Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Jos umpion oma kansi ei mahdu kiinni niin ebaysta kantsii tilata uusi kansi, tai pikemminkin ne on sellaisia lörtsöjä kumilurttanoita, mutta toimii tosi hyvin jos tarvitsee enempi tilaa kannen taakse. Hinta kympin luokkaa per pari.

Jos halogeenipolttimot ovat umpiossa tiiviin suojakannen alla, niin saako kantta edes laittaa paikoilleen led-polttimoilla, vai ylikuumeneeko se, kun ilma ei kierrä? Talvella voi olla hyvä, jos ledin tuuletin puhaltaa lämmintä umpioon, niin pysyy kosteus ja huurre pois.

Noita umpioita on ainakin kahta erilaista: on kumilörtsöllä ja sitten kovalla suojakannella (näitä on sitten miljoona eri auto- ja vuosimallin mukaan). Tuskin löytää kovin helposti räätälöityjä, kun esim. H4 umpiot poistuivat uusista autoista varmaan 20v sitten, ellei yritä 3d-printata tai modata.
 
Tilasin kokeiluun Philipsin H1 Pro9100 ledit pitkiin valoihin kun lähivaloissakin ledit jo on, mutta asennus tuskaa ja oikeastaan liian ahdas, eikä ne pala ellen virittele maadoitusta erikseen joten pistän palautukseen.

Myöskään tuon asennuksen haastavuuden takia valojen vaihtaminen katsastukseen ei oikein kiinnosta joten otan kompromissin ja tilasin 80w halogeeni osramit, tehoa enemmän ja valo valkoisempi kuin perus halogeeneissa mitkä nyt kiinni ja joita ei meinaa edes erottaa ledi lähivalojen takaata. Samalla valot voi olla katsastuksessa paikoillaan.

Enkä usko että pitkissä valoissa tulee ongelmaa lämpötilojen kanssa kun niitä ei pidetä päällä pitkiä aikoja eikä paikoillaan ollessa.
 
Tilasin kokeiluun Philipsin H1 Pro9100 ledit pitkiin valoihin kun lähivaloissakin ledit jo on, mutta asennus tuskaa ja oikeastaan liian ahdas, eikä ne pala ellen virittele maadoitusta erikseen joten pistän palautukseen.

Myöskään tuon asennuksen haastavuuden takia valojen vaihtaminen katsastukseen ei oikein kiinnosta joten otan kompromissin ja tilasin 80w halogeeni osramit, tehoa enemmän ja valo valkoisempi kuin perus halogeeneissa mitkä nyt kiinni ja joita ei meinaa edes erottaa ledi lähivalojen takaata. Samalla valot voi olla katsastuksessa paikoillaan.

Enkä usko että pitkissä valoissa tulee ongelmaa lämpötilojen kanssa kun niitä ei pidetä päällä pitkiä aikoja eikä paikoillaan ollessa.
Mulla syttyi vanhassa nissanissa liitin 100w polttimoilla. Sulla toki pienempi teho ja kai 80-luvulta kehittynyt nuo liittimetkin, mutta kyllä noissa voi vahinko käydä oikeastikin.
 
Mulla syttyi vanhassa nissanissa liitin 100w polttimoilla. Sulla toki pienempi teho ja kai 80-luvulta kehittynyt nuo liittimetkin, mutta kyllä noissa voi vahinko käydä oikeastikin.
Edelleen jos kyseessä olisi lähivalon niin en laittaisi, mutta pitkissä mitä poltetaan murto-osa siitä mitä lähivaloa ja ei koskaan paikoillaan, en näe ongelmaa...

Lähivaloissa ollut joskus 2000-luvun alussa noita 65w ja siinä en huomannut mitään eroa 55w vaikka lähivalo oli päällä 24/7 kesähelteellä...
 
Johdotukset saa olla kunnossa 80W polttimoilla. Sulake voi jäädä pieneksi myös kun virtaa menee yli 10A.
 
Ostin keväällä auton ja nyt vasta huomasin että edellinen omistaja oli laittanut ledit pitkiin valoihin. Pitkät ovat tavalliset halogeeniumpiot joissa HB3 polttimot. Pimellä sumussa ajaessa huomasi kuvion olevan ihan pielessä. Tutkin tarkemmin valoja niin aika mielenkiintoisesti polttimot oli asennettu.
Kuskin puoli:
1693819213694.png

Toinen puoli:
1693818920163.png

No tästähän sitten seuraa seuraavanlainen valokuvio:
1693818955995.png

Kuskin puoli olisi ihan OK mutta toinen puoli näyttää mitä sattuun. Yritin käännellä polttimoa mutta ei se mene muussa asennossa paikalleen. En vielä huomannut kokeilla olisiko polttimoa voinut kääntää kannassa niin kuin joissain polttimoissa voi. Polttimoissa lukee "NARVA", ei oikein ottanut selvää mitä nuo ovat.
Tilasin kuitenkin Osram Night Breaker Laserit näiden tilalle. Niistä on hyviä kokemuksia vaikka eivät kestä kovin kauan.
Lyhyissä valoissa on muuten hyvä valokuvio vaan niissäkin hajavaloa tulee jonkin verran kuvion yläpuolelle:
1693819160794.png

Tuolle tuskin voi mitään tehdä. Lyhyet ovat projektoriumpiot.
 
Ostin keväällä auton ja nyt vasta huomasin että edellinen omistaja oli laittanut ledit pitkiin valoihin. Pitkät ovat tavalliset halogeeniumpiot joissa HB3 polttimot. Pimellä sumussa ajaessa huomasi kuvion olevan ihan pielessä. Tutkin tarkemmin valoja niin aika mielenkiintoisesti polttimot oli asennettu.
Kuskin puoli:
1693819213694.png

Toinen puoli:
1693818920163.png

No tästähän sitten seuraa seuraavanlainen valokuvio:
1693818955995.png

Kuskin puoli olisi ihan OK mutta toinen puoli näyttää mitä sattuun. Yritin käännellä polttimoa mutta ei se mene muussa asennossa paikalleen. En vielä huomannut kokeilla olisiko polttimoa voinut kääntää kannassa niin kuin joissain polttimoissa voi. Polttimoissa lukee "NARVA", ei oikein ottanut selvää mitä nuo ovat.
Tilasin kuitenkin Osram Night Breaker Laserit näiden tilalle. Niistä on hyviä kokemuksia vaikka eivät kestä kovin kauan.
Lyhyissä valoissa on muuten hyvä valokuvio vaan niissäkin hajavaloa tulee jonkin verran kuvion yläpuolelle:
1693819160794.png

Tuolle tuskin voi mitään tehdä. Lyhyet ovat projektoriumpiot.

Ledivalot kääntyy yleensä ihan rungossaan, toki halpa paskoissa tätä ominaisuutta ei ole...

sdfghdfhg.JPG
 
Joo ei näissä Narvoissa ole säätöä ja jostain ihmeen syystä polttimot tulevat umpioon eri asentoon eri puolille. Halogeenilla se ei liene niin haittaa mutta led polttimossa pitäisi olla säätö.

Tässä Narva ja Osram Nightbreaker Laser.
1694007543909.png

Vasemmalla puolella polttimon liitin tulee alaspäin ja oikealla puolella vasemmalle kun polttimot ovat paikallaan.
 
Vasemmalla puolella polttimon liitin tulee alaspäin ja oikealla puolella vasemmalle kun polttimot ovat paikallaan.

Ihmettelen myös, miksi oikean puoleisessa polttimossa ylin sakara on niin ohut. Onko se ollut alunperin HB4 (lähivalo) ja modattu HB3 sopivaksi vai onko ledeissä universaali kanta.
Ehkä sen takia suuntaus voi mennä väärin umpiossa. Ostin kerran vahingossa HB4 halogeenit (piti olla HB3) ja yritin niitä viilata mutta ei siitä hyvää tullut.

Muok. Tarkemmin katsoen, muutkin sakarat näyttävät ledissä kapeammilta, kuin halogeenissa.

Muok 2. Periaatteessa ledit ei saisi olla universaalilla kannalla, koska halogeeneissa HB3 on 60W ja HB4 51W. Eli lähivaloissa voi saada jopa tuplasti enemmän valotehoa, lumeneita (ECE s84 ja s88).
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen myös, miksi oikean puoleisessa polttimossa ylin sakara on niin ohut. Onko se ollut alunperin HB4 (lähivalo) ja modattu HB3 sopivaksi vai onko ledeissä universaali kanta.
Ehkä sen takia suuntaus voi mennä väärin umpiossa. Ostin kerran vahingossa HB4 halogeenit (piti olla HB3) ja yritin niitä viilata mutta ei siitä hyvää tullut.

Muok. Tarkemmin katsoen, muutkin sakarat näyttävät ledissä kapeammilta, kuin halogeenissa.
Niin ne ovatkin, ja polttimossa lukee HB3/HB4.
 
Kalliitkin jälkiasennusledit on aivan onnettomia. Jos valoja on takoitus käyttää valaisemiseen, ihan suosiolla kannattaa jälkiasennusledit vielä unohtaa.
Höpö-höpö. Meillä on jo useamman vuoden ollut halogeenit korvattuna kahden auton ajovaloissa led-polttimoilla juurikin huomattavasti halogeeneja parammen valotehon takia. Aluksi Novsight-merkkisillä mutta jo jonkin aikaa X7 Ultra -polttimoilla. Ei ole ollut katsastuksessakaan ongelmia.
 
Höpö-höpö. Meillä on jo useamman vuoden ollut halogeenit korvattuna kahden auton ajovaloissa led-polttimoilla juurikin huomattavasti halogeeneja parammen valotehon takia. Aluksi Novsight-merkkisillä mutta jo jonkin aikaa X7 Ultra -polttimoilla. Ei ole ollut katsastuksessakaan ongelmia.
Saattaa ne kirkkaammalta näyttää kun vastaan tuleva katsoo kohti, saattaa jopa lähialueen valaista paremmin riippuen hieman valaisimesta, mutta kokonaisuutena ei vielä pärjää xenoneille likimainkaan, valokuviosta ei kannata edes puhua samana päivänä. Jos katsastusmies päästää läpi, ei se hirveän paljon vielä kerro valoista mitään.

Nuo muutaman viestin ylempänä olevat kuvat kertovat aika paljon (vaikka se toinen polttimo onkin poikittain). Pitkät valot kuvassa ledeissä päällä (ehkä?) (toisessa kuvassa lähivalot?), älyttömästi hajavaloa (koko seinä valaistu) ja kuvio ihan mitä sattuu, varsinaisella valaisualalla huomattavasti halogeenia heikompi valoteho. Alemmassa kuvassa jossa on oikeanlainen polttimo on aivan ppikirjamaisen hyvä valokuvia, ei juurikaan hajavaloa siellä missä sitä ei kuulu olla ja erittäin leveä ja tasainen keila varsinaisella valaisualueella. Ei ole vaikeuksia miettiä kumman kuvan valot haluaisin autooni pimeällä.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa ne kirkkaammalta näyttää kun vastaan tuleva katsoo kohti, saattaa jopa lähialueen valaista paremmin riippuen hieman valaisimesta, mutta kokonaisuutena ei vielä pärjää xenoneille likimainkaan, valokuviosta ei kannata edes puhua samana päivänä. Jos katsastusmies päästää läpi, ei se hirveän paljon vielä kerro valoista mitään.
Onnettomat lyhyet paranivat niin paljon X7-polttimoilla, että olen jo etsinyt muunnossarjaa, jolla vastaavat saisi toisen auton lyhyiden xenonien tilalle.
 
Onnettomat lyhyet paranivat niin paljon X7-polttimoilla, että olen jo etsinyt muunnossarjaa, jolla vastaavat saisi toisen auton lyhyiden xenonien tilalle.

Miten määrittelet paremmuuden? Olen kokeillut monessa autossa moniakin erilaisia muutossarjoja. Niissä kaikissa tulee tuon suunnattoman hajavalon takia harha, että ne valaisevat paremmin. Ledeissä on myös usein (aina) kylmempi värilämpötila joka saa asiat näyttämään paremmin valaistulta. Valoa on kuitenkin huomattavan paljon vähemmän siellä missä sitä tarvitaan, eli vähän kauempana kuin ihan auton edessä.
 
Saattaa ne kirkkaammalta näyttää kun vastaan tuleva katsoo kohti, saattaa jopa lähialueen valaista paremmin riippuen hieman valaisimesta, mutta kokonaisuutena ei vielä pärjää xenoneille likimainkaan, valokuviosta ei kannata edes puhua samana päivänä. Jos katsastusmies päästää läpi, ei se hirveän paljon vielä kerro valoista mitään.

Nuo muutaman viestin ylempänä olevat kuvat kertovat aika paljon (vaikka se toinen polttimo onkin poikittain). Pitkät valot kuvassa ledeissä päällä (ehkä?) (toisessa kuvassa lähivalot?), älyttömästi hajavaloa (koko seinä valaistu) ja kuvio ihan mitä sattuu, varsinaisella valaisualalla huomattavasti halogeenia heikompi valoteho. Alemmassa kuvassa jossa on oikeanlainen polttimo on aivan ppikirjamaisen hyvä valokuvia, ei juurikaan hajavaloa siellä missä sitä ei kuulu olla ja erittäin leveä ja tasainen keila varsinaisella valaisualueella. Ei ole vaikeuksia miettiä kumman kuvan valot haluaisin autooni pimeällä.
Jos noita minun kuvia tarkoitat niin ylemmässä on (LED) pitkät päällä ja alemmassa auton alkuperäiset halogen lyhyet.
Eilen vaihdoin paikalleen halogen pitkät, mielenkiintoista nähdä niiden valokuvio.
Näitä alueita ihmettelen lyhyissä kun kyseesä on kuitenkin projektoriumpiot.
1694061054986.png
 

Liitteet

  • 1694061055014.png
    1694061055014.png
    264,8 KB · Luettu: 7
Onnettomat lyhyet paranivat niin paljon X7-polttimoilla, että olen jo etsinyt muunnossarjaa, jolla vastaavat saisi toisen auton lyhyiden xenonien tilalle.

Minulla on ihan sama kokemus. Kaksi vuotta on autossa ollut lyhyissä ja pitkissä X7 Apollot ja olen ollut äärettömän tyytyväinen. Tänä syksynä laitoin perheen toisen auton lähivaloihin Apollot myös. Pitkiinkin olisin laittanut kun minulla on muutama ylimääräinen sarja Apolloja (tilasin varoiksi useamman sarjan että voi mahdollisesti hajonneita korvata uusilla) mutta niissä olikin H1 kanta. Nyt odottelee postissa X7 Kronokset kaukovaloihin.

Halogeeneihin verrattuna paljon enemmän valoa eikä nuo häikäise sen enempää kuin ensiasennusleditkään. Kertaakaan ei ole vastaantulijat valoja välkytelleet ja kun rouva on autolla tullut vastaan niin ei ne minunkaan silmään häikäise.

Niin kauan kun vanhoilla autoilla ajan joissa halogeenit on, niin tulen polttimot korvaamaan ledeillä.
 
Pitkiinkin olisin laittanut kun minulla on muutama ylimääräinen sarja Apolloja (tilasin varoiksi useamman sarjan että voi mahdollisesti hajonneita korvata uusilla) mutta niissä olikin H1 kanta. Nyt odottelee postissa X7 Kronokset kaukovaloihin

Vanhoissa autoissa paremman tuloksen saa lisäkaukovaloilla, kun heijastinpinnat ovat uudet ja ledille optimoitu.
 
Monissa VAG-konsernin autoissa saa halogenitkin kirkkaiksi, kun ohjelmoi polttimoilta jänniterajoitukset pois. Edelliseen Passattiin tein kyseisen toimenpiteen ja jännite nousi noin 12 voltista yli 14 volttiin. Ilmeisesti polttimoiden kestoa yritetään parantaa jännitettä laskemalla, mikä taas on etenkin Suomen olosuhteissa järjetöntä. Olikohan toiminnon nimi vielä bulb life extension, jonka koodasin pois.

Lisäksi vesihioin ja myllytin umpiot ja laitoin 65W H18-polttimon H7:n tilalle. Lähivalot olivat paljon kirkkaammat kuin monet Xenonit ja Ledit ja eivät vielä häikäisseet vastaantulijoita. Iso umpio käsitteli valoa edelleen tarkasti. Tosin jo kuivalla asfaltilla tuntui auton eteen tulevan hieman turhan paljon valoa, joka häiritsi kauas näkemistä. Lumeneita irtosi polttimosta niin paljon, että umpion olisi pitänyt levittää sitä paljon laajemmalle alueelle. Tuon takia polttimon kirkkautta ei voi vain nostaa rajattomasti. Piti palata takaisin H7-polttimoihin ja laittaa tehokas lisävalo paikkaamaan kauas näkemistä.

Nykyisen Octavian LED-lähivalot ovat omaa luokkaansa. Sen sijaan että eteen tulisi kirkas alue, valokuvio oikeasti levitetään tasaisesti laajalle alueelle ja pientareet ja ojat valaistuu hyvin. Ledin kylmempi värisävy tuntuu toimivan myös syksyn sateilla kivasti. Kaupungissakin näkee jalankulkijat hyvin. Pitkät ovat sellaisenaankin paljon paremmat kuin bi-xenoneissa, mutta lisävalo tuli silti laitettua keulalle. Pimeällä on niin paljon kivempi ajaa kunnon valoilla. Tosin talvella näkee, miten paljon pitää kirota umpioiden jäätymistä :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Kalliitkin jälkiasennusledit on aivan onnettomia. Jos valoja on takoitus käyttää valaisemiseen, ihan suosiolla kannattaa jälkiasennusledit vielä unohtaa.
Ei pidä paikkaansa. Porukoiden autoon laitoin Philipsin Ultinon Pro H4 ledit ja niillä näkee selkeästi paremmin kuin halogeeneilla, lisäksi hajavaloa tulee vähemmän ja kuvio on tarkempi.
 
Ei pidä paikkaansa. Porukoiden autoon laitoin Philipsin Ultinon Pro H4 ledit ja niillä näkee selkeästi paremmin kuin halogeeneilla, lisäksi hajavaloa tulee vähemmän ja kuvio on tarkempi.

Mielikuvitus ja ymmärtämättömyys on vahvoja mausteita. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta, että halogeenipolttimon paikalle istutettu led-korvike ei parhaimmillaankaan ole läheskään yhtä hyvä kuin hyvä halogeenipolttimo valaisemaan sieltä mistä sen kuuluisi. Joitakin poikkeuksia voi olla, että jossakin tietyssä valoumpiossa joku tietty muutossarja voi toimia paremmin, mutta pääsääntö on se, että ne eivät toimi. Jos aihe kiinnostaa, perehtymisen voi aloittaa vaikka tästä: Why Most LED Headlight Upgrades Don't Really Work: An Expert Explains siinä on aika yksinkertaisesti selitetty asiaa. Juttu on muutaman vuoden takaa, mutta ei fysiikan säännöt mihinkään ole muuttuneet näiltä osin tässä välissä.
 
Mielikuvitus ja ymmärtämättömyys on vahvoja mausteita. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta, että halogeenipolttimon paikalle istutettu led-korvike ei parhaimmillaankaan ole läheskään yhtä hyvä kuin hyvä halogeenipolttimo valaisemaan sieltä mistä sen kuuluisi. Joitakin poikkeuksia voi olla, että jossakin tietyssä valoumpiossa joku tietty muutossarja voi toimia paremmin, mutta pääsääntö on se, että ne eivät toimi. Jos aihe kiinnostaa, perehtymisen voi aloittaa vaikka tästä: Why Most LED Headlight Upgrades Don't Really Work: An Expert Explains siinä on aika yksinkertaisesti selitetty asiaa. Juttu on muutaman vuoden takaa, mutta ei fysiikan säännöt mihinkään ole muuttuneet näiltä osin tässä välissä.
Aijjaa... mä oon erimieltä.
Ja nyt saa jo osramia/philipsiä ainakin laitella. Ihan h4:stakin

 
Monissa VAG-konsernin autoissa saa halogenitkin kirkkaiksi, kun ohjelmoi polttimoilta jänniterajoitukset pois. Edelliseen Passattiin tein kyseisen toimenpiteen ja jännite nousi noin 12 voltista yli 14 volttiin. Ilmeisesti polttimoiden kestoa yritetään parantaa jännitettä laskemalla, mikä taas on etenkin Suomen olosuhteissa järjetöntä. Olikohan toiminnon nimi vielä bulb life extension, jonka koodasin pois.

Lisäksi vesihioin ja myllytin umpiot ja laitoin 65W H18-polttimon H7:n tilalle. Lähivalot olivat paljon kirkkaammat kuin monet Xenonit ja Ledit ja eivät vielä häikäisseet vastaantulijoita. Iso umpio käsitteli valoa edelleen tarkasti. Tosin jo kuivalla asfaltilla tuntui auton eteen tulevan hieman turhan paljon valoa, joka häiritsi kauas näkemistä. Lumeneita irtosi polttimosta niin paljon, että umpion olisi pitänyt levittää sitä paljon laajemmalle alueelle. Tuon takia polttimon kirkkautta ei voi vain nostaa rajattomasti. Piti palata takaisin H7-polttimoihin ja laittaa tehokas lisävalo paikkaamaan kauas näkemistä.

Nykyisen Octavian LED-lähivalot ovat omaa luokkaansa. Sen sijaan että eteen tulisi kirkas alue, valokuvio oikeasti levitetään tasaisesti laajalle alueelle ja pientareet ja ojat valaistuu hyvin. Ledin kylmempi värisävy tuntuu toimivan myös syksyn sateilla kivasti. Kaupungissakin näkee jalankulkijat hyvin. Pitkät ovat sellaisenaankin paljon paremmat kuin bi-xenoneissa, mutta lisävalo tuli silti laitettua keulalle. Pimeällä on niin paljon kivempi ajaa kunnon valoilla. Tosin talvella näkee, miten paljon pitää kirota umpioiden jäätymistä :hammer:
Mk3 mondeossa ajovalot 0-asennossa jännite 12.5v ja ajovalot päällä asennossa jännite 13.5v tms. en muista tarkkaan, mutta pitkillä matkoilla pimeällä ero oli valtava kirkkaudessa.
 
Mielikuvitus ja ymmärtämättömyys on vahvoja mausteita.

Todellakin on näin. Jotkut eivät luota edes omiin aisteihinsa vaan takertuvat omaan uskomukseensa. Turha näistä on kiistellä, meillä jokaisella on oma totuutemme.

Harkitsin kyllä lisävalon laittamista mutta ne on minun silmään ihan älyttömän rumia törrökkeitä ja meidän perheen autokäytössä pitkiä tarvitaan vain muutaman kerran vuodessa. Hyvät ja kirkkaat lähivalot on tärkeät, kaukovaloilla sinänsä on hyvin vähän käyttöä.
 
Nyt on led lähivalojen seurana 80w H1 halogeenit ja olen tyytyväinen, on kirkkautta eikä valo ole kusenkeltainen!

PXL_20230907_152532341.jpg
 
Mk3 mondeossa ajovalot 0-asennossa jännite 12.5v ja ajovalot päällä asennossa jännite 13.5v tms. en muista tarkkaan, mutta pitkillä matkoilla pimeällä ero oli valtava kirkkaudessa.
Mikä on nollaasento jos pystyt erosta sanomaan eli siinäkin ajovalot päällä?
 
Mikä on nollaasento jos pystyt erosta sanomaan eli siinäkin ajovalot päällä?
Ei tässä mistään erosta sanomiseen pystymisestä ole kysymys vaan edellä mainituista mittaustuloksista ja sähköjärjestelmän tosiasiallisesta ihmisen suunnittelemasta kytkennästä joka ei ole magiaa.

Kyseessä on sellainen hyvin normaali järjestely jossa ajovalokytkimen asennossa "0" ajon aikana on halogeenilähivalot päällä päiväajovaloina alennetulla jännitteellä. Hyvin tavallista toissa vuosikymmenellä. Joskus on osattu tehdä päiväajovalo myös halogeenikaukovaloon jolloin järjestely valaistuksen huomioarvon puolesta on paljon fiksumpi. Toki nykyaikaisen valaistuksen kanssa - kun erillinen päiväajovalo on itsestäänselvyys ja peilihalogeenit reliikki - kummallakaan ei ole mitään tekemistä, mutta ratkaisu oli aikanaan hyvin helppo ja taloudellinen, jopa järkevä jos ei käytetty lähivaloa.

Yksi perinteinen toteutus toki ei ole suunniteltu Suomen "ajetaan autot loppuun"-filosofiaa varten. Esivastus oli akkutelineen pohjapellissä joka jäähdyttää sitä. Liitokset tietenkin hapertuivat happaman paskan vaikutuksesta jolloin päiväajovalo ei enää toiminut. Helppo korjaus oli ja on ohittaa esivastus, jolloin 0-asennossa lähivalo toimii normaalilla ajovalojännitteellä, mutta tietysti polttimon käyttötunteja ei tällöin päivänvalossa enää säästä. Tämän ajan kytkennän eduksi on mainittava, että usein takavalot ovat päällä myös päivävaloasetuksella ajettaessa. Automatiikkaa ei välttämättä ole minkäänlaista, mikä on iso miinus.

0-asennossa tietenkään ei pimeällä kuulu(nut) tällaisilla vanhoilla autoilla ajaa vaikka lähivalon toimiessa päiväajovalona jotkut tymyyttää niin tekivät. Yleensä silloin on himmeän lähivalon lisäksi kaukovalot estetty, ajovalopesimet estetty ja/tai mittarivalaistus päivätilassa.
 
Ei tässä mistään erosta sanomiseen pystymisestä ole kysymys vaan edellä mainituista mittaustuloksista ja sähköjärjestelmän tosiasiallisesta ihmisen suunnittelemasta kytkennästä joka ei ole magiaa.

Kyseessä on sellainen hyvin normaali järjestely jossa ajovalokytkimen asennossa "0" ajon aikana on halogeenilähivalot päällä päiväajovaloina alennetulla jännitteellä. Hyvin tavallista toissa vuosikymmenellä. Joskus on osattu tehdä päiväajovalo myös halogeenikaukovaloon jolloin järjestely valaistuksen huomioarvon puolesta on paljon fiksumpi. Toki nykyaikaisen valaistuksen kanssa - kun erillinen päiväajovalo on itsestäänselvyys ja peilihalogeenit reliikki - kummallakaan ei ole mitään tekemistä, mutta ratkaisu oli aikanaan hyvin helppo ja taloudellinen, jopa järkevä jos ei käytetty lähivaloa.

Yksi perinteinen toteutus toki ei ole suunniteltu Suomen "ajetaan autot loppuun"-filosofiaa varten. Esivastus oli akkutelineen pohjapellissä joka jäähdyttää sitä. Liitokset tietenkin hapertuivat happaman paskan vaikutuksesta jolloin päiväajovalo ei enää toiminut. Helppo korjaus oli ja on ohittaa esivastus, jolloin 0-asennossa lähivalo toimii normaalilla ajovalojännitteellä, mutta tietysti polttimon käyttötunteja ei tällöin päivänvalossa enää säästä.

0-asennossa tietenkään ei pimeällä kuulu(nut) tällaisilla vanhoilla autoilla ajaa vaikka lähivalon toimiessa päiväajovalona jotkut tymyyttää niin tekivät. Yleensä silloin on himmeän lähivalon lisäksi kaukovalot estetty, ajovalopesimet estetty ja/tai mittarivalaistus päivätilassa.
Erittäin hyvin selitetty, tosin jos en aivan väärässä ole niin tämä ratkaisu on ollut käytössä lähinnä Pohjoismaihin tuoduissa autoissa, yleinen varsinkin VW-konsernin merkeissä ja japseissa. Vaikkapa Saksassa myydyissä autoissa taas 0-asennossa valot ovat olleet kokonaan pois päältä, tämän on sitten saanut koodattua halutessaan Pohjoismaa-moodiin tai päin vastoin.

Paljon volkkareilla ajaneena (yhtään sellaista omistamatta) olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikkapa italialaisten jo pitkään käyttämä ratkaisu valoautomatiikan suhteen on paljon toimivampi. Niissä kun ajovalot voi aina jättää "lähivalot päällä" -asentoon, ja valot sammuvat kun virrat kääntää pois. Valot ovat siis aina päällä kun auto on käynnissä eikä niitä tarvi erikseen räplätä päälle eikä pois. Mittarivalot palaa ja pitkiä voi käyttää normaalisti.

Jos volkkareissa jättää valokatkaisijan "lyhyet päällä" -asentoon ja ottaa avaimen virtalukosta, summeri soi ja parkkivalot jäivät palamaan kunnes akku oli kerennyt tyhjentyä.
 
Erittäin hyvin selitetty, tosin jos en aivan väärässä ole niin tämä ratkaisu on ollut käytössä lähinnä Pohjoismaihin tuoduissa autoissa, yleinen varsinkin VW-konsernin merkeissä ja japseissa. Vaikkapa Saksassa myydyissä autoissa taas 0-asennossa valot ovat olleet kokonaan pois päältä, tämän on sitten saanut koodattua halutessaan Pohjoismaa-moodiin tai päin vastoin.
Joo, aina pitää huomata markkina-alueiden erot ja määräykset, jotka olivat ennen vielä suurempia kuin nykyään.
Paljon volkkareilla ajaneena (yhtään sellaista omistamatta) olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikkapa italialaisten jo pitkään käyttämä ratkaisu valoautomatiikan suhteen on paljon toimivampi. Niissä kun ajovalot voi aina jättää "lähivalot päällä" -asentoon, ja valot sammuvat kun virrat kääntää pois. Valot ovat siis aina päällä kun auto on käynnissä eikä niitä tarvi erikseen räplätä päälle eikä pois. Mittarivalot palaa ja pitkiä voi käyttää normaalisti.
Samoin menettelin 80-luvun tiili-volvoissani ja valojen nyperrys oli yhtä vähissä kuin nykyaikaisissa autoissa; vain silloin kun halusin ja haluan jossain parkit päälle, oli tarve tehdä jotain. Ajossa ja autoa pysäköidessä ei ollut mitään sulkeisia. Meni viikkoja koskematta ajovalojen kytkimeen, joka oli aina oletuksessa asennossa "ajovalot". Ei tietysti ideaalia nykynormin mukaan mutta silloin en edes tajunnut ettei Suomessakaan ole pakko polttaa lähivaloja päivällä, ja hyvä kun en tajunnut. Eiväthän sitä poliisitkaan tienneet, ja ne Talmun valot olivat ihan saatanan rumia, vaikka nykyään kyllä kuuluisivat tyyliin jos hommaisin laatikkovolvon.

Pysyäkseni aiheessa näihin kannatti laittaa laadukkaat ja vähemmän lailliset H4-polttimot, koska isot valaisimet kyllä kestävät.
Jos volkkareissa jättää valokatkaisijan "lyhyet päällä" -asentoon ja ottaa avaimen virtalukosta, summeri soi ja parkkivalot jäivät palamaan kunnes akku oli kerennyt tyhjentyä.
Näin se idiotismi toimi myös 80-luvun kantti-audeissani.

Näihin ei polttimoilla magiaa tehty. Paska mikä paska vaikka kiihtyy kuin saatana ja sopii käteen kuin hanska ja muutenkin parhautta. Ei käytännössä ajovaloja ja ovet pahvia. Sutenööriautoja.
 
Nyt on kakkoskopan vanhassa Meganessa X7 Apollo h7 lähivaloissa ja X7 Kronos h1 kaukovaloissa. En voisi enää tyytyväisempi olla. Umpisurkeista tuikuista tuli suorastaan hyvät.
 

Liitteet

  • X7.jpg
    X7.jpg
    80,3 KB · Luettu: 86
Mitä umpioille tapahtuu jos ledivalot laittaa lyhyisiin?
Umpioille tuskin tapahtuu mitään, pahimmassa tapauksessa halogeenivaloille suunniteltu umpio saa ledeillä aikaan sen, että valokuvio on ihan päin honkia ja häikäisee vastaantulijoita eikä näytä valoa sinne missä sitä tarvitaan. Ei noilla pitäisi saada heijastinpintoja käräytettyä, kuten vaikka 100W halogeenipolttimoilla.
 
Nyt on kakkoskopan vanhassa Meganessa X7 Apollo h7 lähivaloissa ja X7 Kronos h1 kaukovaloissa. En voisi enää tyytyväisempi olla. Umpisurkeista tuikuista tuli suorastaan hyvät.
Onko tuossa muuten projektoriumpiot lyhyissä valoissa? Muistaakseni on ollut molempia ratkaisuja eli heijastimet tai projektorit vuosimallista tai varustetasosta riippuen.
 
Tuossa on projektoriumpiot lyhkäisissä. Perheen toisessa Rellussa on pari vuotta ollut Apollot pitkissä ja lyhyissä ja siinä on heijastinumpio molemmissa valoissa. Varsin siistin kuvion tuottaa heijastinumpiokin. Piti vaan tarkkaan säätää polttimon asento umpiossa ja ruuvata umpiota osoittamaan snadisti alemmas.
 
No nämä kyseiset lämpeää luultavasti liikaa.
Joku on jo kokeillut pitkissä. Ei hyvä.
Pitkiä tarvitsee harvemmin eikä ainakaan paikallaan joten "kiinan" 100wattiset ledit luulis toimivan.
Osramin ledejä ollut nyt 5v lähivaloissakin, ongelmia tasan 0kpl jopa heijastinumpiossa toimii täydellisesti ja valokuvio on veitsen terävä ilman hajavaloa

20230306_163621~2.jpg
 
Ei viitsi lyhkäsiin laittaa ettei umpioille käy kalpaten.

IMG_20230920_154553.jpg
Vaarallisempaa umpioille on katsoa niitä päin. Vedän hihasta watit alle, jotta pääset jyvälle:
Halogeenipolttimo lämmittää 55W:lla. Siitä 50W jää umpion sisälle (Kannan kautta ei paljon lämpöä haihdu). Novsight lämmittää 20W:lla ja siitä 2W jää umpion sisälle (Jäähtyy kannan kautta). Umpion sisälle tulee siis lämpökuormitusta Novsightilla 96%:a vähemmän. Koska umpio on suunniteltu tuolle 50W:n lämpökuormalle (Saksalaisissa ja Ranskalaisissa suunnittelua on korkeintaan yritetty), on auton umpioiden vilkuilu vaarallisempaa niille kuin LED-polttimoiden käyttö.
 
Vaarallisempaa umpioille on katsoa niitä päin. Vedän hihasta watit alle, jotta pääset jyvälle:
Halogeenipolttimo lämmittää 55W:lla. Siitä 50W jää umpion sisälle (Kannan kautta ei paljon lämpöä haihdu). Novsight lämmittää 20W:lla ja siitä 2W jää umpion sisälle (Jäähtyy kannan kautta). Umpion sisälle tulee siis lämpökuormitusta Novsightilla 96%:a vähemmän. Koska umpio on suunniteltu tuolle 50W:n lämpökuormalle (Saksalaisissa ja Ranskalaisissa suunnittelua on korkeintaan yritetty), on auton umpioiden vilkuilu vaarallisempaa niille kuin LED-polttimoiden käyttö.
Nää on 100wattiset ledit. Tai niin väittäävät. Ja lyhkäsiin meni 70wattiset. Huomattava ero edellisiin osrameihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom