Horizon: Forbidden west - 18.2.2022 - (PS4/PS5) - 21.3.2024 (PC)

Tulipas pelattua Zero Dawn läpi käytännössä muutamassa viikossa. Suurimman osan sivutehtävistä tein, cauldronit ja tall neckit, mutta en noita kaikki errandeja, bandit camppeja, collectableja tai corrupt zoneja jaksanut. Oli tällä tavoin oikein mukava peli eikä tullut edes pelkäämäni open world burnouttia. Tosin DLC:n skippasin suosiolla vaikka kuulemma onkin hyvä.

Tästä oli oikein mukava siirtyä Forbidden Westiin nyt viikonloppuna ja pakko kyllä sanoa että olen pitänyt kovasti ja noita kaikkia pieniä parannuksia osaa arvostaa kun on tuoreessa muistissa HZD. Oikeastaan ensimmäinen alue vasta kaluttu läpi ja vasta aloitettu matka forbidden westiin tänään, mutta on kiva huomata että sivutehtäviin on panostettu eri tavalla, aseiden/asusteiden päivitys on viety mielekkäämpään suuntaan, skill tree on kehitetty huomattavasti monipuolisempaan suuntaa ja monet perus jutut mitkä HZD:ssa olivat skill treen takana ovat nyt perus repertuaaria Aloylla.

Tasohyppely/kiipeilyyn on tuotu myös mukavia pieniä parannuksia ja nyt kokee että näissä osuuksissa on myös pelaajalla enemmän tekemistä eikä vain tatinpainamista oikeaan suuntaan. Muutenkin sivutehtävät sisältävät enemmän vaihtelevuutta vaikka kyseessä olisi joku suht pienen tärkeysluokan rauonioiden tutkistelu. Esim ensimmäisellä alueella tälläinen raunio tarjosi oman pienen kevyen zeldamaisen puzzle/tasohyppely kokonaisuuden, joten vaihtelua tuntuu olevan mukavasti enemmän. Näitä pienempiä ja suurempia muutoksia on tässä vaikka kuinka paljon ja vaikka pelin open world rakenne onkin samankaltainen niin on mielestäni jännä kuulla omaa kokemusta vasten että jotkin pitävät tätä "liian samanlaisena". Omasta mielestä monin osin todella taidokasta iterointia noista ensimmäisen pelin ideoista.

Myös edistykset animaatioissa, keskustelujen aikana käytetyistä kuvakulmissa ja yleensäkkin uskomattoman hienossa art directionissa hivelevät silmiä. Ehdottomasti kokonaisuutena parhaan näköisiä pelejä mitä itse pelannut. Ehkä ainut miinus tulee siitä että ns täydellistä visuaalista modea tässä ei ole a rachet and clank. Resoluutio modessa asiat näyttävät todella tarkoilta ja kuvanlaatu on huikea...mutta 30fps on vaan asia minkä kanssa en pysty elämään vaikka kokeilin siihen totuttautumista tässä. Performance modessa taas pehmeyttä kuvassa, mutta otan tämän mieluummin kuin tuon 30fps tilan aiheuttaman päänsäryn kameraa käännellessä.
Kokonaisuutena vaikuttaa todella hyvältä tuotokselta ja vaikka juoni ei olekkaan vielä oikein startannut (joka oli ensimmäisen osan parasta antia) niin muun pelin laadukkuus ja mielekkyys ovat pitänee mielenkiintoa yllä.

Horizonejen world building myös jotenkin iskee itselle kovaa sen takia dialogin kuuntelu ja kaiken maailman tekstien lukeminen iskenyt ensimmäisessä ja myös tässä pelissä. Visuaalinen tarinan kerronta maailmasta löytyvien "muinais" monumenttien kautta on huikean hyvin tehty ja maailma vaikuttaa ns elävältä oikealta paikalta jolla on historia. Nyt dialogiin on myös panostettu enemmän ja hahmot ovat myös saaneet mielenkiintoisempia juttuja höpistäkseen.
 
Viimeksi muokattu:
Horizonejen world building myös jotenkin iskee itselle kovaa sen takia dialogin kuuntelu ja kaiken maailman tekstejä lukeminen iskenyt ensimmäisessä ja myös tässä pelissä.
Kuten ensimmäisessä osassa (ehkä enemmän siinä) niin myös tässäkin nuiden datalogien lueskelu on todella hyvä tapa kertoa tarinaa ja sitä voi itse pala palalta rakentaa ja selvittää mitä täällä on tapahtunut. Monesti niiden kautta jo vähän selviääkin ennen kuin ns. syötetään lusikalla tarina pelaajalle.
 
Ei tätä varten tarvitse mielestäni olla Zero Dawnia pelattuna. Kyllä tässä saa pelin sisälläkin kaiken tarvittavan selville, kun dialogiaa on ihan helkkaristi.
Tässä oli käytännössä kaikki ykkösosan heikkoudet korjattu potenssiin sata. Ehdottomasti tähänastisista Playstation 5 peleistä paras kokonaisuus. :happy:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: xia
Tässä on mun mielestä taas aika perus Open World jutut, mutta vähän erinlailla tehty. Rupesi heti alkuun kuitenkin puuduttamaan, toisinkuin eräässä toisessa pelissä.
 
Yksi juttu mistä tykkään tässä on se että tässä tulee jotenkin orgaanisemmin tutkittua paikkoja. Ei ole ihan semmoista checklistin täyttämistä tehtävät-valikosta vaan sitä cruisailee ja tutkii ja porisee hahmojen kanssa. Sekin on erinomaisesti toteutettu yksityiskohta miten Aloy välillä tuumaa ei-aktiivisen objektiven ollessa lähellä jotain esimerkiksi:"Eikö tässä lähellä ole se X:n mainitsema Y juttu!" Sitten sitä lähdetäänkin porhaltamaan taas ihan eri suuntaan.

Ja voi pojat nuita keskusteluita on välillä nautinto katsoa kun hahmojen liikkeet on naaman lihaksia myöten mallinnettu tarkasti. Silmien pyöritykset ynnä muut... kuin elokuvaa katsoisi dialogitilanteissa.

Ei tätä varten tarvitse mielestäni olla Zero Dawnia pelattuna. Kyllä tässä saa pelin sisälläkin kaiken tarvittavan selville, kun dialogiaa on ihan helkkaristi.
Itsellä jäi aikanaan Zero Dawn kesken, kun ei vaan siinä open world ähkyssä jaksanut. Tässä oli käytännössä kaikki ykkösosan heikkoudet korjattu potenssiin sata. Ehdottomasti tähänastisista Playstation 5 peleistä paras kokonaisuus. :happy:
Kyllähän se ydinsanoma tulee selville mitä ekassa osassa tapahtui, mutta aika ohkaiseksi jää jatkumontunne mielestäni kun lähtöasetelma on kuvattu:"No joku teki robotit jotka vähä villiinty ja nyt ollaan tässä."
 
Päivitystä pukkaa, 1.007 versioon. Lähinnä pienempiä bugikorjauksia ja jotain tweakia performance moden kasvillisuuteen. Muuten grafiikkaongelmien suhteen ei vielä korjauksia.

According to the official Horizon Forbidden West 1.07 patch notes. the update added an “Always Off” option for weapons & ammo and tools & potions in the Custom HUD options, a fix to speak to Porguf during side quest “Breaking Even”, and more. Apart from this, Horizon Forbidden West update 1.07 (1.007.000) will also include several tweaks to vegetation to improve image quality in the Favor Performance mode and will continue to investigate reported graphical issues regarding shimmering, sharpening and screen saturation.

Horizon Forbidden West 1.07 Patch Notes – March 9, 2022
FIXES AND IMPROVEMENTS
Main Quests
  • Addressed a bug in main quest ‘Reach for the Stars’ where the quest would not progress correctly if the second shuttle cable connector was shot first.
  • Addressed a bug in main quest ‘Reach for the Stars’ where the player could exit the play space.
  • Addressed a bug in main quest ‘The Embassy’ where rushing back through the Barren Light gate during The Embassy will get the player stuck in Barren Light.
  • Addressed a bug in main quest “Death’s Door” where the player could summon their mount in an underground location.
  • Addressed a bug in main quest “Death’s Door” where the player cannot interact with a console.
  • Addressed a bug in main quest ‘The Sea of Sands’ where the objective to craft the diving mask updated incorrectly, blocking progression.
  • Addressed a bug in main quest ‘Thebes’ where the player could squeeze through a gap in geometry near the Underwater Powerplant and fall out of the world.
Side Quests
  • Addressed a bug in side quest ‘Breaking Even’ where the player could not talk to Porguf to turn in the quest if Talanah was also present in Camp Nowhere.
  • Addressed a bug in side quest ‘Shadow in the West’ where reloading a save could respawn the player outside of an enclosed combat space.
  • Addressed a bug in side quest ‘Blood Choke’ where Atekka could be idling unresponsively outside Thornmarsh if the player approached from a certain direction.
  • Addressed a bug in side quest ‘A Soldier’s March’ where Penttoh could become unresponsive while moving towards the mountain peak, thus blocking progression.
  • Addressed a bug in side quest ‘The Second Verse’ where the “Talk to Zo” objective does not update after abandoning the side quest midway.
  • Addressed a bug in side quest ‘Nights of Lights’ where the “Gather the Gizmo” objective does not update.
World Activities
  • Addressed a bug in Gauntlet races where in rare cases the race did not start after completing a practice run.
  • Addressed a bug in Gauntlet races where coming in last place could count as a win.
  • Addressed a bug in Gauntlet Run: The Stillsands, where the player could be directed to play the Activity before the Activity can be started.
  • Addressed a bug with the Elusive Fanghorn salvage contract where the quest would sometimes not complete correctly.
  • Addressed a bug with the Elusive Fanghorn salvage contract where the machine trails would not show if the player fast traveled away during the objective.
  • Addressed a bug with the ‘Ravager Cannon’ salvage contract where the objective did not update correctly if the player detached one of the cannons with a high damage, high tear attack.
  • Addressed a bug with the Eastern Lie Regalla camp where loading a save made at the campfire would place Aloy at a different campfire.
  • Addressed a bug in Salvage Contract Ancient Relics, where the “Gather Ancient Relics” objective would stay stuck on 2/3.
  • Addressed a bug in Regalla Camp Devil’s Grasp where enemies may not respawn after reloading a save game during the “Kill the Rebel Leader” objective.
  • Addressed a bug in Rebel Outpost Jagged Deep where the player could teleport across the map when reloading a save game.
  • Addressed a bug in Sunken Cavern: The Gouge, where the player could swim through a gap in the cave wall.
UI/UX
  • Added an ‘Always Off’ option for weapons & ammo, and tools & potions in the Custom HUD options.
  • Fixed several outfit icons that used the incorrect assets in the inventory menu.
  • Addressed a bug with the map where unnatural movement would occur when centering the view on the player or a quest objective.
Graphics
  • Added smoother transition between Tropospheric and Cirrus cloud layers, and better matching of the coloring of the supercell Anvil and Cirrus clouds.
  • Addressed a bug with the Very Large Array Tallneck where the model would display low level detail at a certain distance.
  • Made multiple tweaks to vegetation to improve image quality in the Favor Performance mode.
  • Fixed an instance of flickering white lights in main quest ‘Death’s Door’.
  • Improved stability of depth of field during cinematics.
  • Reduced stepping artifacts from SSAO in extreme closeup situations
  • Reduced changes to saturation on motion blur.
  • Improved quality and stability of shadows.
  • Improved quality of grass in specific situations.
Performance and Stability
  • Multiple crash fixes.
  • Fixed several instances where NPCs and textures would visibly stream in on PS4™ when the player approached a settlement at high speed.
  • Fixed several instances where loading screens or black screens would trigger unintentionally.
  • Addressed a bug with streaming after the end credits sequence was skipped.
Photo Mode improvements
  • Increased precision in precision mode to allow for much more control when orienting and moving the camera, especially when using long focal lengths and large apertures.
  • The minimum focus distance has been reduced to 5cm allowing for more creative shots and macro photography.
  • Changed the film back to 35mm full frame, for more clear focal length and DOF translation, and more intuitive selection of focal lengths for virtual photographers.
  • Added many more focal lengths to cover the range between 10mm and 300mm in 35mm full frame allowing for more creative expressions.
  • Added a FoV match for the default camera.
  • Increased the radius that photographers can use around Aloy from 5 to 10 meters.
  • Various small quality of life improvements.
  • The Auto Focus rectangle and the Rule of Third grid are now hidden when using the Hide UI option.
  • Addressed a bug where a moire effect could be visible on characters’ skin during close-up shots.
Other fixes in Horizon Forbidden West version 1.07
  • Fixed a camera collision issue that would sometimes occur when the player was mounted and maneuvering near obstacles of a certain height.
  • Fixed several animation issues with NPCs in settlements.
  • Slightly increased the ammo cost of the Propelled Spike weapon technique for game balance reasons.
  • Fixed an instance where Aloy could get stuck inside geometry in the Memorial Grove settlement when trying to jump out through a gap in the wall.
  • Addressed a bug where the game would appear to hang briefly after skipping through the end credits sequence.
  • Addressed a bug where the PS5 Operating System “Game Presets” difficulty would override the difficulty level in-game.
  • Addressed a bug where interactable objects would sometimes lose collision, causing the player to fall through the object.
  • Addressed a bug where the player might fall through the world when fast traveling while on a mount.
 
Ostin eilen pelin (ps4), jonka sitten sai upgradettua suoraan ps5 versioon, jolla säästi sen jonkun 10e.

Joka tapauksessa, on kyllä vähän nykivän oloinen tuo favor resolution tila ja siinä valoisuuden pumppauksen kyllä huomaa kun on siitä tubevideota nähnyt. Jotenkin häiritsevä pelata sillä vaikka varmaan siihen tottuisi. Onneksi mun qledillä tuo performance moden välkkyminen ja terävyyden vaihtelu ei juurikaan näy/häiritse. Jotenkin kyllä valju fiilis jää tästä next gen hypestä, eli pitää aika rajuja kompromisseja jomman kumman suhteen tehdä. Omasta mielestä tuo performance oli kuitenkin melko selkeästi resolution vaihtoehtoa suttuisempi mutta jos tuota ei jatkossa vekslaa edes takaisin niin eipä sitä osaa kaivata jos peli vaan muuten on hyvä.
 
Ostin eilen pelin (ps4), jonka sitten sai upgradettua suoraan ps5 versioon, jolla säästi sen jonkun 10e.

Joka tapauksessa, on kyllä vähän nykivän oloinen tuo favor resolution tila ja siinä valoisuuden pumppauksen kyllä huomaa kun on siitä tubevideota nähnyt. Jotenkin häiritsevä pelata sillä vaikka varmaan siihen tottuisi. Onneksi mun qledillä tuo performance moden välkkyminen ja terävyyden vaihtelu ei juurikaan näy/häiritse. Jotenkin kyllä valju fiilis jää tästä next gen hypestä, eli pitää aika rajuja kompromisseja jomman kumman suhteen tehdä. Omasta mielestä tuo performance oli kuitenkin melko selkeästi resolution vaihtoehtoa suttuisempi mutta jos tuota ei jatkossa vekslaa edes takaisin niin eipä sitä osaa kaivata jos peli vaan muuten on hyvä.

Ei välttämättä ole huono idea odotella vielä muutamaa päivitystä ennen kuin pelailee. Guerrilla tuntuu aika aktiivisesti ottavan palautetta vastaan ja päivityksiä tulee sitä mukaa kun saava korjauksia sisään.
 
Joka tapauksessa, on kyllä vähän nykivän oloinen tuo favor resolution tila ja siinä valoisuuden pumppauksen kyllä huomaa kun on siitä tubevideota nähnyt. Jotenkin häiritsevä pelata sillä vaikka varmaan siihen tottuisi. Onneksi mun qledillä tuo performance moden välkkyminen ja terävyyden vaihtelu ei juurikaan näy/häiritse. Jotenkin kyllä valju fiilis jää tästä next gen hypestä, eli pitää aika rajuja kompromisseja jomman kumman suhteen tehdä. Omasta mielestä tuo performance oli kuitenkin melko selkeästi resolution vaihtoehtoa suttuisempi mutta jos tuota ei jatkossa vekslaa edes takaisin niin eipä sitä osaa kaivata jos peli vaan muuten on hyvä.
Sen verran varmaan vanhat silmät että sen 8-10 tuntia mitä ehtinyt pelata ei ole kyllä häirinnyt itseä (LG OLEDilla, "karkkimoodissa").

Muuten vain käytännössä ihan sama peli hieman uudemmalla juonella kuin edellinen...
 
Ja voi pojat nuita keskusteluita on välillä nautinto katsoa kun hahmojen liikkeet on naaman lihaksia myöten mallinnettu tarkasti. Silmien pyöritykset ynnä muut... kuin elokuvaa katsoisi dialogitilanteissa.
Ne on tosiaan toteutettu ihan hienosti, mutta henkilökohtaisesti en jaksa niitä käydä läpi kuin sen mikä on ihan pakko. Onneksi useimmat keskustelut ja animaatiot saa skipattua.
 
Pelaajalehti antaa 10/10. Elikkä on kuulemma hienosti tehty paranneltu versio 1.osaan nähden. Etenkin uudelle pelaajalle paljon sisältöä. Tutkimista, puzzleja ja taistelua, jne.

Itse tosiaan kokeillut tätä vain kaverin luona. Sci-fi-maailma näytti hienolta. Performance Mode tuntui sulavalta ja graafisesti ihan riittävältä.
 
100 tuntia tuli juuri mittariin ja pitää sanoa että aikamoisen maailman ovat luoneet.
Ei lähdetty pyörää keksimään uudestaan mutta rakennettiin edellisen pelin pohjalta entistä toimivampi paketti
 
1.08 päivitys ulkona. Paljon on taas bugeja korjattu. Linkin päässä täysi lista. Alla spoilerivapaa osa muutoksista.

Graphics
  • Fixed an issue where Aloy wouldn’t appear wet anymore after being in water.
  • Multiple graphics fixes and improvements in cinematics.
  • Multiple visual improvements in shadows and clouds.
  • Fixed an issue where Photo Mode controls would be frozen when initiating Photo Mode during a swan dive.
Performance and Stability
  • Multiple crash fixes.
  • Multiple performance and streaming improvements in cinematics.
  • Removed multiple unintentional loading screens and black screens.
  • Fixed multiple instances of streaming and visual popping.

 
100 tuntia tuli juuri mittariin ja pitää sanoa että aikamoisen maailman ovat luoneet.
Ei lähdetty pyörää keksimään uudestaan mutta rakennettiin edellisen pelin pohjalta entistä toimivampi paketti

Onko peli sitten pelkästään taistelua? ja kyllästyykö taisteluun...
 
En edes tajunnut että tässä tosiaan saa ns. rikkinäisiä overridejä myös eli padan läpäiseminen ei riitä. En tiedä onko hyvä vai huono... grindaamista lisää.
 
Onko peli sitten pelkästään taistelua? ja kyllästyykö taisteluun...

Tätä kysyin? eli pohdin, hankkisinko myös Horizonin, sen scifi maailmaa kehuttu, mutta miten myynnit? Elden Ring myy kuin häkä, mutta entä tämä?
 
Onko peli sitten pelkästään taistelua? ja kyllästyykö taisteluun...

Tätä kysyin? eli pohdin, hankkisinko myös Horizonin, sen scifi maailmaa kehuttu, mutta miten myynnit? Elden Ring myy kuin häkä, mutta entä tämä?

Taitaa 20e olla eka osa storessa. Entä, jos pelaat sen ja testaat sillä, miten maistuu maailma?
 
Taitaa 20e olla eka osa storessa. Entä, jos pelaat sen ja testaat sillä, miten maistuu maailma?

ja jos maistuu niin se on 20 + 80 € ...? kyllä tämä taitaa olla pakko-ostos, mietin vain kun niin harva uskaltaa sanoa mikä pelissä pielessä. Eli ovatko pelaajat pettyneitä siihen että kuin 1.osa? Pelaajalehti antoi 10/10... kaverin luona pääsin hitusen kokeilemaan ja näytti kyllä hyvältä, pelattavuus oli Performance Modella mukava, mutta vain 5 min. kokeilin.

Esim. tuo avoin maailma niin onko se vain täynnä dinoja joka paikassa ei juuri sitten muuta kuin taistelusta toiseen?
 
ja jos maistuu niin se on 20 + 80 € ...? kyllä tämä taitaa olla pakko-ostos, mietin vain kun niin harva uskaltaa sanoa mikä pelissä pielessä. Eli ovatko pelaajat pettyneitä siihen että kuin 1.osa? Pelaajalehti antoi 10/10... kaverin luona pääsin hitusen kokeilemaan ja näytti kyllä hyvältä, pelattavuus oli Performance Modella mukava, mutta vain 5 min. kokeilin.

Esim. tuo avoin maailma niin onko se vain täynnä dinoja joka paikassa ei juuri sitten muuta kuin taistelusta toiseen?
Mitä tarkoitat että harva uskaltaa sanoa mikä on pielessä? Oletko lukenut ollenkaan tätä threadia? Tässähän on keskusteltu vaikka mitä ja esim mitä bugeja löytyy. Konsensus taitaa olla että tämä on kuten ykkönen eli ei ole yritetty väkisin keksiä uutta peliä vaan on jatkettu hienoa tarinaa päivitetyllä enginellä. Tutkitaan paikkoja, parannellaan varusteita, liidetään vuoren huipulta alas liidokilla, tapetaan roboja tai hiivitään niistä ohi. Pää juonta seuraamalla ja unohtamalla kaiken muun saa hollywood tason välivideoilla ryyditettyä tarinaa, mutta vaihtoehtona on kerätä mystisiä tavaroita muinaisten vartiotornien huipulta tai sukeltaa syviin kallionsisäisiin tunneleihin ja löytää mystistä viherheloa jolla saa jostain ostettua legendaarista haarniskaa.

Tai voit vain tappaa kaiken koko ajan ja tappaa vielä lisää ja hakea konflikteja ja tappaa... ja tappaa.
 
Okei, kuulostaa hyvinkin monipuoliselta peliltä. Laitan lataukseen, KIITOS!

(noniin... Horizon lisätty kohtaan lataukset ja lähetykset) Sinne meni 160 € elikkä GT7 ja Horizon mutta ainakin pääsen näkemään onko PS5 mihinkään. Returnal ainakin teki vaikutuksen. Täytyy ehkä tässä latausta odotellessa lukea vielä kertaalleen tuo Pelaajalehden arvio pelistä. Siinä toki pelaaja joka tykännyt pelistä paljon, MUTTA olen täysin NOOB sarjan kanssa eli itselle oikeastaan kaikki uutta.

Toki ehdin jo kaverin luona nähdä yhden pitkäkaulan joten tiedän tavallaan paljonkin pelistä, mutta hmm... tavallaan salaa toivon että tässä olisi Zeldan parhaat puolet. Ja vähämmän tätä Cancel-kulttuuria, WOKE höyryämistä, naiset, vähemmistöt, pakolaiset ... sellaista ylivedettyä politiikkaa... ilmastonmuutos, luonnonsuojelu teemaa...

Kyllä jokainen normaali ihminen luonnosta ja eläimistä välittää ja toivoo ettei maailmaa tuhottaisi. EU on tekemässä pakotuksen että tuhotusta luonnosta, esim. metsä joka hakattu Suomessa, niin 30 % pitää palauttaa ennalleen. Maailmanlaajuisesti tuo on valtava määrä luontoa. Ehkä odotan sellaista jopa Hollywood tason elokuva kokemusta, mitä joku Avatar taikka Alienit, Predatorit, monet muut scifit, kuten Apinoiden planeetat... jokin tuollainen elävä maailma.
 
Viimeksi muokattu:

juttua myös Horizonista. ja tosiaan kuten sanoin niin Pelaajalehdessä olisi nyt pelin arvostelu luettavissa.
 
No minulla on Returnal mutta pohdin juuri mitä uskaltaisi kokeilla... hinnat noin 80 € niin mietityttää...

Mitä mitä, aiemminhan hinnat ei haitannut yhtään kun "digi" oli mahtavaa ja parasta ennen konsolin omistamista :lol:

Tuolla mainitsemallasi 170 eurolla olisi saanut jo kolme fyysistä ;)
 
Kun vielä hetki sitten kitisin ja mietin 80 € "riskiä" ... (Horisontti: kielletty länsi) kanssa, niin ai että, onneksi, onneksi, onneksi, uskalsin ottaa riskin!!!

Huh... mistä aloittaa.

1. voitteko kuvitella tilanteen, jossa joku random uuvatti on onnistunut skippaamaan lähes koko PS4 aikakauden
2. tällä tomppelilla ei ole kokemusta avoimen maailman peleistä, ellei pintaraapaisua Zeldasta lasketa
3. hän on kyllä pelannut lähes 100 % läpi Jedi Fallen Orderin, mutta se ei ole Horizon

...

4. nyt tälle kyseiselle hahmolle annetaan DIGI PS5, 65" OLED, KEF LSX kaiuttimet + subbari... ohjain käteen, Horizon diginä... puhutaan 4K / 60fps / HDR ... Performance Mode.

- värimaailma 10/10
- hahmojen elävyys -> täydellinen
- SUOMI tekstit
- tämä tapaus rakastaa sci-fiä, annetaan hänelle jännittävä sci-fi-maailma Post-Apocalyptisessa maailmassa, jossa on robo-dinoja!!!

5. PS5 on sen verran hiljainen että kun pelin äänet päällä, tuuletinta ei kuule, kaikki on nopeaa ja sulavaa...

- yksityiskohtien määrä siitepölystä sudenkorentoon on tähtitieteellinen
- dialogi on selkeää ja kerrankin ymmärrän jotain koska -> SUOMI tekstit
- pelihahmoa on upea liikuttaa koska -> pelattavuus 5/5
- VALIKOT 100 %
- äänimaailma upea

6. tällä kaverilla ei ole aikaisempaa kokemusta Horizon 1 pelistä, joten KAIKKI on uutta.
7. tällä kaverilla ei ole aikaisempaa kokemusta avoimen maailman peleistä, vain pintaraapaisu, joten sekin on uutta

- kerään marjoja jotka parantavat healthia, luonto on satumaisen kaunis
- tehdään tälle tapaukselle palvelus, laitetaan valikkoihin juuri sopivan pituinen video jossa kerrotaan juonesta ja maailmasta -> täydellistä!

8. pysähdyn hetkeksi ihailemaan vesiputousta ja tutkin pienen alueen etsien parantavia marjoja, hämmentävää
9. kiipeän reunuksen yli ja alan kokeilemaan hahmon liikkuvuutta -> hiivitään, loikitaan, hypitään, otetaan jousi, jne.

- ihmeellistä, kaunista, hämmentävän ihmeellistä audio-visuaalista tykitystä, olen viidakossa
- minua seuraa NPC-hahmo ja kerta kaikkiaan hyvin aidosti seuraakin
- animaatio -> perfect!

10. päätän hetken mielijohteesta että yritän juosta kalliolta alas ja hypätä pääedellä alla olevaan lampeen

...

mitä luulette että kävi??? huh! aivan täydellinen peli, kun näen pelihahmoni kuolevan, ruhjoutuvan kallioseinään, täydellistä, luonto on tosiaan vaarallinen paikka. Olen niin ihmeissään, vaikka juuri tätä samaa alkukohtaa kaverilla kokeilin, olen niin ihmeissäni, että jouduin lopettamaan pelin.

jatkan sitä myöhemmin joskus 18- aikoihin... niin paljon sulateltavaa. tiedän jo nyt että tulen olemaan täysin koukussa tuohon maailmaan, niin yksityiskohtainen ja huolella tehty. HUOM! pidin erittäin paljon:

Star Wars Jedi Fallen Order pelistä! Itselle yksi kaikkien aikojen pelikokemuksista. Tässä on jotain samankaltaista. Sci-fi-maailma vaikuttaa paljon syvällisemmältä kuin alkuun ymmärsin. Kyllä HYPE:tän, mutta huh huh huh!!! en voi käsittää kuinka makeita juttuja ihmiset parhaimmillaan osaavat yhdessä tehdä. Ihan jo pelihahmon asu, pelattavuus, liikkuminen.

melkoinen ero esim. tuon Returnalin synkkään 1.kenttään... ai että!

- PS5 DIGI versio + Horizon digi
- täydellinen ohjain värinöillä ja äänillä
- KEF LSX kaiuttimet erottelevat äänet
- subbari raivostuttaa naapurit -> 5/5
- 65" OLEDia... 4K kuvaa
- pelattavuus -> 60fps
- värimaailma uskomaton -> HDR

ja kuinka olakkaan olen jalostanut kuin huomaamatta Cocis Zero tölkkejä jääkaapissa nyt jo pari päivää. töiden jälkeen käyn Lidlissä ja mietin erinomaiset pelieväät... tulen sitten kotiin noin 18- ja aaahhh... lepäilen sängyllä, mussutan, ryyppään ja pelaan...

...

(erityiskiitos tälle foorumille ja etenkin tämän ketjun perustajalle)
 
Kun vielä hetki sitten kitisin ja mietin 80 € "riskiä" ... (Horisontti: kielletty länsi) kanssa, niin ai että, onneksi, onneksi, onneksi, uskalsin ottaa riskin!!!

Huh... mistä aloittaa.

1. voitteko kuvitella tilanteen, jossa joku random uuvatti on onnistunut skippaamaan lähes koko PS4 aikakauden
2. tällä tomppelilla ei ole kokemusta avoimen maailman peleistä, ellei pintaraapaisua Zeldasta lasketa
3. hän on kyllä pelannut lähes 100 % läpi Jedi Fallen Orderin, mutta se ei ole Horizon

...

4. nyt tälle kyseiselle hahmolle annetaan DIGI PS5, 65" OLED, KEF LSX kaiuttimet + subbari... ohjain käteen, Horizon diginä... puhutaan 4K / 60fps / HDR ... Performance Mode.

- värimaailma 10/10
- hahmojen elävyys -> täydellinen
- SUOMI tekstit
- tämä tapaus rakastaa sci-fiä, annetaan hänelle jännittävä sci-fi-maailma Post-Apocalyptisessa maailmassa, jossa on robo-dinoja!!!

5. PS5 on sen verran hiljainen että kun pelin äänet päällä, tuuletinta ei kuule, kaikki on nopeaa ja sulavaa...

- yksityiskohtien määrä siitepölystä sudenkorentoon on tähtitieteellinen
- dialogi on selkeää ja kerrankin ymmärrän jotain koska -> SUOMI tekstit
- pelihahmoa on upea liikuttaa koska -> pelattavuus 5/5
- VALIKOT 100 %
- äänimaailma upea

6. tällä kaverilla ei ole aikaisempaa kokemusta Horizon 1 pelistä, joten KAIKKI on uutta.
7. tällä kaverilla ei ole aikaisempaa kokemusta avoimen maailman peleistä, vain pintaraapaisu, joten sekin on uutta

- kerään marjoja jotka parantavat healthia, luonto on satumaisen kaunis
- tehdään tälle tapaukselle palvelus, laitetaan valikkoihin juuri sopivan pituinen video jossa kerrotaan juonesta ja maailmasta -> täydellistä!

8. pysähdyn hetkeksi ihailemaan vesiputousta ja tutkin pienen alueen etsien parantavia marjoja, hämmentävää
9. kiipeän reunuksen yli ja alan kokeilemaan hahmon liikkuvuutta -> hiivitään, loikitaan, hypitään, otetaan jousi, jne.

- ihmeellistä, kaunista, hämmentävän ihmeellistä audio-visuaalista tykitystä, olen viidakossa
- minua seuraa NPC-hahmo ja kerta kaikkiaan hyvin aidosti seuraakin
- animaatio -> perfect!

10. päätän hetken mielijohteesta että yritän juosta kalliolta alas ja hypätä pääedellä alla olevaan lampeen

...

mitä luulette että kävi??? huh! aivan täydellinen peli, kun näen pelihahmoni kuolevan, ruhjoutuvan kallioseinään, täydellistä, luonto on tosiaan vaarallinen paikka. Olen niin ihmeissään, vaikka juuri tätä samaa alkukohtaa kaverilla kokeilin, olen niin ihmeissäni, että jouduin lopettamaan pelin.

jatkan sitä myöhemmin joskus 18- aikoihin... niin paljon sulateltavaa. tiedän jo nyt että tulen olemaan täysin koukussa tuohon maailmaan, niin yksityiskohtainen ja huolella tehty. HUOM! pidin erittäin paljon:

Star Wars Jedi Fallen Order pelistä! Itselle yksi kaikkien aikojen pelikokemuksista. Tässä on jotain samankaltaista. Sci-fi-maailma vaikuttaa paljon syvällisemmältä kuin alkuun ymmärsin. Kyllä HYPE:tän, mutta huh huh huh!!! en voi käsittää kuinka makeita juttuja ihmiset parhaimmillaan osaavat yhdessä tehdä. Ihan jo pelihahmon asu, pelattavuus, liikkuminen.

melkoinen ero esim. tuon Returnalin synkkään 1.kenttään... ai että!

- PS5 DIGI versio + Horizon digi
- täydellinen ohjain värinöillä ja äänillä
- KEF LSX kaiuttimet erottelevat äänet
- subbari raivostuttaa naapurit -> 5/5
- 65" OLEDia... 4K kuvaa
- pelattavuus -> 60fps
- värimaailma uskomaton -> HDR

ja kuinka olakkaan olen jalostanut kuin huomaamatta Cocis Zero tölkkejä jääkaapissa nyt jo pari päivää. töiden jälkeen käyn Lidlissä ja mietin erinomaiset pelieväät... tulen sitten kotiin noin 18- ja aaahhh... lepäilen sängyllä, mussutan, ryyppään ja pelaan...

...

(erityiskiitos tälle foorumille ja etenkin tämän ketjun perustajalle)
Paljonko oli pelikellossa tunteja tätä kirjoittaessa?

Mukavan kuulosta, että tuntuu maistuvan!
 
52h nyt pelattu, lvl 43, noin puolet ainakin kartasta vielä koluamatta ja vasta yks cauldronikin läpytelty. Käytin jonkun verran aikaa ton legendary armorin hommaamiseen. Muuten hyvä mutta frost damagee se ei kestä yhtää. Grindausta on todella rajusti kun noita kamoja levelöi ja reppuja isontaa.
 
Ei viiden minuutin kokeilun jälkeen ole mitään järkeä kirjoittaa pitkää analyysia koska mielipide tulee muuttumaan pakosti johonkin suuntaan 50-60 pelitunnin jälkeen. Vanha kunnon kilpikonna

no tuo on totta... MUTTA nuo asiat koin sen ekan 5 min. jälkeen ja siitä jatketaan...

uskon että monella tämä maailman tilanne vaikuttaa siihen pelaamisen mielekkyyteen, työssäjaksaminen ja sellainen kriisistä toiseen meno... tuo peli tarjosi maailman jota vain ihailen ja ihmettelen...
 
No noin 5 min. mutta tunnen oman pelimakuni hyvin ja kaverin luona näin pelikuvaa myös.

Ei ole todellista. Kilpparin kannattais kyllä harkita uraa maksettuna arvostelijana, kun tommosen hehkutuksen saa vedettyä hatusta, 5 minuutin perusteella.

Tuota hype Tekstiä lukiessa saa kuvan, että vähintään tunteja pelattu, ja kerätty oikein "seikkailemaan".

Nyt vaan sormet ristiin, että ei tule rantatuoleja vastaan. :nb:
 
Aika vaikeita ne areenan taistelut määrättyä aikaa vastaan. Huomaa että on tullut nojattua aika paljon stealthiin ja tarkkuusjouseen pelissä kun sen toisen tason haasteet tuntuu mahdottomilta. Pitäisi reilu minuutissa pari Charge Hornia tappaa vai mitä ne sonnit nyt olikaan.

90% taisteluista menen niin pelissä että tarkkuusjousella ammun ihmisiä päähän ja isoja koneita voimalaukaustaidolla eli 6 tarkkuusjousiammusta +200% dmg ja siihen päälle yliviritysvahingot/criticalit ja käämeinä +10% dmg sekä +25% dmg from stealth.

Areena siis pistää sormen suuhun!
 
Aika vaikeita ne areenan taistelut määrättyä aikaa vastaan. Huomaa että on tullut nojattua aika paljon stealthiin ja tarkkuusjouseen pelissä kun sen toisen tason haasteet tuntuu mahdottomilta. Pitäisi reilu minuutissa pari Charge Hornia tappaa vai mitä ne sonnit nyt olikaan.

90% taisteluista menen niin pelissä että tarkkuusjousella ammun ihmisiä päähän ja isoja koneita voimalaukaustaidolla eli 6 tarkkuusjousiammusta +200% dmg ja siihen päälle yliviritysvahingot/criticalit ja käämeinä +10% dmg sekä +25% dmg from stealth.

Areena siis pistää sormen suuhun!
Kuulostaa nihkeältä, kun omalla tapaa ei tueta pelaajalle ominaista pelityyliä, vaan ton perusteella pitäis tylsän tasaisesti kehittää hahmoa. En siis pelistä mitään tiedä, mutta oletan että kasvatetaan leveliä ja kehitetään eri osa-alueita?
 
Kuulostaa nihkeältä, kun omalla tapaa ei tueta pelaajalle ominaista pelityyliä, vaan ton perusteella pitäis tylsän tasaisesti kehittää hahmoa. En siis pelistä mitään tiedä, mutta oletan että kasvatetaan leveliä ja kehitetään eri osa-alueita?
Niin no "ei tueta" ehkä on vähän rankasti sanottu koska 90% pelistä juurikin käy tuo että istun vain hiljaa pusikossa ja tuhoan kaikki ilman että kukaan tietää että edes olin siellä. :D

Tuo areena on siis tuommoinen optionaalinen paikka jossa saa koko ajan vaikeampaa ja vaikeampaa örmöä eteen ja niitä piestään oikein nopeasti ja päästään esim online leaderboardeilla ylös. Samalla saadaan voitoista pelimerkkejä joilla voi ostaa aseita.

Tavallaan täysin uusi skenaario itselle ja omalle pelityylille tuo että pudotetaan ahtaaseen tilaan pedon kanssa ja se pitäisi hakata tajuttomaksi esim minuutissa. Minulla on siis kaikki lähi- ja kaukotaistelu skillit opeteltuna että ei pitäisi olla hahmon kehityksestä kiinni vaan siitä että en osaa pelata nuin miten tuossa vaaditaan.
 
Aika vaikeita ne areenan taistelut määrättyä aikaa vastaan. Huomaa että on tullut nojattua aika paljon stealthiin ja tarkkuusjouseen pelissä kun sen toisen tason haasteet tuntuu mahdottomilta. Pitäisi reilu minuutissa pari Charge Hornia tappaa vai mitä ne sonnit nyt olikaan.

90% taisteluista menen niin pelissä että tarkkuusjousella ammun ihmisiä päähän ja isoja koneita voimalaukaustaidolla eli 6 tarkkuusjousiammusta +200% dmg ja siihen päälle yliviritysvahingot/criticalit ja käämeinä +10% dmg sekä +25% dmg from stealth.

Areena siis pistää sormen suuhun!

Onko aiemmasta osasta kokemusta? Itsellä vähän muistaakseni siinä samaa eli pelasin itse tarinaa melko stealth ja sitten ne training field tehtävät pakotti opettelemaan sellaista "dynaamista" taistelua.

Tuntuu että tässä tulee alussa aika nopeasti noita skill pointteja ja leveliäkin kun tekee noita sivutehtäviä, eli hirveä kasa pisteitä äkkiä. Samoin aseitakin aika paljon arsenaalissa muutaman tunnin pelaamisen jälkeen. Ekassa osassa tuntui että niitä tuli paljon hitaammin, toki tässä varmaan on ajatuksena nopeasti saattaa pelaaja edellisen osan "tasolle" aseiden ja peruskykyjen osalta. Laitoin custom vaikeutason ja sen easy lootin kun en jäänyt edellisestä osasta kaipaamaan sellaista aivotonta grindausta että saa sen jonkun yhden simän/coren/collectorin vai mitä ne nyt aina onkaan, vähän huijausolo, mutta menkööt.
 
Niin no "ei tueta" ehkä on vähän rankasti sanottu koska 90% pelistä juurikin käy tuo että istun vain hiljaa pusikossa ja tuhoan kaikki ilman että kukaan tietää että edes olin siellä. :D

Tuo areena on siis tuommoinen optionaalinen paikka jossa saa koko ajan vaikeampaa ja vaikeampaa örmöä eteen ja niitä piestään oikein nopeasti ja päästään esim online leaderboardeilla ylös. Samalla saadaan voitoista pelimerkkejä joilla voi ostaa aseita.

Tavallaan täysin uusi skenaario itselle ja omalle pelityylille tuo että pudotetaan ahtaaseen tilaan pedon kanssa ja se pitäisi hakata tajuttomaksi esim minuutissa. Minulla on siis kaikki lähi- ja kaukotaistelu skillit opeteltuna että ei pitäisi olla hahmon kehityksestä kiinni vaan siitä että en osaa pelata nuin miten tuossa vaaditaan.
En tuota jaksanut testailla sen enempää mutta veikkaisin että tuossa parhaiten toimii se lähitaisteluun tarkoitettu bowityyppi ja sitten linko, katsoo valmiiksi että on sopivat ammukset vihujen heikkouksia ajatellen ja sitten niillä läiskii

Itse pelasin pääosin sillä metsästysjousityypillä ja sitten tuollain kuten itsekkin sanoit että puskasta isoa crittiä ja sitten metsästysjousella loppuun. Tuskin peliin tulee palattua ennen DLC mutta siinä kohtaa ennen julkaisua nuita ekstrajuttuja voisi värkätä.
 
Niin no "ei tueta" ehkä on vähän rankasti sanottu koska 90% pelistä juurikin käy tuo että istun vain hiljaa pusikossa ja tuhoan kaikki ilman että kukaan tietää että edes olin siellä. :D

Tuo areena on siis tuommoinen optionaalinen paikka jossa saa koko ajan vaikeampaa ja vaikeampaa örmöä eteen ja niitä piestään oikein nopeasti ja päästään esim online leaderboardeilla ylös. Samalla saadaan voitoista pelimerkkejä joilla voi ostaa aseita.

Tavallaan täysin uusi skenaario itselle ja omalle pelityylille tuo että pudotetaan ahtaaseen tilaan pedon kanssa ja se pitäisi hakata tajuttomaksi esim minuutissa. Minulla on siis kaikki lähi- ja kaukotaistelu skillit opeteltuna että ei pitäisi olla hahmon kehityksestä kiinni vaan siitä että en osaa pelata nuin miten tuossa vaaditaan.
Aaaaa noniin. No tämä selvensi :D Kiitos.
 
Ei ole todellista. Kilpparin kannattais kyllä harkita uraa maksettuna arvostelijana, kun tommosen hehkutuksen saa vedettyä hatusta, 5 minuutin perusteella.

Tuota hype Tekstiä lukiessa saa kuvan, että vähintään tunteja pelattu, ja kerätty oikein "seikkailemaan".

Nyt vaan sormet ristiin, että ei tule rantatuoleja vastaan. :nb:

Naureskelin samaa.. uusi merkitys ”5min revieweille” :D

”olen niin ihmeissäni, että jouduin lopettamaan pelin. 10/10”
 
En tuota jaksanut testailla sen enempää mutta veikkaisin että tuossa parhaiten toimii se lähitaisteluun tarkoitettu bowityyppi ja sitten linko, katsoo valmiiksi että on sopivat ammukset vihujen heikkouksia ajatellen ja sitten niillä läiskii

Itse pelasin pääosin sillä metsästysjousityypillä ja sitten tuollain kuten itsekkin sanoit että puskasta isoa crittiä ja sitten metsästysjousella loppuun. Tuskin peliin tulee palattua ennen DLC mutta siinä kohtaa ennen julkaisua nuita ekstrajuttuja voisi värkätä.
Huomasin että en ole tajunnut edes käyttää sitä tarkkuusjousen spesiaalikykyä joka minulla on unlockattuna eli L2+R1 ampuu räjähtävän nuolen joka kuluttaa 3 nuolta. Nyt pääsin areenalla niin pitkälle että sain ostettua pelimerkeillä sen pelin parhaan tarkkuusjousen. Tuon spesiaalikyvyn kanssa ja level3 stealthi buffin kanssa (+200% dmg from stealth) napsahtelee 5000dmg iskuja. Tipahti esim Kammosiipi (Dreadwing) yhdellä osumalla.

Tämä vasta level1 jousella... pitää upgradettaa level5 ja hommata kunnon käämit! :)
 
Noin 50h takana ja taitaa olla viimeinen tehtävä edessä koska "no turning back". Tähän asti on juuri sellainen peli mitä salaa toivoin ja iskee kyllä koko ajan paremmin ja paremmin mitä ensimmäinen osa. Hyviä juonellisia juttujakin tapahtunut joita ei osannut odottaa.

Vinkkinä muille jotka aloittaa peliä niin main questia saa pelata 90% läpi että saa tavallaan unlockattua kaikki jutut joilla maailmassa pääsee kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Monia paikkoja on sitä ennen tullut vastaan joita on ihmetellyt että mitenkähän nuihin paikkoihin pääsee.

Nyt ajattelin pyyhkiä karttaa laidasta laitaan ja käydä sivumissioita läpi. Legendaariset kamppeetkin pitäisi upgradettaa, mutta vaatii aika rajusti grindiä. 55% kaikesta kartan jutuista suoritettu.

Kyllä tämä alkaa muotoutumaan 10/10 peliksi.
 
  • Tykkää
Reactions: xia
Noin 50h takana ja taitaa olla viimeinen tehtävä edessä koska "no turning back". Tähän asti on juuri sellainen peli mitä salaa toivoin ja iskee kyllä koko ajan paremmin ja paremmin mitä ensimmäinen osa. Hyviä juonellisia juttujakin tapahtunut joita ei osannut odottaa.

Vinkkinä muille jotka aloittaa peliä niin main questia saa pelata 90% läpi että saa tavallaan unlockattua kaikki jutut joilla maailmassa pääsee kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Monia paikkoja on sitä ennen tullut vastaan joita on ihmetellyt että mitenkähän nuihin paikkoihin pääsee.

Nyt ajattelin pyyhkiä karttaa laidasta laitaan ja käydä sivumissioita läpi. Legendaariset kamppeetkin pitäisi upgradettaa, mutta vaatii aika rajusti grindiä. 55% kaikesta kartan jutuista suoritettu.

Kyllä tämä alkaa muotoutumaan 10/10 peliksi.
Kerrohan tunnelmat lopusta. Ensimmäiseen osaan verrattuna jäi mielestäni vähän latteaksi fiilikset (vaikka tuo lopun tykitys muuten olikin ihan siistiä) ja odotukset kolmannesta osasta vähän negatiiviset. Saapa nähdä.

Muuten peli oli kyllä todella hyvä ja lopputekstejä katsellessa oli kiva positiivinen fiilis kokonaisuudesta, erittäin onnistunut seikkailu. Skippasin suurimman osan sivutehtävistä kuitenkin.

Isoin miinus ehkä vähän kankea ohjattavuus eli kaikki kiipeily yms. oli jotenkin huonoa jos vertaa vaikka tsushimaan jonka läpäisin hieman ennen tätä. Siinä hahmo teki aina mitä ajatus olikin, tässä otti välillä vastaan.
 
Pelitunteja noin 120. Todella paljon turhaa alemman tason varusteiden päivittelyä. Pelasin liian varovasti päätehtävää ja olin suorittanut lähes kaikki sivutehtävät yms. ennen kuin menin eteenpäin tuosta "point of no returnista". Ehdottomasti kannattaa pelata päätehtävää sinne asti, moni asia olisi ollut silloin niin paljon helpompaa ja nopeampaa. Lopputaistelut olivat tässä vaiheessa melko helppoja. Loppu jätti varaa aika mielenkiintoisille jatkomahdollisuuksille.

Suorittamatta on lähes kaikki konekaadosta. Se on melko ärsyttävä, en pidä mistään nappulapeleistä oikeassa elämässäkään. Yhden kuopan pääjehu on myös vielä suorittamatta (Okasuo?). Sillä on sellaisen suojakilpi ja miekka, jonka osumia kestää ehkä kolme kertaa ennen kuin lähtee taju. Myös areenalla loppui mielenkiinto olisiko ollut toiseksi viimeiseen haasteeseen. Combot on melko vaikeita kun oma pelityyli on piilosta ampumista ja keskittyy muutenkin etäaseisiin.

Nyt olenkin tilanteessa, ettei ole oikein mitään tekemistä, kaikki paikat on koluttu läpi moneen kertaan. Varmasti jotain pientä vielä voi löytyä mitä kartalla ei näy. En ole mikään Trophyjen metsästäjä koska mitä hittoa niillä ikinä tekeekään, ellei haaste itsessään kiinnosta. Olen myös koittanut päivitellyt yhtä Legendary haarniskaa, tökkäsi siihen kun pitäisi löytää petomainen versio jostain robotista ja sellaista ei löydy millään. Koitettu nuijia kaikki moneen kertaan ja palata paikalle yöllä (jossain oli tietoa, että petomaiset versiot ilmestyisivät silloin). Aina vaan normaali versioita tarjolla. On toki mahdollista, että sellainen löytyy jostain oudosta paikasta kuten padasta. Luin juttua mahdollisesta bugista, jos joku tehtävä/pata suoritettu päiväsaikaan. Omasta mielestäni 10 peli vaikka bugeja löytyykin. PS5 tuli hommattua lähtökotaisesti tämän pelin takia.

Ärsyttäviä bugeja tässä on varsinkin karttamerkinnät jotka eivät poistu kun ne on suoritettu. Näitä on ainakin metallikukissa, tulikajoissa ja olisiko ollut joku vedenalainen estekin.
 
Pelitunteja noin 120. Todella paljon turhaa alemman tason varusteiden päivittelyä. Pelasin liian varovasti päätehtävää ja olin suorittanut lähes kaikki sivutehtävät yms. ennen kuin menin eteenpäin tuosta "point of no returnista". Ehdottomasti kannattaa pelata päätehtävää sinne asti, moni asia olisi ollut silloin niin paljon helpompaa ja nopeampaa. Lopputaistelut olivat tässä vaiheessa melko helppoja. Loppu jätti varaa aika mielenkiintoisille jatkomahdollisuuksille.

Itse olen pelannut juurikin samalla tavalla. Kartasta "auki" ehkä 2/3 ja vielä ei ainakaan ole mitään hirveän haastavaa tai hidasta ollut. Toki olen aseita ja varusteita päivitellyt myös koko ajan niin pitkälle kuin pystyy. Ajattelin jatkaa samalla metodilla loppuun asti, eli pääjuonta eteenpäin kun kartalta on kaikki muu tehty (toki esim. metallikukkiin en pääse vielä käsiksi, muuten taitaa olla kaikki tehty). Mutta kaikki keräilyjutut ja konemurrot ja taistelukuopat on hoidettu heti kun mahdollista. Ainoana tuohon konekaato-peliin en ole koskenutkaan.

On kyllä mukava peli, välillä havahtuu että taas on mennyt 5h ja on vain tultu haahuiltua ja tehtyä pikku tehtäviä :D Takana nyt ehkä 60h.
 
Ite viime viikolla pelasin pelin suhtkoht läpi. Noin 90 prossaa näytti joten pikkutekemistä jäi sinne tänne. Meinasin että palaan pelin pariin sitten jos jotain dlc:tä pukkaa pihalle. Juurikaan en ärsytyksen aiheita pelistä löytäny. Aikalailla täydellinen open world-peli, ja juuri sopivan mittainen. Edellinen open world-peli oli ac odyssey joka jäi kesken kun olin atlantiksen löytänyt. Ihan liikaa tekemistä.
Se mikä horizonissa alkoi omassa tekemisessä ärsyttää oli etten tajunnut tehdä askareita asepäivityksistä vasta kun melkein lopussa. Viimeisistä 10-20 pelitunnista suurin osa ajasta kului pikasiirtymällä eri konesijainteihin ja osien metskaamiseen. Mutta kaiken kaikkiaan loistopeli, ja innolla odotan miten trilogia saa päätöksenä.
 
Nyt on peli koluttu läpi ja voi antaa siitä lopullisen arvion.
Kaiken kaikkiaan hieno ja upea luomus, jonka pelimaailmaan upposi hyvin vastikään Zero Dawninkin läpipelattua. Toisaalta näin pian ensimmäisen pelin jälkeen grindaus alkoi ennen pitkään puuduttamaan eikä jaksanut kartalta ihan kaikkea koluta läpi. Onneksi trophyt ei usein vaatineet tyyliin kaikkia machine strikeja ym. grindausta, vaan riitti jokin tietty määrä.

Bugeja tuli vastaan omalla pelimatkalla paljon, jotkin esti sivutehtävän suorittamisen toviksi kunnes korjaus oli ulkona. Osa bugeista taas oli lähinnä huvittavia, vihujen ihmeellisiä hyppyjä / liikkeitä / jumeja kiven sisään. Jonkun kerran katosi hahmokeskusteluista osittain äänet ja piti käynnistää peli uudelleen niiden palauttamiseksi. Paljon on vielä hiottavaa pelissä, että noi saadaan kitkettyä pois.

Melee pitit oli melkoista sontaa, combojen toteutuminen koodattu päin p:tä ohjeineen. Piti netistä katella niihin välillä tukea mikä mättää kun ei ohjeiden mukaan ota sitä comboa ja näytti niihin muillakin hajonneen pää totaalisesti. :D

Loottiarkut menetti jossain vaiheessa mielenkiinnon kokonaan, kun niistä löytyi käytännössä samaa kamaa missä päin maailmaa tahansa. Ne harvinaisimmat koneosat harvemmin arkuista löytyi vaan vaati sitä tappogrindausta.

Juonesta kommenttia spoilerin taakse, mutta en siinäkään yksityiskohtiin mene. Kaikenkaikkiaan pääjuoni oli hyvä, vaikka olisi se voinut olla vieläkin tarttuvampi.
Erityisesti loppunäytökseen olin vähän pettynyt. En oikein tiedä mitä kolmososalta odottaa, ei aiheuttanut sellaista malttamatonta odotusta, että saisipa nopeaa kokea seuraavan osan saagasta..

Vaikka tuossa yllä enemmän onkin vähän negaa, siitä huolimatta upea peli. Moneen kertaan tuli fiilisteltyä maisemia ja juoni vei mennessään.

Ympäri maailmaa löytyvän loreen vielä vähän enemmän panostusta ja mielenkiintoa, niin arvosana nousisi. Välillä raskasta, kun tuntui, että kaikki se mielenkiintoinen lore oli ympätty keskustelujen sisälle, joissa oli myös kaikkea turhaakin.

Summa summarum: 8/10.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 730
Viestejä
4 494 169
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom