Grand Prix 2 (1996)

Iso-Britannia, Silverstone. Oli muuten vaikeaa löytää aika-ajoon asetukset, millä pääsee kisaan mukaan. Tämä rata vaatii raakaa tehoa ja sitä ei ole. Sitten piti ajaa ilman siipiä pelkillä renkailla. Kisassa noilla asetuksilla ei olisi päässyt edes ekasta mutkasta ehjänä läpi. Todella nautittava rata ajaa, yksi lempiradoistani :love2:

Aika-ajo:



Kisa:


Ei näy vielä sopimustarjouksia sähköpostilaatikossa :nb:

1994-08-contract-situation.png
 
Viimeksi muokattu:
Piti ihan tämän ketjun johdosta kaivella säilöstä tuo vanha kunnon GP2 ja tuupata se vanhukseen. Ah, intro ja menun musiikki :)
Ratin ja polkimien kanssa on vähän säätöä, mutta toivon merkkejä on ilmassa. Täytyy tutusta tämän modausmahdollisuuksiin tarkemmin.

gp2.jpeg
 
Iso-Britannia, Silverstone. Oli muuten vaikeaa löytää aika-ajoon asetukset, millä pääsee kisaan mukaan. Tämä rata vaatii raakaa tehoa ja sitä ei ole. Sitten piti ajaa ilman siipiä pelkillä renkailla. Kisassa noilla asetuksilla ei olisi päässyt edes ekasta mutkasta ehjänä läpi. Todella nautittava rata ajaa, yksi lempiradoistani :love2:

Aika-ajo:



Kisa:


Ei näy vielä sopimustarjouksia sähköpostilaatikossa :nb:

1994-08-contract-situation.png

Miten nuo vaikeusasteet menevät. Onko pykälää helpompi vaikeusaste jo liian helppo vai toisiko se sinut lähemmäksi häntäjoukkoa tarjoten tuolla autolla jotain kamppailutilanteita jämäsijoista?

Onko nuo sopimustarjoukset pelissä vakiona? Lapsena en kielitaidottomana tainnut pelata muita pelimuotoja, kuin yksittäisiä kisoja.
 
Piti ihan tämän ketjun johdosta kaivella säilöstä tuo vanha kunnon GP2 ja tuupata se vanhukseen. Ah, intro ja menun musiikki :)
Ratin ja polkimien kanssa on vähän säätöä, mutta toivon merkkejä on ilmassa. Täytyy tutusta tämän modausmahdollisuuksiin tarkemmin.

gp2.jpeg

Oijoi mikä kuvagalleria :hungry: Mahtavaa, jos tämä ketju inspiroi muitakin ajelemaan.

Sivupolkuna: olen yrittänyt pari viikkoa saada GP3:sta toimimaan eri tavoilla. Windows XP Virtualboxissa, Hyper-V:ssä sekä QEMU:ssa, PCem:ssä ja VMwaressa, nuo kaikki Windows 10 Hostina. Seuraava askel: ostin uuden SSD-levyn ja asensin siihen Debianin, jotta saan KVM+QEMU toimimaan (Kernel based Virtual Machine). Asensin siihenkin Windows XP:n. En ole vielä saanut GP3:sta toimimaan vakaasti (joutuu käyttämään software rendereriä ja peli kaatuilee) Juttuni pointti on se, että GP2:n ajomalli on jotenkin paljon nautittavampi kuin GP3:ssa, ainakin peruspelissä, 2000 lisäosaa en ole testannut lainkaan. GP2:ssa pidon tuntuma on jotenkin paljon tarkempi ja sitä pystyy hallitsemaan paremmin.
 
Miten nuo vaikeusasteet menevät. Onko pykälää helpompi vaikeusaste jo liian helppo vai toisiko se sinut lähemmäksi häntäjoukkoa tarjoten tuolla autolla jotain kamppailutilanteita jämäsijoista?

Onko nuo sopimustarjoukset pelissä vakiona? Lapsena en kielitaidottomana tainnut pelata muita pelimuotoja, kuin yksittäisiä kisoja.

Ajan tarkoituksella vaikeimmalla tasolla. Haluan simuloida miltä tuntuisi ajaa hitaimmassa autossa ja tuo talli tuolla kaudella oli tuon nopeuksinen. Vaikka se ei välttämättä videoista välity mitenkään, niin nautin suunnattomasti kun saan taistella koko ajan auton kanssa. Jokainen harjoitussessio ja aika-ajo on ajettava kunnolla ja haettava parempia säätöjä. Jopa kisaan pääsy tuntuu juhlalta, puhumattakaan jos pääsee maaliin saakka. Nuorempana en koskaan pystynyt ajamaan mestaruuskautta enempää kuin 3 ensimmäistä kisaa, koska halusin voittaa kaiken heti. Ensimmäiset pari kisaa ahdisti ajella viimeisten joukossa, mutta jostain syystä nyt olen oppinut nauttimaan ihan vain ajamisesta. On tosi hieno tunne, kun saa auton säädettyä tasapainoon siten, että sitä voi puskea mutkissa rajoille kierros toisensa jälkeen.

Yksi erittäin iso syy, miksi halusin muokata peliä vastaamaan mahdollisimman tarkasti tallin suorituskykyä oli se, että autoon ei käy samat astukset kuin vakiopelissä. Haluan, että jokaisella kaudella on pakko hakea ne parhaat säädöt aina uudestaan jokaiselle radalle, kuten oikeastikin. Ja jostain syystä peli tosiaan taipuu tuohon, eli koska autossa on vähän pitoa, niin joudun ajamaan isolla siivellä ja ajat ovat tosi lähellä sitä mihin tuolla autolla pystyi. Ainoa, että kisaan sillä ei oikeasti päässyt kertaakaan vuonna 1994. Siitä olen joutunut tinkimään, koska GP2 ei tue pelaajan pudottamista kisasta ulos huonon aika-ajotuloksen takia.

Pelissä on vakiona vain kausimoodi, ei uramoodia. Urasimulaatioon käytän ohjelmaa F1Career (tekijä: Arturo Baz).

Ohjelma löytyy täältä: gp2_util

Ajan F1Careeria ja pelin modaustyökaluja virtuaalikoneessa (VirtualBox) johon on asennettu 32 bittinen Windows XP. Syystä, että osa työkaluista on 16-bittisiä ja jotkut toimivat vain komentokehotteessa.

Ohjelman asennuksen jälkeen siihen pitää syöttää mitkä kisat ajetaan tulevalla kaudella ja missä järjestyksessä, sekä mitkä tallit ovat mukana ja niiden paremmuusjärjestys.

Jokaisen kisan jälkeen ohjelmaan syötetään omat ja tallikaverin tulokset: sijoitus aika-ajossa, sijoitus kisassa ja mahdolliset keskeytykset. Kauden jälkipuoliskolla ohjelma rupeaa tarjoamaan sopimuksia muista talleista oman menestyksen mukaisesti. Tämä on minulle se homman suola, pelkkä kausi GP2:ssa ei riitä, vaan mukaan pitää saada talliportaissa eteneminen.

Yhteenvetona: haluan kokea maksimirealismin (niin kuin nyt kotona tietokoneen ääressä voi kokea) matkalla kohti parempia talleja, kisavoittoja ja mestaruuksia. Mitä hankalampaa, sen paremmalta se tuntuu.

Lupasin jakaa, että miten olen modannut pelin pitoa. Tässä kuva tekemästäni Excelistä, siitä näkee kuinka hidas Pacific oikeasti onkaan. Jos joku kehittää paremman mallin, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.

1994-grips-realistic.png

Lisäys: pari muuta asiaa joita haluan yrittää simuloida:

a) Sokkona uuteen kauteen lähteminen, eli se että ei tiedä kuinka nopea auto on suhteessa muihin. Sen pystyy osittain tekemään siten, että lataa tuolta grandprix2.de -sivustolta kausipaketin ja lähtee uuteen kauteen vain sen verran testanneena, esimerkiksi Barcelonassa, että näkee että paketti toimii, mutta suorituskyky jokaisella radalla tulee "yllätyksenä".

b) Radan vaihtelut kaudesta toiseen. Tämä on paljon hankalampi koska pelin vakioratoja tahkotessa, samoille radoille käy suurin piirtein samanlaisilla autoilla samanlaiset säädöt, ja se käy pidemmän päälle tylsäksi, kun kauden alussa tietää valmiiksi miten kulkee missäkin. Tätä ryhdyn taklaamaan kaudesta 1996 eteenpäin kunnolla, jolloin korvaan lähes jokaisen vakioradan uudella.

Lisäys2: huijasinpas sen verran, että näköjään Kanadan GP:n saakka autolla oli mahdollisuus päästä aika-ajoista kisaan, koska tuolla on merkattu keskeytyksiä tilastoon siihen saakka. Maaliin autolla ei päästy kertaakaan: 1994 Formula One World Championship - Wikipedia (Bertrand Gachot ja Paul Belmondo)
 
Viimeksi muokattu:
Yhdeksäs kisa, Hockenheim. On vaikea laittaa ratoja paremmuusjärjestykseen, mutta tämä on aina top-3:ssa, nimenomaan perinteisenä pitkänä versiona. Aivan mahtava rata ajaa kun onnistuin löytämään tosi hyvät asetukset, eli kaikki siivet pois ja katsotaan mitä auto kulkee. En muuten jäänyt huippunopeuksissa paljoakaan muille talleille. Ensimmäinen vapaa harjoitus sujui pelonsekaisissa tunnelmissa, kun en yhtään tiennyt mitä odottaa ja en uskaltanut kokeilla rajoja, tunnustelin vain miltä auto tuntuu. Vasta toisessa harjoituksessa ja toisessa aika-ajossa annoin palaa ja rupesin löytämään rajat eri mutkissa. Tämän radan tekniikka on löytää sopivat jarrukohdat. Ylivoimaisesti paras ajo koko kaudella.


Aika-ajo:



Kilpailu:
 
Yhdeksäs kisa, Hockenheim. On vaikea laittaa ratoja paremmuusjärjestykseen, mutta tämä on aina top-3:ssa, nimenomaan perinteisenä pitkänä versiona. Aivan mahtava rata ajaa kun onnistuin löytämään tosi hyvät asetukset, eli kaikki siivet pois ja katsotaan mitä auto kulkee. En muuten jäänyt huippunopeuksissa paljoakaan muille talleille. Ensimmäinen vapaa harjoitus sujui pelonsekaisissa tunnelmissa, kun en yhtään tiennyt mitä odottaa ja en uskaltanut kokeilla rajoja, tunnustelin vain miltä auto tuntuu. Vasta toisessa harjoituksessa ja toisessa aika-ajossa annoin palaa ja rupesin löytämään rajat eri mutkissa. Tämän radan tekniikka on löytää sopivat jarrukohdat. Ylivoimaisesti paras ajo koko kaudella.


Aika-ajo:



Kilpailu:

Päivittyykö autot, kuljettavat ja tallien voimasuhteet tuon modin mukana, kun kausi vaihtuu?
 
Päivittyykö autot, kuljettavat ja tallien voimasuhteet tuon modin mukana, kun kausi vaihtuu?

Automaattisesti ei päivity mikään. Minun pitää itse muuttaa kaikki.

Käytännössä homma menee näin (kun minun tapauksessani kausi vaihtuu 1994 -> 1995):

1. Teen uuden GP2-kansion, esimerkiksi GP21995.
2. Laitan sisään GP2-kausimodin 1995, sivustolla (grandprix2.de -> Carsets) on useita, on oma hommansa valita niistä minulle sopivin. Tutkin kauden 1995 kilpailutilastot modia vasten ja teen päätöksen. Kausimodi laitetaan peliin ohjelmalla GP2edit (linkki). Mukana tulee autojen grafiikat, koneiden tehot, kuskien suorituskyvyt (samaan lukuun on leivottu tallien väliset erot, tässä pelissä se on tehty kuljettajakohtaisella pitoarvolla, eli kuinka paljon pitoa on juuri kyseisen kuljettajan autossa), sekä auton luotettavuus.
3. Teen viestissä #56 näyttämääni exceliin uudet laskelmat 1995-kausimodin arvoilla ja määrittelen sen perusteella pelaajan pidon (Human Grip) ja muokkaan sen peliin ohjelmalla Slots and Tyres Editor 4.21 beta (linkki). Otan pelaajan pidon Excelin vihreästä sarakkeesta.
4. Laitan itseni kakkoskuskiksi uuteen talliin.
5. Testaan eri radoilla, että homma toimii, voimasuhteet ovat kunnossa, luotettavuus on realistinen, ylipäätään että ei ole bugeja missään. Tämäkin pelaa simulaation pussiin: tätä voisi ajatella Formula 1 -kautta edeltävinä talvitesteinä.
6. Aloitan uuden kauden myös uramanageri-ohjelmassa F1Career. Sinne pitää syöttää kauden 1995 radat ja tallit oikeassa järjestyksessä.
7. Aloitan uuden mestaruuskauden ja kovaa ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kymmenes kisa 1. kaudella (1994), Hungaroring. Pelkäsin tätä rataa jo etukäteen, sillä rata on tekninen ja vaikea säätää auto kohdilleen. 1. harjoituksessa ajoin ensimmäiset 12 kierrosta pelkästään varikon portilta varikon portille - joka kerta takaisin säätämään autoa. 41 kierroksen hinkkaamisen jälkeen alkoi löytymään toivoa. Onnistuin lopulta löytämään aika hyvät kisa-asetukset.


Aika-ajo:




Kisa:
 
Legendaarinen Span rata. Vaikka tätä rataa on tullut hinkattua paljon aikoinaan, niin oli yllättävän vaikea sopeutua hitaalla autolla. Kierrosajat eivät tulleet säädöillä, vaan ajamalla. Opettelemalla miten mikäkin mutka kannattaa ajaa ja hakea jarrutuspaikkoja. Käytin säätöjen pohjana Hockenheimin asetuksia. Kokeilin laittaa autoon siipiä, että mutkissa olisi parempi pito, mutta kierrosajat putosivat parilla sekunnilla.

Aika-ajo:



Kilpailu:
 
Oijoi mikä kuvagalleria :hungry: Mahtavaa, jos tämä ketju inspiroi muitakin ajelemaan.

Sivupolkuna: olen yrittänyt pari viikkoa saada GP3:sta toimimaan eri tavoilla. Windows XP Virtualboxissa, Hyper-V:ssä sekä QEMU:ssa, PCem:ssä ja VMwaressa, nuo kaikki Windows 10 Hostina. Seuraava askel: ostin uuden SSD-levyn ja asensin siihen Debianin, jotta saan KVM+QEMU toimimaan (Kernel based Virtual Machine). Asensin siihenkin Windows XP:n. En ole vielä saanut GP3:sta toimimaan vakaasti (joutuu käyttämään software rendereriä ja peli kaatuilee) Juttuni pointti on se, että GP2:n ajomalli on jotenkin paljon nautittavampi kuin GP3:ssa, ainakin peruspelissä, 2000 lisäosaa en ole testannut lainkaan. GP2:ssa pidon tuntuma on jotenkin paljon tarkempi ja sitä pystyy hallitsemaan paremmin.
On käynyt mielessä viritellä kans tämä GP2 kun aikaa löytyy vähän enemmän. GP3 kuulostaa mukavan helpolta saada pyörimääno_O
 
On käynyt mielessä viritellä kans tämä GP2 kun aikaa löytyy vähän enemmän. GP3 kuulostaa mukavan helpolta saada pyörimääno_O

Minulla se lähti harmittomasti, kun vuoden alussa kokeilin peliä pitkästä aikaa. Sitten vaan ajelin huvikseni ja testailin, että mitenkäs tämä peli taas toimikaan. Seuraavaksi googletin GP2-foorumeita ja löysin modityökalut. Asensin huvikseni GP2Edit-ohjelman ja muutin auton tehot tallia vastaavaksi. Siitä se sitten lähti. Siirryin koko ajan kovempiin editoreihin ja nyt en pääse irti.

Jaloissani on nyt kaksi tietokonetta. Eilen siirsin toisen kotelon tähän pöydän alle, toiselle puolelle ja mietin, että asennan ehkä tämän vuoden puolella Windows 7:n siihen. Sitten kokeilen saisinko GP3:n toimimaan natiivilla seiskalla ilman virtuaalikoneita. Pitäisi vain saada jostain näytönohjain joka tukee seiskaa. Parasta olisi löytää jostain rautaa, joka tulee Windows XP.tä. Mutta ne on sivupolkuja ne. Tällä mennään. Ajan vielä ainakin 2-3 kautta nykyisellä systeemillä GP2:sta ja katson, että missä olen.
 
Jos saa, niin ite suosittelen suoraan hyppäämistä GP4:aan. Toimii niin Win 7:lla, 10:lla ja ehkä 11:llakin. Ei juurikaan tarvitse säätöä. Modeja, ratoja, you name it, löytyy pilvin pimein.
 
Jos saa, niin ite suosittelen suoraan hyppäämistä GP4:aan. Toimii niin Win 7:lla, 10:lla ja ehkä 11:llakin. Ei juurikaan tarvitse säätöä. Modeja, ratoja, you name it, löytyy pilvin pimein.

Kyllä saa. Se on ollut päällimmäisenä vaihtoehtona koko ajan. Olen vain ensin yrittänyt kaikkea mahdollista, että GP3:sta ei tarvitsisi skipata välistä. Siihen tosin on huonoin modivalikoima ja varsinkin GP3-2000 -versioon.
 
Italian Monza. Ylivoimainen suosikkiratani kaikista. Tätä on tullut hinkattua edestä ja takaa vuosikausia, eikä kyllästymisen merkkejä näy. Lähdin tähän kisaan vain pitämään hauskaa auton kustannuksella. Siivet pois takaa, että pääsee mahdollisimman nopeasti seuraavaan mutkaan murhaamaan renkaita!


Aika-ajo:



Kilpailu:
 
Osakilpailu 13/16, Portugalin Estoril. Pelkäsin rataa jo etukäteen, ja odotin kisaviikonlopusta tulevan vaikea. En ole koskaan aiemmin ajanut tällä radalla. Rata vaikutti silloin nuorena liian syheröiseltä ja tylsältä + ennen pääsuoraa sijaitseva shikaani on vaikea kuin mikä ajaa nopeasti.

Nyt se kuitenkin oli edessä. Kierrätin Hungaroringin hyväksi todetut säädöt mutkaiselle radalle, pienin hienosäädöin, ja auto istui todella hyvin rataan kiinni. Aika-ajoissa auto ei toimi aivan optimaalisesti, mutta kisabensoilla oli nautinto ajaa.


Aika-ajo:



Kilpalu:
 
14/16 kilpailu Zak Rykerin ensimmäiseen kauteen ajettu. Espanjan Jerezissä. En ole koskaan tykännyt tästä radasta, enkä pidä siitä vieläkään. Tällä Pacificin autolla siinä on kolme mutkaa, joissa auto aliohjaa ja kaikissa muissa tasapaino on hyvä ensimmäiset 3-4 kierrosta. Sen jälkeen auto alkaa sekä ali- että yliohjaamaan siellä täällä. Kilpailu on pitkä, lähes 70 kierrosta, ja jokainen mutka on taistelua, kuten kuuluukin.


Aika-ajo:



Kilpailu:
 
14/16 kilpailu Zak Rykerin ensimmäiseen kauteen ajettu. Espanjan Jerezissä. En ole koskaan tykännyt tästä radasta, enkä pidä siitä vieläkään. Tällä Pacificin autolla siinä on kolme mutkaa, joissa auto aliohjaa ja kaikissa muissa tasapaino on hyvä ensimmäiset 3-4 kierrosta. Sen jälkeen auto alkaa sekä ali- että yliohjaamaan siellä täällä. Kilpailu on pitkä, lähes 70 kierrosta, ja jokainen mutka on taistelua, kuten kuuluukin.


Aika-ajo:



Kilpailu:

31:58 kohdassa oli nokkakolari senteistä kiinni. :joy: Onneksi taistelit edes hieman kierroksella ohi tulevien kanssa. Yksi peräänajokin taisi tulla, kun nostit kaasua päästäksesi letkan ohi.
 
31:58 kohdassa oli nokkakolari senteistä kiinni. :joy: Onneksi taistelit edes hieman kierroksella ohi tulevien kanssa. Yksi peräänajokin taisi tulla, kun nostit kaasua päästäksesi letkan ohi.

No niinpäs olikin. Spinnasin auton siinä kohtaa kun vaisto käskee ajamaan koko ajan täysillä ja renkailta ei voinut enää pyytää mitään. Sitten aiheutin melkein joukkokolarin kun yritin päästä takaisin oikeaan ajosuuntaan. Hyvä, että nauhoitan kisat, olin aivan autuaasti unohtanut tuon. Jotenkin siinä kisan jälkeen muisti on aika tyhjä ja on vain onnellinen kun on päässyt loppuun saakka.
 
Tämän pelin pelattavuus pelkällä näppäimistöllä on muuten jotain käsittämättömän hyvää. Auton reagointi on välitöntä ja jotenkin loogista. En ole koskaan pelannut GP2:sta ratilla, se voisi olla myös mielenkiintoinen kokeilu. Nelosta tuli ajettua mutta ei mitään muistikuvaa siitä.
 
Tämän pelin pelattavuus pelkällä näppäimistöllä on muuten jotain käsittämättömän hyvää. Auton reagointi on välitöntä ja jotenkin loogista. En ole koskaan pelannut GP2:sta ratilla, se voisi olla myös mielenkiintoinen kokeilu. Nelosta tuli ajettua mutta ei mitään muistikuvaa siitä.

A,Z, pilkku ja piste. Tällä mentiin penskana ja hauskaa oli.
 
Näin ilon pilaajana ilmoitan, että nuo ensikauden SakariO:n ajot kiinnostaa enemmän kuin nuo nykyiset, kun sillä autolla voi ehkä jo päästäkin johonkin. :D Nykyinen kausi kyllä melkoinen masokismi harjoitus.
 
Näin ilon pilaajana ilmoitan, että nuo ensikauden SakariO:n ajot kiinnostaa enemmän kuin nuo nykyiset, kun sillä autolla voi ehkä jo päästäkin johonkin. :D Nykyinen kausi kyllä melkoinen masokismi harjoitus.

Ei se mitään iloa pilaa. Suora palaute on paras palkinto minulle :kippis:

Rookie-kauden oli tarkoitus olla juuri se, eli aloittelijan räpeltämistä. Mietin aika monta kertaa, että videoinko ensimmäistä kautta lainkaan, vai ajanko vain omaksi huvikseni. Päätin sitten kuitenkin, että videoin ja julkaisen ensimmäisenkin kauden, koska silloin tähän tulee tietty tosissaan tekemisen meininki. Olen alkanut nauttimaan tosi paljon ajamisesta loppukaudesta. Tiedän, että katsojalle siinä ei ole mitään jännää, että jään 3,5 sekuntia per kierros toiseksi viimeiselle, mutta se ei olekaan pointti, vaan se, että haluan kokea miltä tuntuu aloittaa siitä paskimmasta tallista ja oikeasti ajaa siellä yksi kausi.

Toinen asia minkä ensimmäisen kauden videot tarjoavat on se, että se ensimmäinen kausi oikeasti ajettiin alusta loppuun. Eli kun joku löytää videoni vaikka 5 vuoden päästä ja aloittaa katsomaan, niin hän voi pikakelata 1. kauden kisoja ja katsoa, että kyllä siinä ihan oikeasti yritettiin saada jokainen kierros ajettua, eikä vain hypätty suoraan parempaan autoon ja vedetty 1. kautta pitkin peltoja ja seiniä 5 minuutin jälkeen.

Kyllä, minusta on kasvanut masokisti. Kauden alussa urakka vaikutti ihan älyttömältä, koska pelkäsin kuinka tylsää on ajella viimeisenä. Nyt nautin vain jokaisesta kierroksesta minkä auto kestää. 1. kauden tarkoitus oli palvella minua ja sen se on tehnyt. Ajan jotenkin paljon ajattelevaisemmin ja strategisemmin, ennen vanhaan ajattelin vain sitä yhtä nopeinta kierrosta ja kauhealla raivolla heti ohi kaikista = 10 kierroksessa hiekoille ja ESC-nappi laulaa.

Seuraavasta kaudesta sen verran, että olen jo luonut 1995 kalenterin ja testannut sitä. Mutta vain vanhalla autolla. Uuden auton kyytiin pääsen vasta kun tämä 1994 kausi on ohi. Kauden lopulla ajettava Aida piti jättää pois, koska GP2 ei tue 17 kisaa, mutta se ei ole kovinkaan nautittava tai hieno rata, ainakaan minun henkilökohtaisella arvoasteikollani. Seuraavat kaudet ovat 16 kisaa per vuosi, niin ne saadaan kokonaisina mukaan. Puolen vuoden matematiikka-Excel-pyörittelyjen jäklkeen päädyin ratkaisuun, että minulla tulee olemaan ensi kaudesta alkaen aina tasan sama pito autossa kuin tallikaverilla. Jänniä kisoja, ainakin itselle, luvassa.

Loppukaneetti: onpas vaikeaa sanoittaa mitä ajattelee. Tässä tiiviste: haluan simuloida sitä, että kaikki menestys pitää ansaita.
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailu 15/16, Japanin Suzuka. Rata on yksi hienoimmista, ellei jopa hienoin. Vaikka se periaatteessa kiertääkin myötäpäivään, niin rata ei ole ympyrä, vaan kahdeksikko. Ensimmäisen sektorin lopussa on silta (mutka 9), jonka alta ajetaan ja siitä menee rata päältä (takasuora). Rata on tosi mielenkiintoinen ajaa ja onneksi onnistuin löytämään asetukset, jolla autoa voi vähän heitellä mutkiin. (Vihaan aliohjaavaa autoa.) En ole koskaan ollut nopea tällä radalla, joten säätöjä pitää vielä hakea lisää paremmalla autolla (seuraavalla kaudella).

Aika-ajo:




Kisa:
 
Viimeksi muokattu:
Hienoo ajeluu, tulee aika kovat fläsärit nuoruudesta itelle tästä. Ton neulansilmän ko pystyis vetää mintiks ja sais auton asetukset sillai et voi kaahata ton vikan mutkan ennen shikaania kaasu pohjassa ni ens kaudella voitat jo kilpailuja. Suzuka here I come!
 
Jestas mitkä flashbackit tuli minullakin. Sääli että GP2 ostopakkauksineen meni jonkun vanhan koneen mukana kiertoon. Eihän sitä silloin ymmärtänyt että kulttiklassikosta oli kyse.
 
Hienoo ajeluu, tulee aika kovat fläsärit nuoruudesta itelle tästä. Ton neulansilmän ko pystyis vetää mintiks ja sais auton asetukset sillai et voi kaahata ton vikan mutkan ennen shikaania kaasu pohjassa ni ens kaudella voitat jo kilpailuja. Suzuka here I come!

Kiitos kannustuksesta! Rata on vaikea, muutama mutka on sellainen mitä on vaikea ajaa kierros toisensa jälkeen kunnolla. Siksi ajan tätä, noita ratoja on tosi vaikea ajaa täysillä kierros toisensa jälkeen, tekemättä virheitä. Tuolla autolla pystyy ajamaan sen vikan mutkan(130R) ennen shikaania nostamatta kaasua, jos laittaa siivet täysille, mutta niillä asetuksilla kierrosaika tippuu ainakin sekunnilla, koska suoria on niin paljon. Kokeilin sitä harjoituksissa.

Tämän kauden hidasta autoa ajaneena, voitot tuntuvat aika kaukaiselta. Jos pisteitä saisi, niin olisin oikein tyytyväinen. Niin ja se tallikaveri on pahin kilpailija ensi kaudesta alkaen. Sama auto, samat tehot, sama pito.
 
Jestas mitkä flashbackit tuli minullakin. Sääli että GP2 ostopakkauksineen meni jonkun vanhan koneen mukana kiertoon. Eihän sitä silloin ymmärtänyt että kulttiklassikosta oli kyse.

Voi ei, otan osaa. Olen itsekin hävittänyt nuorempana jotain muistoarvoltaan (itselle) arvokasta tavaraa, joka harmittaa vielä tänäkin päivänä.
 
Hieno nostalginen lanka, toivottavasti @SakariO jatkat raportointia myös seuraavallakin kaudella.

Allekirjoittaneen ensimmäinen peli oli Indianapolis 500: The Simulation (1989) pc:lle vaikken omannut pc:tä. En muista mitä itse pelille tapahtui aikojen saatossa mutta kolmisen vuotta sitten korjasin vahingon hankkimalla avaamattomat Big Box (disketti) kappaleet pc:lle sekä amigalle.

Tästä halukkaille avaamaton GP2 PC-keräilykappale, paremmin aiheesta tietävät voivat sanoa onko kyse uusintapainoksesta vaiko alkuperäisestä.

Microprose Grand Prix 2 Big Box PC edition Sealed | eBay
 
Hieno nostalginen lanka, toivottavasti @SakariO jatkat raportointia myös seuraavallakin kaudella.

Allekirjoittaneen ensimmäinen peli oli Indianapolis 500: The Simulation (1989) pc:lle vaikken omannut pc:tä. En muista mitä itse pelille tapahtui aikojen saatossa mutta kolmisen vuotta sitten korjasin vahingon hankkimalla avaamattomat Big Box (disketti) kappaleet pc:lle sekä amigalle.

Tästä halukkaille avaamaton GP2 PC-keräilykappale, paremmin aiheesta tietävät voivat sanoa onko kyse uusintapainoksesta vaiko alkuperäisestä.

Microprose Grand Prix 2 Big Box PC edition Sealed | eBay

Kiitos, olen oikein otettu. Tarkoitus on jatkaa raportointia myös seuraavalla kaudella. Pidän tässä kausien välissä muutaman kuukauden tauon varmaankin ja testailen erilaisia asioita, ja mietin että miten lähestyn tulevaa kautta.

Minun ensimmäinen autopelini ikinä, on ollut joku 1984 tai siinä paikkeilla (joulu?)lahjaksi saatu ratti, jossa vaihdekeppi ja siinä sitten ajettiin "liikkuvaa maisemaa". Ensimmäinen autoihin liittyvät tietokonepeli oli joku mikä lie Sinclair 48K:lla. Mutta se ensimmäinen oikea ajopeli, mitä pelasin ihan kunnolla, oli tämän GP2:n edeltäjä eli Formula 1 Grand Prix. Samaan aikaan katselin myös Nascarien suuntaan, kun siinä oli jo renkaiden ja moottoriöljyn lämmöt mukana. Mutta formula voitti jostain syystä. Myös Indyä taisin testata.

Kiiton kun laitoit tuon linkin! Pitää katsoa rupeanko huutamaan sitä itselle, vai nouseeko hinta taivaisiin.
 
Kauden päätöskisa. Australian Adelaide. Auto oli kellosta katsottuna aika nopea verrattuna muihin, en jäänyt perinteistä 3 sekuntia per kierros, vaan alle sekunnin per kierros. Jokaisessa mutkassa tuntui, varsinkin kierroksen alussa, että pystyn ajamaan seuraavan auton perässä - ja se näkyi innossa painaa kaasu pohjaan joka hetki, ja yrittää ajaa koko ajan lujempaa. Auto ei vaan pysynyt perässä siinä mitä kuski haluaa :shy:


Aika-ajo:




Kilpailu:
 
@SakariO koska kausi jatkuu?

Ensi vuoteen menee uuden kauden aloitus. Tässä pitää taustalla tehdä jonkun verran valmisteluita, että pääsen aloittamaan ja joulukiireet päälle.

Niille joita kiinnostaa: olen ajanut kauden jälkeisiä testejä Estorilissa Irvinen kuluneen kauden autolla. Irvinen autolla tarkoittaa sitä, että minulla on tasan samat hevosvoimat ja pito. Alla yksi kokonainen stintti samalla bensakuormalla kuin kisassa ajaisi noin 2 pysähdyksen taktiikalla.

Car LN RP FP Fuel Wght Grip Lap_Time Session_Time AvPO MxPO F1 F4 F7 OT DC
#15 1 1 14 23.8 1399 19142 -:--.--- 0h01m46.629s 17% 20% 0 0 0 = Zak Ryker
#15 2 1 1 22.6 1395 19142 1:25.337 0h03m11.972s 17% 20% 0 0 0
#15 3 1 1 21.5 1391 18968 1:25.504 0h04m37.477s 17% 20% 0 0 0 *
#15 4 1 1 20.3 1386 18776 1:25.789 0h06m03.263s 17% 20% 0 0 0
#15 5 1 1 19.2 1382 18616 1:25.663 0h07m28.928s 18% 20% 0 0 0
#15 6 1 1 18.0 1378 18556 1:25.429 0h08m54.353s 17% 20% 0 0 0 *
#15 7 1 1 16.9 1374 18495 1:25.538 0h10m19.897s 17% 20% 0 0 0
#15 8 1 1 15.7 1369 18424 1:26.071 0h11m45.965s 17% 20% 0 0 0
#15 9 1 1 14.5 1365 18363 1:25.823 0h13m11.792s 17% 20% 0 0 0
#15 10 1 1 13.4 1361 18293 1:25.673 0h14m37.457s 17% 20% 0 0 0
#15 11 1 1 12.2 1357 18232 1:25.746 0h16m03.203s 17% 20% 0 0 0
#15 12 1 1 11.1 1352 18171 1:25.496 0h17m28.708s 17% 20% 0 0 0
#15 13 1 1 9.9 1348 18101 1:25.473 0h18m54.172s 17% 20% 0 0 0
#15 14 1 1 8.8 1344 18044 1:25.858 0h20m20.039s 17% 20% 0 0 0 *
#15 15 1 1 7.6 1340 17986 1:25.503 0h21m45.543s 17% 20% 0 0 0
#15 16 1 1 6.5 1336 17928 1:25.474 0h23m11.007s 17% 20% 0 0 0
#15 17 1 1 5.3 1331 17920 1:25.859 0h24m36.874s 17% 20% 0 0 0 *
#15 18 1 1 4.2 1327 17920 1:25.830 0h26m02.700s 17% 20% 0 0 0
#15 19 1 1 3.0 1323 17920 1:25.902 0h27m28.607s 17% 20% 0 0 0
#15 20 1 1 1.9 1318 17920 1:25.867 0h28m54.474s 17% 20% 0 0 0

Vertailun vuoksi Estorilin kilpailun nopeimmat kierrokset per kuljettaja. Suoraa vertailua ei voi tehdä, koska kilpailussa ajaminen on eri asia kuin hiljaisella radalla rauhassa testaaminen.

Koodi:
              ┌──────────────────────────────────────────────────┐            
              │                 Driver Best Laps                 │            
              │                 ----------------                 │            
              │                Portugal - Estoril                │            
              │                     (71 Laps)                    │            
              │                                                  │            
              │ Pos   Driver                      Best Lap       │            
              │                                                  │            
              │  1st  Michael Schumacher          1m 23.772s     │            
              │       Benetton - Ford                            │            
              │  2nd  David Coulthard             1m 24.136s     │            
              │       Williams - Renault                         │            
              │  3rd  Damon Hill                  1m 24.555s     │            
              │       Williams - Renault                         │            
              │  4th  Mika Hakkinen               1m 24.834s     │            
              │       McLaren - Peugeot                          │            
              │  5th  Gerhard Berger              1m 25.083s     │            
              │       Ferrari - Ferrari                          │            
              │  6th  Jean Alesi                  1m 25.404s     │            
              │       Ferrari - Ferrari                          │            
              │  7th  Jos Verstappen              1m 25.443s     │            
              │       Benetton - Ford                            │            
              │  8th  Martin Brundle              1m 25.481s     │            
              │       McLaren - Peugeot                          │            
              │  9th  Eddie Irvine                1m 25.682s     │            
              │       Jordan - Hart                              │            
              │ 10th  Ukyo Katayama               1m 25.724s     │            
              │       Tyrrell - Yamaha                           │            
              │ 11th  Rubens Barrichello          1m 25.814s     │            
              │       Jordan - Hart                              │            
              │ 12th  Olivier Panis               1m 26.249s     │            
              │       Ligier - Renault                           │            
              │ 13th  Gianni Morbidelli           1m 26.258s     │            
              │       Footwork - Ford                            │            
              │ 14th  Pierluigi Martini           1m 26.459s     │            
              │       Minardi - Ford                             │            
              │ 15th  Heinz-Harald Frentzen       1m 26.652s     │            
              │       Sauber - Mercedes                          │            
              │ 16th  Christian Fittipaldi        1m 26.652s     │            
              │       Footwork - Ford                            │            
              │ 17th  Michele Alboreto            1m 26.784s     │            
              │       Minardi - Ford                             │            
              │ 18th  Mark Blundell               1m 26.891s     │            
              │       Tyrrell - Yamaha                           │            
              │ 19th  Erik Comas                  1m 27.341s     │            
              │       Larrousse - Ford                           │            
              │ 20th  Johnny Herbert              1m 27.535s     │            
              │       Lotus - Mugen Honda                        │            
              │ 21st  Alessandro Zanardi          1m 27.710s     │            
              │       Lotus - Mugen Honda                        │            
              │ 22nd  Andrea de Cesaris           1m 27.787s     │            
              │       Sauber - Mercedes                          │            
              │ 23rd  Eric Bernard                1m 28.115s     │            
              │       Ligier - Renault                           │            
              │ 24th  Olivier Beretta             1m 28.564s     │            
              │       Larrousse - Ford                           │            
              │ 25th  David Brabham               1m 28.973s     │            
              │       Simtek - Ford                              │            
              │ 26th  Zak Ryker                   1m 30.549s     │            
              │       Pacific - Ilmor                            │            
              └──────────────────────────────────────────────────┘
 
Kaverin kanssa vedettiin kisat aikoinaan aina 100% distancella, tuollainen jokin 16 kisan kierros on aikas lyhkäinen.
 
Kaverin kanssa vedettiin kisat aikoinaan aina 100% distancella, tuollainen jokin 16 kisan kierros on aikas lyhkäinen.

Niinhän se on, ehdottomasti 100 % sessiot. Jos viittaat luvulla 16 tuohon YouTube-videon otsikkoon, niin se tarkoittaa 16. osakilpailu 16:sta, eli kauden päätöskisa.
 
Ensi vuoteen menee uuden kauden aloitus. Tässä pitää taustalla tehdä jonkun verran valmisteluita, että pääsen aloittamaan ja joulukiireet päälle.

Niille joita kiinnostaa: olen ajanut kauden jälkeisiä testejä Estorilissa Irvinen kuluneen kauden autolla. Irvinen autolla tarkoittaa sitä, että minulla on tasan samat hevosvoimat ja pito. Alla yksi kokonainen stintti samalla bensakuormalla kuin kisassa ajaisi noin 2 pysähdyksen taktiikalla.

Car LN RP FP Fuel Wght Grip Lap_Time Session_Time AvPO MxPO F1 F4 F7 OT DC
#15 1 1 14 23.8 1399 19142 -:--.--- 0h01m46.629s 17% 20% 0 0 0 = Zak Ryker
#15 2 1 1 22.6 1395 19142 1:25.337 0h03m11.972s 17% 20% 0 0 0
#15 3 1 1 21.5 1391 18968 1:25.504 0h04m37.477s 17% 20% 0 0 0 *
#15 4 1 1 20.3 1386 18776 1:25.789 0h06m03.263s 17% 20% 0 0 0
#15 5 1 1 19.2 1382 18616 1:25.663 0h07m28.928s 18% 20% 0 0 0
#15 6 1 1 18.0 1378 18556 1:25.429 0h08m54.353s 17% 20% 0 0 0 *
#15 7 1 1 16.9 1374 18495 1:25.538 0h10m19.897s 17% 20% 0 0 0
#15 8 1 1 15.7 1369 18424 1:26.071 0h11m45.965s 17% 20% 0 0 0
#15 9 1 1 14.5 1365 18363 1:25.823 0h13m11.792s 17% 20% 0 0 0
#15 10 1 1 13.4 1361 18293 1:25.673 0h14m37.457s 17% 20% 0 0 0
#15 11 1 1 12.2 1357 18232 1:25.746 0h16m03.203s 17% 20% 0 0 0
#15 12 1 1 11.1 1352 18171 1:25.496 0h17m28.708s 17% 20% 0 0 0
#15 13 1 1 9.9 1348 18101 1:25.473 0h18m54.172s 17% 20% 0 0 0
#15 14 1 1 8.8 1344 18044 1:25.858 0h20m20.039s 17% 20% 0 0 0 *
#15 15 1 1 7.6 1340 17986 1:25.503 0h21m45.543s 17% 20% 0 0 0
#15 16 1 1 6.5 1336 17928 1:25.474 0h23m11.007s 17% 20% 0 0 0
#15 17 1 1 5.3 1331 17920 1:25.859 0h24m36.874s 17% 20% 0 0 0 *
#15 18 1 1 4.2 1327 17920 1:25.830 0h26m02.700s 17% 20% 0 0 0
#15 19 1 1 3.0 1323 17920 1:25.902 0h27m28.607s 17% 20% 0 0 0
#15 20 1 1 1.9 1318 17920 1:25.867 0h28m54.474s 17% 20% 0 0 0

Vertailun vuoksi Estorilin kilpailun nopeimmat kierrokset per kuljettaja. Suoraa vertailua ei voi tehdä, koska kilpailussa ajaminen on eri asia kuin hiljaisella radalla rauhassa testaaminen.

Koodi:
              ┌──────────────────────────────────────────────────┐           
              │                 Driver Best Laps                 │           
              │                 ----------------                 │           
              │                Portugal - Estoril                │           
              │                     (71 Laps)                    │           
              │                                                  │           
              │ Pos   Driver                      Best Lap       │           
              │                                                  │           
              │  1st  Michael Schumacher          1m 23.772s     │           
              │       Benetton - Ford                            │           
              │  2nd  David Coulthard             1m 24.136s     │           
              │       Williams - Renault                         │           
              │  3rd  Damon Hill                  1m 24.555s     │           
              │       Williams - Renault                         │           
              │  4th  Mika Hakkinen               1m 24.834s     │           
              │       McLaren - Peugeot                          │           
              │  5th  Gerhard Berger              1m 25.083s     │           
              │       Ferrari - Ferrari                          │           
              │  6th  Jean Alesi                  1m 25.404s     │           
              │       Ferrari - Ferrari                          │           
              │  7th  Jos Verstappen              1m 25.443s     │           
              │       Benetton - Ford                            │           
              │  8th  Martin Brundle              1m 25.481s     │           
              │       McLaren - Peugeot                          │           
              │  9th  Eddie Irvine                1m 25.682s     │           
              │       Jordan - Hart                              │           
              │ 10th  Ukyo Katayama               1m 25.724s     │           
              │       Tyrrell - Yamaha                           │           
              │ 11th  Rubens Barrichello          1m 25.814s     │           
              │       Jordan - Hart                              │           
              │ 12th  Olivier Panis               1m 26.249s     │           
              │       Ligier - Renault                           │           
              │ 13th  Gianni Morbidelli           1m 26.258s     │           
              │       Footwork - Ford                            │           
              │ 14th  Pierluigi Martini           1m 26.459s     │           
              │       Minardi - Ford                             │           
              │ 15th  Heinz-Harald Frentzen       1m 26.652s     │           
              │       Sauber - Mercedes                          │           
              │ 16th  Christian Fittipaldi        1m 26.652s     │           
              │       Footwork - Ford                            │           
              │ 17th  Michele Alboreto            1m 26.784s     │           
              │       Minardi - Ford                             │           
              │ 18th  Mark Blundell               1m 26.891s     │           
              │       Tyrrell - Yamaha                           │           
              │ 19th  Erik Comas                  1m 27.341s     │           
              │       Larrousse - Ford                           │           
              │ 20th  Johnny Herbert              1m 27.535s     │           
              │       Lotus - Mugen Honda                        │           
              │ 21st  Alessandro Zanardi          1m 27.710s     │           
              │       Lotus - Mugen Honda                        │           
              │ 22nd  Andrea de Cesaris           1m 27.787s     │           
              │       Sauber - Mercedes                          │           
              │ 23rd  Eric Bernard                1m 28.115s     │           
              │       Ligier - Renault                           │           
              │ 24th  Olivier Beretta             1m 28.564s     │           
              │       Larrousse - Ford                           │           
              │ 25th  David Brabham               1m 28.973s     │           
              │       Simtek - Ford                              │           
              │ 26th  Zak Ryker                   1m 30.549s     │           
              │       Pacific - Ilmor                            │           
              └──────────────────────────────────────────────────┘
Tiedossa melkoisen paljon enemmän kisailua, jos kierrosaikoihin tulee 5 sekunnin parannuksia. Toisaalta muutkin tallit ovat kehittyneet vuoden aikana. Odotan kyllä tulevan kauden alkua. 👍
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 506 219
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom