Saisko tästä yksinkertaistetun version tohob youtube-videoon verrattuna?
Tunti savua ritilällä, parituntia vuoassa BBQ soossien ja vaikka vähän omenamehua kaverina foliolla peitettynä. Folio pois ja puolisen tuntia ilman foliota.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saisko tästä yksinkertaistetun version tohob youtube-videoon verrattuna?
Tuota samaa weberin 57 classicia (mielestäni ainakin on sama) mutta Compact 57 nimellä myy Gigantti ja vieläpä poistohintaan tällä hetkellä. Muutamista liikkeistä sitä löytyy, mm. Turusta. Itsekin tuollaisen hain, pidin 127 euron hintaa aivan kohtuullisena.
Weber Compact 57 brikettigrilli - Gigantti verkkokauppa
Kompakti ja helppokäyttöinen Weber Compact 57 brikettigrilli, jonka halkaisija on 57 cm.www.gigantti.fi
E. Onhan classicissa ja compactissa erona muotoilu, one touch puhdistusjärjestelmä ja lämpömittari kannessa. Mutta mielestäni hinnaltaan silti tuo compact on aivan hyvä.
Muuten tämä mutta itsellä oli sen verran nestettä vuoassa että meni lopussa kauemmin kuin puoli tuntia. Taisi ottaa lähemmäs kolme tuntia. Asteita noin 110 ja lopuksi nostin 150.Tunti savua ritilällä, parituntia vuoassa BBQ soossien ja vaikka vähän omenamehua kaverina foliolla peitettynä. Folio pois ja puolisen tuntia ilman foliota.
Suosittelen ottamaan nesteteen pois folion poistamisen jälkeen. Glaseeraus vain siinä kohtaa, niin ei tarvitse odotella nesteen haihtumista.Muuten tämä mutta itsellä oli sen verran nestettä vuoassa että meni lopussa kauemmin kuin puoli tuntia. Taisi ottaa lähemmäs kolme tuntia. Asteita noin 110 ja lopuksi nostin 150.
Tämä juuri. Compact ei ole kananmunan mallinen sivuprofiililtaan ja hiilet on tosi lähellä ruokaa. Toinen yllättävän iso ero on se alailmaritilä, joka compactissa on vain pyörivä luukku. Ala-aukkojen päälle putoaa hiiliä ja menee tukkeeseen eikä säärö sitä siivoa. Masterin ja originalin säätösysteemi on parempi kun siellä on propelli sisäpuolella joka lanaa hiilet tieltä aukkojen kautta tuhka-astiaan tai lautaselle mallista riippuen.Compactissa on yksi paha puute ja se on liian pieni etäisyys hiilistä ritilälle. Sama vika joka on loppupeleissä kaikissa biltema-grilleissä ja vastaavissa. Se Master touchin isompi sisätilavuus ja reilumpi etäisyys ritilältä hiiliin antaa yllättävän paljon pelivaraa grillin käytölle.
Aikasempaa nettisivua ei löydy, mut tääki toiminee:Onko kenelläkään antaa takuuvarmaa ribsien teko ohjetta hiiligrillissä?
Tämä projekti on itsellä hiukan kesken, kun kokeilen eri valmistyylejä, että mikä toimii. Paras omaan makuun kuitenkin tähän asti on ollut, että ensiksi keitetään ribsit vedessä niin, että liha rupeaa irtoamaan jonka jälkeen maustaminen ja grilliin ottamaan väriä ja makua.Nyt on master touchilla alkulämmöt otettu ja ekat ribsit paistettu. Mureempaa ois saanut tulla.
Onko kenelläkään antaa takuuvarmaa ribsien teko ohjetta hiiligrillissä?
Savun makua sai kyllä mukavasti savustuslastuilla.
Miten noita savustuslastuja kannattaa käyttää? Kastella vaiko ei? Folion sisään ja reikiä?
Saako mistään perus kaupasta niitä isompia savustuspaloja? Ainakaan motonetissä ei ollut kuin savustuslastuja isoimmillaan.
Onko suositella jotain yleistä puulajia jota kannattaa savustuksessa käyttää?
Onko olemassa jotain hyvää kattavaa resepti/ohje kirjaa hiili grillaukseen? Motonetissä näytti weeberin kirja olevan, liekkö minkalainen.
Tämä projekti on itsellä hiukan kesken, kun kokeilen eri valmistyylejä, että mikä toimii. Paras omaan makuun kuitenkin tähän asti on ollut, että ensiksi keitetään ribsit vedessä niin, että liha rupeaa irtoamaan jonka jälkeen maustaminen ja grilliin ottamaan väriä ja makua.
Seuraavaksi täytyy kokeilla tämän ohjeen mukaan.
Vinkkejä lohifileen grillaamiseen? Suoralla/epäsuoralla? Foliolla vai ilman(jääkö vaan ritilään kiinni)?
Jos sinun grillauksen käsikirjassa sanotaan näin, niin mikäs minä siihen olen sanomaan. Oli vain omakohtainen kokemus, että millä olen saanut tuosta syötävää. Grillistä ja marinaadista ne maut kuitenkin tulee.Ribsien keittäminen ei kuulu grillaukseen.
Ei noissa naturellli ribseissä kovin paljon makuja ole mikä veteen jäisi. Veteen on hyvä laittaa vaikka lihaliemikuutio.Keitätkö joulukinkun? Tai ulkofileenkin? Älä työnnä niitä ribsejä kattilaan ja keitä niitä. Me maut jää sinne sun keitinveteen!
Poistat kalvot, rubi pintaan.
Savustat pari tuntia. Sen jälkeen pari tuntia foliossa jonne voit laittaa vaikka bbq soosia kertaalleen tai vaikka vähän omenamehua. Sitte avaat folion ja penslaat vartin välein bbq soosilla 45-60min
Ribseille hyvä nyrkkisääntö on 3-2-1.
Totta. Ja Suomesta ei meinaa kunnon ribsejä saada edes lihakaupasta. Siis missä niiden luiden ympärillä olisi sitä lihaakin.Baby backsien kanssa kannattaa vähän soveltaa esim 2-1-1 riippuen raaka-aineen lihaisuudesta.
Googleta bbq ja keittäminen. Kyllä mä tiedän mikä idea keittämisessä on, enemmän saat makua kun et keitä niitä.Jos sinun grillauksen käsikirjassa sanotaan näin, niin mikäs minä siihen olen sanomaan. Oli vain omakohtainen kokemus, että millä olen saanut tuosta syötävää. Grillistä ja marinaadista ne maut kuitenkin tulee.
Kuten todettu, niin tähän useampi valmistustapa ja mikä sitten kenellekään on se oikea, niin jokainen arvioi sen itse.
Ei noissa naturellli ribseissä kovin paljon makuja ole mikä veteen jäisi. Veteen on hyvä laittaa vaikka lihaliemikuutio.
Keittäminen idea on pehmittää liha ja tämä valmistustapa on paljon nopeampi, kuin tuo 3-2-1 malli.
Kuten todettu, niin tuo oli vain idea ja kokemus eikä ollut tarkoitus häväistä grillauksen pyhintä.
Riippuu miten ne teit.Nyt on master touchilla alkulämmöt otettu ja ekat ribsit paistettu. Mureempaa ois saanut tulla.
Miten noita savustuslastuja kannattaa käyttää? Kastella vaiko ei? Folion sisään ja reikiä?
Saako mistään perus kaupasta niitä isompia savustuspaloja? Ainakaan motonetissä ei ollut kuin savustuslastuja isoimmillaan.
Onko olemassa jotain hyvää kattavaa resepti/ohje kirjaa hiili grillaukseen? Motonetissä näytti weeberin kirja olevan, liekkö minkalainen.
Pakasteesta löytää Ibericon ribsejä. Siellä on kivasti lihaa mut on myös rasvaa.Totta. Ja Suomesta ei meinaa kunnon ribsejä saada edes lihakaupasta. Siis missä niiden luiden ympärillä olisi sitä lihaakin.
Itselläkin olisi tarkoitus tänä kesänä aloittaa hieman hiilellä kevyitä grillailuja alkaa tekemään. Viimeiset vuodet olen pärjäillyt pienellä ja takuulla halvalla kaasugrillillä. Lihan grillaus ei ole ehkä niin suuressa osassa mitä suurimmalla osalla porukasta tämän keskutelun perusteella. Eihän sitä tosin tiedä miten sitä sitten innostuisi, kun olisi suht järkevät vehkeet. Tärkeimmät grillattavat ovat oikeastaan grillipaprikat, paprikat, maissit, leivät, kesäkurpitsat, nakerot ja peruspihvit.
Täällä on kirjoitettu ainoastaan pallogrilleistä, kun hiilestä on puhetta. Tai ainakin viimeiset 15 sivua, jotka selasin. Mietin, että onko (itselle) ongelma pallogrilleissä se, että "yläritsa" puuttuu. Eli kun hommat on kypsennetty, niin siellä yläritsalla olen tykännyt pitää ne grillipaprikat ja mitkälie muutkin lämpimänä siihen asti kun kaikki on valmista. Vai toimiiko sama pallogrillissä siten, että työnnetään hiilet vaan toiselle puolelle ja toinen puoli olisi sitten se lämpinäpitopuoli ja kypsennys hoidetaan toisella?
Budjettia ei varsinaisesti ole, mutta kun en kovinkaan hifisti ole ollut, niin en kehtaisi käyttää edes sitä vajaata 300 euroa Master Touchiin. Weberin 57" Classic olisi kyllä oikein hyvän hintainen, mutta sitä ei taida saada mistään.
Sitä yläritsaa kun olen kytistänyt, niin esim tätä olen miettinyt:
Roastmaster C-series hiiligrilli | Motonet Oy
Roastmaster C-sarjan grillit ovat laadukkaimpia grillejä hintaluokassaan. Roastmaster-hiiligrillillä grillaat helposti isommallekin seurueelle. Säädettävän...www.motonet.fi
Onko tuo aivan sysipaska ja ei tee mitään? Kun näistä kampigrilleistä ei tosiaan enemmälti ole täällä juttua näkynyt. Tuosas kuitenkin olisi myös grillaustilaa ihan mukavasti Olisiko tämä seuraava sitten parempi vai huonompi vaihtoehto kuin tuo edellinen?
Jos taas se yläritsa ja sen käyttö on saatanasta, niin mitenkäs tällainen Prisman värkki, joka ainakin hypistelyn perusteella on vaikuttanut ihan jämäkältä. Ja eikös kaikissa grilleissä voi brikettejä poltella, vaikka vain osaa erityisesti brikettigrilleinä mainostetaankin?
Ei tarvitse liottaa niitä lastuja. Ei ole mitään syytä ensin kastella sitä puuta ja sitten kuivata sitä siellä grillissä. Aluksi märästä puusta ei irtoa kuin vesihöyryä. Noita isompia palikoita saa kyllä Motonetista (oli varmaan sillä kertaa loppu) ja vaikka K-Raudasta. Itse olen kirveellä lyönyt niitä sopivan kokoiseksi Grillikäyttöön. Lastut on kuitenkin omaan makuun liian pientä. Jokatapauksessa heittelet sitä puuta niiden hiilien päälle ihan sellaisenaan. On ehkä jopa hieman makuasia mitä puuta haluaa käyttää, mutta kyllä noihin pitäisi Googlella jotain opastusta löytyä.Nyt on master touchilla alkulämmöt otettu ja ekat ribsit paistettu. Mureempaa ois saanut tulla.
Olisko antaa vinkkiä mistä ja minkälaista brisketin pitää olla? Marketista ei taida löytyä. Onko ne aina sellasia viiden kilon mötiköitä?
Noi veivattavat grillit on kyllä ihan huippukeksintö. Harmi vaan että ne on yleensä helvetin laaduttomia noin muuten. Saa hyvin kyllä säädettyä grillauksen tasoa ja saa nopeasti grillipinnan jos haluaa. Olis kyllä kiva löytää oikeasti laadukas veivattavalla hiilitasolla oleva grilli joka olis myös tiivis. Noi kun ei ole koskaan tiiviitä niin hiilet/briketit palaa aina täysillä ja lämpöä säädetään hiilitasolla. Low and slow ei onnistu noilla millään tai sitten saa lappaa 20kg hiiliä session aikana.
Itse sain n 6 kg möhkäleen pyytämällä paikallisesta K-Supermarketista lihatiskiltä 2-3 pvän toimitusajalla. Se oli putsattu valmiiksi.Olisko antaa vinkkiä mistä ja minkälaista brisketin pitää olla? Marketista ei taida löytyä. Onko ne aina sellasia viiden kilon mötiköitä?
Ok, millainen grilli sulla on? Itellä 57 Weber, nii mietin miten sinne tollanen sopii...Itse sain n 6 kg möhkäleen pyytämällä paikallisesta K-Supermarketista lihatiskiltä 2-3 pvän toimitusajalla. Se oli putsattu valmiiksi.
21" kamado Edit: Kuviakin löytyy tästä ketjusta jostain tai sitten sieltä ruokapuolella, en muista....Ok, millainen grilli sulla on? Itellä 57 Weber, nii mietin miten sinne tollanen sopii...
Itse sain n 6 kg möhkäleen pyytämällä paikallisesta K-Supermarketista lihatiskiltä 2-3 pvän toimitusajalla. Se oli putsattu valmiiksi.
Oliko kuitenni jätetty riittävästi rasvaa brisuun? Kerran tilannut k-marketista ja oli nyrhitty ihan paljaaks. Nykyäänhän täältä saa CM:stä jo kunnon aussi brisuja.Itse sain n 6 kg möhkäleen pyytämällä paikallisesta K-Supermarketista lihatiskiltä 2-3 pvän toimitusajalla. Se oli putsattu valmiiksi.
Aika paljaaksi oli vedetty kyl. Olisin toivonut enemmän rasvaa mutta noilla oli mentävä....tuli siitä hyvää kuitenkin. Ens kerralla pitää olla enemmän.Oliko kuitenni jätetty riittävästi rasvaa brisuun? Kerran tilannut k-marketista ja oli nyrhitty ihan paljaaks. Nykyäänhän täältä saa CM:stä jo kunnon aussi brisuja.
Juu, eri kansi.Mitä eroa on näillä kahdella motonetin master touchilla muuta kuin, että kalliimmassa saranoitu kansi?
Weber Master-Touch Premium E-5770 Black brikettigrilli | Motonet Oy
Legendaarinen Weber-brikettigrilli on uudistunut. Master-Touch Premium E-5770 -brikettigrilli paistaa täydellisen pihvin ja muuntuu sitten helposti...m.motonet.fi
Weber Master-Touch GBS 57 cm brikettigrilli musta | Motonet Oy
Weber Master-Touch GBS 57 cm on perinteisten pallogrillien kärkikaartia. Posliiniemaloitu kansi ja alaosa pitävät grillin lämpötilan tasaisena ja takaavat...m.motonet.fi
Mitä eroa ilmaventtiilissä?Ja eri ilmaventtiili... Kalliimmassa se low & slow / savustus. Osta 5775 Premiumi missä tulee brikettirengas, lämmöntasauslevy ja valurautaparila. Eli ei kumpikaan noista. Eli tää
[404] Sivua ei löytynyt
www.verkkokauppa.com
Ps. Just tuolla savustelin aamulla klo 8:30-11 hemmetin hyvät savulohet. Eka kylmemmällä ja sit 85 asteessa loppuun... HELVETIN hyvää tuli S-Marketin kassilohestakin. Noilla Mätänetin vehkeillä voit unohtaa tai joudut ostaan lisää palikoita.
Mitä eroa ilmaventtiilissä?
Mihin lämmöntasauslevyä käytetään? 5770 ja 5775 ero pelkkä tuo valurauta ritilä? Motonetistä liittymisalella saa edullisemmin ritilän lisävarusteena kuin verkkiksestä tilaamassa ;D.Ja eri ilmaventtiili... Kalliimmassa se low & slow / savustus. Osta 5775 Premiumi missä tulee brikettirengas, lämmöntasauslevy ja valurautaparila. Eli ei kumpikaan noista. Eli tää
[404] Sivua ei löytynyt
www.verkkokauppa.com
Ps. Just tuolla savustelin aamulla klo 8:30-11 hemmetin hyvät savulohet. Eka kylmemmällä ja sit 85 asteessa loppuun... HELVETIN hyvää tuli S-Marketin kassilohestakin. Noilla Mätänetin vehkeillä voit unohtaa tai joudut ostaan lisää palikoita.
Lämmöntasauslevyllä lämpötila pysyy paljon maltillisempana. Eilen käytin tuota ekaa kertaa ja jos normaalisti grillin lämpötila on siellä 200-250 astetta, niin tuolla levyllä lämmön saa pidettyä siellä 100 asteen korvilla riippuen palavan tavaran määrästä grillissä.Mihin lämmöntasauslevyä käytetään? 5770 ja 5775 ero pelkkä tuo valurauta ritilä? Motonetistä liittymisalella saa edullisemmin ritilän lisävarusteena kuin verkkiksestä tilaamassa ;D.
Lämmöntasauslevyllä lämpötila pysyy paljon maltillisempana. Eilen käytin tuota ekaa kertaa ja jos normaalisti grillin lämpötila on siellä 200-250 astetta, niin tuolla levyllä lämmön saa pidettyä siellä 100 asteen korvilla riippuen palavan tavaran määrästä grillissä.
Tänään kaupoilla kävin, niin tarttuikin sitten mukaan tällainen yllätysvaihtoehto. Prismassa tuli vastaan alennuksessa olevana valikoimista poistuvana tuotteena (ainakin Jns) ja vielä -15% asiakasomistajapäivät, niin 85€ jäi hintaa.Molemmat grillit ihan päteviä. Lämmönsäädön kanssa voi olla hakemista, jos briskettiä meinaat tehdä. Toinen asia on ettei kumpaankaan taida mahtua kokonainen brisketti epäsuoralle lämmölle. Esim. kasleri mahtuu molemmissa kun laittaa hiilt toiseen reunaan ja lihan toiseen.
Jos satunnaisesti meinaa tehdä pienempiä lihoja slow & low tyylillä niin onnistuu noilla.
Mun mielestä toi Atrian brisket oli aika kuiva ja ohut. Itse olen hakenut läheiseltä tilalta Herefordin briskettiä tai tilannut lihakaupasta black agnusta. Molemmat huomattavasti parempi. Agnuksen miinuspuolena ulkomaisuusAtrian lihakaupasta saa naudan rintaa ~4kg paloina (jos asut toimitusalueella). Kyseistä tuotetta en ole testannut, mutta kauppa toimii noin yleisesti kyllä hyvin ja toimitushinnat maltilliset. Toki ovat noita "ammattilaispakkauksia" niin aika reiluja settejä
Edit. naudan rinnassa toki iso paketti ihan ok, mutta harvemmin välitöntä menekkiä parin kilon palalle entrecota tai useamman kilon maksapalalle
Se tulee juurikin sen renkaan päälle, niin kuin sen ajattelit.Miten/mihin toi Weberin lämmöntasauslevy asennetaan, vaatiiko se sen brikettirenkaan jonka päälle laitetaan vai kuinka? Siis mikä sen pitää oikealla korkeudella?