Huokea jokamiehen (DIY ?) sähkölentokone ?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Joo okei...ei pidä provosoitua vaikka provosoidaan.

SpaceShipOne-test-model-NMAM.jpg
 
ei juma jos susta tuntuu että saat koneen akkuineen 50kg painoon ja jotenkin puhtaasti airodynaamisesti niin kerro paljon moottorit ,akut ,ja johdotukset painaa. Sulla ei taida olla todellisuuden tajua ollenkaan.ja ootko edes ottanu huomioon että siiven noste joka tapauksessa jarruttaa menoa.meinaatko lentää 12s lipoilla jonkun sekuntiin? Meinaat että vaneri styrsä runko painaa vähemmän ku ton linkin sttiken 4 putkea missä istuin on?

20 metriset poljettavat lekot painaa 24 kiloa ( Musculair II ).

Jospa otan 36 kiloa tavoitteeeksi jolloin 34 kiloa jää akuille pitäis riittää melko pitkäksi aikaa parin kilowatin teholla.

265 wattituntia per kilo. Eli 9275 wattituntia yhteensä. Jopa 3 KW teholla yli 3 tuntia siis.

 
Teen seuraavaksi pätkän keskisiipeä, jotta tiedän siiven painon ja voin testata sen rakenteen.
 
Tämä on hyvä pitää mielessä..parhaat kennot tuottaa jo 47% hyötysuhteella sähköä. Gallium Arsenidet 30,5% ja jopa FILM THIN 25% ( 20% helposti ja huokealla ) !

Eli jopa jo 4 m2 antaa film thin kennolla 1 KW lisäpotkua. Korkealla ja suotuisissa olosuhteissa jopa 1360 wattia.

nrel2020.jpg
Tässä on tapahtunut nyt massiivinen loikka eteenpäin...Sharp on tehnyt 32,65 % teholla toimivan taipuisan kevyen kennon.
 
Litium-ilma akut....yli 500 wattutunnin per kilo energiatiheys.

 
Nuo kaksi edellä sovellettuna käytäntöön tarkoittaa erittäin tehokasta liikkumista sähköllä ilmateitse.
 
Aina kandee muistaa, että ilmassa pysytään 1/4 hevosvoimalla.

Sitäkin vähemmällä pysytään liidossa ja termiikissä eritoten

Musculair-2_BN_49760_15148e11a8.jpg
 
Kas kun ei sitä radioaktiivista timantti akkua niin vois lentää koko ihmis iän yhtä soittoa.pitkä matka viel näistä keksinnöistä sun toimivaks ja kevyeks koneeks.
 
Tässä kuva kevyestä laskutelinejärjestelmästä.

564b2ab97011c193311637c0ee02d85d.jpg
Tää on kyllä mielenkiintonen hökötys. Väittäisin et aivan mahdoton konstruktio, hyvin epävakaa - varsinkin jos tulee moottoririkko niin tommosta ei pysty kukaan hallitsemaan laskussa. Moottorin toimiessa saattas olla mahdollista jollakin aktiivisella lapakulman/kaasun säädöllä saada sen verta vakaaksi et hyvissä olosuhteissa ehkäpä.. ei sittenkään mitään järkeä..
 
Kas kun ei sitä radioaktiivista timantti akkua niin vois lentää koko ihmis iän yhtä soittoa.pitkä matka viel näistä keksinnöistä sun toimivaks ja kevyeks koneeks.


Konsepti alkaa olla valmis....voin soveltaa myös oppimaani tuulivoimalan protojen parissa...jonkinlainen etu on myös 70 m2 työtilat.
 
En ole kuopannut tätä sähkölentokone ajatusta vieläkään. Idea nyt on erinomainen, mutta aikaa ja resursseja sille ei juuri nyt ole.
 
Koska tuon kehittämäni tuulivoimalan kehittäminen on päätynyt rahoituksen puutteeseen 8 vuoden kehitystyön jälkeen, mutta koska siinä on paljon salaista patentoitavaa tavaraa sitä ei voi julkisesti esitellä...niin ajattelin viedä eteenpäin tätä sähkölentokone konseptiani...jota olen kuutioinut jo useamman vuoden....täällä markkinat ovat pienet joten harrasteen esitteleminen ei varmaan aiheuta ongelmia vaikka paljon salaista tai inoovaatioita siinäkin on.

Olen onnistunut implementoimaan siihen nyt täysin ennenäkemättömän konseptin jolla saavutetaan vähäisempi paino...ja alhainen siipikuormitus....myös HPA koneista tuttu suuri potkuri on siihen helppo laittaa...ne ovat tehokkaampia kuin pienet potkurit ( joka on nyt kaikille tuttu asia tuulivoimalaketjustani).

Sähkölentämisen ongelmahan on akkujen alhainen energiatehokkuus. Siihen voidaan vastata sillä että lentokone itse painaa vähemmän kuin mihin on totuttu.

Käsittääkseni koskaan ei ole tehty lentokonetta jossa on suljettu ( aerodynaaminen ) ohjaamo ja kone itse painaa alle 70 kiloa.
 
Kerrohan miten se on edes etäisesti sama asia?


Tehoa painoon nähden hyvin vähän....tai vähäksi aikaa jos ajetaan isolla teholla...mutta matkalentoa varten energiatiheyttä on hyvin hyvin vähän.

Mitä luulet jos Spitfireen olisi laitettu höyrymoottori.....olisko ollut kova rassi ?
 
Viimeksi muokattu:
eikös tuo flynano menny konkkaan kun ei ketään kiinnostanut sitä enää rahoittaa tms. eli vaikuttas siltä ettei kysyntää ihan hirveesti ole. ulkomaille tuo flynano oli enemmän suunnattukin. kuten aikasemminkin olen sanonut jos tuollainen projekti olisi niin hyvö kun tuulispää luulee sen olisi joku jo tehnyt.
 
eikös tuo flynano menny konkkaan kun ei ketään kiinnostanut sitä enää rahoittaa tms. eli vaikuttas siltä ettei kysyntää ihan hirveesti ole. ulkomaille tuo flynano oli enemmän suunnattukin. kuten aikasemminkin olen sanonut jos tuollainen projekti olisi niin hyvö kun tuulispää luulee sen olisi joku jo tehnyt.


Mun laite ei ole mikään10 minuutin mopo...vaan sillä voi ylittää Atlantin...sähköllä.
 
Hhmn meinaat ettei flynano porukka ois tehny pidempää rangea jos se olisi ollut mahdollista?
 
Saisko tämän tueksi vähän laskelmia, mieluummin kunnollisia, mutta paremman puutteessa myös suuntaa antavat kelpaa tässä vaiheessa


No mulla on 14,5 m2 paneelipinta-alaa ja jos saamme siihen 33,3% tehokkaita 490 grammaa / m2 kennoja joita on olemassa kaupallisessa avaruustuotannossa niin sillä saadaan 4,8 KW jatkuvaa tehoa. Se on enemmän kuin tarpeeksi. Lisäksi akkutehoa voi olla 1-2 tunnin tarpeeseen. Pisimmät legit.....Labrador-Grönlanti-Islanti-Skotlanti reitillä ovat 1 000 km.

Tällä ollaan ainakin hyvin lähellä tavoitetta.

Solar Impulse lensi ilman välilaskua, mutta sen hyötysuhde oli vain 23 % kennoissa.

Sunseeker-Duo-Solar-Flight-4.jpeg


Kuvan Sunseeker tarvitsi vain 1,5 KW tehoa jolla lensi USAn päästä päähän....pätkissä.

Mulla on selkeä rakenneidea jolla lentokoneesta saadaan alle 70 kiloinen ilman akkuja.

Tällä olisi jo Atlantti ylitetty: Solar-powered two-seat Sunseeker airplane has progress report
 
Viimeksi muokattu:
kyllä kai toi sunseeker voi lentää miten lentää muttei sillä oo mitään tekemistä sun alle 70kg painosessa härvelissä.
Sunseekkerin paino +200kg on pikkusen yli 70kg eikä ees ihan vähän. Jaa meinaat että flynanon porukka panee pillit pussiin mielummin kuin pyörät alle jos se olisi jotenkin mahdollista ja kannattavaa. Itse ainakin olisin muutanut konseptin pyöräkoneeksi jos se pelkästään siitä olisi ollu kiinni,ja tosin eipä sitä tehoa enää lähdön jälkeen tarttis joten tuskin nousu niin paljon akkuja syö että useamman tunnin pääsis lentää jos ei tehoa menisi nousuun. Solar impulse painoikin netin mukaan 1600kg tuntuu että tässä menee puurot ja vellit aivan sekasin , etsitään netistä koneita jossa on aurinko kennoja , ja haaveillaan että alle 70kg rottelo lentelee 1000km noin vain. noi kaikki koneet jotka lentää paneeleilla on yli 70kg.
 
Viimeksi muokattu:
kyllä kai toi sunseeker voi lentää miten lentää muttei sillä oo mitään tekemistä sun alle 70kg painosessa härvelissä.
Sunseekkerin paino +200kg on pikkusen yli 70kg eikä ees ihan vähän. Jaa meinaat että flynanon porukka panee pillit pussiin mielummin kuin pyörät alle jos se olisi jotenkin mahdollista ja kannattavaa. Itse ainakin olisin muutanut konseptin pyöräkoneeksi jos se pelkästään siitä olisi ollu kiinni,ja tosin eipä sitä tehoa enää lähdön jälkeen tarttis joten tuskin nousu niin paljon akkuja syö että useamman tunnin pääsis lentää jos ei tehoa menisi nousuun. Solar impulse painoikin netin mukaan 1600kg tuntuu että tässä menee puurot ja vellit aivan sekasin , etsitään netistä koneita jossa on aurinko kennoja , ja haaveillaan että alle 70kg rottelo lentelee 1000km noin vain. noi kaikki koneet jotka lentää paneeleilla on yli 70kg.


Kyllä juuri niin meinaan...flynanon teki eläkeiässä oleva lentokonesuunnittelija...se oli hänen swan song.

Tähän kelkkaan Suomessa pitäisi nyt päästä...lentämisessa on avautumassa uusi sivu: Electrified - KITPLANES

Nykykennot voivat olla 3 x tehokkaampia kuin 1990: Sunseeker 1 solar powered airplane
 
Viimeksi muokattu:
Milloin sinulla on suunnitelmissa päästä tietokoneelta ihan taivaalle?
Juttelin juuri ½ tuntia Flynanon suunnittelijan kanssa. Hänen mukaansa rahoitus on todella vaikeaa nyt saada.

Myöskin vanerintoimittaja paikkakunnalla sanoi, että tarvii nyt itse jopa jämäpalat tuotannossaan.

On aikomus soittaa KEVRAan tänään..ja tilata hiilikuitua....vaikuttaa siltä, että Motonetin kuitu ei ole laadukasta näihin hommiin.

Merkittävin asia nyt on testata eräs rakenneratkaisu jonka katson tuovan 60%-65% säästöt painossa rakenteissa...verrattuna vaikka nykyisiin ½ tuntia lentäviin systeemeihin.

Ensikesän joudun testaamaan tuulimyllyn 4.5 protoa...ja ensitalvi on aika merkittävä..tuon lekon suhteen...ainakin iso lentävä malli pitäisi tehdä.

Muuttujia on paljon.
 
Viimeksi muokattu:
No mulla on 14,5 m2 paneelipinta-alaa ja jos saamme siihen 33,3% tehokkaita 490 grammaa / m2 kennoja joita on olemassa kaupallisessa avaruustuotannossa niin sillä saadaan 4,8 KW jatkuvaa tehoa.
Eli oletus on että kone lentää vain päiväsaikaan ja silloinkin vain jos aurinko paistaa suoraan yläpuolelta?
 
Eli oletus on että kone lentää vain päiväsaikaan ja silloinkin vain jos aurinko paistaa suoraan yläpuolelta?


Ei kone lentää hyvin myös 3 KW teholla...pääasia on se, että kone saadaan poikkeuksellisen kevyeksi jotta akkuja saadaan mukaan ainakin 100 kiloa jolloin on 20 KWH verran käytettävissä eli reilun 6 tunnin lentoon. Vastatuulessa se ei välttämättä riitä....jollon pilvien päällä kennot tuottaa päiväsainaan melko hyvin lisätehoa....tai ne lataa akkuja.

Alkuperäinen idea oli nousta isolla teholla korkealle ja sitten cruisata korkealla keskipäivän kahtapuolen aurinkoenergialla.
 
Ei kone lentää hyvin myös 3 KW teholla...pääasia on se, että kone saadaan poikkeuksellisen kevyeksi jotta akkuja saadaan mukaan ainakin 100 kiloa jolloin on 20 KWH verran käytettävissä eli reilun 6 tunnin lentoon. Vastatuulessa se ei välttämättä riitä....jollon pilvien päällä kennot tuottaa päiväsainaan melko hyvin lisätehoa....tai ne lataa akkuja.

Alkuperäinen idea oli nousta isolla teholla korkealle ja sitten cruisata korkealla keskipäivän kahtapuolen aurinkoenergialla.

Pilvien päällä.... Varsin korkealle on siis tähtäimessä päästä, mites kun sellainen korkeus jossa riittävällä varmuudella olet pilvien päällä ja kennot suorassa auringon paahteessa, on sitten jo sellainen korkeus että miehitetyssä lentohärvelissä on tarvetta myös lisähapelle, jotta pilotti pysyy tajuissaan ja elävien kirjoissa. Ei ole ihan kevyt kuorma, eikä yksinkertainen järjestelmä, varsinkin jos Atlantin ylitys matkoista puhutaan........
 
Pilvien päällä.... Varsin korkealle on siis tähtäimessä päästä, mites kun sellainen korkeus jossa riittävällä varmuudella olet pilvien päällä ja kennot suorassa auringon paahteessa, on sitten jo sellainen korkeus että miehitetyssä lentohärvelissä on tarvetta myös lisähapelle, jotta pilotti pysyy tajuissaan ja elävien kirjoissa. Ei ole ihan kevyt kuorma, eikä yksinkertainen järjestelmä, varsinkin jos Atlantin ylitys matkoista puhutaan........
Muistaakseni 8 800 metrin korkeudessa on pärjätty hyvin ilman lisähappea....pieni happipullo ei paljoa paina jos tarvitaan silloin tällöin lisähappea muutamaksi tunniksi.
 
Eh taitaa olla tuulispää llä mielessä everestille kiipeilijät, siinä on se pikkunen ero että kiipeilijät on tottunut toimimaan korkealla toisin kuin pilotti ja myös kiipeilijät käyttää lisähappea tai henki pakenee. Ainut oikea ratkaisu olisi käyttää paineistusta jos noille korkeuksille aikoo. Tuo ei koskaan tule toimimaan tuollein kun ajattelet. Olikohan 3000metriä raja jossa voidaan oleskella ilman lisähappea
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 717
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom