• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elmo
  • Aloitettu Aloitettu
Syitä voi olla monia. Jos kaikki ystävät oli töistä, jos kaikki harrastus ja tekeminen oli työtä, jne.
Sitten kotona eläkkeellä ei ole muuta tekemistä kuin käydä välillä käymässä työpaikassa muistelemassa vanhoja joten sitä seuraa ehkä hakee sitten baarista missä voi kertoa niitä juttuja halukkaille (joita löytyy jos tarjoaa juomaa) tms.

Eli eivät välttämättä kaikki ole sellaisia että jos on pullo kotona se on pakko juoda pois tai ainoa syy olla juomatta on se että täytyy käydä töissä.
Nii, kylhä se ainakin filosofisesti ajateltuna on elämän hukkaamista hedonismille, jos vetää viinaa 24/7/365. Itse uskon jatkuvaan oppimiseen ja varmaan FIRE:näkin yrittäisin jotenkin kehittää itseäni.

Syitä voi olla monia. Jos kaikki ystävät oli töistä, jos kaikki harrastus ja tekeminen oli työtä, jne.
Sitten kotona eläkkeellä ei ole muuta tekemistä kuin käydä välillä käymässä työpaikassa muistelemassa vanhoja joten sitä seuraa ehkä hakee sitten baarista missä voi kertoa niitä juttuja halukkaille (joita löytyy jos tarjoaa juomaa) tms.

Eli eivät välttämättä kaikki ole sellaisia että jos on pullo kotona se on pakko juoda pois tai ainoa syy olla juomatta on se että täytyy käydä töissä.
Itse olen aina ihmetellyt sitä, miten tyhjää siellä pään välissä on, jos ei mielikuvitus muuhun riitä kuin palkkatyön vääntämiseen tai ryyppäämiseen. Outoa.

No verotha ilman hallintameno-olettamaa riippuu ihan voitoista, joten melkonen laskuri saa olla.

Toisaalta aika helposti kyhää excelillä laskurin, kun olettaa kaikkeen veroon 10v hankintameno-olettaman - pitkäaikaissäästäjälle se on käytännössä kuitenkin maksimi (tällä hetkellä, poliittinen riski). Eli veroksi tulisi 18/20,4%.

Huomattavasti enemmän epävarmuutta minun mielestäni liittyy tuotto-olettamaan, jota laskennassa käyttää.

Itsellä on enemmän mennyt päinvastoin välillä, kun on liian kiire ja stessiä niin ei ehdi/jaksa rentoutua kuin ottamalla muutaman oluen tms. Samaan kaavaan kuuluu sitten lomalla nollaaminen jos lomaakin on liian vähän. Tietty aina olisi muita tapoja mutta kaikilla ei ole mikään huipputoimari-lifestylen vaatima itsekuri.

Se jos on paljon enemmän vapaa-aikaa, ei tältä pohjalta ole kovin järkevä syy juoda enemmän. Silloin on aikaa rentoutua muutenkin.

Toisaalta aika helposti kyhää excelillä laskurin, kun olettaa kaikkeen veroon 10v hankintameno-olettaman - pitkäaikaissäästäjälle se on käytännössä kuitenkin maksimi (tällä hetkellä, poliittinen riski). Eli veroksi tulisi 18/20,4%.

Huomattavasti enemmän epävarmuutta minun mielestäni liittyy tuotto-olettamaan, jota laskennassa käyttää.
Helposti ja helposti, ite olen kokeillut exceliin juuri tehdä sen yhden sivun laskurin mukaan jota en nyt muista mutta joku tässä laskurissa mättää.
Jos on mitään kikkoja, vinkkejä tai esimerkki jostain mistä kopioida se pohja omaksi niin kiitos kyllä.

Joo mutta tarkoitin enemmän sitä, että lähteekö ihmisillä siis vauhti kiihtymään alkoholin kanssa jos ei ole töitä jarruttamassa tai muuta vastaavaa? Esim. just sitä, että töissä ollessa juo silleen ns. normaalisti, mut lomalla meinaa lähteä lapasesta.
Se tietty riippuu ihmisestä miten maistuu ja miten käyttää. Jos on alkoholismiin taipuvainen, työ ja vastuullisuus voi pitää aisoissa, että ei voi juoda joka päivä. Lomalla sitten putki päälle ja pahimmillaan katkolle loman jälkeen, jos ryyppy hirttää päälle, eikä putkea saa poikki. Eläkeläisten alkoholisoitumisestakin puhuttu, kun ei ole työtä enää rytmiä säätämässä ja tekemässä juomakatkoja ja joka päivä on lomapäivä. Aurinkorannikolla on juoppoja Suomalaisia laumoittain halvan viinin eläkepäivillä.

Toisille sitten taas ei maistu niin hyvin, että alkoholismista olisi vaaraa.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 556
Jäsenet
77 768
Uusin jäsen
enpatienny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom