Muisteiln ja pika googletuksen perusteella Napolilainen pizza napoletana olisi sellainen millä on suoja ja varsin tarkkaan määritelty mitä sisältää, ja monia muita juttuja. eli siinä sitten nimikin jo kertoo mitä sisältää.Oletteko te italialaisia vai mikä teistä tekee moisia pizzatietäjiä? Tiedätte varmaan, että se napolilaistyylinen pizza ei ole ainut oikea tapa tehdä pizzaa, vaan pizzaa tehdään eri puolilla Italiaakin hyvin erilaisilla tavoilla.
Mä olen ehkä 10-15 kertaa Italiassa käynyt ja pizzaa tulee syötyä tuolloin ihan urakalla - vähintään joka toinen päivä. Ja oman kokemuksen mukaan ne täytteet on kyllä aina lueteltu, eikä ihmisen tarvi niitä arvailla. Täytteitä voi olla vaikka 1-5 - riippuu ihan ravintolasta. En tiedä mikä se "oikean pizzerian" tekee, kun olen moisia reissuilla yrittänyt käydä - ihan Napolissakin.
...eikä ole eka kerta, kun ananasta on tarjottu pizzaan.
Muuten pizza nimellä ei taida olla mitään suojaa ja kai se tuolla, samoin kuin meillä kinataan perheiden, kuntien, maakuntien välillä miten joku perinne ruoka kuuluu tehdä ja miten ei missään nimessä. Samassa kylässäkin voi olla eri tulkintoja miten jokin paikallinen "herkku" tehdään, tarjoillaan, ja puolet kyläläisistä pitää toista oikeana ja toista vääränä, loput sitten toisin päin.