Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Hyvä vinkki.

Eipä ole kyllä tukkupaketteihin tullut törmättyä, eli tilaukseen 1-2 pakettia?

Kappas, unohdin Amazonin. Kaksi pakettia jää hieman alle ilmaisten postien ~35<39 €
Japanin autoissa on monessa ylijännite, niin polttimoitakin menee. Onneksi lampunvaihto on nopea toimenpide, enemmän harmittaa sijoittaa monta kymppiä kalliiseen lamppun, joka rikkoutuu pahimmillaan alta kuukauden.
 
Onko palstalla kokemusta kuinka paljon saa potkua (pitkiin) ajovaloihin vaihtamalla xenonpolttimot tuoreisiin?

Alla keväällä ostettu vm 2014 VW Golf xenoneilla ja dynamic light assistantilla. Valaisukyky nyt syyspimeillä oli pettymys, eikä lisävalopaneeli ole oikein ykkösvaihtoehto, koska sitten ei valoavustinta voi hyödyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Onko palstalla kokemusta kuinka paljon saa potkua (pitkiin) ajovaloihin vaihtamalla xenonpolttimot tuoreisiin?

Alla keväällä ostettu vm 2014 VW Golf xenoneilla ja dynamic light assistantilla. Valsisukyky nyt syyspimeillä oli pettymys, eikä lisävalopaneeli ole oikein ykkösvaihtoehto, koska sitten ei valoavustonta voi hyödyntää.
Jos ne polttimot on jo vanhat niin kyllä valoteho uusilla paranee. Xenonit menettää valotehoa iän myötä. Toki valojen heijastimet myös ajan myötä rupeavat hapettumaan ja menettävät heijastusominaisuuksia. Myös itse umpioiden lasit harmaantuvat ja sen kyllä jo silmällä näkee jos eivät ole enää kirkkaat ja silläkin on valotehoon vaikutusta jonkin verran.
 
Jos ne polttimot on jo vanhat niin kyllä valoteho uusilla paranee. Xenonit menettää valotehoa iän myötä. Toki valojen heijastimet myös ajan myötä rupeavat hapettumaan ja menettävät heijastusominaisuuksia. Myös itse umpioiden lasit harmaantuvat ja sen kyllä jo silmällä näkee jos eivät ole enää kirkkaat ja silläkin on valotehoon vaikutusta jonkin verran.

Varmuutta ei toki ole, mutta ainakaan (säntillisten) määräaikaishuoltojen yhteydessä ei ole mtehty tai muutenkaan huoltokirjaan merkitty. Mietityttää tuo hyödyn määrä, kun kaikki huoltamotyö on niin arvokasta kuitenkin. Osramin polttimot saa ulkomailta melko kohtuulliseen hintaan ilmeisesti kuitenkin.
 
Varmuutta ei toki ole, mutta ainakaan (säntillisten) määräaikaishuoltojen yhteydessä ei ole mtehty tai muutenkaan huoltokirjaan merkitty. Mietityttää tuo hyödyn määrä, kun kaikki huoltamotyö on niin arvokasta kuitenkin. Osramin polttimot saa ulkomailta melko kohtuulliseen hintaan ilmeisesti kuitenkin.
Kannattaa sitten tarkkana olla mistä ostaa, koska paljon piraatteja liikkeellä merkkipolttimoista ulkomailla. Tuossa autossahan on ymmärtääkseni vain yksi poltin lyhyille ja pitkille, kun ovat bi-xenonit.

tässä yksi mistä saa aitoja https://lichtex.de/Home
 
Onko palstalla kokemusta kuinka paljon saa potkua (pitkiin) ajovaloihin vaihtamalla xenonpolttimot tuoreisiin?

Alla keväällä ostettu vm 2014 VW Golf xenoneilla ja dynamic light assistantilla. Valaisukyky nyt syyspimeillä oli pettymys, eikä lisävalopaneeli ole oikein ykkösvaihtoehto, koska sitten ei valoavustinta voi hyödyntää.
Pelkkien bi-xenonien pitkät eivät ole uutenakaan kummoisia, jos samassa umpiossa ei ole lisänä halogenia tuomassa kantamaa. Tuosta halogenista luovuttiin 5-kopan Golfin jälkeen. Lisäksi vuosien myötä umpion muovi on todennäköisesti jo himmentynyt hieman ja projektori pölyyntynyt, eli uudellakaan polttimolla ei päästä samaan tulokseen kuin uudella umpiolla (joka ei sekään ole hyvä). Eli hyviä pitkiä ei saa kuin lisävalon hankkimalla. Toki jos vanhat polttimot ovat jo himmentyneet, niin varmasti parannusta on tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä oli 150tkm ajetut xenonit, niillä ei nähnyt mitään. Hommasin uudet nightbreakerit, niin kyllä latu aukeni.

Noi vanhat osramit annoin kaverille, kun se pähki onko polttimo vai ballasti rikki, niin meinas kanssa, että oli kuin myrskylyhty hytisssä olisi ajanut. Sillä oli sitä ennen jotkut halpispolttimot.(joiden takia todennäköisesti oli se ballasti hajonnut)
 
Löytyy varmasti. Taisi olla niin että aluksi himmenee hitaasti mutta vanhetessaan kiihtyvällä vauhdilla. Tieto on vuosien takaa (tutkin kun silloin ledit olivat vielä kalliita ja korvasin kodin kaikki lamput) mutta en usko että tuossa on tullut mitään isoja edistysaskelia. Muistaakseni valkoinen led oli ”huonoin”. Liittynee siihen että led valo ei ole valkoinen alunperin joten joudutaan tekemään temppuja että saadaan keltaisuus pois.
Niin että vuodessa 10% täysin välittämättä paljonko palaa? Ok.
 
Itellä oli 150tkm ajetut xenonit, niillä ei nähnyt mitään. Hommasin uudet nightbreakerit, niin kyllä latu aukeni.

Noi vanhat osramit annoin kaverille, kun se pähki onko polttimo vai ballasti rikki, niin meinas kanssa, että oli kuin myrskylyhty hytisssä olisi ajanut. Sillä oli sitä ennen jotkut halpispolttimot.(joiden takia todennäköisesti oli se ballasti hajonnut)
8,5 vuotta ja 160tkm näissä on sikäli ne alkuperäiset ovat. Katselin eilen hieman youtubesta ja jonkin testin mukaan ei olisi kovin suurta eroa ollut Osram Nightbreaker vs Osram Classic. Liitoskanta oli tosin eri tuossa vertailussa kuin omassa autossani. Hinnassa on sitten aika paljon eroa mallien välillä mitä parista paikasta katselin. Pitää tutustua vielä lisää asiaan.

Kannattaa sitten tarkkana olla mistä ostaa, koska paljon piraatteja liikkeellä merkkipolttimoista ulkomailla. Tuossa autossahan on ymmärtääkseni vain yksi poltin lyhyille ja pitkille, kun ovat bi-xenonit.

tässä yksi mistä saa aitoja https://lichtex.de/Home

Todennäköisesti tilaan esim aeromotorsista samalla kun muutakin varaosaa tilaukseen. Ihan laatukamaa tullut ainakin aiemmin sieltä. Kiitos vinkistä kuitenkin.

Pelkkien bi-xenonien pitkät eivät ole uutenakaan kummoisia, jos samassa umpiossa ei ole lisänä halogenia tuomassa kantamaa. Tuosta halogenista luovuttiin 5-kopan Golfin jälkeen. Lisäksi vuosien myötä umpion muovi on todennäköisesti jo himmentynyt hieman ja projektori pölyyntynyt, eli uudellakaan polttimolla ei päästä samaan tulokseen kuin uudella umpiolla (joka ei sekään ole hyvä). Eli hyviä pitkiä ei saa kuin lisävalon hankkimalla. Toki jos vanhat polttimot ovat jo himmentyneet, niin varmasti parannusta on tiedossa.

Optimaalista olisi toki jos voisi asentaa lisäledit niin, etteivät "auto" asetuksella olisi käytössä, mutta normaalissa "ajovalot" tilassa olisivat. Olen vain siinä uskossa, ettei moinen kytkentä ole mahdollinen.
 
Niin että vuodessa 10% täysin välittämättä paljonko palaa? Ok.

Niin tuo oli yleinen käytännön arvio ledin valotehon tippumisesta. L70 merkintä kertoo kauanko kestää että valoteho tippuu alle 70%. Ja se on 25 asteen lämpötilassa. Sitten oli joku muukin arvo mutta oma kokemukseni on että ne ovat ylioptimistisia vieläkin.

Autossa lämpötilan vaihtelut ja tärinä kuluttavat ledin valotehoa ja lyhentävät käyttöikää. Pahin kuluttaja on väärä jännite jos sellaista on, varsinkin ylisuuri.

En osaa sanoa paljonko ledit kuluvat jos ajaa ne pois päältä, se nyt ei ole oleellinen tieto. Itsellä on autossa huomiovalot ledeillä ja ne taitaa palaa aina (en ole kyllä ihan varma, pitää kokeilla).

Edit: sellaiset led-nauhat lampun reunassa kutsutaanko niitä edes huomiovaloiksi?
 
Niin tuo oli yleinen käytännön arvio ledin valotehon tippumisesta. L70 merkintä kertoo kauanko kestää että valoteho tippuu alle 70%. Ja se on 25 asteen lämpötilassa. Sitten oli joku muukin arvo mutta oma kokemukseni on että ne ovat ylioptimistisia vieläkin.

Autossa lämpötilan vaihtelut ja tärinä kuluttavat ledin valotehoa ja lyhentävät käyttöikää. Pahin kuluttaja on väärä jännite jos sellaista on, varsinkin ylisuuri.

En osaa sanoa paljonko ledit kuluvat jos ajaa ne pois päältä, se nyt ei ole oleellinen tieto. Itsellä on autossa huomiovalot ledeillä ja ne taitaa palaa aina (en ole kyllä ihan varma, pitää kokeilla).

Edit: sellaiset led-nauhat lampun reunassa kutsutaanko niitä edes huomiovaloiksi?
Varmaan päiväajovalot, DRL. Periaatteessa 5 vuotta vanhassa autossa on merkittävästi alentunut valoteho.

Edit: jos laskin väsyneenä oikein niin 22 %.
 
Viimeksi muokattu:
Onko palstalla kokemusta kuinka paljon saa potkua (pitkiin) ajovaloihin vaihtamalla xenonpolttimot tuoreisiin?

Alla keväällä ostettu vm 2014 VW Golf xenoneilla ja dynamic light assistantilla. Valaisukyky nyt syyspimeillä oli pettymys, eikä lisävalopaneeli ole oikein ykkösvaihtoehto, koska sitten ei valoavustinta voi hyödyntää.

Itse olen xenonit vaihtanut n. 100tkm (n. 40tkm vuodessa) välein, valotehon eron kyllä jo huomaa mutta suunnilleen sama vaikutus on projektorin ja umpion likaisuudella/kuluneisuudellakin, hiekkapuhallettu umpio syö valotehoa aika tehokkaasti puhumattakaan pölyisestä/palaneesta projektorista. Väyläohjattuihin valoihinkin saa kyllä lisäpitkiä asennettua, vaatii yleensä sopivaa lisäpalikkaa joka ottaa ohjauksen suoraan CAN-väylästä. Matriisi-ledeihinkin noita saa, mutta rajoituksia toimivuuden suhteen lienee enemmän.
 
8,5 vuotta ja 160tkm näissä on sikäli ne alkuperäiset ovat. Katselin eilen hieman youtubesta ja jonkin testin mukaan ei olisi kovin suurta eroa ollut Osram Nightbreaker vs Osram Classic. Liitoskanta oli tosin eri tuossa vertailussa kuin omassa autossani. Hinnassa on sitten aika paljon eroa mallien välillä mitä parista paikasta katselin. Pitää tutustua vielä lisää asiaan.



Todennäköisesti tilaan esim aeromotorsista samalla kun muutakin varaosaa tilaukseen. Ihan laatukamaa tullut ainakin aiemmin sieltä. Kiitos vinkistä kuitenkin.



Optimaalista olisi toki jos voisi asentaa lisäledit niin, etteivät "auto" asetuksella olisi käytössä, mutta normaalissa "ajovalot" tilassa olisivat. Olen vain siinä uskossa, ettei moinen kytkentä ole mahdollinen.
On kyseinen kytkentä mahdollinen. Herätejohto pitää viedä BodyControlModuleen ja sen lisäksi tarvitaan jokin koodauslaite (OBD11, VCDS, ODIS). Alla keskustelua aiheesta:
Mistä heräte lisäpitkille?
 
Optimaalista olisi toki jos voisi asentaa lisäledit niin, etteivät "auto" asetuksella olisi käytössä, mutta normaalissa "ajovalot" tilassa olisivat. Olen vain siinä uskossa, ettei moinen kytkentä ole mahdollinen.
Seiska-golfiin onnistuu hyvinkin. Yleensä nuo on tullut koodattua toimimaan niin, että automaattipitkillä lisävalo ei pala mutta manuaalisilla pakkopitkillä lisävalo palaa.

Tällöin vastaantulijan saapuessa näkökenttään yksi tökkäys valoviiksestä eteenpäin sammuttaa lisävalon ja jättää auton omat automaattipitkät palamaan. Vastaantulijan mentyä tökätään uudestaan valoviiksestä jolloin lisävalo syttyy taas.
 
Tilasin kokeeksi nämä. D2S kannalla ja 6000K sävyllä. Maksavat 11€ rahdin kera, eli malttaa vaihtaa vaikka joka syksy.
No jos kelpaa polttimot mistä puuttuu heti uutena se 1000lm niin antaa mennä vaan.
Ajoin eilen autolla ensimmäisen kerran syksyn pimeillä. Eivät tosiaan olleet häävit polttimot. Veikkaan, että valot huononivat verrattuna viisi vuotta vanhoihin Autoline-polttimoihin. Jos löydän intoa aiheeseen, taidan tilata testin perusteella d2s Osram Original Xenarc -polttimot.
 
H7 polttimot pitäs vaihtaa VII Golfiin. Onko Motonetin halvimmat selkeästi huonommat kun jotkut 30-40 euron merkkipolttimot? Onko jotain kohtuuhintasta mitä suositella?
 
H7 polttimot pitäs vaihtaa VII Golfiin. Onko Motonetin halvimmat selkeästi huonommat kun jotkut 30-40 euron merkkipolttimot? Onko jotain kohtuuhintasta mitä suositella?
En osaa sanoa ovatko huonommat, mutta luultavasti halpispolttimoissa on pienempi valovirta ja pidempi elinikä kuin kalliissa +1000%!111 polttimoissa.

Jos haluaa käyttää halpoja, kannattaa tilata aeromotorsilta tusina laatumerkkisiä parilla eurolla kappale, eikä ostaa mätänetistä nimettömiä 6 euroa pala.
 
Tuli kokeiltua onnea ja tilattua kiinan H7 lamppuja hintaan 9,8 €/10 kpl. Valoteholla ei juurikaan väliä, kun tulevat lyhyille valoille pääosin valaistulle tielle ja lisävalot on erikseen. Voin kirjoitella kokemuksia vs perus-Osramit, jahka ensi vuoden puolella kotiutuvat.
Ihan ok ovat edelliset kiinan polttimot toimineet, joskus 2-3v sitten viimeksi tilattu. Mutta laatuhan noissa ei ole koskaan vakio.
 
H7 polttimot pitäs vaihtaa VII Golfiin. Onko Motonetin halvimmat selkeästi huonommat kun jotkut 30-40 euron merkkipolttimot? Onko jotain kohtuuhintasta mitä suositella?
Nuo olisi 18€/pari. Ei varmaan paljon eroa tavallisista merkkipolttimoista, mutta hintakaan ei ole minusta liian korkea.

 
Nuo olisi 18€/pari. Ei varmaan paljon eroa tavallisista merkkipolttimoista, mutta hintakaan ei ole minusta liian korkea.

Night breakereita olen itse käyttänyt pelkästään sen jälkeen, kun ekan parin niitä ostin. Mielestäni selkeästi kirkkaammat kuin no-brand polttimot ja kestossa ei ole ollut ongelmia. Annan 18 tähteä näille.
 
Night breakereita olen itse käyttänyt pelkästään sen jälkeen, kun ekan parin niitä ostin. Mielestäni selkeästi kirkkaammat kuin no-brand polttimot ja kestossa ei ole ollut ongelmia. Annan 18 tähteä näille.
Jep! Clion lyhyissä on nuo, mutta vasta 1000 km takana. Tarjouksessa hinta oli kohtuullinen 30€/pari.

Jos hinnalla ei ole mitään väliä, niin voisin seuraavaksi laittaa nuo 35€ Philipsit.

Philips +130% H7 oli edellisessä autossa ja ne oli pitkäikäiset ja hyvät. Meni auton mukana, eli ei ehtinyt käyttää loppuun.
 
En tiedä onko ketjuun jo vinkattu, mutta lichtexiltä saa melko edullisesti monia polttimoita suomen hintoihin verrattuna. Jotkut reilun kympin postikulut tuolta tuli, joten en usko, että yhden halogeenipolttimoparin tilaaminen on vielä kannattavaa. Xenoneissa säästää jo yhtäkin paria tilaamalla.

H7 night breakerit näyttää olevan tuolla 15,40 €.
 
Jep! Clion lyhyissä on nuo, mutta vasta 1000 km takana. Tarjouksessa hinta oli kohtuullinen 30€/pari.

Jos hinnalla ei ole mitään väliä, niin voisin seuraavaksi laittaa nuo 35€ Philipsit.

Philips +130% H7 oli edellisessä autossa ja ne oli pitkäikäiset ja hyvät. Meni auton mukana, eli ei ehtinyt käyttää loppuun.
Nightbreakereitä on montaa mallia. Kirkkaimmat ovat kestoltaan surkeat. Pitkiin toki käy.
 
Nightbreakereitä on montaa mallia. Kirkkaimmat ovat kestoltaan surkeat. Pitkiin toki käy.
Clio 4 pitkät on H1, eli nuo kirkkaimmat ei käy pitkiin. H1 kannalla olevat maksaa vain 10€/pari eli hintakin on halvempi.

Eli mulla on vähän hassusti kirkkaimmat lyhyissä. Mutta toivottavasti auto huomataan sitten vähän paremmin :) Ja sekin että pitkillä ei tule ajettua juuri ollenkaan, eli pelkkää kaupunkiajoa pääosin ajot. Mun ajolla toki kirkkaimmatkin kesää melko kauan, kun kilometrejä ei taida tulla kauheasti. Sekä Clio sytyttää ensin vain päiväajovalot ja kun auto on käynnissä, niin kytken vasta ajovalot päälle (jännitepiikkiä ei pitäisi tulla).
 
Aika tarkalleen vuoden ja 10tkm kesti Osram Night Breaker. En 100% varma ole, mutta muistaakseni se +150% malli (laser?). Tai siis toinen H7 pimeni tänään. Plussaa siitä, että pysyi kirkkaana loppuun asti. Eli ihan hyvät polttimot siihen alle 30€ parihintaan.
 
H7 polttimot pitäs vaihtaa VII Golfiin. Onko Motonetin halvimmat selkeästi huonommat kun jotkut 30-40 euron merkkipolttimot? Onko jotain kohtuuhintasta mitä suositella?
Itsellä oli Kiassa alunperin jotkut H7 Osramin longilifet ja niillä ei nähnyt mitään. Vaihdoin viime syksynä lyhyisiin Philipsin +150% polttimot ja parannus oli todella selkeä. Näillä sanoisin, että halogeeneiksi lyhyet ovat ihan "hyvät". Päiväajovalojen puuttuessa olivat päällä käytännössä aina, joten reilun vuoden kesti toinen polttimo. Vaihdoin tilalle +200% ja eroa +150% ei käytännössä huomaa, ehkä vähän kirkkaampi, mutta todennäköisesti vaan lume-efekti. Toinen +150% polttimo ei ole vielä palanut, saa nähdä kuinka suuri ero tulee kestossa. Vaihdoin polttimot siis yhtä aikaa.

Pitkiin laitoin viime syksynä Philips H1 +130%. Parannus niissäkin aiempiin longlife polttimoihin havaittava, muttei niin selkeä kuin lyhyissä. Valokuvio huono, niin ei se kirkkaampi polttimo sitä pelasta. Semmoinen ihmeellinen heijastinhäkkyräoptiikka noissa valoissa, niin varmaan iän myötä tuleva umpioiden heijastuskyvyn heikkeneminen syö valotehoa enemmän suhteessa "normaaleihin" umpioihin. Lisävaloja en ole laittanut, kun pitkiä tarvitsen kunnolla sen pari kertaa vuodessa mökillä käydessä ja voin nämä matkat ajaa hieman alemmalla nopeudella :)
 
Tää liittyy siihen, että yleensä polttimot kestävät about saman verran käyttöä. Jos toinen pimenee, niin ei se toinenkaan enää kovin kauaa kestä.
Mihin toi perustuu että pitäisi vaihtaa pareittain? Joku historiallinen Esson baari legenda varmaan tai huollon kikka myydä toinen ylihintainen tuikku. Ympäristökin kiittää kun ei turhaan vaihda.

Ja joissain autoissa saa purkaa aika paljon että pääsee käsiksi, tähän taisi kyllä tulla joku EU asetus.

Olen aina luullut ettei halogeenit himmene iän myötä, ledeistähän lähtee noin 10% vuodessa.
No, todellakin vaikuttaa. Nuo pitäs vaihtaa pareittain.

Aikamoista pennin venytystä taas.
Olen yrittänyt vaihtaa halogeenit vuosittain, jotta koskaan ei pienellä ajomäärällä ehtisi lamppu sammua ennen vaihtoa - joskus on silti ehtinyt sammua. Isommalla ajomäärällä sama toimisi tietysti vaikka sopivan kilometrimäärän välein tai esimerkiksi 3 kertaa vuodessa.

Itse asiassa fiksumpi tapa voisi olla vaihtaa keväällä toinen ja syksyllä toinen(väli ei tietysti ole 6 kk koska kesällä ajovaloille tulee paljon vähemmän tunteja asianmukaisessa DRL-varustetussa autossa jonka näkee päivälläkin). Tällöin riski siitä, että tasalaatuinen tuote hajoaa molemmin puolin samalla ajomatkalla(käytännössä harvoin pysähdyn heti vaihtamaan tien poskessa. Varalamppu on toki aina mukana jottei pidemmällä matkalla tarvitse ostaa kymmenkertaiseen hintaan huoltoasemalta jotain mitä sattuu paskaa, ajella silmäpuolena kotiin tai riskeerata matkan päättymistä.

Kusipäistä yleensäkin ajella silmäpuolella, etenkin pimeään vuodenaikaan. Näitä on välillä joka viides liikenteessä. Tuskin ihan samana päivänä tai viikkona mennyt pimeäksi.
Autossa lämpötilan vaihtelut ja tärinä kuluttavat ledin valotehoa ja lyhentävät käyttöikää. Pahin kuluttaja on väärä jännite jos sellaista on, varsinkin ylisuuri.
Voiko todella olla niin alkeellista, että autojen LED-ajovalomodulit ovat noin perseestä? Kuvittelisi niiden toimivan millä tahansa jännitteellä 7-20 volttia tai vaikka samalla vaivalla 40 volttiin saakka, jotta toimii myös korkeamman jännitteen järjestelmässä. Ei vaikuta olevan mikään temppu kuluttajaelektroniikassa ja valaistuksessakaan, että laitteet toimivat 90-270 voltilla, tai käytännössä vielä laajemmalla skaalalla.
 
Voiko todella olla niin alkeellista, että autojen LED-ajovalomodulit ovat noin perseestä? Kuvittelisi niiden toimivan millä tahansa jännitteellä 7-20 volttia tai vaikka samalla vaivalla 40 volttiin saakka
Kyse lienee enemmänkin siitä, että ledejä yliajetaan suurella virralla riittävän kirkkauden saavuttamiseksi. Auton valmistajan kannalta se on vain hyvä asia, että ledit pimenevät esim. 5-6 vuoden välein ja asiakas joutuu ostamaan uuden moduulin.
 
Osram UltraLife H7-polttimo 12 V/55 W.
• Neljän vuoden takuu
• Jopa neljä kertaa pidempi käyttöikä (verrattuna tavalliseen halogeenipolttimoon)

En jaksa kikkailla takuun kanssa. Kuitenkin valmistajalta löytyy joku pykälä, ettei virransyötön häiriöitä hyväksytä tai muuta käyttäjästä johtuvaa. Lisäksi polttimoita pitää kiikuttaa kauppaan vaihdettavaksi, joka nostaa kustannuksia.

Aika hintavat polttimot, 18 €/pari. Noita pitäisi olla kierrossa vähintään kolme, ettei tarvitse silmäpuolena ajella takuuvaihtoon.
Toyotalla kuuleman mukaan olisi kivijalkamyymälöissä omia longlife H7 lamppuja juuri ylijännitteen takia.
 
En jaksa kikkailla takuun kanssa. Kuitenkin valmistajalta löytyy joku pykälä, ettei virransyötön häiriöitä hyväksytä tai muuta käyttäjästä johtuvaa.
Joitain polttimoita ja pyyhkijän sulkia olen käynyt vaihtamassa uuteen, kun ovat hajonneet mielestäni liian äkkiä. Ei ole taidettu edes luvata mitään takuita noihin yleensä ja mieluummin antavat uudet kuin alkavat vänkäämään. Ainakin Motonetin linjaus on ollut tämmöinen. Joskus meni auton akku paskaksi ennen aikojaan ja senkin vaihto oli vain viedä vanha sinne ja ottaa hyllystä uusi tilalle.

E27-kantaisia ledejä myös olen vaihtanut tosi paljon uusiin, kun myyvät pitkällä takuulla. Tein niin, että keräsin aina sen laatikollisen ja kävin kerralla vaihtamassa uuteen, olikohan siinä neljä vai viis lamppua per loota. Nykyisessä kämpässä ei noita oikein olekaan kuin ulkovaloissa niin ei ole muutamaan vuoteen tullut enää vaihdeltua.

Boschin porakoneen kanssa oli hankalampi takuuasia, kun moottori kyrsi. Porakone lähetettiin johonkin helvetin pitkään huoltoon ja sitten olin monta viikkoa ilman porakonetta. Kuulemma mitään korvaavia laitteita ei ole, ellei sitten halunnut ostaa uutta. Eipä tuokaan tietysti myyjän vika ole, jos valmistaja haluaa hoitaa asiat noin hankalasti.
 
Voiko todella olla niin alkeellista, että autojen LED-ajovalomodulit ovat noin perseestä? Kuvittelisi niiden toimivan millä tahansa jännitteellä 7-20 volttia tai vaikka samalla vaivalla 40 volttiin saakka, jotta toimii myös korkeamman jännitteen järjestelmässä. Ei vaikuta olevan mikään temppu kuluttajaelektroniikassa ja valaistuksessakaan, että laitteet toimivat 90-270 voltilla, tai käytännössä vielä laajemmalla skaalalla.

Tehtaiden ledeissä on aina vakiovirtadriverit eikä mitään sarjavastuksia. Huvittavaa että alkuperäinen postaaja ensin mainitsee esson baarin jutut ja sitten repäisee hatustaan tuollaisia satuja...
 
Kuulostaa kauheen näppärältä tempulta jossain levikkeellä polttimon vaihto :facepalm:
Sellainen auton ja rattimiehen yhdistelmä, jolla ruvetaan purkausvalojen polttimoita levikkeellä vaihtelemaan, lienee muutenkin jossain prosentin luokassa per tien päällä sattunut pimeneminen. Itse hommaan kyllä varalampun hanskalokeroon xenonvaloakin varten, jos nyt satun joskus omistamaan xenonvaloauton, jossa lampunvaihto onnistuu ylä- tai etukautta kenttäoloissa järjellisin työkaluin. Epäilen kuitenkin kovasti että tämän nykyisen käyttöauton bi-halogenin jälkeen seuraavassa on led-ajovalot. Ehkä moinen varautumistarve vielä tulee jossain harraste- tai työautossa, pärrässä tai mönkijässä, mistäs sen tietää.
Vaihdat vaan toisen ensin ja katot seinää vasten. Tuollainen ero pitäisi näkyä jos pitää paikkansa.
Pidetäänhän mielessä, että ensinnäkin +150% ja +200% ovat vain myyntipuhetta ja nimiä.

Vaikka ne olisivat eksakteja vertailukohtia, niin ero ei näy mitenkään oletusarvoisesti silmällä ellei nyt laboratoriossa olla. Absoluuttisin mittasuhtein tuo tarkoittaisi esimerkiksi 2000 vs. 2500 lumenia. Sitä ei todellakaan näe silmällä helposti. Ei ainakaan ilman vertailukohtaa eikä epäsymmetristen kuvioiden töhöttäessä päällekkäin, epätasaisen seinän päällä ja eri silmien suuntaan. Suurempi ero voi olla valaisinten kunnossa, ja äkkinäinen ero värilämpötilassa voi olla myös aistinvarainen ero vähintään siinä missä silmälle mitätön +25% tai -20% ero valovirrassa. Sellainen selkästi nähtävä(mutta ei vielä radikaali) ero on noin +100% tai -50%.

Tai voi olla että vanhan ja uuden ero näkyy selkeämmin.
Onko järkeä vaihtaa xenon
-polttimoista ledi-polttimoihin umpion säilyessä samana
Ei.
ja onko moisia edes tarjolla.
En tiedä eikä sillä ole väliä.

Nykyisen auton halogen polttimot haukuttiin surkeiksi kymmenen vuotta sitten autolehdissä, itsellä xenon versiot ja ne saivat arvosanaksi kelvolliset. Nykyäänkuin on lediä ja "laseria" niin luulis 35w xenonin tilalle saavan samaan umpioon aika tehokkaan ledin?
Se on väärä luulo. Led- ja laservalot eivät ole taikuutta eikä ajovaloissa haeta maksimia.

Ei led-valo ole mitenkään oletuksena valovoimaisempi kuin purkausvalo. Ei niitä sen takia ole otettu käyttöön. Kirkkauden puolesta 35w xenonissa ei pitäisi olla mitään moitteen sijaa.
 
Sellainen auton ja rattimiehen yhdistelmä, jolla ruvetaan purkausvalojen polttimoita levikkeellä vaihtelemaan, lienee muutenkin jossain prosentin luokassa per tien päällä sattunut pimeneminen. Itse hommaan kyllä varalampun hanskalokeroon xenonvaloakin varten, jos nyt satun joskus omistamaan xenonvaloauton, jossa lampunvaihto onnistuu ylä- tai etukautta kenttäoloissa järjellisin työkaluin.
Tuo on kyllä kovasti erilaista eri autoissa. Parhaat kokemukset itsellä on Volvo S80:sta ja Skoda Octaviasta, joissa koko umpio lähtee mukaan alle minuutissa ja sitten saa mennä vaikka auton sisälle lämmön ja valon avustuksella vaihtamaan sitä polttimoa.

Vollessa oli muistaakseni kaksi sokka/salpaa/tms joiden jälkeen umpio irtosi ja Skodassa taisi olla yksi muovinen sormin avattava mutteri ja joku lukitusvipu. Jälkimmäisessä oli kyllä xenonit ja se taisi tarvita jonkun sortin vääntimen, että sai polttimon irti. Ehkä torx-kärjen tms. kohtuuden rajoissa olevaa kuitenkin.
 
Onko jollain hajua paljonko oikeasti on eroa halogeenipolttimoilla?

Laitoin kesällä uudet jotkut philipsin "+200%" polttimot pyörään ja kyllähän ne näyttää kirkkaammilta kuin vanhat, mutta mietin onko oikeasti eroa, vai hämääkö silmä kun polttimon värilämpötila on kylmempi
 
Onko jollain hajua paljonko oikeasti on eroa halogeenipolttimoilla?

Laitoin kesällä uudet jotkut philipsin "+200%" polttimot pyörään ja kyllähän ne näyttää kirkkaammilta kuin vanhat, mutta mietin onko oikeasti eroa, vai hämääkö silmä kun polttimon värilämpötila on kylmempi

Kyllä on eroa siinä miten valaisevat tietä. Tuli just ite palattua takas normaaleihin h7:ihin. Koska lamppujen vaihto on niin työläs homma, kaikkine puskurin irrotuksineen yms. Nyt tuntuu että eihän noilla näe mihinkään verrattuna vanhoihin. Ero on vielä isompi kuin mitä mielikuva oli.
 
Kyllä on eroa siinä miten valaisevat tietä. Tuli just ite palattua takas normaaleihin h7:ihin. Koska lamppujen vaihto on niin työläs homma, kaikkine puskurin irrotuksineen yms. Nyt tuntuu että eihän noilla näe mihinkään verrattuna vanhoihin. Ero on vielä isompi kuin mitä mielikuva oli.

Taidan siis jatkossakin maksaa sen pari penniä enemmän noista paremmista :thumbsup:
 
Onko jollain hajua paljonko oikeasti on eroa halogeenipolttimoilla?

Laitoin kesällä uudet jotkut philipsin "+200%" polttimot pyörään ja kyllähän ne näyttää kirkkaammilta kuin vanhat, mutta mietin onko oikeasti eroa, vai hämääkö silmä kun polttimon värilämpötila on kylmempi
Enempää lumeneita (=valoa) niistä ei juuri lähde, mutta valo kohdistuu paremmin tiellä oleellisiin paikkoihin.

Sitä en kunnolla ymmärrä miten sama polttimo pystyy kohdistamaan erilaisissa umpioissa valoa oikeisiin paikkoihin..
 
Sitä en kunnolla ymmärrä miten sama polttimo pystyy kohdistamaan erilaisissa umpioissa valoa oikeisiin paikkoihin..
  • Tuurilla. Siksihän yksittäistä parasta polttimoa ei voi olla.
  • Paremmalla mittatarkkuudella, joka tosin ei ole mikään vain "+200%" polttimoiden erikoisuus.
 
Mä en allekirjoita ollenkaan tuota että valoa ei lähtisi enemmän + se vaan kohdistettaisiin eri tavalla noissa plussapolttimoissa. Oma kokemus ei sitä tue ollenkaan. Olen käyttänyt Philipsin ja Osramin plussapolttimoita varmaan aikalailla vuorotellen, miten nyt sattunut marketissa olemaan tarjolla.

Katso miltä auton valot näyttävät seinää vasten ennen vaihtoa. Vaihda vain toinen polttimoista ja vertaa tilannetta edelliseen. Vaikka kuvaamalla. Kyllä sitä valoa on yleensä enemmän hyvällä +xxx polttimolla.

Havainnollistava video:
 
Muistaakseni autobild testasi noita muutama vuosi sitten, mutta testituloksia en löytänyt enää mistään.

Tämä taulukko löytämäni vastaa mielestäni juuri tuota testiä. Lumenit on kaikissa hyvin lähellä toisiaan yhtä roskapolttimoa lukuunottamatta: 1370-1538 lm. Eli tässä ei tosiaan mitään "+200%" eroja ole. Plussapolttimoiden mainosprosentit pitäisi olla laskettavissa oikeilla kertoimilla luvuista 75R, 50R ja 50V.
test-h7-lampen-auto-motor.jpg
 
Eikös se "+100 +120 " jne merkintä ole verrattuna ns. "peruspolttimoon" joka tarkoittaa hehkulanka (ei-halogeeni polttimoa). Puhutaan siis polttimoista joita ei ole edes myynnissä tai käytetty varmaan yli 50 vuoteen ajovaloina. Siis täysin hävytön vertaustapa, ja pitäisi olla laitonta käyttää.
 
Heh, kun kävin katsomassa tuota Aliexpress-sivua niin heti alkoi kuola valumaan kun näytti olevan uusi, vielä Apolloakin kirkkaampi Zeus. Lieköhän kellään niistä kokemusta? Itsellä Apollot olleet lähi- ja kaukovaloissa vähän reilu vuoden enkä tyytyväisempi voisi olla.
 
Eilen asensin kyseiset ledit projektoriumpioon. KIA kyseessä, joten adapteri vaadittiin, mutta lopputulos on hyvä, valokuviossa ei ainakaan valittamista.
Vielä nämä käytössä? Mikä KIA ja mikä vuosimalli kyseessä? Miten muuten asennus onnistui, sopiko pölysuoja paikoilleen?
 
Vielä nämä käytössä? Mikä KIA ja mikä vuosimalli kyseessä? Miten muuten asennus onnistui, sopiko pölysuoja paikoilleen?
Ei enää käytössä, meni toinen rikki, takuuseen ei mennyt kun jouduin liimaamaan sovittimen noihin että lukittuivat paikalleen. KIA proceed 2020 kyseessä. Sovittimen kanssa menivät paikalleen ihan kuin tavallinen polttimo ja pölysuoja mahtui paikoilleen.

Täytyy joskus hommata uudet.
 

Liitteen kohtaan C8 Lähivalaisimet

Kohtaan on lisätty viaksi: asennettu ei hyväksytty polttimo, joka aiheuttaa katsastuksessa hylkäyksen. Lisäys on perusteltu, koska esimerkiksi led/xenon polttimon asentaminen normaalille halogeenipolttimolle tarkoitettuun umpioon yleensä muuttaa valokuvion virheelliseksi, lisää hajavalon määrää ja näin ollen myös aiheuttaa vastaantulevalle liikenteelle vakavan häikäisyhaitan. Kohtaan on lisätty myös vika: vääränpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettu. Vika on tähän asti ollut sisällytettynä vikaan säännöstenvastainen rakenne, sijoitus tai toiminta, joka on katsastuksessa arvioitu vähäiseksi eli korjauskehotuksen aiheuttavaksi viaksi. Vian nostaminen omaksi kohdakseen ja arvostelun tiukentaminen katsastuksen hylkäyksen aiheuttavaksi on perusteltua, koska vääränpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettujen umpioiden kuvio aiheuttaa vakavan vastaantulevan liikenteen häikäisyriskin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 920
Viestejä
4 560 970
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom