Horizon: Forbidden west - 18.2.2022 - (PS4/PS5) - 21.3.2024 (PC)

Kyllä tässä pelissä tekemistä riittää joten ei ole hinku mennä lautapelailemaan vielä, pääjuonessa alkoi se kohta missä pitää tukikohdan jälkeen lähteä niille kolmelle aliohjelmalle mutta jätin sen siihen ja lähdin seikkailee mappia ympäri ja tehtäviä tuntuu tulevan vain ja enkä ole saanut kun kaksi pataa auki.

Vähän kuin Witcher 3 kohdalla että olet tekemässä jotain tehtävää ja matkan varrella tulee uutta, sitten ajattelet että jos ovat lähellä niin käyt tekee ne pois ja jatkat sitä alunperin tekemääsi tehtävää ja huomaatkin kuinka tunti tai pari meni.

Tässä ei taida olla valintoja kuten ei ekassakaan osassa, välillä tulee kyllä ne kolme vaihtoehtoa miten Aloy reagoi tilanteeseen mutta käsittääkseni se kuitenkin johtaa samaan lopputulokseen.

Yksi ainoa jonka nytten varmaan vaikutti oli Drakka tai Yaran valinta vissiin.

Itellä päinvastaset fiilkiset siitä lautapelistä, jäin aivan koukkuun siihen ja vedin kaikki maholliset haasteet läpi. Oispa saatavana irl versio niin ostaisin :D

Itellä päinvastaset fiilkiset siitä lautapelistä, jäin aivan koukkuun siihen ja vedin kaikki maholliset haasteet läpi. Oispa saatavana irl versio niin ostaisin :D
Saako sieltä mitää hyödyllistä loppujen lopuksi vaiko pelkästään "rahaa" ja komponetteja, ei saa mitää uniikkia hyvää armoria tai asetta?

Ekassa osassahan piti juosta ne metsästysmaat läpi(joita en ole tässä muuten vielä edes suorittanut yhtään!) parhailla ajoilla niin sait sitten lopulta parhaimmat jonkun luokan aseet... ainakin täyteen viritettynä.

Saako sieltä mitää hyödyllistä loppujen lopuksi vaiko pelkästään "rahaa" ja komponetteja, ei saa mitää uniikkia hyvää armoria tai asetta?

Ekassa osassahan piti juosta ne metsästysmaat läpi(joita en ole tässä muuten vielä edes suorittanut yhtään!) parhailla ajoilla niin sait sitten lopulta parhaimmat jonkun luokan aseet... ainakin täyteen viritettynä.
Aika pitkä aika tuon pelaamisesta, mutta muistelisin että ei saanut juuri sen kummempaa kuin parempia palasia auki seuraaviin peleihin.

Uutta horizonia

Tämä kuulostaa ennakkoon epäilyttävältä. Tarinavetoisen pelin vääntäminen mmorpg formaattiin ei välttämättä vetoa samoihin ihmisiin joihin franchise nyt on vedonnut. Ja joutuu sitten kilpailemaan jo vakiintuneiden toimijoiden kanssa.

Joo itsekkin olisin kyllä halunnut nähdä jo trailerin horizon 3 ja mikä idea tämä on jättää pois pleikkarilta kun kuitenkin suht suosittu pelisarja sillä?.

Final fantasy tyyppistä jättimiekan heiluttelua ja kissakorvaisia anime tyttöjä...

Aloitin HFW:n... Kylläpäs tämä pyörii sulavasti ja on aika hyvän näköinen myös HDR:n ja reshaden avulla. Kaikki karkit (poislukien motion blur ja DoF mössöt), 3440x1440, ja DLAA päällä saan tasaisen 72 fps 3090 Ti:llä. Ihan hyvin kohta 4 vuotta vanhalle kortille. Hirvittää pikkasen pelin skaala ja tekemisen määrä

Huhhuh, pienet tyypit otettu ja kivasti very high asetuksilla 4k120Hz hakkaa rajoittimeen eli hyvin rullaa 4090:lla. Kuvanlaatu on "pikkuisen" erilainen mitä PS5 performance modessa tässä pelissä! :D

20240321180333_1.jpg

PS5 versiota parannettiin paljon grafiikan osalta päivityksissä. Aika eri peli visuaalisesti nyt versus mitä oli julkaisussa. Toki ei pärjää pc-versiolle mutta ei se nyt sysipaska ole(enää).

Täytyy ihan palata tähän kaksi vuotta myöhemmin kun ajelen tässä testejä PS5-Prolla. Ja täytyy sanoa että tämähän on täysin eri peli mitä launchissa. Kaikki shimmeröinti/väpätys on poissa ja valehtelematta välillä ei erota kuvanlaadultaan RTX5090 PC versiosta. Ainoastaan liikkeessä tietenkin huomaa kun mennään vain 60-70fps kun 5090 paukuttaa kolmatta sataa.

Uskomatonta miten on kehittynyt tämä peli.

Täytyy ihan palata tähän kaksi vuotta myöhemmin kun ajelen tässä testejä PS5-Prolla. Ja täytyy sanoa että tämähän on täysin eri peli mitä launchissa. Kaikki shimmeröinti/väpätys on poissa ja valehtelematta välillä ei erota kuvanlaadultaan RTX5090 PC versiosta. Ainoastaan liikkeessä tietenkin huomaa kun mennään vain 60-70fps kun 5090 paukuttaa kolmatta sataa.

Uskomatonta miten on kehittynyt tämä peli.

Onkos tässä nykyään PSSR2 tuki?

Tää peli kyllä maistuu, PS5 ekana ja viime viikolla ostin Steamin alennuksista koneelle. Hieno grafiikka 4K:lla!

Zero Dawn oli myös aikoinaan hyvä, mutta onhan tämä parempi vaikka ihan hirveitä muutoksia ei ole tullut kun lähinnä skilleihin yms.

No nytten on päätarina paketissa ja seuraavaksi DLC vuoro.

Viime marraskuussa aloitin ja nytten sain tarinan päätökseen, se oli kun olikin huono idea alkaa heti pelaa ekan osan jälkeen mutta nälkä jäi mutta sen sai kyllä tyydytettyä nopeasti ettei päässyt edes puoleen väliin tarinassa tämän kanssa, no tässä kuukausia oli paussia ja pelasinpa tuossa RDR2 välissäkin mutta nytten toukokuussa tuli jatkettua Aloyn tarinaa.

Kuten Ketku yllä sanoo että tämä oli kaiken puolin parempi peli, pelattavuus jne jne mutta kyllä minä sanoisin että tämä kärsii vahvasta kaksi tornia syndroomasta ja kärsii mielestäni aika paljon.

Ekan osan kun olisi voinut jättää siihen, Aloy selvitti mysteerin niin tämä osa tuntuu vähän väkisin siltä että se vain piti tehdä koska eka osa myi niin paljon ja tuli tietenkin pahempi uhka.

Ja koska tämä on kuin kaksi tornia niin pohjustettiin tietenkin kolmosta koska kaikista pitää aina tehdä se hemetin trilogia kun ei osata selittää tarinaa yhdessä tai kahdessa osassa ja sieltä tulossa vieläkin pahempi ja typerämpi pahis=
iso paha planeetta nemesis tulee tuhoamaan!

Elikkä tarinallisesti tämä ei ollut ihan napakymppi minulle mutta silti sen verran että uskoisin että kolmas osa tulee myös PS5 ja sekä PS6:lle niin tulisi ainakin ostettua PS5:lle kun PC:lle ei ole tulossa.

Vaikka tarinallisesti tulikin kritisoitua peliä mutta oli tässä silti varsinkin lopussa sellaisia juttuja mitä eka osa ei antanut.

I'm king of the world... tai Aloyn kohdalla pitäisi kai sanoa "I'm queen of the world:

giphy.gif

Kun puhuinkin tuosta kolmanesta osasta mielenkiinnolla odotan teknisesti mitä Guerrilla Games saa aikaan kun hyvin suurella todenäköisyydellä PS4 ei ole enään mukana menossa.

Ei siinä nytten vain tuon DLC kimppuun mutta se onkin sitten irrallinen oma tarinansa eikä siten liity "pääuhkaan" millään tavalla... luulisin.

Viime marraskuussa aloitin ja nytten sain tarinan päätökseen, se oli kun olikin huono idea alkaa heti pelaa ekan osan jälkeen mutta nälkä jäi mutta sen sai kyllä tyydytettyä nopeasti ettei päässyt edes puoleen väliin tarinassa tämän kanssa, no tässä kuukausia oli paussia ja pelasinpa tuossa RDR2 välissäkin mutta nytten toukokuussa tuli jatkettua Aloyn tarinaa.

Kuten Ketku yllä sanoo että tämä oli kaiken puolin parempi peli, pelattavuus jne jne mutta kyllä minä sanoisin että tämä kärsii vahvasta kaksi tornia syndroomasta ja kärsii mielestäni aika paljon.

Ekan osan kun olisi voinut jättää siihen, Aloy selvitti mysteerin niin tämä osa tuntuu vähän väkisin siltä että se vain piti tehdä koska eka osa myi niin paljon ja tuli tietenkin pahempi uhka.

Ja koska tämä on kuin kaksi tornia niin pohjustettiin tietenkin kolmosta koska kaikista pitää aina tehdä se hemetin trilogia kun ei osata selittää tarinaa yhdessä tai kahdessa osassa ja sieltä tulossa vieläkin pahempi ja typerämpi pahis=

Elikkä tarinallisesti tämä ei ollut ihan napakymppi minulle mutta silti sen verran että uskoisin että kolmas osa tulee myös PS5 ja sekä PS6:lle niin tulisi ainakin ostettua PS5:lle kun PC:lle ei ole tulossa.

Vaikka tarinallisesti tulikin kritisoitua peliä mutta oli tässä silti varsinkin lopussa sellaisia juttuja mitä eka osa ei antanut.

I'm king of the world... tai Aloyn kohdalla pitäisi kai sanoa "I'm queen of the world:

giphy.gif

Kun puhuinkin tuosta kolmanesta osasta mielenkiinnolla odotan teknisesti mitä Guerrilla Games saa aikaan kun hyvin suurella todenäköisyydellä PS4 ei ole enään mukana menossa.

Ei siinä nytten vain tuon DLC kimppuun mutta se onkin sitten irrallinen oma tarinansa eikä siten liity "pääuhkaan" millään tavalla... luulisin.
Itsellä isoin miinus oli yli vedetty materiaaligrindaus. Muistan että loppukoitosta varten farmailin osia jotta saisin edes osan aseista päivitettyä tappiin. Tarvitsin yhtä tiettyä osaa, jota tiputti vain yhden koneen yksi variantti, joka spawnasi vain tiettyyn paikkaan kartalla, vain öisin. Koneesta piti ennen tappoa irrottaa tietysti se yksi tietty osa (tämä on minusta hyvä mekaniikka!), jossa oli sitten joku %-mahis että se tiputtaa vaaditun komponentin, tai kaksi, tai ei yhtään.

Spawnasin nuotiopaikalle, juoksin katsomaan oliko kone siellä -> ei ollut, takaisin nuotiolle -> skippaa seuraavaan yöhön -> toista. Näitä osia tarvitsi vielä jonku 15 kappaletta, niin kyllä söi miestä. Tämä ja minusta ykkösosaa huonompi tarina teki tästä yleisesti huonomman pelin. Hyvä peli silti, mutta kyllä ykkönen vaan oli parempi.

Itsellä isoin miinus oli yli vedetty materiaaligrindaus. Muistan että loppukoitosta varten farmailin osia jotta saisin edes osan aseista päivitettyä tappiin. Tarvitsin yhtä tiettyä osaa, jota tiputti vain yhden koneen yksi variantti, joka spawnasi vain tiettyyn paikkaan kartalla, vain öisin. Koneesta piti ennen tappoa irrottaa tietysti se yksi tietty osa (tämä on minusta hyvä mekaniikka!), jossa oli sitten joku %-mahis että se tiputtaa vaaditun komponentin, tai kaksi, tai ei yhtään.

Spawnasin nuotiopaikalle, juoksin katsomaan oliko kone siellä -> ei ollut, takaisin nuotiolle -> skippaa seuraavaan yöhön -> toista. Näitä osia tarvitsi vielä jonku 15 kappaletta, niin kyllä söi miestä. Tämä ja minusta ykkösosaa huonompi tarina teki tästä yleisesti huonomman pelin. Hyvä peli silti, mutta kyllä ykkönen vaan oli parempi.
Taidat tarkoittaa sitä "lepakkoa"?

itelläni oli tää osien irrottamista varten:

1779452417987.png

Nytten kun alan tarkemmin miettii niin tarinan osuushan tässä oli lopulta aika pieni, voisin sanoa mutulla että 80% pelaamisen ajasta minullakin varmaan tuli juuri haasteista ja juttujen/isojen koneiden päihittämisestä ja juuri varmaan tuota grindailua mutta itselleni se ei taas ottanut niin kupoliin:

Ajattele kun minä RDR2:ssa jaksoin metsästää melkein viikon ajan(IRL aikaa!) yhtä hemetin eläimen nahkaa niin tämä HFW ei tuntunut missään!

Yksi asia mikä minua yleisesti open world peleissä häiritsee on liian nopea vuorikausi rytmi, tässäkin taitaa olla jotain 30 timescale? kun vanilla Skyrmissa se on 20 ja itse tykkään 10 arvosta elikkä kuusi sekunttia meidän ajassa on pelissä 1min.

Vuorokausi pelissä kestää meidän ajassamme sen lähes 2.5h kun yleisesti peleissä se on alle 50min timescale arvolla 30.

Ekaan osaan oli muuten saatavilla joku timescale modi mutta tähän en ainakaan löytänyt mitään, itselläni oli Reshade ja pari kasvomaalaus modia käytössä Aloylla.

Mielenkiintoista muuten lukea miten pelin kokonaishyvyyttä arvotettaessa painotetaan asioita. Minulle tarina on tällaisessa pelissä tärkein osa-alue, ja vaikka kakkonen oli hiotumpi peli jne. niin selvästi heikompi tarina hiersi niin paljon, että ensimmäinen osa omalla asteikolla kirkkaasti parempi peli. En siis meinaa, että muiden painotuksissa olisi mitään vikaa, mutta mielenkiintoista huomata subjektiivisuus.

Harmi tosiaan, että sony ei todennäköisesti julkaise kolmosta pc:lle. Ellei nyt sitten vuosien vieriessä ehdi muuttaa strategiaansa. Tämä on ainakin tässä vaiheessa ainut pelisarja jota tiedän jääväni kaipaamaan. Ehkäpä joutuu pleikan ostamaan tai lainaamaan sitten joskus...

Mielenkiintoista muuten lukea miten pelin kokonaishyvyyttä arvotettaessa painotetaan asioita. Minulle tarina on tällaisessa pelissä tärkein osa-alue, ja vaikka kakkonen oli hiotumpi peli jne. niin selvästi heikompi tarina hiersi niin paljon, että ensimmäinen osa omalla asteikolla kirkkaasti parempi peli. En siis meinaa, että muiden painotuksissa olisi mitään vikaa, mutta mielenkiintoista huomata subjektiivisuus.
Ite annoin paljon anteeksi MGSV:lle juuri tarinan osalta kun peli oli muuten timanttia pelata.
Kun taas Witcher 3:ssa tilanne oli päinvastainen.

Jos peli ei ole hauska pelata ja tarina ei anna syytä, monesti kyllä jätän kesken.
Horiznoneita ei kyllä ainakaan pelattavuuden osalta voi moittia, kaikki munaukset ja muut kömmähdykset menivät suoraan itsensä piikkiin.

Taidat tarkoittaa sitä "lepakkoa"?
Joo itsekin muistelen että niitä lepakon osia sai kyllä grindata. Mutta jos oikein muistan niin tuo oli ainoa osa jota piti grindata, muut tuli aika helposti tai sitten mulla vaan oli hyvä rng.

Siitä on jo aikaa, mutta muitelen että noita harvinaisia osia tarvitsi lähinnä johonkin trophyyn/achievementtiin? Eli sinällään se grindaus oli ihan vapaa-ehtoista ja tarinan+sivutehtävät pystyi ihan hyvin pelaamaan ilmankin. Jos se näin oli, niin vähän turhaa valittaa sellaisesta. Voi kyllä olla että muistan väärin.

Joo itsekin muistelen että niitä lepakon osia sai kyllä grindata. Mutta jos oikein muistan niin tuo oli ainoa osa jota piti grindata, muut tuli aika helposti tai sitten mulla vaan oli hyvä rng.

Siitä on jo aikaa, mutta muitelen että noita harvinaisia osia tarvitsi lähinnä johonkin trophyyn/achievementtiin? Eli sinällään se grindaus oli ihan vapaa-ehtoista ja tarinan+sivutehtävät pystyi ihan hyvin pelaamaan ilmankin. Jos se näin oli, niin vähän turhaa valittaa sellaisesta. Voi kyllä olla että muistan väärin.
Minä en edes tiennyt noista tropeihsta mutta kyllä jossain hyvissä aseissa asuissa oli niitä "tarunomaisia" osia mitä tarvittiin päivitykseen ja niitä ei taas löytynyt joka nurkan takana*

Toisaalta kun juoksentelin aseiden päivitysten ja asujen päivitysten perässä myöskin(+Ja vaikka minkä tekemistä kun riitti) ja tasoja tuli, olikohan minulla lopussa jopa 65 levelillä Aloy niin normaali vaikeusasteella kunhan katsoi vihollisten heikkoudet niin ei tarvinut paljoa puhista lopussakaan kun vihut olivat kantuvei, toisaalta olikohan se mikään ihme kun oli tuplat tasoja vs vaatimusten kanssa.

Kun saa tuon DLC pakettiin niin pitää kokeilla eka osa pelata Ultra high vaikeusasteella ja sitten tämä toka osa ennen kolmatta osaa.... ehkä :geek:

Toisaalta jotkut sanoi että Burning Shoresin koneet ovat ihan eritasolla kuin pääpelin joten ehkä siellä sitä haastetta sitten alkaa tulla.

Mutta katsottaan miten Aloyn käy tänä viikonloppuna.

*= Olikohan tässä että ne lepakotkin tulivat vasta tietyn tarinan tehtävän jälkeen saataville.

Toisaalta jotkut sanoi että Burning Shoresin koneet ovat ihan eritasolla kuin pääpelin joten ehkä siellä sitä haastetta sitten alkaa tulla.
Joo kyllähän se tarina siinä jatkuu eli oletuksena on että varusteet on kunnossa. Mutta mulle jäi lähinnä mielikuva että kun grindasi ne parhaat vehkeet peruspelissä, niin eukko alkaa olla jo sen verran OP että hyvin pärjäsi.

Ja kyllähän siinä lisärissä näkyy että kun PS4 tuki tiputettiin pois niin karkkia on enemmän ja homma pyörii silti. Tykkäsin tuosta lisäristä todella paljon.

Ja enpä päässytkään vieläkään DLC kimppuun koska aloin katselemaan valikkoja niin tajusin että minulla puuttui Kappa overdrive ja minä luulin että liittyy ehkä DLC mutta tarkistin asian niin sehän löytyy jo tästä main gamen mapista ja pitää sisällään pahimmat koneet.

Eipä siinä siinä kuin Kappa padan kimppuun ja tämä taiskin olla pahin kaikista kyllä.
Loppuvastus antoi jo pientä haastetta, kertoo yleensä jo että marjat loppuu kesken ja pitää alkaa potioneita vetämään.

Mutta se on nytten tehty ja tämän päivän urakka on sitten nämä:

1779538417268.jpeg

En tiedä onko näiden murroista mitään iloa siellä DLC mapissa mutta tuleepahan sekin ainakin tehtyä.

Edit: Minulla oli ekassa ja tässä osassa tavoitteena mahdolisimman alussa hommata noi murrot mutta kuten tiedätte niin tässä pelissä se yksi pitkäkaula ja padan aukaisu aukee vasta loppuosassa peliä niin jostain syystä minä en sitten tutkinut enempää että onko muita patoja ja jätin sitten ne pois ja aloin tekee sivutehtäviä haasteita ja muita juttuja moneksi kymmenski tunneiksi niin siksi minulla jäi toi Kappa juttu pimentoon ja enkä kai edes ajatellut että murtaisin näitä koneita kun ne olivat yleensä vain niiden osien haku reissua varten.

Viimeksi muokattu:
Näitä kuvia kun kattelee, niin tekisi mieli pelata uusiksi ihan vaan noitten nimien takia :D
Pelasin enkuksi, niin ehkä jäin jostain paitsi, on kyllä nerokkaita käännöksiä.

giphy.gif

giphy.gif

Ette arvaa kuka ei vieläkään saanut aloitettua DLC vaikka viikko sitten meni päätarina läpi x)

1780078944128.jpeg

Mulla oli vielä täällä tekemättömiä töitä base mapilla, ne vihollisten leirijutut oli kesken ja pari muutakin, sitten sain todella hyvän aseen jota lähdin päivittää ja tässä sitä ollaan josko tänään saisi tuon valmiiksi ja sitten aloitettua DLC... näin viikon myöhässä.

Tämä ei ole toki pelin vika vaan oman "vammaluonteeni" kun päätin että kun Aloy lähtee pelin base mapista DLC:hen niin sitten mennään kanssa rytinällä eikä vajailla varusteilla!

giphy.gif

Ette arvaa kuka ei vieläkään saanut aloitettua DLC vaikka viikko sitten meni päätarina läpi x)

1780078944128.jpeg

Mulla oli vielä täällä tekemättömiä töitä base mapilla, ne vihollisten leirijutut oli kesken ja pari muutakin, sitten sain todella hyvän aseen jota lähdin päivittää ja tässä sitä ollaan josko tänään saisi tuon valmiiksi ja sitten aloitettua DLC... näin viikon myöhässä.

Tämä ei ole toki pelin vika vaan oman "vammaluonteeni" kun päätin että kun Aloy lähtee pelin base mapista DLC:hen niin sitten mennään kanssa rytinällä eikä vajailla varusteilla!
Piti kurkata että mitä legendaryä itellä oli repussa kun jokunen vuosi PS5 läpipeluusta on ja tämmöinen löytyi. 😋

IMG_0896.png

Ostinpa itsekkin tuon DLC nyt kun oli pienessä alessa. Pitääpä jossain kohtaa paahtaa läpi.
Itse mietin tätä että ostaako pc vai ps5 ja kun pc versio aina pitää sisällään tuon dlc niin jostain avain kaupasta ostin koko pelin halvemalla mitä perus peli olisi maksanut käytettynä ps5.

Ja suurin syy oli että vanhasta savesta ei saanut mitää hyötyä joten oli sama pelata pc:llä.

Nyt muuten laskin että olen viettänyt ekan ja tokan osan kanssa noin 200h+.
Mulla ps5 taisi kertoa remastered versiolla 100h ja nyt steam sanoo 110h.

No nytten se viimein tapahtui että sai aloitettua DLC:n kaikkien hidasteluiden jälkeen:

1780144045626.jpeg

Mietin että mikä perkeles se hurisee niin tämähän laittoi GPU:lle lisää löylyä ja tätähän DLC ei julkaistu PS4:lle enään, jos on pelanut vanhaa mappia jollain tietyllä tavoite FPS:llä ja GPU ollut tiukilla niin täällä tulee pataan vielä enemmän.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
308 614
Jäsenet
83 358
Uusin jäsen
lampunhenri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom