Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Automatio valvoo ja hakee halvimmat vartit ja laskee montako tarvitaan niitä halutun tason saavuttamiseen, määritetyllä hävikillä. Automatio hoitaa myös sen et akut lopettaa purkauksen jos auto alkaa ladata. Ja se myynnin raja myös automatiolla toki
1000108505.jpg

Tuossa esimerkiksi kuinka tulevana yönä lataa. Pylväs on hinta per kwh siirto hinta yms mukaanluettuna
Vaikuttaa fiksulta. Ootko itse tehnyt vai oliko joku valmis jo saatavilla? Millainen laitteisto? Lataako sulla vartin jaksoissa? Miten yleisellä tasolla tuollainen akun käyttö jos pikku pätkissä ladataan ja puretaan? Onko määritelty esim millä teholla lataa tai purkaa?

Vaikuttaa fiksulta. Ootko itse tehnyt vai oliko joku valmis jo saatavilla? Millainen laitteisto? Lataako sulla vartin jaksoissa? Miten yleisellä tasolla tuollainen akun käyttö jos pikku pätkissä ladataan ja puretaan? Onko määritelty esim millä teholla lataa tai purkaa?
Itserakentelin. Saan säädettyä lataustehon, sekä purkutehon portaattomasti. Lataa ja purkaahan se satunnaisesti myös paneelien kanssa. Riippuen mitä on niiden tuotot ja muu kulutus.
Itse akussa on jo oma äly kun normitilassa (ei pakko latausta/purkua) jolloin jo automaattisesti koittaa kokoajan kulutuksen pitää verkosta nollassa, ni välillä voi latailla ihan muutamia watteja ja seuraavaksi alkaa purkaa kilowatteja jos esim helan/saunan tms laittaa päälle ja taas muuttuu kun sammuu, tai pilvet väistyy jne

ja voinen kyllä avittaa luonnissa, mutta esim tuo mun tekemä on suoraan eri entityihin tehty joita mun akuston/inun inun integraatio tuo, sekä mitä on pohjilla tehtynä, ni en ihan sellaseaan voi vaan pastettaa sulle koodia.
oma inu/akusto on sungrown, mutta periaatteessa käyttää sen integration Forced systeemiä/ self mode, ja säätää siellä olevia kw tasoja, nordpooli mukaa johon ynnään siirtomaksun ja veron yms, että saan kokonaiskustannuksen, koska mulla on yösähkö, niin maksettuun vaikuttaa mihin kellonaikaan siirrän sähköä. lisäksi se tarkailee evcc:tä joka hoitaa auton latauksen, siihen että estetään akusta akuun lataus jossa ole mitään järkeä, ja graaffi on taas apex chartilla luotu.
isoin äly on noderedissä, mutta hieman myös ha:n omassa automatiossa

ja voinen kyllä avittaa luonnissa, mutta esim tuo mun tekemä on suoraan eri entityihin tehty joita mun akuston/inun inun integraatio tuo, sekä mitä on pohjilla tehtynä, ni en ihan sellaseaan voi vaan pastettaa sulle koodia.
oma inu/akusto on sungrown, mutta periaatteessa käyttää sen integration Forced systeemiä/ self mode, ja säätää siellä olevia kw tasoja, nordpooli mukaa johon ynnään siirtomaksun ja veron yms, että saan kokonaiskustannuksen, koska mulla on yösähkö, niin maksettuun vaikuttaa mihin kellonaikaan siirrän sähköä. lisäksi se tarkailee evcc:tä joka hoitaa auton latauksen, siihen että estetään akusta akuun lataus jossa ole mitään järkeä, ja graaffi on taas apex chartilla luotu.
isoin äly on noderedissä, mutta hieman myös ha:n omassa automatiossa
Kiitos, pitääpä kysyä apua jos projekti nousee tulille. Tuo node red on minulle outo. Ilmeisesti olisi syytä tutustua. HA ;ssa on käytössä Han portilta tiedot ja pari shellyn em mää. Myös nord pool on käytössä. Kyllä siihen päälle vois varmaan alkaa rakentaa akunkin ohjausta.

Viimeksi muokattu:
Kiitos, pitääpä kysyä apua jos projekti nousee tulille. Tuo node red on minulle outo. Ilmeisesti olisi syytä tutustua. HA ;ssa on käytössä Han portilta tiedot ja pari shellyn em mää. Myös nord pool on käytössä. Kyllä siihen päälle vois varmaan alkaa rakentaa akunkin ohjausta.
Nodered on visuaalinen 'ohjelmointialusta'( tiedä miksi sitä oikein kutsua mutta he määrittelevät itsensä muodossa 'low code programming', ja toimii vaikka yksinään ohjauskäytössä) ja siten sille on paikkansa mutta missään mielessä se ei ole jotain, jota olisi pakko käyttää HA:n automaatioiden ja scriptien sijaan. Itse käytä NR:ia siksi, että sillä talojärjestelmän datan luku on helpompaa kuin HA:ssa( sillä en jaksa miettiä miten sen HA:ssa tekisin) ja koska muita visuaalisia työkaluja ei muutamia vuosia sitten ollut tarjolla.

Mutta jos kaipaat visuaalisen esitysmuodon, suosittelen tutustumaan C.A.F.E:een, jolloin ei tarvitse käyttää ulkopuolista palvelua ja kaikki on HA:ssa itsessään. Joissain asioissa C.A.F.E. venyy pidemmälle ja joissain asioissa se on kaukauna monikäyttöisyydestä verrattaessa NR:iin.

Home assistantissa ollu yllättävän suurena ongelmana se, ettei YAMLia voi kommentoida. Sittenku joku hajoaa, niin joutuu repimään loputkin hiuksista päästä, kun miettii mitähän sitä on oikein yrittäny hahmotella :D Onko tähän mitään järkevää ratkaisua kenelläkään?

Joo aika hyvän näköinen. Jos sen voi saada jakoon?
Nyt on jonkunlainen jaossa: GitHub - nstrandm/spot-scheduler: Manually schedule Home Assistant devices by hour based on Nord Pool spot electricity prices.

Testauksessa on:
  • Eilisen hinnat ja aikataulut näkyviin kortille
  • Tuntinumerot näkyy vaikka ei ole hintoja.
  • Hintapalkkien skaalaus sama kaikilla päiville.
  • Näyttää sentihinnan palkeissa kortilla (on/off)
  • Automaattinen valinta halvimmille tunneille.
  • Visual editor kortille
Pitäisikö tuo valinta olla 3. vaiheinen, tyyliin on/off/elä koske?

Home assistantissa ollu yllättävän suurena ongelmana se, ettei YAMLia voi kommentoida. Sittenku joku hajoaa, niin joutuu repimään loputkin hiuksista päästä, kun miettii mitähän sitä on oikein yrittäny hahmotella :D Onko tähän mitään järkevää ratkaisua kenelläkään?
Kyllä minulla on esimerkiksi configuration.yaml -tiedostossa kommentteja. Ainakin itselläni on toiminut rivin alkuun risuaitamerkki ja loppu rivi on kommenttia. Mielestäni olen samaan tyyliin laittanut kommentteja myös käsin kirjoitettuihin automaatioihin.

• Tykkää
Reactions: Mco
voihan sitä komentoida vaikka kuinka!!

Olen tehnyt tekoälyllä HA viimeaikoina. Config tiedostoon se teki minulle kaikki eri kommenttien alle. Siinä oppii jotain välillä itsekkin😅
Itse olen myös paljon käyttänyt apuna. Ongelmana vain on se, että se tuntuu kyllä tekevän jonkin verran huolimattomuusvirheitä ja sitä saa kokoajan olla ojentamassa niistä. Lopuksi ollaan kyllä kaikki saatu kuntoon.

Kyllä minulla on esimerkiksi configuration.yaml -tiedostossa kommentteja. Ainakin itselläni on toiminut rivin alkuun risuaitamerkki ja loppu rivi on kommenttia. Mielestäni olen samaan tyyliin laittanut kommentteja myös käsin kirjoitettuihin automaatioihin.
voihan sitä komentoida vaikka kuinka!!
Mitähän teen väärin, kun croppaa _kaikki_ kommentit pois kun tallennan esim. kortin yamlin?

Nyt on jonkunlainen jaossa: GitHub - nstrandm/spot-scheduler: Manually schedule Home Assistant devices by hour based on Nord Pool spot electricity prices.

Testauksessa on:
  • Eilisen hinnat ja aikataulut näkyviin kortille
  • Tuntinumerot näkyy vaikka ei ole hintoja.
  • Hintapalkkien skaalaus sama kaikilla päiville.
  • Näyttää sentihinnan palkeissa kortilla (on/off)
  • Automaattinen valinta halvimmille tunneille.
  • Visual editor kortille
Pitäisikö tuo valinta olla 3. vaiheinen, tyyliin on/off/elä koske?
Täytyy itsekin ottaa tutkittavaksi josko siitä olisi itselle jotain( nyt teen ohjaukset Nodessa käyttäen mm. input numbereita ja datetimeja).

Ja valinta voisi olla tuo kolmivalintainen jos se syy tuohon elä hiplaa -kohtaan on vaikka pakko-ohjaus.

Mietin olisiko mitään mahdollisuutta lisätä sähkövatkaimen seuraavan vuorokauden/ kahden vuorokauden ennustetta tuohon ohjaukseen( lähinnä noiden elä ny ala säätää -asetuksen alle joutuvien kellonaikojen ohjaukseen)? Itsellä on se päänäytöllä seuraavaksi seitsemäksi vuorokaudeksi näkyvissä ja eläähän se toki koko ajan mutta yleensä seuraava vuorokausi on ennustettu aika hyvin oikein ja sillä voi( vielä työn alla kun vasta viikko sitten otin käyttöön) määritellä esimerkiksi lämmityksen tason tulevaisuutta silmälläpitäen paremmin( nyt ohjaan NR:lla hinnan ja rankin mukaan lämmitystä painottaen vuorokauden(1.00-0.00) ja yön liukuvan seitsemän tunnin alimman hinnan mukaisesti).

Jos ilmeneekin, että ennusteen mukaan vuorokautta myöhemmin on oletusarvoisesti vaikka 5- 10 senttiä kilovattitunnilta halvempaa, rajoitetaan olemassaolevan hintaikkunan sisällä ylimääräistä lämmitystä. Sama täyssähköauton latauksen suhteen.

Statistiikka

Viestiketjuista
302 015
Jäsenet
82 088
Uusin jäsen
teme40

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom