Suurten kodinkoneiden ostaminen on kyllä nykyään tehty typeräksi hölmöjen dynaamisten hinnotteluiden takia. Tässä viime vuosina on tullut ostettua uuni, pyykinpesukone, astianpesukone ja jääkaappi. Jokaisen kohdalla on mennyt niin että tulee mahdolliset mallit speksattua, sitten katson hintatason ja vilkaisen hintaseurannasta mikä on järkevä hinta mistäkin laitteesta. Kertaakaan ei ole vielä liikkeestä (Gigantti ja Power pääasiassa) saanut lähellekään sellaista tarjousta mikä hintaseurannassa on ollut ihan viime aikoina.
Ei se muuten niin haittaisi, mutta parin tonnin lappuhinnalla olevaa jääkaappia myydään neljä kertaa vuodessa n. 1300-1400 euron hintaan ja myyjä ei voi tarjota sitä edes 1500 euroon.
Ei siinä sitten, hintahäly tilaukseen toivotulle malleille ja muutaman viikon tai pahimmillaan kuukauden odotuksen jälkeen tavara tilaukseen.
Paras oli äskeinen jääkaappiostosyritys. Gigantilla oli nettikaupassa -15% yö, joka tuli missattua ja aamulla marssin kysymään saisiko edes tuohon hintaan. Ei onnistu, vaikka esim. kuukausi sitten olisi saanut -35% hintaan. No ei sitten, odotellaan taas.
Tähän oli tullut paljon kommentteja tuohon väliin, mutta lainasin tätä.
Gigantti tuli maahan sillä ajatuksella että se hinnalla vie markkinat, ja siinä onnistu, jäljelle jäi lähinnä tuo minkä nimi nykyään Power, ja uudempi tulokas Verkkokauppa.com
Mielikuvamarkkinointi toimi, ja nettikaupasta tuli hintapiste, ei tarvi myydä halvemmalla, sen näkee ihan myymällässä, se myyjän vakio veto, vertaa nettikauppojen hintoihin. Se nettikauppa mikä aiemmin oli pienille, uhka on osalla tuote ryhmiä helpotus, ei tarvi tinkiä alle nettihinnan, voi jopa pyyttää vähän enemmän jos tavaran saa heti mukaan.
Noiden hintarobotiikka nostaa hintoja heti kilpalijan perässä, olishan se tyhmää myydä euroa halvemmalla, kun samankin saa.
Verkkokauppa eroaa muista siinä että siellä kuluttaja ei käytännössä voi tinkiä, Gigantti, Poweri niin myyjillä neuvotteluvaraa. Mutta toki koulutettuja.
Tuo on kyllä syvältä että markkinoinnissa käytetään sitä hintankkuria, nostetaan hinta ylös, sitten alas, onneksi lainsäätäjät siihen puuttuneet, rytmi pidentynyt. Joillain aloilla kysymällä neuvottelut lähtee siitä "alehinnasta" riippumata kuinka korkea lapussa sattuu oleeen.
Homma sekoittaa sitten jotkin oikeasti kovat tarjoukset, tai ilmeisesti jotkin ovat sellaisia, koska (Gigantti/Power) myymälässä on voitu viedä tarjous kamat jopa piiloon, myyjät autuaan tietämättömiä, jos ei osaa kysyä, ja senkin jälkeen kaupankäynti voi olla takkuista, ohjataan tilaamaan netistä. Räikeimillään seuraavana päivänä kun tarjos loppunut niin se tuote raahattu esille ja heti saatavilla (netti tilaus laaha tiesmissä)
Gigantissa hyllytavarasta, jos myyjä haluaa kaupasta puumerkin, niin siinä on tinkivaraa, jos vain auttaa löytämään, niin voi olla vaikea tinkiä. Varastokamasta ilmeisesti myyjä löydettävä.