- Liittynyt
- 08.11.2019
- Viestejä
- 1 039
Meillä Suomessahan on perinteitä siitä, että lennokkeihin perehtynyt maalari saattaa lennellä jopa 4:llä eri tyyppisellä itse tekemällään lentokoneella ilman lupia omaksi huvikseen...kuten tapahtui aikoinaan Sanginjoella Oulun kupeessa.
Sen sijaan kaikki ei tiedä sitä, että on täysin laillista lentää omalla itsesuunnittelemalla lentokoneella tietyillä alueilla , jos koneen paino ei ylitä 70 kiloa.
Olen tehnyt lukuisia luonnoksi avastaavista laitteista ja jopa pieniä malleja.
Styroksi ja vaneri ja kankaat yksi tapa siihen, mutta myös alumiini ja hiikuitu ovat mahdollisia.
12 vuotta sitten ekan kerran latasin Xfoil pohjaisen XFRL5 ohjelman jolla muun muassa siipiprofiilleja voi testata.
Nyt kun sähkölentämisen ongelma on range ja sen riittämättömyys....olisi oivallista kisailla siitä kuka saa alle 70 kiloiseen lentokoneeseen mahtumaan eniten akkuja ja sitä kautta aerodynamiikan + keveyden kautta lentämään pisimmälle sillä optimoidulla laitteellaan.
"Ilmojen mopo" jolla pääsisi 30 km sijaan lentämään jopa 200-300 km olisi jo merkittävä virstanpylväs kohti fossiilivapaata liiikkumista.
Onko jollakin jo tällainen.....olen saanut vihiä, että olisi ?
Alle 70 kiloisia koneita on tehty monta...yksi aikaisimmista oli Whing Ding II.
Range alkaa kasvaa kun osaa minimoida vastuksen...vastusta on montaa sorttia: Forces Acting on the Aircraft – Drag
Innoituksen minimaaliseen vastukseen voisi saada mm. Battle Mountainin nojapyöräkisoista:
Myös aurinkoenergiasta voisi saada range extenderin ainakin kesäisin.
Sen sijaan kaikki ei tiedä sitä, että on täysin laillista lentää omalla itsesuunnittelemalla lentokoneella tietyillä alueilla , jos koneen paino ei ylitä 70 kiloa.
Olen tehnyt lukuisia luonnoksi avastaavista laitteista ja jopa pieniä malleja.
Styroksi ja vaneri ja kankaat yksi tapa siihen, mutta myös alumiini ja hiikuitu ovat mahdollisia.
12 vuotta sitten ekan kerran latasin Xfoil pohjaisen XFRL5 ohjelman jolla muun muassa siipiprofiilleja voi testata.
xflr5
www.xflr5.tech
Nyt kun sähkölentämisen ongelma on range ja sen riittämättömyys....olisi oivallista kisailla siitä kuka saa alle 70 kiloiseen lentokoneeseen mahtumaan eniten akkuja ja sitä kautta aerodynamiikan + keveyden kautta lentämään pisimmälle sillä optimoidulla laitteellaan.
"Ilmojen mopo" jolla pääsisi 30 km sijaan lentämään jopa 200-300 km olisi jo merkittävä virstanpylväs kohti fossiilivapaata liiikkumista.
Onko jollakin jo tällainen.....olen saanut vihiä, että olisi ?
Alle 70 kiloisia koneita on tehty monta...yksi aikaisimmista oli Whing Ding II.
Range alkaa kasvaa kun osaa minimoida vastuksen...vastusta on montaa sorttia: Forces Acting on the Aircraft – Drag
Innoituksen minimaaliseen vastukseen voisi saada mm. Battle Mountainin nojapyöräkisoista:
Myös aurinkoenergiasta voisi saada range extenderin ainakin kesäisin.
Viimeksi muokattu: