Huokea jokamiehen (DIY ?) sähkölentokone ?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Minkäslaisia mittoja, performanssia ja hallintakykyä tässä projektissa puhutaan? Onko tämä vekotin mallia wrightin veljekset jossa kaks mottia ja 20m tuplasiipiä ja pitkä perä?
Ja näin asiaan perehtyneenä tuulispää varmasti myös tietää että moottoriteho ei ole suoraan verrannollinen lentokykyyn.
Mitenkäs hallintalaitteet, varmaan fly by wire?
 
Jep 2 kpl kontrollereita ja potikoita.

Tarviiko potentiometreja ?

Eipä noita säätimiä taida voida potikoilla ohjata.
Kuten tuolla ylempänä jo mainittiinkin en kyllä laittaisi oikeaan lentokoneeseen yhtään tavallista potikkaa, tai ehkä korkeintaan sisävalon säätöön.
 
Minkäslaisia mittoja, performanssia ja hallintakykyä tässä projektissa puhutaan? Onko tämä vekotin mallia wrightin veljekset jossa kaks mottia ja 20m tuplasiipiä ja pitkä perä?
Ja näin asiaan perehtyneenä tuulispää varmasti myös tietää että moottoriteho ei ole suoraan verrannollinen lentokykyyn.
Mitenkäs hallintalaitteet, varmaan fly by wire?


Ihan mekaaninen simppeli ohjaus.

ROADRUNNER.jpg
 
Vaikka tuossa 70 kilossa ei olisi akkuja, moottoreita eikä pilottia, niin lentäähän tuo. Kuten aikaisemmin sivusin, että se 350 kiloa voisi myös nousta, vaikkakin liian hitaasti. Tuo jää alle 200 kilon pilotin kanssa, niin on jo hyvin pelivaraa tehoissa. Ei ehkä kestä MiniLAK:in tapaan 5.3G voimaa, mutta se on jo sellainen meno että toimisi kuin Microlax monelle :D
 
No nyt lähti tuulispää laukalle , et varmaan voita vaneri-styrsa-vanerilla hiilaria millään, styroksin vetolujuuskaan ei mikään mainittava ole joten se sun vaneris irtoo siitä styrsästä aika helposti.
kyllä sen koneen lentää saa mutta alle 70 kg saa olla melko guru.tuon aikaisemmin mopun siivet on sen 40kg kappale ja ei tollanen purtsikka ihan hirveitä tehoja tarvitse mutta siivet siinä on todella isot! voishan sen koneen tehdä kokonaan depronista lentäähän ne pienoismallit depronilla tehtynä kivasti.
 
Vaikka tuossa 70 kilossa ei olisi akkuja, moottoreita eikä pilottia, niin lentäähän tuo. Kuten aikaisemmin sivusin, että se 350 kiloa voisi myös nousta, vaikkakin liian hitaasti. Tuo jää alle 200 kilon pilotin kanssa, niin on jo hyvin pelivaraa tehoissa. Ei ehkä kestä MiniLAK:in tapaan 5.3G voimaa, mutta se on jo sellainen meno että toimisi kuin Microlax monelle :D


Joo ei ole kuin UL G rasitukset vaatimuksenakaan.
 
No nyt lähti tuulispää laukalle , et varmaan voita vaneri-styrsa-vanerilla hiilaria millään, styroksin vetolujuuskaan ei mikään mainittava ole joten se sun vaneris irtoo siitä styrsästä aika helposti.
kyllä sen koneen lentää saa mutta alle 70 kg saa olla melko guru.tuon aikaisemmin mopun siivet on sen 40kg kappale ja ei tollanen purtsikka ihan hirveitä tehoja tarvitse mutta siivet siinä on todella isot! voishan sen koneen tehdä kokonaan depronista lentäähän ne pienoismallit depronilla tehtynä kivasti.


En kiistä hiilarin vetolujuutta..mutta edelleen se painaa 1800 kg/m3. Väittäisin että hiilarin edut alkaa tulla esiin nopeuksissa jotka ovat 200-350 km/t tai enemmän.
 
Vertaat kiinteän kuution painoa vs. joku sandwich-viritelmä? Laskeppa sen hiilikuidun paino kun se on ensin muotoiltu hunajakennoksi sopivalla ilma-hiilikuitu-suhteella niin että se on yhtä luja kuin se vaneri-styroksi.
 
Vertaat kiinteän kuution painoa vs. joku sandwich-viritelmä? Laskeppa sen hiilikuidun paino kun se on ensin muotoiltu hunajakennoksi sopivalla ilma-hiilikuitu-suhteella niin että se on yhtä luja kuin se vaneri-styroksi.


Niin ongelma on myös hinta ja varsinkin työn helppous...jos saamme ihan sahatavaralla ja styrsaa leikkaammalla todistetusti 100 kg kevyemmän lekon kuin hiilikuidusta ( Icon 5 vs Atol )....se vastaa jo yhden hengen painoa matkatavaroineen.

Tässä mun lekossa ei maksa tarvikkeet kuin 5-8 donaa, mutta Flynanoa myydään 93 000 USD:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Toki mulla on tässä hitech sovellus jonka kehittelin jo 2016....eli puristettu puu..jolla saadaan 1000-1400 kg/m3 painavaa 2-3 x alumiinia lujempaa kuiturakennetta aikaseksi. Sanon kuiturakennetta koska kuidut ovat yhdensuuntaiset ja liimaa on paljon mukana...epoksihartsia.

Tämän tuottamiseen riittää yksi prässimuotti joka suoltaa "aerodynaamisia" runkorimoja...koivuviiluista ja epoksiharsista.

Olen myös tuulivoimalassani käyttänyt tätä compreg komposiittia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitellaan nyt tännekin tarinaa , kun mr tuulispää kyseli mikä potentiometri kestää sähkölentsikan kaasussa. Jos ajateltaisiin edes maalaisjärjellä , ei lento laitteen kaasua voi tehdä ainostaan yhdellä potikalla , sieltä kun liuku palaa poikki niin kone rysähtää ties minne ja pahimmassa tapauksessa se on henki pois.Jos leikitään ajatuksella että 70 kg saataisiin tehtyä lentävä lentokone joka ihmisen kyytiin ottaa niin lähtisin itse toteuttamaan lentolaitteen kaasun seuraavanlaisesti. vaikkapa pari hall sensoria josta data menee erillisille microcontrollereille tms , näitä kaksi kpl ja vielä eri prossuilla ettei joku prossa bugi pudota konetta , noiden lisäksi vielä kahdennettu vaikkapa valoporteilla toteutettu tehonsäätö vaikkapa 0-5-10-15% jne prosenttia eli jos hal sensorit lakkaa toimimasta saadaan silti koneeseen tehoja vaikkakin ei enää lineaarisesti , mahdollisesti vielä kahdennetut off ja ja täys kaasu kytkimet varmistamaan ettei ainakaan kone tonttiin tule typerän suunitettelun takia. sitten vielä kahdennettu vertailu tietokone tai microcontrolleri joka vertailee että mitkä kaikki anturit antaa järkevää dataa ja vika tilanteessa annetaan vika koodi mutta esim lentäminen onnistuu jos yks anturi on pimeänä jos useampia niin kone ei edes suostu starttamaan vaan joudutaan korjaamaan anturit. nämä ehkä vielä juotokset valettu epoksiin ettei varmasti tärinä katkase juotoksia, johdotukset eripuolilta koneita ettei esim potkurin irtoaminen katkaise kaikkia johtoja kerralla jos siis kaksimoottori kone kyseessä. nyt jo voi todeta että siitä 70 kg meni about ehkä jo 1kg pelkästään luotettavan kaasun kontrollointiin. Lentolaitteissa moni asia on varmennettu ja hyvä niin. itse ainakin ajattelen asian niin että eiköhän lain laatia ole tuon painon tuohon 70kg juuri sen takia laittanut ettei sillä ihan mahdottomia joka pojan lentolaitteita tehdä ainakaan nykyisillä valmistus tekniikoilla , ainakaan halvalla.


Tässä on varmaankin paljon perää.
 
Voi itku....koko faili jossa tämä mullistava sähkölentokoneeni oli hävisi.

En tiedä varastettiinko se vai tuliko joku erikoinen kämmi.

Onneksi kone on tulostettuna samassa mittakaavassa..siis kaikki osat ...paperilla.

Nyt pitää piirtää se uudestaan.

Voe rähmä.

Vain DWL file jäi.


-------



Jännään mulle soitettiin vajaa viikkoa aiemmin tuntemattomasta numerosta ja alettiin puhua jostain Pik-20 purjekoneesta ja sen sähköistämisestä...kaveri halusi säilyä nimeettämänä.

En tiedä liittyykö se tähän, mutta saattaa olla..ainakin joku tiesi, että mulla jotain varastettavaa.

Puhelu katkesi aivan yhtä yllättäen kun oli alkanutkin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin...mutta kun oli brainstorm menossa...ja koskaan ei ole mitään tietoja aiemmin kadonnut.

Sain osan nyt takaisin...koska siellä vanha versio tallennettuna väärään muotoon....siipikaaret jne.
 
Niin...mutta kun oli brainstorm menossa...ja koskaan ei ole mitään tietoja aiemmin kadonnut.

Sain osan nyt takaisin...koska siellä vanha versio tallennettuna väärään muotoon....siipikaaret jne.
Mites jos vain scannaat sen kovon läpi Recuvalla, niin voisit löytää poistamasi tiedostot takaisin.
 
Eiks tuulispäällä ois jo ongelman ratkaisu akku ongelmaan. Laittaa sen h darius myllyn koneen katolle niin lentoaika ois ääretön. 70 kg akkuineen 300km range on tällä hetkelle joko kallista eli ei mitään järkeä tai jopa mahdotonta.fyysikan lakeja kun ei mikään keksintö kumoa


Ei oo mitään akkuongelmaa.
 
Eiks tuulispäällä ois jo ongelman ratkaisu akku ongelmaan. Laittaa sen h darius myllyn koneen katolle niin lentoaika ois ääretön. 70 kg akkuineen 300km range on tällä hetkelle joko kallista eli ei mitään järkeä tai jopa mahdotonta.fyysikan lakeja kun ei mikään keksintö kumoa


Niin sähän soitit tänne...sulla on se PIK-20E.

Pidä sä vaan mölyt mahassasi.
 
Joo...kyllä se on nyt varastettu...ei kaikki aihetta sivunneet tiedostot voi kadota yhtäkkiä.
 
Wtf oiski joku lentolaite. Taitaa mr tuulispää välillä nuolla liikaa sammakoita jutuissa ainakin lentoa riittää.sulta en kysyis neuvoa edes aidanseipään pystytyksen kun joku sen idean vois varastaa ja patentoida.
Niin sähän soitit tänne...sulla on se PIK-20E.

Pidä sä vaan mölyt mahassasi.
 
Wtf oiski joku lentolaite. Taitaa mr tuulispää välillä nuolla liikaa sammakoita jutuissa ainakin lentoa riittää.sulta en kysyis neuvoa edes aidanseipään pystytyksen kun joku sen idean vois varastaa ja patentoida.


Okei erehdyin henkilöstä.

Sulla ei siis ole mitään kompetenttia lausua yhtään mitään ?!
 
Kohtalon ivaa! Kilpailevan korporaation salamyhkäiset agentit ovat päässeet anastamaan


No on tässä mahdollisuus, että mokasin itse jutun....se on aika suuri. En ole aiemmin kyennyt hävittämään kokonaista tiedostoa.


On multa viety melko monta innovaatiota/ideaa....ilman korvausta....kyllä se pidemmän päälle hieman hatuttamaan.

Ei siinä....leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
 
no kaikki on suhteellista mitkäs sun meriitit on lentokoneen rakennuksessa? mä sentään saisin tehtyä koneen jos rahaa riittäisi , en ehkä alle 70kg mutta lentävän laitteen kyllä , ja osaisin suunitella myös itse sähköt yms tarpeelliset oheistilpehöörit , sinä taas osaat ainakan jauhaa paljon jargonia ja et edes osaa ottaa fysiikan lakeja huomioon ja jos joku huomauttaa pilkku virheestä niin alat selitellä puutaheinää. ainakin flight forumin laskuissa sun ilmanvastus laskelmissa oli selkeä pilkku virhe jonka maalikko tajuaa. mutta pidetään keskustelu asiallisena jos jollain muulla olisikin jotain uutta ja mullistavaa sähkölentämiseen.ja johan tässä ketjussa nähdään sun aivopieru kun lasket hiilikuidun painoa jotenkin todella hämärästi . ei sitä kuutiona laitata mihinkään vaan hiilikuidun etu on keveys koska hiilari itsessään on jäykkää joten rakenteista voidaan tehdä ohuempia ja kevyempiä. tosin kuitu rakennekin on vain jäykkä yhteensuuntaan joten kuiturakentaminen sitten tarviikin enemmän tietotaitoa kuin puumateriaalit.
 
Hyvä ja selkeä kirjallinen ulosanti voi kyllä auttaa esim. rahoitusta haettaessa.
 
No tuskin enää mitään mullistavaa lentokone alalta löytyy että rahoitusta saisi. Itellä lukihäiriö niin teksti on mitä sattuu.
 
Kannattaa ehkä jättää se toisten keskustelijoiden kurmuuttaminen ja haukkuminen vähemmälle, ettei napsu penalttia. :thumbsup:


Juuh.....tutkin nyt Marsissa tai sen ulkopuolella olevan asteroidikehän kaivostoimintaa.

Rhodiumin kilohinta käväisi viikolla 945 000ssa dollarissa.

superbleu100F.jpg
 
Niin sähän soitit tänne...sulla on se PIK-20E.

Pidä sä vaan mölyt mahassasi.
Wtf oiski joku lentolaite. Taitaa mr tuulispää välillä nuolla liikaa sammakoita jutuissa ainakin lentoa riittää.sulta en kysyis neuvoa edes aidanseipään pystytyksen kun joku sen idean vois varastaa ja patentoida.
Okei erehdyin henkilöstä.

Sulla ei siis ole mitään kompetenttia lausua yhtään mitään ?!
no kaikki on suhteellista mitkäs sun meriitit on lentokoneen rakennuksessa? mä sentään saisin tehtyä koneen jos rahaa riittäisi , en ehkä alle 70kg mutta lentävän laitteen kyllä , ja osaisin suunitella myös itse sähköt yms tarpeelliset oheistilpehöörit , sinä taas osaat ainakan jauhaa paljon jargonia ja et edes osaa ottaa fysiikan lakeja huomioon ja jos joku huomauttaa pilkku virheestä niin alat selitellä puutaheinää. ainakin flight forumin laskuissa sun ilmanvastus laskelmissa oli selkeä pilkku virhe jonka maalikko tajuaa. mutta pidetään keskustelu asiallisena jos jollain muulla olisikin jotain uutta ja mullistavaa sähkölentämiseen.ja johan tässä ketjussa nähdään sun aivopieru kun lasket hiilikuidun painoa jotenkin todella hämärästi . ei sitä kuutiona laitata mihinkään vaan hiilikuidun etu on keveys koska hiilari itsessään on jäykkää joten rakenteista voidaan tehdä ohuempia ja kevyempiä. tosin kuitu rakennekin on vain jäykkä yhteensuuntaan joten kuiturakentaminen sitten tarviikin enemmän tietotaitoa kuin puumateriaalit.
Tämä on kyllä hieno. Kehutaan omia lentokoneen rakennustaitoja ja edes isoja kirjaimia ei osata laittaa lauseiden alkuun.:coffee:
Sanoin jo aiemmin...vesipäät pitäkööt mölyt mahassaan.
Jättäkkääs sitten ne henkilökohtaisuudet ja nollapostaukset pois keskustelusta puolin ja toisin ja keskittykää ketjun aiheeseen.
 
Eiks tuulispäällä ois jo ongelman ratkaisu akku ongelmaan. Laittaa sen h darius myllyn koneen katolle niin lentoaika ois ääretön. 70 kg akkuineen 300km range on tällä hetkelle joko kallista eli ei mitään järkeä tai jopa mahdotonta.fyysikan lakeja kun ei mikään keksintö kumoa

On ratkaisu.

Akut ovat parhaimmillaan polttoaineeseen verrattuna 1/16 osa tehokkaita.

Sen sijaa ilmanvastusta on polttiksissa jäähdytyksen takia tuplasti ja moottorit ovat polttiksissa painavia.

Eli ollaan noin 1/4 tehokkaassa laitteessa.

Loppu ratkeaa jo sitten paremmalla aerodynamiikalla ja konseptin paremmalla "koheesiolla".
 

Liitteet

  • koheesio.jpg
    koheesio.jpg
    52,4 KB · Luettu: 138
Viimeksi muokattu:
Yleensä akkuja pidetään painavina eikä polttomoottoria. Mutta ilmeisesti kehitystä on tapahtunut...
 
Jaa a , meinaat ettei tollanen sähkömoottori tarvitse mitään jäähdytystä? kyllä vähänkään tehokkaamat motit tuppaa lämpee , ja akut on silti painavia jos laskee paljonko litrassa bensaa on energiaa , mutta sä lasket kaiken ihan omalla tavalla niin kai se sun laskujen mukaan toimii.Ja leko mosissa ei edes kauaa ole ollut ruiskuja ainoat sähköt on olly sytkämagneetot jotka tuottaa kipunan , ja startteri ehkä.jos oikein laskis niin tuskinpa tulee yhtään ilmanvastus etua sähkömoottoriin versus bensa pannu.taikkailevaa elektroniikka on kyllä vaikea hallita :(
 
Jaa a , meinaat ettei tollanen sähkömoottori tarvitse mitään jäähdytystä? kyllä vähänkään tehokkaamat motit tuppaa lämpee , ja akut on silti painavia jos laskee paljonko litrassa bensaa on energiaa , mutta sä lasket kaiken ihan omalla tavalla niin kai se sun laskujen mukaan toimii.Ja leko mosissa ei edes kauaa ole ollut ruiskuja ainoat sähköt on olly sytkämagneetot jotka tuottaa kipunan , ja startteri ehkä.jos oikein laskis niin tuskinpa tulee yhtään ilmanvastus etua sähkömoottoriin versus bensa pannu.taikkailevaa elektroniikka on kyllä vaikea hallita :(
Tarvii jäähdytystä hyvinkin jopa akutkin, muttei samanlaista kuin polttiksissa.
 
Arvelet varmaankin noita jäähdyttimien vaatimia vastuksia? Maalaisjärjellä ajateltuna ilmanvastus on lähes yhtäsuuri oli moottorina kumpi vaan.
 
Toki mulla on tässä hitech sovellus jonka kehittelin jo 2016....eli puristettu puu..jolla saadaan 1000-1400 kg/m3 painavaa 2-3 x alumiinia lujempaa kuiturakennetta aikaseksi. Sanon kuiturakennetta koska kuidut ovat yhdensuuntaiset ja liimaa on paljon mukana...epoksihartsia.

Tämän tuottamiseen riittää yksi prässimuotti joka suoltaa "aerodynaamisia" runkorimoja...koivuviiluista ja epoksiharsista.

Olen myös tuulivoimalassani käyttänyt tätä compreg komposiittia.
Eikös kuiturakenteissa koiteta tehdä vähällä epoksilla tai liimalla koska itsessään epoksi ei ole kovinkaan kestävää mutta sitoo kyllä kuidut toisiinsa melkokestävästi. ja epoksi on pirun paljon painavampaa kuin hiilari.välillä tuntuu että sun suunitelmat on ainapäin vastoin mitä ammatilaiset tekee rakenteet?
 
Eikös kuiturakenteissa koiteta tehdä vähällä epoksilla tai liimalla koska itsessään epoksi ei ole kovinkaan kestävää mutta sitoo kyllä kuidut toisiinsa melkokestävästi. ja epoksi on pirun paljon painavampaa kuin hiilari.välillä tuntuu että sun suunitelmat on ainapäin vastoin mitä ammatilaiset tekee rakenteet?
Kuka on ammattilainen asioissa joita ei ole koskaan aiemmin tehty ?
 
Tälleen iha tyhmä kysymys meinaatko ettei maapallo ole kokonaista insinööri armeijaa jotka koittaa keksiä uutta ja mullistavaa mutta tuulispää keksii yhteen projektiin ainakin 5 ihan uutta keksintöä jota kukaan ei ole keksinyt? omaan mieleen haiskahtaa ja pahasti , sähkömoottori tarvitsee todenäköisemmin alennusvaihteen ja koko ero ei nyt ihan niin suuri ole mitä annat ymmärtää.varsinkin jos bensakone on ilmajäähdytteinen niin jäähdytys rivat ei ihan hirveästä ilmanvastusta nosta , tai vesijäähdytteisen jäähdytin kenno josta ilman voi puhaltaa heti läpi versus moottorin ja akuston jäähdytyskanavisto mikä ei varmasti ole suora joten ilmanvastusta löytyy. Ja epäilen jos tuo paljon epoksin käyttö olisi kuiturakenteessa se juttu se olisi jo tehty .
 
tässä valmis alle 70kg lentohärveli eikä hintakaan ihan hirveen paha.
Prices - Airplay Aircraft Ltd
aika sympaattisen näköisiä pieniä 20-30hv moottoreita noissa. mitä äkkiä laskin moottori apulaitteineen n 25kg + 10 litraa bensaa alle 10 kg ollaan siis 35kg polttoaineineen ja moottoreineen , laitas tuulispää samanpainoseen tehoseen moottori akkupakettiin linkkejä niin mua alkaa kiinnostaa hommata toi striken runko noilla sun sähköosilla.
 
Tälleen iha tyhmä kysymys meinaatko ettei maapallo ole kokonaista insinööri armeijaa jotka koittaa keksiä uutta ja mullistavaa mutta tuulispää keksii yhteen projektiin ainakin 5 ihan uutta keksintöä jota kukaan ei ole keksinyt? omaan mieleen haiskahtaa ja pahasti , sähkömoottori tarvitsee todenäköisemmin alennusvaihteen ja koko ero ei nyt ihan niin suuri ole mitä annat ymmärtää.varsinkin jos bensakone on ilmajäähdytteinen niin jäähdytys rivat ei ihan hirveästä ilmanvastusta nosta , tai vesijäähdytteisen jäähdytin kenno josta ilman voi puhaltaa heti läpi versus moottorin ja akuston jäähdytyskanavisto mikä ei varmasti ole suora joten ilmanvastusta löytyy. Ja epäilen jos tuo paljon epoksin käyttö olisi kuiturakenteessa se juttu se olisi jo tehty .


Tämä nykyinen sähkömoottoriinnostus tuli puun takaa...eli siihen ei ollut ratkaisua....eikä ole vieläkään...kenttä on auki.

Ratkaisu on blended wing tms jne.

_111193375_maveric-03.jpg
 
Sähkölentokoneiden aerodynamiikka pitää hieroa huippuunsa jotta akkujen koko voidaan pitää järkevänä. Nykyisten akkujen energiansisältö/kg on vähän liian huono muuhun kuin lyhyisiin matkoihin hitaalla nopeudella.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 605
Viestejä
4 541 640
Jäsenet
74 828
Uusin jäsen
polygonpanda

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom