Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 062
Yeps sieltä se lähti toimimaan. En tiedä miten tuota pitäs muuttaa että sensor.yaml alla toimis.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Nonni. Kortti huutaa että tila vähissä.
Kuinkas mä nyt sitten teen backupin vai vedänkö suosiolta puhtaan asennuksen?
Ja saakos ton hass.io ja raspin yhdistelmällä ajettua vielä piholea?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 869
Nonni. Kortti huutaa että tila vähissä.
Kuinkas mä nyt sitten teen backupin vai vedänkö suosiolta puhtaan asennuksen?
Ja saakos ton hass.io ja raspin yhdistelmällä ajettua vielä piholea?
mitä tarkoitat tarkalleen hass.iolla? HassOS?

Itellä kun loppu kortista tila. Otin pc:llä parilla muistikortinlukijalla clonezillalla kopion vanhasta uudelle kortille ja venytin isoimman osion muistaakseni gpartedilla vaan muistikortin loppuun asti.
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Nonni. Kortti huutaa että tila vähissä.
Kuinkas mä nyt sitten teen backupin vai vedänkö suosiolta puhtaan asennuksen?
Ja saakos ton hass.io ja raspin yhdistelmällä ajettua vielä piholea?
Nyt on hyvä hetki vaihtaa SSD:n käyttöön. Itsellä toisessa raspissa vanha M2 mallinen sata-ssd, liitospalikan (USB - M2.sata) tilasin kiinasta parilla eurolla. Toisessa on perinteinen teran SSD ja välissä USB-sata johto (olisko gigantista).

Hassin siirto onnistuu back-up toiminnallisuuden kautta. Aloitat SSD:lle uuden puhtaan asennuksen ja onboarding vaiheessa syötät sisään back-up tiedoston (vaikka usb-tikulta).

Jos alla on Hass.io eli HA:n valvoma käyttöjärjestelmä, lisäosat pitää tehdä Add-on valikon kautta. Käyttöliittymän alla nämä ovat docker containereita, ihan hyvä järjestelmä. Itse pyöritin pitkään samassa 2GB Raspi4:sessa AdGuard add-onia, pitkälti vastaava kuin PiHole. Hyvin jaksois pyöriä, voipi toki olla että muistikortilta ajellessa ei niin liukkaasti.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Nyt on hyvä hetki vaihtaa SSD:n käyttöön. Itsellä toisessa raspissa vanha M2 mallinen sata-ssd, liitospalikan (USB - M2.sata) tilasin kiinasta parilla eurolla. Toisessa on perinteinen teran SSD ja välissä USB-sata johto (olisko gigantista).

Hassin siirto onnistuu back-up toiminnallisuuden kautta. Aloitat SSD:lle uuden puhtaan asennuksen ja onboarding vaiheessa syötät sisään back-up tiedoston (vaikka usb-tikulta).

Jos alla on Hass.io eli HA:n valvoma käyttöjärjestelmä, lisäosat pitää tehdä Add-on valikon kautta. Käyttöliittymän alla nämä ovat docker containereita, ihan hyvä järjestelmä. Itse pyöritin pitkään samassa 2GB Raspi4:sessa AdGuard add-onia, pitkälti vastaava kuin PiHole. Hyvin jaksois pyöriä, voipi toki olla että muistikortilta ajellessa ei niin liukkaasti.
Nonni. Onkos tolla ssd:llä nyt sitten sen kummempaa väliä vai tilaanko vaan halvimman kiinasta? Usbiinhan se kait kiinni tulee kuitenkin? Tai noh olis mulla tossa yksi valmiinakin.
 
Liittynyt
20.03.2022
Viestejä
22
Minulla on Home Assistant OS asennettuna QNAP:n virtuaalikoneeseen ja nyt minulla on ongelma käsissäni. QNAP lipsahti alussa väärään VLANiin Unifyssä ja samoin myös virtuaalikoneessa oleva Home Assistant. Annoin QNAP:lle uuden IP:n oikeaan VLANiin, mutta nyt en saa QNAP:n virtuaalikoneessa olevaa Home Assistantin IP-osoitetta enää muutettua uuden VLANin IP-osoitteeseen. Olen sammuttanut virtuaalikoneen pariinkin kertaan, mutta se ei hae uutta IP-osoitetta reitittimeltä. Onko tässä enää muuta keinoa kuin poistaa Home Assistant virtuaalikoneelta ja asentaa uudelleen.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 477
Minulla on Home Assistant OS asennettuna QNAP:n virtuaalikoneeseen ja nyt minulla on ongelma käsissäni. QNAP lipsahti alussa väärään VLANiin Unifyssä ja samoin myös virtuaalikoneessa oleva Home Assistant. Annoin QNAP:lle uuden IP:n oikeaan VLANiin, mutta nyt en saa QNAP:n virtuaalikoneessa olevaa Home Assistantin IP-osoitetta enää muutettua uuden VLANin IP-osoitteeseen. Olen sammuttanut virtuaalikoneen pariinkin kertaan, mutta se ei hae uutta IP-osoitetta reitittimeltä. Onko tässä enää muuta keinoa kuin poistaa Home Assistant virtuaalikoneelta ja asentaa uudelleen.
Onko VM bridged-tilassa?
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Nonni. Onkos tolla ssd:llä nyt sitten sen kummempaa väliä vai tilaanko vaan halvimman kiinasta? Usbiinhan se kait kiinni tulee kuitenkin? Tai noh olis mulla tossa yksi valmiinakin.
Tuskin SSD:n suorituskyvyllä on paljoa väliä tässä. Luotettavuudella voi olla merkitystä, ehkä vanhempi SSD voi alkaa kyykkäämään jatkuvasta tietokannan päivittämisestä mitä HA tekee. Tämän takia SD kortitkin hajoavat, SSD:t vaan paaaaljon myöhemmin.

Itse en koe tarvetta isolle levylle HA:ssa. Oman järjestelmän koko on nyt 14.1 GB (111 GB levyä käytössä). Tietty jos haluaa käyttää NAS:ina (samballa) tai ajaa mediaa HA:n kautta niin vain taivas on rajana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 869
Ei ole mitään eroa juurikaan kun pullonkaulana on prosessori/usb väylä tuossa raspissa. Nopeudet jäänee hyvin miedoiksi SSD:llä, ei paljoo kunnollisesta muistikortista eroa, esim sandisk extreme ym.

Mä olen nähny parhaaks vaan tehdä täyden järjestelmä backupin + siirto uudelle kortille clonezillalla 6kk välein. Kalenteri muistuttaa tekemään. Aina siis uudelle muistikortille, ja HA+käyttis päivitys sitten heti kopioinnin jälkeen.

Ai mikskö koko järjestelmästä.. no kun melkeen ~AINA jotain hajoaa linux-päivityksessä, tai HA:ssa joku integraatio ei enää toimi niinkun ennen. ja joutuu käyttämään aikaa niiden korjauksiin. Parempi katsoa kuin katua, voi palata vanhaan jos joku ei vaan suostu enää toimimaan.

Viimeksi iteltä hajos Bluetooth, ei toimi vieläkään täydellisesti, mutta onneks on bluetooth-proxyjä mitkä hoitaa homman.

Toinen vaihtoehto olis jättää päivitykset kokonaan tekemättä, jolloin se varmaan toimisi hamaan tappiin asti, mutta se kostautuu myöhemmin kun päivitys ei välttämättä onnistu enää helpolla.

SSD:llä jos antais mennä useamman vuoden ja se sitten hajoais, niin kyllä sieppaisi aika ankarasti, kun itellä ainakin on melko paljon juttuja rakennettu tuohon raspiin, ei vain HA .... ja tosiaan sen jo oppinu että ei enää ikinä mitään päivityksiä ilman backupia ensin.
 
Viimeksi muokattu:

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 765
Itella Ja ollut nyt useamman vuoden ensin raspi pohjalla ja nyt viimeisen pari vuotta x86 pohjalla (Dell minipc+Asus USB-BT500 -dongle). Raspilla oli ongelmia back on the day, mutta ainakaan Dellin aikana ei bluetooth ole lakannut toimimasta yhdenkään päivityksen jälkeen. Itse jopa päivitän aina heti uusimpaan, kun se on saatavilla.

Jossain välissä bt palvelut käynnistyivät hitaasti, mutta kuitenkin aina käynnistyivät. Toki rautojen välillä on eroa mutta em. yhdistelmä on toiminut täälä todella hyvin

Eniten murheenkryynejä on tuottanut Tyuan pilvi integraatio. Syyt on näihin tiedossa ja ne ovat Tyuan päässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 523
Ei ole mitään eroa juurikaan kun pullonkaulana on prosessori/usb väylä tuossa raspissa. Nopeudet jäänee hyvin miedoiksi SSD:llä, ei paljoo kunnollisesta muistikortista eroa, esim sandisk extreme ym.

Mä olen nähny parhaaks vaan tehdä täyden järjestelmä backupin + siirto uudelle kortille clonezillalla 6kk välein. Kalenteri muistuttaa tekemään. Aina siis uudelle muistikortille, ja HA+käyttis päivitys sitten heti kopioinnin jälkeen.

Ai mikskö koko järjestelmästä.. no kun melkeen ~AINA jotain hajoaa linux-päivityksessä, tai HA:ssa joku integraatio ei enää toimi niinkun ennen. ja joutuu käyttämään aikaa niiden korjauksiin. Parempi katsoa kuin katua, voi palata vanhaan jos joku ei vaan suostu enää toimimaan.

Viimeksi iteltä hajos Bluetooth, ei toimi vieläkään täydellisesti, mutta onneks on bluetooth-proxyjä mitkä hoitaa homman.

Toinen vaihtoehto olis jättää päivitykset kokonaan tekemättä, jolloin se varmaan toimisi hamaan tappiin asti, mutta se kostautuu myöhemmin kun päivitys ei välttämättä onnistu enää helpolla.

SSD:llä jos antais mennä useamman vuoden ja se sitten hajoais, niin kyllä sieppaisi aika ankarasti, kun itellä ainakin on melko paljon juttuja rakennettu tuohon raspiin, ei vain HA .... ja tosiaan sen jo oppinu että ei enää ikinä mitään päivityksiä ilman backupia ensin.
Noiden päivityksissä järjestelmän hajoilemisen ja SD-korttien loppuunkulumisen takia itse suosiolla ajankin HA:ta virtuaalikoneessa. Voi ottaa ennen jokaista päivitystä snapshotin ja jos (kun, jos päivittää .0 -versioihin) joku hajoaa niin parilla klikkauksella saa palautettua ennen päivitystä olleen tilanteen takaisin. Tosiaan, kuten olen aiemmin maininnutkin, itse en päivitä HA:ta nykyisin kuin jossain kuun puolivälin kieppeillä aikaisintaan. Aiemmin tuli heti laitettua uusi versio ajoon kun se ilmestyi mutta jossain vaiheessa tuntui joka kerta hajoavan jotain niin olen nyt odotellut hetken aikaa että ensimmäiset fiksijulkaisut ovat tulleet jakoon niin enää ei ole hajoillut.

Tosiaan, varmaan mikä tahansa SSD on riittävän nopea tuohon käyttöön, itselläni on tuossa virtuaalikoneessa vielä pyöriviä levyjä ja HA taitaa olla hitaimmilla levyillä eikä levyn hidastelua ole huomannut.

Ja ylipäätään kannattaa vähentää tuota HA:n lokitusta ja turhan datan kirjoitusta, ainakin ennen oletuksena tuntui kirjoittavan käytännössä koko ajan levylle taukoamatta, nykyään oletusasetukset ilmeisesti ovat jo vähän fiksummat. Itse olen karsinut kaikkea turhaa pois, en esimerkiksi tarvitse tietoa että milloin olohuoneen valoa on sytytetty tai sammutettu kuukausien päästä ja diagnostiikkalokejakin olen koittanut ottaa pois päältä mahdollisimman paljon, laittaa sitten takaisin päälle jos ilmenee jotain ongelmaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
615
Ja ylipäätään kannattaa vähentää tuota HA:n lokitusta ja turhan datan kirjoitusta, ainakin ennen oletuksena tuntui kirjoittavan käytännössä koko ajan levylle taukoamatta, nykyään oletusasetukset ilmeisesti ovat jo vähän fiksummat. Itse olen karsinut kaikkea turhaa pois, en esimerkiksi tarvitse tietoa että milloin olohuoneen valoa on sytytetty tai sammutettu kuukausien päästä ja diagnostiikkalokejakin olen koittanut ottaa pois päältä mahdollisimman paljon, laittaa sitten takaisin päälle jos ilmenee jotain ongelmaa.
Kerrotko tästä vähän lisää? Itseäni kiinnostaisi vastaava HA:n hienosäätö.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 869
Ongelma: Shelly BluDW antaa tilatiedon vain vähäksi aikaa (ovi auki / kiinni), miten tehdä sensori automaatioita varten joka muistaa tuon tilan?

Tällä hetkellä configuration.yamlissa:

etuovi_sensor_last_state:
device_class: door
icon_template: mdi:door
friendly_name: Etuoven tila
value_template: >-
{% if states('binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window') in ('unknown', 'unavailable') %}
{{ states('binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window') }}
{% else %}
{{ states('sensor.etuovi_sensor_last_state') }}
{% endif %}


Mutta tuo ei toimi. sensor.etuovi_sensor_last_state menee takaisin "ovi kiinni" tilaan sitten kun binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window menee "ei käytettävissä" tilaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 386
Ongelma: Shelly BluDW antaa tilatiedon vain vähäksi aikaa (ovi auki / kiinni), miten tehdä sensori automaatioita varten joka muistaa tuon tilan?

Tällä hetkellä configuration.yamlissa:

etuovi_sensor_last_state:
device_class: door
icon_template: mdi:door
friendly_name: Etuoven tila
value_template: >-
{% if states('binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window') in ('unknown', 'unavailable') %}
{{ states('binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window') }}
{% else %}
{{ states('sensor.etuovi_sensor_last_state') }}
{% endif %}


Mutta tuo ei toimi. sensor.etuovi_sensor_last_state menee takaisin "ovi kiinni" tilaan sitten kun binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window menee "ei käytettävissä" tilaan.
Laitat automaation joka vaihtaa virtuaalinapin tilaa kun tulee auki / kiinni viesti Shellylta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 869
Laitat automaation joka vaihtaa virtuaalinapin tilaa kun tulee auki / kiinni viesti Shellylta?
Sitähän tuossa juuri yritän tehdä... Toimii melkein, eli auki/kiinni viesti kääntyy ihan oikein mutta se huomioi myös unavailablen jostain syystä ja sekin menee läpi.

1690101032763.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 386
Sitähän tuossa juuri yritän tehdä... Toimii melkein, eli auki/kiinni viesti kääntyy ihan oikein mutta se huomioi myös unavailablen jostain syystä ja sekin menee läpi.

Tarkoitan että automaatiolla triggaat sulkemiseen/avaamiseen, jolloin vain noilla kahdella tilanmuutoksella tapahtuu jotain

YAML:
description: "Esimerkki"
mode: single
trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: blaablaa
    entity_id: binary_sensor.etuovi_open
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - type: turn_off
    device_id: blaablaa2
    entity_id: switch.kakkaa
    domain: switch
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 869
Tarkoitan että automaatiolla triggaat sulkemiseen/avaamiseen, jolloin vain noilla kahdella tilanmuutoksella tapahtuu jotain
Ei toimi tuollainen kun ovi/ikkuna saattaa olla edelleen auki vaikka anturi on "unavailable".

Esimerkki:
Laitan oven auki (tässä kohtaa odotetaan 2min ja jos on vieläkin auki niin triggeröityy automaatio jolla lämmitys/jäähdytys -laitteet laitetaan pois päältä, aina seuraavaan tasatuntiin asti)
Kun seuraava tasatunti lyö, sitä hoitava automaatio tarkistaa että kaikki luukut on kiinni, ja jos on niin jatketaan jäähdytystä/lämmitystä.
-> Tässä tulee se ongelma, kun ei ovet/ikkunat ole tilassa "auki" eikä myöskään välttämättä "kiinni" vaan "unavailable" jos oven käyttämisestä on tarpeeks pitkä aika.

Ts. tarvitsen tuollasen anturin joka muistaa sen oven tilan. Vai onko jotain muita ideoita?


Pakkaa sitten hämmentää vielä se että ikkunoita/ovia on nyt 2kpl ja lisää tulossa, joten yhden oven/ikkunan avaus/sulkeminen triggeröinti ei paljoa auta jos muut ovat "unavailable"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 386
Ei toimi tuollainen kun ovi/ikkuna saattaa olla edelleen auki vaikka anturi on "unavailable".

Esimerkki:
Laitan oven auki (tässä kohtaa odotetaan 2min ja jos on vieläkin auki niin triggeröityy automaatio jolla lämmitys/jäähdytys -laitteet laitetaan pois päältä, aina seuraavaan tasatuntiin asti)
Kun seuraava tasatunti lyö, sitä hoitava automaatio tarkistaa että kaikki luukut on kiinni, ja jos on niin jatketaan jäähdytystä/lämmitystä.
-> Tässä tulee se ongelma, kun ei ovet/ikkunat ole tilassa "auki" eikä myöskään välttämättä "kiinni" vaan "unavailable" jos oven käyttämisestä on tarpeeks pitkä aika.

Ts. tarvitsen tuollasen anturin joka muistaa sen oven tilan. Vai onko jotain muita ideoita?
Siis tee tuollainen virtuaalidevice kuten olet tekemässä, mutta käskytä sen tilaa erillisellä automaatiolla äläkä laita siihen helperiin mitään omia ehtolauseita. Näin sillä shellyn tilalla ei koskaan ole väliä vaan tilanmuutos auki/kiinni on se ainoa joka heilauttaa tuota helperia...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 030
TWC on liitetty HA:n oman integraation kautta. Koska HA:n oma Energy ei anna seurata kuin energiaa, niin en saanut sillä sitten hintaa erikseen.
Löysin tämmöisen ohjeen

Tämän avulla sitten tein pätkän, joka laskee kulutuksen päivittäin ja kuukausittain. Se toimii hyvin.

YAML:
# Tesla Wall Connector 3
utility_meter:
  wall_charger_monthly:
    source: sensor.tesla_wall_connector_energy
    cycle: monthly
  wall_charger_daily:
    source: sensor.tesla_wall_connector_energy
    cycle: daily
Mutta sitten tämä hinnan laskenta.

Kiinteällä hinnalla tämä toimii.
YAML:
# Tesla Wall Connector 3 Costs
  - sensor:
    - name: wall_charger_daily_cost
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€"
      state: >
        {% set energy = states('sensor.wall_charger_daily') | float %}
        {{ ((energy / 1000) * 0.18) | round(2, default=0) }}
    - name: wall_charger_yesterday_cost
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€"
      state: >
        {% set energy = state_attr('sensor.wall_charger_daily', 'last_period') | float %}
        {{ ((energy / 1000) * 0.18) | round(2, default=0) }}
    - name: wall_charger_monthly_cost
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€"
      state: >
        {% set energy = states('sensor.wall_charger_monthly') | float %}
        {{ ((energy / 1000) * 0.18) | round(2, default=0) }}
    - name: wall_charger_last_month_cost
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€"
      state: >
        {% set energy = state_attr('sensor.wall_charger_monthly', 'last_period') | float %}
        {{ ((energy / 1000) * 0.18) | round(2, default=0) }}
Pörssin hinnat haen Nordpoolin kautta ja muutan ne EUR/kwh
YAML:
# Nordpool EUR/kWh
template:
  - sensor:
      - name: "Nordpool EUR/kWh"
        unique_id: "sensor.nordpool_eur_kwh"
        unit_of_measurement: "€/kWh"
        state: "{{ (states('sensor.nordpool_kwh_fi_eur_2_10_0') | float(0) / 100) | round(4) }}"
Nyt haluaisin parittaa pörssin tuon kiinteän tilalle.

Kokeilin
YAML:
    - name: wall_charger_daily_cost
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€"
      state: >
        {% set energy = states('sensor.wall_charger_daily') | float %}
        {{ ((energy / 1000) * states('sensor.nordpool_eur_kwh')) | round(2, default=0) }}
Mitä teen siis väärin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 030
Taisin keksiä.
Se on states('sensor.nordpool_eur_kwh') | float(0))
Edit. Laskenta toimii mutta hinta päivittyy aina kertaa energia kun kwh hinta muuttuu eli tuo pitäisi nyt jotenkin saada lukittua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
847
Tuli tilattua tuollainen, jos siitä saisi halvan seinänäytön. Ei sisällä turhaa akkua, tosin ei myöskään virtalähdettä.
Eli joku perus laturi kiinni ja sillä rokkaa. Full kiosk browseri sisään ja kovaa HA ajoa. :)

 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
No nyt on sitten jyskin verho ja zigbee moottori asennettu ja toimii. Sit oliskin se että miten puhelimen herätyskellon saa triggeriksi automaatioon?

Edittiä
Puhelin itsessään näkyy ha:ssa mutta herätyskelloa en kyllä mistään onnistunut löytämään...
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 477
No nyt on sitten jyskin verho ja zigbee moottori asennettu ja toimii. Sit oliskin se että miten puhelimen herätyskellon saa triggeriksi automaatioon?

Edittiä
Puhelin itsessään näkyy ha:ssa mutta herätyskelloa en kyllä mistään onnistunut löytämään...
Tämmöistä kertoo ohjekirja.

 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
109
Tuli tilattua tuollainen, jos siitä saisi halvan seinänäytön. Ei sisällä turhaa akkua, tosin ei myöskään virtalähdettä.
Eli joku perus laturi kiinni ja sillä rokkaa. Full kiosk browseri sisään ja kovaa HA ajoa. :)

Laitatko kokemuksia kun olet saanut laitteen käsiisi? On kyllä hyvän hintainen jos vaan toimii. Itse olen käyttänyt useammassa asennuksessa amazonin fire hd 10.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Tämmöistä kertoo ohjekirja.

Kiitoksia!!!
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Tämmöistä kertoo ohjekirja.

No tämähän tosiaan toimi kerta laakista. Kiitos vaan.

Joku bugi tjsp kuitenkin jäi kun jostain syystä nyt tota automaatiota ajelee kun herätyskello ei ole edes käynnissä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 030
Sain joo oman paketin kasaan.
HA:n oma TWC integraatio antaakin tämän osalta energian Wh, niin sen takia homma oli rikki kun en konvertoinut tätä.

Eli ensin konvertoidaan tämä data
Koodi:
# Convert Tesla Wall Connector Wh to kWh
  - sensor:
      - name: "Tesla Wall Connector Wh to kWh"
        unique_id: "sensor.tesla_wall_connector_w_kwh"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state: "{{ (states('sensor.tesla_wall_connector_energy') | float / 1000) | round(2) }}"
Sitten tein näille omat mittarit missä päivä ja kuukausi.

Koodi:
# Tesla Wall Connector 3 Utility Meters
utility_meter:
  wall_charger_daily_kwh:
    unique_id: "sensor.wall_charger_daily_energy_kwh"
    source: sensor.tesla_wall_connector_wh_to_kwh
    cycle: daily
  wall_charger_monthly_kwh:
    unique_id: "sensor.wall_charger_monthly_energy_kwh"
    source: sensor.tesla_wall_connector_wh_to_kwh
    cycle: monthly
Lopuksi sitten käytän Energyn Gas osiota tekemään laskentaa, jossa luen daily mittaria ja lasken sen mukaan kulut. Tätä moni muukin HA yhteisössä käyttää näihin erikseen laskettaviin. Ehkä joskus Energy dashboard saa suoran tuen.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 119
Liekkö tämä vai tuo kotiautomaatio ryhmä parempi tälläiselle rautakyssärille..

Eli tarkoitus on ottaa HomeAssistant käyttöön nyt itsellekin, mutta mutta suositellaanko vaan että hommaan Raspi 4 B:n vai joku mini-pc?

HA:lla löytyy tuo oma Yellow, josta menisi tukea myös itse projektiin, mutta hintaa tulee se reilu 250e. Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).

Oletan että tuossa raspissa riittäisi kyllä ihan varmasti tehot, ku ainakaan alkuun ei mitään erikoista tai vaativaa varmaan tulisi tekemään.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
847
Liekkö tämä vai tuo kotiautomaatio ryhmä parempi tälläiselle rautakyssärille..

Eli tarkoitus on ottaa HomeAssistant käyttöön nyt itsellekin, mutta mutta suositellaanko vaan että hommaan Raspi 4 B:n vai joku mini-pc?

HA:lla löytyy tuo oma Yellow, josta menisi tukea myös itse projektiin, mutta hintaa tulee se reilu 250e. Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).

Oletan että tuossa raspissa riittäisi kyllä ihan varmasti tehot, ku ainakaan alkuun ei mitään erikoista tai vaativaa varmaan tulisi tekemään.
Suosittelen ehdottomasti jotain käytettyä "minipöytäkonetta". Itse esim. ostin aikoinaan täältä:

Itselläni siis Dell-OptiPlex-3040M-DM-i3-6100T-8-120SSD
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
57
Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).
Täällä on juuri tuo sama NUC Akasan passiivijäähdytteiseen koteloon asennettuna, toimii erittäin vakaasti ja vie noin 5 W. Tehoja aivan eri malliin kuin raspissa eikä tarvitse HA:n kanssa huolehtia mistään SD-korteista. Vahva suositus.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 119
Suosittelen ehdottomasti jotain käytettyä "minipöytäkonetta". Itse esim. ostin aikoinaan täältä:

Itselläni siis Dell-OptiPlex-3040M-DM-i3-6100T-8-120SSD
Täällä on juuri tuo sama NUC Akasan passiivijäähdytteiseen koteloon asennettuna, toimii erittäin vakaasti ja vie noin 5 W. Tehoja aivan eri malliin kuin raspissa eikä tarvitse HA:n kanssa huolehtia mistään SD-korteista. Vahva suositus.
Päädyin nyt alustavasti tähän HP EliteDesk 800 G2 DM i3t

Tuohon pitänee vielä hommata tuo zigbee tikku varmuuden vuoksi, ilmeisesti tuo HA:n Skyconnect ainakin toimisi hyvin tuon kanssa.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 765
Päädyin nyt alustavasti tähän HP EliteDesk 800 G2 DM i3t

Tuohon pitänee vielä hommata tuo zigbee tikku varmuuden vuoksi, ilmeisesti tuo HA:n Skyconnect ainakin toimisi hyvin tuon kanssa.
Tuossa ei sitten ole Bluetoothin, jos siis sitä kaipaat. Ja jos kaipaat, niin tässä artikkelissa on listaa toimivista sovittamista

 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 119
Tuossa ei sitten ole Bluetoothin, jos siis sitä kaipaat. Ja jos kaipaat, niin tässä artikkelissa on listaa toimivista sovittamista

Joo tuo olikin tiedossa että BT:tä ei ole. Mulla pitäis itseasiassa olla jossain varaston perukoilla tuollainen startechin adapteri, mutta en usko että BT:lle tulee nyt ainakaan alkuun tarvetta.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 120
Liekkö tämä vai tuo kotiautomaatio ryhmä parempi tälläiselle rautakyssärille..

Eli tarkoitus on ottaa HomeAssistant käyttöön nyt itsellekin, mutta mutta suositellaanko vaan että hommaan Raspi 4 B:n vai joku mini-pc?

HA:lla löytyy tuo oma Yellow, josta menisi tukea myös itse projektiin, mutta hintaa tulee se reilu 250e. Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).

Oletan että tuossa raspissa riittäisi kyllä ihan varmasti tehot, ku ainakaan alkuun ei mitään erikoista tai vaativaa varmaan tulisi tekemään.
Oma pyörii J4205 (HA + frigatenvr 6 kameraa) ja mökillä J1900 (HA + frigatenvr 3 kameraa). Kumpikin vaatii tietysti radiot erikseen. Mutta tehojen puolesta riittää hyvin.
Todennäköisesti mikä tahansa tuollainen pikkukone toimii ja kannattaa hommata raspin sijaan.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
No tämähän tosiaan toimi kerta laakista. Kiitos vaan.

Joku bugi tjsp kuitenkin jäi kun jostain syystä nyt tota automaatiota ajelee kun herätyskello ei ole edes käynnissä.
Ohjeesta katsottuna nyt on joku attribuutti enemmän on triggerin alla.
"Varten" ja säätönä kello. Mikäs tämä on?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
26
Tunteekos joku syvällisemmin Home Assistant / Deconz / Phoscon yhdistelmän sielunelämää?
Minulla on Zigbee termostaatti, joka liittyy ongelmitta verkkoon. Laite näkyy Deconz:ssa ja voin sieltä käsin myös muuttaa termostaatin asetuksia, esimerkiksi lämpötilaa.
1692890014915.png
1692890048251.png

Mitä pienellä googlettamisella ymmärsin, niin tälle termostaatille ei kuitenkaan ole tukea Phosconissa (Sunricher SR-ZG9092A), jolloin se ei myöskään näy Home Assistantin puolella.

Voisiko Deconz:Config servicen avulla ohjata myös näitä laitteita, jotka eivät näy sellaisenaan Home Assistantissa? Ainakin tästä kuvauksesta voisi niin päätellä, vai tulkitsenko sen väärin?
1692890392780.png

Jos näin on, niin osaisiko kukaan ohjata syntaxin osalta oikeaan suuntaan... Tai vaihtoehtoisesti, jos homma onnistuu jollakin muulla (NodeRed) tavalla, niin olisin kiitollinen.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
847
Tuli tilattua tuollainen, jos siitä saisi halvan seinänäytön. Ei sisällä turhaa akkua, tosin ei myöskään virtalähdettä.
Eli joku perus laturi kiinni ja sillä rokkaa. Full kiosk browseri sisään ja kovaa HA ajoa. :)

Noniin.. Jokusen päivän räplännyt.
Ei nyt mennyt ihan niinkuin strömsöössä.
Eli tuo vekotin vaati kaiketi vähän "epästandardin" laturin. Eli joutui heti kaupoille ostamaan laturia ja sopivaa usbc piuhaa. Eli ainakin hinta heti pompsahti. Muuten tuota olen viritellyt HA käyttöön, ja ihan ok. Ei mikään maailman nopein laite, mutta kyllä tuolla noita mittareita fully kiosk browserin avustuksella hyvin katselee.
Eli vaatii laturilta 12V syöttöä. No esim. tämä puuilon laturi toimii ihan moitteetta ko. vekottimen kanssa.

EDIT: Lisähavaintoja. Vaikea, ellei toistaiseksi mahdoton rootata. Sinänsä ei väliä, mutta olisihan se kiva oikeasti poistaa kaikki bloatti jne. Lisäksi fully kiosk browserissa olisi pari ok lisätoimintoa rootatulle laitteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Nyt on hyvä hetki vaihtaa SSD:n käyttöön. Itsellä toisessa raspissa vanha M2 mallinen sata-ssd, liitospalikan (USB - M2.sata) tilasin kiinasta parilla eurolla. Toisessa on perinteinen teran SSD ja välissä USB-sata johto (olisko gigantista).

Hassin siirto onnistuu back-up toiminnallisuuden kautta. Aloitat SSD:lle uuden puhtaan asennuksen ja onboarding vaiheessa syötät sisään back-up tiedoston (vaikka usb-tikulta).

Jos alla on Hass.io eli HA:n valvoma käyttöjärjestelmä, lisäosat pitää tehdä Add-on valikon kautta. Käyttöliittymän alla nämä ovat docker containereita, ihan hyvä järjestelmä. Itse pyöritin pitkään samassa 2GB Raspi4:sessa AdGuard add-onia, pitkälti vastaava kuin PiHole. Hyvin jaksois pyöriä, voipi toki olla että muistikortilta ajellessa ei niin liukkaasti.
Nonni.
Mähän ratkoin tän niin että ostin pari muistikorttia ja asensin kaiken alusta.
Nyt laitoin myös backupit menemään pilveen automaattisesti.
Adguardin laitoin myös päälle, ainakin mielestäni, mutta ihan kun ei toimisi. Reitittimessä eka dns sojottaa tohon raspiin siis.

Sitten ennenkuin noita automaatioita rupean enempiä tekemään niin mikäs tässä on prioriteetti järjestys? Mikä siis ajaa toisen asetuksen yli?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Tämä
No tämähän tosiaan toimi kerta laakista. Kiitos vaan.

Joku bugi tjsp kuitenkin jäi kun jostain syystä nyt tota automaatiota ajelee kun herätyskello ei ole edes käynnissä.
Tätä en ole kyennyt ratkaisemaan. 420 minuuttia myöhemmin teki itse uudelleen vaikkei herätyskello ollut päällä.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
359
miten muutan entityn arvoa?

eli pörssisähkö tulee sentteinä ja se pitäisi muuntaa euroiksi. Eli yksinkertainen jako lasku pitäisi tehdä entityn arvolle ja se sitten energy dashboardiin.

ei onnistu ainakaan suoraan tuola energy dashboardissa.. "entity\100" tyylillä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 386
miten muutan entityn arvoa?

eli pörssisähkö tulee sentteinä ja se pitäisi muuntaa euroiksi. Eli yksinkertainen jako lasku pitäisi tehdä entityn arvolle ja se sitten energy dashboardiin.

ei onnistu ainakaan suoraan tuola energy dashboardissa.. "entity\100" tyylillä
Niin ainakin onnistui että teet erillisen Europörssi-entityn, jonka value on tuo pörssisähkö jaettuna tuhannella :hmm:
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 030
miten muutan entityn arvoa?

eli pörssisähkö tulee sentteinä ja se pitäisi muuntaa euroiksi. Eli yksinkertainen jako lasku pitäisi tehdä entityn arvolle ja se sitten energy dashboardiin.

ei onnistu ainakaan suoraan tuola energy dashboardissa.. "entity\100" tyylillä
Tähän tapaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Sitten ennenkuin noita automaatioita rupean enempiä tekemään niin mikäs tässä on prioriteetti järjestys? Mikä siis ajaa toisen asetuksen yli?
En oo varma ymmärränkö oikein, mut vastaan sen mukaan miten ymmärsin. Automaatioilla ei ole prioriteettijärjestystä, kaikki automaation lähtevät ajoon kun ne triggeröityvät.

Voit vaikuttaa siihen, mikä automaatio pääsee actioneihin asti tai mitä tietty automaatio tekee monella tapaa. Esim käyttämällä conditioneja ("laukeaa vain tiettyyn aikaan") tai lisäämällä useita triggereitä ja niille trigger id, tämän jälkeen actioneissa choose elementti, jonka vaihtoehdoissa condition "Triggered by trigger id X". Automaatiot voivat myös enabloida ja disabloida toisiaan. Automaatiot voivat käynnistää scriptejä.

Menikö vastaus ohi kysytystä? Kannattaa katsoa tubesta pari videoita automaatiosta, erityisesti tuo trigger id on kätevä ja auttaa vähentämään erillisten automaatioiden määrää. Lisäksi suosittelen luomaan omia nimeämistapoja, että automaatioista heti ymmärtää mitä ne tekee. Itselle esim kaikki valot on zigbee, niin kaikki laitteiden nimet alka z:lla (zMakuuKattolamppu, zMakuuIRtunnistin) ja kaikki valoja säätävät automaatiot myös z:talla ("zMakuuhuoneLiiketunnistin" -automaatio).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 386
Sitten ennenkuin noita automaatioita rupean enempiä tekemään niin mikäs tässä on prioriteetti järjestys? Mikä siis ajaa toisen asetuksen yli?
@mendoza jo hyvin vastailikin, tosiaan kaikki automaatiot ajavat toistensa yli jos et säädä ehtoja tms. rajoittamaan...
Esimerkkinä:
Sinulla on ulkovalo ja liiketunnistin, lisäksi sinulla on sisällä painonappi että voi saat halutessasi laittaa valot päälle/pois.
Nyt sinulla on automaatio joka vaikka auringon laskun ja nousun välissä sytyttää valot liikkeestä, sekä napilla erillinen automaatio käsinohjausta varten.
Kaikki toimii hyvin normaalisti ja sitten haluat valot "pysyvästi" päälle koska illalla tulee vieraita jne. niin napsautat napista valot päälle. No valot syttyy ja kaikki on kuten haluttiin, ekat vieraat saapuvat ja edelleen aktiivinen liiketunnistinautomaatio (yrittää) sytyttää valot. Sytytys ei ole ongelma ja ei vaikuta mitään kun valot on jo päällä, mutta kun vieraat tulevat sisään niin liiketunnistinautomaatio sammuttaakin valot vaikka niiden oli tarkoitus pysyä päälle seuraavillekin.
Asian voi ratkaista monella tapaa, esim. painonapin käyttö ottaa liiketunnistimen automaation pois päältä tai kaikki tehdään samassa automaatiossa ja sen sisällä hoidetaan asia tms. mutta jos et itse tee asialle mitään niin kaikki automaatiot rullaavat samalla prioriteetilla välittämättä onko niitä yksi vai sata.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
239
Kun ohjelmoin esp32 korttia niin kuuluuko se olla raspberryssä kiinni missä siis home assistant asennettuna vai läppärissä millä yritän ohjelmointia tehdä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 869
Kun ohjelmoin esp32 korttia niin kuuluuko se olla raspberryssä kiinni missä siis home assistant asennettuna vai läppärissä millä yritän ohjelmointia tehdä?
Voi tehdä raspberryssä kiinni mikäli käytät esim esphome dashboardia ohjelmointiin... tai voit tehdä myös läppärilläsi, ja mikäli käytät esphome web-käyttöönottojuttua niin se vaatii selaimen mikä tukee niitä webserial-yhteyksiä. Esim Edgellä toimii.

Ite tykkään tehdä niin että raspissa kiinni ja dashboard auki etänä pc:llä, se avaa esp:n logit sitten ohjelmoinnin jälkeen, joten näkee samantien mitä se tekee.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
239
Voi tehdä raspberryssä kiinni mikäli käytät esim esphome dashboardia ohjelmointiin... tai voit tehdä myös läppärilläsi, ja mikäli käytät esphome web-käyttöönottojuttua niin se vaatii selaimen mikä tukee niitä webserial-yhteyksiä. Esim Edgellä toimii.

Ite tykkään tehdä niin että raspissa kiinni ja dashboard auki etänä pc:llä, se avaa esp:n logit sitten ohjelmoinnin jälkeen, joten näkee samantien mitä se tekee.


Tätä yrittänyt tehdä. Ei onnistu. Tietokoneella ja raspilla yrittänyt. Kumpikaan ei saa yhteyttä.


Tämän olen kytkenyt kiinni.

Tämmöstä herjaa :
ERROR Running command failed: Failed to connect to ESP32: No serial data received.
For troubleshooting steps visit: Troubleshooting - ESP32 - — esptool.py latest documentation
ERROR Please try running esptool.py --before default_reset --after hard_reset --baud 115200 --port /dev/ttyUSB0 --chip esp32 write_flash -z --flash_size detect 0x10000 /data/esp32-cam/.pioenvs/esp32-cam/firmware.bin 0x1000 /data/esp32-cam/.pioenvs/esp32-cam/bootloader.bin 0x8000 /data/esp32-cam/.pioenvs/esp32-cam/partitions.bin 0xe000 /data/cache/platformio/packages/framework-arduinoespressif32/tools/partitions/boot_app0.bin locally.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 535
Viestejä
4 233 943
Jäsenet
71 234
Uusin jäsen
aivot-on

Hinta.fi

Ylös Bottom