Grillit & grillaus

20250730_122542.jpg
Laitan tähän vielä tekstin minkälainen lappunen tuolla on. Kai sitä jonkinlainen palamatto tjsp hommata grillin alle varalta jottei mitään sanomisia paloturvallisuuden kannalta tule. Betonia muuten kaikkialla.

20250730_122542.jpg
Laitan tähän vielä tekstin minkälainen lappunen tuolla on. Kai sitä jonkinlainen palamatto tjsp hommata grillin alle varalta jottei mitään sanomisia paloturvallisuuden kannalta tule. Betonia muuten kaikkialla.
Kaasugrilli ja kovaa ajoa. Taloyhtiö voi kieltää ja mussuttaa mitä haluaa mutta siihen se jääkin. Taloyhtiö ei voi kävellä lain yli.
Vaikka taloyhtiön järjestyssäännöt voivat kieltää grillauksen, on kiellon valvominen kuitenkin hankalaa. Mikäli joku tällaista kieltoa jättäisi noudattamatta, on taloyhtiöllä vähän keinoja puuttua parvekegrillaamiseen.

20250730_122542.jpg
Tämä on vähän sama ku Liisa 60v istuttaa vadelmapensaan aitansa ulkopuolelle ja kyhää A4:sta jonkun kyltin mis lukee et koiran kusettaminen kielletty.
No ei se kyllä kielletty ole vaikka Liisa niin toivoisikin.

Niillä kun ei ole mitään lainpykälää puolellaan tossa asiassa.

Edit: Tuo lappu on btw 12 vuotta vanha, sillon tollaset komennot vielä meni jotenkin läpikin. 😄

Kysymys lienee osittain myös siitä onko se parvekegrillaaminen niillä haluamillaan vehkeillä sen arvoista, että siitä tekee numeron.
No siis….
Ei kukaan halua sähköllä grillata jos on vähääkään elämässään grillaillut…
Kaasullakin se on sellasta… Kaasumikrottamista, mutta siinä sentään jotenkin voi päästä fiilikseen.

Kyllä itelleni ainakin grillaaminen on sen verran lähellä sydäntä että sinne kaasugrillin hommaisin, mutta hommaisin kyllä myös jonkun kamadon, sillee että sen takaata parvekelasi auki ja jalkatuuletin puhaltamaan piipusta ulos tulevat savut siitä ulos, koska ei mulkku tarvii olla.
Tosin jos siellä ylhäällä joku röökaaja asuisi ni sit ei muuta ku savustamaan 😁

No siis….
Ei kukaan halua sähköllä grillata jos on vähääkään elämässään grillaillut…
Kaasullakin se on sellasta… Kaasumikrottamista, mutta siinä sentään jotenkin voi päästä fiilikseen.

Kyllä itelleni ainakin grillaaminen on sen verran lähellä sydäntä että sinne kaasugrillin hommaisin, mutta hommaisin kyllä myös jonkun kamadon, sillee että sen takaata parvekelasi auki ja jalkatuuletin puhaltamaan piipusta ulos tulevat savut siitä ulos, koska ei mulkku tarvii olla.
Tosin jos siellä ylhäällä joku röökaaja asuisi ni sit ei muuta ku savustamaan 😁
Kyllä itsellä ainakin oli sähkögrillistä valtavasti iloa kun muuta grilliä ei saanut olla. Kunhan vaan malli on tälläinen:
1753893128656.png

Ei tuolla ihmeitä tehdä, mutta makkarat ja maissit ja vartaat sun muut saa kohtalaisesti tehtyä. Ne parilagrillit sitten taas on kuin pannulla paistais, mutta tuolla sai makkaroihinkin rapean ja hyvä pinnan.

Ite teen joskus vittuilakseni nuotion parvekkeelle ja paistelen siinä makkaraa. Toki rajaan kivillä nuotiopaikan ettei se siitä kyl mihinkään leviä

Kyllä nuo yleensä kannattaa kokonaisina savustella. Savustimen sisälämpötilaa kannattaa tarkkailla ritilän kohdilta erillisellä lämpömittarilla ja verrata lämpötilaa kannessa olevaan mittariin. Kannessa oleva mittari, kun ei kerro välttämättä ritilällä olevaa lämpötilaa. Saattaa helposti tulla ajeltua turhan korkeilla tai sitten liian matalilla lämpötiloilla. Tuota kannessa olevaa mittaria kannattaa myös testata ja senhän pystyy myös "kalibroimaan", jos sattuu näyttämään ihan mitä sattuu.
Kiitos vinkeistä, ensi kerralla sitten possu kokonaisena pönttöön ja savut päälle heti kukonlaulun aikaan. Ostin Meater plussan, jossa on myös paistotilan lämpötilan mittaus mukana. Seurailin sovelluksesta ja kannen lämpömittarista, ei niissä kahdessa tainnut olla keskenään kuin joku kolmen asteen heitto. Lämmönsäätö tuossa hommassa vielä kaipaa vähän harjoittelua ja tatsin hakemista, mulla oli tuossa savustuksessa lämmöt suuren osan ajasta 110 asteen paremmalla puolella, ensi kerralla pitää yrittää ajaa vähän alle tuon ja katsoa miten vaikuttaa lopputulokseen. Mukavaa puuhaa, kun aina voi hieroa prosessia vähän paremmaksi :D

Brisketti menossa kamadoon parin tunnin päästä enkä ole moista ennen valmistellut…

Pintojahan tästä ei kuulu poltella kiinni?
Rasvapuoli ylös vai alas grillissä?

Brisketti menossa kamadoon parin tunnin päästä enkä ole moista ennen valmistellut…

Pintojahan tästä ei kuulu poltella kiinni?
Rasvapuoli ylös vai alas grillissä?

Ei pintoja, rasvapuoli ylöspäin. Olen itse käärinyt kun ruvennut stallaamaan noin 70C jälkeen. Butchers paperiin / folioon / foilboattiin olen sitten laittanut mukaan trimmatut rasvat mitkä olen erillisessä astiassa sulattanut samalla kamadossa. Sitten kun alkaa mittari menemään ns. kuin sulaan voihin niin voi ottaa ulos, sisälämmöt varmaan 96-99C tuossa vaiheessa. Olen its laittanut tuossa vaiheessa 60C uuniin käärittynä odottelemaan tarjoilua. Pysyy tuolla hyvänä ja tarjoilulämpimänä vaikka vuorokauden. Aika reilusti saa laittaa klapia että tulee hyvä savu.

• Tykkää
Reactions: Six
Ei pintoja, rasvapuoli ylöspäin. Olen itse käärinyt kun ruvennut stallaamaan noin 70C jälkeen. Butchers paperiin / folioon / foilboattiin olen sitten laittanut mukaan trimmatut rasvat mitkä olen erillisessä astiassa sulattanut samalla kamadossa. Sitten kun alkaa mittari menemään ns. kuin sulaan voihin niin voi ottaa ulos, sisälämmöt varmaan 96-99C tuossa vaiheessa. Olen its laittanut tuossa vaiheessa 60C uuniin käärittynä odottelemaan tarjoilua. Pysyy tuolla hyvänä ja tarjoilulämpimänä vaikka vuorokauden. Aika reilusti saa laittaa klapia että tulee hyvä savu.
Onkos toi ihan ok pistää ritilälliseen teräsvuokaan vai onko jotain hyötyä siitä että pistäis paljaalle ritilälle?

Jos käärin ton siihen butchers paperiin niin se ilmeisesti sit kääritään ihan kokonaan tiukasti ja tiiviisti siihen ja sit paperin läpi mittari?

Ideana oli pitää toi kamado tossa 110-120 asteessa.
Eihän tota voidella välissä kuulu?

Mul on tosiaan 3kg brisketti vaan, ja ihan vaan vaimon kanssa ideana se tässä muutaman päivän aikana popsia niin tuskin sitä kannattaa väkisin niin tarjoilulämpimänä koko satsia pitää kun pitäis se jääkaappiinkin joskus saada siirretty kun pitäis tosiaan säilyäkkin muutamia päiviä.

Ite aina laittanut suoraan ritilälle, kun vuoka blokkaa aika paljon savua. Siinä vaiheessa, kun paketoidaan niin voi halutessan astian laittaa alle. Monet tykkää pitää myös rasvapuolta alaspäin, ei tuolla nyt suurta merkitystä ole. Tuollasia 3kg brisuja välttelisin, tahtovat olla liian pieniä. Siinä vaiheessa, kun brisu on valmis kamadosta niin ollaan hommassa karkeesti puolessa välissä tai pikkusen yli riippuen painosta, normi on että sitä pidetään tuon jälkeen uunissa/lämpiössä/kylmälaukussa 6-12h ennen leikkaamista.

Onkos toi ihan ok pistää ritilälliseen teräsvuokaan vai onko jotain hyötyä siitä että pistäis paljaalle ritilälle?

Jos käärin ton siihen butchers paperiin niin se ilmeisesti sit kääritään ihan kokonaan tiukasti ja tiiviisti siihen ja sit paperin läpi mittari?

Ideana oli pitää toi kamado tossa 110-120 asteessa.
Eihän tota voidella välissä kuulu?

Mul on tosiaan 3kg brisketti vaan, ja ihan vaan vaimon kanssa ideana se tässä muutaman päivän aikana popsia niin tuskin sitä kannattaa väkisin niin tarjoilulämpimänä koko satsia pitää kun pitäis se jääkaappiinkin joskus saada siirretty kun pitäis tosiaan säilyäkkin muutamia päiviä.

Itse olen kanssa suoraan ritilälle laittanut. Juu paperi tiukalle ja paperin läpi mittari. Ei tarvitse voidella välissä. Lämpöjen suhteen brisketti on aika helppo, tuo kuulostaa hyvältä suurin piirtein missä itsekkin pääosin pitänyt, mutta viimeisin brisketti mitä tehtiin niin tuli 170C:ssä ja oli mehukas. Toki brisketit mitä olen tehnyt niin on ollut isolla rasvalla ja 4.2-5kg välistä.

Ite aina laittanut suoraan ritilälle, kun vuoka blokkaa aika paljon savua. Siinä vaiheessa, kun paketoidaan niin voi halutessan astian laittaa alle. Monet tykkää pitää myös rasvapuolta alaspäin, ei tuolla nyt suurta merkitystä ole. Tuollasia 3kg brisuja välttelisin, tahtovat olla liian pieniä. Siinä vaiheessa, kun brisu on valmis kamadosta niin ollaan hommassa karkeesti puolessa välissä tai pikkusen yli riippuen painosta, normi on että sitä pidetään tuon jälkeen uunissa/lämpiössä/kylmälaukussa 6-12h ennen leikkaamista.
Ei helvetti, siis oikeasti pitäisi jättää uuniin yöksi?
Miksi?

Suoraan ritilälle. Rasvapuoli ylöspäin. 100-120 C hyvä. Foliointivaiheessa kaatanut joskus kokista tai olutta nyyttiin ja folio kii. Sisälämpö se 95-99 hyvä. Tuon kokoinen voi antaa vetäytyä ehkä vajaa tunnin verran käärittynä vaika esim kylmälaukussa tai vastaavassa. Ja leikkaus poikkisyin. Ja ääntä kohti :thumbsup:

Pistin nyt sit tosiaan ritilälle ja rasva ylöspäin.
Uusi kamado alla niin sen verran reilusti pumppasin hiiltä että pääsi lämmöt sinne 129c tienoille ja sieltä ei alas tule niin sillä mennään. 😁
Alle 2 tuntia ollut ja sisälämpötila näyttää jo 63 astetta, kauheen kauaa ei tässä sit vissiin näin pienellä menekään?

Pistin nyt sit tosiaan ritilälle ja rasva ylöspäin.
Uusi kamado alla niin sen verran reilusti pumppasin hiiltä että pääsi lämmöt sinne 129c tienoille ja sieltä ei alas tule niin sillä mennään. 😁
Alle 2 tuntia ollut ja sisälämpötila näyttää jo 63 astetta, kauheen kauaa ei tässä sit vissiin näin pienellä menekään?
Vaihtelee tosi paljon per brisketti. Tuo viimeisin joka tuli tosiaan tuossa 170C:ssä niin otti vain n. 6h täysin valmiiksi ja oli sellainen 4.2kg mötkö. Vastaava toinen matalemmilla lämmöillä ottanut esim 13h

Nyt tuo on ollut pari tuntia jumissa tossa 66-69 välissä ni olisko nyt siis se hetki käydä viskaamassa paperit ympärille?
Mulla ollu Bono Mediassa luukut vain millin verran auki ni lämmöt ollut nyt 125 astetta ton pari tuntia.

Jees nyt hän on folioveneessä ja 89 mittarissa, ajattelin tossa sitten kun on se liki sata että käärin tiukasti folioon ja pyyhkeeseen, ja saisi siellä sitten olla noin aamu 11 asti, onkohan siitä haittaa että on siellä siis liki 12 tuntia?

Ei siitä kyllä mitään haittaa pitäs olla riippuen tietysti lämpötilasta. Tuollaisen 12h oon itsekin pitäny kylmälaukussa (folio+pyyhe) ja lisäeristettä sen verran mitä laatikkoon mahtuu (sanomalehtiä, pahvia tms). Kannattaa vähän pistellä sitä lihaa vaikka lämpömittarilla että miten uppoaa, pitäisi upota kohtuu helposti, kun on valmista. Pelkkä sisälämpötila ei välttämättä tarkota että on valmista, vaatii hieman aikaa että alkaa "sulamaan".

Tossa ysiltä kun oli sisälämpö 94 astetta ni ei vielä joka puolelle uponnut helposti.
Pistin siinä sit hetkeksi luukut auki ja nostin lämmöt jonnekki 135 ja sen jälkeen heitin kamadon kiinni ja lähdin kahdeksi tunniksi kalaan 😁
Äske ku tultiin kotio ni sisälämpö oli tippunut tasan 80 asteeseen, oli käynyt siellä jossain lähellä sataa.

Pääsi nyt folioon ja pyyhkeeseen käärittynä kylmälaukkuun ja aamulla sit näkee oliko mistään kotoisin.

Aivan julmetun kaunis pinta ja hyvä tuoksu siitä ainakin lähti 😋

Statistiikka

Viestiketjuista
283 376
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom