Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Harrastevolkkariin tuli laitettua Narvan 100/90W polttimot, eroa kuin yöllä ja päivällä verrattuna philipsin perus +30% polttimoihin. Ja puuilon no-name 100/80W polttimoihinkin iso ero jotka ei paljoa eronneet philipseistä :tup: Laitoin aeromotorsista muun kaman ohella tulemaan, olikohan 2,5€ hintaa. Releytetyt valojohdot toki että saa jotain hyötyäkin. Eihän ne niin lailliset ole, mutta nyt näkee paremmin.
Lisävaloissa Hellan 100W polttimot, laturille töitä kun pistää pitkät päälle :rofl:

Ja ihan tietoinen valinta pysyä halogeeneissa, ei tämmöiseen kotturaan sovi ledit tai xenonit :D
 
Näöntarkastus on paikallaan jos tuntuu ettei millään valolla näe mitään
Kyllä. Tosin vertailukohtana pitää ajaa pimeässä ja märässä mörön perseessä autoa, jossa on tunnetusti suorituskykyiset valot. Siitä ei vielä pidä päätellä aisteistaan tai edes järjestään mitään, jos polttimoita vaihdellen yhden auton valot pysyvät paskoina.

Samoin jos nyt aikoo asentaa halogeenipolttimoiden tilalle lediä, pitäisi käydä maastotestinä pimeällä taipaleella vertailemassa häikäisyä autoon, jossa on tehokas ja tunnetusti ehjä laillinen HID- tai LED-lähivalo johon kohtaavan häikäisyä voi verrata. Olen itsekin alkanut harkita LED-sarjan kokeilemista bi-halogen valoissa ihan tieliikennekäyttöön, hyi hyi minua. Toista kymmentä vuotta sitten HID-muutossarjaa H7-valoissa hetken käytettyäni totesin että häikäisee pahemmin kuin Skoda. Tein painavan periaatepäätöksen pidättäytyä moisesta, mutta josko maailma olisi muuttunut riittävän totuudenjälkeiseksi. :kahvi:
 
hyvä tapa paskoa umpiot käyttää jotain 80w -100w lähivalohalogeeneja
Joo, varmaan keskimäärin typerää. Toisaalta jossain vanhassa Volvossa jossa valaisimet ovat muutenkin saman kokoiset kuin sen ajan busseissa, ongelmaa tuskin tulee enempää kuin pienemmissä muovilampuissa vakiotehoisilla polttimoilla. Tietysti oletusarvoisesti ne alkuperäiset umpiot ovat jo muutenkin paskana ja olivat jo pari vuosikymmentä sitten kun näitä askartelin. Kyllähän ne isot H4-lamput kestää ikänsä noin sadan watin lähi- ja kaukovaloilla. Ne pitää vaan välillä vaihtaa. Se umpiohan ei tiedä, tuleeko kestonsa sallima lämpö ja säteily kahdentoista vai kahdenkymmenenneljän voltin lampusta.

Nykyäänhän tämä on tietysti marginaalinen elämäntapaintiaanien juttu. Huonoilla ylitehopolttimoilla amisvirittäminenkin on tyrehtynyt jo toissa vuosikymmenellä kun keksivät, että voi laittaa myös huonot jälkisennusxenonit.
 
Tiedossa, että ylitehoisilla polttimoilla vaarana tuhota heijastinpinta, varsinkin jos se on valmiiksi kulunut. Mutta jos nämä vähintään 20v vanhat umpiot meneekin pilalle niin laitetaan uudet parilla kympillä. Ja pakkasilma jäähdyttää hyvin, varsinkin kun heijastinpinta on suoraan kosketuksissa ulkoilmaan :tup: voishan tuota huvikseen mittailla infrapunalla paljonkin parkissa seistesså eroa lämmössä polttimoilla.
 
Lähes-ammattilaisneuvo kaikille: jos löytyy kirkaslinssiset umpiot (eli ne missä ei ole rihlauksia lasilinssissä), halogen on järkevä korvata bi-LED -projektorilla -- ja ei, en puhu mistään Sinolyneistä tai muista vastaavista optiikkasuunnittelun surunäytelmistä, vaan kunnollisista NHK:n tai Morimoton projektoreista.
 
Viimeksi muokattu:
Lähes-ammattilaisneuvo kaikille: jos löytyy kirkaslinssiset umpiot (eli ne missä ei ole rihlauksia lasilinssissä), halogen on järkevä korvata bi-LED -projektorilla -- ja ei, en puhu mistään Sinolyneistä tai muista vastaavista optiikkasuunnittelun surunäytelmistä, vaan kunnollisista NHK:n tai Morimoton projektoreista.
Noita projektoreita saa kyllä tosi hyviä, laittomat ne silti on halogeenivaloihin asentaa ja voi hieman vituttaa jos joutuu katsastukseen umpiot vaihtamaan :beye:
 
Yhtä ammattilaistason neuvo on korvata olemassa olevat projektorit uusilla. Projektorin himmentyneen heijastinpinnan ja linssin vaihtaminen tekee gutaa valoteholle. Monissa autoissa tämä onnistuu melko helposti ottamalla umpiot irti ja vaihtamalla projektori takakautta. Toisissa teettää enemmän työtä, jos umpion lasi pitää saada irti.
 
Vähän paremmat kuvat noista novsighteista.
4kpl h7. N60 ja n67.
IMG_20231021_215244.jpgIMG_20231021_215251.jpg
 
Eniten maailmassa kyrsii näin pimeiden tullen taas nuo vajukit jotka on laittanut ledipolttimot halogeeniumpioihin... peilaa sen kuvion ihan mitensattuun ja todellakin häikäisee vastaantulijat. Saisivat ratsata nuita enemmän pois tuolta liikenteestä.
Sitten kun niille räpsäisee pitkiä että hei kaveri sä sokaset vastaantulijat, niin sieltä ampuu ihan raivona vastaan jokin 5x auton hintainen ledipötkelö joka ei e-merkintää ole nähnytkään.
Mikäs tuossa ylemmässä kuvassa niin pahasti sua häikäsee? Kuvio parempi kun markan haligeenilla eikä häikäse/valaise miten sattuu vs nyky autojen matriisiledit tjsp mitkä ihan käsittämättömiä. Ainakin suomen säässä.

Pitkät varmasti, niiden kuuluukin.
 
Valojen häikäisyssä on valtavia eroja, oli ne sitten originaalit tai räpellykset. Itse olen kokenut eniten häikäiseväksi joidenkin volvojen heijastinumpion vakio-ksenonit ja jonkun uudehkon vuosimallin e-mersun ledi(?)valot. Rihlattuihin umpioihin ranetetut kiinaledit on tietysti oma tarinansa, mutta niitä ei kovin usein tule edes vastaan.
 
Aika monessa autossa valojen suuntauskin päin vittua, vaikka ois kuin originaalia lamppua ja polttimoa keulalla, jotkut jopa osaa asentaa sen halogeeni polttimonkin väärin, kortti pois vai selviäiskö niskalaukauksella...

Ja sitten taas toinen ääripää että riittää että umpiossa joku valon tyylinen näkyy, vaikkei se mitään valaisekkaan, sekä ilta myöhällä ilman valoja ajavat, ei hyvää päivää, laitokseen loppuelämäks.

Tulispa liikkuvapoliisi takaisin
 
Tulispa liikkuvapoliisi takaisin

Iso peukku tälle!

Jopa tarina asiaan liittyenkin. Aikanaan kun xenonit tuli lisävaloihin. Ostin sitten hella 1000ff:t. No referenssit 37,5 joten lailliset kunhan auton omat pitkät ei toimi.
Autona mondeo ja xenonit lyhkäsissä ja halogeenit (huonot sellaiset) pitkissä. Laitoin hellat keulalle ja totesin etten minä ainakaan erota missä ne alkuperäiset halogeenit olevinaan on. Ei myöskään poliisi kun yhdessä pysäytyksen aikana yhdessä katseltiin. Ei sakkoja ja turvallista matkaa. Ihmettelivät vielä että voiko tollaisia valoka olla edes olemassa :)
 
Itselle on vilkuteltu pitkiä, vaikka Octavian omien tehdasledien rajaus on veitsenterävä ja suuntaus on käyty tarkistamassa erikseen. Monet vilkutukset ovat olleet vielä niin, että vastaantulija on ollut selvästi valokuvion yläreunaa korkeammalla ja en ymmärrä, miten sinne voi häikäistä. Jotkut ovat lyöneet väläytyksen sijaan kylmästi pitkät päälle, mutta aika äkkiä vaihtaneet lyhyille, kun itse on väläyttänyt lisäpitkiä takaisin. Ja kyllä, olen varmistanut ettei lisävalon rele jumita tai ole täynnä vettä :D

1698002661543.png


Ledeissä on kyllä se huono puoli, että eivät säteile lämpöä ja umpiot menevät talvella herkästi umpeen. Viime talvena oli auton molemmissa umpioissa 2 x 55W H7:t 14 voltin korotetulla jännitteellä ja lisänä X-Visionin lisävalo 60W lämpövastuksilla. Oli keli mikä tahansa, niin valot pysyivät sulana ja värisävy oli miellyttävän lämmin. Valo ei heijastanut takaisin lumipyrystä ja muutenkin näki hyvin. Ei tullut mieleenkään kokeilla ledipolttimoita. Nyt on pelkkää kylmää lediä keulalla ilman lämpövastuksia, niin saa nähdä mitä käy. Kauhulla odotan märkiä räntäsateita ja alijäähtynyttä vettä.
 
IMG_20231022_194009.jpgIMG_20231023_192614.jpg

Ei jaksanu lähteä kovinkaan kauvas ajelemaan ja ottamaam vertailukuvia, tämä riittäköön.

Täytyy kyllä sanoa että näin kuivan kelin aikaan, valoa on riittävästi, ja valoraja pysyy tarkkana, mutta vasta sateella ja pimeällä selviää että parantuko valoteho edes vähäsen..

Ja polttimoina Novsight N67 H7
 
Itsellä ainakin farmariautolla saa aika maltillisella painollakin laskea valoja alaspäin. Vaikea sanoa ihan tarkkaa rajaa (kun ei näitä kovin tarkasti neuvota vaikka korealaiset vielä pakkaavat mukaan kunnon manuaalin jossa kerrotaan käytetyistä nesteistä pitäen kaikki), mutta painoa kun taakse kertyy niin eikun rullasta pyörittämään. Yleensä tulee ainakin yksi pykälä käännettyä alas jos 2+2 kyydissä, pari jos on takakontti täynnä romua ja kolme jos peräkärry perässä.
 
NÄyttää keskustelu LEDi painottivan mutta H4 halogeenistä ois kysymys:
Miten 5000K luvattu lämpötila näyttää todellisuudessa keltaiselle varsinkin kun lisäpitkät ovat paljon vaaleammat, kylmemmät silmällä nähtynä ja 4500K arvollaan.?
JOhtuuko rihlatuista umpioista että tuo luvattu 5000K lienee käytännössä jotain 3000-3300K kun vertaa genesis600 lisäpitkiin. Vai voiko nuo polttimot ajansaatossa (n. 3kk käytössä 2-3 x viikossa) "kellastua" ts. menettä sitä sinistä kuorta ohuemmaksi?
 
NÄyttää keskustelu LEDi painottivan mutta H4 halogeenistä ois kysymys:
Miten 5000K luvattu lämpötila näyttää todellisuudessa keltaiselle varsinkin kun lisäpitkät ovat paljon vaaleammat, kylmemmät silmällä nähtynä ja 4500K arvollaan.?
JOhtuuko rihlatuista umpioista että tuo luvattu 5000K lienee käytännössä jotain 3000-3300K kun vertaa genesis600 lisäpitkiin. Vai voiko nuo polttimot ajansaatossa (n. 3kk käytössä 2-3 x viikossa) "kellastua" ts. menettä sitä sinistä kuorta ohuemmaksi?
Syypää on Osramin mainosmies, joka nostaa värilämpötilan lukemat todellista korkeammiksi. Ihan sama polttimo tuo taitaa olla kuin se vanhemman mallinen Cool Blue joka oli 4200K ja ainakin omasta mielestä tuo lukema piti suunnilleen kutinsa. Parkkivaloina tai rekisterikilven valoina Cool Bluet ei ole juuri yhtään vaaleammat kuin tavalliset halogeenit, joten ihan ylihinnoiteltua roskaa. Kestokin ala-arvoinen. Kokeiltu on. Mieluummin ostaa suoraan ledit jos tavoitteena on saada kirkasta valkoista valoa.
 
NÄyttää keskustelu LEDi painottivan mutta H4 halogeenistä ois kysymys:
Miten 5000K luvattu lämpötila näyttää todellisuudessa keltaiselle varsinkin kun lisäpitkät ovat paljon vaaleammat, kylmemmät silmällä nähtynä ja 4500K arvollaan.?
JOhtuuko rihlatuista umpioista että tuo luvattu 5000K lienee käytännössä jotain 3000-3300K kun vertaa genesis600 lisäpitkiin. Vai voiko nuo polttimot ajansaatossa (n. 3kk käytössä 2-3 x viikossa) "kellastua" ts. menettä sitä sinistä kuorta ohuemmaksi?

Tarkistitko jännitteen polttimon kannalta?
 
Tässä mersun A180ssa(w176) on kyllä niin saamarin onnettomat valot niin lähi kuin kaukovaloilla. Koska on ledillä niin sieltä ei taida löytyä mitään polttimoita jota vois vaihtaa vähän tehokkaampiin? Jopa riisikippo hyny i20:ssa on paremmat valot(H4 philips racingvision +150)
 
Mikäs on voittajan valinta tänä päivänä DS1 Xenoneissa?

Edelliset ovat noin 3v vanhat (noin 65tkm) Osram Xenarc Originalit, jotka mielestäni ovat vähän menettäneet kirkkauttaan ja pohjoisen talvisille eräjormailuille kaipaisi lisää kirkkautta, mutta lisävalot eivät kuitenkaan kiinnosta.

Amazonissa on näköjään tarjolla Osram Xenarc Night Breaker Laser D1S Duo Box hintaan 135€. Laitetaanko suoraan tällaiset?

 
Mikäs on voittajan valinta tänä päivänä DS1 Xenoneissa?

Edelliset ovat noin 3v vanhat (noin 65tkm) Osram Xenarc Originalit, jotka mielestäni ovat vähän menettäneet kirkkauttaan ja pohjoisen talvisille eräjormailuille kaipaisi lisää kirkkautta, mutta lisävalot eivät kuitenkaan kiinnosta.

Amazonissa on näköjään tarjolla Osram Xenarc Night Breaker Laser D1S Duo Box hintaan 135€. Laitetaanko suoraan tällaiset?

Haetko maksimaalista valotehoa vai mahdollisimman valkoista (~6000K) valoa? Jos paras valoteho on tavoitteena niin kannattaa napata nuo Night Breaker Laserit. Kärkkäisellä samat lamput oli muuten jotain vähän yli 200 € pari :oops: Jos taas valkoinen valo on se mitä haet niin Osramin Cool Blue Boosteille täältä suositus, ovat itsellä käytössä. Hyvä valoteho on niissäkin, tosin omassa autossa ainoa vertailukappale on Philipsin peruspolttimo, jonka käyttöiästä vaihtohetkellä en osaa sanoa mitään. Mukavan viileää valkoista valoa kuitenkin antavat, olematta kuitenkaan "tuning-siniset".
 
Haetko maksimaalista valotehoa vai mahdollisimman valkoista (~6000K) valoa? Jos paras valoteho on tavoitteena niin kannattaa napata nuo Night Breaker Laserit. Kärkkäisellä samat lamput oli muuten jotain vähän yli 200 € pari :oops: Jos taas valkoinen valo on se mitä haet niin Osramin Cool Blue Boosteille täältä suositus, ovat itsellä käytössä. Hyvä valoteho on niissäkin, tosin omassa autossa ainoa vertailukappale on Philipsin peruspolttimo, jonka käyttöiästä vaihtohetkellä en osaa sanoa mitään. Mukavan viileää valkoista valoa kuitenkin antavat, olematta kuitenkaan "tuning-siniset".
Jaa-a, enpä nyt oikein tiedäkään. Valotehoa toki ensisijaisesti ajattelin, mutta jos noissa on vahvasti sininen valo, niin se voi olla käytännössä kuitenkin pieni pettymys. Pitänee googlailla lisää käyttäjien kommentteja.
 
Eniten maailmassa kyrsii näin pimeiden tullen taas nuo vajukit jotka on laittanut ledipolttimot halogeeniumpioihin... peilaa sen kuvion ihan mitensattuun ja todellakin häikäisee vastaantulijat. Saisivat ratsata nuita enemmän pois tuolta liikenteestä.
Sitten kun niille räpsäisee pitkiä että hei kaveri sä sokaset vastaantulijat, niin sieltä ampuu ihan raivona vastaan jokin 5x auton hintainen ledipötkelö joka ei e-merkintää ole nähnytkään.
Itselle on vilkuteltu pitkiä, vaikka Octavian omien tehdasledien rajaus on veitsenterävä ja suuntaus on käyty tarkistamassa erikseen. Monet vilkutukset ovat olleet vielä niin, että vastaantulija on ollut selvästi valokuvion yläreunaa korkeammalla ja en ymmärrä, miten sinne voi häikäistä. J

Aika monessa (ellei jopa lähes kaikissa) uudehkossa autossa jossa on alkuperäiset ledit tai laserit se valo on todella vi**umainen vastaantulijalle ja häikäisee ihan samalla tavalla tai enemmän vastaantulijaa kun se ihan itse pieleen asennettu ylitehokas jälkiasennus led tai xenon. Ei mikään ihme jos joku vilkuttelee pitkiä. Jotkut ajovalot vilkkuvat jo kaukaa vastaantullessa sinisen eri sävyissä, samalla tavalla kuin siniset hälytysvalot vaikkapa poliisiautossa. Pahan noista tekee usein juuri se vilkkuminen kun kohtauskulma koko ajan hienoisesti vaihtelee molempien osapuolten ollessa liikkeessä, kun taas esimerkiksi vastaavan kirkkauden xenon voi olla vain todella kirkas, mutta se ei välky vaan näkyy tasaisesti.
 
Mikäs on voittajan valinta tänä päivänä DS1 Xenoneissa?
Amazonissa on näköjään tarjolla Osram Xenarc Night Breaker Laser D1S Duo Box hintaan 135€. Laitetaanko suoraan tällaiset?
Tuo Xenarc Night Breaker Laser on erinomainen valo, ei voi mennä pieleen kun nämä laittaa. Kannattaa kiinnittää huomiota mistä ostaa, että saa aitoa tavaraa. En tiedä tämän päivän tilannetta, mutta ainakin muutama vuosi takaperin d1s:t olivat yksi kaikkein piratoiduimmista tuotteista mitä tarjolla on ja piraattieriä meni läpi aika isoillekin kauppureille.
 
NÄyttää keskustelu LEDi painottivan mutta H4 halogeenistä ois kysymys:
Miten 5000K luvattu lämpötila näyttää todellisuudessa keltaiselle varsinkin kun lisäpitkät ovat paljon vaaleammat, kylmemmät silmällä nähtynä ja 4500K arvollaan.?
JOhtuuko rihlatuista umpioista että tuo luvattu 5000K lienee käytännössä jotain 3000-3300K kun vertaa genesis600 lisäpitkiin. Vai voiko nuo polttimot ajansaatossa (n. 3kk käytössä 2-3 x viikossa) "kellastua" ts. menettä sitä sinistä kuorta ohuemmaksi?

Oli halogeenipolttimon valmistaja kuka tahansa niin toimintaperiaate on kaikissa sama eikä suuria eroja ominaisuuksissa saavuteta koska valmistustekniikka alkaa vuosikymmenten jälkeen olemaan aika kypsää.
Polttimon lämpötila tulee siitä, miten kuumana volframilankaa kyetään polttamaan. Lämpöä nostettaessa käyttöikä romahtaa koska samat fysiikan lait pätevät kaikkialla.
Siniset kuvut ja hienot pinnoitteet menevät samaan kategoriaan koreiden pakkausten kanssa, niiden tarkoitus on saada kuluttaja uskomaan että on perusteltua maksaa moninkertainen hinta marginaalisesti paremmasta tuotteesta.
Laatuvalmistajien peruspolttimot joita autotehtaat käyttävät ovat yleensä parhaita valintoja.
 
Tuo Xenarc Night Breaker Laser on erinomainen valo, ei voi mennä pieleen kun nämä laittaa. Kannattaa kiinnittää huomiota mistä ostaa, että saa aitoa tavaraa. En tiedä tämän päivän tilannetta, mutta ainakin muutama vuosi takaperin d1s:t olivat yksi kaikkein piratoiduimmista tuotteista mitä tarjolla on ja piraattieriä meni läpi aika isoillekin kauppureille.
Joo, tuota piraattikeskustelua muistan jo siltä ajalta kun viimeksi ostin edellisiä. Eipä laadusta taida olla etukäteen varmuutta, mutta lampun kannassa olevalla koodilla voi tarkistaa Osramin sivuilta aitouden ostosta ja jos ei täsmää, niin sitten vaan palautusta, jonka pitäisi ainakin Amazonin tapauksessa onnistua melko mutkattomasti. Tosin tuo tuote ei ole suoraan Amazonilta, mutta lähtee kuitenkin niiden kautta ja itse myyjäliikkeellä on vain positiivisia palautteita.

Edit.
Löytyy näköjään samaan hintaan ihan Amazoninkin myymänä, eli vielä parempi:

 

Liitteet

  • 1699044228847.png
    1699044228847.png
    7,3 KB · Luettu: 18
Joo, tuota piraattikeskustelua muistan jo siltä ajalta kun viimeksi ostin edellisiä. Eipä laadusta taida olla etukäteen varmuutta, mutta lampun kannassa olevalla koodilla voi tarkistaa Osramin sivuilta aitouden ostosta ja jos ei täsmää, niin sitten vaan palautusta, jonka pitäisi ainakin Amazonin tapauksessa onnistua melko mutkattomasti. Tosin tuo tuote ei ole suoraan Amazonilta, mutta lähtee kuitenkin niiden kautta ja itse myyjäliikkeellä on vain positiivisia palautteita.

Edit.
Löytyy näköjään samaan hintaan ihan Amazoninkin myymänä, eli vielä parempi:


Ei sinänsä liity tähän, mutta olen monta kertaa ostanut erinäköisiä 100-varmasti piraattituotteita (mm yhdet d1s:tkin itseasiassa) joiden aitouden on voinut koodilla "varmistaa", joka kerta on mennyt aitona läpi kun olen piruuttani kokeillut.. Olen sen jälkeen tullut siihen tulokseen, että nuo "varmistuskoodit" on pelkkää silmänlumetta ja markkinointikikka, kun se kiinalainenkin sen koodin kuitenkin osaa siihen tuotteeseen aidosti laittaa.

On kyllä varsin asiallinen hinta tuolla linkissäsi.
 
Ei sinänsä liity tähän, mutta olen monta kertaa ostanut erinäköisiä 100-varmasti piraattituotteita (mm yhdet d1s:tkin itseasiassa) joiden aitouden on voinut koodilla "varmistaa", joka kerta on mennyt aitona läpi kun olen piruuttani kokeillut.. Olen sen jälkeen tullut siihen tulokseen, että nuo "varmistuskoodit" on pelkkää silmänlumetta ja markkinointikikka, kun se kiinalainenkin sen koodin kuitenkin osaa siihen tuotteeseen aidosti laittaa.

On kyllä varsin asiallinen hinta tuolla linkissäsi.
Näinhän se on joo, mutta laitetaan lotto vetämään suoraan Amazonilta. Jos tulee sutta, niin niiden aspan kanssa nämä ovat yleensä hoituneet kätevästi.

1699048343981.png
 
Onko NOVSIGHT vai AUXITO led se jota h4:na (lähi ja kauko samassa) kannattaisi Alista kokeilla? Tuleeko näissä automaattisesti vikavalo kojelautaan?
 
Cool Blue Boosteja (D1S) tänään koeponnistettu pimeällä ja märällä kelillä noin 200 km matkalla, josta iso osa valaisematonta tietä. Märkä ja musta tie ei todellakaan syö valotehoa, vaikka monesti kuuleekin väitettä että korkeamman värilämpötilan polttimot olisi näissä olosuhteissa käyttökelvottomat. Ehkä ne 8000K ja sen ylikin menevät tuning-polttimot sitä ovatkin, näillä taas ei ollut mitään ongelmaa näkemisen suhteen. Muistan ajan kun ajelin vielä halogeeneilla, niiden valo se todella katosi märkään asfalttiin. Monesti tuntui kuin painaisi menemään pelkät parkit päällä.

Tällä kertaa harmitti aina jos joutui ajamaan edellä ajavan huonojen pitkien valojen varassa kun omia pitkiä ei silloin päässyt käyttämään :D Tosi monella myös etusumuvalot päällä, vaikka ei niillä kai mitään todellista hyötyä saavuteta sadekelillä. Turhaa valosaastetta vastaantulijoille, sillä edulla että saadaan muutama metri oman auton keulasta valaistua vähän kirkkaammin. Eli hyötysuhde lienee negatiivinen, syystäkään nykyautoissa ei enää etusumuvaloja ole saatavana.
 
Onko NOVSIGHT vai AUXITO led se jota h4:na (lähi ja kauko samassa) kannattaisi Alista kokeilla? Tuleeko näissä automaattisesti vikavalo kojelautaan?
Novsight h7 polttimoita kahta eri mallia. Ei mitään vikakoodeja. Kunhan katot että canbus niin mersu ei ainakaan ilmoittele.
 
No niin. Oli taas se aika vuodesta että katsastukseen. Aamulla jumppa ledit -> halogeeneiksi ja leiman jälkeen toisinpäin.

IMG_20231107_110328.jpg

IMG_20231107_110334.jpg

IMG_20231107_134241.jpg

Onhan noissa nyt älytön ero. H7:na vielä nightbreaker laserit.

Ps insinööri oli vähän sitä mieltä että jos hyväksytty lamppu niin kuvion ollessa kunnossa leiman saa. Tarvitsee metsästää ensi vuodelle lappu hyväksynnästä ;)
 
Vaimon autosta paloi eilen polttimo, joten laitoin hänelle X7:n Kronokset. Tässä vertailukuva normihalogeeniin verrattuna. Nyt on hänen kiva ajella syksyn pimeillä. Näkee mustiin pukeutuneet jalankulkijat ja valottomat pyöräilijät vähän paremmin.
2008 valot.jpg
 
No niin. Oli taas se aika vuodesta että katsastukseen. Aamulla jumppa ledit -> halogeeneiksi ja leiman jälkeen toisinpäin.

IMG_20231107_110328.jpg

IMG_20231107_110334.jpg

IMG_20231107_134241.jpg

Onhan noissa nyt älytön ero. H7:na vielä nightbreaker laserit.

Ps insinööri oli vähän sitä mieltä että jos hyväksytty lamppu niin kuvion ollessa kunnossa leiman saa. Tarvitsee metsästää ensi vuodelle lappu hyväksynnästä ;)
Oliko sulla minkä valmistajan lamput käytössä? Hyväksyttyjä ei taida tällä hetkellä löytyä kuin Osramilta ja Philipsiltä.
 
Joo, tuota piraattikeskustelua muistan jo siltä ajalta kun viimeksi ostin edellisiä. Eipä laadusta taida olla etukäteen varmuutta, mutta lampun kannassa olevalla koodilla voi tarkistaa Osramin sivuilta aitouden ostosta ja jos ei täsmää, niin sitten vaan palautusta, jonka pitäisi ainakin Amazonin tapauksessa onnistua melko mutkattomasti. Tosin tuo tuote ei ole suoraan Amazonilta, mutta lähtee kuitenkin niiden kautta ja itse myyjäliikkeellä on vain positiivisia palautteita.

Edit.
Löytyy näköjään samaan hintaan ihan Amazoninkin myymänä, eli vielä parempi:

Ihan laadukkaalta näyttää pakkaus, eikä ole muutakaan epäilyttävää. Myös Osramin tarkistussivu tuotti oikeat koodit sekä pakkauksesta, että molemmista polttimoista.

1700077974771.png


Se on sitten eri asia minkä verran noille kooditarkistuksille voi antaa painoarvoa, kun mikään ei estä feikkivalmistajia kopioimasta koodeja alkuperäisistä, mutta joka tapauksessa näyttää tässä vaiheessa hyvältä.
 
Onko näin? Olen kuvitellut että Saksaan rekisteröidyllä autolla saisi saksalainen Suomessa ajella jos saksalainen automallikohtainen tyyppihyväksyntä muunnoslampuissa on.
Nyt kyllä saatiin kaivettua sangen teoreettinen esimerkki tähän. Epäilisin, että saksalaiset saksaan rekisteröidyllä autollaan täällä suomessa ajaessaan saavat olla näiltä osin rauhassa. Koskee muitakin "virityksiä" jotka siellä saksassa mahdollisesti on sallittuja ja täällä ei.
 
Saksan kilvissä kyllä, Saksan kilvissä ei vaan saa loputtomasti suomessa ajaa ja jos meinaa ajaa niin auto pitää rekisteröidä Suomeen ja siellä rekisteröinti katsastuksessa viimeistään puututaan valoihin.
On omasta mielestä kyllä kummallinen juttu että toisessa EU-maassa hyväksytty valaisin ei ole automaattisesti hyväksytty kaikissa jäsenmaissa. Miten meillä Suomessa on erilaiset olosuhteet, että sama valaisin ei toimisi täällä niin että täyttää lain kirjaimen? Kylmempi ja lumisempi talvi meillä toki on, ja ledi tuottaa halogeenia vähemmän lämpöä eli umpiot ei sula yhtä nopeasti. Mutta eipä tuo ole lainsäätäjää haitannut, onhan uusissakin autoissa käytännössä kaikki valaisimet toteutettu ledeillä.
 
Led lähivalojen seurana 80w H1 halogeenit ja olen tyytyväinen, on kirkkautta eikä valo ole kusenkeltainen!

Umpiossa sisempi on H7 led 6000k ja ulompi se 80w halogeeni 5000k ja tuolla 80w saa tehoa ja pituutta valoille mukavasti lisää...
Mitä nuo tavallista tehokkaammat polttimot tekee pitkän päälle umpioille? Lämpökuorma on kuitenkin merkittävästi suurempi.
Tietysti vaikuttaa missä asuu ja milloin liikkuu. Jos ajaa keskellä yötä erämaassa, on pitkät päällä koko ajan ja polttimot saa paahtaa umpiota oikein urakalla. Vilkkaammassa liikenteessä on pitkille käyttöä sen verran vähän, ettei tehokkaammillakaan polttimoilla mikään ehdi ylikuumentua.

Itselläni ainakin pitkät valot saa aika vähän käyttöä, kun melkein aina on joku edellä tai tulossa vastaan. Siitä syystä en ole jaksanut miettiä lisäpitkiä, mutta toisaalta pidän huolen että seuraavassa autossani on mukautuvat ajovalot.
 
Täällä pitäisi puolison focukseen vaihtaa todennäköisesti tehtaan asentamat h7 lähivalot ja h1 kaukovalot uusiin koska valoteho on suoraan sanottuna aika kaamea. Mitä polttimoita suosittelette lähivaloiksi?



Toki noista osrameistakin on 200% versio ja philips xtremevision 150%:t ovat 12€ kalliimmat kuin nuo linkkaamani osramit.. edit: oho tuo osram onkin pelkkä polttimo eikä polttimopari..No anyway, osramit vai philipsit? :)
 
Täällä pitäisi puolison focukseen vaihtaa todennäköisesti tehtaan asentamat h7 lähivalot ja h1 kaukovalot uusiin koska valoteho on suoraan sanottuna aika kaamea. Mitä polttimoita suosittelette lähivaloiksi?



Toki noista osrameistakin on 200% versio ja philips xtremevision 150%:t ovat 12€ kalliimmat kuin nuo linkkaamani osramit.. edit: oho tuo osram onkin pelkkä polttimo eikä polttimopari..No anyway, osramit vai philipsit? :)
On ollut osramin ja philipsin noita parempia polttimoita, ei niissä mitään isoa eroa ole keskenään. Ottaa ne mitkä sattuu halvemmalla saamaan.
Äkkiseltään kurkkasin niin saa vaikka osramit tuolta aeromotorssilta virosta kotiovelle kannettuna jokusen euron halvemmalla kuin motonetistä itse hakemalla.
 
Täällä pitäisi puolison focukseen vaihtaa todennäköisesti tehtaan asentamat h7 lähivalot ja h1 kaukovalot uusiin koska valoteho on suoraan sanottuna aika kaamea. Mitä polttimoita suosittelette lähivaloiksi?



Toki noista osrameistakin on 200% versio ja philips xtremevision 150%:t ovat 12€ kalliimmat kuin nuo linkkaamani osramit.. edit: oho tuo osram onkin pelkkä polttimo eikä polttimopari..No anyway, osramit vai philipsit? :)
Kauheasti ei kannata vanhaan autoon kalliita polttimoita laittaa, yleensä näissä on se perus ongelma että heijastimen/umpion lasin himmentyminen.
Jos uudet umpiot niin silloin noista kalliista polttimoista saa vasta hyödyn irti. Muuten rahan tuhlausta.
 
Kauheasti ei kannata vanhaan autoon kalliita polttimoita laittaa, yleensä näissä on se perus ongelma että heijastimen/umpion lasin himmentyminen.
Jos uudet umpiot niin silloin noista kalliista polttimoista saa vasta hyödyn irti. Muuten rahan tuhlausta.
Kyseessä my2019 auto joten umpiot ovat vielä kirkkaat mutta väitän että polttimot eivät ole parhaimmasta päästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 716
Viestejä
4 555 211
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom