Horizon: Forbidden west - 18.2.2022 - (PS4/PS5) - 21.3.2024 (PC)

Käytettynä saa edullisemmin, jos vilkaisee tuolta myyntipalstalta. :whistling:

Peli oli hyvä, mutta pelillisesti harmittavan riskitön vanhoja kaavoja toistava. Isompi ja näyttävämpi kuin ensimmäinen osa, mutta siinäpä se. Peli ei liikoja luota pelaajaan älyyn ja lähinnä vaan juostaa pisteeltä toiselle. Ikävä tuli Zelda: Breath of the Wildia tätä pelatessa. Häiritseekö ketään tuo maailman uskottavuuden puute? Sivilisaation tuhosta tuhat vuotta, mutta rauniot ovat paikoin kuin vuosikymmenien takaa. Ja tuhat vuotta lukitusta bunkkerista löytyy mustikoita ja pihvejä herkkusuille.
 
Ja tuhat vuotta lukitusta bunkkerista löytyy mustikoita ja pihvejä herkkusuille.
En ota muuhun kantaa muuta kuin tähän :D
1648748784547.png
Ehkä näissä kohdin hyvä muistaa että kyse on loppujen lopuksi videopelistä.
Enkä nytten sano että huono asia olisi jos tekijät ottaa nämä asiat huomioon mutta henkikökohtaisesti pystyn katsomaan "läpisormien" nämä.
 
Pidin tästä pelistä. Mukavahan se on, että edes pelatessa tuntuu, että pystyy pitämään asioita hallinnassa ja tuntemaan onnistumisen iloa. Peli on peli ja resursseja löytyy mitä mistäkin. Jotenkin fiilis kärsisi jos Forbidden Westiä pitäisi pelata This war of mine tunnelmissa (jota kestin tunnin verran).
 

Ei muuten kannata ostella pelin ps5-versiota fyysisenä. Tilasin pelin ja sain oman kopion tänään, ja levyn laitettua sisään pleikka herjasi, että "PS5-järjestelmä ei tue tätä levyä". Koitettu kaikki niksit ilman tulosta (muut pelit toimii normaalisti). Otettua yhteyttä cdon.comiin tuli sieltä vastaus:

Pahoittelumme ettei levy toimi. Pelkäämme pahoin levyssä olevan valmistusvirheen koska olemme saaneet useampia reklamaatioita samasta virheestä.

Sinne lähti peli palautukseen. Eipä ole omalle kohdalle sattunut ikinä moista, ettei pleikkapeli toimi.

IMG_20220406_151531.jpg
 
Todella hyvä peli.
18h / 15% pelattuna ja peli vaan paranee edetessään.
Iltaisin ei malta lopettaa pelaamista ja työpäivät vaan odottelee että pääsis taas pelaamaan
 
94h kesti että peli meni läpi sivutehtävineen ja platina trophy tuli itsestään. Parhaimpia pelejä mitä on tullut pelattua. Loppu olisi voinut olla parempi, mutta kuitenkin hyvin lähelle 10/10 peli. Helposti olisi jaksanut pelata vielä lisääkin :D
 
127h meni läpäisyyn, kaikki tuli tehtyä paitsi colosseumi.
Jos olisin pelannut pelkän tarinan läpi olisi peli ollut pettymys. Koska varsinaista "juonta" peli ei tarjonnut kuin nimeksi.
Kun tähän lisätään kaikki sivutehtävät ja upea maailman rakentaminen/tutkiminen on kyseessä heittämällä yksi parhaista peleistä tällä vuosikymmenellä.

Aavikolta löytyi parasta tarinankerrontaa piste.
Myös kuoron hyräilyä tuli kuunneltua :vihellys:
Suosittelen vahvasti
 
Aavikolta löytyi parasta tarinankerrontaa piste.

Täytyy yhtyä tähän. Se loppuhuipennus valoineen päivineen oli upea kokemus pienoisen alkupettymyksen jälkeen.
Olin spoilaantunut Las Vegasista jo ihan pelin alkutaipaleella, joten sinne saapuminen oli pieni pettymys kun ei lopulta ollut juurikaan tunnistettavaa kaupunkia jäljellä. Lopun valoshow oli huikeaa katsottavaa.
 
Mitenkäs toi PS4-PS5 - siirtymä tässä menee, kun ohjesivu sanoo että jos on peli ostettuna PS4:lle, niin samalla tunnuksella voi ladata storesta PS5-version. Tarvitseeko sitä nelosen levyä edelleen peliä käynnistettäessä, vai voiko sen myydä edelleen? Oletan että tarvitsee, mutta tuli vaan mieleen kun noita konsoleita on levyasemattominakin.

Uusi konsoli on vasta toimituksessa, niin en ole päässyt testaamaan.
 
Mitenkäs toi PS4-PS5 - siirtymä tässä menee, kun ohjesivu sanoo että jos on peli ostettuna PS4:lle, niin samalla tunnuksella voi ladata storesta PS5-version. Tarvitseeko sitä nelosen levyä edelleen peliä käynnistettäessä, vai voiko sen myydä edelleen? Oletan että tarvitsee, mutta tuli vaan mieleen kun noita konsoleita on levyasemattominakin.

Uusi konsoli on vasta toimituksessa, niin en ole päässyt testaamaan.

Tarvii olla aina se ps4-levy levyasemassa, jotta pystyy pelaamaan ps5-versiota, mikäli ostettu peli sisältää omistusoikeuden molempiin versioihin.
 
Tarvii olla aina se ps4-levy levyasemassa, jotta pystyy pelaamaan ps5-versiota, mikäli ostettu peli sisältää omistusoikeuden molempiin versioihin.
Käsittääkseni kaikki versiot sisältävät sen mahdollisuuden. Mietiskelin vaan että miten tuo menisi siinä tapauksessa, jos olisi levyasematon PS5?

Tämä sivu antaa olettaa että toimisi silloinkin, mutta taitaa olla väärää tietoa, tai ilmaistu hieman epäselvästi:

On your shiny brand-new PlayStation 5, head to the PS Store and look up Horizon Forbidden West. If you're using the same account in which you originally purchased the game on PS4, you'll be able to easily download the PS5 version at no extra cost.

Remember that this does apply even if you bought a physical copy of Horizon Forbidden West for PS4, which is incredibly convenient.

As an extra tip, we actually encourage you to pick up the PS4 version of Horizon Forbidden West even if you have a PS5. This is because the older-gen version is quite cheaper, so you save some money by taking advantage of previous-gen prices compared to the 70$ (or equivalent) price tag associated with first-party PS5 titles.
 
Käsittääkseni kaikki versiot sisältävät sen mahdollisuuden. Mietiskelin vaan että miten tuo menisi siinä tapauksessa, jos olisi levyasematon PS5?

Tämä sivu antaa olettaa että toimisi silloinkin, mutta taitaa olla väärää tietoa, tai ilmaistu hieman epäselvästi:

Luonnollisesti levyä et saa tungettua levyasemattomaan PS5 eli siinä tapauksessa se peli jää lunastamatta.

EDIT: Ehkä tuo on vähän epäselvä jos lukee tikitilleen tuota artikkelia. Faktahan on että sinulla täytyy olla lisenssi että saat PS5 upgraden. Joko levy asemassa tai peli ostettuna digitaalisesti PS4:lla jolloin lisenssi on jo tililläsi.
 
Käsittääkseni kaikki versiot sisältävät sen mahdollisuuden. Mietiskelin vaan että miten tuo menisi siinä tapauksessa, jos olisi levyasematon PS5?

Itse ostin ps4-version digitaalisena PS Appilla, ja latasin ps5-version digitaalisesti konsoliin (10e säästöä). Hieman rahastuksen makua, että ps5-versio storesta on yleensäkin kympin kalliimpi.
 
Täytyy sanoa, että elden ring kai pilasi mut. Yrittänyt nyt tän pariin palata eikä iske millään tavalla. Geneeristä map markerien jahtaamista. Onneksi sankari sentään höpisee jatkuvasti niin ei tartte jatkuvasti ihmetellä, että mikäs damage tähän masiinaan purikaan.

Jotain kertoo sekin kai, että ketju täysin kuollut ja kuukausi sittenkin puhututti lähinnä pelin versiot...
 
Eihän tää toki mitenkään voi pärjätä parhaalle open worldille vähintään sitten Witcher kolmosen, mutta alkushokin jälkeen alkoi lopulta maistua :) Tutkimusmatkailija-asetukset toki päälle valikosta kädestäpitelyn minimoimiseksi.
 
Jotain kertoo sekin kai, että ketju täysin kuollut ja kuukausi sittenkin puhututti lähinnä pelin versiot...

Peli on väännetty läpi jo, joten mitä sinä enää höpisee. Matkanvaralla on käyty keskustelua ja lopuksi kerrottu lopputunnelmat. :)
 
Tämä oli semmoinen hieno sadan tunnin rypistys. Ehdoton peukku tälle jos joku epäilee vielä pelaamista. Seuraavana sitten God of War Ragnarök näisät Sonyn tulevista.
 
Täytyy sanoa, että elden ring kai pilasi mut. Yrittänyt nyt tän pariin palata eikä iske millään tavalla. Geneeristä map markerien jahtaamista. Onneksi sankari sentään höpisee jatkuvasti niin ei tartte jatkuvasti ihmetellä, että mikäs damage tähän masiinaan purikaan.

Jotain kertoo sekin kai, että ketju täysin kuollut ja kuukausi sittenkin puhututti lähinnä pelin versiot...

Täällä sama vika: Elden Ringin jälkeen todella nihkeä lähteä jatkamaan tätä. Yritetty useita kertoja, mutta ikinä ei ole jaksanut tuntia pitempään (toisin kuin ER jota jaksoi pelata tuntikausia putkeen).

Olen pelannut nyt "isolle alueelle", joten jospa täällä peli alkaisi iskemään täällä enemmän. Alku oli kyllä melkoista suossa tarpomista.
 
Täällä sama vika: Elden Ringin jälkeen todella nihkeä lähteä jatkamaan tätä. Yritetty useita kertoja, mutta ikinä ei ole jaksanut tuntia pitempään (toisin kuin ER jota jaksoi pelata tuntikausia putkeen).

Olen pelannut nyt "isolle alueelle", joten jospa täällä peli alkaisi iskemään täällä enemmän. Alku oli kyllä melkoista suossa tarpomista.
Liikaa taistelua jatkuvasti ja pakotettu kaman kerääminen ja koko ajan pitäisi skannata ympäristöä. Siinäpä se väsyttävyys. Juonta ehkä jakaisi seurata mutta ei nahinoida taas tusinan koneen kanssa kun taistelu on aika suoraviivaista ja keskinkertaista.
 
Itse kytkin sen skannailun pois päältä heti alku metreillä. Optionssissa saa kytkettyä sen moodin että sitä skannausta ei tarvi tehdä ollenkaan ja kamat näkyy koko ajan pysyvästi kentällä. Samalla tulee pysyvästi näkymään myös kiipeilyotteet.

Fast pickup myös päälle niin nostaa kamat instanttina vaikka juoksun lomassa (pl raadot joissa on pakotettu pieni delay että tavaran voi nostaa).
 
Itse kytkin sen skannailun pois päältä heti alku metreillä. Optionssissa saa kytkettyä sen moodin että sitä skannausta ei tarvi tehdä ollenkaan ja kamat näkyy koko ajan pysyvästi kentällä. Samalla tulee pysyvästi näkymään myös kiipeilyotteet.
Skannailu pois päältä -> miten toimii vihollisten "valinta" ? ja pystyykö samanlailla valitsemaan keskittyykö tähtäämään johonkin tiettyyn kohtaan vihua?
 
Skannailu on eri kuin se "view", jossa merkataan mobit. Pitääkin koittaa.
Jeah, eli se skannailu eli se tatin painaminen joka tekee sen "sweepin" joka paljastaa tavarat ja sen semmoiset. Sen saa kytkettyä niin että ne tavarat vain näkyy defaulttina sielä kentällä heti kun ne on rangella. Se "targeting view" sitten on eri ja se voi olla esim siinä oikeassa tatissa.

En muista tarkkaan oliko nämä millä nimellä ja missä ne löytyy mutta aika selkeä options namikka se oli siellä kun vähän selailee.
 
Pitää kattoa, että oliko vielä varaa laskea vaikeustasoa, defaultilla varmaan pelaan. Ongelma tuo, että taistelu menee jatkuvasti lähinujakaksi ja se ei ole hyvin toteutettu. Marjoja kuluu ja sitten niitä saa taas keräillä...
 
Pitää kattoa, että oliko vielä varaa laskea vaikeustasoa, defaultilla varmaan pelaan. Ongelma tuo, että taistelu menee jatkuvasti lähinujakaksi ja se ei ole hyvin toteutettu. Marjoja kuluu ja sitten niitä saa taas keräillä...
Jos et halua lähitaistelua (edes jousella) niin koita löytää tarkkuusjousi eli se pitkän kantaman sniper jousi. Pitäisi löytyä kun koluaa kauppoja tai niitä saa sitten eri tehtävistäkin. Pasauttele sitten etäältä purnukat irti niistä dinoista niin johan alkaa kuolemaan nopeasti ne. Oma taku oli nimenomaan käämittää (Coil?) hyvää tarkkuusjousta niillä sneak/longRangeDmg ja vastaavilla käämeillä ja ampua pusikosta kuoliaaksi kaikki. Niitä jousi skillejä kehittää esim aluksi niin että saat sen SneakAttack tai PowerShots boostin. Olikohan niin että Level3 SneakAttack boosti antoi tietylle ajalle +200% damagen kaikille sneak osumille. POwer Shots boosti antoi X-määrälle nuolia saman.

Jossain kohtaa peli menee sitten rikki kun panostaa nuihin kaikkiin vänkiin bonuksiin ja yksi tarkkuusjousen räjähtävä special ammus tekeekin sitten Sneak-boostin ja oikeiden käämien avulla 5000+ dmg. Taitaa yksi tai kaksi mölliä olla pelissä joka kestää tuommoisen.
 
Pitää kattoa, että oliko vielä varaa laskea vaikeustasoa, defaultilla varmaan pelaan. Ongelma tuo, että taistelu menee jatkuvasti lähinujakaksi ja se ei ole hyvin toteutettu. Marjoja kuluu ja sitten niitä saa taas keräillä...

Peli on kasuaalijopenworldiksi yllättävän vaikea ainakin hardilla. Jos lisämielenkiintoa haluaa taisteluun, niin kannattaa panostaa siihen kykypuuhun, joka tarjoaa perkkejä koneiden aivopesuun apureiksi. Täysillä bonuksilla ja sopivalla elementtikonfliktilla oli aikamoinen näky, kun yksinäinen "tulihirvi" mikälie niittasi käytännössä yksin yhden Jääkynnen (vihujen keskinäinen kokoero varmaan 5:1 Jääkynnen hyväksi).
 
Täällä sama vika: Elden Ringin jälkeen todella nihkeä lähteä jatkamaan tätä. Yritetty useita kertoja, mutta ikinä ei ole jaksanut tuntia pitempään (toisin kuin ER jota jaksoi pelata tuntikausia putkeen).

Olen pelannut nyt "isolle alueelle", joten jospa täällä peli alkaisi iskemään täällä enemmän. Alku oli kyllä melkoista suossa tarpomista.
Kyllä varmasti pettyy jos lähtee tätä pelaamaan fromsoftware pelinä kun eihän näissä oikeastaan muuta samaa ole kuin se että molemmat ovat kolmannen persoonan openworld /action pelejä. Itsellä Horizon ZD ja FW:n tapauksessa suurimmat pelimotivaation herättäjät ovat: mielenkiintoinen maailma, hahmot, juoni ja yleensä ns tunnelmointi kauniissa maisemissa. Puhdas gameplay on ihan mukiinmenevä ja ehdottomasti suuri parannus ensimmäisestä, mutta ei itsellään niin erikoinen että jaksaisin vain sen takia pelata kymmeniä tunteja.
Tuli itselläkin tähän vähän taukoa kun abouttia 70% kartasta avattuna/tehtynä juuri tuon gameplayn tasapaksuuden takia. Nyt on taas jatkunut pelaaminen ja olen kyllä silti yhä sitä mieltä että vuoden parhaimpia pelejä omalla kohdalla gameplaysta huolimatta juuri siksi että nautin yhä noista tarinallisista / visuaalisista elementeistä paljon. Suurin miinus oikeastaa menee tekniseen toteutukseen. Oli pakko itse totuttautua tuohon 30fps modeen kun huomasi kuinka paljon tuo 60fps tila heikensi kuvanlaatua omaan silmään varsinkin liikkeessä vaikka yleensä valitsen aina ns perf moden.
 
Täällä sama vika: Elden Ringin jälkeen todella nihkeä lähteä jatkamaan tätä. Yritetty useita kertoja, mutta ikinä ei ole jaksanut tuntia pitempään (toisin kuin ER jota jaksoi pelata tuntikausia putkeen).

Olen pelannut nyt "isolle alueelle", joten jospa täällä peli alkaisi iskemään täällä enemmän. Alku oli kyllä melkoista suossa tarpomista.
Peli alkaa oikeasti vasta kun olet päässyt astumaan "isolle" alueelle eli Barren Light kaupungin jälkeen.
Nyt 50% pelattuna ja noin 50h siihen mennyt aikaa.
Paljon tullut koluttua paikkoja läpi ja tehnyt sivutehtäjiä jne.
Pääjuonta kannattaa aina sopivissa määrin mennä eteenpäin, niin saa tarvittavia työkaluja tutkia maailmaa kunnolla.
Välillä tullut lähdettyä "väärään" suuntaan seikkailemaan ja tullut seiniä vastaan, kun vihollisten taso nouseekin omaan tasoon nähden liian pahaksi. Pääjuonen/sivujuonten seuraaminen auttaa pysymään "sopivalla" alueella.
Pelin monipuolisuutta kannattaa opiskella heti alusta alkaen. Esimerkiksi tähtäämistä vihollisten eri osiin, eri aseiden ominaisuuksia yms....

Eri aseita, ansoja ja skillsejä hyödyntämällä pelistä saa "enemmän irti".
Tutkimalla (skannaus) viholliset ja hyödyntämällä niiden heikkoiksia ja käyttämällä eri vihollisiin niihin parhaiten sopivia aseita pelistä saa mielekkäämmän.
Vaikeissa paikoissa yleensä toimii tekniikka: kiipeä kallion päälle ja ammu sniperilla/heittele pommeilla vihuja.

Itseä ärsyttäviä asioita:
-Long range jousella ampuminen tuntuu hajottavan ohjaimen. Ohjaimen värinä on ihan mielentön, kun virität jousta.
-Workbench:ssä ammusten tekeminen, miksi siitä on tehty niin hemmetin hidasta?
-Joidenkin aseiden/haarniskojen liian helppo/vaikea kehittäminen. Jonkun saat kehitettyä huippuunsa pelkällä puulla ja romumetallilla ja johonkin toiseen taas tarvitset lohikäärmeen kyyneliä, yksisarvisen silmiä... Toisaalta tämä on hyväkin puoli. Ei saa liian helpolla parhaita aseita käyttöönsä.
 
-Joidenkin aseiden/haarniskojen liian helppo/vaikea kehittäminen. Jonkun saat kehitettyä huippuunsa pelkällä puulla ja romumetallilla ja johonkin toiseen taas tarvitset lohikäärmeen kyyneliä, yksisarvisen silmiä... Toisaalta tämä on hyväkin puoli. Ei saa liian helpolla parhaita aseita käyttöönsä.

Samaa mieltä. Varsinkin niiden ihan viimeisten (kultaisen) kamojen päivitys on aika haastavaa ja usein niihin pääsee käsiksi vasta pelin loppupuolella. En ainakaan itse jaksanut edes ruveta niitä päivittämään, kun tiesi pelin olevan jo loppusuoralla.
 
Normalilla kun pelasin niin pääosin vain normi bowilla ja lingolla niin että oli "kaikkia" eri elementtejä joita sitten vain paukuttaa vihuihin jos heikko jollekkin. Ilmeisesti tässä se piikkiheitin en nimeä muista on tosi hyvä. Niitä "melee" ranged aseita ei tullut käytettyä oikeastaan ollenkaan, eikä ropecasteriakaan joka oli aika usein käytössä 1 osassa.

Ehkä jos joskus jaksaa tehdä sivutehtäviä/avata pelin uudelleen voisi testailla melee painotteista buildia
 
Liikaa tappelua, että jaksaisi jotain ansalankoja viritellä tai merkata mobien reittejä ja väijyä. Kiva pelimekaniikka - johonkin toiseen peliin...
 
Liikaa tappelua, että jaksaisi jotain ansalankoja viritellä tai merkata mobien reittejä ja väijyä. Kiva pelimekaniikka - johonkin toiseen peliin...
Ykkösessä sitä jaksoi uutuuden viehätyksessä, mutta ei tässä varsinkin kun typerästi ansalangatkin rajoitettu montako saa olla kerrallaan. Oliko tässä forbidden westissä rajoitettu kahteen ilman skillpointtien laittoa siihen skilliin?
 
Versio 1.14:
  • New Game+Experience the journey again for a new challenge and better gear. Your current save will be preserved and a new one for New Game+ will be created. You can start New Game+ from the New Game+ Start Point in the Base.
  • Ultra Hard – Ultra Hard difficulty offers the toughest combat experience for those seeking the ultimate challenge.
  • Quality of Life
    • Transmog – Allows players to easily customize the cosmetics of their equipped outfit to look like any other owned outfit.
    • Respec – Freely reset and redistribute your skill points.
  • New Weapons and Trophies
  • Additionally, there’s a new Herbalist vendor who sells animal parts,
  • We’ve revamped Temporal Anti-Aliasing to improve the visual fidelity of our Performance mode on PS5 and rendering on PS4 Pro.
  • We’re already working on an upcoming patch which will include VRR support and a 40FPS Mode, so stay tuned for more.


 
Testasin uutta patchia 1.14, oli melkoinen parannus kuvanlaadussa 60fps moodiin PS5:llä. Ilmeisesti TAA:ta rukattu uuteen uskoon mikä teki kuvasta huomattavasi stabiilimman ilman häiritsevää sahalaitaa kasvillisuudessa, samalla näyttää että tuohon perfomance moodiin on vielä jonkinsortin terävöitysfiltteri lyöty päälle/kovemmalle. Vähän siinä ja siinä onko paikoin yliterävöitetyn näköinen, mutta mielestäni kokonaisuudessaan parempi kuvanlaatu kuin aiemmin.
 
Hieno homma, että ovat plösölläkin saaneet sahalaidat kuriin Horizonissa ainkain nyt 2-osassa. Ykkösen PC-version kasvillisuus oli kyllä aika karua katseltavaa ennen DLSS 2.0 -tukea.
 
Versio 1.14:
  • New Game+Experience the journey again for a new challenge and better gear. Your current save will be preserved and a new one for New Game+ will be created. You can start New Game+ from the New Game+ Start Point in the Base.
  • Ultra Hard – Ultra Hard difficulty offers the toughest combat experience for those seeking the ultimate challenge.
  • Quality of Life
    • Transmog – Allows players to easily customize the cosmetics of their equipped outfit to look like any other owned outfit.
    • Respec – Freely reset and redistribute your skill points.
  • New Weapons and Trophies
  • Additionally, there’s a new Herbalist vendor who sells animal parts,
  • We’ve revamped Temporal Anti-Aliasing to improve the visual fidelity of our Performance mode on PS5 and rendering on PS4 Pro.
  • We’re already working on an upcoming patch which will include VRR support and a 40FPS Mode, so stay tuned for more.


Tää oli kyllä erittäin hyvä päivitys ja tärkein yksittäinen tähän mennessä. Vihdoin tätä viitsii pelata performancella. Ei tuo uusi TAA toteutus täysin virheetön(vrt Quality modeen) ole mutta valtava harppaus edellisestä. Todella odotettu myös tuo transmog patchi.
 
New Game+ pelanneita?

Onko intoa lähteä aloittamaan alusta 50levelin akkelilla ja täysillä skilleillä?
 
Viimeksi muokattu:
New Game+ pelanneita?

Onko intoa lähteä aloittamaan alusta 50levelin akkelilla ja täysillä skilleillä?

Very Hardilla haastetta kovin vähän, tosin siellä on vielä se joku Nightmare vaikeustaso. Itselleni on maistunut, sillä en tehnyt kaikkia questeja ekalla kerralla. Lisäksi NG+ tarjoaa laskuvarjon, hengitysmaskin jne. heti alusta lähtien joten kaiken sisällön voi tehdä enemmän orgaanisesti kuin että tarvitsisi 50h jälkeen palata avaamaan alkualueille teräskukkia jne.

Tarjoaa myös mahdullisuuden skipata alun eli peli alkaa kun iso hissi rullaa alas varsinaiselle pelialueelle.
 
Tämä peli taisi jäädä Elden Ringin varjoon. Mutta ite olen pelannut tätä ja paljon :)
Ostin reilu vuosi sitten alesta PS4Prolle Horizon Zero Dawn Complete Editionin ja vuodenvainhteen jälkeen aloin pelaamaan. Olihan Zero Dawn ja lisäosa Frozen Wilds upeita kokemuksia. Ja juuri kun olin läpäissyt ne niin ilmestyi Forbidden West.
Oli ehkä huono idea aloittaa Forbidden West heti HZD:n ja Frozen Wildsin jälkeen kun siinä oli tottunut kehittyneeseen hahmoon ja parhaisiin aseisiin. Ja uudessa pelissä lähdettin nollasta vaikka kaikki oli tuttua :) Hardilla taisin pelata ekan kerran ja tuntui tosi vaikealta verrattuna HZD. Pelimekaniikoita oli muutettu ja ansoihin ja ansalankoihin turvautuminen ei toiminutkaan samalla tavalla. Kaikkeen onneksi tottuu. Muutoinkin aseiden päivittäminen ja niihin resursien kerääminen oli raskasta.
Peli on kyllä aivan upean kaunis ja päivitin vielä telkkarini kesällä. Itse olen oikeasti viettänyt aikaa vain seisoskellen vuoren huipulla ja zoomaillen.
Ekan läpipeluukerran jälkeen ei vielä ollut tullut New Game+ tarjolle niin pelasin pelin toistamiseen Very Hardilla. Tuolloin tuli myös New Game+ ja Ultra Hard tarjolle. Vaihdoin vaikeustason STORYksi keräilläkseni aseiden ja asujen osat ja päivitin kakki tappiin. Noissa päivityksissä on kyllä ihan liikaa tekemistä. Olis melko hemmo keräillä Tuli/Jääkynsien säkkiverkkoja vaikeammilla vaikestasolla.
Ultra Hard oli parrailla aseilla jopa yllättävänkin helppo. Ja osaamiseltani olen aika tavan tallaaja. Toki jo kahdesti pelannut pelin läpi niin helpotti.Ultra hardilla tarvitsi miettiä vähän enemmän elementtejä ja taktiikkaa taisteluissa.
Tällaisia mietteitä. Lisäosaa odottellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Aattelin että olisi tullut julkaisu PC:lle mutta jos keväällä Returnal ja TLOU julkaisut niin ei kaiketi haittaa. PC:lle sitten tämä kun kaikki DLC:t paketissa ja haluaa pelata koko paskan läpi kertaalleen.
 
Burning Shores DLC tuli pelattua ja tykkäsin siitä (enemmän kuin pääpelistä). Kompakti juoni, toimivat sivutehtävät, sijainnit ja pulmat. Itselle ainakin hintansa arvoinen DLC. Toki saattoi olla vaikutusta, että Forbidden Westin pelaamisesta jo tovi kulunut ja nyt ei tullut ähkyä, kun DLC on selvästi lyhyempi. Tuntui, että Burning Shoresissa on enemmän tasohyppely-elementtejä sekä kumppanin kanssa toimimista. Pidin uuden pelialueen tyylistä enemmän kuin pääpelin alueista. Pelilliset uudistukset maistuivat ja peli näyttää paremmalta (tosin tuli pelattua pääasiassa ruudunpäivitys-etusijalla ja ymmärrän teknisesti ettei tätä julkaistu PS4:lle, mutta ehkä tuolla pyritään myös myymään konsolia).

Hieman hiomattomia kulmia on vielä, kun muutamia bugeja tuli vastaan. Pitkän pelisession aikana ilmeni ääniongelma, että sama äänitiedosto jäi soimaan loopilla (ratkesi pelin päävalikkoon quittaamalla). Alueen viimeistelyssä myös jotain pientä, kun yhdestä kohdasta löytyi ilmassa rivi irrallaan olevia kiipeilykoukku-tarttumapisteitä. Lisäksi löysin pääjuonen varrelta ainakin yhden kolon, josta ei päässyt millään pois ja täytyi ladata edellinen save.
 
Jotain DLC:ssä tehty oikein, kun on saanut kiihkoilijat pommittamaan nolla-arvioilla Metacritic:ssa. Verkkojulkaisujen arvostelut on kuitenkin kelvolliset.

1682271347977.png


Opencritic:ssa ei tarjoa alustaa vastaavasti kovaäänisten vähemmistöjen tarkoituksiin, mutta "viralliset" arvostelut samaa hyvää tasoa.

1682271574415.png


Metacriticin (ja IMDb:n) käyttäjä-arvioihin pitäisi saada joku filtteri, että saisi suodatettua kaikki alhaisimman (ja korkeimman) arvosanan arviot pois.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom