Horizon Zero Dawn (PS4)

Ostin tämän pelin aikoinaan PS4:lle. Jäi peli kesken, kun ei 30fps oikein napannut. Onkohan tälle tulossa 60 fps PS5:lle. Onhan mulla pc jolla saisi 60 fps, mutta kun peli on jo kerran ostettu.
Itsekkin karsastan 30fps pelejä mutta tämä peli on yksi harvasta joukosta jotka vain imivät sisäänsä vaikkakin oli 30fps. Tiedossa ei ole pätsiä PS5:lle ja jos ei Forbidden West julkaisua edeltävästi näy niin tuskin koskaan tuleekaan. Suosittelen pelaamaan.
 
Tulipa tämä ostettua PC:lle vähän aikaa sitten kun oli GOG:ssa 29€ tjsp.

En kyllä ihan ymmärrä tämän peli grafiikoiden hehkutusta. AA on ihan karsea (Ihan sama minkä niistä vaihtoehdoista valitsee), jonka seurauksena heinikko menee eläväksi pikselipuuroksi vähänkään kauempana ja pelihän on tynnä heinikkoa ym. kasvillisuutta, joka tarkoittaa sitä, että kuva on kauttaaltaan täynnä pixel crawlia. Toisekseen valaistus näyttää aika flatille ja monien hahmojen naaman animointi on aika jäyhää. Välillä toki suht kivan näköstä maisemaa ym. mutta en kyllä näitä grafiikoita hirveesti hehkuttaisi.

Muuten ihan hyvin maistunut pari ekaa tuntia, vaikka ainakin alun striderit ja watcherit on aika tylsiä ja uhattomia. Kaikki saa tapettua kun vaan viheltelee heinikossa... Pleailen vaikeimmalla tasolla.
 
Tulipa tämä ostettua PC:lle vähän aikaa sitten kun oli GOG:ssa 29€ tjsp.

En kyllä ihan ymmärrä tämän peli grafiikoiden hehkutusta. AA on ihan karsea (Ihan sama minkä niistä vaihtoehdoista valitsee), jonka seurauksena heinikko menee eläväksi pikselipuuroksi vähänkään kauempana ja pelihän on tynnä heinikkoa ym. kasvillisuutta, joka tarkoittaa sitä, että kuva on kauttaaltaan täynnä pixel crawlia. Toisekseen valaistus näyttää aika flatille ja monien hahmojen naaman animointi on aika jäyhää. Välillä toki suht kivan näköstä maisemaa ym. mutta en kyllä näitä grafiikoita hirveesti hehkuttaisi.

Muuten ihan hyvin maistunut pari ekaa tuntia, vaikka ainakin alun striderit ja watcherit on aika tylsiä ja uhattomia. Kaikki saa tapettua kun vaan viheltelee heinikossa... Pleailen vaikeimmalla tasolla.
Valaistus on kyllä erittäin hyvää, kai pelaat HDR päällä ja asetukset oikein? Jos pelaat SDR niin voi olla rampautettu kokemus tietysti tuon suhteen. Peli on kuitenkin vuodelta 2017 ja grafiikoiden hehkutus on tietysti siinä kontekstissa konsolilla.

PC asetuksista ei hajua kun tuli aikoinaan Prolla pelattua, ostin kyllä myös aleista muttei ole jaksanut vielä asentaa. Mitä silmäili niin ilmeisesti reflectionit jos laittaa High niin auttaa johonkin.
 
Valaistus on kyllä erittäin hyvää, kai pelaat HDR päällä ja asetukset oikein? Jos pelaat SDR niin voi olla rampautettu kokemus tietysti tuon suhteen. Peli on kuitenkin vuodelta 2017 ja grafiikoiden hehkutus on tietysti siinä kontekstissa konsolilla.

PC asetuksista ei hajua kun tuli aikoinaan Prolla pelattua, ostin kyllä myös aleista muttei ole jaksanut vielä asentaa. Mitä silmäili niin ilmeisesti reflectionit jos laittaa High niin auttaa johonkin.

Ei se HDR juuri vaikuta siihen valaistuksen tasapaksuuteen, kun koitin. On tossa mun näytössä, "HDR" mutta se on semmonen pilipaliversio, kun maksimikirkkaus on vaan se joku 400nit. Winukan HDR tuki on kanssa vielä aika persiistä, niin usein pelesitä tulee HDR:n kanssa vaan ihan harmaita. Ilmeisesti windowsin HDR:n tulossa tänä vuonna iso parannus, jotern jospa se sitten näyttäisi parmemmalle.

Kaikki asetukset on toki Ultralla. Esim Assassins creed Origins, Odyssey tai RDR2 on omasta mielestä paljon paremman näkösiä pelejä kun tämä. Sateella tämä on kyllä iha hieno.

Edit: Tussa vähän ylempänä olikin tuo @Lare kommentti noista grafiikoista päivällä. Tuo on juuri se juttu, mihin itsekkin kiinnitin huomion.
 
Tätä peliä kun rupesin pelamaan käytin aika paljon aikaa eri AA tekniikoiden vaikutukseen kuvanlaatuun. Ilman AA:ta peli näytti omaan silmään "liaan pikselöityneeltä". Kaikki AA valinnat, FXAA, TAA jne. taas tekivät kuvasta pehmeän, jolloin tekstuurit menettävät tarkkuuttaan. Peli tarjoaa TAA:n kanssa käytettäväksi "FX Contrast Adaptive Sharpening (CAS)", sillä itse asiassa noin 10% asetuksella saa kuvanjäljen palautettua aika lähelle alkuperäistä. On vaan hullua että ensin pitää kuvanlaatua heikentää sitä pehmentämällä huonolla AA tekniikalla, ja siten terävöittää että alkuperäistä renderöintitulosta voidaan emuloida.

Syy tähän on DX11:n myötä tullut renderöintitavan muutos, jolloin vanhat Super Sampling AA ja Multi Sampling AA eivät enää toimi. Ne jättäisivät kuvanjäljen rauhaan ja tekisivät vain objektien reunoista terävempiä. DX11 ja DX12 peleissä käytettävät AA tekniikat tuottavat lähtökohtaisesti pehmeää pikselimössöä. Parempi vaihtoehto olisi renderöidä kuva korkemmalla resoluutiolla. Joissain peleissä tämä onnistuukin suoraan render scale asetuksella, mutta tässä pelissä maksimi on 100%. Toinen vaihtoehto on käyttää näytönohjaimen asetuksista Super Resolution tjsp. asetus päälle, jolloin pelin asetuksista voi valita natiiviresolutiiota suuremman. Nämä vaihtoehdot vaan ovat kovin raskaita näytönohjaimelle.
 
Minusta peli näyttää oikein hienolta vanhaksi konsolipeliksi. Tosin keskityinkin pelaamiseen ja tarinaan, grafiikat säädin siten että peli pyöri hyvin.
Screenshot ketjussa muutama minun ottamia kuva, hyvältä näyttää omaan silmään :)
Frozen Wilds on vielä kesken, pitää sekin joku päivä pelata loppuun.
 
Tätä peliä kun rupesin pelamaan käytin aika paljon aikaa eri AA tekniikoiden vaikutukseen kuvanlaatuun. Ilman AA:ta peli näytti omaan silmään "liaan pikselöityneeltä". Kaikki AA valinnat, FXAA, TAA jne. taas tekivät kuvasta pehmeän, jolloin tekstuurit menettävät tarkkuuttaan. Peli tarjoaa TAA:n kanssa käytettäväksi "FX Contrast Adaptive Sharpening (CAS)", sillä itse asiassa noin 10% asetuksella saa kuvanjäljen palautettua aika lähelle alkuperäistä. On vaan hullua että ensin pitää kuvanlaatua heikentää sitä pehmentämällä huonolla AA tekniikalla, ja siten terävöittää että alkuperäistä renderöintitulosta voidaan emuloida.

Syy tähän on DX11:n myötä tullut renderöintitavan muutos, jolloin vanhat Super Sampling AA ja Multi Sampling AA eivät enää toimi. Ne jättäisivät kuvanjäljen rauhaan ja tekisivät vain objektien reunoista terävempiä. DX11 ja DX12 peleissä käytettävät AA tekniikat tuottavat lähtökohtaisesti pehmeää pikselimössöä. Parempi vaihtoehto olisi renderöidä kuva korkemmalla resoluutiolla. Joissain peleissä tämä onnistuukin suoraan render scale asetuksella, mutta tässä pelissä maksimi on 100%. Toinen vaihtoehto on käyttää näytönohjaimen asetuksista Super Resolution tjsp. asetus päälle, jolloin pelin asetuksista voi valita natiiviresolutiiota suuremman. Nämä vaihtoehdot vaan ovat kovin raskaita näytönohjaimelle.

Pehmeys ja pikselimössö on eri asioita. Pikselimössö on semmosta, missä ne pikselit erottuu selkeästi ja tekee sen kuvan rakeiseksi. Kuten tässä pelissä käy kasvillisuuden osalta, laittoipa minkä AA:n vaan käyttöön. Pehmeys on taas sitä, että pikselit blurrantuu enemmän toisiinsa jolloin textuurien tarkkuus taas voi ottaa hittiä. Itse valitsen mielummin jälkimmäisen, koska itse en tykkää minkään näköisestä "elämisestä" kuvassa, mitä tuo pikselöityminenkin aiheuttaa.
 
Tuli pelattua PC:llä. Kaunis peli jossa mielenkiintoinen juoni ja hyvä taistelusysteemi. Jätin Ubi-tyyliset open world -kakkareet tekemättä ja itse asiassa pääosan sivutehtävistäkin. Ne vaikuttivat olevan melko kuraa joten hyvä päätös. 8/10
 
Itse pidin tuosta graafisesta ilmeestä PC:llä, eivätkä mitkään AA ongelmat taikka pikselöitymis jutut osuneet silmiin missään vaiheessa. Tokihan jossain kohdin näytti yksinkertaiselta, mutta yleisilme oli oikein komea ja tunnelmallinen.

Kone vaihtui tammikuussa ja ajoin ennen ja jälkeen benchit (shotti uusimmasta Resize BAR päällä ajatusta). Uudella koneella kaikki vedetty ultralle, 1070:llä pari vipua oli alle ultran. Vaikka vanhalla FPS oli 40 - 55 välillä, niin G-sync päällä se ei ainakaan omaa menoa haitannut. Pitäisi nyt pelailla loppuun tuo päätarina, varmaan viimeinen missio enää, ja sitten vielä Frozen päälle.
1619643286566.png
 
Frozen Wilds kannattaa vetää läpi heti kun sinne pääsee. Sieltä saa hankittua pelin parhaimmat aseet.
 
Jos pelaa nuilla vaikeimmilla vaikeustasoilla niin tuo Frozen Wilds ennen pääpeliä pistää vain vituttamaan kun omat aseet ei tehoa vastuksiin minkään vertaa. Ammuksia ja pommeja kuluu ihan vitusti ja palkkiona on että yksi karhu kaatuu. Ja muutenkin tulee vähän outoja viittauksia pääjuoneen jos kovin alussa menee sinne.

Jälkiviisaana sanoisin: Ei kannata. Pelaa rauhassa pääpeli ja grindaile vähän hunters lodgesta kunnon aseet ja mene sitten Frozen Wilds. Paljon nautittavampi.
 
Taisin pelata Hardilla ja peli ei ole ollut mitenkään erityisen vaikea. Haastetta saa olla, mutta sata nuolta per örkki on itselle enemmänkin turhauttavaa kuin haastetta, siksi voi olla että taso oli tosiaan Hard eikä Very Hard. Pääpelin parhaat kamat on jo hallussa ja taitaa olla vain se viimeinen missio tekemättä. Juoksin ennen pääjuonen loppua Frozenin ekaan kylään jotta sain spawn pointin sinne. Frozenissa ensimmäinen kohdattu vihu nosti kyllä vaikeusasteen monikertaiseksi verrattuna mihinkään mitä pääpelin puolella oli.

Liika sivu quest ja hunting ground grindi aiheutti ähkyn ja peli ollut nyt pausella 5 kk.
 
Alkoi näkymmä Forbidden Westin gameplay reveal. Tiedä sitten kuinka paljon itse pelaamista näytetään. Tällä hetkellä kello laskee alaspäin 5 tunnista ja vaihdellaan eri panoroivien kameroiden välillä.

 
Juoksin kotiin ja hommasin talouspaperin ja rasvapullon pöydälle ja huomasin että vielä 5h demon alkuun. Noh kai se on odotettava.

EDIT: Video pyörii tuossa näytönlaidalla niin ainakin lumimaisemaa näkyy kuten myös perinteistä aavikkoa. Tuli lukemaan juuri:"New camera detected" kun vaihtui lumimaisemiin. Ilmeisesti jotain teaserin poikaista on tässä viiden tunnin ajankin tarjolla jos ei muuta tekemistä keksi.
 
Viimeksi muokattu:
~20min tulee olemaan se oikea traileri josta jotain 15min gameplayta. Ei jaksa valvoa kyllä vielä yli kahta tuntia niin herää sitten hyvissä ajoin ennen töitä katsomaan miltä vaikuttaa. Komeita nuo maisemat ainakin kuten nyt odottaa saattoikin, olihan se ihan OG PS4 aivan omaa luokkaansa kun julkaistiin.
 
Nuo videon matskut on kai pelikuvaa. Eli ihan aitoa kiusoittelua sen suuntaan miltä pelikuva näyttää.
 
Pahoittelen wanhan linkkaamista. Spoilerissa olevat horizon1 trailerit melko kirjaimellisesti räjäyttivät pään ensinäkemällä. Oli niin erilainen kuin guerrillan edelliset pelit.


 
Meikä hypeentyi ihan kunnolla. Hyviä pelimekaanikoita lisätty. Robotit näyttävät todella makeilta. Juonta ja hahmokehitystä luvassa roppakaupalla enemmän kuin edellisosassa. Joka tasolla parannettu reilusti. Jotain ei niin hiottuja juttujakin näkyi, mutta ei häiritseväksi asti.

 
Ai että. Ainut valituksen sana, ettei paljastettu julkkaripäivää. Toivottavasti se on silti tänä vuonna, kuten on aiemmin luvattu. Pelimekaniikoista sen verran, että kaikkea on viety niin pirusti eteenpäin. Liikkuminen on nyt sulavampaa ja nopeampaa. Nuo combot ja muut näytti tosi hienolta myös. Uskallan veikata GOTY palkintoa jo tämän perusteella, kyllä Guerilla osaa. Tai no olihan tämä vain yksi gameplay pätkä, mutta vei kyllä mennessään. Tulis jo!
 
Pelikuva oli 4k 30fps, no tuskin tämä merkittävästi huonommalta 60fps tilassa näyttää. Luulin että tämä on PS5 yksinoikeus mutta tuleekin myös PS4, tuo tarkoittaa sitä että PS4 ehdoilla mennään pelisuunnittelussa.
 
Harmi että jatko-osan pc-julkaisua saa varmaan taas sen pari vuotta odottaa, sillä tykkäsin kovasti pelistä. Omia ajatuksia tänne laittelin:
 
Kyllähän tämä huutelee taas PC:llä sitä omaa versiota kunnon ruudunpäivityksellä ja grafiikoilla. Hieno peli, kuten ykkösosakin. Tämä on varmaan parhaimpia genren pelejä, joka ei myöskään käy tylsäksi pelatessa tarinaa eteenpäin.
 
Pelikuva oli 4k 30fps, no tuskin tämä merkittävästi huonommalta 60fps tilassa näyttää. Luulin että tämä on PS5 yksinoikeus mutta tuleekin myös PS4, tuo tarkoittaa sitä että PS4 ehdoilla mennään pelisuunnittelussa.
Sepä se on ainoa asia joka tässä ärsyttää että peli on ytimeltään kuitenkin suunniteltu OG PS4 rajoissa ja ps5 nostaa vain pixel counttia ja laskee vähän fancympää heijastusta. Kaikki SSD:n mahdollistamat instant travel kikat, lentämiset (jos edes on voinut tehdä) on rajoitettu 100MB / s HDD tasolle. Myös ruudulla näkyvien viholisten määrä on rajoitettu että se pyörii PS4 jaguar prossulla.
Noh tarina ja tunnelma on hyvin todennäköisesti taas ikimuistoinen niin kyllähän tämä tulee hommattua mutta harmi että uudet konsolipelit joudutaan rajoittamaan vielä vuosiksi edellisen genin tasolle.
 
Forbidden West näyttää upealta cross-gen-peliksi, mutta etenkin nuo pelilliset uudistukset loksautti leukaa verrattuna ykkösosaan. Toivottavasti tulee myös 60fps-moodi peliin. Tuo avoin maailma tosiaan tuntuu aika elävältä nyt - huomattava kohennus.
 
Hyvältähän tuo näytti ja uudistuksiakin tuntuisi olevan mukavasti. Pidin kovasti HZD:n Completesta. Harmi vaan, että näin PC miehenä joutuu odottelamaan taas pidemmän tovin.

Uusi ketju olisi varmaan paikallaan tälle, ja Forbidden West turinoiden siirto sinne.
 
34 tuntia meni, että sain tämän vedettyä lisäosaa myöten loppuun. Ihan sopiva pituus pelille, vaikka luulin tuon olevan jopa hieman pidempikin. Päämaailmassa tein oikeastaan kaikki sivutehtävät muutamaa metsästystehtävää lukuun ottamatta. Lisäri tuli puskettua vähän ripeämmin läpi, mutta siinäkin taisin tehdä kaikki vastaan tulleet side questit.

Pirun hyvä peli kyllä. Maailmassa oli paljon tutkittavaa ja erilaisia paikkoja tuli jatkuvasti vastaan. Harvoin myös peleissä olen tykännyt taistelusta näin paljon. Tyydyttävä tunne, kun isoilta monstereilta sai ensin räjäytettyä panssarit pois ja sitten sai olla todella tarkkana, että osui heikkoihin kohtiin. Aseita ja armoreita tuli paranneltua ja grindattua jatkuvasti, jotta pääsi aina vain pahempien koneiden kimppuun. Muutenkin pelattavuus ja kiipeily oli Xbox-ohjaimella hyvin sulavaa. Grafiikat olivat nätit ja päätarina vei mukanaan loppuun saakka. Ainoastaan sivutehtävät olisivat voineet olla monipuolisempia ja vähän parempia sisällöltään ja käsikirjoitukseltaan.

Jos Forbidden West tulee joskus vuosien päästä PC:lle, niin menee ehdottomasti hankintaan.
 
Pääseekö noihin patoihin myöhemmin menemään uudelleen? Kartan mukaan sinne jäi vielä tutkittavaa mutta sieltä lähettiinkin kysymättä pihalle enkä ainakaan heti päässyt menemään takaisin.
 
Ihan sekaisin jo näistä PS5 moodeista. Siellähän on muistaakseni performance ja resolution nyt? Mutta tässä kirjoituksessa mainitaan joku backwards compatibility vielä? Vai tarkoittaako se kun pelaa PS4 peliä yleisesti PS5:llä? Mietin vain pitääkö tehdä jotain muuta kuin vaan ladata patchi. En ole vielä päässyt testaamaan itse.

 
Ihan sekaisin jo näistä PS5 moodeista. Siellähän on muistaakseni performance ja resolution nyt? Mutta tässä kirjoituksessa mainitaan joku backwards compatibility vielä? Vai tarkoittaako se kun pelaa PS4 peliä yleisesti PS5:llä? Mietin vain pitääkö tehdä jotain muuta kuin vaan ladata patchi. En ole vielä päässyt testaamaan itse.


Aika monimutkaiset rellunootit on kyllä. Mutta kuten simonix tuossa yllä mainitsi niin lataat vain pätsin ja nautit 60fps pelaamisesta. Pätsi poistaa valinnat myös optionsseista eikä mitään muuta ole enää saatavilla kuin "pakotettu" 60fps moodi aina ja ikuisesti.
 
Latasin ja testasin. Hyvin tuntui rullaavan. Pitääkin pelailla. Talletus jossain 15h kohdilla ja jatkan siitä, vaikka aina vähän nihkeää kuukausien tauon jälkeen, mutta alusta en jaksa tutoriaalia ym sieltä.
 
Mutta tässä kirjoituksessa mainitaan joku backwards compatibility vielä? Vai tarkoittaako se kun pelaa PS4 peliä yleisesti PS5:llä? Mietin vain pitääkö tehdä jotain muuta kuin vaan ladata patchi.
Se tarkoittaa juuri sitä. Eli siitä ei ole tehty omaa käännöstä PS5:lle, vaan se PS4 peli tunnistaa konsolin PS5:ksi ja pyörii sillä paremmin. Kaikki PS4 pelit jotka toimii PS5:ssa pyörii "bacwards compatibility moodissa" automaattisesti. Se on vaan tekninen termi sille että täysi PS5 tila ei ole käytössä, koska se vaatisi pelistä erillisen version PS5:lle.
 
Kovasti jatko-osaa odottelen myös, ja kuten kuvasta näkyy tykkäsin todella paljon. Pc:lle tosiaan joutuu odottelemaan varmaan vielä vuoden pari.
ffrfrf.JPG
 
Piti ladata ihan itsekkin ultra hard vaikeuden new-game+ save jossa on final mission enää jäljellä ja lähdin koluamaan paikkoja platina trophyä varten. Banuk veistokset kaikki löytyikin vajaa tunnissa ja vielä olisi jäljellä metallikukkien kerääminen ja niiden olkiheppojen tuhoaminen. Mukavasti rullaa kyllä 60fps.

1630395390282.png
 
Viimeksi muokattu:
Pelin mukaan en omista yhtäkään voimakennoa vaikka yksi on varmasti ja todennäköisesti kaksi. Ärsyttää kun ei saa sitä haarniskaa tuolta luolasta. :confused2:
 
Pelin mukaan en omista yhtäkään voimakennoa vaikka yksi on varmasti ja todennäköisesti kaksi. Ärsyttää kun ei saa sitä haarniskaa tuolta luolasta. :confused2:
Olethan hoksannut että maailmassa on muitakin power cellejä kuin ne mitkä tarvii siihen oven aukaisuun. Itse luulin aluksi että kun jostakin Thunderjawista tipahti joku large power cell että se olisi yksi niistä mitä vaaditaan. Vähän jos kopsaa wikistä niin parista questista saa myös kaksi identtistä power celliä mitkä vaikuttaisi olevan siihen salaiseen oveen mutta ne ei ole niitä.


Power Cells also appear as a quest item in Heap of Trouble and Waterlogged, though these are separate from the items collected for Ancient Armory.

Muistaakseni se ancient armory quest line päivittyy joka kerta kun nostat reppuun sellaisen special power cellin. Ne power cellit ei mene sinne reppuun "normi tavaran sekaan" vaan katoaa jonnekkin muualle.

E: Kannattaa katsoa wikistä suoraan missä ne cellit on. Itse en olisi ikinä saanut tuota ovea auki vaikka nuohosin joka kolon mukamaste pelissä.
 
Olethan hoksannut että maailmassa on muitakin power cellejä kuin ne mitkä tarvii siihen oven aukaisuun. Itse luulin aluksi että kun jostakin Thunderjawista tipahti joku large power cell että se olisi yksi niistä mitä vaaditaan. Vähän jos kopsaa wikistä niin parista questista saa myös kaksi identtistä power celliä mitkä vaikuttaisi olevan siihen salaiseen oveen mutta ne ei ole niitä.




Muistaakseni se ancient armory quest line päivittyy joka kerta kun nostat reppuun sellaisen special power cellin. Ne power cellit ei mene sinne reppuun "normi tavaran sekaan" vaan katoaa jonnekkin muualle.

E: Kannattaa katsoa wikistä suoraan missä ne cellit on. Itse en olisi ikinä saanut tuota ovea auki vaikka nuohosin joka kolon mukamaste pelissä.
No se selittää miksi noita ei inventoryssa näy. Täytyy ehkä "huijata" ja katsoa kuinka nuo Power cellit löytyy ettei tarvitse tuhlata montaa päivää etsimiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 339
Jäsenet
74 284
Uusin jäsen
TimoHeino

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom