Horizon: Forbidden west - 18.2.2022 - (PS4/PS5) - 21.3.2024 (PC)

Kokeilin itekkin tätä nyt ja hyvältä näyttää 5900x, 4090 combolla, max/very high settingsit päällä.
Onko jotain vinkkiä vielä, DLSS ja DLAA on päällä ja 4k reso, nvidia reflex latency vissiin kannattaa ottaa pois.
Dynamic resolution scaling on 60, mikä asetus tuo on?
Dynamic resolution ja luku siinä tarkoittaa sitä, että peli pudottaa vauhdissa (tai nostaa jos kortti jaksaa) resoluutiota pitääkseen valitun Fps-arvon, eli esim tuon 60.
Käsittääkseni säätelee vain resoluutiota, ei graafisia yksityiskohtia.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin itekkin tätä nyt ja hyvältä näyttää 5900x, 4090 combolla, max/very high settingsit päällä.
Onko jotain vinkkiä vielä, DLSS ja DLAA on päällä ja 4k reso, nvidia reflex latency vissiin kannattaa ottaa pois.
Dynamic resolution scaling on 60, mikä asetus tuo on?

-
 
Noniin täällä peli viimein läpi. Vaikka tämä oli taistelultaan, maailmaltaan ja toteutukseltaan paljon monipuolisempi kuin ensimmäinen, ei tämä minusta tarinaltaan ollut ensimmäisen tasoa. Lopputaistelu oli myös paljon latteampi kokemus kuin ensimmäisessä. Aseita oli liikaa, suuri osa niistä oli toistensa kaltaisia, sama asia puvuissa. Tässä on haluttu tietysti tehdä kaikki isommin ja laajemmin mutta mielestäni ensimmäisen rajatumpi ase- ja pukumäärä oli parempi ratkaisu. Enemmän ei aina ole parempaa. Maailma oli tässä tietysti paljon upeampi ja monipuolisempi kuin ekassa, siinä selvä parannus. Jos pisteyttäisin pelit niin ensimmäinen on täyden kympin peli, ja tämä...noh juuri ja juuri 9/10, mietin ensin 8:ia mutta menköön.

Mielipiteeni tietysti pohjautuu tarinapainotteisuuteen, Aloyn kasvutarina kosketti enemmän ensimmäisessä, jatko-osan maailmapelastusjuoni toki yrittää parhaansa eikä sellaisenaan huono ole, mutta itselläni oli vaikeuksia innostua ja liikuttua sen parissa. Lisäosa olisi vielä pelaamatta, saa nähdä jaksako sen pariin kun tällä hetkellä paljon muutakin pelattavaa. Olen kuullut että lisäri on hyvä.

Mutta hyvä peli kokonaisuutena, vaikken ihan ensimmäisen pelin verran tykännyt. Siinä tein kaikki saavutuksetkin. Mielenkiintoista nähdä saadaanko jatkoa. Todennäköisesti saadaan, onhan Aloy semmoinen hollantilaisen pelisuunnittelun maskotti, jonka ympärille varmasti löytyy lisääkin tarinoita.
 
Noniin täällä peli viimein läpi. Vaikka tämä oli taistelultaan, maailmaltaan ja toteutukseltaan paljon monipuolisempi kuin ensimmäinen, ei tämä minusta tarinaltaan ollut ensimmäisen tasoa. Lopputaistelu oli myös paljon latteampi kokemus kuin ensimmäisessä. Aseita oli liikaa, suuri osa niistä oli toistensa kaltaisia, sama asia puvuissa. Tässä on haluttu tietysti tehdä kaikki isommin ja laajemmin mutta mielestäni ensimmäisen rajatumpi ase- ja pukumäärä oli parempi ratkaisu. Enemmän ei aina ole parempaa. Maailma oli tässä tietysti paljon upeampi ja monipuolisempi kuin ekassa, siinä selvä parannus. Jos pisteyttäisin pelit niin ensimmäinen on täyden kympin peli, ja tämä...noh juuri ja juuri 9/10, mietin ensin 8:ia mutta menköön.

Mielipiteeni tietysti pohjautuu tarinapainotteisuuteen, Aloyn kasvutarina kosketti enemmän ensimmäisessä, jatko-osan maailmapelastusjuoni toki yrittää parhaansa eikä sellaisenaan huono ole, mutta itselläni oli vaikeuksia innostua ja liikuttua sen parissa. Lisäosa olisi vielä pelaamatta, saa nähdä jaksako sen pariin kun tällä hetkellä paljon muutakin pelattavaa. Olen kuullut että lisäri on hyvä.

Mutta hyvä peli kokonaisuutena, vaikken ihan ensimmäisen pelin verran tykännyt. Siinä tein kaikki saavutuksetkin. Mielenkiintoista nähdä saadaanko jatkoa. Todennäköisesti saadaan, onhan Aloy semmoinen hollantilaisen pelisuunnittelun maskotti, jonka ympärille varmasti löytyy lisääkin tarinoita.
Nyt on takana 7-8h ja vähän samat fiilikset, ei tartu aivan ykkösosan fiilis, mutta kyllähän tää hyvä peli on. Tosin ykkösosa meni läpi noin 3 osassa joiden välissä tuli pidettyä pitempikin tauko ja pelattua muutakin peliä. En muista pistinkö loppua kohten helpomman vaikeustason vain että pääsis joskus loppuun asti. Tais mennä ihan normalina. tässä on vaan toi taistelu omanlaatuisensa ja ottaa aikansa että tottuu.

Sama tosin kuin ekassa että taistelu ottaa aikaa, että siihen tottuu, vielä tulee herkästi kuolema, kun ajattelee että skippaanpa ton ison packin tosta.
Mutta pelasin tätä ennen valheimia, niin onhan tää helpompi siihen verrattuna ja kyllä huomaa pelin jota tekee joku 6-7henkilä vrt ison AAA luokan peli sadoilla tekijöillä, tosin molemmat omalla tavallaan todella hyviä.
 
Itse päädyin vihdoin ostamaan tämän PC:lle. Edellinen osa on vielä muutaman vuoden takaa yllättävän hyvin muistissa ja pelaaminen tuntui heti luontevalta Xbox-ohjaimella. Hyvältä vaikuttaa ja äkkiä meni 3 tuntia tämän parissa. Maailma ja yksityiskohtien määrä vaikuttaa heti ensimmäistä osaa paremmalta ja veden alta löytyy kaikkea kivaa. Lisäksi kasvojen animaatiot ja hahmot vaikuttivat suorastaan hämmentävän hyvältä. Paljon tuli vain ihmeteltyä, miten aidolta ilmeet ja eleet näyttävät.

Grafiikat ovat nätit. Toki esimerkiksi valaistus ei pärjää monille säteenseurannalla toteutetuille peleille, mutta ihan hyvältä näyttää silti. RX 7900 XT:llä pyörii myös hyvin natiivilla 1440p-resoluutiolla kaikki asetukset tapissa. FPS ei ole näyttänyt kertaakaan menneen alle 100:n ja pääasiassa pyörii paljon korkeammissa lukemissa. Ei tarvitse mitään skaalaimia tähän. Aika paljon antaa turpaan konsoleille, joilla pitää tehdä kompromissi kuvanlaadun tai FPS:n suhteen ja silti jäädään kauas tehokkaan PC:n suorituksista :D

Tajusin vasta jälkikäteen, että tässähän on Direct Storage. Oma pelilevy on vain Gen3-nopeuksinen ja latausaika päävalikosta näyttää olevan muutaman sekunnin luokkaa. Ihan riittävän nopeaa ja en viitsi lähteä siirtämään Gen4-käyttislevylle. Kiva kyllä, kun tuo ominaisuus yleistyy hiljalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs pirua. Tässä olikin FSR 3.1 Frame Generation ja varsin toimivan oloinen sellainen. Laitoin sen päälle ja peli on selvästi sulavampaa. En myöskään huomaa grafiikoissa ongelmaa tai viiveessä lisääntymistä. Pelataan sitten lukittu 165 FPS tätä :comp:

EDIT: Taisi juuri tulla tuo päivitys, kun en aiemmin huomannut sitä. Hyvä että tuli nyt, kun peli on vielä alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs pirua. Tässä olikin FSR 3.1 Frame Generation ja varsin toimivan oloinen sellainen. Laitoin sen päälle ja peli on selvästi sulavampaa. En myöskään huomaa grafiikoissa ongelmaa tai viiveessä lisääntymistä. Pelataan sitten lukittu 165 FPS tätä :comp:

EDIT: Taisi juuri tulla tuo päivitys, kun en aiemmin huomannut sitä. Hyvä että tuli nyt, kun peli on vielä alussa.
Eilen tuli päivitys Steamissa.
 
Mutta hyvä peli kokonaisuutena, vaikken ihan ensimmäisen pelin verran tykännyt. Siinä tein kaikki saavutuksetkin. Mielenkiintoista nähdä saadaanko jatkoa. Todennäköisesti saadaan, onhan Aloy semmoinen hollantilaisen pelisuunnittelun maskotti, jonka ympärille varmasti löytyy lisääkin tarinoita.
Paha spoileri forbidden westin pelin loppuun ja mun spekulaatio jatkosta. Imho horizon suunniteltu trilogiaksi.
eiköhän forbidden westin lopussa paljastettu tekoäly tule maapallolle. Kolmososa sen ympärillä miten maapallon ihmiset pelastetaan. Kakkososassahan päätyi yhdistämään heimoja yhteistä vihollista vastaan. Kolmosessa olis herkullinen paikka tuoda scifimpää high techiä ja käydä mutka avaruudessakin
 
Alkaa olemaan peli loppuun kaluttu kun myös Burning Shores meni pakettiin. Siinä oli mukavan eeppinen lopetus! Enpä uskonut kun Zero Dawnia pelasin että tulisin joskus näkemään
Horuksen elävänä!
Pelikellossa on 98 tuntia ja jäljellä lähinnä hunting grounds, arena ja joitan relic ruinseja. Noh Burning shoresissa jotain myös kesken. Aseita ja armoreita olisi paljon päivitettävänä mutta ei siinä hirveästi järkeä ole niitä päivittää kun peli jo läpi.
Varmasti tulee kolmonenkin. Toivottavasti tarina paranee siinä ykkösen tasolle, tässä notkahti pahasti. Esimerkiksi
Tildan oleminen pahis oli aika läpinäkyvää. Minusta ei oikein toiminut että oli Sobekin eksä. Tuntui jotenkin ihan turhalta lisältä.
 
Siihen loppu. Vaikka kuin hakkaat pulcasterilla erikulmista, seisten tai kyykyssä niin ei ota kiinni. Ikävä bugi. Muilla?




haka.png
 
Huomasin tämän langan vasta nyt kun muita asioita selailin niin pitää tulla kommentoimaan.

Ensimmäiseen osaan verrattuna moni asia oli parantunut, mutta tarina on tosiaan paljon kökömpi eikä ensimmäisen kaltaista scifi-wau fiilistä tullut. Lähinnä kyllästyminen epäkiinnostaviin ihmis pahiksiin.
Ase ja lisäominaisuus valikoima oli muuttunut tarpeettoman monimutkaiseksi omaan makuun. Ensimmäisessä pelissä mm. tripcasteria tuli käytettyä, mutta nyt vain kolmesta jousityypistä kahta järeämpää eri muodoissaan.
Vaikka ääninäyttely ja kasvoanimaatiot olivat parantuneet niin edelleen ärsyttäviä sivuhahmoja riitti. Eri heimojen hurjuutta korostetaan ja sitten käytännössä puolet onkin jotain vinkuvia teinejä. Burning shoresin loppu tosin nosti vähän odotuksia kun olin jo ajatellut ettei tätä samaa ei viitsi kolmatta peliä grindata enää.
 
Melee combot. Muistakaa että sellaisetkin on olemassa. Unohtuu helposti kun on aseita pilvin pimein.
 
Melee combot. Muistakaa että sellaisetkin on olemassa. Unohtuu helposti kun on aseita pilvin pimein.

Melee combat on kyllä aika turhake tässä 2 osassa. No ihmisvastutstajia vastaan toki vähän käyttökelpoisempaa/pakollista paremmin panssaroituja vastustajia vastaan. Perus imisvihut kuolee yhdellä jousen headshotilla, mutta keihäällä saa hakata aika kauan, ennen kun henki lähtee.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä tuosta aseiden
Huomasin tämän langan vasta nyt kun muita asioita selailin niin pitää tulla kommentoimaan.

Ensimmäiseen osaan verrattuna moni asia oli parantunut, mutta tarina on tosiaan paljon kökömpi eikä ensimmäisen kaltaista scifi-wau fiilistä tullut. Lähinnä kyllästyminen epäkiinnostaviin ihmis pahiksiin.
Ase ja lisäominaisuus valikoima oli muuttunut tarpeettoman monimutkaiseksi omaan makuun. Ensimmäisessä pelissä mm. tripcasteria tuli käytettyä, mutta nyt vain kolmesta jousityypistä kahta järeämpää eri muodoissaan.
Vaikka ääninäyttely ja kasvoanimaatiot olivat parantuneet niin edelleen ärsyttäviä sivuhahmoja riitti. Eri heimojen hurjuutta korostetaan ja sitten käytännössä puolet onkin jotain vinkuvia teinejä. Burning shoresin loppu tosin nosti vähän odotuksia kun olin jo ajatellut ettei tätä samaa ei viitsi kolmatta peliä grindata enää.

Samaa mieltä tuosta asevailoimasta. Aika turhakkeita on suuri osa. Itsekkään en ole käyttänyt tässä kun noita jousia ja niitä heittokeihäitä. Ansat ihan aneemisia , kun niitä ei voi laittaa kun 2 kerrallaan ja siihen nähden niiden aiheuttama damage on ihan surkea. Mitä järkeä nähdä iso vaiva ja hiippailla laittamaan ansoja, kun yhdellä jousen erikoislaukauksella teet monta kertaa enemmän damagea.

Itsellä alkanut kanssa jo jonkunlainen uupumus iskeä, kun tosiaan tarinassakaan ei ole samanlaista imua kun 1:ssä.
 
Ei ollut ongelmaa, vähän lähempää / jyrkemmästä kulmasta sitä muistaakseni piti sohia.
Jonkin päivityksen latasi seuraavalla kerralla kun käynnistin Pelin/Steamin, en tiedä oliko siinä korjaus mutta heti ekalla otti pullcaster kiinni :hmm:

edit; heti perään kun olin hakenut uuden "pariston" ja asensin paikalleen sanoo että "ota paristo pois".
Kummaa kun tähän asti kulki ilman bugeja, jotain koodia on nyt ilmeisesti omalla koneella rikki...
 
Viimeksi muokattu:
Lainaan itseä täällä tuosta Zero Dawn threadista jos jotain eritoten tässä jatko-osa threadissa asia kiinnostaa. Zero Dawn saa Nixxes käsittelyn.

Näemmä Horizon: Zero Dawn saa Nixxes käsittelyn remaken muodossa. Näyttää siltä että ovat päivittäneet Zero Dawnin pyörimään Forbidden Westin enginellä.



Alkuperäisen PS4 version omistajille 9,99$ päivitys. PC hinnasta ei tietoa. Julkaisu lokakuun lopussa.
 
Jonkin päivityksen latasi seuraavalla kerralla kun käynnistin Pelin/Steamin, en tiedä oliko siinä korjaus mutta heti ekalla otti pullcaster kiinni :hmm:

edit; heti perään kun olin hakenut uuden "pariston" ja asensin paikalleen sanoo että "ota paristo pois".
Kummaa kun tähän asti kulki ilman bugeja, jotain koodia on nyt ilmeisesti omalla koneella rikki...

Ei ole rikki näköjään... uusi windows ja uudelleen ladattu peli, samaan tökkää; pariston vaihdon jlk sanoo edelleen "ota paristo pois" vaikka pitäisi tulla vipu aktiiviseksi?
 
37 tuntia meni päätarinan läpäisyyn. Ihan hyvä kesto, kun Zero Dawnin päätarinaan ja DLC:een meni yhteensä 34 tuntia. Aika paljon tuli myös seikkailtua ja tehtyä sivutehtäviä, mutta toki kartalle jäi myös valtavasti tekemättömiä asioita.

Aika upea pelihän tämä on. Maailmassa on niin valtavasti tutkittavaa ja etenkin San Fransiscon hiekkarannat ja auringonpaiste jäivät positiivisesti mieleen. Hahmot olivat hyvin käsikirjoitettuja ja sivutehtävätkin olivat varsin mielekkäitä. Harvoin myöskään tykkään peleissä taistelusta näin paljoa. Tyydyttävää tiputella koneilta armoreita ja aseita sekä rampauttaa niitä osa kerrallaan. Monissa muissa peleissä viholliset taistelevat viimeiseen asti täysillä voimilla, mutta tässä taistelut ovat paljon progressiivisempia ja realistisempia. Ehkä ihmisiä vastaan taisteluihin olisi kaivannut vielä lisää realismia ja verta.

Tekninen toteutus on myös mainio. 0 bugia tai ongelmaa ja pyörii hyvin. FSR 3.1 Frame Generation päällä sain ihan tasaisen 165 FPS:n kaikkialla. Grafiikatkin ovat oikein nätit, vaikka eivät pärjää säteenseurannalla toteutetuille peleille.

Burning Shores DLC odottelee vielä. Täytyy miettiä, lähdenkö heti pelaamaan sitä, vai pelaanko välissä jotain muuta. Jäi myös pieni innostus pelata Zero Dawn uudestaan läpi, kun siinä on nyt Remasterointi :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 339
Jäsenet
74 284
Uusin jäsen
TimoHeino

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom