Grillit & grillaus

Itse en todellakaan tykkää tuollaisesta. Mutta makuja on monia ja sinulla on nyt tämä.. En tuomitse, mutta itse tosiaan pyrin melkein päinvastaiseen lopputulokseen -> pitää olla mehukasta sisältä ja vähän medium on lehmässä hyvä, juuri sen takia entrecote on niin ihanaa.

Itsellä on vielä tämmöinen (amazonista), jos tulee vastaan tuota rintafilettä tai kuivaa possua:

--

Läskin, jota sinä ja Mikkos ette tykkää syödä, pitää olla "rendered", eli vähän sulanut sinne pihvin sekaan antaen sille makua ja mehukkuutta. Ei ole hyvää, jos on venyvää ja raakaa. Ja se on hyvää vaan kuumana, suoraan grillistä. Tämän takia brisketti on haastava grillattava.

--

Kolmas tapa, jolla nuo pysyy mehukkaana on sous vide. Sinne vaan lihaklöntti ja siellä sisältä kypsäksi , säilyttäen mehukkuus - ja pinnat grillissä.

--

..ja ihan pakko kysyä: käytätkö sitten jotain kastikkeita kuivan lihasi kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn, esim. isäni syö pihvinsä well done , vastustuksestani huolimatta.
En ole GoDi mutta vastaan omasta puolesta.

Tiedän kyllä tuon renderedin mutta se ei vaan toimi mulla. Olen aikoinaan yrittänyt syödä enrecoteeta niin halvemmissa kuin kalliimmissa ravintoiloissa mutta ei se ei vaan toimi. En tykkää siitä enkä koostumuksesta.

Lihani syön aina well done ja semmonen ihan hitusen pinkki vielä menee, mutta medium on liian raakaa. En pidä siitä mausta ja suutuntuma ja pureskelu on ällöttävää. Ei tarvitse olla venyvää ja raakaa eikä se ole se ongelma, vaan se että kun se rasva on pehmentynyt ja osittain sulanut niin se on kuin lihan seassa olis jotain hyytelönpaloja, hyi saatana.

Mulla on myöskin tuollainen liharuisku, mutta en koskaan käytä sitä pihvien jne grillaamisessa koska se vaikuttaa grillaustulokseen kun sisältä tihkuaa nestettä. Eron huomaa hyvin esmi possun ulkofileessä jos ostaa "miedosti suolattua" ja naturelia. Miedosti suolattuun et tahdo oikein saada hyvälle grillipinnalle kun pumpattu vesi pilaa grillipinnan. Ja kun pinta on hyvä niin liha on kuiva ja kutistunu korppu. Naturelilla näin ei käy. Ainakaan itselle.

Tiedän kyllä tuon renderedin mutta se ei vaan toimi mulla. Olen aikoinaan yrittänyt syödä enrecoteeta niin halvemmissa kuin kalliimmissa ravintoiloissa mutta ei se ei vaan toimi. En tykkää siitä enkä koostumuksesta.

Lihani syön aina well done ja semmonen ihan hitusen pinkki vielä menee, mutta medium on liian raakaa. En pidä siitä mausta ja suutuntuma ja pureskelu on ällöttävää. Ei tarvitse olla venyvää ja raakaa eikä se ole se ongelma, vaan se että kun se rasva on pehmentynyt ja osittain sulanut niin se on kuin lihan seassa olis jotain hyytelönpaloja, hyi saatana.

Mulla on myöskin tuollainen liharuisku, mutta en koskaan käytä sitä pihvien jne grillaamisessa koska se vaikuttaa grillaustulokseen kun sisältä tihkuaa nestettä. Eron huomaa hyvin esmi possun ulkofileessä jos ostaa "miedosti suolattua" ja naturelia. Miedosti suolattuun et tahdo oikein saada hyvälle grillipinnalle kun pumpattu vesi pilaa grillipinnan. Ja kun pinta on hyvä niin liha on kuiva ja kutistunu korppu. Naturelilla näin ei käy. Ainakaan itselle.
Yleisesti ottaen entrecote on kyllä lihana hyvin paljon riippuvainen lihan laadusta. Jossain kotimaisessa karjassa se ribcapin alla oleva rasvakerros on lähinä sellasta sidekudosta mitä ei tee mieli syödä, mutta joku laadukas jenkki tai eteläamerikkalainen lihakarja tai aussi tai jopa jotkut wagqyu cross breedit on sitten jo ihan eri maata, kun se rasva on sellasta homogeenista ja sulaa kypsentäessä ilman että sekaan jää jotain kalvoja.

Mitä tulee noihin kypsyyksiin, niin useilla on joku ihmeellinen käsitys, että mediumina liha ei olisi kypsää. Jos ei tykkää mehukkaasta lihasta niin se on makuasia, mutta kannattaa tiedostaa se, että mediumiksikin kypsennettynä ne lihaksen proteiinit kyllä denaturoituvat ja kypsyvät ja sillä sisälämpötilalla hallitaan sitä, kuinka paljon sitä lihaksen kosteutta pusketaan sieltä lihaksen seasta ulos.

Makuja on monia enkä koita mitenkään käännyttää, lähinä muutama asia tuossa vaikutti olevan sellaisia että pikku lisävinkit on paikallaan.

Yleisesti ottaen entrecote on kyllä lihana hyvin paljon riippuvainen lihan laadusta. Jossain kotimaisessa karjassa se ribcapin alla oleva rasvakerros on lähinä sellasta sidekudosta mitä ei tee mieli syödä, mutta joku laadukas jenkki tai eteläamerikkalainen lihakarja tai aussi tai jopa jotkut wagqyu cross breedit on sitten jo ihan eri maata, kun se rasva on sellasta homogeenista ja sulaa kypsentäessä ilman että sekaan jää jotain kalvoja.

Mitä tulee noihin kypsyyksiin, niin useilla on joku ihmeellinen käsitys, että mediumina liha ei olisi kypsää. Jos ei tykkää mehukkaasta lihasta niin se on makuasia, mutta kannattaa tiedostaa se, että mediumiksikin kypsennettynä ne lihaksen proteiinit kyllä denaturoituvat ja kypsyvät ja sillä sisälämpötilalla hallitaan sitä, kuinka paljon sitä lihaksen kosteutta pusketaan sieltä lihaksen seasta ulos.

Makuja on monia enkä koita mitenkään käännyttää, lähinä muutama asia tuossa vaikutti olevan sellaisia että pikku lisävinkit on paikallaan.
Omalla kohdalla kyllä tiedostan että liha on "kypsää" mediuminakin, ja tarkotin sanaa well done.
Vähän ajatusletoa kun työn lomassa kirjoittelee :P

Näin sen pitää ollakin. Kyllä aikuinen mies tietää, mistä tykkää ja osaa laittaa itselleen maukasta ruokaa.

Meillä on tässä eri maku, mutta se on ihan luonnollista. Ketään ei pitäisi pakottaa syömään pahaa ruokaa, koska sen pitäisi maistua hyvältä muiden mielestä. Lisäksi on hienoa, että seisot mielipiteesi takana ja kerrot epävarmoille ihmisille, että tämmöinenkin vaihtoehto on. Jotkut saattavat ajatella, että ainoa oikea vaihtoehto on se sisältä punainen liha.

--

..ja itse edelleenkin isken soossit/marinadit pintaan ulkofileelle ja kanalle grillattaessa, eikä tämä(kään) sovi kaikille :D

Itse en todellakaan tykkää tuollaisesta. Mutta makuja on monia ja sinulla on nyt tämä.. En tuomitse, mutta itse tosiaan pyrin melkein päinvastaiseen lopputulokseen -> pitää olla mehukasta sisältä ja vähän medium on lehmässä hyvä, juuri sen takia entrecote on niin ihanaa.

Itsellä on vielä tämmöinen (amazonista), jos tulee vastaan tuota rintafilettä tai kuivaa possua:

--

Läskin, jota sinä ja Mikkos ette tykkää syödä, pitää olla "rendered", eli vähän sulanut sinne pihvin sekaan antaen sille makua ja mehukkuutta. Ei ole hyvää, jos on venyvää ja raakaa. Ja se on hyvää vaan kuumana, suoraan grillistä. Tämän takia brisketti on haastava grillattava.

--

Kolmas tapa, jolla nuo pysyy mehukkaana on sous vide. Sinne vaan lihaklöntti ja siellä sisältä kypsäksi , säilyttäen mehukkuus - ja pinnat grillissä.

--

..ja ihan pakko kysyä: käytätkö sitten jotain kastikkeita kuivan lihasi kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn, esim. isäni syö pihvinsä well done , vastustuksestani huolimatta.
Niin siis ainoastaan sen possun tykkään syödä kuivana, nauta menee itellä medium plussana ja sit esim peura on hyvää ihan mediuminakin, tosin se on hyvää millä tahansa kypsyydellä kunhan nyt ei raakaa ole 😁
Mutta ne rasvaiset hyytelömäiset osat ei vaan sovi omaan suuhun, ei saa edes nieltyä niitä kun meinaa nousta ylös.

Ja kuten sanoin, possunpihvit syön yleensä kermaperunoiden tai soijapottujen kanssa, nämä molemmat aika kosteita syötäviä.

Kyllä mullakin marinointiruisku löytyy mutta käytän sitä vaan paisteissa.

Viimeksi muokattu:
Edelleen makuasioita.
Vaikka rasva toisi kuinka makua ja mehukkuutta niin mä tykkään silti enemmän kuivista ja puhtaista lihoista kuten ulko- ja sisäfileestä. Samoin kanan rintapaloista. Mua ällöttää kasslerit ja entrecoteet juuri sen takia kun ne on "mehukkaita ja rasvaisia". Niissä on ällöttävä suutuntuma ja rasvan nuljuilu suussä ällöttää. Kunnon hyvälaatuinen porsaan ulkofilee oikein grillattuna voittaa kaslerit ja entrecoteet tuhat kertaa.
Ja kyllä sen kanankin saa mehukkaana ihan rintapaloistakin kun grillaa oikein mutta parempi hiukan kuivana kuin rasvaisena ja niljakkaana kuten paistipalat.

Aina olen miettinyt, ketkä niistä kuivista kengänpohjista tykkää. Hyvä tietää.
Tämä taitaa olla niitä harvoja asioita, joista ollaan erimieltä. Mutta edelleen makuasioita, kuten sanoit.

Marienburgilta oli tullut uutuutena 20L MINI säkki hiiliä. Innosti tarkistamaan ovatko minihiiliä vai vain minisäkki.

Oli yllättäen minihiiliä, ja vielä yllättävämpää oli että myös 30L hiilet ovat eri luokituksella kuin 50L.
50L: >80mm 60% / <40mm 2%
30L: >80mm 27% / <20mm 5%
20L: >80mm 30% / <20mm 20%

Yhden 30L säkin olen noita ostanut ja ei suuremmin vakuuttanut. Oli joo pari isoa jotka paloi kivasti, mutta paljon pientä joka jäi viimeiseen polttoon. Biolan Lehtipuuhiili oli tasalaatuisempana vaivattomampi käyttää pallogrillissä, tuli kaatamalla joka kerta suunnilleen sama annos ja paloi ok. Siinä mielessä ehkä tuo 20L olisi kokeilun arvoinen.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 652
Jäsenet
76 923
Uusin jäsen
veke69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom