Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Novsight N67 H4:t asensin moottorikelkkaan ja onhan nuo todella kirkkaat halogeeneihin verrattuna. Tuollaisessa epäsymmetrisessä heijastinumpiossa tuo hajasäteily korostuu entisestään, mutta maastossa se on jopa suotavaa, että näkee ylös, alas ja sivuille enemmän. (Lisänä Boondockerin keulassa vielä Purelux Terrain Black Slim Spot 30W, joten olen kuin majakka yössä, kun tuolla ummessa paahdan menemään pimeällä. :cool: )

En edes viitsi kokeilla miltä nuo N67:t minun auton heijastinumpiossa näyttäisi, kun tiedän, että häikäisee vastaantulijoita, joten Philips RacingVision GT200:t on odottamassa, kun noista Osram Night Breaker Lasereista aika jättää.

Edit: Tarkennuksena sen verran, että tuossa mun tulevaisuuden klassikko-Saabissa on rihlattu lasi ja ikää reilusti, niin se on syy miksi tiedän, että ei ole kanssa-autoilijaystävällinen kombo, vaikka olisi miten hyvä häikäisysuoja itse polttimossa ja säätö sen asennon suhteen. Sileä lasi tai linssiumpio, niin mielenkiinnosta kokeilisin. Kelkassa nyt ei alunperinkään ole sitä vastaantulijan häikäisyä mietitty yhtä hyvin kuin autopuolella, ettei siitä liikaa johtopäätöksiä kannata tehdä. Taisi ne halogeenitkin häikästä, mutta nyt kun valon määrä moninkertaistui, niin se häikäisevä murto-osakin moninkertaistui. Tämähän se autopuolella sen ongelman osittain muodostaa.
 
Viimeksi muokattu:


Tässä on testattu Philipsin ja Osramin LED-polttimoita heijastinumpiossa, ja tämän perusteella näissä on ihan hyvä valokuvio sekä luvatut >+200 % valotehot. Harmi, ettei saa lämpimällä värisävyllä

E: Samalta käyttäjältä vertaus Philipsin ja Osramin +200 % halogeenipolttimoista. Ei yllä tuo +30 % ihan tuonne mainostettuun lukemaan asti :think:
 
Viimeksi muokattu:
Kertauksen vuoksi, mikäs se tällä hetkellä nyt on se "hyvä" h7 ledipolttimo jos aikoo mulkuksi ruveta itsekin? Edellisistä omista kokeiluista on kohta pari vuotta ja silloin olivat melkoisia pettymyksiä kaikki mitä kokeilin sekä valotehonsa puolesta, että sen takia, että valot ei pysynyt lumisateella auki vaan jäätyivät. Onko konsensus nyt sellainen, että esimerkiksi Novsight N67 on sellainen mitä kannattaa kokeilla ja on mahdollisuudet onnistua?
 
On nuo ledit jonkin verran kehittyneet, tällaisia ei taida enää saada :D
1701366496176.png

1701366428612.png
 
Tuli nyt laitettua my2019 Ford Focukseen uudet lähivalo-, ja kaukovalopolttimot.



Lähivaloina h7 ja kaukovaloina h1. Päädyin tuohon 150% 200% sijasta ihan vain keston takia, noissa "tehokkaimmissa" on paljon pienempi kesto vissiin vaikka kesäisin tässä autossa palaa lähes aina vain led päiväajovalot.

Ensitestillä ei lähivaloissa juuri mitään maatamullistavaa mutta en tiedä onko mutua mutta kaukovalot tuntui parantuvan aika hyviksi itseasiassa näillä.. Pitäisi ehkä vielä tehdä vertailu kun nuo polttimot on helppo vaihtaa.
 
Lähivaloina h7 ja kaukovaloina h1. Päädyin tuohon 150% 200% sijasta ihan vain keston takia, noissa "tehokkaimmissa" on paljon pienempi kesto vissiin vaikka kesäisin tässä autossa palaa lähes aina vain led päiväajovalot.
Ristiriitainen kommentti. Itse ainakin koen täysin samassa tilanteessa, että aivan sama ostaa noi 200% Philipsit/Osramit jos niillä saa vähänkin lisää valotehoa, koska ne on suhteessa pitkäikäiset auton käyttäessä suurimman osan ajasta vain led päiväajovaloja. Eli mielummin laitan sen 5 euroa lisää hankintahintaan ja vaihdan vähän useammin, jos vastapainona pienellä rahalla saa ajomukavuutta ja turvallisuutta. Autoilun kokonaiskuluihin nähden nämä summat pelkkää kohinaa.

Näin vertailuna juurikin pari viikkoa sitten paloi toinen 200% Osrameista ja vaihdoin uudet ale-200% Philipsit tilalle. Yli vuoden kestivät ja yli 18 000 kilometriä. Pelkkää päiväajovalovalojen ajomäärää vaikea arvioida, mutta mukana paljon ajoa aamuhämärässä töiden puolesta.

Ledejä en kuitenkaan vielä hommannut, kun en koe saavani lisätehokkuudella merkittävää hyötyä jos umpot jäätyy umpeen / valokuvio huono / sokaisee vastaantulijoita / mahdollinen säätäminen asennuksessa / katsastus.
 
Viimeksi muokattu:
Ristiriitainen kommentti. Itse ainakin koen täysin samassa tilanteessa, että aivan sama ostaa noi 200% Philipsit/Osramit jos niillä saa vähänkin lisää valotehoa, koska ne on suhteessa pitkäikäiset auton käyttäessä suurimman osan ajasta vain led päiväajovaloja. Eli mielummin laitan sen 5 euroa lisää hankintahintaan ja vaihdan vähän useammin, jos vastapainona pienellä rahalla saa ajomukavuutta ja turvallisuutta. Autoilun kokonaiskuluihin nähden nämä summat pelkkää kohinaa.

Näin vertailuna juurikin pari viikkoa sitten paloi toinen 200% Osrameista ja vaihdoin uudet ale-200% Philipsit tilalle. Yli vuoden kestivät ja yli 18 000 kilometriä. Pelkkää päiväajovalovalojen ajomäärää vaikea arvioida, mutta mukana paljon ajoa aamuhämärässä töiden puolesta.

Ledejä en kuitenkaan vielä hommannut, kun en koe saavani lisätehokkuudella merkittävää jos umpot jäätyy umpeen / valokuvio huono / sokaisee vastaantulijoita / mahdollinen säätäminen asennuksessa / katsastus.
Ja vakavan kolarin yhteydessä voi joutua maksumieheksi noiden laittomien ledien kanssa.
 
Ristiriitainen kommentti. Itse ainakin koen täysin samassa tilanteessa, että aivan sama ostaa noi 200% Philipsit/Osramit jos niillä saa vähänkin lisää valotehoa, koska ne on suhteessa pitkäikäiset auton käyttäessä suurimman osan ajasta vain led päiväajovaloja. Eli mielummin laitan sen 5 euroa lisää hankintahintaan ja vaihdan vähän useammin, jos vastapainona pienellä rahalla saa ajomukavuutta ja turvallisuutta. Autoilun kokonaiskuluihin nähden nämä summat pelkkää kohinaa.

Näin vertailuna juurikin pari viikkoa sitten paloi toinen 200% Osrameista ja vaihdoin uudet ale-200% Philipsit tilalle. Yli vuoden kestivät ja yli 18 000 kilometriä. Pelkkää päiväajovalovalojen ajomäärää vaikea arvioida, mutta mukana paljon ajoa aamuhämärässä töiden puolesta.

Ledejä en kuitenkaan vielä hommannut, kun en koe saavani lisätehokkuudella merkittävää hyötyä jos umpot jäätyy umpeen / valokuvio huono / sokaisee vastaantulijoita / mahdollinen säätäminen asennuksessa / katsastus.
Minä taas koen että se 200% tuskin on merkittävästi parempi kuin tuo 150%, varsinkin kun valoteho lähivaloilla ei mielestäni kovin valtavasti muuttunut noihin mahdollisesti tehdaspolttimoihin mitkä autossa on ollut ainakin koko meidän omistusajan eli vuodesta 2021 ja yli 35tkm.
 
Ja vakavan kolarin yhteydessä voi joutua maksumieheksi noiden laittomien ledien kanssa.
Melkoista pelonlietsontaa. Onneksi olemme kuitenkin oikeusvaltiossa, missä pelkästään jonkun pienen yksityiskohdan laittomuus ei tee kenestäkään syyllistä vakavaan rikokseen. Vaikea kuvitella tilannetta, missä toimivan ajovalon laittomuus on pääsyyllinen kolariin.

Tuo saattaisi päteä tilanteessa jossa ajetaan maantiellä kokonaan ilman valoja, tai laittomat valot on jotku 100 000 lumenin tykit.
 
Melkoista pelonlietsontaa. Onneksi olemme kuitenkin oikeusvaltiossa, missä pelkästään jonkun pienen yksityiskohdan laittomuus ei tee kenestäkään syyllistä vakavaan rikokseen. Vaikea kuvitella tilannetta, missä toimivan ajovalon laittomuus on pääsyyllinen kolariin.

Tuo saattaisi päteä tilanteessa jossa ajetaan maantiellä kokonaan ilman valoja, tai laittomat valot on jotku 100 000 lumenin tykit.

Kokeile ajaa Vantaalla. Täällä päivittäin tulee vastaan valoheikkejä, joiden ledit osuvat silmään tai takaa sokaisevat taustapeilistä, sivupeilistä etenkin iltaisin. Nämä Ledi heput eivät usein osaa pitää edes turvaväliä ja sanoo kaiken olevan laillista, niin kauan kuin ei jää kiinni ja katsastuksessa käyttää kikka kakkosta, vaihtaa normit tilalle. Kyllä tuo voi olla ihan mahdollinen skenaario täällä päin.

Muistaakseni poliisia on muutaman kerran parikymppiset amispojat onnistuneet häikäisee alepa donitsi/megaforce reissullaan ja vietii ajokortti pois ammattikoulun pihalla.
Pitää ottaa huomioon, että nykyiset autot ovat ylhäällä ja entiset alhaalla (matalalla). Miltä sinusta tuntuu jos joku ajaa perässä kiinni ja et näe taakse?
 
Muistaakseni poliisia on muutaman kerran parikymppiset amispojat onnistuneet häikäisee alepa donitsi/megaforce reissullaan ja vietii ajokortti pois ammattikoulun pihalla

Höpö höpö.

Kortti ei lähde mihinkään pelkästään sillä, että auto on määräysten vastainen tai katsastamaton.

Eiköhän tuollaisessa tapauksessa kortti ole lähtenyt liikenteen vaarantamisen takia, eli sillä ledeillä terästetyllä lintalla on vedetty kylki edellä liikenteessä.

Mitä tulee ketjun sisältöön niin itse olisin varmaan jo kokeillutkin ledejä ajovaloissa kun on h7-linssiumpiot, mutta polttimoiden vaihto on niin vaivalloista, että en ole ryhtynyt.

Apukuskin puolelta pitää mm. irroittaa polttoaineensuodattimen teline, kuskin puolelta taas todennäköisesti akku(kotelo).
 
Kokeile ajaa Vantaalla. Täällä päivittäin tulee vastaan valoheikkejä, joiden ledit osuvat silmään tai takaa sokaisevat taustapeilistä, sivupeilistä etenkin iltaisin. Nämä Ledi heput eivät usein osaa pitää edes turvaväliä ja sanoo kaiken olevan laillista, niin kauan kuin ei jää kiinni ja katsastuksessa käyttää kikka kakkosta, vaihtaa normit tilalle. Kyllä tuo voi olla ihan mahdollinen skenaario täällä päin.

Muistaakseni poliisia on muutaman kerran parikymppiset amispojat onnistuneet häikäisee alepa donitsi/megaforce reissullaan ja vietii ajokortti pois ammattikoulun pihalla.
Pitää ottaa huomioon, että nykyiset autot ovat ylhäällä ja entiset alhaalla (matalalla). Miltä sinusta tuntuu jos joku ajaa perässä kiinni ja et näe taakse?
Minä en ottanut kantaa siihen onko se ikävää tai hyväksyttävää, otin kantaa esitettyyn väitteeseen. Laittomillakin LED polttimoilla voi aivan hyvin olla myös täysin standardit täyttävä valokuvio. Toisaalta vahingossa päälle jääneet pitkät tai huonosti säädet valot voivat aiheuttaa kaikki mainitsemasi ongelmat, joten se on epärelevanttia onko ne valot teknisesti ottaen lailliset vai ei.
 
Täällä kun näköjään ollut puhetta autoilun kustannuksista ja mitä jää viivan alle kuukaudessa niin ettekai laske vakuutuksia, veroja yms tuollaisia kuukausittaiseen budjettiin? Itse en ainakaan vaan vuosittaiseen. Arvonalenemaakaan en kyllä oikeastaan ota hirveästi huomioon koska en pidä sitä niin relevanttina kuukausimenona, se vasta realisoituu autoa vaihtaessa ja itsellä ei satu olemaan tiukkaa suunnitelmaa millon vaihdan autoa. Jos ottaisin kaikki nuo autoilun kulut kuukausittaiseen budjettiin niin yli 1300€ paukkuisi aika helposti. Tähän sisältyy: auton lyhennys & korko, arvonalenema (arvioitu), verot, vakuutukset ja sähkönhinta.

Ja en tiedä mihin tulotasoon kuulun mutta kai siinä rajoilla olenko edes keskituloinen. Eli ilmeisesti olen totaalisen tyhmä kun noin paljon käytän autoiluun rahaa, no ainakin tolla ajaminen on kiinnostavampaa ja mukavempaa kuin alkoholin kittaaminen josta täälläkin oli juttua.

Mutta tosiaan ei kannattaisi oikein arvostella muiden rahankäyttöä kun kaikilla on eri mielenkiinnonkohteet.

Niin ja edittinä vielä: auton hinta oli 56258€ kun noudin liikkeestä.
 
Täällä kun näköjään ollut puhetta autoilun kustannuksista ja mitä jää viivan alle kuukaudessa niin ettekai laske vakuutuksia, veroja yms tuollaisia kuukausittaiseen budjettiin? Itse en ainakaan vaan vuosittaiseen. Arvonalenemaakaan en kyllä oikeastaan ota hirveästi huomioon koska en pidä sitä niin relevanttina kuukausimenona, se vasta realisoituu autoa vaihtaessa ja itsellä ei satu olemaan tiukkaa suunnitelmaa millon vaihdan autoa. Jos ottaisin kaikki nuo autoilun kulut kuukausittaiseen budjettiin niin yli 1300€ paukkuisi aika helposti. Tähän sisältyy: auton lyhennys & korko, arvonalenema (arvioitu), verot, vakuutukset ja sähkönhinta.

Ja en tiedä mihin tulotasoon kuulun mutta kai siinä rajoilla olenko edes keskituloinen. Eli ilmeisesti olen totaalisen tyhmä kun noin paljon käytän autoiluun rahaa, no ainakin tolla ajaminen on kiinnostavampaa ja mukavempaa kuin alkoholin kittaaminen josta täälläkin oli juttua.

Mutta tosiaan ei kannattaisi oikein arvostella muiden rahankäyttöä kun kaikilla on eri mielenkiinnonkohteet.

Niin ja edittinä vielä: auton hinta oli 56258€ kun noudin liikkeestä.
Siis wut onko tämä tullut ketjuun...en huomannutkaan. Pahoittelut
 
Minä taas koen että se 200% tuskin on merkittävästi parempi kuin tuo 150%, varsinkin kun valoteho lähivaloilla ei mielestäni kovin valtavasti muuttunut noihin mahdollisesti tehdaspolttimoihin mitkä autossa on ollut ainakin koko meidän omistusajan eli vuodesta 2021 ja yli 35tkm.

Eihän siinä paljoa silmin havaittavaa eroa ole 150% ja 200% lisäyksen välissä:

"


Valaistusvoimakkuus (lx)Paikka ja valonlähde
0,0001Kuuton pilvinen yö (tähtien valo)[2]
0,002Ilmahehku selkeänä kuuttomana yönä[2]
0,05–0,36Täysikuu kirkkaana yönä[3]
3,4Valaistus illalla porvarillisen hämärän päättyessä[4]
20–50Keinovalaistut yleiset alueet pimeän aikana[5]
50Olohuone (Australia, 1998)[6]
80Toimistorakennuksen käytävä tai WC[7]
100Hyvin pilvinen päivä[2]
320–500Toimistovalaistus[6][8]
400Auringonnousu tai auringonlasku selkeällä säällä.
1 000Pilvinen päivä[2]; tyypillinen TV-studion valaistus
10 000–25 000Täysi päivänvalo (ei suoraa auringonvaloa)[2]
32 000–100 000Suora auringonvalo
"
Silmä toimii tuolla 0,0001 luksin ja 100.000 luksin välillä. Siinähän on eroa jo miljardikertaisesti.
 
Kiaan on polttimon vaihto vähintäänkin riittävän vaikeata. 2. erillaista adapteria tilasin Alilta kun tohon autoon on tarjolla vaikka ja mitä. Yllättäen molemmat käy autoon, mutta kumpikaan ei led polttimoon! Toinen on liian pieni ja toinen liian suuri varresta..Oispa kaljaa.
 
Eihän siinä paljoa silmin havaittavaa eroa ole 150% ja 200% lisäyksen välissä:

"


Valaistusvoimakkuus (lx)Paikka ja valonlähde
0,0001Kuuton pilvinen yö (tähtien valo)[2]
0,002Ilmahehku selkeänä kuuttomana yönä[2]
0,05–0,36Täysikuu kirkkaana yönä[3]
3,4Valaistus illalla porvarillisen hämärän päättyessä[4]
20–50Keinovalaistut yleiset alueet pimeän aikana[5]
50Olohuone (Australia, 1998)[6]
80Toimistorakennuksen käytävä tai WC[7]
100Hyvin pilvinen päivä[2]
320–500Toimistovalaistus[6][8]
400Auringonnousu tai auringonlasku selkeällä säällä.
1 000Pilvinen päivä[2]; tyypillinen TV-studion valaistus
10 000–25 000Täysi päivänvalo (ei suoraa auringonvaloa)[2]
32 000–100 000Suora auringonvalo
"
Silmä toimii tuolla 0,0001 luksin ja 100.000 luksin välillä. Siinähän on eroa jo miljardikertaisesti.
Pihtivirtamittari tai lux mittari ei oikein tahdo paljastaa näitä +200% polttimoita normaalista. Vähän pidempään pysyy kirkkaana ja värisävy toinen.
 
Toisaalta vahingossa päälle jääneet pitkät tai huonosti säädet valot voivat aiheuttaa kaikki mainitsemasi ongelmat, joten se on epärelevanttia onko ne valot teknisesti ottaen lailliset vai ei.
Jos toinen autoilija ajaa päälle laittomien valojesi takia, niin tarkka vakuutusyhtiö voi alentaa korvausta sinulle, koska käytön voi katsoa tahalliseksi. Miksei lisävalojen väärinkäyttökin, jos toinen osapuoli sen pystyy todistamaan, esim. kameralla tms.

Ja jos miettii paikkoja, missä sokaisevilla (lähi)valoilla voi aiheuttaa esim. yhteentörmäyksen, niin Suomesta löytyy lukuisia pimeitä, kapeita 80 km/h pikkuteitä. Talvella vielä kapeasti aurattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä on todellinen mulk** ja idiootti jos ajaa jollakin LED-polttimoilla autossa jonka valaisin ei sovellu lainkaan sille led-polttimolle. Häikäisy voi olla lyhyilläkin valoilla silloin paljon pahempi mitä pitkät päällä ajaisi normaali polttimoin.
 
Melkoista pelonlietsontaa. Onneksi olemme kuitenkin oikeusvaltiossa, missä pelkästään jonkun pienen yksityiskohdan laittomuus ei tee kenestäkään syyllistä vakavaan rikokseen. Vaikea kuvitella tilannetta, missä toimivan ajovalon laittomuus on pääsyyllinen kolariin.

Tuo saattaisi päteä tilanteessa jossa ajetaan maantiellä kokonaan ilman valoja, tai laittomat valot on jotku 100 000 lumenin tykit.
Jos ei ole ennakkoratkaisua osoittaa miten laittomat led-asennukset vaikuttaa onnettomuuden syy-yhteyden syntymiseen niin turha huudella pelonlietsonnasta. Vakuutusyhtiöiden intressi on kuitenkin tartuttua kaikkiin pienimpiinkin asioihin kiinni korvaussummaa pienentääkseen tai evätäkseen.

Jos oikein haluaa spekuloida niiin tilannehan voi olla nokkakolari, jossa toisella osapuolella laittomat ledit. Jos vastapuoli toteaa ettei nähny mitään eteensä toisen auton sokaisevien valojen takia niin äkkiä vakuutusyhtiökin voi tarttua tähän ja tarkistaa onnettomuusautot. Kerran vakuutusyhtiöillä on intressi pitää yksityisetsiviäkin palkkalistoilla seuraamassa porukkaa niin tällainen onnettomuusauton tarkistus on halpa ja nopea tapaus. Niin kuin totesitkin, oikeusvaltiossa vakuutusyhtiö voi heti tarttua kiinni laittomiin ajoturvallisuutta heikentäviin jälkiasennuksiin ja sitä kautta hakea vähintään alentavia korvaussummia ihan lailisin perustein. Lain mukaan noi ledit on kuitenkin kiistattomasti laittomat. Vakuutusyhtiöt osaa olla aika yllätyksellisiä suurissa korvauksissa puhumattakaan miljoonaluokan työkyvyttömyyskorvauksissa. Varmasti myös vakuutusehdoissa on näihin tapauksiin omat lausekkeet jos auto ei ole lain mukaan tieliikennekelpoinen.

Se on jokaisen oma asia miten laittomaksi nämä kokevat. Itse voisin sijoittua asteikolle epäileväinen. Jokainen tekee omat valinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä on todellinen mulk** ja idiootti jos ajaa jollakin LED-polttimoilla autossa jonka valaisin ei sovellu lainkaan sille led-polttimolle. Häikäisy voi olla lyhyilläkin valoilla silloin paljon pahempi mitä pitkät päällä ajaisi normaali polttimoin.

Mulk*uja on myös ne jotka ajelee uudenkarheilla rahoitusautoillaan, eivätkä viiti paskalla kelillä laittaa valoja päälle kun menisi liikaa virtaa, joka taas lisää polttoaineen kulutusta ja sitten se luotoilla elämisen korttitalo romahtaa..

Mulk*uja on myös ne jotka ei korjaa rikkinäisiä takavalojaan.

Mulk*uja myös ne joiden automaattisäätöiset xenonit sojottaa minne sattuu
 
Huom. Vastaan toiseen ketjuun.

Eikös noissa ole heijastinumpiot?

Eli ledeillä saa todennäköisesti vain saatanallisen häikäisyn vastaantulijoiden silmiin.
Mites tuo homma käytännössä menee, eli onko lopputulos automaattisesti tuo häikäisy? Vai löytyykö halogeenin tilalle ledipolttimoita joissa valonlähde tulee samasta pisteestä ja valo jakautuisi samalla kuviolla?
 
Mites tuo homma käytännössä menee, eli onko lopputulos automaattisesti tuo häikäisy? Vai löytyykö halogeenin tilalle ledipolttimoita joissa valonlähde tulee samasta pisteestä ja valo jakautuisi samalla kuviolla?

Ilmeisesti on, mutta sitä ei oikein voi tietää vasta kun on sovittanut ne paikalleen.

Ja kun valotehoa on niin paljon enemmän niin pienikin kuvion hajoaminen häikäisee enemmän.

Lähtisin ehkä itse taklaamaan huonoja ajovaloja autossa ensin sillä, että mittaisin tuleeko polttimon kannalle edes kunnon jännitteitä.

Eli otetaan niistä h4 tai h7 tms polttimoista ensin kaikki irti ja katsoo auttaako.
 
Mites tuo homma käytännössä menee, eli onko lopputulos automaattisesti tuo häikäisy? Vai löytyykö halogeenin tilalle ledipolttimoita joissa valonlähde tulee samasta pisteestä ja valo jakautuisi samalla kuviolla?
Osramilta löytyy mm. Saksassa tieliikennekäyttöön hyväksytty LED-muutossarja. Hyväksyntä koskee Citigoa ja sisarmalleja.
 
Ilmeisesti on, mutta sitä ei oikein voi tietää vasta kun on sovittanut ne paikalleen.

Ja kun valotehoa on niin paljon enemmän niin pienikin kuvion hajoaminen häikäisee enemmän.

Lähtisin ehkä itse taklaamaan huonoja ajovaloja autossa ensin sillä, että mittaisin tuleeko polttimon kannalle edes kunnon jännitteitä.

Eli otetaan niistä h4 tai h7 tms polttimoista ensin kaikki irti ja katsoo auttaako.
Miissä kannalle tuli surkeista surkein 10,8 V. Vaihdoin ekana syksynä parhaat +200 %-halogeenit. Parani selvästi, ja noin matalalla jännitteellä nekin kestävät ikuisuuden.
 
Miissä kannalle tuli surkeista surkein 10,8 V. Vaihdoin ekana syksynä parhaat +200 %-halogeenit. Parani selvästi, ja noin matalalla jännitteellä nekin kestävät ikuisuuden.

Siis sullako tulee polttimolle 10.8V? Mikset tee releytystä? Saat ihan rajusti lisätehoa jopa peruspolttimoille, kun ohitat vakiosähköt, laitat erillisen valoreleen ja otat virran suoraan akulta.
 
Siis sullako tulee polttimolle 10.8V? Mikset tee releytystä? Saat ihan rajusti lisätehoa jopa peruspolttimoille, kun ohitat vakiosähköt, laitat erillisen valoreleen ja otat virran suoraan akulta.
Ehkä vois, jos jaksaa sitten kun takuu päättyy 2025.
Liitteenä vakioiduilla valotusarvoilla ja valkotasapainolla kuvattuna alkuperäiset polttimot ja uudet.
Screenshot_2023-12-19-21-23-44-81_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2023-12-19-21-24-27-71_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Miissä kannalle tuli surkeista surkein 10,8 V. Vaihdoin ekana syksynä parhaat +200 %-halogeenit. Parani selvästi, ja noin matalalla jännitteellä nekin kestävät ikuisuuden.
Siis sullako tulee polttimolle 10.8V? Mikset tee releytystä? Saat ihan rajusti lisätehoa jopa peruspolttimoille, kun ohitat vakiosähköt, laitat erillisen valoreleen ja otat virran suoraan akulta.

Nyt kun oikein muistelen, niin ettei olisi niin että noissa vaggineissa saattaa olla joku polttimonsäästömoodi päällä, jonka saa koodailtua pois vcds:llä? Normaalisti sen kai pitäisi toimia niin, että valokytkimen 0-asennossa polttimoille menee alennettu jännite ja 1-asennossa täysi hönkä.

Eli tarkista nyt @Tommy Goldfish ainakin se, että onko tilanteessa eroa valokytkimen 0- ja 1-asennon välillä(ellei sitten ole ns. päiväajovalot ja ajovalot tuolloin pimeät).

Ja sitten jos tosiaan on niin, että ajovalot päällä polttimon kannalle menee lähemmäs 10 eikä 14 volttia, niin releytystä kannattaa harkita. Sillä saa suuremman vaikutuksen kuin jollain plussapolttimolla, joiden "+200% tarkoittaa lähinnä 200% lyhyempää kestoikää.
 
B7 Passattiin sain seuraavalla ohjelmoinnilla ajovalojen jännitettä ylös noin 2 voltilla. Kyllä muuten kirkastui valot ja peruspolttimotkin olivat paljon kirkkaampia kuin +1xx% plussapolttimot aiemmin. Laskin, että pitkien valonmäärä eli lumenit kasvoi tuolla noin 80% ja siltä se näyttikin. Tuo on ihan oikea ja tuntuva lisäys valotehossa toisin kuin plussapolttimoiden huuhaa-prosenteilla.

09 Elektroninen sähkökeskus -> Pitkä koodaus -> Tavu 19 ja täppä kohdasta 08 pois. Noin ainakin OBDelevenillä. Ilmeisesti tuon ominaisuuden nimi on joku bulb life extension, mutta aika tyhmä ominaisuus Suomen pimeisiin olosuhteisiin. Sitä en tiedä, miten toimii uudemmissa vaggineissa.
 
Omassa Ford Transitissa on myös valonsäästöominaisuus kun auto on päivävaloilla ja on toteutettu ilmeisesti vastuksella. Pakkasella käynnistettäessä ilmeisesti latausjännite on hetken aikaa niin matala, että Novsight N67 vilkkuu korkealla taajuudella. Pimeävaloilla ei vilku ja muutenkin lopettaa vilkuttamisen parissa minuutissa.

Transit Mk7 umpioihin nuo H4 Novsightit menivät heittämällä ja virtamokkula mahtui helposti. Valokuvio on hyvä sekä pitkillä, että lyhyillä. Ei tarvinnut alkaa räpeltämään rekisterikilven päälle LED-paneelia.
 
Omassa Ford Transitissa on myös valonsäästöominaisuus kun auto on päivävaloilla ja on toteutettu ilmeisesti vastuksella. Pakkasella käynnistettäessä ilmeisesti latausjännite on hetken aikaa niin matala, että Novsight N67 vilkkuu korkealla taajuudella. Pimeävaloilla ei vilku ja muutenkin lopettaa vilkuttamisen parissa minuutissa.

Nämä tuli juuri itselle postissa ja tässä testailen niitä. Luultavasti vilkkumisesi johtuu muusta kuin alhaisesta jännitteestä. Tuo (h7 N67) näyttäisi hitaasti heräävän siinä noin 6V kohdalla ja siitä kirkastuu tasaisesti jännitettä kasvattamalla. Ei minkäänlaista silmin havaittavaa vilkkumista edes herkällä silmällä. Kameran läpi katsoen näkyy hienoista väreilyä kun alle 9V, ei ollenkaan sellaista "normaalia" PWM vilkkumista tms mitä ledeissä hyvin usein näkee. Yli 11V ei edes sitä hienoista väreilyä.

Toinen juttu, tuollehan luvataan 70W/polttimo. Käytännössä näyttäsi ottavan 50W (3,5A/14,4V) pienemmällä jännitteellä vieläkin vähemmän, eli aika paljon puuttuu luvatusta. Lämpöä kyllä tulee niin paljon että edes siitä takaosan siilistä ei pidä sormilla kiinni muutaman kymmenen sekunnin jälkeen. Myös kärki kuumenee siihen malliiin, että saattaisi jopa pitää umpionkin sulana.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma 8 päiväsakon arvoinen on jos on ledipolttimot umpiossa johon ne ei kuulu ja virkavalta kiinnostuu.
Ja suoraan hylkyperuste katsastuksessa.

Eli taidan vaihtaa sitten itsekin ajovalojen ledit takaisin halogeeneihin, kunhan keksin mitkä nyt sitten on valkoisimmat ja parhaat.
Kestävyys aika iso kriteeri koska polttimon vaihto edellyttää vinssin ja puskurin jne poistoa autosta.

H7 kyseessä.

Aika lottovoitto saa olla, jos tien päällä poliisi alkaa syynäämään polttimoita.

Olettaen että on järki päässä eikä tunge niitä valokuvio pielessä heijastinumpioon lähivaloihin.
Jos taas tekee noin niin ansaitsee joka päiväsakkonsa.

Katsurinhan nuo on toki helppo monista umpioista nähdä, mutta jos ne on linssiumpiossa piilossa niin sitten tarvitaan jo salapolisityötä.

Yksi mitä on halpa kokeilla, on modattu 65W h18 polttimo h7:n tilalle.
 
Aika lottovoitto saa olla, jos tien päällä poliisi alkaa syynäämään polttimoita.

Olettaen että on järki päässä eikä tunge niitä valokuvio pielessä heijastinumpioon lähivaloihin.
Jos taas tekee noin niin ansaitsee joka päiväsakkonsa.

Katsurinhan nuo on toki helppo monista umpioista nähdä, mutta jos ne on linssiumpiossa piilossa niin sitten tarvitaan jo salapolisityötä.

Tämä myös riippuu aika paljon autosta. Jos ne ledit laitetaan johonkin yhtään vanhempaan autoon, jopa poliisi sen pystyy ymmärtämään, että joku ei täsmää ja sellainen auto pistää helposti silmään liikenteessä, tosiaan puhumattakaan siitä, jos oikein häikäisee.
Jos se ledi ei turhaan liikaa häikäise ja auto on suhteellisen tuore, silloin on kyllä tien päällä pysäyttäminen melkoisen epätodennäköistä. Katsastajalle ledivalon tunnistaminen taas ei tuota pienintäkään ongelmaa.
 
Aika tarkalleen vuoden ja 10tkm kesti Osram Night Breaker. En 100% varma ole, mutta muistaakseni se +150% malli (laser?). Tai siis toinen H7 pimeni tänään. Plussaa siitä, että pysyi kirkkaana loppuun asti. Eli ihan hyvät polttimot siihen alle 30€ parihintaan.

Näyttäisi tuo vuosi/10-15tkm olevan aika vakio näille :D Taas toinen pimeäksi ja nyt tilalle meni Bosch Gigalight 150 polttimot (H7).

Koska hyllyssä ei enää ole H7 polttimoita niin onko jotain hyvää amazon tms. diiliä menossa ? Amazonista noita on yleensä tullut ostettua huomattavasti edullisemman hinnan takia. Nyt ei huomannut katsoa bF-tarjouksia. Ledittämään en lähde koska polttimoiden lisäksi vaatisi adapterit (20€) ja noilla umpioilla on ehkä 1/10000 mahdollisuus että kuvio on edes sinne päin.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastajalle ledivalon tunnistaminen taas ei tuota pienintäkään ongelmaa.
Tästä osasta en olisi ihan varma. Tuskin jokainen katsastaja tuntee jokaista uudempaa ja edes yleistä automallia sillä tarkkuudella, että tietäisi missä autoissa kuuluu olla projektorin takana LED, HID tai halogeeni. Melkoinen Savant-autisti pitää olla jotta muistaa jokaisen riisikupin kaikkien faceliftien varustelutasojen härpäkkeiden ulkonäön.

Olen asioinut katsastajalla joka ei uskaltanut ajaa etuvetoista Audia rullille ja "mittasi" jarrut koeajolla. Ihmetellessäni tätä muut kertoivat että tyypillä on jokin asenneongelma Audien kanssa. Yksi kaveri ei noteerannut mitenkään nyrkin kokoista reikää helmapellissä toisessa autossa. Ei pidä olettaa että jokainen katsastaja olisi ammattitaitoinen saati sen reilusti ylittävästi harrastunut ja älykäs. Ammattitaidottomia, yksinkertaisia, välinpitämättömiä ja hermoheikkoja juoppoja on joka alalla. Sivunmennen sanoen tuskin kaikkein vähiten alalla, jossa räyhättiin vielä 80-luvulla viinalta haisten asiakkaalle, että VIN pitää pyyhkiä jotta herra näkee. Ja tämä alunperin puheena oleva kyllä jää helposti kiireessä näkemättä ihan ammattitaitoiselta keskivertotyöntekijältäkin joka toinen kerta.

Ja ei, eivät katso umpion tekstejä joka kerta. Teoriassahan turvavöiden mekaaninen toiminta ja akun kiinnityskin kai katsotaan, mutta usein ei ole avattu konepeittoa ja hyvin harvoin muita ovia kuin kuljettajan.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä osasta en olisi ihan varma. Tuskin jokainen katsastaja tuntee jokaista uudempaa ja edes yleistä automallia sillä tarkkuudella, että tietäisi missä autoissa kuuluu olla projektorin takana LED, HID tai halogeeni. Melkoinen Savant-autisti pitää olla jotta muistaa jokaisen riisikupin kaikkien faceliftien varustelutasojen härpäkkeiden ulkonäön.

Olen asioinut katsastajalla joka ei uskaltanut ajaa etuvetoista Audia rullille ja "mittasi" jarrut koeajolla. Ihmetellessäni tätä muut kertoivat että tyypillä on jokin asenneongelma Audien kanssa. Yksi kaveri ei noteerannut mitenkään nyrkin kokoista reikää helmapellissä toisessa autossa. Ei pidä olettaa että jokainen katsastaja olisi ammattitaitoinen saati sen reilusti ylittävästi harrastunut ja älykäs. Ammattitaidottomia, yksinkertaisia, välinpitämättömiä ja hermoheikkoja juoppoja on joka alalla. Sivunmennen sanoen tuskin kaikkein vähiten alalla, jossa räyhättiin vielä 80-luvulla viinalta haisten asiakkaalle, että VIN pitää pyyhkiä jotta herra näkee. Ja tämä alunperin puheena oleva kyllä jää helposti kiireessä näkemättä ihan ammattitaitoiselta keskivertotyöntekijältäkin joka toinen kerta.

Ja ei, eivät katso umpion tekstejä joka kerta. Teoriassahan turvavöiden mekaaninen toiminta ja akun kiinnityskin kai katsotaan, mutta usein ei ole avattu konepeittoa ja hyvin harvoin muita ovia kuin kuljettajan.
Samaa mieltä, kyllä joka ammattikuntaan mahtuu monenlaista porukkaa. Jokaisessa ammatissa on kuintekin sellaisia perusjuttuja, joidenka kanssa saa painia hyvin usein ja tavallinen tallaaja luulee olevansa ovela, että kukaan ei huomaa tai älyä, se juuri nimenomaan kuuluu siihen ammattitaitoon bongata nämä. Esimerkiksi rengaskoot ja renkaiden kantavuus on yksi asia joissa on ihan koko ajan puutteita, erityisesti ne on ne tietyt automallit joissa esimerkiksi automaattilaatikolla olevissa vaaditaan XL rengas ja manuaalissa ei. Ei jokainen katsuri jokaista autoa ja niiden erikoisuuksia muista, mutta kyllä katsastaja ne tutut mallit tietää ja usein ne pistää harjaantuneeseen silmään jo parkkipaikalta asti, tummat etulasit on toinen asia. Samoin ne automallit pitäisi olla pääosin aika hyvin hallussa, missä voi olla led valo ja missä ei. Suuntausboksista katsoen myös hyvin erottuu valot, ikinä en ole ollut katsastuksessa, jossa tuota matolaatikkoa ei olisi lampun edessä käytetty. Toinen asia sitten on se, että kiinnostaako vääränlaiseen lamppuun puuttua jos päivän hylkykiintiö on jo täynnä ja muuta sanomista ei autossa ole. Onneksi sellaisia leipiintyneita vanhoja jumalasta (ylöspäin) seuraavia katsastajia tulee enää harvemmin vastaan, on tuo ammattikunta järkevöitynyt ja nuorentunut huomattavasti ja tullut aika paljon lähemmäs maanpintaa omien kokemusteni mukaan.
 
Motonetissä näkyy olevan Nightbreaker +200% H7 ja H4 hyvään (?) hintaan 24.90€ per pari. +100% Silver Nightbreakerien tilalle vois ostaa testiin kunnes vaihto on ajankohtanen.
 
Aika lottovoitto saa olla, jos tien päällä poliisi alkaa syynäämään polttimoita.

Olettaen että on järki päässä eikä tunge niitä valokuvio pielessä heijastinumpioon lähivaloihin.
Jos taas tekee noin niin ansaitsee joka päiväsakkonsa.

Katsurinhan nuo on toki helppo monista umpioista nähdä, mutta jos ne on linssiumpiossa piilossa niin sitten tarvitaan jo salapolisityötä.

Yksi mitä on halpa kokeilla, on modattu 65W h18 polttimo h7:n tilalle.
Vakavan onnettomuuden yhteydessä näitä lähinnä tutkitaan, kun etsitään maksavia tahoja.
 
Tätä sanotaan usein foorumeilla, mutta onko tästä mitään faktaa tai ennakkotapauksia missään? Tutustuisin mielenkiinnolla, jos löytyy.
Ei ole.
Pelkkää spekulointia ja normaalia suomalaista viranomaisen pelkoa.
Sama kuin viritetty auto, ei ole vielä kertaakaan syytä viritetty auton omistajan niskaan, vaikka tehoja olisi tuplat otteen lukemaan.
 
E: Samalta käyttäjältä vertaus Philipsin ja Osramin +200 % halogeenipolttimoista. Ei yllä tuo +30 % ihan tuonne mainostettuun lukemaan asti :think:

Videollahan kerrotaan, että plussapolttimot verrataan ECE R112 standardiin eikä toiseen kaupalliseen polttimoon. Eli +200% voi hyvinkin pitää paikkaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 131
Viestejä
4 502 958
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom