Se neukkukuutiohan nimenomaan on sitä luksusta, varsinkin jos se on hyvien yhteyksien saatuvilla jossain laadukkaan elämän mahdollistavassa kaupungissa (esim. Helsinki tai Tampere).
Sen sijaan kesämökki, auto ja vaikka omakotitalo on niitä, joissa piisaa rasitetta ja puuhaa kokoajan ja iloa tuottavat vain niukasti. Omakotitalo ja auto varsinkin puolipakollisia haitakkeita esim. lapsiperheellä, mutta elämä ja se luksus eli kerrostalon helppous ja mutkaton matkustelu alkaa sitten kun lapset muuttaa pois ja voi autosta ja talosta ja mökistä luopua.
Mitä on laadukas elämä? Yhdelle yhtä ja toiselle toista. Mulle esimerkiksi omakotitalossa metsän laidassa asuminen on yksi elmämänlaatua nostavista asioista.
-Ovesta kun ottaa muutaman askeleen, pääsee poluille kävelemään, juoksemaan, pyöräilemään, talvella hiihtämään, marjastamaan...
-Metelöinti ei haittaa ketää, musiikkia voi kuunnella miten kovaa haluaa ja milloin haluaa
-OK-talo nyt ei matkusteluun vaikuta mitenkään (Me reissataan 4-7x vuodessa ulkomailla)
-Ulos kun katsoo luontoon, niin mulla silmä lepää joka kerta
-Voi olla ikkunat/ovet auki kesällä, ei minkäänlaista liikenteen tms. ääntä (teen usein etätöitäkin terassilla)
-jne.. jokaisella toki omat asiansa, jotka vaakakupissa painaa, mutta nämä nyt tuli itselle nopeasti mieleen
Toki täällä auton tarttee (tai, no kauppaan on 2km). En osaisi kuvitellakaan koskaan asuvani kerrostalossa, saati sitten kaupungin keskustassa...
Myös se omakotitalon puuhailu on mulle elämänlaatua. Lumitöitä on oikeasti mukava tehdä, samoin kakenlainen pikkupuuhastelu on vain mukavaa. Ei nyt toki jokainen talonhoitoon liittyvä asia ole aina supermukavaa, mutta pääosin kyllä. Ja ok-talossa pidät itse huolta omaisuudestasi. Yhtössä joku muu päättää puolestasi ja maksat muidenkin perseilystä/tyhmyydestä/laiskuudesta jne.