Horizon Zero Dawn (PS4)

Tyhmiä kysymyksiä näin aamulle :)
Miten tuon saa bordless tilaan? Ja pitääkö tuolle hdr:lle tehdä jotain kikkakolmosia et saa toimimaan, mulla häviää värit, ihan niinku ois joku harmaa kalvo näytönpäällä (näytössä on hdr päällä ja kokeillu wintoosasta sitä päälle ja pois)
Onnistuitko saamaan tuon harmauden pois? Itsellä auttoi, kun poistin viimeisimmät näytönohjaimen ajurit ja asensin vanhemmat tilalle.
 
Kymmenennellä kerralla sai laskettua shaderit 100%:iin saakka ja edelleen kaatuu. Taitaa olla omalla kohdalla ensimmäinen peli koskaan, mikä ei edes käynnisty. Samaa paskaa kuin RDR2 alussa, syö kaiken muistin ja kippaa. Mikään "muuta Windows page filen koko teraksi" ei ole oikea ratkaisu ongelmaan.

i7-2600K, GTX1070 (9.7.2020 - 451.67 WHQL driver), 16GB RAM. Peruna tai ei, niin ongelma on tuolla pelin puolella, koska muillakin samaa. Odotellaan pätsiä.
Tyhjäilin nyt kuitenkin levyä ja tsekkasin mikä tuo page filen koko oli. Nosto 4GB -> 16GB ja peli alkoi toimia. En olisi uskonut, koska RDR2:lla oli aika samaa muistin loppumista, mutta pätsien jälkeen alkoi lopulta pelata kunnolla. Näin varmaan olisi lopulta käynyt HZD:n kanssakin.

1440p ja kaikki HIGH paitsi shadowt MEDIUM. 40 - 50 FPS näyttää olevan ja Gsyncin kanssa ihan ok. Ihan jees vanhalta perunalta ilman että peliä sen suuremmin vielä optimoitu. Jotain stutteria välillä oli, mutta ei graffa bugeja. Nyt kun alkoi toimia, niin toimi ongelmitta 3h putkeen kunnes quittasin.
 
6 tunnin pelaamiseen jälkeen pitää kyllä todeta että on kyllä ollut loistava peli. Nyt vain tuli sellainen seinä vastaan, että peli kaatuu melkein heti :facepalm: ei vaan pysty pelaamaan.
 
Mulla taitaa olla pitkäkestoinen OD tällaisista peleistä. Ei vaan jaksa keräillä joka puskassa jotain risuja, craftata jotain täysin aiheeseen liittymättömästä (lihasta?) isompia rojupussukoita, jotka jostain syystä sopivat vain tietyn tyyppisten esineiden kantamiseen, "craftata" modeja esineestä toiseen jne, etsiä nuotioita tms. pointteja.

Tässä on ihan liikaa kaikkea sälää kaikkialla ja heti kun luulet, että nyt mennään wildernessissä ja samotaan niin joku huutamassa apua et tuu tekee mun side questi.

Tää on just sellainen kuin pelit on nykyisin.
 
Kymmenisen tuntia kellossa ja kun lopulta alkoi toimia, niin kaatunut vain kerran pelin alkupuolen "äiti maa" cut scenen jälkeen. Nyt kun lähdin "pihalle" ja käynyt ensimmäisiä hunting challengeja, niin onhan siinä sivussa kyllä tullut kerättyä muutama risu. Oma pelityyli on sellainen, että kaikki mahdollinen tulee hoardattua jotta saa mahdollisimmat pikaisesti gearia paremmaksi ja kamaa enemmän kantoon. Kyllähän tässä tosiaan on sitä @Jurppii kuvailemaan loottailua enemmän kuin tarpeeksi. Autoloottia kaipaan, ettei tarvitsisi jatkuvasti hakata ja painaa E kirjainta.

Aseet (ja armorit omien statsiensa puolesta) ovat ilmeisesti damagen puolesta identtisiä raritystä iippumatta. Rarity sitten lisää modi socketeja sekä mahdollistaa useamman eri ammustyypin käytön tyyliin:
- Vihreä = normi nuoli / tulinuoli ja 1 socket
- Sininen = normi nuoli / tulinuoli / sähkönuoli ja 2 socketia
Damagea ja muuta saa sitten lisää sockettien ja quest rewardien myötä, ehkä skill treestä myös. Toki aseista on muutamien eri klaanien omat variaatiot.
 
Kymmenisen tuntia kellossa ja kun lopulta alkoi toimia, niin kaatunut vain kerran pelin alkupuolen "äiti maa" cut scenen jälkeen. Nyt kun lähdin "pihalle" ja käynyt ensimmäisiä hunting challengeja, niin onhan siinä sivussa kyllä tullut kerättyä muutama risu. Oma pelityyli on sellainen, että kaikki mahdollinen tulee hoardattua jotta saa mahdollisimmat pikaisesti gearia paremmaksi ja kamaa enemmän kantoon. Kyllähän tässä tosiaan on sitä @Jurppii kuvailemaan loottailua enemmän kuin tarpeeksi. Autoloottia kaipaan, ettei tarvitsisi jatkuvasti hakata ja painaa E kirjainta.
Niitä risuja sun muita oksia kun kerää kaikki niin se johtaa siihen että niitä pitää tuhota repusta pois koska sinne ei mahdu muuten mitään muuta. Itse muutin sitten pelityyliä jossain kohtaa niin että kerään vain niitä risuja/ingredienttejä mitä tarvin eniten eli esim jäänuoliin tarkoitettuja. Ja niitäkin kerään vain jos satun kävelemään yli sellaisesta kun olen suorittamassa questia. Muussa tapauksessa jää maahan. Sitä risua sun muuta generoituu loputtomasti maastoon. Ainoa asia mikä loppui pelin aikana useamman kerran oli köydet (rope).
 
Pitää varmaan unohtaa kaikki oksat ja kukat. Kukille en ole vielä löytänyt käyttöä, joillekin potioneille ne varmaan on, mutta yleensä on peleissä moiset jääneet aina juomatta. Rope loppui kyllä heti kun hommasi sniper bow.
 
Pitää varmaan unohtaa kaikki oksat ja kukat. Kukille en ole vielä löytänyt käyttöä, joillekin potioneille ne varmaan on, mutta yleensä on peleissä moiset jääneet aina juomatta. Rope loppui kyllä heti kun hommasi sniper bow.
Kukilla tehdään esim turmelusnuolia. Onko se nyt turmankukka! En tiedä englanninkielisiä termejä. :D
 
Veikkaan siis, että englanniksi kyseessä on corruption arrow jolla saa koneet taistelemaan keskenään.
Ei tulis kyllä mieleenkään, että joku helvetin turmelusnuoli on tuollainen.
Ihan perus "suomennoksia" siis taas kerran enkä tajua miksi kukaan tuollaista haluaa pitää päällä.
Joo corruption nuoli se on.

Ja hyvähän sitä on suomenkieltä pitää arvossa! "kotimaan" kielellähän englantia puhuvatkin pelaavat ja heille se on vain "turmelusnuoli" kun meille se on l33tisti cörräpsön ärröy! :D
 
Tulis vähän sellaista parempaa erämaan tunnetta kun ei jatkuvasti olisi jotain vilkkumassa ruudulla tai pointteria osoittamassa sidequestia tai jotain nuotiopaikkaa yms. Silleen että oltaisiin nyt edes hetken aikaa samoamassa korpimaan läpi kohti jotain tavoitetta eikä huomio syrjäytyisi heti sivuteille jonkun huutomerkin perässä. Siksihän ne fast travelit on, että matkat voisivat olla vähän pitempiäkin.
 
Tulis vähän sellaista parempaa erämaan tunnetta kun ei jatkuvasti olisi jotain vilkkumassa ruudulla tai pointteria osoittamassa sidequestia tai jotain nuotiopaikkaa yms. Silleen että oltaisiin nyt edes hetken aikaa samoamassa korpimaan läpi kohti jotain tavoitetta eikä huomio syrjäytyisi heti sivuteille jonkun huutomerkin perässä. Siksihän ne fast travelit on, että matkat voisivat olla vähän pitempiäkin.
Ne voi vissiin lähes kaikki ottaa optionssista pois päältä. Kannattaa tsekata.
 
Vedin aivan turhan pitkään sillä perusvarustuksella. Se pitkän kantaman jousi olisi pitänyt hommata heti alkuun. Alkaa olemaan taas aika Töh Ubisoft Game -fiilikset sen jousen kanssa ja kun tajusi ottaa tuon skillin, jolla voi vislaamalla houkutella vihollisia puskaan ;)
 
Vedin aivan turhan pitkään sillä perusvarustuksella. Se pitkän kantaman jousi olisi pitänyt hommata heti alkuun. Alkaa olemaan taas aika Töh Ubisoft Game -fiilikset sen jousen kanssa ja kun tajusi ottaa tuon skillin, jolla voi vislaamalla houkutella vihollisia puskaan ;)

Pidän vielä parempana alkuun sitä skilliä, millä saa ammuttua kolme nuolta kerralla. ;)
 
Steamiin ilmestynyt 1,5MB pätsi. Sen verran ok pelaa itsellä tällä hetkellä, että en vaaranna toimivuutta asentamalla pätsiä, missä ei ole juuri mitään omaan kokemukseeni vaikuttavaa.

HUOM !!! STEAMISSA JOTKUT OVAT RAPORTOINEET TALLENNUSTEN KATOAMISESTA PÄTSIN JÄLKEEN !!!
Eli ennen pätsäsytä ota savet talteen C:\Users\USERNAME\Documents\Horizon Zero Dawn\Saved Game\.

Our team has been working on a patch that addresses several issues with Horizon Zero Dawn Complete Edition for PC, which is available to download now.

We’re very grateful for all the reports and posts from our players so far! Some issues still need more investigation and testing, so our team is hard at work on the next patch which will go live next week.
If you are experiencing issues, please continue to send us your crash reports; additionally, you can go here to report any other problems you might encounter.

Although we are not able to get back to every report, we sincerely appreciate the continued support from our community. We care deeply about creating an enjoyable experience for everyone playing Horizon Zero Dawn, and we will continue to work on further enhancements based on your feedback.

Please find below some of the Known Issues we are continuing to investigate, as well as the patch notes describing the fixes that are now introduced with patch 1.01.

-Guerrilla


KNOWN ISSUES

In addition to the issues identified previously, we’re working on a number of high-priority issues:
  • Some players are experiencing startup crashes. Patch 1.01 fixes a few, but not all, of these crashes.
  • Some players are experiencing GPU-related hangs during gameplay. The improved diagnostic data collection added in Patch 1.01 is aimed at making it easier to track these down.
  • Some players are experiencing graphical settings issues, such as Anisotropic Filtering not working, 4K not displaying correctly, or HDR not working correctly.
  • Some players are experiencing performance issues on specific GPUs or hardware combinations.
  • We're aware of and continue to investigate all issues in this list on Reddit as well. Thank you to u/EvilMonkeySlayer for compiling this for us.


PATCH NOTES
Crash/Hang Fixes:
  • Fixed an issue where the game would crash if the SteamUI didn’t initialize properly on startup.

Functionality Issue Fixes:
  • Fixed an issue where Concentration and other slowdown mechanics wouldn’t work for everyone.
  • Fixed an issue where Windows/Steam profile names containing special characters would prevent some players from saving the game. We are still investigating other saved game issues as well.
  • Fixed an issue where Windows/Steam profile names containing special characters would prevent some players from saving screenshots in Photo Mode.

Other Fixes:
  • Added improved diagnostic data collection when submitting a crash report.
  • Fixed several backend issues.
  • Fixed a video corruption issue for specific hardware. We’re continuing to look at other hardware configurations as well.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: S3p
Miten tuohon keihääseen saa slotteja tai vaihtoehtoisesti keihään, jossa niitä on? Löytyy modeja, jotka antaa spear damagea mutta en tiedä mihin ne lykkäisi.
 
Miten tuohon keihääseen saa slotteja tai vaihtoehtoisesti keihään, jossa niitä on? Löytyy modeja, jotka antaa spear damagea mutta en tiedä mihin ne lykkäisi.
Tämä on hyvä kysymys ja askarruttaa kaikkia jotka alkavat pelaamaan peliä vasta kun DLC content on julkaistu. Elikkä Keihääseen saa slotteja kun pelaat DLC paikkoja eli kartasta löytyvää Frozen Wilds aluetta. Siellä kun tutkit ahkerasti niin saat lopuksi keihääseen modifikaatioita slotin tai pari. Olet todennäköisesti silloin level35+ tai max level.

Itsekkin ihmettelin pitkään että milloin niitä keihäsmodeja pääsee käyttämään. Perus pelissähän ei mitään keihäsmodifikaatioita koskaan ollut ja se oli alusta loppuun se sama tikku. Melkeinpä kaikki keihäsmodifikaatiot mitä saa peruspelin puolella on ihmispaskaa niihin verrattuna mitä sitten oikeasti saa DLC puolella sitten muutenkin kun sitä pelaa.
 
Steamiin ilmestynyt 1,5MB pätsi. Sen verran ok pelaa itsellä tällä hetkellä, että en vaaranna toimivuutta asentamalla pätsiä, missä ei ole juuri mitään omaan kokemukseeni vaikuttavaa.

HUOM !!! STEAMISSA JOTKUT OVAT RAPORTOINEET TALLENNUSTEN KATOAMISESTA PÄTSIN JÄLKEEN !!!
Eli ennen pätsäsytä ota savet talteen C:\Users\USERNAME\Documents\Horizon Zero Dawn\Saved Game\.

Our team has been working on a patch that addresses several issues with Horizon Zero Dawn Complete Edition for PC, which is available to download now.

We’re very grateful for all the reports and posts from our players so far! Some issues still need more investigation and testing, so our team is hard at work on the next patch which will go live next week.
If you are experiencing issues, please continue to send us your crash reports; additionally, you can go here to report any other problems you might encounter.

Although we are not able to get back to every report, we sincerely appreciate the continued support from our community. We care deeply about creating an enjoyable experience for everyone playing Horizon Zero Dawn, and we will continue to work on further enhancements based on your feedback.

Please find below some of the Known Issues we are continuing to investigate, as well as the patch notes describing the fixes that are now introduced with patch 1.01.

-Guerrilla


KNOWN ISSUES

In addition to the issues identified previously, we’re working on a number of high-priority issues:
  • Some players are experiencing startup crashes. Patch 1.01 fixes a few, but not all, of these crashes.
  • Some players are experiencing GPU-related hangs during gameplay. The improved diagnostic data collection added in Patch 1.01 is aimed at making it easier to track these down.
  • Some players are experiencing graphical settings issues, such as Anisotropic Filtering not working, 4K not displaying correctly, or HDR not working correctly.
  • Some players are experiencing performance issues on specific GPUs or hardware combinations.
  • We're aware of and continue to investigate all issues in this list on Reddit as well. Thank you to u/EvilMonkeySlayer for compiling this for us.


PATCH NOTES
Crash/Hang Fixes:
  • Fixed an issue where the game would crash if the SteamUI didn’t initialize properly on startup.

Functionality Issue Fixes:
  • Fixed an issue where Concentration and other slowdown mechanics wouldn’t work for everyone.
  • Fixed an issue where Windows/Steam profile names containing special characters would prevent some players from saving the game. We are still investigating other saved game issues as well.
  • Fixed an issue where Windows/Steam profile names containing special characters would prevent some players from saving screenshots in Photo Mode.

Other Fixes:
  • Added improved diagnostic data collection when submitting a crash report.
  • Fixed several backend issues.
  • Fixed a video corruption issue for specific hardware. We’re continuing to look at other hardware configurations as well.


Kiitoksia varotuksesta. Otin talteen varan varalta, muttei itellä ollu ainaskaa savet häipyny. Death Strandingin sain viimeinkin pakettii ja korkkasin tämän. Ennen pätsiä jo pelasin eikä ollu mitää moittimista. Toki DLSS ois ollu kiva lisä kun DS oli se kans :)
 
Ei tän pelin tekninen toteutus kyllä liikaa itselläni töki. Lähinnä ensimmäisessä bandiittileirissä tuli sateella häiritseviä droppeja. Pelaillut olen sivutehtävät tehden tuonne Meridianiin.

Mutta toisaalta, ei tämä kyllä visuaalisesti jaksa ihmeemmin säväyttää myöskään. 1440p ja asetukset High. Mitään semmoisia eeppisiä maisemia, mitä odotin ei oikein tule vastaan, maailma usein tasaisen ruskeaa tai vihreää. Pelillisesti olin jotenkin luulossa, että tässä olisi isojen koneiden legendaarista kaatamista johonkin SotC-tapaan kun long neckin kuvia ja videoita oli tullut vastaan mutta enemmän tää on perinteistä dodge roll hippaa.

Odotukset:
horizon-zero-dawn-pc-arvostelu.jpg


Todellisuus:
horizon_hunter_2.0.jpg
 
Optimoin pelin GeForce experiencellä ja nyt ei lähde enään käyntiin. Peli poistettu ja asennettu uudestaan, sekä asennettu läppärille ja molemmilla tulee sama virheilmoitus kun koittaa käynnistää. Ilmeisesti siis experience sotki jonkun asetuksen ja vaikka pelin asentaa toiselle koneelle niin lataa ne asetukset pilvestä?

Edit. Näköjään taas alkoi toimimaan. Tiedä sitten mistä aikaisemmat kaatumiset johtuivat
Edit2. Toimii siis kun pelin käynnistää GeForce Experiencestä, mutta jos koittaa käynnistää suoraan steamista niin kaatuu edelleen
 
Viimeksi muokattu:
Onko noi romujen irroitus nuolet ihan ajanhaaskausta? Resursseja tippuu enemmän kuin pystyy kantamaan ja noilla vaan irtoaa vähällä vahingolla ne keltaisena hehkuvat osat koneista, jonka jälkeen ne on vaikeasti tapettavia kun eivät ota lisävahinkoa. Yleensä kun ampuu irti jonkun osan niin siitä saa yhden metallikappaleen tai blazen tms., vähemmän kuin nuolen hinta.
 
Onko noi romujen irroitus nuolet ihan ajanhaaskausta? Resursseja tippuu enemmän kuin pystyy kantamaan ja noilla vaan irtoaa vähällä vahingolla ne keltaisena hehkuvat osat koneista, jonka jälkeen ne on vaikeasti tapettavia kun eivät ota lisävahinkoa. Yleensä kun ampuu irti jonkun osan niin siitä saa yhden metallikappaleen tai blazen tms., vähemmän kuin nuolen hinta.
Puhutko nyt siis raatelunuolista (tear)? Niillä saa helposti osia irti joka sitten lopettaa tietyn hyökkäyksen robotilta. Tai jos irroitat aseen nii voit nostaa sen käyttöösi esim Jyryleuan kiekonheitin.
 
Jaa, toiminee vasta tarpeeksi isoilla koneilla? En ole mitään corruptoria, krokotiiliä tai sawtoothia isompaa kokeillut.
Nuilla perus röpö-koneilla on vain sisäänrakennettuja elementtihyökkäyksiä ja sen sellaisia eli niitä saa disabloitua kun irrottaa sopivan osan. Niistä voi lueskella sieltä robottivälilehdeltä pelissä kun aukaiset sen kartan/inventoryn.

Sitten nuita käytettäviä aseita irtoaa Ravagerilta, Thunderjawilta ja Scorcherilta. Ovat ns. Heavy Weaponeita eli kun nostat ne maasta niin liikut tosi hitaasti.
 
Päivitys 1.02 julkaistu, joka korjaa joitain ongelmia Horizon Zero Dawn™ Complete Edition - Horizon Zero Dawn Complete Edition for PC - Patch 1.02 is now available - Steam News

Patch Notes
Crash Fixes

  • Fixed an issue where some players would crash during their first game boot when the ‘game optimization’ screen is active and they ran out of disc space.
  • Fixed an issue where some players would crash if they updated their video drivers after the game was already optimized previously.
  • Fixed an issue where some players would crash during gameplay because of memory incorrectly being overwritten.
  • Fixed an issue where some players would crash during gameplay due to a texture unstreaming bug.
Game Improvements
  • Improved performance when auto-saving (e.g. when completing a quest step).
  • Fixed an issue where some players experienced that V-sync wouldn’t properly turn off in borderless mode
  • Fixed an issue where some players experienced out of sync facial animations due to them being locked at 30FPS.
  • Reduced memory used when streaming shaders.
Other changes
  • Improved crash report flow and messaging. Each crash now includes an identifier you can use to communicate with our Customer Support.
  • Added more features to improve diagnostic data collection when submitting a crash report.
 
Onko noi romujen irroitus nuolet ihan ajanhaaskausta?
Jos meinaat Sharpshot bown nuolia, niin sillehän on kolme mitkä avautuu järjestyksessä Precision Arrow, Tearblast Arrow ja Harvest Arrow. Tearblast tai pari, niin ainakin Hard vaikeustasolla irtoaa kaikkien mörköjen aseet, jopa Thunderjawn disc throwerit, helposti. Harvest Arrowille en ole keksinyt mitään käyttöä, kun se ei tunnu tekevän mitään järkevää. Tearblast repii komponentit irti helposti... mitä hyödyllistä tuo Harvest sitten tekisi?

Kävi taas niin kuin näissä open world peleissä meikeläiselle yleensä. 45h takana, pääjuoni jäi ja juoksentelin sivujuonia ja Cauldroneja sekä Hunting groundseja. 15 blazing sunia palkinto aseineen, muutkin parhaat aseet ja parhaat vaatteet päällä sekä suht hyvät modit. Rahaa +10k ja lisäksi monet "käännytykset avattu". Toki parempaa kamaa on vielä lisäreissä, mutta ehkä nyt olisi aika palata pääjuonen pariin.

Alun muistiropleeman jälkeen tämä on pelannut hyvin, viitisen kertaa kaatunut. Average FPS jotain 42 luokkaa, mutta gsync auttaa ja mieluummin pidän tässä karkkia, kuin nosta vähän FPS:a. Peli toimii muutenkin jouhevasti ja pelimaailman on välillä ihan komea ja kaunis. Viholliset ja niiden toiminta on usein oikein mallikasta ja haastavaa ja taistelut usein hyvin toimivia ja mielenkiintoisia. Vihuja on erilaisia, eri ominaisuuksia, weak spotteja ja vihut etsivät, kiertävät, yms ja tärkeinpänä se, että mitkään möröt eivät ole täysin vaarattomia edes paremmilla kamoilla. Pelaajan levelihän ei tee muuta kuin antaa +10 HP per level sekä antaa skill pointteja, eli kaikki parannus statseihin tulee kamoista... tarkemmin kamojen modeista.

Vaikka taistelu onkin hauskaa, niin vähitellen siihenkin alkaa tulla ähky, varsinkin hunting groundsit aiheuttivat välillä puistatusta. Nyt tulee jo suht usein kierrettyä tappeluja tai sitten vain perseiltyä kännyttämällä yksi ja katsomalla mitä tapahtuu. Tässähä on NG+ sekä Ultra Hard, mutta itseä ei kumpikaan nappaa. Samaa ei kyllä jaksa millään vääntää uusiksi, varsinkaan UH:n astronomisten vendor hintojen grindilla. Vaikeuden nosto ja lisääntyvä roll, roll, roll, roll kun ei kiinnosta, niin vihujen kanssa saanee painia ihan riittävästi yhden läpipeluun aikana.
 
Ei tän pelin tekninen toteutus kyllä liikaa itselläni töki. Lähinnä ensimmäisessä bandiittileirissä tuli sateella häiritseviä droppeja. Pelaillut olen sivutehtävät tehden tuonne Meridianiin.

Mutta toisaalta, ei tämä kyllä visuaalisesti jaksa ihmeemmin säväyttää myöskään. 1440p ja asetukset High. Mitään semmoisia eeppisiä maisemia, mitä odotin ei oikein tule vastaan, maailma usein tasaisen ruskeaa tai vihreää. Pelillisesti olin jotenkin luulossa, että tässä olisi isojen koneiden legendaarista kaatamista johonkin SotC-tapaan kun long neckin kuvia ja videoita oli tullut vastaan mutta enemmän tää on perinteistä dodge roll hippaa.

Odotukset:
horizon-zero-dawn-pc-arvostelu.jpg


Todellisuus:
horizon_hunter_2.0.jpg
Kannattaa muistaa, että peli on lähes 3.5v vanha, mikä on pelimaailmassa vuosisata. 2017 tuo oli erittäin upean näköinen ja vieläkin näyttää kivalta.
 
Onhan tuossa ehditty kehittää kokonaan uusi pelikin tuon enginen päälle (Death Stranding) tässä PC versiota odotellessa, eli todella pitkä aika on totta tosiaan julkaisusta. Tämä peli olisi voinut olla aika tiukkaa kamaa 3,5v sitten kun koneissa oli kovilla jätkillä 1080Ti ja lopuilla 1050/1060/1070gtx.

Yksi asia mihin toivoisi panostettavan oikein kunnolla tämän tyylisissä peleissä olisi tuo audio puoli. Jotenkin odotin kun näin ensimmäistä kertaa Thunderjawin että nyt tanner tömisee oikein kunnolla mutta ne robotin rymistelyt olivat semmoista aika keskinkertaisen kuulosta ryskettä. Odotin että humahduksia olisi tullut nuin ison robotin askeleista kunnon Michael Bay Transformers elokuva tyyliin että seinästä vähän maali halkeaisi ja nenästä alkaisi vuotamaan verta kun teatterisysteemistä ois volat kaakossa. Tuntuu että enemmän optimoitu soundbareille nämä äänet.
 
Kävi taas niin kuin näissä open world peleissä meikeläiselle yleensä. 45h takana, pääjuoni jäi ja juoksentelin sivujuonia ja Cauldroneja sekä Hunting groundseja. 15 blazing sunia palkinto aseineen, muutkin parhaat aseet ja parhaat vaatteet päällä sekä suht hyvät modit. Rahaa +10k ja lisäksi monet "käännytykset avattu". Toki parempaa kamaa on vielä lisäreissä, mutta ehkä nyt olisi aika palata pääjuonen pariin.

Kannattaa sitten pelata se lisäri ennen kuin vie päätarinan loppuun sillä ajallisesti se sijoittuu ennen lopetusta eikä oikein käy järkeen jos sen tekee ihan viimeiseksi.
 
Kannattaa muistaa, että peli on lähes 3.5v vanha, mikä on pelimaailmassa vuosisata. 2017 tuo oli erittäin upean näköinen ja vieläkin näyttää kivalta.

Tämän lähin vertailukohta olisi mielestäni AC Origins. Siihen nähden tämä peli paukuttaa aika kovia pelillisiä asioita eteen ja graafisesti on todella näyttävän näköinen. Samoin pelimekaaniset asiat eivät liiemmin ärsytä ja pelillisesti tätä jaksaa pidempäänkin pelata. Itse tykännyt kyllä tosi paljon.
 
Yksi asia mihin toivoisi panostettavan oikein kunnolla tämän tyylisissä peleissä olisi tuo audio puoli. Jotenkin odotin kun näin ensimmäistä kertaa Thunderjawin että nyt tanner tömisee oikein kunnolla mutta ne robotin rymistelyt olivat semmoista aika keskinkertaisen kuulosta ryskettä.
Itse olen kyllä pitänyt äänimaisemaa ja jytinää ihan onnistuneena. Päässä suljetut Sennheiser HD 598 CS kuulokkeet.
 
Työläs peli oli kyllä saada toimimaan sulavasti 155Hz 1440p-näytöllä, vaikka alla on 8700K + 32GB RAM + 2080 Ti. Teoriassa kaikki ultralla väitti pyörivänsä 80-90 fps averagena mutta helvetillistä stutterointia koko ajan. Tiputtelin asetuksia Digital Foundryn videon ehdotusten mukaan, mutta vaikka average nousikin tuntuvasti niin stutterointi pysyi. Ilmeisesti peli vaan syö rajoittamattomana kaiken näyttömuistin käyttämälläni resoluutiolla ja asetuksilla, ja stutteroi sen takia kun jotain uutta pitäisi sinne vielä mahduttaa. Kiva että näin voi käydä 11GB:n näyttömuistillakin o_O Rajaamalla fps nvidian asetuksista jonkin verran alle rajoittamattoman averagen vaikutti korjaavan onneksi tökkimisen, tosin olen vasta penskana alun luolaa tutkimassa. Saa nähdä pitääkö vielä säädellä kun pääsee avoimeen maailmaan.

Anisotropic filtering oli myös Death Strandingin tapaan paskana pelin omissa asetuksissa ja piti pakottaa 16x:ksi nvidian asetusten kautta. Kun sen teki niin alkoi tulla tekstuuribugeja ja välkkyvää vettä... Tähän auttoi sitten pelin shader cachen manuaalinen deletointi pelin asennuskansiosta ja niiden täysi uudelleenbuildaus. Death Stranding osasi sentään itse tunnistaa tarpeen buildata shaderit uudellen, mutta tämä vaan suhauttaa samoilla eteenpäin. Ei ihan kaikkein käyttäjäystävällisin peli :geek:

Ehkäpä pitäisi odotella vielä muutama pätsi/ajuripäivitys...
 
Hieman eri vaikeustaso tuolla expansionin puolella. Tosin piilosta juustottaminen toimii noihin demoonisiin schorchereihinkin, mikä taas tekee expin keräämisestä vielä paljon helpompaa. Noista saa enemmän per kappale kuin mistään suorittamastani tehtävästä.
 
Pelasin yli 40 tuntia ilman ongelmia, mutta tänään peli on yllättäen kaatunut jo kolme kertaa. Nyt sitten odottamaan seuraavaa päivitystä...
 
49h takana DLC ja päätarina läpi, suurin osa jutuista haettu.
En todellakaan ole speedrunnilla mennyt vaan hyvin harkiten ja nauttien.
Muutama sivutehtävä tekemättä vielä.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen ja mulla ei ole ollut mitään ongelmia pelin kanssa.
Miinukset spoileriin, ettei kukaan pahastu.
Ei sisällä juonesta mitään.

+Aihe kiinnostava
+Tarina
+Pelattavuus
+Paikoin kaunis, että piti pysähtyä katselemaan.

Antaisin arvosanaksi -8.
Silti tuskin tulen uudelleen pelaamaan enää.

1.
Tavaran ja aseiden vähyys ärsytti.
Ei kiinnostanut enää tutkia raatoja elleivät olleet violetilla logolla.
1.1
Aseet tuntuivat aivan tuhnuilta.
No joo vastassa isoja robottimöhköjä, mutta silti..
2.
Ei mitään salaisuuksia ja kaikki oli helposti löydettävissä focuksella.
3.
Vaikka tykkäsin kenttäsuunnittelusta niin silti jäi jotenkin tyhjä tunne kentästä.
Mikään ei huutanut tutkimaan alueita ja, kun kävi tutkimassa löytyi joku yksittäinen "muistio".
Tässä taitaa olla syynä kylmästi PS4:n rajat luoda elävää maailmaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mxb
Kannattaa sitten pelata se lisäri ennen kuin vie päätarinan loppuun sillä ajallisesti se sijoittuu ennen lopetusta eikä oikein käy järkeen jos sen tekee ihan viimeiseksi.

Oon vähän eri mieltä. Siellä on alkuun niin kova vaikeustaso, että on pakko vähän juustottaa niitä scorchereita. Sitten tasot nousee kohisten ja saa parhaat varusteet niin että pääpeli meneekin lähinnä läpijuoksemiseksi. Juonenkin osalta tuo spoilaa aika paljon kun vähän ekstrapoloi mielessään näitä scifikliseitä...
 
Taustatarinan logiikka vuotaa kuin seula vai missasinko jotain?

Rogue swarmia vastaan ei jostain syystä käytetty niitä lukuisia muita swarmeja, jotka olivat ihmiskunnan hallinnassa? Jossain sivulauseessa tuli, että rogue swarmi tartuttaisi muihinkin "viruksen" tjsp. ja kaappaisi ne mutta eihän niihin pitänyt olla mitään ulkoista yhteyttä, mikä oli nimenomaan siksi, ettei niitä voisi hakkeroida ja tähän perustui sekin, ettei rogue swarmia voitu pysäyttää sillä tavoin. Toisaalta se deaktivaatiokoodi (kuten varmasti ohjauskomennotkin) pitää jonkun linkin kautta voida antaa. Eli mitäs hittoa?
 
Taustatarinan logiikka vuotaa kuin seula vai missasinko jotain?

Rogue swarmia vastaan ei jostain syystä käytetty niitä lukuisia muita swarmeja, jotka olivat ihmiskunnan hallinnassa? Jossain sivulauseessa tuli, että rogue swarmi tartuttaisi muihinkin "viruksen" tjsp. ja kaappaisi ne mutta eihän niihin pitänyt olla mitään ulkoista yhteyttä, mikä oli nimenomaan siksi, ettei niitä voisi hakkeroida ja tähän perustui sekin, ettei rogue swarmia voitu pysäyttää sillä tavoin. Toisaalta se deaktivaatiokoodi (kuten varmasti ohjauskomennotkin) pitää jonkun linkin kautta voida antaa. Eli mitäs hittoa?
Itse muistelen että se meni niin että mitään kollektiivista shutdown komentoa ei oltu ohjelmoitu robotteihin, siltä varalta että joku jos saa remote accessin niin rosvo ei voi sammutella vaan koko armeijaa. Tuo vaatisi sen krypton murtamisen että tuon voisi etänä tehdä.

Ja eikös ne taisteleet kaikin mahdollisin keinoin sitä swarmia vastaan mutta se swarm söi jo kaikenlaista biomassaa ja kasvoi exponentiaalista vauhtia eikä sitä voitu enää tuhota kokonaan vaan ainoat keinot oli enää hidastaa etenemistä heittämällä ruumiita sen eteen että projekti HZD saataisiin valmiiksi. Sehän ei ollut viirus vaan ihan vain glitchi koodissa joka vaikutti tähän tiettyyn sarjaan swarmissa. Tämä glitch swarm replikoi itseään sitten lisää.

Itse en lukenut läheskään kaikkea lorea mitä maailmasta sai kerättyä, että voi olla käsitys hatara. Tykkäsin enemmän seikkailusta ja lahtaamisesta tuossa maailmassa.
 
Itse muistelen että se meni niin että mitään kollektiivista shutdown komentoa ei oltu ohjelmoitu robotteihin, siltä varalta että joku jos saa remote accessin niin rosvo ei voi sammutella vaan koko armeijaa. Tuo vaatisi sen krypton murtamisen että tuon voisi etänä tehdä.

Ja eikös ne taisteleet kaikin mahdollisin keinoin sitä swarmia vastaan mutta se swarm söi jo kaikenlaista biomassaa ja kasvoi exponentiaalista vauhtia eikä sitä voitu enää tuhota kokonaan vaan ainoat keinot oli enää hidastaa etenemistä heittämällä ruumiita sen eteen että projekti HZD saataisiin valmiiksi. Sehän ei ollut viirus vaan ihan vain glitchi koodissa joka vaikutti tähän tiettyyn sarjaan swarmissa. Tämä glitch swarm replikoi itseään sitten lisää.

Itse en lukenut läheskään kaikkea lorea mitä maailmasta sai kerättyä, että voi olla käsitys hatara. Tykkäsin enemmän seikkailusta ja lahtaamisesta tuossa maailmassa.

jossain hologrammikeskustelussa kenraali tai tiedenainen selitti, että kaikki robotit mitä menee lähelle saa jonkun tartunnan ja liittyy kapinoivaan swarmiin. tuo taisi olla ainoa kohta, jossa perusteltiin sitä, miksei lukuisia muita swarmeja vaan lähetetty murskaamaan se yksi. mutta logiikkaa siinä ei ollut
 
jossain hologrammikeskustelussa kenraali tai tiedenainen selitti, että kaikki robotit mitä menee lähelle saa jonkun tartunnan ja liittyy kapinoivaan swarmiin. tuo taisi olla ainoa kohta, jossa perusteltiin sitä, miksei lukuisia muita swarmeja vaan lähetetty murskaamaan se yksi. mutta logiikkaa siinä ei ollut

Wikiä kun kaivoi niin löytyi seuraavaa joka hämärästi kilisyttelee kelloja.

In October 2064, Ted Faro contacted Elisabet Sobeck for a quick fix before the press got word of the event, but by then it was already too late. Projected models and equations showed that the Swarm had reached critical mass, and was capable of replicating and repairing faster than it could be destroyed. It was inevitable: the complete obliteration of Earth's biosphere would occur within a mere 15 months. Every single species and all organic matter, including humans, would be consumed, leaving the planet lifeless and sterile.

 
Googlettelin vähän niin näkyy useampikin tuota juonen epäloogisuutta pohtineen. Kai sitä pitää vaan rakentaa oma suspension of belief ja

otaksua, että se rogue swarmi oli tosiaan liian pitkällä muiden swarmien pysäytettäväksi edes yhdessä tai edes biomateriaa hotkien. Vaikka pelissä tosiaan aika selvästi sanottiin, että se swarmi hakkeroi välittömästi kaikki robotit, joita sitä vastaan heitetään, missä sinänsä ei ole järkeä koska yksi Faron moka tosiaan oli tehdä niistä sellaisia, ettei niitä voi haxx0r01da
 
Lisäri läpi pelattuna ja sitten pääjuoni läpi juostuna ei juuri teknisiä ongelmia ollut vaikken geforcejakaan jaksanut päivittää kun ei kiinnostanut optimointiruudun tuijottelu. Kaatuili joskus mutta pidin kyllä peliä taustalla ja tein ihan mitä sattuu alt-tabilla aivan surutta. En ymmärrä aiheesta valitusta paitsi tietty jos on kaatuillut paljon. 1440p ja 1080 Ti pyöri "aivan riittävän hyvin" kaikki high.

Toisaalta: Niin pitääkin koska ei mikään leuan loksauttaja visuaalisesti.
 
Lisäri läpi pelattuna ja sitten pääjuoni läpi juostuna ei juuri teknisiä ongelmia ollut vaikken geforcejakaan jaksanut päivittää kun ei kiinnostanut optimointiruudun tuijottelu. Kaatuili joskus mutta pidin kyllä peliä taustalla ja tein ihan mitä sattuu alt-tabilla aivan surutta. En ymmärrä aiheesta valitusta paitsi tietty jos on kaatuillut paljon. 1440p ja 1080 Ti pyöri "aivan riittävän hyvin" kaikki high.

Toisaalta: Niin pitääkin koska ei mikään leuan loksauttaja visuaalisesti.
Onko sulla yksi vai useampi näyttö? Itsellä ainakin kauheata stutterointia, veikkaan että johtuu kun kaksi näyttöä käytössä (jotkut pelit aikasemmin ei ole tykännyt kun useampi näyttö ja stutteroinut sen takia) ja vaihtoehtona ei ole sammuttaa toista pelaamisen ajaksi :D
 
Onko sulla yksi vai useampi näyttö? Itsellä ainakin kauheata stutterointia, veikkaan että johtuu kun kaksi näyttöä käytössä (jotkut pelit aikasemmin ei ole tykännyt kun useampi näyttö ja stutteroinut sen takia) ja vaihtoehtona ei ole sammuttaa toista pelaamisen ajaksi :D
On kaksi.
 
Hieman hämmennystä on aiheuttanut se, että onko tämä parkour hypipompi esteistä eteenpäin vai olenko vain käyttänyt hyväkseni maastoa muutamissa kohdin kun ei oikein muutakaan vaihtoehtoa ole annettu tiettyihin asioihin pääsemiseen. Muutenhan tämä on taas maistunut parin tunnin annoksina, eikä kaatumisiakaan ole sitten ensimmäisten tuntien jälkeen tullut.

Vähän sellaista kiipeämiseen liian jyrkän rinteen hyppien pakottamista tää oli. Sitten jos menee oikeasti paikkaan, johon ei pitäisi niin maagisesti hyppiminen ei onnistukaan :)
 
1.04 päivitys julkaistiin eilen, joka sisältää pienen suorituskykyboostin (1-10% riippuen CPU/GPU yhdistelmästä) ja listan korjauksia:

Patch Notes
Crash Fixes:

  • Fixed a crash that could occur when users would create a new game and their save game slots were full
  • Fixed a startup crash related to temp folder
  • Fixed an AI crash that could occur during combat
  • Fixed an AI crash in the EventMessageHandler
  • Fixed a crash related to WorldData sampling (the callstack would end in WorldMapData::SampleAtPixel)
  • Fixed a crash when users would instantly back out when changing sliders in the Settings menu
  • Fixed a crash that would occur when having the “Greetings” option open in photo mode and then exiting
  • Potential fix for memory corruption in AI routines which could lead to crashes
  • Potential fix for a GPU hang caused by a threading issue
  • Fixed a mismatch that would occur on Shader Model 6.0 and 6.1 hardware which could lead to a crash
Performance improvements:
  • General improvement to CPU performance (depending on CPU/GPU speeds, this can result in a 1-10% performance improvement)
  • Improved performance of camera cuts in cinematics and conversations
Other Improvements:
  • HDR – Fixed colour banding issues in HDR mode
  • Mouse Controls – Fixed an issue where mouse sensitivity was incorrect when framerate wasn’t constant
  • Aiming – Fixed an issue where Aloy was unable to shoot while being able to do a critical attack near a machine
  • Cutscenes – Fixed an issue where geometry and textures would pop in after camera cuts
  • Adaptive Performance – Fixed an issue where lighting glitches would occur when turning on Adaptive Performance
  • Volumetrics – Fixed an issue which could cause blinking artifacts in volumetric effects, like fog
  • Visibility – Fixed an issue which could sometimes cause geometry to briefly disappear after streaming
 
  • Mouse Controls – Fixed an issue where mouse sensitivity was incorrect when framerate wasn’t constant
Aika paha bugi ollu tähän asti pelissä näemmä. Onneks ei oo tullu vielä hommattua, niin saa sitten nautiskella bugittomammasta kokonaisuudesta.
 
Typerä kysymys, mutta...
Ajattelin kokeilla peliä peliohjaimella. ELi yleensä pelaan Xbox Onen ohjaimella. Nyt kun peli on kuitenkin PS4 peli, niin onko PC:llä mitään etua jos käyttää PS4 ohjainta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom