Joulukinkussahan on suolat valmiina sisällä että älä nyt sellaista mene suolaamaan jossa suolat jo on
. Jos ei ole suolaa sisällä niin sitä pitää ehdottomasti sinne työntää tai muuten ei liha maistu miltään.
Tässä sulle jotain omista lokeista (nämä siis ihan 'oikeita' joulukinkkuja - luuttomia)
6,15kg-nahka=5,05kg -> 3,5kg grillistä otetettuna. 0930-21:30, sisälämpö 84C, grilliritilällä ~130-135C.
5,8kg-nahka = 5kg (ei loppupainoa). 22:30-13:30, sisälämpö 88C, 22:30-13:30, ei tietoa grillinlämmöstä
5,15kg-nahka = ? (ei myöskään loppupainoa
), sisälämpö 84C, 00:30-18:00, grilliritilällä max 110C (muistaakseni kävi aamulla jossain 90C paikkeilla)
4,9kg-nahka = 4,2kg -> 2,6kg, sisälämpö 94C, 00:00-11:30, grillikuvussa ~140C
4,7kg-nahka=3,9kg -> 1,9kg kaikki 'ylimääräinen rasva perattuna', sisälämpö 85C, 22:30-14:30, grilliritilällä 130C
4,5kg-nahka = 3,9kg (ei loppupainoa), 92C, 22:30-10:00, grillikuvussa 110C-130C väliltä
Nuo on siis tehty weberin pallolla ja käytännössä kaikki talvella, ulkolämpötilat lienee ollut -20C - +10C, mutta tällä nyt ei liene mitään merkitystä, grillin sisälämpö ratkaisee, mutta weberissähän se lämpö ei todellakaan pysy tasaisena eli nuo mun grilliritilälämmöt on semmoinen hihavakioitu keskiarvo ulkoisen mittarin piirtämästä graafista esim tuo 130C voisi olla 150C aloitus siitä tippunut jopa 100C pintaan, aamulla lisää poltettavaa sisään ja taas vaikka 140C josta tippunut 120 jolloin avattu vähän luukkuja ja taas noussut jne... Sellainen huomio myös että säästä riippuen weberin kuvun mittari voi olla 1:1 ulkosen mittarin ritilälämmön kanssa tai se voi olla 20C enemmän eli esim tuo grillikuvun 140C lienee 120C ritilällä, mutta voi olla 130+C
...
Itse olen siis ottanut kaverin pois verkosta, aika tyyniin perannut nahan ja rasvan päältä pois (savu ei muuten tartu). Kaikki on luonnollisesti mureaa/ylikypsää, mutta jos pistää jääkaappiin niin aikas kivasti pysyy nipussa jäähdyttyään. Ei ole muistikuvia että mikään noista olisi ollut erityisesti huono tai toisia selvästi parempi, joten sanoisin että sisälämpötilan osalta melko se ja sama kunhan sitä on 'riittävästi' (perinteinen 70C kinkku on vaan 'pahaa'
) . Tossa 84C:ssä jää vielä reilusti keskellekin tms. sellaista täysin ylimääräistä rasvaa kun sitten taas tuolla 88-90C paikkeilla ei tarvi nyppiä enää mitään ylimääräistä. Ja sanoisin myös että se lämpömittarin paikka tuonee oman merkittävän heittonsa tuon sisälämpötilan mittaukseen, ikinä sitä ei saa täysin keskelle tommosessa luuttomassa kalikassa joka enemmin on nippuun kääritty lihanpala kuin 1 homogeenisen muotoinen möntti jolle ylipäänsä olisi laskettavissa optimaalinen massakeskipiste.
Sanoisin että ottaa 10-18h, riippuen ihan grillin lämpötilasta, nopeammin ei tule ellet vedä jossain 150C:ssä. Laittaisin itse yöksi grilliin jos seuraavana päivänä aikoo syödä...