Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Kiinnostaisi kyllä itseänikin tietää, että paljonko tuollaisesta on sitten oikeasti hyötyä? Jos on noin syvällä maskin takana piilossa, niin luulisi että hyöty ei ole enää hirveän suuri.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten maskin takan olevan lisävalon puhdistaminen tapahtuu?
Edellisessä kotterossa oli. Ei se juuri sotkeutunut, autoa pestessä puhdistuu samalla, pieni kompromissi valotehon suhteen, mut eipä kai jäätynytkään koskaan vs. kilvenpäällä.
 
Edellisessä kotterossa oli. Ei se juuri sotkeutunut, autoa pestessä puhdistuu samalla, pieni kompromissi valotehon suhteen, mut eipä kai jäätynytkään koskaan vs. kilvenpäällä.
Tulee vain väkisinkin mieleen oikein kunnon rapakelit, jolloin auton omia valoja pesureista huolimattakin joutuu hinkkaamaan viidenkymmenen kilsan välein puhtaaksi jossain pysähdyspaikalla. Maskin taakse piilotettu lisävalo lienee aika vaikea puhdistaa pyyhkäisemällä Tähtiportin mainitsema konepellin avaamalla yläkautta on myös monessa nykyajan autossa estetty aika tehokkaasti, mutta vanhemmissa se onnistunee aika helposti. Maskin taakse piilottamalla ruma valo ei toki paista silmään niin helposti ja on tosiaan varkailta hyvin suojassa.
 
Philips ultinon pro 3022 H4 kyllä iso pettymys, aikasemmin oli arctic bright csp h4 joissa oli valokuvio huono mutta oli kyllä todella paljon kirkkaammat kun noi philipsit. Kai se pitäs sijottaa toi 180e noihin pro 9100 malleihin jotta sais kirkkaat polttimot hyvällä kuviolla:lol:
 
Saakohan LED-polttimoilla peruutusvalolle yhtään lisätehoa? Esim tämmöiset nykyisten tilalle: Philips Ultinon PRO3100 W16W LED-polttimo, valkoinen | Motonet Oy

Saat valkoista valoa, mutta ei tuolla alle 200lm juuri mitään valaista.

Itsellä joku Cree LED tyyppinen tehovalo ja lupailee 800lm ja se kyllä jo valaisee jotain
Juu, linkattu tuote väärä jos halutaan ikään kuin lisäpakkivalon funktiota auton alkuperäisen pakkivalon sisään piiloon. Käsitin että nyt merkkivalosta halutaan valaisin. Siinä missä alkuperäisvaruste kertoo muille että auto saattaa liikkua taaksepäin, parannettu asennus antaa valoa jolla kuljettaja näkee peruuttaessa mitä auton takana on.

Olen myös joskus käyttänyt muistaakseni vieläpä mainitussa kannassa jotain alibaba/dealextreme halpista. Kyseisessä ledimodulissa oli siis päässä iso ledi linssioptiikalla ja ympärillä useita pieniä. Se toimi oikein hyvin. Mitään tiettyä tuotetta en osaa suositella mutta kuvauksen mukaisia kiinakaupoista löytyy monenlaisia. Ei auta kuin kokeilla.

Taisin myös pari kertaa katsastaa virityksen kanssa. Katsastaja varmasti huomaa, mutta omassa tapauksessani asiasta ei kirjattu mitään vikaa. Varmaankin tällaisessa asiassa moni käyttää järkeä, koska haittaa moisesta ei juuri ikinä ole ja turvallisuushyötyä siinä on tavoiteltu, kenties saavutettukin.
 
Juu, linkattu tuote väärä jos halutaan ikään kuin lisäpakkivalon funktiota auton alkuperäisen pakkivalon sisään piiloon. Käsitin että nyt merkkivalosta halutaan valaisin. Siinä missä alkuperäisvaruste kertoo muille että auto saattaa liikkua taaksepäin, parannettu asennus antaa valoa jolla kuljettaja näkee peruuttaessa mitä auton takana on.

Olen myös joskus käyttänyt muistaakseni vieläpä mainitussa kannassa jotain alibaba/dealextreme halpista. Kyseisessä ledimodulissa oli siis päässä iso ledi linssioptiikalla ja ympärillä useita pieniä. Se toimi oikein hyvin. Mitään tiettyä tuotetta en osaa suositella mutta kuvauksen mukaisia kiinakaupoista löytyy monenlaisia. Ei auta kuin kokeilla.

Taisin myös pari kertaa katsastaa virityksen kanssa. Katsastaja varmasti huomaa, mutta omassa tapauksessani asiasta ei kirjattu mitään vikaa. Varmaankin tällaisessa asiassa moni käyttää järkeä, koska haittaa moisesta ei juuri ikinä ole ja turvallisuushyötyä siinä on tavoiteltu, kenties saavutettukin.
Kiitos vastauksista. Tarkoitus oli juurikin saada pakkivaloista jotain valaisuominaisuuttakin. Jos tämä onnistuu niin ajattelin ottaa myös riskin katsastuksessa. Mutta hyvä etten noita ledejä sitten ostellut.

Onko tämän tyyppinen tuote sellainen mitä tarkoitat? https://www.amazon.co.uk/Briteye-W16W-LED-6000K/dp/B0BMQ12827#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div
 
Joo, peruskonsepti on juuri tämä. Lukuisat pienet reunan ledit säilyttävät peruutusvalon alkuperäistä funktiota eli valaisevat takavaloasetelman sisällä olevaa heijastinta, jotta valoa leviää suunnilleen yhtä laajalle kuin alkuperäisellä valonlähteellä. Samaan aikaan modulin päässä oleva linssillä varustettu iso LED tuottaa kohdistetumpaa valoa suoraan, jotta saadaan mahdollisimman paljon valoa ulos valaisinasetelmasta ja nähdään peruuttaa. Tulokset varmasti vaihtelevat autokohtaisesti, mutta omassakin tapauksessa homma toimi vaikka pakkivalon lasi ei ollut missään nimessä kirkas ja sisäpinta aika kuvioitu.

En muista tarkkoja yksityiskohtia mutta ihan identtinen ei omani ollut - asensin varmaan kymmenen vuotta sitten ja myin sen auton poiskin viime vuosikymmenellä. Tuollaisia pakkipolttimoita on ollut kauan myynnissä aika monia erilaisia ja niiden teho sekä laatu vaihtelee varmaan enemmän kuin osaan kuvitella.

E: Saattaa hyvin olla että tilasin tuolloin Kiinasta useampia erilaisia ja testasin. Niin luultavasti tekisin ainakin nyt jos suunnittelisin moista hommaa. Eivät varmasti ole olleet kovin kalliita kun muistelen sen aikaista autoiluharrastustani. :rofl: Hintataso on saattanut toki olla samaa kuin tuossa linkissäsikin, mutta huomattavaa on etten olisi tarvinnut kokonaisia lamppupareja vaan yksittäiskappaleita testailuun, autossa kun oli vain yksi peruutusvalaisin. Ja tästä huolimatta olin ihan tyytyväinen.

Ja lisätään nyt vielä, että ihmeitä ei tietenkään sovi odottaa vaikka sattuu löytymään hyvä ledipakkivalopolttimo. Ei se valaistus tietenkään ollut samanlaista mitä saisi kunnollisella(tai edes rimpulalla) ulkoisella työvalolla/lisäpakkivalolla jossa on esim. 6 tai 8 lediä rivissä. Voisi verrata siihen, että tuolla autolla näki jarruvalojen(2*21w hehkulamppua + iso riviled-lisäjarruvalo) loisteessa auttavasti peruuttaa useimmissa pimeäolosuhteissa, vakiopakkivalosta ei ollut juuri mitään apua vs. pelkät takavalot, linssiledin valaistus enimmäkseen teki jarruvalojen valaistusvaikutuksen tyhjäksi.

Vaikka moni muu tekijä vaikuttaa, niin sehän on jo aika iso kerroin onko valaisimia 1 vai 2 koska enemmän on enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus oli juurikin saada pakkivaloista jotain valaisuominaisuuttakin. Jos tämä onnistuu niin ajattelin ottaa myös riskin katsastuksessa. Mutta hyvä etten noita ledejä sitten ostellut.
Itse on tullut vaihdettua ledi peruutusvaloon, kun niitä on vain yksi kappale niin lähtökohta jo heikko.

Linkitän alle hyvän arvostelun missä useampia ledejä testattu. Siitä saa ainakin näkemystä minkälaisin kannattaa ehkä kokeilla. Kyseisen videon perusteella valkkasin led lampun R (videossa eri malliset ledit merkattu kirjaimin) ja se on toiminut hyvin, valaiseekin aika hyvin siihen nähden, että vain yksi led polttimo huonossa peruutusvalon umpiossa.

On ollut myös nyt kolmessa katsastuksessa paikallaan ilman mitään mainintaa siitä, viimeisin kuukausi sitten.

 
Itse on tullut vaihdettua ledi peruutusvaloon, kun niitä on vain yksi kappale niin lähtökohta jo heikko.

Linkitän alle hyvän arvostelun missä useampia ledejä testattu. Siitä saa ainakin näkemystä minkälaisin kannattaa ehkä kokeilla. Kyseisen videon perusteella valkkasin led lampun R (videossa eri malliset ledit merkattu kirjaimin) ja se on toiminut hyvin, valaiseekin aika hyvin siihen nähden, että vain yksi led polttimo huonossa peruutusvalon umpiossa.
Omassa käytössäni oli tosiaan tuon näytteen "S" kaltainen mutta järeämpi. Lisäksi painottaisin sitä, että juuri suuri osa lampun kärjestä suoraan taakse suuntautuvaa valoa auttoi asiaa. Ja lopputulos oli ihan kiva vaikka pakkivaloja vain yksi.
 
Ite haluaisin kuulla tähän vastauksen myös. Omassa on myös prokteriumpiot ja aikalailla samanlainen valokuvio kun laitoin LEDit keulalle. Mun silmään tuossa ei mitään hajavaloa ole vaan terävät reunat mihin valot näyttää?
En myöskään osaa tällaista arvioida kuvasta enkä luota kykyyni arvioida edes kuskin paikalta, paitsi jos lopputulos on aivan järkyttävä tai vastaantulijat alkavat antaa valomerkkiä. Viime mainittu tuli testattu toissa vuosikymmenellä "hienolla" HID-retrofit-sarjalla. Näki kyllä paljon paremmin kuin vakiohalogeeneillä vaikka toinen ballasti porsi pitkällä reissulla, mutta jälkikäteen arvioituna tuli silti perseiltyä pahasti.

Nyt kun olen alkanut harkita "laitonta" eli "Saksassa tapauskohtaisesti sallittua" LED-muunnosta, en keksi mitään muuta tapaa kuin koeajo. Siten, että arvioin itse aistinvaraisesti toisella autolla modattua autoa vastaan ajaen erilaisissa paikoissa ja verraten muuhun liikenteeseen.
 
Kiitos vastauksista. Tarkoitus oli juurikin saada pakkivaloista jotain valaisuominaisuuttakin. Jos tämä onnistuu niin ajattelin ottaa myös riskin katsastuksessa. Mutta hyvä etten noita ledejä sitten ostellut.

Onko tämän tyyppinen tuote sellainen mitä tarkoitat? https://www.amazon.co.uk/Briteye-W16W-LED-6000K/dp/B0BMQ12827#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div

Mulla oli joskus tuon näköiset aliexpress polttimot. Riippuu tietty autosta mitä kaikkea saman sulakkeen takana on, mutta itsellä tuollainen poltti sulakkeen ja samalla meni mm. mittaristovalot jne. eli en voi suositella. Kestoikä oli alle yksi talvi.
Samoin tuollaiset aiemmin linkkaamasi Philipsin kaltaiset (tosin muistaakseni Osramin valmistamat) ja kyllä niillä melkoinen parannus tuli verrattuna alkuperäisiin polttimoihin. Menivät auton mukana niin ei pysty tarkemmin tarkistamaan, mutta sellainen "sumea" energiasäästölampun näköinen.
 
Mulla oli joskus tuon näköiset aliexpress polttimot. Riippuu tietty autosta mitä kaikkea saman sulakkeen takana on, mutta itsellä tuollainen poltti sulakkeen ja samalla meni mm. mittaristovalot jne. eli en voi suositella. Kestoikä oli alle yksi talvi.
Samoin tuollaiset aiemmin linkkaamasi Philipsin kaltaiset (tosin muistaakseni Osramin valmistamat) ja kyllä niillä melkoinen parannus tuli verrattuna alkuperäisiin polttimoihin. Menivät auton mukana niin ei pysty tarkemmin tarkistamaan, mutta sellainen "sumea" energiasäästölampun näköinen.
Ilman muuta tällaiset epäviralliset turaukset ovat riskipeliä. Silloin laitoin surutta vanhaan nipponiin ja kun ongelmia ei aluksi ilmennyt, totesin että pahimmillaan pakkivalo pimenee, ja jos sulake laukeaa niitäkin on tietysti mukana. Siinä autossa oli silloisen arvioni mukaan pahempiakin riskimomentteja.

Nykyisellään en heti lähtisi omassa käyttöautossa, vaan jos oikeasti pitäisi saada valaisua peruuttamiseen, asentaisin puskurin alle mahdollisimman laihan lisäpakkivalon asiallisella relekytkennällä ja tarvittaessa jälkiä jättämättä purettavana versiona. Ei yleensä hirveästi nosta jälleenmyyntiarvoa, jos on kaikenlaista raneasennusta siellä täällä.
 
Se aika vuodesta taas. Puolisen tuntia neljän polttimonvaihto ja sulakkeen irroitus. Saatanan sade kyllä ns v*tutti maksimit. Nyt leimalle voi mennä.
Jumppa takaisin toki vie enemmän aikaa koska ledit on paljon isompia.
 
Tuli asennettua Philips Ultinon Access H4-ledit vm. 2011 VW Caddyyn. Kylläpä näkee hienosti. Ihan normaalit heijastinumpiot kyseessä, mutta aika tarkan valokuvion ne tekee lyhkäisillä enkä usko että kovin pahasti ketään häikäisevät.

Muuten olen siis ihan tyytyväinen, mutta jotain pientä väreilyä esiintyy valoissa. Ei sitä ajaessa huomaa, mutta ulkoapäin katsoessa. Lisäksi startatessa tulee pari sellaista välkähdystä mitä ei halogeeneilla tule. Mahdollisesti vastuksilla voisi päästä noista häiriöistä eroon? Samalla saisi varmaan sen polttimovikavalon pois, mutta sillä nyt ei ole niin väliä kun ko. autosta on aina muutenkin joku polttimo pimeänä jostain.
 
Tuli asennettua Philips Ultinon Access H4-ledit vm. 2011 VW Caddyyn. Kylläpä näkee hienosti. Ihan normaalit heijastinumpiot kyseessä, mutta aika tarkan valokuvion ne tekee lyhkäisillä enkä usko että kovin pahasti ketään häikäisevät.

Muuten olen siis ihan tyytyväinen, mutta jotain pientä väreilyä esiintyy valoissa. Ei sitä ajaessa huomaa, mutta ulkoapäin katsoessa. Lisäksi startatessa tulee pari sellaista välkähdystä mitä ei halogeeneilla tule. Mahdollisesti vastuksilla voisi päästä noista häiriöistä eroon? Samalla saisi varmaan sen polttimovikavalon pois, mutta sillä nyt ei ole niin väliä kun ko. autosta on aina muutenkin joku polttimo pimeänä jostain.
Kerro miten kestävät, mulla kesti H7:t noin 2,5 kuukautta. Sain takuuseen uudet mutta kuvittelin että kestäisivät pidempään kuin halogeenit.
 
Kerro miten kestävät, mulla kesti H7:t noin 2,5 kuukautta. Sain takuuseen uudet mutta kuvittelin että kestäisivät pidempään kuin halogeenit.
Mulla on ultion pro 9100 h7 ollut pari vuotta ja toimii kuin uudet.

Lämpöhän ledin tappaa nopeasti, eli jos kovin umpinainen tai ahdas umpio niin hajottaa kyllä valon nopeasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 891
Viestejä
4 499 779
Jäsenet
74 300
Uusin jäsen
MiloT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom