Huokea jokamiehen (DIY ?) sähkölentokone ?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
1 039
Meillä Suomessahan on perinteitä siitä, että lennokkeihin perehtynyt maalari saattaa lennellä jopa 4:llä eri tyyppisellä itse tekemällään lentokoneella ilman lupia omaksi huvikseen...kuten tapahtui aikoinaan Sanginjoella Oulun kupeessa.

Sen sijaan kaikki ei tiedä sitä, että on täysin laillista lentää omalla itsesuunnittelemalla lentokoneella tietyillä alueilla , jos koneen paino ei ylitä 70 kiloa.

Olen tehnyt lukuisia luonnoksi avastaavista laitteista ja jopa pieniä malleja.

Styroksi ja vaneri ja kankaat yksi tapa siihen, mutta myös alumiini ja hiikuitu ovat mahdollisia.

12 vuotta sitten ekan kerran latasin Xfoil pohjaisen XFRL5 ohjelman jolla muun muassa siipiprofiilleja voi testata.


Nyt kun sähkölentämisen ongelma on range ja sen riittämättömyys....olisi oivallista kisailla siitä kuka saa alle 70 kiloiseen lentokoneeseen mahtumaan eniten akkuja ja sitä kautta aerodynamiikan + keveyden kautta lentämään pisimmälle sillä optimoidulla laitteellaan.

"Ilmojen mopo" jolla pääsisi 30 km sijaan lentämään jopa 200-300 km olisi jo merkittävä virstanpylväs kohti fossiilivapaata liiikkumista.

Onko jollakin jo tällainen.....olen saanut vihiä, että olisi ?

Alle 70 kiloisia koneita on tehty monta...yksi aikaisimmista oli Whing Ding II.



Range alkaa kasvaa kun osaa minimoida vastuksen...vastusta on montaa sorttia: Forces Acting on the Aircraft – Drag


Innoituksen minimaaliseen vastukseen voisi saada mm. Battle Mountainin nojapyöräkisoista:




Myös aurinkoenergiasta voisi saada range extenderin ainakin kesäisin.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä on muutamia harjoitelmiani aiheeseen.

1_A-Hippi.jpg

IO_homebuilt_2012.JPG



Yleisellä tasolla jos jotain haluaa myydä niin esimerkiksi kuvan Airyplane ( alla ) lienee edelleen historian pienin 2 moottorinen..sekin olisi mahdollista sähköllä ja varsinkin noin 1 kilon painoisilla 5-6 KW sähkömoottoreilla. Pieni olisi huokea tehdä ja label " maailman pieni " voisi olla se joka myy tietyissä piireissä..jotka arvostaa ennätyksiä..ja toimivia koneita jotka eivät ole vaikeita tehdä. Toki jo sen range ylittää 45-60 minuuttia...tai 300 km niin myynti olisi todella helppoa.


14838d1323363684-staibs-airy-plane-world-smallest-twin-airy-plane.jpg



Sen sijaan pienin 2-moottorinen NYKYÄÄN on Cri Cri joka painaa noin 75 kiloa tyhjänä.

Kuvassa nopea sähköversio.

799px-Cri-Cri_electric.png
 
Viimeksi muokattu:
Viimeaikoina on kovasti ollut esillä slovenialainen Alpha Electro jollainen saatiin myös Suomeen.

Sähköinen kaksipaikkainen jonka toiminta ajaksi sanotaan 1 hr + 30 min ( reservi ).


Tiedoista voi kuitenkin lukea että moottori on 60 ( + ) KW ja akku 21 KWH.....eli täydellä teholla pöhinää riittää 20 minuutiksi.

Riippuliitäjillä tehoa riittänee max 15-30 minuutin lentoon koska vastusta on paljon ja akut pienet.

Toki säästelemällä sähköä voidaan rangea aina purjekonemaisella laitteella säästää.

Jokamiehen kone taas on erillainen jos akkuja on oltava riittävästi 70 kg limitissä.

Väitän että silloin aletaan jo merkittävästi paneutua niihin innovaatioihin joita mm Wright veljesten koneessaan oli...eli 2 päällekkäistä siipeä ja kevyt rakenne.....sekä wing warping....esimerkiksi. Historia pitäisi ottaa uudelleen tarkasteluun....kun polttomoottori ei ole enää välttämättä optiona.

Myöskin jos rangea halutaan eli toimintamatkaa niin ei aina voi jäädä termiikkiin pyörimään varsinkin jos laskutelineet ovat jääneet ulos kuten Alphassa.

 
Viimeksi muokattu:
Purjekoneet pysyvät ilmassa jos työntövoimaa löytyy 15-20 kg....ilmaan pääsemiseen taas tarvitaan toinen mokoma lisää...mutta purjekoneet ovat paivania monta sataa kiloa.

Ilmassa liukkaalle lasikuituruuhelle riittää teho jonka jo 350 euron sähkömoottori 63 senttisellä potkurilla kykenee tuottamaan.

Olisiko siis 2 sellaista hyvä baseline jolloin osat maksaa vähän eivätkä paina kuin noin 3 kg yhteensä.



Eli jos yllä esitettyyn 45 kg Whing Ding IIseen laittaa 2 tuollaista säästää painossa jo 5 kiloa verrattuna McGulloch moottoriin...jolloin akuille jää 30 kg ?

Teslan akuissa 6 kiloa antaa jo 1 KWH...eli olisi 5KWH. Solid state akuilla ( kunhan ehtivät kauppaan ) saisi 70 % lisää rangea ja toiminta-aikaa.

Eli 1 KW teholla tuo hermosaha WD 2 lentäsi 5 tuntia noin 50 km/h nopeudella...eli oltaisiin noin 250 km rangessa eikä totta ?

Mikäli teho tarvittaisiinkin 2 KW niin jäätäsiin 125 km rangeen ( joka on todennänäköistä kun katsoo sen aerodynaamisia muotoja...telineet ulkona...pilotti tuulessa ilman muotosuojaa).
 
Toinen inspiraatio on lennokkimies Peter Sripol, joka on tehnyt nyt jo ainakin 3 oikeaa lentokonetta.



Koneelle siis tuli hintaa 2000 usd.



Rentouttavaa katsoa.

Koko stoori alla:

 
Viimeksi muokattu:
Nytkö tämä sinun koneprojekti laskeutui tänne?


Tarkoitus on innostaa tekemään iso määrä erillaisia alle 70 kiloisia sähkölentokoneita jotta saamme toimivan konseptin tulevaisuutta varten.

Kyse on kaikkien vähänkään ilmailusta kiinnostuneiden sähkölentokoneprojktista ( ilmojen moposta ). Niin haluaisin sen nähdä.

Mahdollisuutta liikkua lähes ilmaiseksi 200-300 km paikasta toiseen fossiilivapaasti.

Peter Sripol on antanut jo 2 esimerkkiä, mutta hän kuten taannoin menehtynyt EV spesialisti Jackson Edwards eivät ole oikein onnistuneet vakuuttamaan tuotoksillaan...varsinkin kun molemmat siirtyivät lopuksi käyttämään polttomoottoria, jotta range olisi edes siedettävä.

Voisin heti esittää useita ( 5-6 kpl ) isoja virheitä molempien suunnitelmissa joiden merkitys on useita kilowatteja ja kilowattitunteja tehon menetyksenä ja kasvaneena kulutuksena.

Tarkoitus ei ole puuduttaa ketään mun suunnitelmilla...se mun 12 vuotta kehittelemä lopullinen versio on salainen ja pysyy tietokoneessa joka ei ole kytketty verkkoon.

Sen sijaan jos joku muukin innostuu ja saadaan vaikka pientä kilpailua saatan tehdä omani...juuri nyt ei ole aikaa kun teen tuulimyllyyn uusia siipiä..ja opettelen käyttämään uusia työkaluja jne.


jyrsin.jpg


Voi myös olla, että teen omastani vain 1/3 kokoisen R/C mallin .....siihen on kaikki akut, laturi, säätimet, moottorit ja propellit ja ohjauslaitteet olemassa.

Tässä muuten E-Gull josta Jackson Edwards oli kateellinen koska siinä oli tuplasti parempi range kuin hänen Belitessään jossa hän taannoin menehtyi.




Gabrielin uusin kone:




Näyttää olevan Xenos:

 
Viimeksi muokattu:
Vastuksen ( Cd ) määrän arvioinnissa havainnollistavaa on että puolet tämän vastuksesta tulee sieltä missä pyörä tulee ulos rungosta näkyviin.



Pientä viilausta joka vuosi:

 
Tämä on hyvä pitää mielessä..parhaat kennot tuottaa jo 47% hyötysuhteella sähköä. Gallium Arsenidet 30,5% ja jopa FILM THIN 25% ( 20% helposti ja huokealla ) !

Eli jopa jo 4 m2 antaa film thin kennolla 1 KW lisäpotkua. Korkealla ja suotuisissa olosuhteissa jopa 1360 wattia.

nrel2020.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Peter Sripol on antanut jo 2 esimerkkiä, mutta hän kuten taannoin menehtynyt EV spesialisti Jackson Edwards eivät ole oikein onnistuneet vakuuttamaan tuotoksillaan...varsinkin kun molemmat siirtyivät lopuksi käyttämään polttomoottoria, jotta range olisi edes siedettävä.

Voisin heti esittää useita ( 5-6 kpl ) isoja virheitä molempien suunnitelmissa joiden merkitys on useita kilowatteja ja kilowattitunteja tehon menetyksenä ja kasvaneena kulutuksena.
Et sitä kuitenkaan tee, ja kaikki tietävät miksi.

Tarkoitus ei ole puuduttaa ketään mun suunnitelmilla...se mun 12 vuotta kehittelemä lopullinen versio on salainen ja pysyy tietokoneessa joka ei ole kytketty verkkoon.
Olisiko syytä harkita näidenkin postausten salaisuusarvoa vielä. Ehkä olisi parempi jos pysyisivät samalla supersalaisella koneella kunnes kehitystyö on valmis.
 
Et sitä kuitenkaan tee, ja kaikki tietävät miksi.


Olisiko syytä harkita näidenkin postausten salaisuusarvoa vielä. Ehkä olisi parempi jos pysyisivät samalla supersalaisella koneella kunnes kehitystyö on valmis.


Tottakai...mutta sellainen on tekeillä.

Toivottavasti joku inspiroituu tekemään uskottavan sähkölentokoneen.

Tämänhetkisten huippusähkökoneiden range on vain 70-200 km parhaimmillaan...ja ihan huippujen huipulla 350 km.

Slovenialainen Pipistrel on jonkinlainen johtaja markkinoilla:





Amerikkalainen Winward Performance hamuaa mukaan hypeen: Windward Performance
 
Viimeksi muokattu:
Ilmailussa mikä tahansa uusi tekniikka menee hitaasti eteenpäin, siinä vaan täytyy olla turvallisuuden kanssa sen verran tarkkana.
Voi olla että joudutaan odottamaan fuusiovoimaa matkustajakoneiden ollessa kyseessä, siitä ollut jo jonkin verran tutkimusta.
Sähkölentokone matkustuskäyttöön tulee melko varmasti, mutta onko akkukäyttöinen vai jokin uusi tekniikka, sen näkee myöhemmin.

Droonipuolella olen nähnyt nopeaa kehitystä, alkaa olla aika yleistä työelämässä. Ja nyt kun on yleistä, niin tuotekehitys kiihtyy, ja droonit alkavat oikeasti yleistymään. Tämä voi vaikuttaa jo miehitettyihin lentoihin jatkossa, tarvitaan lisää automatiikka myös näihin FIY koneisiin
 
Teen kokoajan töitä huokean sähkölentämisen eteen...keksin jopa pyörän uudestaan.

Tutkin myös perinteisiä samaan aikaan...tässä Reno raacerini.

RENO_F1_Rivets355.jpg
 
Tässä muuten se laakeroitu puurunkoinen pyörä 1/4 kokoiseen lentokonemalliin..kuvassa 1/6 kokoisten mallien kanssa...ja 2016 valmistunut cyber 3-wheeler ( 1000 km range ) konsepti.

solidwoodwheelframe3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - foorumilla on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei toisista käyttäjistä
Kukaan ei tykkää omaa erinomaisuuttaan korostavasta elvistelijästä.
 
Kukaan ei tykkää omaa erinomaisuuttaan korostavasta elvistelijästä.


Kukapa olisi erinomaisuuttaan täällä korostanut...minä en ainakaan. Tämä design oli 2016..kahdella vaihtoehdolla lyijyakuilla 300 km tai lipoilla 1000 km.

3wheeleronmars.jpg


Tässä vielä tuo sähkökoneen kevyt puurunkoinen pyörä..tutkin sitä jo tämän auton yhteydessä 4 vuotta aiemmin.

Auton cyberlook kelpasi Elon Muskille, joten eiköhän se ihan ok ole.

Tässä voi jokainen DIY suunnitelmiaan esitellä...en ole tätä vastaan.

Aloitin asiasta jo 2007 ketjun Flight Forumilla...onneksi Suokkaan Aki kykeni saamaan silloin rahoituksen omalleen.

Tämän saa 80 donalla...ei ihan jokamiehen lelu.

Uusin hinta 94 000 USD:









Mun intohimo on tehdä mahdollisimman paljon kone puutuotteista.
 
Viimeksi muokattu:
No niin...oli tietsikka viikon rikki kunnes Data Groupilla saivat sen kuntoon ja uuden win 10 käyttkiksen siihen...onnneksi oli data ulkoisella lisämuistilla niin tappiot eivät olleet niin suuria.

Silla aikaa olen tehnyt 3 lentävää mallia aikomastani lentokoneesta.

Paperilla speksit lupaa edelleen poikkeuksellista taloudellisuutta ja jopa 600 km rangen sähkökoneelle jonka saa itse rakennettuna noin 20-30 donan kehykseen.

R/C malli tulee seuraavaksi.

Toivottavasti nyt saamme ns. PERSONAL AIRCRAFT koneen todelliseksi jota jo Henry Ford tavoitteli 1935.
 
Taannoin uutisoitiin Aallolla tehdystä 37% black silica kennosta...tietääkö kukaan siitä enempää ?
 
Droonipuolella olen nähnyt nopeaa kehitystä, alkaa olla aika yleistä työelämässä. Ja nyt kun on yleistä, niin tuotekehitys kiihtyy, ja droonit alkavat oikeasti yleistymään. Tämä voi vaikuttaa jo miehitettyihin lentoihin jatkossa, tarvitaan lisää automatiikka myös näihin FIY koneisiin

Joo, lennokkiharrastustoimintaa kaventamalla ja kiristämällä ehtoja ollaan saatu siirrettyä painopistettä pisnespuolelle. Eli jää valtion toiminnot, bisnestoiminnot ja sitten laittomat motonetilmailijat.
 
Eiks tuulispäällä ois jo ongelman ratkaisu akku ongelmaan. Laittaa sen h darius myllyn koneen katolle niin lentoaika ois ääretön. 70 kg akkuineen 300km range on tällä hetkelle joko kallista eli ei mitään järkeä tai jopa mahdotonta.fyysikan lakeja kun ei mikään keksintö kumoa
 
Kirjoitellaan nyt tännekin tarinaa , kun mr tuulispää kyseli mikä potentiometri kestää sähkölentsikan kaasussa. Jos ajateltaisiin edes maalaisjärjellä , ei lento laitteen kaasua voi tehdä ainostaan yhdellä potikalla , sieltä kun liuku palaa poikki niin kone rysähtää ties minne ja pahimmassa tapauksessa se on henki pois.Jos leikitään ajatuksella että 70 kg saataisiin tehtyä lentävä lentokone joka ihmisen kyytiin ottaa niin lähtisin itse toteuttamaan lentolaitteen kaasun seuraavanlaisesti. vaikkapa pari hall sensoria josta data menee erillisille microcontrollereille tms , näitä kaksi kpl ja vielä eri prossuilla ettei joku prossa bugi pudota konetta , noiden lisäksi vielä kahdennettu vaikkapa valoporteilla toteutettu tehonsäätö vaikkapa 0-5-10-15% jne prosenttia eli jos hal sensorit lakkaa toimimasta saadaan silti koneeseen tehoja vaikkakin ei enää lineaarisesti , mahdollisesti vielä kahdennetut off ja ja täys kaasu kytkimet varmistamaan ettei ainakaan kone tonttiin tule typerän suunitettelun takia. sitten vielä kahdennettu vertailu tietokone tai microcontrolleri joka vertailee että mitkä kaikki anturit antaa järkevää dataa ja vika tilanteessa annetaan vika koodi mutta esim lentäminen onnistuu jos yks anturi on pimeänä jos useampia niin kone ei edes suostu starttamaan vaan joudutaan korjaamaan anturit. nämä ehkä vielä juotokset valettu epoksiin ettei varmasti tärinä katkase juotoksia, johdotukset eripuolilta koneita ettei esim potkurin irtoaminen katkaise kaikkia johtoja kerralla jos siis kaksimoottori kone kyseessä. nyt jo voi todeta että siitä 70 kg meni about ehkä jo 1kg pelkästään luotettavan kaasun kontrollointiin. Lentolaitteissa moni asia on varmennettu ja hyvä niin. itse ainakin ajattelen asian niin että eiköhän lain laatia ole tuon painon tuohon 70kg juuri sen takia laittanut ettei sillä ihan mahdottomia joka pojan lentolaitteita tehdä ainakaan nykyisillä valmistus tekniikoilla , ainakaan halvalla.
 
Kirjoitellaan nyt tännekin tarinaa , kun mr tuulispää kyseli mikä potentiometri kestää sähkölentsikan kaasussa. Jos ajateltaisiin edes maalaisjärjellä , ei lento laitteen kaasua voi tehdä ainostaan yhdellä potikalla , sieltä kun liuku palaa poikki niin kone rysähtää ties minne ja pahimmassa tapauksessa se on henki pois.Jos leikitään ajatuksella että 70 kg saataisiin tehtyä lentävä lentokone joka ihmisen kyytiin ottaa niin lähtisin itse toteuttamaan lentolaitteen kaasun seuraavanlaisesti. vaikkapa pari hall sensoria josta data menee erillisille microcontrollereille tms , näitä kaksi kpl ja vielä eri prossuilla ettei joku prossa bugi pudota konetta , noiden lisäksi vielä kahdennettu vaikkapa valoporteilla toteutettu tehonsäätö vaikkapa 0-5-10-15% jne prosenttia eli jos hal sensorit lakkaa toimimasta saadaan silti koneeseen tehoja vaikkakin ei enää lineaarisesti , mahdollisesti vielä kahdennetut off ja ja täys kaasu kytkimet varmistamaan ettei ainakaan kone tonttiin tule typerän suunitettelun takia. sitten vielä kahdennettu vertailu tietokone tai microcontrolleri joka vertailee että mitkä kaikki anturit antaa järkevää dataa ja vika tilanteessa annetaan vika koodi mutta esim lentäminen onnistuu jos yks anturi on pimeänä jos useampia niin kone ei edes suostu starttamaan vaan joudutaan korjaamaan anturit. nämä ehkä vielä juotokset valettu epoksiin ettei varmasti tärinä katkase juotoksia, johdotukset eripuolilta koneita ettei esim potkurin irtoaminen katkaise kaikkia johtoja kerralla jos siis kaksimoottori kone kyseessä. nyt jo voi todeta että siitä 70 kg meni about ehkä jo 1kg pelkästään luotettavan kaasun kontrollointiin. Lentolaitteissa moni asia on varmennettu ja hyvä niin. itse ainakin ajattelen asian niin että eiköhän lain laatia ole tuon painon tuohon 70kg juuri sen takia laittanut ettei sillä ihan mahdottomia joka pojan lentolaitteita tehdä ainakaan nykyisillä valmistus tekniikoilla , ainakaan halvalla.
Joo, kannattaa mieluummin käyttää hakusanoja RVDT (Rotary Variable Differential Transformer) tai LVDT (Linear Variable Differential Transformer). Ja lisää hakusanaan redundant, kun varmaan haluaa varman sensorin. Ei nyt ekalle Googlen sivuille sattunut voittajaa, mutta redundattinsena löytyi tallainen. Ei täytä lentoalan speksejä, joten vakavampaan joutuu vielä etsimään.
 
Jummi kaikkea sitä valmiina löytyykin hinta varmasti aika messevä. Itse toki pohdin tekniikkaa jolla kaasun tekisi diy periaatteella kuten koko koneen
 
Jummi kaikkea sitä valmiina löytyykin hinta varmasti aika messevä. Itse toki pohdin tekniikkaa jolla kaasun tekisi diy periaatteella kuten koko koneen
Luulisin että menee jossain parin satkun hujakoilla yksittäiskappaleena, valmiita osia käytetään kun halutaan alan vaatimukset täyttävä ratkaisu.

Jos rakentelee yksittäisistä antureista laittamalla kepin vain useammasta reiästä läpi, alkaa hinta mennä aika samoihin.
https://www.mouser.fi/ProductDetail...C0000-ERA360-05K/?qs=w/v1CP2dgqpmGmFTICA1dA==
Ei nuo mitenkään halpoja ole, tulee kenties käytettyä jotain halpaa elektronista kompassipiiriä ja sille suuntaa näyttämään joku magneetti akselin päässä. Niin hinta putoaa murto-osaan ja tekemisen ilo kasvaa tunneilla :D
 
Heh no juu heti kun näitä hintoja kattelee niin otsikon huokea vois tiputtaa pois :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sähkömoottoreita ohjataan nopeudensäätimellä, ainakin vähänkään nykyaikaisempia harjattomia motteja. Millainen kestää? No riittävä kestää. Arvioidaan amppeerit ja hommataan riittävät lelut. Tuossakin aika lelu, mutta 800Amperia sentään... Brushless Speed Controllers, ESCs for RC Models | MGM CONTROLLERS
Heh tollanen ois kiva , hinta vaan lähes 3000 eur =) teho 40kw , tolla sais jo sähköpotkulaudan liikkumaan =) tai lentokoneen noita 2-3 kpl niin kyllä lähtee.taitaa jo pelkät moottorin ja akun johdot painaa lähes ton 70 kg =)
 
Heh tollanen ois kiva , hinta vaan lähes 3000 eur =) teho 40kw , tolla sais jo sähköpotkulaudan liikkumaan =) tai lentokoneen noita 2-3 kpl niin kyllä lähtee.taitaa jo pelkät moottorin ja akun johdot painaa lähes ton 70 kg =)


Parhaillaan USAssa testataan Zero motorsin sähkistä jossa tarvii starttiin tehoa 12 KW. Eli koska mulla on nyt 2 x 6 KW ...niin tehoa on liikaakin koska mun kone on paljon kevyempi.

Moottorit on 2 x 499 € akut 3 donaa....tarkistettu hinta.

Kaikki saa alle 10 donalla..jonkun verran omaa työtä.
 
Mites paino ja millä moottoreilla alennus vaihteen varmaan tarvii. Laitaha speksejä moottoreista
 
Jaa että miten keveäksi meinaat koneen saada. Mistä runko ja siipi matskut yms vai etkö voi kertoa kun joku varastaa idean ja minkälainen akku paketti. Itseä kiinnostaa kovasti päästä laillisesti lentää ilman lupaa
 
Kyllä mä tiedän miltä hackerin pannut näyttää linkki ajattelemaasi moottorin on parempi ku kuva.mitä akustoa oot ajatellu
Ja mistä keksit että sun konees lentää 12kw tollanen alle 70kg strikessä on 25 heppanen kone.puuttuu siis 10 heppaa tollasen pelkkään putkihässäkkään jolla todistetusti voi lentää
 
Viimeksi muokattu:
Jaa että miten keveäksi meinaat koneen saada. Mistä runko ja siipi matskut yms vai etkö voi kertoa kun joku varastaa idean ja minkälainen akku paketti. Itseä kiinnostaa kovasti päästä laillisesti lentää ilman lupaa


Vaneria, styroksia ja mäntyä on siipi...samoin runko....100 gr lasikuitua päällä..hiottuna sileksi.
 
Jaa että miten keveäksi meinaat koneen saada. Mistä runko ja siipi matskut yms vai etkö voi kertoa kun joku varastaa idean ja minkälainen akku paketti. Itseä kiinnostaa kovasti päästä laillisesti lentää ilman lupaa


Veikkaan että 50-60 kiloon saan painon kun jätän laipat pois.
 
ei juma jos susta tuntuu että saat koneen akkuineen 50kg painoon ja jotenkin puhtaasti airodynaamisesti niin kerro paljon moottorit ,akut ,ja johdotukset painaa. Sulla ei taida olla todellisuuden tajua ollenkaan.ja ootko edes ottanu huomioon että siiven noste joka tapauksessa jarruttaa menoa.meinaatko lentää 12s lipoilla jonkun sekuntiin? Meinaat että vaneri styrsä runko painaa vähemmän ku ton linkin sttiken 4 putkea missä istuin on?
 
Kyllä mä tiedän miltä hackerin pannut näyttää linkki ajattelemaasi moottorin on parempi ku kuva.mitä akustoa oot ajatellu
Ja mistä keksit että sun konees lentää 12kw tollanen alle 70kg strikessä on 25 heppanen kone.puuttuu siis 10 heppaa tollasen pelkkään putkihässäkkään jolla todistetusti voi lentää
Toisaalta MiniLAK FES nousee ilmaan 350kg kokonaispainolla 20kW (26.8 hp) sähkömoottorilla. Moottori ja akut painaa 52kg. Vaakalento vie noin 4 kW tehoa, +8kW ei anna kovin montaa metriä sekunnissa nousunopeutta. Kevyellä koneella ei hurjiin nopeuksiin päästä ja tehoreservin puute tekee hommasta hieman vaarallista. Mutta kivaahan se voi olla jos onnistuu. Jokainen laskeutuminen on hyvä, erinomainen jos säilyy hengissä :D
 
Kyllähän sähkömoottoreita ohjataan nopeudensäätimellä, ainakin vähänkään nykyaikaisempia harjattomia motteja. Millainen kestää? No riittävä kestää. Arvioidaan amppeerit ja hommataan riittävät lelut. Tuossakin aika lelu, mutta 800Amperia sentään... Brushless Speed Controllers, ESCs for RC Models | MGM CONTROLLERS


Ratkaisu edulliseen sähkölentämiseen ei ole mahtava teho.

Jos mulla on 2 x 6 kw max tehoiset myllyt ja haluan lentää noin 2 kw teholla niin minkälainen kontrolleri(t) pitää olla ?



kontrolleri.jpg
 
ei juma jos susta tuntuu että saat koneen akkuineen 50kg painoon ja jotenkin puhtaasti airodynaamisesti niin kerro paljon moottorit ,akut ,ja johdotukset painaa. Sulla ei taida olla todellisuuden tajua ollenkaan.ja ootko edes ottanu huomioon että siiven noste joka tapauksessa jarruttaa menoa.meinaatko lentää 12s lipoilla jonkun sekuntiin? Meinaat että vaneri styrsä runko painaa vähemmän ku ton linkin sttiken 4 putkea missä istuin on?


Koetappa nyt nasty selvittää pääsi kysyit koneen painoa..kone painaa 50 kiloa ja akut 20 kiloa...siitä saadaan 70 kiloa. Alkaako pikkuhiljaa upota ?

Vaneri-styrsa-vaneri painaa ainakin 100 kiloa vähemmän kuin hiilikuidusta tehty vastaava....kuten Atol vs. Icon 5 keissi osoittaa.
 
Toisaalta MiniLAK FES nousee ilmaan 350kg kokonaispainolla 20kW (26.8 hp) sähkömoottorilla. Moottori ja akut painaa 52kg. Vaakalento vie noin 4 kW tehoa, +8kW ei anna kovin montaa metriä sekunnissa nousunopeutta. Kevyellä koneella ei hurjiin nopeuksiin päästä ja tehoreservin puute tekee hommasta hieman vaarallista. Mutta kivaahan se voi olla jos onnistuu. Jokainen laskeutuminen on hyvä, erinomainen jos säilyy hengissä :D


Niin hyvä liitoluku takaa edullisen lentämisen kevyellä koneella.

Günther Rochelt tarvi 780 wattia tehoa vaakalentoon solair koneellaan.
 
20 kiloa akkuja antaa noin 4,5 kwhr.

Sensijaan USAssa PART 103 luokan koneena siinä saa olla akkuja 65 kiloa eli noin 13 KWHR edestä...toki se tarvii myös hieman tehokkaamat moottorit mutta silti...ainakin 3 tunnin edestä saa körötellä.

Suomi versiolla saa lentää max 2 tuntia ilman termiikkiä.
 
Vaneri-styrsa-vaneri painaa ainakin 100 kiloa vähemmän kuin hiilikuidusta tehty vastaava....kuten Atol vs. Icon 5 keissi osoittaa.
Melko uskomatonta että vanerilla voitat hiilikuidun 10-0, muussa kuin hinnassa. Käy huviksesi testaamassa lätkämailoja, on muuten ero juuri toisinpäin.
Se että kaupalliset on painavampia johtuu siitä että niillä ei ole tarkoitus tappaa itseään.
 
Melko uskomatonta että vanerilla voitat hiilikuidun 10-0, muussa kuin hinnassa. Käy huviksesi testaamassa lätkämailoja, on muuten ero juuri toisinpäin.
Se että kaupalliset on painavampia johtuu siitä että niillä ei ole tarkoitus tappaa itseään.


Tilastot kertoo muuta....... juurikin hyperkevyet ja hitaat PART 103 luokaan koneet pesee turvallisuudessa mennetullen LSAt ja muut.

Hiilikuitu painaa noin 1800 kg/m3 kun vaneri-styrsa sandwich noin 40-100 kg/m3.
 
Solairin tehotarvetta.

rocheltsolair2.jpg


Painolla on suuri merkitys.

Liukkaalla koneella 70+80 kg painolla voidaan lentää helposti jopa vain 1 kw teholla.
 
Jos mulla on 2 x 6 kw max tehoiset myllyt ja haluan lentää noin 2 kw teholla niin minkälainen kontrolleri(t) pitää olla ?

Kontrolleri pitää aina mitoittaa niin että valittu moottori ei voi rikkoa sitä liian isolla kuormalla.
Noita moottoreita ei voi kytkeä rinnan, molemmille tarvitaan oma ohjain.
 
Kontrolleri pitää aina mitoittaa niin että valittu moottori ei voi rikkoa sitä liian isolla kuormalla.
Noita moottoreita ei voi kytkeä rinnan, molemmille tarvitaan oma ohjain.

Jep 2 kpl kontrollereita ja potikoita.

Tarviiko potentiometreja ?
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 575
Viestejä
4 540 752
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom