Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Höhö, ja 100 wattia piti olla(onneksi ei). Toisin sanoen virisarja edelleen ottaa virtaa ja tuottaa lämpöä vain hieman enemmän kuin vakiohalogeeni - kenties lämpöä jopa vähemmän jos riittävästi energiaa poistuu valona tai vertailtava halogeeni saa korkean jännitteen. Polttimo-osan perseessä on heatsink toisin kuin alkuperäisasennuksessa - lämpö yritetään johtaa ulos toisin kuin halogeenissa. Lisäksi ulkoinen driveriboksi hävittää osan sähkötehosta ja vapauttaa lämpöä muualle. En siis mitenkään usko että virityssarja sulattaisi umpioita ainakaan vakiohalogeenia enempää. Jos jotain ongelmia tulee, niin siitä että itse virisarja ylikuumenee. LED ja elektroniikka kun ymmärrettävästi kestävät paljon vähemmän kuumuutta kuin halogeenipolttimo.

Edellä kerrottu pointti pysyy siis voimassa. Sen hiha-arvion 20 watin lediyksikölle voi kertoa kolmella kun kyseessä onkin 60 watin moduuli.
 
Keskustelun innoittamana tilasin itsekkin piruntehokkaat novosight polttimot puolison autoon ja lenkin jäkeen perumaan tilausta...Ehkä jotkut vähemmän tehokkaat heijastin umpioon sittenkin, vastaan tuli v70 volvo kuski jolla järjetön loimotus keulalla! Ei se juoksijaa häikäissyt mutta jo kaukaa näki että on ihan väärät polttimot autossa, ei noissa vakiona ledit/ksenonit keulalla autoissa samanlaista efektiä näy vaikka tehokkaita nekin on valaisemaan? Johtuukohan se vaan siitä että haijastin on niin iso valon lähde.
 
Keskustelun innoittamana tilasin itsekkin piruntehokkaat novosight polttimot puolison autoon ja lenkin jäkeen perumaan tilausta...Ehkä jotkut vähemmän tehokkaat heijastin umpioon sittenkin, vastaan tuli v70 volvo kuski jolla järjetön loimotus keulalla! Ei se juoksijaa häikäissyt mutta jo kaukaa näki että on ihan väärät polttimot autossa, ei noissa vakiona ledit/ksenonit keulalla autoissa samanlaista efektiä näy vaikka tehokkaita nekin on valaisemaan? Johtuukohan se vaan siitä että haijastin on niin iso valon lähde.
Minkä vuosimallin V70? Noissa vanhemmissa malleissa taitaa olla vielä rihlatut lasiumpiot joilla saa kyllä ikävää häikäisyä aikaan jos on muut polttimot kuin mitä sinne on alun perin suunniteltu.
 
En tiedä volvojen vuosimalleista mutta kontrasti oli iso kun edellä tuli nämä valopallot ja takana uus katumaasturi volvo jossa siistit toimivat, ehkä ledvalot. Omaan autoon tulee Novsight N63 2x35w ledit jotka vastaa h7 polttimoa kooltaan ja toivottavasti teholtaan 20€ sijoitus menee kokeilunhalun piikkiin, Kiassa veemäinen muovihässäkkä joka vaatii jotain adaptereita jos haluaa parempia ledejä asennella.
 
Se ei tosiaan ole Volvossa mitenkään kovin harvinaista että lähivaloissa on paha hajavalo ja häikäisy vastaantulijoille. Myös alkuperäiskuntoisissa. Tarkkoja malleja tai vuosimalleja en osaa sanoa.
 
En tiedä volvojen vuosimalleista mutta kontrasti oli iso kun edellä tuli nämä valopallot ja takana uus katumaasturi volvo jossa siistit toimivat, ehkä ledvalot. Omaan autoon tulee Novsight N63 2x35w ledit jotka vastaa h7 polttimoa kooltaan ja toivottavasti teholtaan 20€ sijoitus menee kokeilunhalun piikkiin, Kiassa veemäinen muovihässäkkä joka vaatii jotain adaptereita jos haluaa parempia ledejä asennella.
Mikä Kia sulla on ja mistä tilasit ledit?
Laita toki tänne raporttia sitten Novsighteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä Kia sulla on? Laita toki tänne raporttia sitten Novsighteistä.
Tämä on tietysti kiinnostavaa aina esimerkin kannalta. Tietoa tarvitaan sitten kovasti enemmän kuin malli ja vuosimalli, eli mieluiten varustelutason nimen lisäksi selitys valaisimen tyypistä. Monessa kun on halogeenivalaistuksestakin eri varusteversioita, esim. Suomen markkinoilla H4 reflektori ja seuraavana lisävarustetasona HB3 bi-halogen jos ei ole investoinut ylimmän paketin xenon/LED-vaihtoehtoon.
Etenkin autoissa, joiden edullisin kulimalli on markkinasyistä osittain todella alispeksattu Suomeen Pakistani-tason antivarustein, voi olla vaihtelevasti varustetason, lisävarustepaketin tai yksittäisen valinnaisen lisävarusteen takia yksilöeroja. Melko tuoreena esimerkkinä tällaisesta epäsuhdasta edellistä faceliftiä edeltävät Rio ja Picanto joissa oli vakiona pienet reflektoriajovalot ja veivilaseja vaikka ratti oli lämmitetty.
 
No nyt on novsight pitkissä. Mersu näköjään haluaa ne vinoon. Ei hyvä.

Toisen puolen saisi kuten suositeltu. Toista ei millään.

Noh pitää katsoa minne osottaavat kunhan pimeä tulee. Kirkkaat kyllä ovat!

IMG_20230926_173251.jpg
 
Mikä Kia sulla on ja mistä tilasit ledit?
Laita toki tänne raporttia sitten Novsighteistä.
Kia ceed III eli vuosimallit 2019-23, ajovalo h7 projektori ja pitkät h7 heijastimella, päivävalo led. Samoja valoja taitaa olla hyundai i30 ja proceed malleissa. Aliexpressistä tilasin ledit.
Ei oo helppoa, tarvii notkeat sormet ja isommat föönillä varustetut ledit vielä erillisen adapterin
h7.jpg
 
Hyundai i40 on samanlaiset muoviset adapterit lampun kannassa. Se helpottaa kyllä 120% lampun vaihtamista ahtaassa paikassa, kun ei tarvitse näprätä jousien kanssa umpion syövereissä. Taitaa olla Kia/Hyundai vakiohomma, jos lankapolttimot.

2009 i30 söi tavallisia H7 polttimoita alle vuoden välein. vaihdoin Osram Ultra Life ja siihen loppui vaihtelut. Naapurilla oli samanlainen ja sama valitus. Vaimolla oli 2009 yaris ja sama homma. Ultra Lifessa on 4v takuu. Hintakaan ei juuri perusmallia kummoisempi. Osram Ultra life polttimo H7 12V 55W blister
 
Hyundai i40 on samanlaiset muoviset adapterit lampun kannassa. Se helpottaa kyllä 120% lampun vaihtamista ahtaassa paikassa, kun ei tarvitse näprätä jousien kanssa umpion syövereissä. Taitaa olla Kia/Hyundai vakiohomma, jos lankapolttimot.

2009 i30 söi tavallisia H7 polttimoita alle vuoden välein. vaihdoin Osram Ultra Life ja siihen loppui vaihtelut. Naapurilla oli samanlainen ja sama valitus. Vaimolla oli 2009 yaris ja sama homma. Ultra Lifessa on 4v takuu. Hintakaan ei juuri perusmallia kummoisempi. Osram Ultra life polttimo H7 12V 55W blister

Kannattaa kokeilla (ihan vitsillä), että kytkee parkit kun istuu autoon ja kun moottori käy, sen jälkeen vasta automatiikka/täydet valot.. Näin itsellä rupesi polttimot kestämään.
 
Kannattaa kokeilla (ihan vitsillä), että kytkee parkit kun istuu autoon ja kun moottori käy, sen jälkeen vasta automatiikka/täydet valot.. Näin itsellä rupesi polttimot kestämään.
On varmaan ainakin osittain perää. i40 on H7 kaarrevalot, jotka syttyvät ja sammuvat ratin kääntelyn perusteella. Niissä on mennyt polttimoita, mutta kaikki muut ajovalopolttimet vielä alkuperäisiä. Automaatilla valot olleet käytännössä aina. Laitoin nyt kaarrevaloon Ultra Lifen kun oli taas pimeänä.
 
Hyundai i40 on samanlaiset muoviset adapterit lampun kannassa. Se helpottaa kyllä 120% lampun vaihtamista ahtaassa paikassa, kun ei tarvitse näprätä jousien kanssa umpion syövereissä. Taitaa olla Kia/Hyundai vakiohomma, jos lankapolttimot.

2009 i30 söi tavallisia H7 polttimoita alle vuoden välein. vaihdoin Osram Ultra Life ja siihen loppui vaihtelut. Naapurilla oli samanlainen ja sama valitus. Vaimolla oli 2009 yaris ja sama homma. Ultra Lifessa on 4v takuu. Hintakaan ei juuri perusmallia kummoisempi. Osram Ultra life polttimo H7 12V 55W blister
Valotehoa noissa taas ei taida juuri olla.
 
Valotehoa noissa taas ei taida juuri olla.
No ei ole ei. Mitä kirkkaampi halogeeni sitä pienempi polttoaika. Osramilla ihan taulukkokin löytyy.
Nightbreaker h7 laserilla tais olla 300 tuntia :(
Edit. Jaa olisko peräti vain 100 tuntia...
Lisää edittiä.
Screenshot_2023-09-27-15-19-17-891_com.android.chrome.jpg
Vähän on kehnot arvot. Novsight lupaa ledeille 100000h.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ole ei. Mitä kirkkaampi halogeeni sitä pienempi polttoaika. Osramilla ihan taulukkokin löytyy.
Nightbreaker h7 laserilla tais olla 300 tuntia :(
Edit. Jaa olisko peräti vain 100 tuntia...
Lisää edittiä.
Screenshot_2023-09-27-15-19-17-891_com.android.chrome.jpg
Vähän on kehnot arvot. Novsight lupaa ledeille 100000h.
Lupaa joo mitä lupaa nuo ledit. Voisin vaikka lyödä vetoa, että pari nollaa kun ottaa perästä pois, ollaan lähempänä totuutta. 1000h/v on normiköröttelyllä 50000km/v. 10v=500000km. Ihanko tosissaan jotkut huonosti jäähdytetyt kiinaledit kestävät 10x auton iän?

Ne H7 ultra lifet ovat silmämääräisesti yhtä tehokkaat kuin perusmallit. Jos autoon joka ruokailee peruspolttimoita laittaa jotkut erikoiskirkkaat, saa niitä vaihtaa harva se kuukausi.

2000-luvun auto, AGM akku ja 14,5V latausjännite + H7 ei ole voittajavalinta polttimon kestävyyden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Lupaa joo mitä lupaa nuo ledit. Voisin vaikka lyödä vetoa, että pari nollaa kun ottaa perästä pois, ollaan lähempänä totuutta. 1000h/v on normiköröttelyllä 50000km/v. 10v=500000km. Ihanko tosissaan jotkut huonosti jäähdytetyt kiinaledit kestävät 10x auton iän?

Ne H7 ultra lifet ovat silmämääräisesti yhtä tehokkaat kuin perusmallit. Jos autoon joka ruokailee peruspolttimoita laittaa jotkut erikoiskirkkaat, saa niitä vaihtaa harva se kuukausi.

2000-luvun auto, AGM akku ja 14,5V latausjännite + H7 ei ole voittajavalinta polttimon kestävyyden suhteen.
Vaikka ottais nollan pois. Tai kaksikin niin silti ollaan huomattavasti vielä nightbreakerin polttoajan paremmalla puolella. Moninkertaisesti. Eikä kirkkaudesta tarvitse kysellä.
Kyllähän tuo polttoaika on niin surkea ja ne kärvähtää niin usein ettei mitään järkeä.
 
Rupes kylllä kovasti kiinnostamaan nuo Novasightin ultra H7 led-polttimot.

Täytyy vaan käydä mittaamassa että mahtuu mk5 Golffin kotelon sisään ilman patentteja.
 
Rupes kylllä kovasti kiinnostamaan nuo Novasightin ultra H7 led-polttimot.

Täytyy vaan käydä mittaamassa että mahtuu mk5 Golffin kotelon sisään ilman patentteja.
Hyviä, tai noh kirkkaita ovat. Mersuun mahtuu hienosti. Paska asentaa kun ahdasta on.

Otan kuvan kunhan pimeällä käyn kurvailemassa. Valtava ero noihin nightbreakereihin.
 
Hyviä, tai noh kirkkaita ovat. Mersuun mahtuu hienosti. Paska asentaa kun ahdasta on.

Otan kuvan kunhan pimeällä käyn kurvailemassa. Valtava ero noihin nightbreakereihin.

Varmasti on kirkkaita, jos kestää kolmekin vuotta, niin voi jo kehua kestäväksi ja hyväksi.

Vaan kun löytäisi jostain halvalla
 
Varmasti on kirkkaita, jos kestää kolmekin vuotta, niin voi jo kehua kestäväksi ja hyväksi.

Vaan kun löytäisi jostain halvalla

Ei nuo kalliita ole ja ainakin mulla kesti kolme vuotta, sitten vaihtui auto.

Yleisesti ottaen ledi-kokeiluihin; omien kokemuksien perusteella toimivat todennäköisesti jos on pyöreä heijastintausta tai projektorit, ei silti aina. "Moderneilla" muotoiluilla umpioilla ei toimi. Kirkkaat lasit ilman rihlauksiahan must mutta sen varmasti kaikki tajuaa.
 
Novsight h7 n60 200w noin 60€ ärrälle.
Novsight h7 n67 150w noin 55€ ärrälle.
Pari hintoja ja aliexpress.
 
Omassa Avensiksessa ollut nyt 3 vuotta Baishide H7 Aliexpress ledit päivävaloina käytössä ja hyvin ovat pelanneet. Hinta taisi olla n 30€ paikkeilla kun tilasin. Valoteho ollut ihan riittävä, eikä vastaantulijatkaan ole räpsytelleet valoja. Katsastukseen toki halogeenit paikoilleen.
 
Tilasin aliexpressistä ledit philipsin 6000k-lediparkkien tilalle ja kysyin myyjältä mitkä olis lähimpänä 4300k lämpötilaa, vastauksena "warm white" ja tilasin ne. No nämä tuli.. Xenonit on osramin nighbreakerit 4350k lämpötilalla niin halusin vähemmän siniset parkit kuin nuo philipsit. Todella hyvät ainaki valoteholtaan, valoa enemmän kuin philipsin ledeissä eikä hintakaan paha ollut. Jatketaan philipseillä ja pitää nuo laittaa jonnekin.
20230929_173848.JPG
 
Tilasin aliexpressistä ledit philipsin 6000k-lediparkkien tilalle ja kysyin myyjältä mitkä olis lähimpänä 4300k lämpötilaa, vastauksena "warm white" ja tilasin ne. No nämä tuli.. Xenonit on osramin nighbreakerit 4350k lämpötilalla niin halusin vähemmän siniset parkit kuin nuo philipsit. Todella hyvät ainaki valoteholtaan, valoa enemmän kuin philipsin ledeissä eikä hintakaan paha ollut. Jatketaan philipseillä ja pitää nuo laittaa jonnekin.
20230929_173848.JPG
Aika keltaisilta nuo näyttää ainakin kameran kuvassa, sehän ei aina kuitenkaan kerro todellisuutta. Itsellä hyviä kokemuksia Hellan 5000K ledeistä sisävaloina. Ei liian siniset, muttei keltaisetkaan, neutraalin valkoiset.
 
Otin kuvan siten, että näyttää mahdollisimman paljon samalta kuin luonnossa. Halogeenin keltaiset.
 
No joo, tuli tilattua aliexpressiltä Novsight 140w H7 polttimot.

Toivottavasti olisi edes aavistuksen paremmat kuin perinteiset H7 halogeenit niin ei menisi rahat hukkaan.

Laitan sitten kommenttia kun ovat saapuneet ja asennettu paikoilleen
 
No joo, tuli tilattua aliexpressiltä Novsight 140w H7 polttimot.

Toivottavasti olisi edes aavistuksen paremmat kuin perinteiset H7 halogeenit niin ei menisi rahat hukkaan.

Laitan sitten kommenttia kun ovat saapuneet ja asennettu paikoilleen
N67 on keulalla täällä ja huomaat valtavan eron :)
 
Hyundai i40 on samanlaiset muoviset adapterit lampun kannassa. Se helpottaa kyllä 120% lampun vaihtamista ahtaassa paikassa, kun ei tarvitse näprätä jousien kanssa umpion syövereissä. Taitaa olla Kia/Hyundai vakiohomma, jos lankapolttimot.
En osaa mitään osuutta sanoa, mutta taitaa aika monessa olla muovikantapolttimo, joka käyttäytyy vaihtaessa käytännössä samoin. Ja voi sopivan muotoisessa ahtaassa paikassa olla itse asiassa vielä vittumaisempi kuin perinteinen jousikiinnitys. Etenkin uusissa valaisimissa joiden polttimon lukituskääntö on joskus siinä määrin tiukka että pariinkin kertaan ehtii pelätä rikkovansa jotain ja käy mielessä että vääntää väärään suuntaan.

On varmaan ainakin osittain perää. i40 on H7 kaarrevalot, jotka syttyvät ja sammuvat ratin kääntelyn perusteella. Niissä on mennyt polttimoita, mutta kaikki muut ajovalopolttimet vielä alkuperäisiä. Automaatilla valot olleet käytännössä aina. Laitoin nyt kaarrevaloon Ultra Lifen kun oli taas pimeänä.
Sama huomio Kian staattisen kaarrevalon H7-polttimoista. Jonkin sortin longlife-polttimot laitoin viimeksi ja hyvin kestää. Niihinhän tulee ihan hirveä määrä sytytyskertoja. Varuste on hyvin tarpeellinen, mutta valovoiman maksimointia en koe tarpeellisena.
 
Omassa Avensiksessa ollut nyt 3 vuotta Baishide H7 Aliexpress ledit päivävaloina käytössä ja hyvin ovat pelanneet. Hinta taisi olla n 30€ paikkeilla kun tilasin. Valoteho ollut ihan riittävä, eikä vastaantulijatkaan ole räpsytelleet valoja. Katsastukseen toki halogeenit paikoilleen.
Entäs mittaristo/tietokone - ei valituksia/vikavaloja? Kellään?
 
Edullinen :zoom:

Ei toi kyllä edullinen ole, ainakaan mun autoon, mutta helppo ostaa oikeat polttimot jos ei ole varma mitä missäkin on...
Toimituskuluja siis kehuin edulliseksi. Ja halvalla ei saa tunnetusti hyvää, ei varsinkaan ledipolttimoita.
 
seat ledy.jpg

Seattiin asensin Novsight n63 polttimot testimielessä, heijastin umpiossa toimii hyvin. Ei tarvitse tehdä mitään säätöjä, valokuvio osuu samaan korkeuteen kuin alkuperäinen halogeeni ja valo on hyvännäköistä valkoista valoa jolla näkee hyvin. Voi asentaa kahteen asentoon, itse laitoin samalla tavalla kuin alkuperäiset liitin nastat oli halogeenissa.
En aio vaihtaa polttimoita katsastukseen, on niin saman tehoisen oloiset kun alkuperäiset ja tosiaan mitään ylimääräistä hajavaloa ei ole, tai oikeastaan mitään muutakaan mikä herättäisi huomiota. 25€ maksoi ja siihen rahaan ihan hyvät jos kestää 2v.
 
IMG_20231009_191557.jpg
Noi on ne n67 140w. Todella näkee.

IMG_20231009_191605.jpg
Nämä ne n60 200w. Huono kuvauspaikka mutta tosiaan näkee.
Kuvien perusteella nuo n60 200W valot melko pahat muille liikenteessä, surkea rajaus korkeussuunnassa. Nuo toiset voisi olla kelvolliset, mutta kokeilisin ajaa omaa autoa vastaan tiellä niin näkisi miltä näyttää.
 
Kuvien perusteella nuo n60 200W valot melko pahat muille liikenteessä, surkea rajaus korkeussuunnassa. Nuo toiset voisi olla kelvolliset, mutta kokeilisin ajaa omaa autoa vastaan tiellä niin näkisi miltä näyttää.
Ajattelin että tuossa kuvaparissa ei olisi oikea kahden tuotteen suora vertailu vaan ekassa lähivalot ja toisessa kaukovalot, autossa jossa lyhyet jäävät päälle ja erilliset pitkät syttyvät lisäksi. Kuitenkin eri mallisilla ledisarjoilla, jotka mainittiin, mutta auto samassa konfiguraatiossa molemmissa kuvissa.

Nyt kun katson tarkemmin en enää tiedä mistä on kysymys.
 
Ajattelin että tuossa kuvaparissa ei olisi oikea kahden tuotteen suora vertailu vaan ekassa lähivalot ja toisessa kaukovalot, autossa jossa lyhyet jäävät päälle ja erilliset pitkät syttyvät lisäksi. Kuitenkin eri mallisilla ledisarjoilla, jotka mainittiin, mutta auto samassa konfiguraatiossa molemmissa kuvissa.

Nyt kun katson tarkemmin en enää tiedä mistä on kysymys.
Joo, tuo voisi olla tosiaan ihan järkevä selitys tuolle toiselle kuvalle. Siis että valo olisi laitettu kaukovaloon. Tosin sitten ei tuossa kuvassa erota, että onko se siihen tarkoitukseen miten hyvä kun vähän huono paikka kaukovalon esittelyyn.
 
Joo, tuo voisi olla tosiaan ihan järkevä selitys tuolle toiselle kuvalle. Siis että valo olisi laitettu kaukovaloon. Tosin sitten ei tuossa kuvassa erota, että onko se siihen tarkoitukseen miten hyvä kun vähän huono paikka kaukovalon esittelyyn.
Juu sama auto. Lyhkäsissä n67 ja pitkissä n60.
Kieltämättä huono paikka mutta en ole vielä pimeällä tiellä käynyt niin ei ole pitkistä itsellänikään kokemusta muuta kuin että kirkkaat ovat.
 
Philipsin uudet lippulaivamallin ledit eli Ultinon Pro9100 (+ 350 %) tuli nyt hankittua pitkiin valoihin. Sitä ennen käytössä oli ollut useamman vuoden Philips XtremeUltinon (mainostettu valotehon lisäys muistaakseni + 220 %). Niihin verrattuna ei toki enää tullut koettua samanlaista wow-efektiä kuin sillon aikanaan kun siirtyi ensimmäistä kertaa halogeeneista ledeihin, mutta hieman lisää valotehoa tuli ja sitähän ei koskaan voi olla liikaa. Auto on siis Alfa Romeo Giulietta vm. 2013 jossa alkuperäiset bi-xenonit sekä niiden lisäksi vielä H1-apukaukovalot. Yllättävää miten italialaisessa autossa on panostettu ajovaloihin noin paljon, oli aikanaan kärkisijoilla TM:n valotesteissä. Varsinkin ledien kanssa päästään erinomaiseen valotehoon ihan auton omilla umpioilla. Lisävalojen tarvetta en koe, eikä niitä saisi oikein järkevän näköisesti Alfan keulalle laitettuakaan :D

LED-polttimot vastasivat muuten odotuksia, mutta pieni miinus on annettava harhaanjohtavasta pakkauksesta. Pakkaus nimittäin mainostaa, että näissä ei olisi enää Philipsin aiempien mallien tavoin erillistä ohjausyksikköä vaan kaikki äly olisi saatu mahtumaan itse polttimon rakenteeseen mikä helpottaa asennusta huomattavasti. Ohjausyksikkö näissä kuitenkin on ja sen mahduttaminen umpion sisään oli ainakin omassa automallissa hieman haasteellista. Oli kuitenkin ihan tuttu juttu jo niistä aiemmista Philipsin ledeistä joita käytin. Philipsin sivuilta kun tutkin niin Pro9100:n muissa polttimokannoissa ei ole ohjausyksikköä. H1-kantaisissa kuitenkin syystä tai toisesta se on.

Muutama puhelimella otettu suuntaa-antava räpsy valoista. Kuvaparien ylemmissä otoksissa lyhyet valot (Osram Cool Blue Boost D1S) ja alemmissa pitkät (xenon + Philips Ultinon Pro9100 H1).

thumbnail_IMG_3787.jpg
thumbnail_IMG_3788.jpg

thumbnail_IMG_3790.jpg
thumbnail_IMG_3791.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 716
Viestejä
4 555 211
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom