostua..
Ps.8v ikäinen auto niin ajoumpiot enemmän ja vähemmän haalistuneita. Paranisko ajovalojen keilat/määrä jos umpiot kiillottaisi puhtaaksi?
 
Kia kippoon pitäisi saada uudet H4 polttimot. Pitäisi päättää kumpaa ottaisi: osramin night breaker 220% vai philipsin racingvisioniin 200%? Molemmat käsittääkseni kirkaimmat mitä tiellä saa käyttää? Led.polttimoita ei nyt jaksaisi innostua..
Ps.8v ikäinen auto niin ajoumpiot enemmän ja vähemmän haalistuneita. Paranisko ajovalojen keilat/määrä jos umpiot kiillottaisi puhtaaksi?
Varmasti kannattaa kiillottaa .
 
Vaikuttaako ksenoneilla nuo valmistajien +XXX% luvut kestävyyteen samalla tavalla kuin halogeeneissa ?
 
Vaikuttaako ksenoneilla nuo valmistajien +XXX% luvut kestävyyteen samalla tavalla kuin halogeeneissa ?
Kestosta en tiedä.. Ei pitäisi, koska +xxx% valovoimaa on vaan xenon tekniikalla jokseenkin mahdotonta saada polttimoa vaihtamalla. Sitä värilämpötilaa voidaan säätää, mutta kirkkauden määrää käytännössä vain ballasti.

Todennäköisesti se extrakirkas xenon lamppu on sen sijaan tarkemmalla toleranssilla tehty, kuten halogeenikin, ja jotain hyötyä voi saada siitä että valo on keskittynyt tarkemmin polttopisteeseen.
 
Eipä siitä +200% polttimosta juurikaan enempää valoa tule kuin normaalista polttimosta. Halogeenipolttimon valovirta on määritelty jossain standardissa 1500 lm +-x%, eikä lailliset polttimot ylitä tätä. Plussapolttimoissa valo toki kohdistuu paremmin tielle.
 
Eipä siitä +200% polttimosta juurikaan enempää valoa tule kuin normaalista polttimosta. Halogeenipolttimon valovirta on määritelty jossain standardissa 1500 lm +-x%, eikä lailliset polttimot ylitä tätä. Plussapolttimoissa valo toki kohdistuu paremmin tielle.
Kyllä ne antavat ihan silminnähden enemmän valoa, ei 200%, mutta ihan selvä se ero on, varsinkin jos auton lamppujännite on hieman matala.

Siinä standardissa on aika paljon pelivaraa, osittain johtuen ihan sen käytetyn tekniikan ominaisuuksista, alkaen nyt ihan siitä että 55W lamppu ei ole 55W tehoinen.
 
Kyllä ne antavat ihan silminnähden enemmän valoa, ei 200%, mutta ihan selvä se ero on, varsinkin jos auton lamppujännite on hieman matala.

Siinä standardissa on aika paljon pelivaraa, osittain johtuen ihan sen käytetyn tekniikan ominaisuuksista, alkaen nyt ihan siitä että 55W lamppu ei ole 55W tehoinen.
On niissä suuria eroja. Joskus kun olin vielä duunarina, niin pomo osti autoon jotkut longlife-polttimot. Laitoin omaan piikkiin syksyllä night breakerit, kun ei niillä vaan nähnyt ajaa.
Nykyään olen syksyllä laittanut uudet night breakerit tms, ne kestää kevääseen, sitten halpikset takas ja taas syksyllä uudet huippupolttimot.
Valotehon ero on järjetön, varsinkin kun käytännössä joka päivä näen peuroja tien varrella/ tiellä, niin en viitsi noissa säästellä.
 
Kävin katsastamassa auton ja ensimäistä kertaa tuli korjauskehoitus led-polttimoista. Ovatkohan tarkentamassa linjaa vai sattuikohan vaan tarkempi katsastaja. Lisävaloa ja lähivaloka jos olisi tutkinut, niin olisi huomannut referenssien ylittyvän 5:lla.
 
Kävin katsastamassa auton ja ensimäistä kertaa tuli korjauskehoitus led-polttimoista. Ovatkohan tarkentamassa linjaa vai sattuikohan vaan tarkempi katsastaja. Lisävaloa ja lähivaloka jos olisi tutkinut, niin olisi huomannut referenssien ylittyvän 5:lla.
Tai sitten on aikaisemmin osunut kohdalle puupäitä? Jos kyse on ajovalojen jälkiasennussarjasta, niin nehän kuuluukin hylätä.
 
Kävin katsastamassa auton ja ensimäistä kertaa tuli korjauskehoitus led-polttimoista. Ovatkohan tarkentamassa linjaa vai sattuikohan vaan tarkempi katsastaja. Lisävaloa ja lähivaloka jos olisi tutkinut, niin olisi huomannut referenssien ylittyvän 5:lla.
Johtuu varmaan monesta seikasta.. Yksi voi olla se että valokeilan rajaus ei ole enää niin selkeä kuin aiemmin, joka voi johtua ihan liasta.. Toinen tekijä on se että yksittäisten inssien hylkäysprosentteja seurataan. Jotkut seuraavat itse, joskus pomot seuraa, virallisesti myös traficom seuraa, käytännössä vain asematasolla. Jos se hylkäysprosentti on "liian pieni" voi inssi oma-aloitteisesti, tai pomon kehoituksesta alkaa tarkemmin kaivamaan syitä hylätä auto.
Tai sitten on aikaisemmin osunut kohdalle puupäitä? Jos kyse on ajovalojen jälkiasennussarjasta, niin nehän kuuluukin hylätä.
Aika iso osa insseistä kuitenkin katsoo tuollaisissa asioissa sitä valokuviota, ja käyttää omaa järkeään.
 
Vaikka noissa plussapolttimoissa valovirta ei olisikaan juuri suurempi, niin kyllä niillä vain tuntuu näkevän paremmin, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin. Jos joku ei usko, niin voi vaikka itse kokeilla. Ei nuo ihan huuhaata ole.

Käyttöiän kustannuksellahan tuo on valitettavasti saavutettu. Näyttää siltä, että mitä enemmän plus prosentteja, niin sitä lyhyempi on myös keskimääräinen käyttöikä. Nämä osramin night breaker silverit tuntuu tosiaan olevan ihan ok kompromissi. Toisaalta tuo voisi myös olla ihan hyvä strategia, että syksyllä uudet +200% paikoilleen, keväällä jotkin halpikset tilalle kesäksi, ja seuraavana syksynä taas uudet +200%. Kyllä nuo nyt talven kestää ellei aja tosi paljon.

Nämä plussapolttimot on aika helppo, halpa ja myös laillinen tapa saada vähän paremmat valot autoon. Lisävalot on tietenkin toinen, mutta jos ajot on pääasiassa taajamissa ja vilkkailla maanteillä, niin eihän noita pitkiä välttämättä pääse edes kovin paljoa käyttämään. Ja sen johdosta lyhyilläkin olisi kiva nähdä jotain. Ehkä noissa lisävaloissa on järkeä, jos ajaa paljon joitain syrjäseutujen hiljaisia teitä, mutta muussa tapauksessa nämä plus polttimot on ehkä parempi sijoitus rahoille kuin lisävalot. Toki jos raha polttelee taskussa, niin mikseipä molemmat.
 
Kia kippoon pitäisi saada uudet H4 polttimot. Pitäisi päättää kumpaa ottaisi: osramin night breaker 220% vai philipsin racingvisioniin 200%? Molemmat käsittääkseni kirkaimmat mitä tiellä saa käyttää? Led.polttimoita ei nyt jaksaisi innostua..
Ps.8v ikäinen auto niin ajoumpiot enemmän ja vähemmän haalistuneita. Paranisko ajovalojen keilat/määrä jos umpiot kiillottaisi puhtaaksi?
Alkusyksystä oli sama pohdinta näiden kahden välillä. +220% Osramit taisi olla silloin juuri tulleet pihalle tai olisi ainakin mennyt tilaushommaksi. Youtubesta katsoin vertailuvideon ja ulkomuistista oma syy +200% Racing visioneihin päätyminen oli lähes sama valoteho, mutta Osramien värisävyy oli kuitenkin muuttunut hieman keltaisemmaksi. Hinta ja saatavuus puolsi myös Philipsejä ja tiesi mitä ostaa.

Muita kuin +200% polttimoita ei tule nykyään enää käytettyäkään, kun Etelä-Suomessa pääsee harvoin pitkiä käyttämään. H7 +200% polttimot on kestänyt tähän saakka 15k km/v ajomäärällä vuoden verran ja taas sai totuttuun tapaan vaihtaa vaihtaa syksyllä uudet. Omaan makuun pari kymppiä lisää tehokkaista halogeeneistä on halpa hinta muuhun autoilun kuluihin nähden.
 
Aika iso osa insseistä kuitenkin katsoo tuollaisissa asioissa sitä valokuviota, ja käyttää omaa järkeään.
Hyvänä päivänä voi joku sormien läpi katsoa, kuten montaa muutakin asiaa, mutta ihan päivänselvä rikehän tuo on kuitenkin loppujen lopuksi, ei siinä mitään tulkinnanvaraisuutta ole. Ei siitä tullutta korjauskehotusta mitenkään yllätyksenä tai vittuiluna voi ottaa.
 

Kestosta en tiedä.. Ei pitäisi, koska +xxx% valovoimaa on vaan xenon tekniikalla jokseenkin mahdotonta saada polttimoa vaihtamalla. Sitä värilämpötilaa voidaan säätää, mutta kirkkauden määrää käytännössä vain ballasti.

Todennäköisesti se extrakirkas xenon lamppu on sen sijaan tarkemmalla toleranssilla tehty, kuten halogeenikin, ja jotain hyötyä voi saada siitä että valo on keskittynyt tarkemmin polttopisteeseen.

Eipä siitä +200% polttimosta juurikaan enempää valoa tule kuin normaalista polttimosta. Halogeenipolttimon valovirta on määritelty jossain standardissa 1500 lm +-x%, eikä lailliset polttimot ylitä tätä. Plussapolttimoissa valo toki kohdistuu paremmin tielle.

Selvä. Kysyin lähinnä siksi kun nuo Osram Night Breaker +220% ovat järkevän hintaisia (132€) D3S-tyypissä verrattuna moniin "peruspolttimoihin". Omiin kokemuksiin perustuen ihan "tavallisillakin" saa tarpeeksi valoa vrt halogeenit.
 
Johtuu varmaan monesta seikasta.. Yksi voi olla se että valokeilan rajaus ei ole enää niin selkeä kuin aiemmin, joka voi johtua ihan liasta.. Toinen tekijä on se että yksittäisten inssien hylkäysprosentteja seurataan. Jotkut seuraavat itse, joskus pomot seuraa, virallisesti myös traficom seuraa, käytännössä vain asematasolla. Jos se hylkäysprosentti on "liian pieni" voi inssi oma-aloitteisesti, tai pomon kehoituksesta alkaa tarkemmin kaivamaan syitä hylätä auto.

Aika iso osa insseistä kuitenkin katsoo tuollaisissa asioissa sitä valokuviota, ja käyttää omaa järkeään.
Ostin huvikseni normaalin polttimon ja vertailin. Valon väri on varmaan herättänyt katsastusmiehen mielenkiinnon. LED on paljon viileämmän sävyinen. Valokuvio on LED:llä parempi ja hajovaloa varsinkin ylöspäin on vähemmän. Valokuvion yläreuna leikkautuu terävämmin.

Huomautuksia saa tulla kolme ja nyt mentiin yhdellä, joten nämä saavat jäädä paikalleen
 
Kyllä ne antavat ihan silminnähden enemmän valoa, ei 200%, mutta ihan selvä se ero on, varsinkin jos auton lamppujännite on hieman matala.
Ilmeisesti maksimi on 1500+10% eli 1650 lm*. Silmä tietysti näkee mitä näkee ja siihen liittyy FOM-luku, joka kuvaa mihin tiellä valoa kohdistuu. Tätä luku vertaillessa saadaan noita +200% tuloksia. Tosin kukaan ei tiedä mikä on standardipolttimo, johon verrataan.

Siinä standardissa on aika paljon pelivaraa, osittain johtuen ihan sen käytetyn tekniikan ominaisuuksista, alkaen nyt ihan siitä että 55W lamppu ei ole 55W tehoinen.
Juu, ilmeisesti kolmen watin ylitys sallitaan eli 58 W*.

*Standardin EN IEC 60809:1995 mukaan näin. Tuskin nuo ovat löystyneet, vaikka standardin uusin versio on vuodelta 2021.
 
Ilmeisesti maksimi on 1500+10% eli 1650 lm*. Silmä tietysti näkee mitä näkee ja siihen liittyy FOM-luku, joka kuvaa mihin tiellä valoa kohdistuu. Tätä luku vertaillessa saadaan noita +200% tuloksia. Tosin kukaan ei tiedä mikä on standardipolttimo, johon verrataan.


Juu, ilmeisesti kolmen watin ylitys sallitaan eli 58 W*.

*Standardin EN IEC 60809:1995 mukaan näin. Tuskin nuo ovat löystyneet, vaikka standardin uusin versio on vuodelta 2021.
Käytännnössä vaan se lampun käyttöjännite vaihtelee 10 ja 15V välillä autosta riippuen, joka myös tuottaa rankasti erilaisia tehoja
 
Käytännnössä vaan se lampun käyttöjännite vaihtelee 10 ja 15V välillä autosta riippuen, joka myös tuottaa rankasti erilaisia tehoja
Sama jännite polttimon kannalle tulee riippumatta siitä, onko kyseessä plussapolttimo vai plussaton.
 
Ostin huvikseni normaalin polttimon ja vertailin. Valon väri on varmaan herättänyt katsastusmiehen mielenkiinnon. LED on paljon viileämmän sävyinen. Valokuvio on LED:llä parempi ja hajovaloa varsinkin ylöspäin on vähemmän. Valokuvion yläreuna leikkautuu terävämmin.

Huomautuksia saa tulla kolme ja nyt mentiin yhdellä, joten nämä saavat jäädä paikalleen
Hämmentävää. Nykyisen lain mukaan pitäisi tulla suoraan hylky leimasta. Ennen vanhaan tuli muikkari.
 
Sama jännite polttimon kannalle tulee riippumatta siitä, onko kyseessä plussapolttimo vai plussaton.
No ei ihan, mutta epärevelanttia, normaali 55W ajovalolamppu onkin äkkiä 70W tehoinen vähän korkeammalla, mutta silti normaalilla jännitteellä.
 
No ei ihan, mutta epärevelanttia, normaali 55W ajovalolamppu onkin äkkiä 70W tehoinen vähän korkeammalla, mutta silti normaalilla jännitteellä.
Typerää saivartelua ja maalitolppien siirtelyä.

Standardi (tai oikeastaan normi) sallii 55 W polttimolle max 58 W tehon 13,2 voltin jännitteellä. Se ei riipu polttimon polttimon prosenteista, eikä auton tarjoilemasta jännitteestä.
 
Kia kippoon pitäisi saada uudet H4 polttimot. Pitäisi päättää kumpaa ottaisi: osramin night breaker 220% vai philipsin racingvisioniin 200%? Molemmat käsittääkseni kirkaimmat mitä tiellä saa käyttää? Led.polttimoita ei nyt jaksaisi innostua..
Ps.8v ikäinen auto niin ajoumpiot enemmän ja vähemmän haalistuneita. Paranisko ajovalojen keilat/määrä jos umpiot kiillottaisi puhtaaksi?
Ei juurikaan. Heijastinpinta kulunut.
 
Typerää saivartelua ja maalitolppien siirtelyä.

Standardi (tai oikeastaan normi) sallii 55 W polttimolle max 58 W tehon 13,2 voltin jännitteellä. Se ei riipu polttimon polttimon prosenteista, eikä auton tarjoilemasta jännitteestä.
Ei tässä nyt mitään tolppia siirrellä, kun tuosta on kokoajan ollut kyse, se teho on määritelty tietyllä jännitteellä, mutta jännite ei ole käytännössä vakio. Mä muistelen että se ei olisi ollut 55W@13,2V, mutta en nyt tuota ala kiistämään.

E: Kiistänpähän kuitenkin.. se normi on 55W@12V, mutta tuo 13,2V on jokin määritelty käyttöjännite, se teho saa olla ja onkin isompi tuolla 13,2V jännitteellä.

Mutuna sanoisin että noiden extrakirkkaiden lamppujen yksi juju on se että ne antaa suuremman tehon matalammalla jännitteellä, koska käytännössä iso osa heikkoista ajovaloista on seurausta ainakin osittain matalasta jännitteestä.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 279
Viestejä
4 550 807
Jäsenet
74 951
Uusin jäsen
draoan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom