Hyvät ajovalopolttimot autoon?


Vaikka siitä herra alkaa lukemaan. Tuollaisen kalliin vahingon jälkeen se ajoneuvo tutkitaan ja puretaan hyvinkin tarkasti.
Lepo vaan. Yritin ainakin näillä hakusanoilla ja niiden taivutusmuodoilla: valo, valaisin, umpio, polttimo, häikäisy ja vastaantulija. Näillä ei löytynyt aiheeseen liittyvää. Myöskään "teknisiä" puutteita jne hakemalla ei löytynyt.

Tämän perusteella jos pitäisi päättää, niin myytti on murrettu.
 

Vaikka siitä herra alkaa lukemaan. Tuollaisen kalliin vahingon jälkeen se ajoneuvo tutkitaan ja puretaan hyvinkin tarkasti.

Jotta meidän muiden ei tarvitse lukea 136-sivuista raporttia läpi, niin voisiko herra kertoa että mitä sitten?

Vaikka sieltä ajoneuvosta löytyisi laittomuuksia, niin oikeus sitten aikanaan tarvittaessa päättää, että oliko niillä osuutta onnettomuuteen vai ei.

Nokkakolari ei muutu omalla kaistallaan ajaneen syyksi sillä, että bemarissa on vanteissa liikaa ET:tä tai parkkipolttimot ledeinä. Ledipolttimotkaan ajovaloissa tuskin sitä tekee, ellei voida aukottomasti todistaa niiden olleen välitön syy nokkakolariin.

Terveellä järjellä pärjää pitkälle mutta jos haluaa halkoa hiuksia ja lukea kaikkea kuin piru raamattua niin siitä vaan.
 
Nämä Novsight N67 tuli juuri itselle postissa ja tässä testailen niitä..

Menikin auto vaihtoon ennen kuin ehdin näitä asentamaan ajovaloihin, mutta sattumalta olikin uudessa autossa pitkien polttimona h7, joten laitoinkin nämä siihen. Hieman yllätyin, ihan toimivilta vaikuttaa.
 
Autona Toyota Avensis 2013 (farmari) ja tarkoitus olisi hommata paremmat ajovalot, etenkin kauko.
Lähivaloina H11 ja kaukovaloina H9.
Onko suosituksia hyviksi polttimoiksi?
Sen verran katselin jo täältä, että H11 vois hyvä olla:

Mutta äkkiseltään näyttäisi siltä, että H9 ei paljoa löydy vaihtoehtoja.
 
Autona Toyota Avensis 2013 (farmari) ja tarkoitus olisi hommata paremmat ajovalot, etenkin kauko.
Lähivaloina H11 ja kaukovaloina H9.
Onko suosituksia hyviksi polttimoiksi?
Sen verran katselin jo täältä, että H11 vois hyvä olla:

Mutta äkkiseltään näyttäisi siltä, että H9 ei paljoa löydy vaihtoehtoja.
H9 on polttimona jo kohtalaisen tehokas, parempaa kaukovaloa lähtisin hakemaan lisävaloilla. Huonosta umpiosta ei saa kovin hyvää lisäämällä valoa.
 
H9 on polttimona jo kohtalaisen tehokas, parempaa kaukovaloa lähtisin hakemaan lisävaloilla. Huonosta umpiosta ei saa kovin hyvää lisäämällä valoa.

Joo, vähän vertailin H11 polttimoihin (lumenien määrää) ja niinhän se näyttää olevan kohtuullinen. Ois ehkä silti luullut olevan (Euroopassa) edes jotain vähän parempaa versiota tarjolla.

Mut ehkä pelkkien valojen vaihtokin auttaisi, yhtään en muista onko noita valoja ikinä edes vaihdettu. Eivät ole tainneet mennä rikki vuosiin.
 
Oliko tämä muuten juuri ko. Toyotaan vai vaan yleinen huomio? :)
Yleinen. Tuon mallin Tojon valoista ei ole mitään kokemusta.
Muutama H9 kaukovalolla varustettu auto on itsellä ollut. Niistä on jäänyt sellainen tuntuma että 65W H9 on valittu 55W polttimon sijaan vain sen vuoksi, että pienestä surkeasta kaukovaloumpiosta saataisiin edes kohtalainen valo ulos.
 
Joo, sitä uusinta Nightbreaker Laser -sarjaa H11 muodossa. Saman sarjan sumarit ja pitkät ovat vielä kuosissa, mutta niitä nyt vähemmän käyttää. Tarkoitus olisi hakea nuo Philipsit nyt Motonetiltä.

Mitkä Philipsit hait, ovatko olleet hyvät ja miten ovat kestäneet?
Aikaa on ainakin kulunut... ;)
 
Tarjoushaukka käveli autotarvikehyllyn ohi ja mukaan tarttui Philips ultinon access H7 led pari, korvaa suoraan h7 polttimon ilman adaptereita ja niinhän se tekee, Kia Ceed -22 uhrina. Toimii ja ei, eli antaa varoituksen polttimosta, asennus vastaa h7 asennusta samoin valokuvio ja teho.
Ok päivitys jos haluaa valkoista valoa ilman että herättää huomiota älyttömällä valonmäärällä, en väitä että olisi tehokkaampi kuin +200 halogeenipolttimot mutta valkoisella valolla tuntuu näkevän paremmin ja on se hienoa toi valkoinenvalo.

ajoled.jpgkia led.jpg
 
Laitoin ite nyt tilaukseen Alista nuo täälläkin muutamaan otteeseen kehutut Novsightin N67:t (olikohan 55€ posteineen).

Nyt tuossa heräsikin kysymys kun tuossa ilmoitetaan wateiksi 140W? Kestääkö tuommonen muovinen umpio tuommosta tehoa? Vai onko nuo jotain "Kiinan" watteja? Autossa "projektori umpiot" niin voisin olettaa ettei hajavaloa kovin tulisi tai mitä nyt olen täältä ja muualta lukenut? Pitää toki kaverin kanssa testailla ja ajella vastakkain niin voi kertoa tuleeko liikaa hajavaloa ja häikäseekö. Pitää samalla käydä hakemassa motonetistä varuiksi ihan normaalit H7:t hanskalokeroon, ei ihan hirveä luotto ole noihin kiinalaisiin :lol: (toki varmasti hyviä tuotteita tekevät pilvin pimein, mutta kun puhutaan ajovaloista niin...)
 
Laitoin ite nyt tilaukseen Alista nuo täälläkin muutamaan otteeseen kehutut Novsightin N67:t (olikohan 55€ posteineen).

Nyt tuossa heräsikin kysymys kun tuossa ilmoitetaan wateiksi 140W? Kestääkö tuommonen muovinen umpio tuommosta tehoa? Vai onko nuo jotain "Kiinan" watteja? Autossa "projektori umpiot" niin voisin olettaa ettei hajavaloa kovin tulisi tai mitä nyt olen täältä ja muualta lukenut? Pitää toki kaverin kanssa testailla ja ajella vastakkain niin voi kertoa tuleeko liikaa hajavaloa ja häikäseekö. Pitää samalla käydä hakemassa motonetistä varuiksi ihan normaalit H7:t hanskalokeroon, ei ihan hirveä luotto ole noihin kiinalaisiin :lol: (toki varmasti hyviä tuotteita tekevät pilvin pimein, mutta kun puhutaan ajovaloista niin...)

Jokunen viesti taaksepäin on todellinen mittaustulos. 50W/polttimo, eli ihan samaa kaliiberia kuin alkuperäiset polttimot.
 
On tommoset asennettuna, mutta ei ole tullut niiden aikana vielä pimeässä ajeltua. Joten varsinaisesti kokemuskia ei vielä ole. :)

Hinnaltaan houkuttelevat ja pieni tuulettimen koko oli itellä se syy noiden hankkimiseen - Philipsin Ultinon PRO9000 mallissa tuulettimen halkaisija oli 40 mm ja näissä Ultinone Access malleissa vain 17,4 mm.
 

Tuli linkin LED-ajovalot vastaan, löytyy mm. Motonetistä.

Sattuuko olemaan kokemuksia?
Peltoautoon lisävalaistusta hakemassa? Näitähän ei ole ainakaan Motonetin tuotekuvauksen mukaan hyväksytty tieliikennekäyttöön joten toivottavasti eivät ainakaan tule tieliikennekelpoisen ajoneuvosi lähivaloihin häikäisemään vastaantulijoita.
 
Peltoautoon lisävalaistusta hakemassa? Näitähän ei ole ainakaan Motonetin tuotekuvauksen mukaan hyväksytty tieliikennekäyttöön joten toivottavasti eivät ainakaan tule tieliikennekelpoisen ajoneuvosi lähivaloihin häikäisemään vastaantulijoita.

Eipä taida markkinoilla olla käytännössä lainkaan jälkiasenteisia ledejä, jotka suomessa olisi laillisia laittaa autoon.

Joissakin äärimmäisen harvinaisessa tapauksessa umpiossa voi olla hyväksyntä useammalle valonlähteelle, mutta 99%:sti nämä ledit on laittomia riippumatta onko ne Philipsit vai novitchokit tjsp.

Mutta.

Jos konversion tekee järkevästi ja pitää huolta siitä ettei häikäisy lisäänny niin en näe tätä nyt kovin isona ongelmana.

Ihan yhtä iso tai pieni ongelma kuin moni muukin paperilla laiton parannus autossa.

Saksassahan ilmeisesti on polttimovalmistajat hakeneet mallikkohtaisia hyväksyntöjä jälkiasennus-ledeille ja paikallinen byrokratialaitos sitten hyväksyy ne yksi kerrallaan.
 
Sama havainto Ultinon Access ledien kanssa, auto seinää vasten kun polttimot vaihdettiin, vähemmän hajavaloa kuin halogeneissä, tarkempi rajaus.
Ultinon-sarja ymmärtääkseni onkin suunniteltu niin, että se täyttäisi hyväksyttyjen polttimoiden speksit, eli valovirran määrä ja kuvio olisivat sallituissa rajoissa. Ehkä niistä joskus tulee tieliikenteeseen hyväksyttyjä, tai sitten ei.
 
Ultinon-sarja ymmärtääkseni onkin suunniteltu niin, että se täyttäisi hyväksyttyjen polttimoiden speksit, eli valovirran määrä ja kuvio olisivat sallituissa rajoissa. Ehkä niistä joskus tulee tieliikenteeseen hyväksyttyjä, tai sitten ei.


Osramilla ainakin muistaakseni on jo kymmeniä testattuja malleja eri merkeiltä, joihin ledit asentamalla saa ihan laillisesti ajella ledeillä.
 
Eikös se mene niin, että jos on tyyppihyväksytty yhdessä eu maassa, niin voipi käyttää koko eu alueella.
 
Eikös se mene niin, että jos on tyyppihyväksytty yhdessä eu maassa, niin voipi käyttää koko eu alueella.
Näinhän se yleisesti on, mutta tätä asiaa moinen periaate ei ilmeisesti suoraan koske. Olen käsittänyt tämän liittyvän siihen, että tuotteen(polttimonkorvike) tyyppihyväksyntä ei riitä vaan tässä käytetään myös toista tuotetta(valaisinasetelma) sen alkuperäisen tarkoituksen ja ohjeistuksen vastaisesti, ja se vissiin pitää erikseen kansallisesti sallia yksittäistapaus kerrallaan. Siis nyt kun moista ei ole pakotettu unionin tasolta sallituksi.
 
Tyyppihyväksyntä on EU-tasolla kattava, mutta kansallinen poikkeus ei muutu EU-tyyppihyväksynnäksi. Vaikka yhteismarkkina, niin sooloilu silti mahdollista.
Ainakin pari vuotta sitten perusongelma oli se, että koska standardin mukaan esim. H4 on määritelmällisesti halogeenipolttimo, sitä ei voi vaan muuttaa lediksi. Jonka seurauksena ovat sitteen lobanneet nämä ovat kansalliset umpiokohtaiset poikkeusluvat. Osramin lootassa tuli mukana tarrat, joilla voi osoittaa että ovat luvalliset. Saksassa.
 
Ja sitten kun näitä tyyppihyväksymättömiä polttimoita löytyy katsastuksessa niin se on nykyään hylkäysperuste(toki riippuu katsastajan taidoista/halusta/motivaatiosta reagoida).

Määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet

Mutta viitseliäät bensalenkkarithan vaihtavat katsastuksen ajaksi normipolttimot.
 
Ja sitten kun näitä tyyppihyväksymättömiä polttimoita löytyy katsastuksessa niin se on nykyään hylkäysperuste(toki riippuu katsastajan taidoista/halusta/motivaatiosta reagoida).

Määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet

Mutta viitseliäät bensalenkkarithan vaihtavat katsastuksen ajaksi normipolttimot.
Nykyään, kun katsastusväli on kuitenkin kaksi vuotta paitsi kaikkein vanhimmissa paaliromuissa, voi moni "bensalenkkarikin" tehdä tämän jumpan kahdesti 24kk välein. Kuitenkin halogeenipolttimot joutuisi joka tapauksessa vaihtamaan ainakin vuosittain. Siinäpä lain rikkomista helpottavaa uudistusta. :smoke:

Olen muuten melko vähäisellä ajomäärällä pitänyt tapana vaihtaa halogeenipolttimot vuosittain, mielellään loppukesästä tai syksystä. Näin toimien ei yleensä käy niin, että auto heittäytyisi silmäpuoleksi. Suosittelen ettei sniiduilla. Tänäkin talvena näkyi monena iltana olevan joka kolmas tai joka viides silmäpuoli. Mikä ihmisiä vaivaa?
 
Asiasta en mitään tiedä mutta jossain tikkitokissa näin videon, että ne LED polttimoiden siilet voi olla irrotettavat - kannattaa tarkistaa, ennenku vääntää lukitussalvan solmuun.
 
Ja sitten kun näitä tyyppihyväksymättömiä polttimoita löytyy katsastuksessa niin se on nykyään hylkäysperuste(toki riippuu katsastajan taidoista/halusta/motivaatiosta reagoida).
Vain lyhyissä valoissa. Pitkissä tulee korjauskehotus. Jos tulee.
 
Asiasta en mitään tiedä mutta jossain tikkitokissa näin videon, että ne LED polttimoiden siilet voi olla irrotettavat - kannattaa tarkistaa, ennenku vääntää lukitussalvan solmuun.

Philipsin Ultinon PRO9xxx sarjassa on kierteillä (ainakin H1 mallissa), mutta pienempikokoisessa Access mallissa ei. Mitat näistä laitoinkin jokunen viesti aiemmin.
 
Ainakin ne Philipsin kalliit 9100-sarja Ultinon ledit antavat erittäin hyvän valokuvion, oikeastaan paremman kuin halogeenit.
Mutta taitavat antaa vikavaloja nekin, eli kuka tietää onko sellaisia ledejä jotka eivät anna vikavaloja alle 7v ikäisissä autoissa. Johtuuko siitä että watit on liian alhaiset?
 
Mutta taitavat antaa vikavaloja nekin, eli kuka tietää onko sellaisia ledejä jotka eivät anna vikavaloja alle 7v ikäisissä autoissa. Johtuuko siitä että watit on liian alhaiset?
Myynnissä on vastuksia, jotka lisäävät kuormaa sen verran, etteivät vikavalot syty.
 
Mitä nuo halogeenipolttimoiden prosenttimerkinnät (+60%, +150% jne.) käytännössä tarkoittaa?
Kerran vaihdoin yhteen autoon perus polttimoiden tilalle jotkin kirkkaat +200% polttimot. En muista kantaa enkä tarkkaa mallia, mutta taisi olla nuo Philipsin racingvision gt200. Kyllä ne muistaakseni oli ihan selkeästi kirkkaammat, mutta haittana on sitten lyhyt käyttöikä. Tuollaiset saattaa palaa aika helposti jo noin vuodessa, mikä on vähän turhan lyhyt aika. Onko vaikkapa joku +60% polttimo käytännössä merkittävästi heikompi?
 
Mitä nuo halogeenipolttimoiden prosenttimerkinnät (+60%, +150% jne.) käytännössä tarkoittaa?

Markkinointitermejä, joilla yritetään kuvata jotenkin niiden kirkkautta johonkin^tm polttimoon verrattuna.

Totuushan on sitten aivan jotain muuta, mittauksien mukaan valotehoa löytyy yleensä joitakin kymmeniä prosentteja enemmän noista ja en kyllä ymmärrä miten tuohon täysin totuudenvastaiseen markkinointiin ei olla puututtu tähän mennessä.

Esimerkki:
Valovirta 1500 lm (±10%)

Valoteho: 1500 lm

Ja tuo Osram on sanojensa mukaan "+200%" polttimo. Sikäli kun minä osaan prosenttilaskua, niin silloinhan Osramin valoteho pitäisi olla 4500lm mikä on tietysti täysin mahdotonta.
 
Mitä nuo halogeenipolttimoiden prosenttimerkinnät (+60%, +150% jne.) käytännössä tarkoittaa?
Kerran vaihdoin yhteen autoon perus polttimoiden tilalle jotkin kirkkaat +200% polttimot. En muista kantaa enkä tarkkaa mallia, mutta taisi olla nuo Philipsin racingvision gt200. Kyllä ne muistaakseni oli ihan selkeästi kirkkaammat, mutta haittana on sitten lyhyt käyttöikä. Tuollaiset saattaa palaa aika helposti jo noin vuodessa, mikä on vähän turhan lyhyt aika. Onko vaikkapa joku +60% polttimo käytännössä merkittävästi heikompi?
Mun ymmärtääkseni prosentit tarkoittavat, että miten suurelle pinta-alalle tulee tietyn lux-määrän ylittävä valoteho verrattuna referenssipolttimoon.
 
Melkeinpä se isoin ongelma noissa +200% polttimoissa on ehkä se, että kun käyttöikä on lyhyt, niin molemmat myös hajoaa melkein samaan aikaan aika suurella todennäköisyydellä. Vähän ehkä tympeää, jos sattuu olemaan vaikka jossain reissussa, ja molemmat polttimot sanoo itsensä irti samaan aikaan. Noita siis ehkä pitäis melkein vaihtaa uusiin jo ennaltaehkäisevästi, kun oletettu käyttöikä lähestyy. Toisaalta jos sillä rahalla ja vaivalla saa paremmat ajovalot, niin kyllä se voisi ehkä olla sen arvoista.
 
Lähes 10 vuotta noita +200 % polttimoita ollut käytässä eikä ikinä ole palanut sillain, että molemmat polttimot olisi mennyttä. Tosin reagoinkin nopeasti ensimmäisen palamiseen jolloin ainakaan muutamaa päivää enempää ei ole tullut ajettua silmäpuoleisena. Vaihdan aina molemmat polttimot kerralla.

Jos autossa ei pala jatkuvasti ajovalot automatiikan puolesta niin noi +200 % polttimot kestänyt itsellä vähän päälle vuoden / 15 000 km. Vanhassa autossa ei ollut mitään automatiikkaa niin sai useammin vaihdella. Ehkä 10 000 km välein.

Niin kuin jo aikaisemmin todennut tässä ketjussa niin valitsen mielummin paremman näkyvyyden kuin karsin muutamasta eurosta. Vaihtokin ollut omiin autoihin max 5 min homma. Osramia ja Philipsiä saa usein tarjouksesta ostettua 25 € pari niin mielestäni aika pieni extrakulu autoilun kokonaiskustannuksiin.

Noista pienemmän plussaprosentin polttimoista ei ole kokemusta. Ehkä niissäkin on jo sopiva kesto-kirkkaussuhde ja sellainen ero ettei +200 % versioon huomaa käytännön eroa. Tavallisia longlifejä en kuitenkaan laittaisi kiinni, koska niihin nähden näissä +200 % on selkeä ero.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nuo halogeenipolttimoiden prosenttimerkinnät (+60%, +150% jne.) käytännössä tarkoittaa?
Kerran vaihdoin yhteen autoon perus polttimoiden tilalle jotkin kirkkaat +200% polttimot. En muista kantaa enkä tarkkaa mallia, mutta taisi olla nuo Philipsin racingvision gt200. Kyllä ne muistaakseni oli ihan selkeästi kirkkaammat, mutta haittana on sitten lyhyt käyttöikä. Tuollaiset saattaa palaa aika helposti jo noin vuodessa, mikä on vähän turhan lyhyt aika. Onko vaikkapa joku +60% polttimo käytännössä merkittävästi heikompi?

Philips xtremevision pro +150

Philips ilmoittaa prosenttilisän " Kirkkaus verrattuna lain vaatimaan vähimmäistasoon", Osramilla näkyy olevan sama Night Breakereissaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 131
Viestejä
4 502 958
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom