Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Laitoin eilen Osramin Night Breaker Silver H7:t, kun toinen entisistä bulkkipolttimoista paloi loppuun.
 
Itsellä autossa led-valot mutta sumari alunperin halogeenit ja kun niissä se kulmavalotoiminto niin näyttää kusenkeltasilta khyllä.
Pistin Phillips X-tremeUltinon 2Gen niin sai samaa sävyä kun ajovalotkin+ paljon kirkkaammat.
Hinta aika kova mutta suosittelen.
sumarit.jpg

Edit:Lumisella näköjään alennuksessa.
LED-muutossarja H8/H11/H16 X-tremeUltinon Gen2, Philips X-tremeUltinon Gen2, Philips - Lumise.fi verkkokauppa
Jos näitä löytyis H7-versioina hyvässä tarjouksessa(n.100e) niin vois laittaa kokeiluun.
 
Laitoin Philips X-tremeUltion HIR2 ledit Toyotan projektoreihin. Etuna noissa "poltinpään" säädettävä asento umpion heijastinpinnalle sopivaksi.

Buy the Philips X-tremeUltinon LED auton ajovalopolttimo 11012XUX2 auton ajovalopolttimo

PHILIPS X-TREMEULTINON HIR2 LED 12v, +200%, SARJA - Jussinmäki.net verkkokauppa

Vakio Philips HIR2 halogeenit:
2019-11-11 22.02.20_resize_94.jpg


Philipsin HIR2 ledit (kuvassa "poltinpäät" vielä hieman väärässä asennossa, mutta silti valokuvio kohtuullisen hyvä):
2019-11-11 22.48.54_resize_24.jpg


Toyotan umpioissa samalla polttimolla käytetään sekä lyhyitä, että pitkiä bi-xenon tyyliin -> solenoidi ohjaa läppää joka rajaa valokuviota. Nyt voi sanoa, että näkee ajaa ja säädettävän valokuvion ansiosta valo on siellä missä pitääkin. Vakio halogeeneillä valoteho oli todella huono varsinkin lyhyillä, koska läppä rajaa valokuviota ja samalla valotehoa niin voimakkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos näitä löytyis H7-versioina hyvässä tarjouksessa(n.100e) niin vois laittaa kokeiluun.

H7 käsittääkseni todella vaikea ledeille eikä edes kalliimmissa polttimoissa saa kunnon valokuviota poltintyypin fyysisen pieneyden vuoksi. Myös H1 kärsii samasta.

H4/HB4/HIR2 jne isoimmissa poltintyypeissä sekä valoteho ja valokuviot saadaan todella hyväksi.
 
Näissä seinätesteissä on se ongelma, että tuosta 5 metrin päästä et näe onko se kuvio sentin ylempänä vai ei. Se sentti tekee 300 metrin matkalla jo sen että häikäisee vastaantulijan.

Toki, mutta se ei tarkoita etteikö ihmiset muutenkin testaisi vaikka ei jaksa kuvia ottaa joka asiasta. Noissa kuvissa oli pääpointtina valokuvion muoto verrattuna orkkispolttimoihin.

Jopa lisäpitkät testaan niin, että laitan toisen ajamaan autolla minua vastaan.

Eikä ole vielä vastaantulijat ainakaan valoja vilkutellut enkä kyllä voi ainakaan itse missään nimessä sanoa, että noi häikäisee ketään muita kuin enintään niitä joilla pakkomielle tuijottaa aina vastaantulijoita suoraan valoihin, mutta nämä sankarit ovat niitä jotka pitkätkin sammuttavat kilometriä ennen ja vaativat samaa käytöstä vastaantulijaltakin.
Sen verran hallittu valokuvio ja loppuseltaan maltillinen (lisä)valoteho noissa polttimoissa jonka lisäksi umpiot ja sen pinnat ovat vielä täyttä priimaa joten vääriä/ei-toivottuja heijastuksia aiheuttavia vikoja ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin h astraan h18 polttimon h7 tilalle. Kirkkaus näytti ainakin seinää vasten paremmalta. Vanhoista polttimoista ei ottanut selvää että mitkä olivat. Pienen loven joutuu tosiaan leikkaan että sopii paikoilleen kantaan.
Polttimo on osram original h18 65w ja motonetista löytyy tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Näissä seinätesteissä on se ongelma, että tuosta 5 metrin päästä et näe onko se kuvio sentin ylempänä vai ei. Se sentti tekee 300 metrin matkalla jo sen että häikäisee vastaantulijan.
Toki jos valokuvio on kohdallaan/kunnossa niin korkeuden voi sitten säätää ajaessa alemmas.
 
Mun taskulamppu väittää, että siinä olisi 20W polttimo... totuus voi siinäkin olla jotain muuta.. :bored:
Aika monessa perustaskulampussa voi olla esimerkiksi 3000 lumenia jonkun mielestä. Tousaalta 20 wattia voi olla todellinen teho hetkellisesti kun virta kytketään yliladatulla parhaalla mahdollisella akulla, kun normivalovirta @30s on vaikka hatusta vetäen 1400 ja jatkuva 780.

Toki wateissahan markkinapuhe on vielä härskimpää. Kyllähän jokin perverssi konventio syntyi siitä, että ledikuulan valovoima vastaa jotain hehkulamppua.

Halogeenipolttimon tehokin on suhteellista. Moni ei ymmärrä edes valtavaa eroa moottorin käydessä ja ei käydessä. Kertoo paljon siitä että aika suuri valovirtaero ei heti näy silmämääräisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mä tilasin kokeilun vuoksi tuollaiset H7:t -> US $15.81 53% OFF|H7 CSP LED Headlight Hi Lo Beam Bulb Kit 6000K White 110W 20000LM Super Bright on AliExpress

Josko ennen kevättä tulisivat perille. Todennäköisesti ovat kehnot mutta eipä tuossa korkealta putoa.

Ainakin omat oli melkoista skeidaa. Tuo kanta lähti irti käytössä kummastakin, ja sen jälkeen se polttimo pyörii miten sattuu, eikä paikoitu edes pituussuunnassa oikein. Ilmeisesti on melko ponnettomalla liimalla vain kiinni.
 
Tuli kerran itsekin testattua edullisia H7 LED polttimoita. Kuvio oli sangen mielenkiintoinen :D Lisäksi kanta ei sopinut umpioon kun keskikohta oli leveämpi kuin normaalissa polttimossa ja pituuskin oli ongelma eli pölysuojat olisi pitänyt jättää pois. Olikohan tämä kuva jo joskus täällä..
1jIVIQP.jpg

vg8e0fA.jpg
E: Itse aiheesta, vaimon autossa oli Osram Laser H4 +130% polttimot melkoisen kauan. Exceli näytti että kestivät noin 2 vuotta mutta en usko että ne ihan niin kauaa olisivat kestäneet. Muuten olivat hyvät polttimot.

Miksi sä menet ostamaan noita paskoja?

Tällä LED-muutossarja Philips H7 X-tremeUltinon Gen2 +250% Philips, 5800K - Lumise.fi verkkokauppa sarjalla valokuvio on täysin identtinen halogeenin kanssa.

EDIT: se olikin vanhempi viesti mitä kuvittelin, mutta joka tapauksessa noita alle 100€ polttimoita on turha ostella, ei toimi.
 
Miksi sä menet ostamaan noita paskoja?

Tällä LED-muutossarja Philips H7 X-tremeUltinon Gen2 +250% Philips, 5800K - Lumise.fi verkkokauppa sarjalla valokuvio on täysin identtinen halogeenin kanssa.

EDIT: se olikin vanhempi viesti mitä kuvittelin, mutta joka tapauksessa noita alle 100€ polttimoita on turha ostella, ei toimi.
Niin siis nuo oli ostettu vuonna 2015, jolloin ei saanut hyviä ledejä edes rahalla. Ihan mielenkiinnosta tilasin kokeilumielessä.
 
Miksi sä menet ostamaan noita paskoja?

Tällä LED-muutossarja Philips H7 X-tremeUltinon Gen2 +250% Philips, 5800K - Lumise.fi verkkokauppa sarjalla valokuvio on täysin identtinen halogeenin kanssa.

EDIT: se olikin vanhempi viesti mitä kuvittelin, mutta joka tapauksessa noita alle 100€ polttimoita on turha ostella, ei toimi.
Joo se oli identtinen :facepalm:

Meepäs tuuppaamaan noi johonkin paskaan heijastinumpioon ja ihmettele onko kuvio sama.

H7 on todella haastava kanta ledeille ihan jo pelkästään fyysisen kokonsa takia.

Jollain umpiolla voi toimia ihan ok, jollain kuvio ihan persellään.
 
Joo se oli identtinen :facepalm:

Meepäs tuuppaamaan noi johonkin paskaan heijastinumpioon ja ihmettele onko kuvio sama.

H7 on todella haastava kanta ledeille ihan jo pelkästään fyysisen kokonsa takia.

Jollain umpiolla voi toimia ihan ok, jollain kuvio ihan persellään.
Joka tapauksessa ei ole identtinen, kun halogeenista valo lähtee joka suuntaan ja tuossa ledissä pelkästään 180 asteen avautumiskulmalla. Noista saatava hyöty on silti aika minimaalinen, koska valoa ei tule sen enempää kuin halogeenipolttimostakaan. Sinällään ihan hyvä, koska suurempi määrä valoa tarkottaisi suurempaa vastaantulijoiden häkäisyä.

Tekniset tiedot:
• 12V
• Värilämpötila 5800K (5500K - 6250K)
• Teho 25W
Valovirta 1500lm
• Philips Lumileds
• AirFlux ja AirCool jäähdytys
Jopa +250% enemmän valotehoa
• Pakkaus sisältää kaksi polttimoa
• IP65
• Takuu 12kk
• Käyttöikä jopa 5000 tuntia
 
Joka tapauksessa ei ole identtinen, kun halogeenista valo lähtee joka suuntaan ja tuossa ledissä pelkästään 180 asteen avautumiskulmalla.
Jep, siihen taisi edellinenkin viitata. Ei tietenkään voi olla identtinen.

Toisaalta melko lähelle voisi päästä tarpeeksi anaalilla polttimon mitoituksella, riippuen valaisimen suunnittelusta. Teoriassa jossain autossa voisi siis toimia aiheuttamatta haittaa.

Ja kuten sanoit, valoteho ei kuitenkaan käytännössä kasva lämpöteknisistä rajoitteista johtuen. Hyvä jos pysyy samana. Siksihän nuo LED-retrofitit ovat aika kuolleena syntyneitä ideoita. Laiton xenonmuunnos sentään voi kasvattaa valotehoa ja kauko- tai työvaloihin jollain tapaa soveltuukin. Ledimuunnos ei niihinkään. Jos tietää, millainen lämpöhirviö ledin vaatimalla viileähköllä lämpötilalla on 25 watin taskulamppu, tietää ettei H7- tai edes H4-kokoiseen pakettiin tehdä toimivaa miniatyyria sellaisesta. Varsinkin kun itse emitterien koon on oltava tällaisessa räpellyksessä selvästi pienempi kuin yleistaskulampussa. Ei tehdä edes massiivisella jäähdytinperäpötköllä, joka ei mahdu mihinkään ja pilaa valaisimen tiiviyden. Kaikkein vähiten se onnistuu drop in, bolt on -periaatteella.

Tai tietty onnistuu kun koko valaisin vaihdetaan. Kallista, mutta varmasti tulee halvemmaksi kuin edes tosissaan yrittää kehittää hyvää ledipolttimoa halogeeniumpioon. Samahan koskee xenon-retrofittiä.

Halogeenivalo ei ole edelleenkään tai tulevaisuudessa mikään huono järjestelmä auton ajovaloiksi. Etuna mainittakoon valon laatu ja valonlähteen sisäisen raa'an valovirran taattu taso niin kauan kuin polttimo vaihdetaan säännöllisesti uuteen(ennen loppuunpalamista) ja sähkönsyöttö toimii.

Huonojen halogeenien olemassaolo taas johtuu säästämisestä, suunnittelun intohimottomuudesta ja muotoilun asettamisesta funktionaalisuuden edelle. Kun autoista tehdään törmäilyautosämpylöitä, ei eläkeläismallin heijastinumpio ole mistään kotoisin. Sehän ei ole varsinaisesti edes vakiovarustetason valaisin, vaan vakiovaruste olisi teknisesti ottaen se perusprojektori halogeenilla tai xenonilla. Peililamppu on downgrade eläkeläismallin paskaan satasen säästöä varten, ledimatriisi taas lisävaruste. Normaali linssivalo on laadukkaasti tehtynä ihan jees, oli valonlähde mikä tahansa. Aikanaan isoon Volvoon sai saman kokoiset peiliumpiot kuin bussiin. Se juna meni.
 
Kyllä valot sen kuin huononee! Esimerkkinä Mondeon valojen "kehitys":
a5rj9h4.jpg

Kuva lainattu tästä viestistä:
Eipä sillä ole kantamaan tai mittaustapaan merkitystä, syntyvätkö ne fotonit kuumasta metallista, plasmasta vai puolijohteen pinnasta. Ledien haasteena taitaa olla pieni intensiteetti, eli se kuinka saada valo järkevästi tiehen kun se ei synnykään pienessä pisteessä vaan suuremmalla pinta-alalla.

Olisi mielenkiintoista nähdä tuon volvon valojen labramittaus, sillä referenssin "valossa" pitkien ei pitäisi olla mitkään tykit?



Eikös tuo referenssi ole käytännössä valon intensiteetti tietyssä paikassa auton edessä, eli kapeakeilaisella valolla on korkempi referenssi samalla valoteholla?

Yleiskuvaksi tuosta teeämmän valoartikkelista jäi se, että lähes kaikkien uusien autojen ledipitkät ovat enemmän tai vähemmän kehnommat kuin edellisen mallin ksenonit/halogeenit lukuunottamatta muutamaa poikkeusta. Esimerkiksi mondeon pitkien kehitys on huolestuttavaa:
a5rj9h4.jpg
Touran:
VW-Touran-valoja.jpg

Nämä pari esimerkkiä löytyi pikaisella hakemisella.
 
Voisin kuvitella noista valojen huononemisista käydyn keskustelun:
Johto: Et laita tuollasia valoja, näyttävät rumalta/maksavat liikaa
Suunnittelija: Nii mutku niillä ei sitten nää mitään.
Johto: Aivan sama, muuta ne

Tai
Johto: Eihän noilla nää mitään
Suunnittelija: mut ku ne näyttää hyvältä
Johto: Joo, noilla myydään
 
Minä näen asian niin, että johto on kehottanut panostamaan lähivaloihin. Lähivalojen valaisema pinta-ala on kasvanut tai ainakin pysynyt sama esitetyissä vertailussa muissa tilanteissa paitsi Touranissa siirryttäessä xenoneista ledeihin. Pitkät valot ovat sitten heikentyneet, paitsi Touranin ledeissä.

Mieluummin näinpäin, sillä pitkiä valoja sentään pystyy itse parantamaan lisävaloilla, mutta huonoille lähivaloille ei oikein voi mitään.
 
Minä näen asian niin, että johto on kehottanut panostamaan lähivaloihin. Lähivalojen valaisema pinta-ala on kasvanut tai ainakin pysynyt sama esitetyissä vertailussa muissa tilanteissa paitsi Touranissa siirryttäessä xenoneista ledeihin. Pitkät valot ovat sitten heikentyneet, paitsi Touranin ledeissä.

Mieluummin näinpäin, sillä pitkiä valoja sentään pystyy itse parantamaan lisävaloilla, mutta huonoille lähivaloille ei oikein voi mitään.
Näin itsekin asian näen ja tosiaan parempi että lähivaloihin panostetaan. Lähivaloilla ajetaan kuitenkin motareilla yms ja silloin ne lähivalojen extra metrit on heti lisää turvallisuutta. Ne jotka ajaa pohjoisen teillä tai yöaikaan enemmän voi hankkia valonheittimet, joilla valaistuu koko pitäjä ja vähän seuraavaakin. Suurimmalle osalle lähivalot on se millä ajetaan 99.5% ajasta.
 
Eilen ajelin hiacen perässä millä oli selvästi pitkät valot jotku SUPERMEGAHYPERLED valobaarit jotka valasi 100 auringon voimalla, mutta sitten _joka kerta_ kun tuli vastaantulija ja se joutu tiputtamaan lyhkäsille, nopeus tipahti 85->60 :D

Allekirjoittaneella ei ole koskaan ollu lisäpitkiä, ei ole ollut tarvetta. Ainoastaan lyhkäsiä on paranneltu eri tavoin, niin että niillä pystyy ajamaan suht mukavasti.
 
Itsellä oli kyllä edellisen Octavian kanssa välillä tuskaa lyhyiden valojen onnettoman tehon vuoksi. Pimeää sateista tietä ajaessa ei meinannut välillä nähdä, missä tien reuna menee, kun vastaantulevien autojen valot häikäisivät märästä tuulilasista. Jo vakiopitkilläkin ero lyhyiden ja pitkien välillä oli turhan iso ja lisävaloja ei uskaltanut hankkia.

Myllytin umpiot, putsasin projektorin linssin ja laitoin 65W H18-polttimot ja sitten surkeista lähivaloista sai jo siedettävät ja uskalsi laittaa Hellan lisävalot. Ei nuo mitkään hyvät olleet tuonkaan jälkeen ja varmaan projektorin heijastinpinta kärähtänyt, kun jännitekin kunnossa. Lyhyitä valoja kyllä vaikea parantaa edullisesti, laillisesti ja muita häikäisemättä.

Nykyisessä Passatissa on lyhyet heijastimilla ja samaa ongelmaa ei enää ole. Nuokin myllytin ja laitoin H18:t H7:n tilalle ja valoa tulee tielle ja jopa pientareille ihan mukavasti. Kaupungissa huomaa jalankulkijatkin paremmin. Lisävalona tuossa oli valmiiksi joku halpa kiinalainen ledbar, joka ei pärjää lähellekään vanhoille Hellan halogeneille. Auton omien kapeakeilaisten pitkien rinnalla toimii kuitenkin ihan ok, kun valaisee pientareet ja mutkat kohtuullisesti. Täytyy ensi syksynä kuitenkin hankkia joku tykimpi lisävalo tilalle.
 
Onko h7 umpioiden kestosta h18 kanssa kokemuksia? Nuohan lämmittää jonkun verran enemmän, että uskaltaako noita millasiin viljellä.
 
Onko h7 umpioiden kestosta h18 kanssa kokemuksia? Nuohan lämmittää jonkun verran enemmän, että uskaltaako noita millasiin viljellä.
https://www.lumileds.com/uploads/499/9-H18-demo-leaflet-pdf

Tuolla on lyhyesti mainittu lämpökameran kuvan kera, että lisäys lämmöissä on pieni ja nuo H18-polttimot on suunniteltu vielä erityisesti pieniä umpioita varten. Ainakaan Suomen olosuhteissa päiväajovaloilla varustetussa autossa en usko tulevan ongelmaksi. Eri asia, jos jossain ruuhkassa ilman ajoviimaa 30 asteen helteellä polttaa noita toistuvasti täydellä jännitteellä.

Itse en ainakaan toistaiseksi näe mitään syytä hankkia +1xx% H7-polttimoita, kun nuo Osramin H18:t ovat halvempia, kestävämpiä ja kirkkaampia. Toisessa autossa jo menossa H18:t ja myös kaveri siirtyi käyttämään noita.
 
Btw miten H18 polttimon kantaa pitää tarkalleen ottaen muokata, että menee H7 istukkaan ?

Lähipäivinä haen Osram Original H18 12V 65W..
 
Btw miten H18 polttimon kantaa pitää tarkalleen ottaen muokata, että menee H7 istukkaan ?

Lähipäivinä haen Osram Original H18 12V 65W..

Näyttäis siltä että viilaamalla punaisen nuolen näyttämää uloketta kapeammaksi.
2019-01-07_22h16_01456958c442a1f892.png



Ei ole hyvä asia tämmönen :D
9DolExU.png
 
Viimeksi muokattu:
Talvellehan noi olisi sitten maan mainiot, kylmää riittää ajossa. Kesäksi sitten tavalliset polttimot niin kestää päiväajovalojen kanssa varmaan pienen ikuisuuden. Vähän vaan jännittäisi pistää pari vuotta vanhan auton umpioon nuo..
 
Itse tilasin 70W H7 ja juurikin talvikäyttöön. Kesäksi 'perus' 55W.
 
Itsellä oli kyllä edellisen Octavian kanssa välillä tuskaa lyhyiden valojen onnettoman tehon vuoksi. Pimeää sateista tietä ajaessa ei meinannut välillä nähdä, missä tien reuna menee, kun vastaantulevien autojen valot häikäisivät märästä tuulilasista. Jo vakiopitkilläkin ero lyhyiden ja pitkien välillä oli turhan iso ja lisävaloja ei uskaltanut hankkia.

Myllytin umpiot, putsasin projektorin linssin ja laitoin 65W H18-polttimot ja sitten surkeista lähivaloista sai jo siedettävät ja uskalsi laittaa Hellan lisävalot. Ei nuo mitkään hyvät olleet tuonkaan jälkeen ja varmaan projektorin heijastinpinta kärähtänyt, kun jännitekin kunnossa. Lyhyitä valoja kyllä vaikea parantaa edullisesti, laillisesti ja muita häikäisemättä.

Nykyisessä Passatissa on lyhyet heijastimilla ja samaa ongelmaa ei enää ole. Nuokin myllytin ja laitoin H18:t H7:n tilalle ja valoa tulee tielle ja jopa pientareille ihan mukavasti. Kaupungissa huomaa jalankulkijatkin paremmin. Lisävalona tuossa oli valmiiksi joku halpa kiinalainen ledbar, joka ei pärjää lähellekään vanhoille Hellan halogeneille. Auton omien kapeakeilaisten pitkien rinnalla toimii kuitenkin ihan ok, kun valaisee pientareet ja mutkat kohtuullisesti. Täytyy ensi syksynä kuitenkin hankkia joku tykimpi lisävalo tilalle.

Itselläkin on Skodassa entisen omistajan laittamat W-lightin pallerot lisäpitkinä ja tuohan ne ihan mukavasti lisää valoa korpiteille. Ongelmana on vaan juuri tuo kun joutuu lyhyille vaihtamaan. Sopivasti kun tulee autoa vastaa, niin tuntuu kuin oltaisiin kaikki valo viety keulilta ja nippanappa tien näkee.

Pitää varmaan ruveta itsekkin harkitsemaan noita H18-polttimoita, jos niitä testailisi.
 
Ostin edulliset kiinaledit porukoiden Saabiin (2003 9-3, vanhaa korimallia H4-valoilla) ja yllättävän hyvin nuo näyttävät.

79214725-10157542266033930-6871153869154418688-o.jpg

79731286-10157542266198930-6948548269295271936-o.jpg
 
Ensimmäinen led poltin minkä näen että lämpö johdetaan umpion sisälle.
Joo, sama vika. En tiedä sitten auttaako tuo umpiota pysymään paremmin sulana talven aikana, se jää nähtäväksi. Samoin polttimoiden kesto. Toisaalta tuohon rahaan niitä nyt voi hyvin kerran-kaksi vuodessa vaihtaa eikä kustannus juuri poikkea halogeeneista.
 
Näkeekö niillä? On kyllä ekat omaankin silmään, tuhannet ostajat ja palaute näyttäs olevan aika positiivista, joutuu varmaan laittamaan tilaukseen.
 
Näkeekö niillä? On kyllä ekat omaankin silmään, tuhannet ostajat ja palaute näyttäs olevan aika positiivista, joutuu varmaan laittamaan tilaukseen.

Aavistuksen heikkotehoisemmat kuin ne Osram Nightbreaker Laser +10000000% vai mitkä onkaan :D Mutta se Nightbreaker "lippulaiva"
Ihan käytännössä ajossa testattuna ja identtisissä olosuhteissa luxit mitattuna. H4 polttimosta oli kyse. Osramiin verrattuna pitkät näyttivät lyhyemmälle eli vaikka kuvio pysyi kasassa niin esim. hallin oveen ampuessa se kirkkain kohta oli käytännössä samassa kohtaa kuin lyhyillä. Nightbreakerilla taas niillä on selkeä ero.

Muistakaa, että ledeillä se kuvio on täysin arpomista. Se mikä toimii toisessa umpiossa voi olla täysin skeidaa toisessa.

Edit: Omani oli Novsightin eli ihan "merkki kamaa" mutta täysin identtiset.
 
Kirjoitellaan nyt omiakin kokemuksia tänne.

Laitoin joskus vajaa vuos sitten talvella jotkut paikallisen "tuning" liikkeen vaaleamman valon polttimot lyhyisiin ja pitkiin (H7/H1). Polttimot oli sinänsä ihan ok, mukava värisävy, parempi valoteho kuin autossa olleet Osramin hinnat alkaen-tuikut, mutta kesto jätti toivomisen varaa. Ensimmäinen lyhyistä polttimoista kyykkäsi jo loppukesästä (n. 6kk jälkeen), jolloin vaihdoin kiireissäni varapolttimon tilalle. Toisenkin puolen tuikku sammui noin neljä päivää myöhemmin, joten laatu oli siis ainakin oli tasaisen huonoa. Ja mulla on autossa kuitenkin DRL ledit, joten ei noihin käyttötunteja kyllä kauheasti kerenny tulla kun tuona aikana ajoin joulukuun ja elokuun välisenä aikana n. 10tkm...

Noiden tilalle vaihdoin Philipsin Whitevision H7:t, joita moni on tuntunut kehuvan etenkin värisävyn puolesta. Pitää kyllä sanoa, että värisävy ja valoteho ("+60%" polttimona myydään) on näillä aivan eri luokassa kuin missään aiemmissa lähivalopolttimoissa mitä olen käyttänyt. Varmaan tuo vaaleampi sävy tekee myös sellaisen fiiliksen, että valoa on enemmän kuin tavallisilla keltaisilla polttimoilla. Nyt kun valojen suuntauskin on suunnilleen kunnossa, eikä suoraan auton puskurin eteen kuten tehtaan jäljiltä, on sellainen olo että lyhyillä näkeekin johonkin.

Pidempi reissu kun tuli eteen niin piti vaihtaa pitkillekin uudet polttimot vaikka aiemmista "tuning-polttimoista" ei kumpikaan ollut vielä kyykännyt. Näihin tarttui Honkkarin alelaarista mukaan jotkut Osramin Nightbreaker +110% H1:t joista maksoin muistaakseni 4€/kpl. Valoteho on ihan ok, sillä tasolla kuin olettaakin tuollaisissa plussapolttimoissa, mutta värisävy tuntuu kyllä tosi ankealta noiden Philipsien jälkeen. Pitkät kun laittaa päälle niin tuntuu aivan tolkuttoman keltaiselta tuo valo. Pitänee laittaa pitkiinkin Whitevisionit kun aika noista Osrameista jättää. Lisäpitkätkin on hankittuna ledeinä niin sopii ehkä valon sävyt niillä paremmin yhteen, vaikka toki ledeissä se sävy on vielä huomattavasti valkoisempi kuin Whitevisioneissa...

Summa summarum: Philipsin Whitevision on tulevaisuudessa mun go to -tuikku, jos ei nyt sitten osoittaudu todella huonosti kestäväksi.
 
Mä tilasin kokeilun vuoksi tuollaiset H7:t -> US $15.81 53% OFF|H7 CSP LED Headlight Hi Lo Beam Bulb Kit 6000K White 110W 20000LM Super Bright on AliExpress

Josko ennen kevättä tulisivat perille. Todennäköisesti ovat kehnot mutta eipä tuossa korkealta putoa.

2 kappaletta 15 euroa? Laita ihmeessä kokemuksia jos muistat :D

No niin. Paskaahan ne ovat mutta olihan se etukäteen tiedossa.

Hyvät puolet:
-tulivat suht nopeasti postilakosta huolimatta
-tuottavat valoa
-halvat

Huonot puolet:
-valokuvio on kehno
-itse poltin ei ole kantaan nähden suorassa (edestä katsottuna), joten ledit eivät asetu osoittamaan tarkasti sivuille vaan toinen puoli osoittaa hieman ylös ja toinen tietysti alas, tämä varmaan aiheuttaa tuon edellisen ongelman
-kuumenevat huomattavan nopeasti todella kuumiksi, mitään jäähdytystä näissä ei ole
-ainakin jännitereguloiduissa ajovaloissa valo värisee koko ajan, halogeenihan ei tuohon ehdi reagoimaan

Summa summaarum: 1/10, en suosittele. Toivottavasti ei tullut kellekään yllätyksenä.
 
Jos on semmone umpio että ulkopuolelta voi nähdä ja lukea mikä polttimo sisällä on, niin katsari voi tarttua herkästi noihin h18 65w polttimoihin..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 511 606
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom