Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nonni. Kortti huutaa että tila vähissä.
Kuinkas mä nyt sitten teen backupin vai vedänkö suosiolta puhtaan asennuksen?
Ja saakos ton hass.io ja raspin yhdistelmällä ajettua vielä piholea?
Nonni. Kortti huutaa että tila vähissä.
Kuinkas mä nyt sitten teen backupin vai vedänkö suosiolta puhtaan asennuksen?
Ja saakos ton hass.io ja raspin yhdistelmällä ajettua vielä piholea?
Nonni. Onkos tolla ssd:llä nyt sitten sen kummempaa väliä vai tilaanko vaan halvimman kiinasta? Usbiinhan se kait kiinni tulee kuitenkin? Tai noh olis mulla tossa yksi valmiinakin.Nyt on hyvä hetki vaihtaa SSD:n käyttöön. Itsellä toisessa raspissa vanha M2 mallinen sata-ssd, liitospalikan (USB - M2.sata) tilasin kiinasta parilla eurolla. Toisessa on perinteinen teran SSD ja välissä USB-sata johto (olisko gigantista).
Hassin siirto onnistuu back-up toiminnallisuuden kautta. Aloitat SSD:lle uuden puhtaan asennuksen ja onboarding vaiheessa syötät sisään back-up tiedoston (vaikka usb-tikulta).
Jos alla on Hass.io eli HA:n valvoma käyttöjärjestelmä, lisäosat pitää tehdä Add-on valikon kautta. Käyttöliittymän alla nämä ovat docker containereita, ihan hyvä järjestelmä. Itse pyöritin pitkään samassa 2GB Raspi4:sessa AdGuard add-onia, pitkälti vastaava kuin PiHole. Hyvin jaksois pyöriä, voipi toki olla että muistikortilta ajellessa ei niin liukkaasti.
Minulla on Home Assistant OS asennettuna QNAP:n virtuaalikoneeseen ja nyt minulla on ongelma käsissäni. QNAP lipsahti alussa väärään VLANiin Unifyssä ja samoin myös virtuaalikoneessa oleva Home Assistant. Annoin QNAP:lle uuden IP:n oikeaan VLANiin, mutta nyt en saa QNAP:n virtuaalikoneessa olevaa Home Assistantin IP-osoitetta enää muutettua uuden VLANin IP-osoitteeseen. Olen sammuttanut virtuaalikoneen pariinkin kertaan, mutta se ei hae uutta IP-osoitetta reitittimeltä. Onko tässä enää muuta keinoa kuin poistaa Home Assistant virtuaalikoneelta ja asentaa uudelleen.
Nonni. Onkos tolla ssd:llä nyt sitten sen kummempaa väliä vai tilaanko vaan halvimman kiinasta? Usbiinhan se kait kiinni tulee kuitenkin? Tai noh olis mulla tossa yksi valmiinakin.
Noiden päivityksissä järjestelmän hajoilemisen ja SD-korttien loppuunkulumisen takia itse suosiolla ajankin HA:ta virtuaalikoneessa. Voi ottaa ennen jokaista päivitystä snapshotin ja jos (kun, jos päivittää .0 -versioihin) joku hajoaa niin parilla klikkauksella saa palautettua ennen päivitystä olleen tilanteen takaisin. Tosiaan, kuten olen aiemmin maininnutkin, itse en päivitä HA:ta nykyisin kuin jossain kuun puolivälin kieppeillä aikaisintaan. Aiemmin tuli heti laitettua uusi versio ajoon kun se ilmestyi mutta jossain vaiheessa tuntui joka kerta hajoavan jotain niin olen nyt odotellut hetken aikaa että ensimmäiset fiksijulkaisut ovat tulleet jakoon niin enää ei ole hajoillut.Ei ole mitään eroa juurikaan kun pullonkaulana on prosessori/usb väylä tuossa raspissa. Nopeudet jäänee hyvin miedoiksi SSD:llä, ei paljoo kunnollisesta muistikortista eroa, esim sandisk extreme ym.
Mä olen nähny parhaaks vaan tehdä täyden järjestelmä backupin + siirto uudelle kortille clonezillalla 6kk välein. Kalenteri muistuttaa tekemään. Aina siis uudelle muistikortille, ja HA+käyttis päivitys sitten heti kopioinnin jälkeen.
Ai mikskö koko järjestelmästä.. no kun melkeen ~AINA jotain hajoaa linux-päivityksessä, tai HA:ssa joku integraatio ei enää toimi niinkun ennen. ja joutuu käyttämään aikaa niiden korjauksiin. Parempi katsoa kuin katua, voi palata vanhaan jos joku ei vaan suostu enää toimimaan.
Viimeksi iteltä hajos Bluetooth, ei toimi vieläkään täydellisesti, mutta onneks on bluetooth-proxyjä mitkä hoitaa homman.
Toinen vaihtoehto olis jättää päivitykset kokonaan tekemättä, jolloin se varmaan toimisi hamaan tappiin asti, mutta se kostautuu myöhemmin kun päivitys ei välttämättä onnistu enää helpolla.
SSD:llä jos antais mennä useamman vuoden ja se sitten hajoais, niin kyllä sieppaisi aika ankarasti, kun itellä ainakin on melko paljon juttuja rakennettu tuohon raspiin, ei vain HA .... ja tosiaan sen jo oppinu että ei enää ikinä mitään päivityksiä ilman backupia ensin.
Kerrotko tästä vähän lisää? Itseäni kiinnostaisi vastaava HA:n hienosäätö.Ja ylipäätään kannattaa vähentää tuota HA:n lokitusta ja turhan datan kirjoitusta, ainakin ennen oletuksena tuntui kirjoittavan käytännössä koko ajan levylle taukoamatta, nykyään oletusasetukset ilmeisesti ovat jo vähän fiksummat. Itse olen karsinut kaikkea turhaa pois, en esimerkiksi tarvitse tietoa että milloin olohuoneen valoa on sytytetty tai sammutettu kuukausien päästä ja diagnostiikkalokejakin olen koittanut ottaa pois päältä mahdollisimman paljon, laittaa sitten takaisin päälle jos ilmenee jotain ongelmaa.
Esimerkiksi tämän sivun perusteella taisin itse noita aikanaan karsia: Steps to reduce Write Cycles and extend SD/SSD life expectancyKerrotko tästä vähän lisää? Itseäni kiinnostaisi vastaava HA:n hienosäätö.
Laitat automaation joka vaihtaa virtuaalinapin tilaa kun tulee auki / kiinni viesti Shellylta?Ongelma: Shelly BluDW antaa tilatiedon vain vähäksi aikaa (ovi auki / kiinni), miten tehdä sensori automaatioita varten joka muistaa tuon tilan?
Tällä hetkellä configuration.yamlissa:
etuovi_sensor_last_state:
device_class: door
icon_template: mdi:door
friendly_name: Etuoven tila
value_template: >-
{% if states('binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window') in ('unknown', 'unavailable') %}
{{ states('binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window') }}
{% else %}
{{ states('sensor.etuovi_sensor_last_state') }}
{% endif %}
Mutta tuo ei toimi. sensor.etuovi_sensor_last_state menee takaisin "ovi kiinni" tilaan sitten kun binary_sensor.8c_6f_b9_14_13_52_1352_window menee "ei käytettävissä" tilaan.
Laitat automaation joka vaihtaa virtuaalinapin tilaa kun tulee auki / kiinni viesti Shellylta?
Sitähän tuossa juuri yritän tehdä... Toimii melkein, eli auki/kiinni viesti kääntyy ihan oikein mutta se huomioi myös unavailablen jostain syystä ja sekin menee läpi.
description: "Esimerkki"
mode: single
trigger:
- type: opened
platform: device
device_id: blaablaa
entity_id: binary_sensor.etuovi_open
domain: binary_sensor
condition: []
action:
- type: turn_off
device_id: blaablaa2
entity_id: switch.kakkaa
domain: switch
Tarkoitan että automaatiolla triggaat sulkemiseen/avaamiseen, jolloin vain noilla kahdella tilanmuutoksella tapahtuu jotain
Siis tee tuollainen virtuaalidevice kuten olet tekemässä, mutta käskytä sen tilaa erillisellä automaatiolla äläkä laita siihen helperiin mitään omia ehtolauseita. Näin sillä shellyn tilalla ei koskaan ole väliä vaan tilanmuutos auki/kiinni on se ainoa joka heilauttaa tuota helperia...Ei toimi tuollainen kun ovi/ikkuna saattaa olla edelleen auki vaikka anturi on "unavailable".
Esimerkki:
Laitan oven auki (tässä kohtaa odotetaan 2min ja jos on vieläkin auki niin triggeröityy automaatio jolla lämmitys/jäähdytys -laitteet laitetaan pois päältä, aina seuraavaan tasatuntiin asti)
Kun seuraava tasatunti lyö, sitä hoitava automaatio tarkistaa että kaikki luukut on kiinni, ja jos on niin jatketaan jäähdytystä/lämmitystä.
-> Tässä tulee se ongelma, kun ei ovet/ikkunat ole tilassa "auki" eikä myöskään välttämättä "kiinni" vaan "unavailable" jos oven käyttämisestä on tarpeeks pitkä aika.
Ts. tarvitsen tuollasen anturin joka muistaa sen oven tilan. Vai onko jotain muita ideoita?
# Tesla Wall Connector 3
utility_meter:
wall_charger_monthly:
source: sensor.tesla_wall_connector_energy
cycle: monthly
wall_charger_daily:
source: sensor.tesla_wall_connector_energy
cycle: daily
# Tesla Wall Connector 3 Costs
- sensor:
- name: wall_charger_daily_cost
device_class: monetary
unit_of_measurement: "€"
state: >
{% set energy = states('sensor.wall_charger_daily') | float %}
{{ ((energy / 1000) * 0.18) | round(2, default=0) }}
- name: wall_charger_yesterday_cost
{% set energy = state_attr('sensor.wall_charger_daily', 'last_period') | float %}
- name: wall_charger_monthly_cost
{% set energy = states('sensor.wall_charger_monthly') | float %}
- name: wall_charger_last_month_cost
{% set energy = state_attr('sensor.wall_charger_monthly', 'last_period') | float %}
# Nordpool EUR/kWh
template:
- sensor:
- name: "Nordpool EUR/kWh"
unique_id: "sensor.nordpool_eur_kwh"
unit_of_measurement: "€/kWh"
state: "{{ (states('sensor.nordpool_kwh_fi_eur_2_10_0') | float(0) / 100) | round(4) }}"
- name: wall_charger_daily_cost
{% set energy = states('sensor.wall_charger_daily') | float %}
{{ ((energy / 1000) * states('sensor.nordpool_eur_kwh')) | round(2, default=0) }}
No nyt on sitten jyskin verho ja zigbee moottori asennettu ja toimii. Sit oliskin se että miten puhelimen herätyskellon saa triggeriksi automaatioon?
Edittiä
Puhelin itsessään näkyy ha:ssa mutta herätyskelloa en kyllä mistään onnistunut löytämään...
Tuli tilattua tuollainen, jos siitä saisi halvan seinänäytön. Ei sisällä turhaa akkua, tosin ei myöskään virtalähdettä.
Eli joku perus laturi kiinni ja sillä rokkaa. Full kiosk browseri sisään ja kovaa HA ajoa.
Lenovo Tab K10 ZA8T, 32 GB ,Wi-Fi, 10.3" Tablet - Blue for sale online | eBay
Find many great new & used options and get the best deals for Lenovo Tab K10 ZA8T, 32 GB ,Wi-Fi, 10.3" Tablet - Blue at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!www.ebay.com
Kiitoksia!!!Tämmöistä kertoo ohjekirja.
Trigger a Home Assistant automation when your phone alarm goes off — Home Automation Guy
A lot of people don't know this, but you can bring the time of your next alarm into Home Assistant and use this to trigger an automation. This is useful to trigger a morning routine based on when your phone alarm is set. You could turn on lights, open curtains and blinds, play some music or even swww.homeautomationguy.io
No tämähän tosiaan toimi kerta laakista. Kiitos vaan.Tämmöistä kertoo ohjekirja.
Trigger a Home Assistant automation when your phone alarm goes off — Home Automation Guy
A lot of people don't know this, but you can bring the time of your next alarm into Home Assistant and use this to trigger an automation. This is useful to trigger a morning routine based on when your phone alarm is set. You could turn on lights, open curtains and blinds, play some music or even swww.homeautomationguy.io
# Convert Tesla Wall Connector Wh to kWh
- sensor:
- name: "Tesla Wall Connector Wh to kWh"
unique_id: "sensor.tesla_wall_connector_w_kwh"
unit_of_measurement: "kWh"
device_class: energy
state: "{{ (states('sensor.tesla_wall_connector_energy') | float / 1000) | round(2) }}"
# Tesla Wall Connector 3 Utility Meters
utility_meter:
wall_charger_daily_kwh:
unique_id: "sensor.wall_charger_daily_energy_kwh"
source: sensor.tesla_wall_connector_wh_to_kwh
cycle: daily
wall_charger_monthly_kwh:
unique_id: "sensor.wall_charger_monthly_energy_kwh"
source: sensor.tesla_wall_connector_wh_to_kwh
cycle: monthly
Suosittelen ehdottomasti jotain käytettyä "minipöytäkonetta". Itse esim. ostin aikoinaan täältä:Liekkö tämä vai tuo kotiautomaatio ryhmä parempi tälläiselle rautakyssärille..
Eli tarkoitus on ottaa HomeAssistant käyttöön nyt itsellekin, mutta mutta suositellaanko vaan että hommaan Raspi 4 B:n vai joku mini-pc?
HA:lla löytyy tuo oma Yellow, josta menisi tukea myös itse projektiin, mutta hintaa tulee se reilu 250e. Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).
Oletan että tuossa raspissa riittäisi kyllä ihan varmasti tehot, ku ainakaan alkuun ei mitään erikoista tai vaativaa varmaan tulisi tekemään.
Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).
Suosittelen ehdottomasti jotain käytettyä "minipöytäkonetta". Itse esim. ostin aikoinaan täältä:
Käytetyt pöytätietokoneet - Taitonetti.fi
Taitonetin kunnostetut pöytäkoneet ovat ammattilaislaatua ja sopivat koti- ja työkäyttöön. 2 vuoden takuu.taitonetti.fi
Itselläni siis Dell-OptiPlex-3040M-DM-i3-6100T-8-120SSD
Päädyin nyt alustavasti tähän HP EliteDesk 800 G2 DM i3tTäällä on juuri tuo sama NUC Akasan passiivijäähdytteiseen koteloon asennettuna, toimii erittäin vakaasti ja vie noin 5 W. Tehoja aivan eri malliin kuin raspissa eikä tarvitse HA:n kanssa huolehtia mistään SD-korteista. Vahva suositus.
Päädyin nyt alustavasti tähän HP EliteDesk 800 G2 DM i3t
Tuohon pitänee vielä hommata tuo zigbee tikku varmuuden vuoksi, ilmeisesti tuo HA:n Skyconnect ainakin toimisi hyvin tuon kanssa.
Tuossa ei sitten ole Bluetoothin, jos siis sitä kaipaat. Ja jos kaipaat, niin tässä artikkelissa on listaa toimivista sovittamistaPäädyin nyt alustavasti tähän HP EliteDesk 800 G2 DM i3t
Tuohon pitänee vielä hommata tuo zigbee tikku varmuuden vuoksi, ilmeisesti tuo HA:n Skyconnect ainakin toimisi hyvin tuon kanssa.
Joo tuo olikin tiedossa että BT:tä ei ole. Mulla pitäis itseasiassa olla jossain varaston perukoilla tuollainen startechin adapteri, mutta en usko että BT:lle tulee nyt ainakaan alkuun tarvetta.Tuossa ei sitten ole Bluetoothin, jos siis sitä kaipaat. Ja jos kaipaat, niin tässä artikkelissa on listaa toimivista sovittamista
Liekkö tämä vai tuo kotiautomaatio ryhmä parempi tälläiselle rautakyssärille..
Eli tarkoitus on ottaa HomeAssistant käyttöön nyt itsellekin, mutta mutta suositellaanko vaan että hommaan Raspi 4 B:n vai joku mini-pc?
HA:lla löytyy tuo oma Yellow, josta menisi tukea myös itse projektiin, mutta hintaa tulee se reilu 250e. Toinen vaihtoehto olisi sitten esim tämä Intel NUC7PJYH Pentium Mini PC - TeraStore - hintaa tulis noin 160e mutta tuohon tarvii sitten vielä zigbee tikun/palikan (esim tuo Skyconnect).
Oletan että tuossa raspissa riittäisi kyllä ihan varmasti tehot, ku ainakaan alkuun ei mitään erikoista tai vaativaa varmaan tulisi tekemään.
No tämähän tosiaan toimi kerta laakista. Kiitos vaan.
Joku bugi tjsp kuitenkin jäi kun jostain syystä nyt tota automaatiota ajelee kun herätyskello ei ole edes käynnissä.
Noniin.. Jokusen päivän räplännyt.Tuli tilattua tuollainen, jos siitä saisi halvan seinänäytön. Ei sisällä turhaa akkua, tosin ei myöskään virtalähdettä.
Eli joku perus laturi kiinni ja sillä rokkaa. Full kiosk browseri sisään ja kovaa HA ajoa.
Lenovo Tab K10 ZA8T, 32 GB ,Wi-Fi, 10.3" Tablet - Blue for sale online | eBay
Find many great new & used options and get the best deals for Lenovo Tab K10 ZA8T, 32 GB ,Wi-Fi, 10.3" Tablet - Blue at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!www.ebay.com
Nonni.Nyt on hyvä hetki vaihtaa SSD:n käyttöön. Itsellä toisessa raspissa vanha M2 mallinen sata-ssd, liitospalikan (USB - M2.sata) tilasin kiinasta parilla eurolla. Toisessa on perinteinen teran SSD ja välissä USB-sata johto (olisko gigantista).
Hassin siirto onnistuu back-up toiminnallisuuden kautta. Aloitat SSD:lle uuden puhtaan asennuksen ja onboarding vaiheessa syötät sisään back-up tiedoston (vaikka usb-tikulta).
Jos alla on Hass.io eli HA:n valvoma käyttöjärjestelmä, lisäosat pitää tehdä Add-on valikon kautta. Käyttöliittymän alla nämä ovat docker containereita, ihan hyvä järjestelmä. Itse pyöritin pitkään samassa 2GB Raspi4:sessa AdGuard add-onia, pitkälti vastaava kuin PiHole. Hyvin jaksois pyöriä, voipi toki olla että muistikortilta ajellessa ei niin liukkaasti.
Tätä en ole kyennyt ratkaisemaan. 420 minuuttia myöhemmin teki itse uudelleen vaikkei herätyskello ollut päällä.No tämähän tosiaan toimi kerta laakista. Kiitos vaan.
Joku bugi tjsp kuitenkin jäi kun jostain syystä nyt tota automaatiota ajelee kun herätyskello ei ole edes käynnissä.
Niin ainakin onnistui että teet erillisen Europörssi-entityn, jonka value on tuo pörssisähkö jaettuna tuhannellamiten muutan entityn arvoa?
eli pörssisähkö tulee sentteinä ja se pitäisi muuntaa euroiksi. Eli yksinkertainen jako lasku pitäisi tehdä entityn arvolle ja se sitten energy dashboardiin.
ei onnistu ainakaan suoraan tuola energy dashboardissa.. "entity\100" tyylillä
Tähän tapaan.miten muutan entityn arvoa?
eli pörssisähkö tulee sentteinä ja se pitäisi muuntaa euroiksi. Eli yksinkertainen jako lasku pitäisi tehdä entityn arvolle ja se sitten energy dashboardiin.
ei onnistu ainakaan suoraan tuola energy dashboardissa.. "entity\100" tyylillä
Sitten ennenkuin noita automaatioita rupean enempiä tekemään niin mikäs tässä on prioriteetti järjestys? Mikä siis ajaa toisen asetuksen yli?
@mendoza jo hyvin vastailikin, tosiaan kaikki automaatiot ajavat toistensa yli jos et säädä ehtoja tms. rajoittamaan...Sitten ennenkuin noita automaatioita rupean enempiä tekemään niin mikäs tässä on prioriteetti järjestys? Mikä siis ajaa toisen asetuksen yli?
Kun ohjelmoin esp32 korttia niin kuuluuko se olla raspberryssä kiinni missä siis home assistant asennettuna vai läppärissä millä yritän ohjelmointia tehdä?
Voi tehdä raspberryssä kiinni mikäli käytät esim esphome dashboardia ohjelmointiin... tai voit tehdä myös läppärilläsi, ja mikäli käytät esphome web-käyttöönottojuttua niin se vaatii selaimen mikä tukee niitä webserial-yhteyksiä. Esim Edgellä toimii.
Ite tykkään tehdä niin että raspissa kiinni ja dashboard auki etänä pc:llä, se avaa esp:n logit sitten ohjelmoinnin jälkeen, joten näkee samantien mitä se tekee.