Grillit & grillaus

Suoraan ritilälle. Rasvapuoli ylöspäin. 100-120 C hyvä. Foliointivaiheessa kaatanut joskus kokista tai olutta nyyttiin ja folio kii. Sisälämpö se 95-99 hyvä. Tuon kokoinen voi antaa vetäytyä ehkä vajaa tunnin verran käärittynä vaika esim kylmälaukussa tai vastaavassa. Ja leikkaus poikkisyin. Ja ääntä kohti :thumbsup:

Pistin nyt sit tosiaan ritilälle ja rasva ylöspäin.
Uusi kamado alla niin sen verran reilusti pumppasin hiiltä että pääsi lämmöt sinne 129c tienoille ja sieltä ei alas tule niin sillä mennään. 😁
Alle 2 tuntia ollut ja sisälämpötila näyttää jo 63 astetta, kauheen kauaa ei tässä sit vissiin näin pienellä menekään?

Pistin nyt sit tosiaan ritilälle ja rasva ylöspäin.
Uusi kamado alla niin sen verran reilusti pumppasin hiiltä että pääsi lämmöt sinne 129c tienoille ja sieltä ei alas tule niin sillä mennään. 😁
Alle 2 tuntia ollut ja sisälämpötila näyttää jo 63 astetta, kauheen kauaa ei tässä sit vissiin näin pienellä menekään?
Vaihtelee tosi paljon per brisketti. Tuo viimeisin joka tuli tosiaan tuossa 170C:ssä niin otti vain n. 6h täysin valmiiksi ja oli sellainen 4.2kg mötkö. Vastaava toinen matalemmilla lämmöillä ottanut esim 13h

Nyt tuo on ollut pari tuntia jumissa tossa 66-69 välissä ni olisko nyt siis se hetki käydä viskaamassa paperit ympärille?
Mulla ollu Bono Mediassa luukut vain millin verran auki ni lämmöt ollut nyt 125 astetta ton pari tuntia.

Jees nyt hän on folioveneessä ja 89 mittarissa, ajattelin tossa sitten kun on se liki sata että käärin tiukasti folioon ja pyyhkeeseen, ja saisi siellä sitten olla noin aamu 11 asti, onkohan siitä haittaa että on siellä siis liki 12 tuntia?

Ei siitä kyllä mitään haittaa pitäs olla riippuen tietysti lämpötilasta. Tuollaisen 12h oon itsekin pitäny kylmälaukussa (folio+pyyhe) ja lisäeristettä sen verran mitä laatikkoon mahtuu (sanomalehtiä, pahvia tms). Kannattaa vähän pistellä sitä lihaa vaikka lämpömittarilla että miten uppoaa, pitäisi upota kohtuu helposti, kun on valmista. Pelkkä sisälämpötila ei välttämättä tarkota että on valmista, vaatii hieman aikaa että alkaa "sulamaan".

Tossa ysiltä kun oli sisälämpö 94 astetta ni ei vielä joka puolelle uponnut helposti.
Pistin siinä sit hetkeksi luukut auki ja nostin lämmöt jonnekki 135 ja sen jälkeen heitin kamadon kiinni ja lähdin kahdeksi tunniksi kalaan 😁
Äske ku tultiin kotio ni sisälämpö oli tippunut tasan 80 asteeseen, oli käynyt siellä jossain lähellä sataa.

Pääsi nyt folioon ja pyyhkeeseen käärittynä kylmälaukkuun ja aamulla sit näkee oliko mistään kotoisin.

Aivan julmetun kaunis pinta ja hyvä tuoksu siitä ainakin lähti 😋

Tossa ysiltä kun oli sisälämpö 94 astetta ni ei vielä joka puolelle uponnut helposti.
Pistin siinä sit hetkeksi luukut auki ja nostin lämmöt jonnekki 135 ja sen jälkeen heitin kamadon kiinni ja lähdin kahdeksi tunniksi kalaan 😁
Äske ku tultiin kotio ni sisälämpö oli tippunut tasan 80 asteeseen, oli käynyt siellä jossain lähellä sataa.

Pääsi nyt folioon ja pyyhkeeseen käärittynä kylmälaukkuun ja aamulla sit näkee oliko mistään kotoisin.

Voit huoletta tehdä seuraavan 150 lämmöissä. Menee stallista läpi heittämällä. Itse en jaksa enää kääriä mihinkään paperiin tai folioon kesken ajon. Kun on tappituntumalla pehmeää ihan joka puolelta niin pari tuntia vähintään vetäytymiseen. Itse käytän styroksiboksia johon liha sisään käärittynä folioon sanomalehteen ja pyyhkeeseen.

Ja lopputulos...? Kuvia...?

Kaasugrilli ja kovaa ajoa. Taloyhtiö voi kieltää ja mussuttaa mitä haluaa mutta siihen se jääkin. Taloyhtiö ei voi kävellä lain yli.
Jep,itse selvittelin tätä kun joskus 10v sitten asuin vuokralla. Omassa taloyhtiössä (SATO) oli kaasugrillaus kielletty (tämä tuli itselle täytenä yllätyksenä, asuin vielä alimmassa kerroksessa eli en grillannut parvekkeella vaan maanpinnan tasalla)...ihmettelin ja selvittelin asiaa niin mielestäni se menee just noin. Eli taloyhtiö voi tavallaan kieltää grillauksen mutta se ei ole lainvoimainen juttu. Periaatteessa jos haluaa miellyttää taloyhtiötä/vuokranantajaa/naapureita niin grillauksesta voi pidättyä mutta se ei ole pakollista. Enkä itse oikein tuota edes ymmärrä miksi kielletään, kai siinä on jotain paloturvallisuutta takana mutta järkevästi toimien en näe mitä tuossa on. Tai voiko olla että grillaus-tuoksut ärsyttää jotain naapuria?

Jep,itse selvittelin tätä kun joskus 10v sitten asuin vuokralla. Omassa taloyhtiössä (SATO) oli kaasugrillaus kielletty (tämä tuli itselle täytenä yllätyksenä, asuin vielä alimmassa kerroksessa eli en grillannut parvekkeella vaan maanpinnan tasalla)...ihmettelin ja selvittelin asiaa niin mielestäni se menee just noin. Eli taloyhtiö voi tavallaan kieltää grillauksen mutta se ei ole lainvoimainen juttu. Periaatteessa jos haluaa miellyttää taloyhtiötä/vuokranantajaa/naapureita niin grillauksesta voi pidättyä mutta se ei ole pakollista. Enkä itse oikein tuota edes ymmärrä miksi kielletään, kai siinä on jotain paloturvallisuutta takana mutta järkevästi toimien en näe mitä tuossa on. Tai voiko olla että grillaus-tuoksut ärsyttää jotain naapuria?
Vuokra-asunnon tapauksessa tilanne on eri olettaen, että grillauskielto tai vaatimus noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjä (joissa grillaus kielletty) on mainittu vuokrasopimuksessa. Silloin grillaus lienee peruste vuokrasopimuksen irtisanomiselle.

Puuilossa olisi edullisesti 35,5mmx35,5mmx3,5mm hiiliteräslevy tarjolla. 13€.

Puuilossa olisi edullisesti 35,5mmx35,5mmx3,5mm hiiliteräslevy tarjolla. 13€.

Paksuuden perusteella aika ohutta peltiä... Virhe varmasti mutta kuitenkin.
"Koko 35,5 x 35,5 cm, paksuus 0,35 mm"

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom