Kirjoitellaan nyt tännekin tarinaa , kun mr tuulispää kyseli mikä potentiometri kestää sähkölentsikan kaasussa. Jos ajateltaisiin edes maalaisjärjellä , ei lento laitteen kaasua voi tehdä ainostaan yhdellä potikalla , sieltä kun liuku palaa poikki niin kone rysähtää ties minne ja pahimmassa tapauksessa se on henki pois.Jos leikitään ajatuksella että 70 kg saataisiin tehtyä lentävä lentokone joka ihmisen kyytiin ottaa niin lähtisin itse toteuttamaan lentolaitteen kaasun seuraavanlaisesti. vaikkapa pari hall sensoria josta data menee erillisille microcontrollereille tms , näitä kaksi kpl ja vielä eri prossuilla ettei joku prossa bugi pudota konetta , noiden lisäksi vielä kahdennettu vaikkapa valoporteilla toteutettu tehonsäätö vaikkapa 0-5-10-15% jne prosenttia eli jos hal sensorit lakkaa toimimasta saadaan silti koneeseen tehoja vaikkakin ei enää lineaarisesti , mahdollisesti vielä kahdennetut off ja ja täys kaasu kytkimet varmistamaan ettei ainakaan kone tonttiin tule typerän suunitettelun takia. sitten vielä kahdennettu vertailu tietokone tai microcontrolleri joka vertailee että mitkä kaikki anturit antaa järkevää dataa ja vika tilanteessa annetaan vika koodi mutta esim lentäminen onnistuu jos yks anturi on pimeänä jos useampia niin kone ei edes suostu starttamaan vaan joudutaan korjaamaan anturit. nämä ehkä vielä juotokset valettu epoksiin ettei varmasti tärinä katkase juotoksia, johdotukset eripuolilta koneita ettei esim potkurin irtoaminen katkaise kaikkia johtoja kerralla jos siis kaksimoottori kone kyseessä. nyt jo voi todeta että siitä 70 kg meni about ehkä jo 1kg pelkästään luotettavan kaasun kontrollointiin. Lentolaitteissa moni asia on varmennettu ja hyvä niin. itse ainakin ajattelen asian niin että eiköhän lain laatia ole tuon painon tuohon 70kg juuri sen takia laittanut ettei sillä ihan mahdottomia joka pojan lentolaitteita tehdä ainakaan nykyisillä valmistus tekniikoilla , ainakaan halvalla.