Huokea jokamiehen (DIY ?) sähkölentokone ?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Minua nyt hämmentää kovin tuo muuttunut keulan muoto. Yläperspektiivistä tarkasteltuna keula on tylpempi kuin sivulta katsottuna.

Edelliseen piirrustukseen verrattuna olet myös päätynyt ilmeisesti leveämpään tuulilasiin? Pitääkö tuulilasin leveydellä jotenkin kompensoida tuota muutosta nyt kun kolmas propelli on poistettu? Entä mikä on vaikutus materiaalikustannuksiin ja painoon?

Ei ne liity toisiinsa...alunperin oli 2 paikkainen ennätyskone nyt on 12 paikkainen matkis.....po 2 pilottia.

Toinen pilottihan olisi ennätyskokeessa nukkunut...runko on myös leveämpi nyt.
 
Tuli vain mieleen, jos aurinkolentokone syystä tai toisesta pysähtyy ylitsepääsemättömiin esteisiin, niin kuvia päivittämällä voi kokeilla aurinkovoimalla toimivaa pikavenettä.
Niissä on hyvin samaa näköä: WORLD'S FASTEST SOLAR POWERED ELECTRIC BOAT RECORDS

Voin kuvitella Atlantin ylityksenkin olevan realistinen, kun matka näyttää onnistuvan pelkästään soutaen. Todennäköisesti venemallien rakentelukin on paljon helpompaa ja halvempaa, kuin lentokoneen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs lento ominaisuudet yhdellä moottorilla? Jos meinataan Atlantin yli lentää täytyy koneen pystyä täyttämään viranomais vaatimuksia. Tietysti jos tekee rc-koneen 1:100 mittakaavassa niin vaatimukset on hivenen löysempiä ja nämäkin suunnitelmat alkavat riittää.
 
Tuli vain mieleen, jos aurinkolentokone syystä tai toisesta pysähtyy ylitsepääsemättömiin esteisiin, niin kuvia päivittämällä voi kokeilla aurinkovoimalla toimivaa pikavenettä.
Niissä on hyvin samaa näköä: WORLD'S FASTEST SOLAR POWERED ELECTRIC BOAT RECORDS

Voin kuvitella Atlantin ylityksenkin olevan realistinen, kun matka näyttää onnistuvan pelkästään soutaen. Todennäköisesti venemallien rakentelukin on paljon helpompaa ja halvempaa, kuin lentokoneen.
Nuo kannattaa ehdottomasti yhdistää, niin saisi kaikki edut samaan lalitteeseen. Perhe käytössäkin näppärää, jos vain yhdellä lentolupa, niin voi pitkällä matkalla vaihtaa ohjaajaa ja jatkaa vedessä, vedessä voi viettää perheen kanssa aikaa, auto pilotilla.
 
Mitenkäs lento ominaisuudet yhdellä moottorilla? Jos meinataan Atlantin yli lentää täytyy koneen pystyä täyttämään viranomais vaatimuksia. Tietysti jos tekee rc-koneen 1:100 mittakaavassa niin vaatimukset on hivenen löysempiä ja nämäkin suunnitelmat alkavat riittää.


Mulla on yksimoottorinen 12 metrinen se pääjuttu...mutta se on salainen kehityksen alainen tuote.

Tuunasin aurinkoenergia matkustajalekoa.

ALBA_2023_A1.JPG
 
Joo o helppoa piirrellä kivoja kuvia maasta ne ei kyl lentoon lähde ikinä ja tällä oo tekemistä diy huokeasta alle 70kg koneesta


On sillä sen verran että siihen voi soveltaa kehittämiäni poikkeuksellisen kestäviä ja kevyistä materiaaleista ...erillaisia liittorakenteita ......ns. komposiiteista.
 
Tässävaiheessa ei voi...mutta hiilikuitua ja polystyreenia ja silkkiä...ja puurimaa on kyseessä...ja vaneria .....jopa terästä.

Plexiäkin.

beaufighter.jpg
 
On sillä sen verran että siihen voi soveltaa kehittämiäni poikkeuksellisen kestäviä ja kevyistä materiaaleista ...erillaisia liittorakenteita ......ns. komposiiteista.
Tässävaiheessa ei voi...mutta hiilikuitua ja polystyreenia ja silkkiä...ja puurimaa on kyseessä...ja vaneria .....jopa terästä.

Plexiäkin.
Puhut monikossa kehittämistäsi materiaaleista. Seuraavaksi listaat tunnettuja ja aikoja sitten keksittyjä / ikuisesti olemassa olleita materiaaleja. Materiaaleja, joista ainoastaan hiilikuitua voi pitää kelvollisena vaihtoehtona jos tehdään kevyttä ja kestävää. Toki terästäkin tarvittaisiin normaalisti mutta kertomissasi painoluokissa se on aivan liian raskas ja siten käyttökelvoton materiaali.

Et ehkä ymmärrä mutta väitteesi kelpaavat huonosti edes vitsiksi. Et voi joka ainoassa kohdassa vedota salaiseen kehitykseen, täysin järjettömiin paint-kuviin tms jos kuvittelet jotain uskottavuutta saavuttavasi.
Eikä valitettavasti kukaan usko sitä, että olet ainakin tuulivoima, lentokone, avaruusalus ja materiaalipuolen niin kova osaaja, että jokaisella mainitulla alalla kehität jotain sellaista, mihin kukaan muu ei pysty.
 
Terästä harvemmin koneissa käytetään metalleista alumiini 7075t6 varmasti käytössä. Tosin tuo laatu ei kestä taivutusta yhtään vaan katkeaa kuin lasilevy. Jos hinta ei ole este niin tuolla alumiini laadulla voi rimat korvata ja niissä jäykkyyksi alumiini voi jopa olla kevyempi kuin puuurima
 
Puhut monikossa kehittämistäsi materiaaleista. Seuraavaksi listaat tunnettuja ja aikoja sitten keksittyjä / ikuisesti olemassa olleita materiaaleja. Materiaaleja, joista ainoastaan hiilikuitua voi pitää kelvollisena vaihtoehtona jos tehdään kevyttä ja kestävää. Toki terästäkin tarvittaisiin normaalisti mutta kertomissasi painoluokissa se on aivan liian raskas ja siten käyttökelvoton materiaali.

Et ehkä ymmärrä mutta väitteesi kelpaavat huonosti edes vitsiksi. Et voi joka ainoassa kohdassa vedota salaiseen kehitykseen, täysin järjettömiin paint-kuviin tms jos kuvittelet jotain uskottavuutta saavuttavasi.
Eikä valitettavasti kukaan usko sitä, että olet ainakin tuulivoima, lentokone, avaruusalus ja materiaalipuolen niin kova osaaja, että jokaisella mainitulla alalla kehität jotain sellaista, mihin kukaan muu ei pysty.
Verbalikka ei ole vahvuuteni. Tietenkään uudet ennennäkemättömät komposiitit eivät voi olla juuri sinulle uusia.
 
Ööööööö, hetkonen, ymmärsinkö ny oikein, tässä ollaan siis tilanteessa, jossa on ensimmäinen hiilikuitumatto nippu vasta tilattu ja aiempaa kokemusta kyseisen tai vastaavan materiaalin kanssa työskentelystä ei ole, mutta samalla on kehitetty salaisessa kellari-laboratoriossa jokin täysin uusi maailmaamullistava komposiitti-materiaali.
 
Tällä lennettiin USA päästä päähän jo 1991.....1,5 KW teholla.

solarflight01_sized.jpg




Tällä taas aiottiin ylittää Atlantti...yritykseksi jäi.

etlantic-duckhawk-with-solar-cells-528x510.jpg
 
Mulla on yksimoottorinen 12 metrinen se pääjuttu...mutta se on salainen kehityksen alainen tuote.
Ketjun aloittajalle: kannattaako tällaisesta aiheesta olla keskusteluketjua, jos aihe on keskeisiltä osin salainen, eikä siitä voi keskustella järkevästi? Minun mielestäni ei. Tämä on keskustelufoorumi, joka on tarkoitettu vastavuoroiseen keskusteluun. Tällä hetkellä tässä ketjussa vastavuoroisuus vaikuttaa olevan hyvin rajallista. Sen puuttuessa ketjun sisällön taso on sitten paikoin mitä on.
 
Salaisuuteen vetoamalla voi tehokkaasti kerätä ihmisten huomion, vaikkei oikeasti uutta olekaan keksitty.
Nämä projektit paisuvat lupaavista pienoismalleista, joiden kehitys ja tutkiminen jäävät pahoin kesken, liian nopeasti liian isoiksi. Ei yhdellä ihmisellä ole mitään mahdollisuutta toteuttaa jättiläismalleja puhumattakaan, että rahoitus on retuperällä (ei sijoittajien mielenkiintoa tai omaa pääomaa).
Mutta unelmoida kannattaa aina, se on ilmaista.
 
Salaisuuteen vetoamalla voi tehokkaasti kerätä ihmisten huomion, vaikkei oikeasti uutta olekaan keksitty.
Nämä projektit paisuvat lupaavista pienoismalleista, joiden kehitys ja tutkiminen jäävät pahoin kesken, liian nopeasti liian isoiksi. Ei yhdellä ihmisellä ole mitään mahdollisuutta toteuttaa jättiläismalleja puhumattakaan, että rahoitus on retuperällä (ei sijoittajien mielenkiintoa tai omaa pääomaa).
Mutta unelmoida kannattaa aina, se on ilmaista.

Kyllä alle 70 kiloinen on tehtävissä.

Kilpailu lekobusineksessa on niin kovaa, että millään heittopussi idealla ei kannata lähteä jahtiin.
 
Ketjun aloittajalle: kannattaako tällaisesta aiheesta olla keskusteluketjua, jos aihe on keskeisiltä osin salainen, eikä siitä voi keskustella järkevästi? Minun mielestäni ei. Tämä on keskustelufoorumi, joka on tarkoitettu vastavuoroiseen keskusteluun. Tällä hetkellä tässä ketjussa vastavuoroisuus vaikuttaa olevan hyvin rajallista. Sen puuttuessa ketjun sisällön taso on sitten paikoin mitä on.


No onhan tässä hieman tullut jo juttua aikaseksi.

Mutta voidaan pitää taukoa kunnes saan jotakin aikaseksi..toivun leikkauksesta ja aikaa ollut luonnostella...muttei kykyä rakentaa.
 
Ketjun aloittajalle: kannattaako tällaisesta aiheesta olla keskusteluketjua, jos aihe on keskeisiltä osin salainen, eikä siitä voi keskustella järkevästi? Minun mielestäni ei. Tämä on keskustelufoorumi, joka on tarkoitettu vastavuoroiseen keskusteluun. Tällä hetkellä tässä ketjussa vastavuoroisuus vaikuttaa olevan hyvin rajallista. Sen puuttuessa ketjun sisällön taso on sitten paikoin mitä on.
Jos hän käyttää tätä jonkinlaisena blogialustana missä kirjoittelee ajatuksiaan, niin ehkä tosiaan vähän väära media.

Jos ketjut sulkee, ja aloittaja voisi sitten yläpidolta pyyttää avausta kun ne tyyppihyväksynnät, sun on on saatu jne. niin ehkä vähän liianrajutoimi. Mutta olisi kuitenkin konsti millä saisi keskustelut loppuun.

Aloittajan motiivit , tarkoitusperät, js hmm ikä on vähän ilmassa, joten lukijalla menee ihan laidasta laitaan, onko kannustettava, tosissan, vai ei, kaipaako juttuseuraa mielikuvitus leikkeihin. vai mikä.
 
Jos hän käyttää tätä jonkinlaisena blogialustana missä kirjoittelee ajatuksiaan, niin ehkä tosiaan vähän väära media.

Jos ketjut sulkee, ja aloittaja voisi sitten yläpidolta pyyttää avausta kun ne tyyppihyväksynnät, sun on on saatu jne. niin ehkä vähän liianrajutoimi. Mutta olisi kuitenkin konsti millä saisi keskustelut loppuun.

Aloittajan motiivit , tarkoitusperät, js hmm ikä on vähän ilmassa, joten lukijalla menee ihan laidasta laitaan, onko kannustettava, tosissan, vai ei, kaipaako juttuseuraa mielikuvitus leikkeihin. vai mikä.


No mielestäni tämä sähkölentäminen tulisi pikimmiten saattaa jalalle.

Tässä 20 paikkainen aurinkoleko.....joka on aivan spekseissä nyt siipikuormituksen ja tehon osalta...eri asia saadaanko koskaan rakennettua tahi edes suunniteltua rakenteet ( siitähän se on kiinni ) spekseihin.

Maksimi lentokorkeus on vielä laskematta...jossain 25-30 km huiteilla ollaan.

ALBA_2023_A4.JPG


icare2.jpg


Icaré 2 on viimeisimpiä pursikone tyyppisiä aurinkolekoja.

 
Viimeksi muokattu:
Jos käytät koneessa uusia ennen käyttämättömiä rakenneratkaisuja, niin millä voidaan varmistaa että ne toimivat?
Voiko prototyypillä edes yrittää lentoon ennen kuin niiden lujuusominaisuudet ja muut ratkaisut on jossain luotettavasti testattu ja hyväksytty?
 
Jos käytät koneessa uusia ennen käyttämättömiä rakenneratkaisuja, niin millä voidaan varmistaa että ne toimivat?
Voiko prototyypillä edes yrittää lentoon ennen kuin niiden lujuusominaisuudet ja muut ratkaisut on jossain luotettavasti testattu ja hyväksytty?


Niitä pitää testata ja kuormittaa etukäteen.
 
Vai että 20-30km korkeudessa sun akkus menee pelkästään hytin lämmittämiseen ja saattaa olla ilma jo melko ohutta propelli koneelle. Korkeimmalla lentävä kone on kai ollu sr71 Black bird jonka korkeus oli max 26km niin luulet että sinne on propelli koneella asiaa sulla on kyll fysikan tuntemus aivan hukassa. Helppo suunnitella kone kun kukaan ei pysty niitä sun spekseil tekemään ellei rikota fysiikan lakeja. EDIT vielä jo 11km ilma on niin ohutta että se lentonopeus ikkuna on todella pieni , liian lujaa niin ollaan yli äänen nopeuden ja liian hiljaa niin sakataan ja tuo ikkuna on melko pieni tuolla korkeuksilla.
 
No mielestäni tämä sähkölentäminen tulisi pikimmiten saattaa jalalle.

Tässä 20 paikkainen aurinkoleko.....joka on aivan spekseissä nyt siipikuormituksen ja tehon osalta...eri asia saadaanko koskaan rakennettua tahi edes suunniteltua rakenteet ( siitähän se on kiinni ) spekseihin.

Maksimi lentokorkeus on vielä laskematta...jossain 25-30 km huiteilla ollaan.

ALBA_2023_A4.JPG


icare2.jpg


Icaré 2 on viimeisimpiä pursikone tyyppisiä aurinkolekoja.

"Emergency power 12 kW by pedalling"
Aika lailla saa 20 ihmistä polkea että siitä tulee 12 kilowattia.
 
Viimeksi muokattu:
No mielestäni tämä sähkölentäminen tulisi pikimmiten saattaa jalalle.

Tässä 20 paikkainen aurinkoleko.....joka on aivan spekseissä nyt siipikuormituksen ja tehon osalta...eri asia saadaanko koskaan rakennettua tahi edes suunniteltua rakenteet ( siitähän se on kiinni ) spekseihin.

Maksimi lentokorkeus on vielä laskematta...jossain 25-30 km huiteilla ollaan.

ALBA_2023_A4.JPG


icare2.jpg


Icaré 2 on viimeisimpiä pursikone tyyppisiä aurinkolekoja.

Tuollaisella ei varmasti pääse 20-30 km korkeuteen. Suosittelen perehtymään perusasioihin.

Muutenkin speksit muuttuu koko ajan eikä niille ole esitetty mitään perusteluja. Mihin esimerkiksi huippunopeus tai teho perustuu vai onko se hatusta heitetty?

Vai että 20-30km korkeudessa sun akkus menee pelkästään hytin lämmittämiseen ja saattaa olla ilma jo melko ohutta propelli koneelle. Korkeimmalla lentävä kone on kai ollu sr71 Black bird jonka korkeus oli max 26km niin luulet että sinne on propelli koneella asiaa sulla on kyll fysikan tuntemus aivan hukassa. Helppo suunnitella kone kun kukaan ei pysty niitä sun spekseil tekemään ellei rikota fysiikan lakeja. EDIT vielä jo 11km ilma on niin ohutta että se lentonopeus ikkuna on todella pieni , liian lujaa niin ollaan yli äänen nopeuden ja liian hiljaa niin sakataan ja tuo ikkuna on melko pieni tuolla korkeuksilla.
Kyllä, aerodynamiikassa asia tunnetaan termillä "coffin corner".
 
Vai että 20-30km korkeudessa sun akkus menee pelkästään hytin lämmittämiseen ja saattaa olla ilma jo melko ohutta propelli koneelle. Korkeimmalla lentävä kone on kai ollu sr71 Black bird jonka korkeus oli max 26km niin luulet että sinne on propelli koneella asiaa sulla on kyll fysikan tuntemus aivan hukassa. Helppo suunnitella kone kun kukaan ei pysty niitä sun spekseil tekemään ellei rikota fysiikan lakeja. EDIT vielä jo 11km ilma on niin ohutta että se lentonopeus ikkuna on todella pieni , liian lujaa niin ollaan yli äänen nopeuden ja liian hiljaa niin sakataan ja tuo ikkuna on melko pieni tuolla korkeuksilla.


Voin laskea ja varmistaa...33,3 % antaa uusia mahdollisuuksia.
 
Tuollaisella ei varmasti pääse 20-30 km korkeuteen. Suosittelen perehtymään perusasioihin.

Muutenkin speksit muuttuu koko ajan eikä niille ole esitetty mitään perusteluja. Mihin esimerkiksi huippunopeus tai teho perustuu vai onko se hatusta heitetty?

Kyllä, aerodynamiikassa asia tunnetaan termillä "coffin corner".


Juuri tämmösellä ainoastaan on käyty 30 kilsassa vaakalennossa...tee faktantarkistus ennekuin alat heittämään läppää.
 
Voin laskea ja varmistaa...33,3 % antaa uusia mahdollisuuksia.

Saataisko sitten laskut kokonaisuudessaan näkyviin, samoin kuin jotain infoa siihen mistä ja millä perusteilla otat lähtöarvoja.

Juuri tämmösellä ainoastaan on käyty 30 kilsassa vaakalennossa...tee faktantarkistus ennekuin alat heittämään läppää.

Ja sitten lähdettä peliin kiitos.
 
Huomautus - asiaton käytös, jos ei onnistu rakentava asiallinen keskustelu, älä kirjoita ketjuun
Tässä nyt ainakin faktaa millä koneella on 26km käyty Lockheed SR-71 Blackbird – Wikipedia
Tuossa ei auta poppamiehen 33,3% jargonit mitenkään että propelli kone noille korkeuksille nousisi saatikka akku sähköllä paineistusta noille korkeuksille ymmärrys lentokoneista yhtä paljon kun sialla avaruus matkailusta. Siihen on syynsä miksi liikenne koneet lentää siinä about 10km korkeuksissa
 
Tässä nyt ainakin faktaa millä koneella on 26km käyty Lockheed SR-71 Blackbird – Wikipedia
Tuossa ei auta poppamiehen 33,3% jargonit mitenkään että propelli kone noille korkeuksille nousisi saatikka akku sähköllä paineistusta noille korkeuksille ymmärrys lentokoneista yhtä paljon kun sialla avaruus matkailusta. Siihen on syynsä miksi liikenne koneet lentää siinä about 10km korkeuksissa


Ei sinne matkustajien kanssa mennä...yksi kaveri happipulloilla.
 
"Emergency power 12 kW by pedalling"
Aika lailla saa 20 ihmistä polkea että siitä tulee 12 kilowattia.


Urheilijat saa irti jopa 2 heppaa hetkellisesti.

Eli jos kaikki olisivat huippupyöräilijöitä tehoa olisi hetkellisesti 30 KW luokkaa...12 on muutamia minuutteja.
 
Noh flight foorumilta jo opin että sulla on aivan hukassa aerodynamiikann tuntemus tyrkyttit siihen koneeseen ilmanvastus kerrointa joka todellisuudessa on tasolevyn vastus laminaarivirtauksessa eli pilkku oli pari pykälää väärässä kohdassa niin laskut ei auta jos arvot on alunalkaen mahdottomia edit noissa korkeuksissa ei happipullo auta kun keuhkoihin pitäs saada happea paineella mikä saattaisi tuntua ikävältä niin ainut mahdollisuus on paineistaa ohjaamo tai koko puku kuten sillä ennätys korkealta lasku varjohypääkällä oli. Se puku oli lähes astronauttien käyttämä enemmän kun pelkkä pullo ja maski naamalla
 
Noh flight foorumilta jo opin että sulla on aivan hukassa aerodynamiikann tuntemus tyrkyttit siihen koneeseen ilmanvastus kerrointa joka todellisuudessa on tasolevyn vastus laminaarivirtauksessa eli pilkku oli pari pykälää väärässä kohdassa niin laskut ei auta jos arvot on alunalkaen mahdottomia edit noissa korkeuksissa ei happipullo auta kun keuhkoihin pitäs saada happea paineella mikä saattaisi tuntua ikävältä niin ainut mahdollisuus on paineistaa ohjaamo tai koko puku kuten sillä ennätys korkealta lasku varjohypääkällä oli. Se puku oli lähes astronauttien käyttämä enemmän kun pelkkä pullo ja maski naamalla


Älä höpötä. Läpäisin kaikki matematiikan ja fysiikan kurssit virtausdynamiikassa ja tekniikassa.

Koska nasty76 selkeäsi jatkaa mustamaalausta ja paskanpuhumista pyydän sulle pysysvää bänniä tänne.
 
Kyllähän tämä vähän hedelmätöntä keskustelua on kun esitellään kyllä kaikenlaisia kuvia ties mistä mutta oikein mistään ei ole mitään laskelmaa millä voisi todistaa että edes jossakin suunnitelmassa olisi jotain käytännön järkeä. Lisäisi kummasti uskottavuutta jos edes jostakin aivopierusta olisi jotain laskelmia esittää "hienojen" kuvien tueksi. Ymmärrän kyllä että jos on oikeasti jotain mullistavaa teknologiaa keksitty niin sitä ei haluta paljastaa mutta kai nyt jotain laskelmia on esittää että edes jonkun asian kanssa on jotain mahdollisuuksia toimia fysiikan lakien rajoissa. Pelkät random-kuvat kun eivät vielä todista mitään muuta kuin että on hurjia visioita mutta onko kukaan koskaan niitä laskenut auki että onko ne edes teoriassa mahdollisia vai lennetäänkö ihan luudalla.

Itsekin toki erinäisiä elektronisia projekteja kehitellessä teen hyvinkin suurpiirteisiä aivopierukuvia itselleni (jotka välillä menevät hyvinkin kauaksi järkevästä) mutta sitten rupean pala kerrallaan laskemaan että onko kyseiset ideat edes teoriassa mahdollisia ja jos ei ole niin muutetaan suunnitelmaa ja aloitetaan suunnitteluluuppi alusta poistamalla mahdoton osuus aivopierusta. Tuulispäällä vaan ei oikein tunnu välillä olevan realiteetit hallussa tai ainakaan mitään todisteita esittää että nuo suunnitelmat olisivat edes IDEAtasolla järkeviä, saati sitten kun otetaan huomioon 100 ja 1 fysikaalista rajoitetta.
 
Älä höpötä. Läpäisin kaikki matematiikan ja fysiikan kurssit virtausdynamiikassa ja tekniikassa.

Koska nasty76 selkeäsi jatkaa mustamaalausta ja paskanpuhumista pyydän sulle pysysvää bänniä tänne.
Pyydä itelles samalla banni jatkuvasta offtopikista otsikko on alle 70kg keveän koneen valmistus.
Onneksi ei sun päätettävissä ole ketkä bannataan jos osoitetaan alustavat suunnitelmat fysiikan lakien vastaisiksi.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 774
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom