Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Sopivuus heijastinumpioihin on täysin sattumankauppaa. Voi olla ihan hyvä, tai sitten voi olla hirveät. Linssiumpioilla on parempi todennäköisyys olla hyvä.

Hain nuo itse juuri h7:na Skoda Fabia III:n valoihin ja kunhan ehtisi testata millainen kuvio tulee niin voisi harkita että laittaako sekä lyhyisiin ja pitkiin vai vain pitkiin.

Ahkeroiduin sen verran, että asentelin nuo kokeeksi pitkien polttimoiksi tälläiseen tupla-heijastinumpioon
1726507404745.jpeg

Tuota mk3 Fabiaa on ilmeisesti tehty myös linssilähivalolla mutta tämä lienee paremmin varusteltujen mallien yksinoikeut(monte carlo yms, oma on Style eikä siinä ole linssejä)

Jo pelkästään pitkän tilalle laittamalla huomaa, että lähivaloihin noita ledejä ei ole syytä laittaa. Ihan jo halogeenillakin tulee hajavaloa jonkin verran lähivaloilla ja kaukovaloilla ja kun kaukovalopolttimoksi vaihtoi ledin niin valoteho ja hajavalon määrä kasvoi melkolailla samassa suhteessa.

Eli odotettavissa on, että lähivaloissa saisi paremmat valot mutta myös enemmän hajavaloa ja enemmän häikäisyä muille autoilijoille -> ei jatkoon.

Kaukovaloissahan ei häikäisyllä juurikaan ole väliä koska keulalla saa muutenkin olla melkeinpä minkälaiset auringot tahansa, joten testaillaan jonkin aikaa noita kaukovaloina. Valoa on selvästi enemmän ja sen sävy on reilusti vaaleampaa joten syksyn pimeillä keleillä noista voi hyvinkin olla hyötyä.

Muuten asentaisin keulalle lisävalon, mutta sitä ei oikein saa siististi mihinkään vaan pitäisi käytännössä laittaa kilpitelineellä kilven yläpuolelle, jolloin valo törröttää keulalta aika reilusti. Joitakin ei häiritse, joitakin häiritsee. Itseäni hieman joten mennään toistaiseksi tällä.

Ja lienee sanomattakin selvää, että täysin laittomathan nuo suomessa on ja katsastuksessa tulisi hylky jos leimalle menisi nuo paikallaan ja katsuri ei ole täysin unessa.
Vaihto oli sen verran helppo tehdä pitkiin, että muutaman minuutin homma vaihtaa halogenit takaisin katsastukseen tarvittaessa.
 
Tulipa itselläkin harjoitettua polttimojumppaa tälle päivää ja vaihdettua heijastinumpioiden lähivaloihin kaksi vuotta vanhojen H7 Osram Night Breaker Silver (uutena 1500lm valovirta) tilalle modatut Osram Original sarjan H18 (1700lm valovirta) polttimot. En suorittanut "seinää vasten" vertailua mutta hämärän tultua pikaisen taajama-ajolenkin perusteella ihan vastaava kusenkeltainen sävy on noissa H18 polttimoissakin ja subjektiivisesti arvioituna ei mainittavaa lisää valomäärässä. Taidan huomenissa käydä arpomassa Motonetin hyllystä jotkut "plussapolttimot" joilla kenties saisi talveksi edes vähän valkoisemmaksi tuota valon värisävyä.
 
Muuten asentaisin keulalle lisävalon, mutta sitä ei oikein saa siististi mihinkään vaan pitäisi käytännössä laittaa kilpitelineellä kilven yläpuolelle, jolloin valo törröttää keulalta aika reilusti. Joitakin ei häiritse, joitakin häiritsee. Itseäni hieman joten mennään toistaiseksi tällä.
Kirkkaat ledit pitkiin ja itse laitoin led barin maskin taakse. Ei näy mutta ajaa asiansa ;)
 
Kirkkaat ledit pitkiin ja itse laitoin led barin maskin taakse. Ei näy mutta ajaa asiansa ;)

Kilven yläpuolella oleva maski on tuossa niin umpinainen, että valosta tulee läpi ehkä 50% jos sitäkään.

Tuli tutkailtua enemmän tuota valohommaa myös ja vähän houkuttaisi googlailla lisää että onko linssiumpion vaihto kuinka heittämällä tapahtuva. Molemmissa on siis h7+h7 per puoli eli sähköisesti ei radikaalia eroa. Toki umpiot maksaa useamman satasen eli pitäisi olla 100% varmuus, että menee heittämällä.

Harmillista joka tapauksessa, että hyvä näkeminen on valmistajille niin yhdentekevä ominaisuus. Välillä jossain TM:n testissä uusissakin autoissa aivan totaalisen surkeat valot, joskin taas sitten leditekniikalla mennään parhaimmillaan aivan eri sataluvuille mitä koskaan on päästy volvoissa, saabeissa tai muissa.
 
Kilven yläpuolella oleva maski on tuossa niin umpinainen, että valosta tulee läpi ehkä 50% jos sitäkään.

Tuli tutkailtua enemmän tuota valohommaa myös ja vähän houkuttaisi googlailla lisää että onko linssiumpion vaihto kuinka heittämällä tapahtuva. Molemmissa on siis h7+h7 per puoli eli sähköisesti ei radikaalia eroa. Toki umpiot maksaa useamman satasen eli pitäisi olla 100% varmuus, että menee heittämällä.

Harmillista joka tapauksessa, että hyvä näkeminen on valmistajille niin yhdentekevä ominaisuus. Välillä jossain TM:n testissä uusissakin autoissa aivan totaalisen surkeat valot, joskin taas sitten leditekniikalla mennään parhaimmillaan aivan eri sataluvuille mitä koskaan on päästy volvoissa, saabeissa tai muissa.
Oletko mitannut jännitteen polttimon kannalta valot päällä? Moniin VAG-konsernin autoihin voi ohjelmoida lisää jännitettä valoille. Itse nostin ajovalojen jännitettä edellisessä B7 Passatissa 2 voltilla ja kyllä muuten kirkastuivat. Linssiumpiot eivät välttämättä hirveästi paranna tilannetta, kun ei tiedä, miten hyvin led-polttimo niissä toimii. Ulkonäöllisesti myös omasta mielestä Facelift-heijastinumpiot näyttävät paremmalta. Jos taas päädyt käytettyihin linssiumpioihin, niin projektoreissa polttimon lämpö himmentää aika tehokkaasti heijastinpintaa.

Hyvät valot on kyllä Suomessa tärkeä asia. Itsellä oli aikanaan 2010 Octavia, johon en saanut millään hyviä lähivaloja. Epäilen, että heijastinpinta projektoreissa alkoi jo tummumaan. Lisävalot vain tuntuivat pahentavan tilannetta, kun lähivaloille vaihtaessa iski pimeys. Nykyisessä Octaviassa taas on ihan tehtaalta ledit ja siihen päälle vielä itse asennettu ledipaneeli. Pimeällä ajo on oikein miellyttävää, kun tie ja pientareet ovat täynnä valkoista valoa. Myös kaupungin syyssateissa tykkään, kun erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät selvästi. Halogeneihin ei tee enää mieli palata.
 
Oletko mitannut jännitteen polttimon kannalta valot päällä? Moniin VAG-konsernin autoihin voi ohjelmoida lisää jännitettä valoille. Itse nostin ajovalojen jännitettä edellisessä B7 Passatissa 2 voltilla ja kyllä muuten kirkastuivat.

Hyvä muistutus, pitääpä tarkistaa ja tarvittaessa katsoa saako koodailtua lisää kun tuli tuo OBDEleven palikka hankittua myös.
 
Philips led h7 ultinon pro9100 ollut nyt pari vuotta heijastin umpioissa ja ei mitään valittamista valokuviosta.

dfghsdfg.PNG
 
Tämmöinen mainos tuli vastaan. Kuvassa mainitaan, että kyseessä on lähivalojen keila. Näkee muuten vastaantulijat pelkkiä tähtiä, kun ajaa tuollaisilla valoilla vastaan :D

1000021056.jpg


Täällä seudulla ajelee yksi vanha Nissan Micra, johon on lyöty rihlattuihin heijastinumpioihin jotkut 10000 lumenin ledit. Valokeila on kuin pitkissä ja pariin kertaan olen tarjoillut lisävaloa kuskin naamalle. Nyt on sentään vähän parempi tilanne, kun toinen puoli valoista on pimentynyt ja Micra ajelee yksisilmäisenä.
 
Vähän kiinnostaisi kokeilla Philipsejä emännän kolmoskoppaisen fl-octavian pitkiin valoihin. Normaalisti olen aina asentanut lisävalon uuteen autoon, mutta nyt voisikin kokeilla uutta tyyliä. Alkuperäiset halogeenit ovat aivan umpisurkeat, eli pitkät valot eivät juurikaan paranna näkyvyyttä lähivaloihin verrattuna. Laittomathan nuo olisivat, mutta eipähän tuo kaukovaloissa haittaa yhtään.
 
Laitoin ite nyt tilaukseen Alista nuo täälläkin muutamaan otteeseen kehutut Novsightin N67:t (olikohan 55€ posteineen).

Nyt tuossa heräsikin kysymys kun tuossa ilmoitetaan wateiksi 140W? Kestääkö tuommonen muovinen umpio tuommosta tehoa? Vai onko nuo jotain "Kiinan" watteja? Autossa "projektori umpiot" niin voisin olettaa ettei hajavaloa kovin tulisi tai mitä nyt olen täältä ja muualta lukenut? Pitää toki kaverin kanssa testailla ja ajella vastakkain niin voi kertoa tuleeko liikaa hajavaloa ja häikäseekö. Pitää samalla käydä hakemassa motonetistä varuiksi ihan normaalit H7:t hanskalokeroon, ei ihan hirveä luotto ole noihin kiinalaisiin :lol: (toki varmasti hyviä tuotteita tekevät pilvin pimein, mutta kun puhutaan ajovaloista niin...)

Nappasin nämä pois keväällä katsastuksen ajaksi ja unohdin haskalokeroon. Laitoin nyt paikalleen kun illatki alkaa jo hämärtää ja yllätys yllätys toinen valo pimeänä :sori: Luulin tilanneeni virallisesta kaupasta(AE), mutta eihä tuo ollukkaan mikään virallinen vaan joku myyjä. Viikon verran laittanu päivittäin viestejä, että mitäs tehdään kun on 2 vuoden takuu. Eikä mitään vastausta.. Olisko tässä nyt ne kuuluisat "oppirahat" sitten maksettu :lol:
 
Jo pelkästään pitkän tilalle laittamalla huomaa, että lähivaloihin noita ledejä ei ole syytä laittaa. Ihan jo halogeenillakin tulee hajavaloa jonkin verran lähivaloilla ja kaukovaloilla ja kun kaukovalopolttimoksi vaihtoi ledin niin valoteho ja hajavalon määrä kasvoi melkolailla samassa suhteessa.

Testasin nyt kuitenkin näitä ledi-h7:ja myös lähivaloissa ja hirveäthän ne oli. Hajavalon määrä kasvoi liikaa ja lähivalon hieman epätarkka raja jo halogeneilla muuttui vielä epätarkemmaksi.

Täytyy vissiin muut kikat kokeilla lähivalojen parantamiseksi ennen ledejä, noilla en kehtaisi yleisessä liikenteessä ajaa. (enkä aja)
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin olen kehunut täällä Philips Ultinon Access H7 polttimoita. Muuten ovat hyvät mutta eivät nämä näköjään kestä. Asennettu paikoilleen 22.7. ja eilen pimeni toinen. Pitänee takuuseen koittaa..
 
Mitä suosittelette Audi A3 8P pitkiin valoihin? (heijastin, h7, polttimovalvonta/can).

Onko noissa LED-polttimoissa sellasia et kuvio toimii pitkissä. Ei siis tarvetta millekään leveämmälle keilalle...

Plussapolttimot vaan kiinni?
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Osram Night Breaker Silver H7 on nyt vaikuttaneet syksyn pimetessä ihan hyvältä oman auton lyhyissä. Valoa riittää ihan kivasti, mutta näissä pitäisi kuitenkin olla ihan kohtuullinen käyttöikä.

Lifespan B3: 330 hr
Lifespan Tc: 550 hr
Ilmeisesti tuo B3 tarkoittaa sitä, että siihen mennessä 3% polttimoista on palanut, ja Tc vastaavasti sitä, että 63% on palanut. Pitäisi siis kestää vähintään 300 tuntia ellei satu tosi huono tuuri tai jo asentaessa mennyt jotain pieleen (esim. rasvaa polttimon pinnalle tms.). Todennäköisesti enemmänkin.

Näköjään on uutuutena myös 220%, mutta siinä B3 vain 150 ja Tc vain 250 tuntia. Ei oikein houkuttele, ei välttämättä kestäisi maltillisella ajomäärälläkään edes vuotta. Ehkä silloin, jos olisi sen verran uusi auto, että siinä olisi erikseen päiväajovalot, jolloin noita ei tarvisi polttaa turhaa valoisalla.
 
Kia kippoon pitäisi saada uudet H4 polttimot. Pitäisi päättää kumpaa ottaisi: osramin night breaker 220% vai philipsin racingvisioniin 200%? Molemmat käsittääkseni kirkaimmat mitä tiellä saa käyttää? Led.polttimoita ei nyt jaksaisi innostua..
Ps.8v ikäinen auto niin ajoumpiot enemmän ja vähemmän haalistuneita. Paranisko ajovalojen keilat/määrä jos umpiot kiillottaisi puhtaaksi?
 
Kia kippoon pitäisi saada uudet H4 polttimot. Pitäisi päättää kumpaa ottaisi: osramin night breaker 220% vai philipsin racingvisioniin 200%? Molemmat käsittääkseni kirkaimmat mitä tiellä saa käyttää? Led.polttimoita ei nyt jaksaisi innostua..
Ps.8v ikäinen auto niin ajoumpiot enemmän ja vähemmän haalistuneita. Paranisko ajovalojen keilat/määrä jos umpiot kiillottaisi puhtaaksi?
Varmasti kannattaa kiillottaa .
 
Vaikuttaako ksenoneilla nuo valmistajien +XXX% luvut kestävyyteen samalla tavalla kuin halogeeneissa ?
Kestosta en tiedä.. Ei pitäisi, koska +xxx% valovoimaa on vaan xenon tekniikalla jokseenkin mahdotonta saada polttimoa vaihtamalla. Sitä värilämpötilaa voidaan säätää, mutta kirkkauden määrää käytännössä vain ballasti.

Todennäköisesti se extrakirkas xenon lamppu on sen sijaan tarkemmalla toleranssilla tehty, kuten halogeenikin, ja jotain hyötyä voi saada siitä että valo on keskittynyt tarkemmin polttopisteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom