FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Jos yh niin todella kunnioitettava säästöprosentti lapselliselta vai maksaako vaimo arjen, jotta isäntä saa sijoittaa :D.
Tai esim. peritty asunto? Mutta pelkästän töitä tekemällä tuossa on kyllä varmaan saanut uraa puskea ihan kunnolla.
Tällänen joku kuvio vois selittää lukemat, mutta on toi silti hurja luku 30k netto mistä 50% säästöön jos vain yhden palkansaajan talous. Omat lukemat omakotitalossa -20 45k nettona ja säästöön 35%. Talouden voisi muotoilla vaikka 1+1 kun vuoroviikko setit, että kun vertaan tähän niin olis aika paljon kirittävää itsellä :D. -21 lukemia ei kannata edes ottaa puheeksi kun kassavirta meni näyttiksiin kokonaan XD
Kun asuu maalla ja on korkeakoulutettu, niin tulot on usein aika hyvät suhteessa elinkustannuksiin. En ole uraa sinänsä painanut, ihan perusinssi ilman alaisia. Yhdellä autolla pärjätään toistaiseksi, sekin auttaa paljon. Vaimo on pienempituloinen, ei tällä hetkellä säästä mutta pieni salkku löytyy häneltäkin. Perintöä ei ole, mutta on tulossa aikanaan.

Edit: Kulut tosiaan laitetaan puoliksi. Joten vaimo ei arkea maksa. :)
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 334
Lähtökohtaisesti aika vaikeaa todistaa internetissä anonyyminä yhtään mitään. En halua jakaa sijoitusneuvoja koska salkkuni sisältö muuttuu melko usein ja joku vielä ostaisi lappuja pitoon jotka itselläni ovat jo menossa myyntiin. Toisekseen monet kuvittelevat isomman salkun tarkoittavan parempaa sijoittajaa vaikka suuremmalla salkulla operoivat monesti lähinnä karttavat riskiä. Sen voin kuitenkin sanoa että osakesalkkuni tuotto (47%) on viimeisen kolmen vuoden ajalta huomattavasti parempi kuin sinun "top-10%" salkkusi (32%).
Kauanko kesti väärentää toi kuva? :)

Siinä kolmessa vuodessa on epäonnistunut korona-veivaus. Paljon sulla on vuoden tuotto? Itsellä noin 45 prosenttia.

edit: olen puusilmä tuossahan kuvassa se näkyykin…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Kun asuu maalla ja on korkeakoulutettu, niin tulot on usein aika hyvät suhteessa elinkustannuksiin. En ole uraa sinänsä painanut, ihan perusinssi ilman alaisia. Yhdellä autolla pärjätään toistaiseksi, sekin auttaa paljon. Vaimo on pienempituloinen, ei tällä hetkellä säästä mutta pieni salkku löytyy häneltäkin. Perintöä ei ole, mutta on tulossa aikanaan.

Edit: Kulut tosiaan laitetaan puoliksi. Joten vaimo ei arkea maksa. :)
Pöndellä sitä itsekkin, jotta eläminen suht edullista.

Kulujen puolitus siis, sitten ymmärtää paremmin, mutta silti hieno säästöprosentti :tup: .

Kun puhutaan firetyksestä niin toi puolison olemassa olo tuo mukanaan oman jännityskertoimen. Jos hypätään avioero/avioehto skenaarioiden yli niin mitä jos puolisolla ei olekkaan sukanvarressa tarpeeksi. Voiko itse jäädä vapaaherraksi kun toinen jää oravanpyörään? Imho parisuhteen kannalta aika vaikea yhdistelmä. Riippuu toki firen tasosta. Jos jää pyörittämään jotain puuhafirmaa (näppäilee autotallissa jotain jakkaroita / tuijottelee kotitoimistolla osakekursseja), että on päivisin 'töissä' niin ongelmaa ei varmaan tule, mutta jos olisi mielitakoa lähteä reissaamaan tai viettää vapaalla reilummin aikaa niin parisuhde tulee aika eriarvoiseksi. Puhumattakaan, että rajoittaa firettäjän elämää. Pitääkö sponssata pienempituloisen puolison fire eli venyyttää omaa työuraa, että saa toisenkin puolesta säästettyä vai mitä...
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Kun puhutaan firetyksestä niin toi puolison olemassa olo tuo mukanaan oman jännityskertoimen. Jos hypätään avioero/avioehto skenaarioiden yli niin mitä jos puolisolla ei olekkaan sukanvarressa tarpeeksi. Voiko itse jäädä vapaaherraksi kun toinen jää oravanpyörään? Imho parisuhteen kannalta aika vaikea yhdistelmä. Riippuu toki firen tasosta. Jos jää pyörittämään jotain puuhafirmaa (näppäilee autotallissa jotain jakkaroita / tuijottelee kotitoimistolla osakekursseja), että on päivisin 'töissä' niin ongelmaa ei varmaan tule, mutta jos olisi mielitakoa lähteä reissaamaan tai viettää vapaalla reilummin aikaa niin parisuhde tulee aika eriarvoiseksi. Puhumattakaan, että rajoittaa firettäjän elämää. Pitääkö sponssata pienempituloisen puolison fire eli venyyttää omaa työuraa, että saa toisenkin puolesta säästettyä vai mitä...
Jos tuosta tulee ongelma, niin ehkä on sitten tullut valittua väärä puoliso ja kaikkien kannalta olisi järkevin jatkaa eri teillä. Minulla ei tulisi mieleenkään, että alkaisin itse elämään sijoitustuotoilla nautiskellen yksin elämästä ja vaimo joutuisi pakertamaan töissä eläkeikään saakka. Jos ei halua omalle puolisolleen suoda samaa kuin itselleen, niin miksi on ottanut sellaisen puolison?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Jos tuosta tulee ongelma, niin ehkä on sitten tullut valittua väärä puoliso ja kaikkien kannalta olisi järkevin jatkaa eri teillä. Minulla ei tulisi mieleenkään, että alkaisin itse elämään sijoitustuotoilla nautiskellen yksin elämästä ja vaimo joutuisi pakertamaan töissä eläkeikään saakka. Jos ei halua omalle puolisolleen suoda samaa kuin itselleen, niin miksi on ottanut sellaisen puolison?

Jos nyt otetaan vaikka munsen tilanne niin nykyisellään 45v olisi luvut kohdallaan fireen, mutta ei varmasti vaimon kohdalla jos pienempituloinen eikä ole näin paljon säästänyt tai pysty säästämään. Eli munsen pitäisikin venyyttää hatusta 55v, että voisivat molemmat jäädä vapaalle. Lähinnä tuossa kun aiemmin puhuttiin vain omista luvuista, mutta kun taustalla on parisuhde niin silloin tämä ei enää ole vain yhden ihmisen lukujen matikkaa ja pitää ottaa se puoliso huomioon. Uppoaako puolisoon nämä ideat säästämisestä jne. jne.

Tietenkin olisi loistavaa jos löytyy puoliso jolla on myös about samat (tai isommat XD) tulot ja samat intressit säätämisen ja mahdollisen aikaisemman eläköitymisen suhteen. Väitän kuitenkin, että nuo asiat ei ole prioriteetti listalla kovin korkealla monella kun parisuhdetta etsii. Tai jos on niin siinäpä saa etsiä :D.

Puhumattakaan, että 40% avioliitoista (ei kannata mennä naimisiin XD) päätyy eroon ja vaikka nyt kaikki olisi ruusuilla tanssimista niin mikä tilanne on 10-20v päästä sitä ei tiedä ketään. Rakkauden ja raha-asioiden sotkeminen on vähän sellainen homma että itse en siihen ainakaan toista kertaa lähde. Kaikki voi mennä hyvin, mutta sitten meneekin rakkauden lisäksi taloudellinen turva. Ihan kun ei olisi muutenkin paskana niin turvaverkko häviää samalla ja omat tavoitteet karkaa tavoittelemattomiin...

e: Globaalisti kuuluisimpiin firettäjiin kuuluva MMM päätyi myös eroon: The Economics of Divorce Jos en nyt ihan väärin muista niin heillä fire oli aikanaan selkeä kahden ihmisen tavoite missä maalissa oli aikaa kasvattaa lasta yhdessä ilman pakkoa palkkatyöstä. Ikävähän tässä olisi ollut jos ero olisi pakotanut takaisin palkkatöihin vaikka näin ei käynyt tässä tapauksessa, mutta kyllä tälläset asiat kannattaa ottaa huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
471
Kauanko kesti väärentää toi kuva? :)

Siinä kolmessa vuodessa on epäonnistunut korona-veivaus. Paljon sulla on vuoden tuotto? Itsellä noin 45 prosenttia.

edit: olen puusilmä tuossahan kuvassa se näkyykin…
Ensin alat syyttelemään muita huijareiksi ja kehut oman salkkusi tuottoa. Sitten kun selviää että olen tehnyt kolmessa vuodessa osakemarkkinoilla enemmän tuottoa euroissa kun tulet koskaan rahaa näkemään elämässäsi niin sama ulina jatkuu :beye:
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Jos tuosta tulee ongelma, niin ehkä on sitten tullut valittua väärä puoliso ja kaikkien kannalta olisi järkevin jatkaa eri teillä. Minulla ei tulisi mieleenkään, että alkaisin itse elämään sijoitustuotoilla nautiskellen yksin elämästä ja vaimo joutuisi pakertamaan töissä eläkeikään saakka. Jos ei halua omalle puolisolleen suoda samaa kuin itselleen, niin miksi on ottanut sellaisen puolison?
Se perhehän näissä FIRE-jutuissa on tietty melkoisena lisämausteena. On hieman eri asia FIRE:ttää tai edes suunnitella moista nuorehkona sinkkuna, kuin perheellisenä tai edes pitkässä vakavassa parisuhteessa. Itseäkin tämä Suomen verotus (ei niinkään korkea veroprosentti vaan se miten vitun tyhmästi ne verorahat käytetään) ja muut kuviot vituttaa aika lailla ja muuten olisin nostanut jo kytkintä väljemmille vesille aikaa sitten, mutta olen mennyt perheellistymään joten enää ei niin vain lähdätkään. Eikä myöskään mikään apinan raivolla töiden takominen ole kovin realistinen vaihtoehto, ellei halua missata lastensa kasvua kokonaan.

Toki ideaalitilanteessa saa ruuhkavuodetkin pistettyä fyrkkaa sivuun ja sitten tehtyä edes se RE kun lapset on lentäneet pesästä...
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Jos tuosta tulee ongelma, niin ehkä on sitten tullut valittua väärä puoliso ja kaikkien kannalta olisi järkevin jatkaa eri teillä. Minulla ei tulisi mieleenkään, että alkaisin itse elämään sijoitustuotoilla nautiskellen yksin elämästä ja vaimo joutuisi pakertamaan töissä eläkeikään saakka. Jos ei halua omalle puolisolleen suoda samaa kuin itselleen, niin miksi on ottanut sellaisen puolison?
No usein siinä kuitenkin käy niin, että varallisuudet ovat hyvin epätasaiset vaikka kuinka naimisissa oltaisiin. Toisen pitäisi jäädä sitten käytännössä toisen rahoilla elelemään jos molemmat haluaisi töistä irtautua. Harva tuohon haluaa ryhtyä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 334
Sitten kun selviää että olen tehnyt kolmessa vuodessa osakemarkkinoilla enemmän tuottoa euroissa kun tulet koskaan rahaa näkemään elämässäsi niin sama ulina jatkuu :beye:
Kommentti oli sarkasmia, siksi siinä oli hymiö perässä. Onko tuo oikeata voittoa eli olet myynyt ne osakkeet myös?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Pöndellä sitä itsekkin, jotta eläminen suht edullista.

Kulujen puolitus siis, sitten ymmärtää paremmin, mutta silti hieno säästöprosentti :tup: .

Kun puhutaan firetyksestä niin toi puolison olemassa olo tuo mukanaan oman jännityskertoimen. Jos hypätään avioero/avioehto skenaarioiden yli niin mitä jos puolisolla ei olekkaan sukanvarressa tarpeeksi. Voiko itse jäädä vapaaherraksi kun toinen jää oravanpyörään? Imho parisuhteen kannalta aika vaikea yhdistelmä. Riippuu toki firen tasosta. Jos jää pyörittämään jotain puuhafirmaa (näppäilee autotallissa jotain jakkaroita / tuijottelee kotitoimistolla osakekursseja), että on päivisin 'töissä' niin ongelmaa ei varmaan tule, mutta jos olisi mielitakoa lähteä reissaamaan tai viettää vapaalla reilummin aikaa niin parisuhde tulee aika eriarvoiseksi. Puhumattakaan, että rajoittaa firettäjän elämää. Pitääkö sponssata pienempituloisen puolison fire eli venyyttää omaa työuraa, että saa toisenkin puolesta säästettyä vai mitä...
Tämä on hyvä kysymys. Piti esittää vaimolle. Vastauksena hölmistynyt ilme ja toteamus, että minunhan rahoja ne ovat eikä hänen. :)

Minulle FIRE:ssä oleellisinta on riippumattomuuden saavuttaminen eikä niinkään työnteon lopettaminen. Omalla kohdalla alavalinta on mennyt sen verran nappiin, että jos todellakin jään palkkatöistä pois kun FIRE saavutetaan, niin hyvin todennäköisesti puuhastelen jokseenkin samanhenkisten asioiden parissa edelleen. Tietenkin ilman paineita ja vastuita.

Reissaaminen ei minulle ole niin iso juttu kuin ehkä muille. Varsinkaan, jos ilman vaimoa lähtisi :D. Nykyisen työn puolesta pääsisi näkemään maailmaa, jos erityistä halua olisi. Ollaan molemmat kotihiiriä ja tykätään simppelistä elämästä.
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
71
Tämä on hyvä kysymys. Piti esittää vaimolle. Vastauksena hölmistynyt ilme ja toteamus, että minunhan rahoja ne ovat eikä hänen. :)

Minulle FIRE:ssä oleellisinta on riippumattomuuden saavuttaminen eikä niinkään työnteon lopettaminen. Omalla kohdalla alavalinta on mennyt sen verran nappiin, että jos todellakin jään palkkatöistä pois kun FIRE saavutetaan, niin hyvin todennäköisesti puuhastelen jokseenkin samanhenkisten asioiden parissa edelleen. Tietenkin ilman paineita ja vastuita.

Reissaaminen ei minulle ole niin iso juttu kuin ehkä muille. Varsinkaan, jos ilman vaimoa lähtisi :D. Nykyisen työn puolesta pääsisi näkemään maailmaa, jos erityistä halua olisi. Ollaan molemmat kotihiiriä ja tykätään simppelistä elämästä.
Näistä olisi aina kiva kuulla mikä se the ammatti on mitä jaksaa painaa vuodesta toiseen?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Näistä olisi aina kiva kuulla mikä se the ammatti on mitä jaksaa painaa vuodesta toiseen?
R&D-hommia suuryrityksessä. Palkka alempaa keskitasoa dippainssiksi, mutta työt ovat mielenkiintoisia, resurssit ovat hyvät ja deadlinet ei varmastikaan paina samalla lailla kuin asiakkaalle tehdessä. Ja melko paljon saa päättää mitä tekee, ideoita on jonossa toteutettavaksi.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Fanitan kun kaveri tekee kolmessa vuodessa enemmän voittoa kuin näen rahaa eläessäni. Köyhät kyykkyyn! Bragging rights! :cool:
Tai sitten olet lapsellinen persiuomalainen kateellinen, joka ei kestä sitä, että toisilla hommat sujuu toiseen malliin. En vieläkään käsitä, miten se on joltakulta pois, jos joku tienaa enemmän? Sen sijaan, että asiasta nillittäisi, eikö kannattaisi ennemmin tutkia, miten kenties itsekin voi tilannettaan samaan suuntaan siirtää? Jos se taas ei tunnu omalta ajatukselta, niin mistä se kateus sitten syntyy?
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
On kaksi tapaa rakentaa kaupungin suurin rakennus:
Tapa 1: Rakenna kaupungin suurin rakennus
Tapa 2: Rakenna keskikokoinen rakennus. Sitten yritä tuhota muiden rakennukset, jotta sun rakennus olisi suurin

Iso osa ihmisistä yrittää jälkimmäistä tapaa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 658
Kun oli puhetta Suomen verotuksesta, niin tuon HS:n jutun mukaan se ei loppujen lopuksi olisi aivan niin kovaa kuin usein väitetään, vaan se on oikeastaan aika samaa luokkaa kuin muualla Euroopassa. Toki Amerikka on varmasti ihan eri luokassa uraa uurtamaan halajavalle terveelle alle keski-ikäiselle työikäiselle, mutta yhteiskuntana se ei ole ollenkaan niin miellyttävä kuin useimmat Euroopan maat.

verot.png

 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Kun oli puhetta Suomen verotuksesta, niin tuon HS:n jutun mukaan se ei loppujen lopuksi olisi aivan niin kovaa kuin usein väitetään, vaan se on oikeastaan aika samaa luokkaa kuin muualla Euroopassa. Toki Amerikka on varmasti ihan eri luokassa uraa uurtamaan halajavalle terveelle alle keski-ikäiselle työikäiselle, mutta yhteiskuntana se ei ole ollenkaan niin miellyttävä kuin useimmat Euroopan maat.



Mielenkiintoinen kuvaaja, entäs jos olis käytetty tätä (jätä halutessasi huomioimatta Euroopan ulkopuoliset maat):

1663323986253.png


Lähde: Veroaste
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Kun oli puhetta Suomen verotuksesta, niin tuon HS:n jutun mukaan se ei loppujen lopuksi olisi aivan niin kovaa kuin usein väitetään, vaan se on oikeastaan aika samaa luokkaa kuin muualla Euroopassa. Toki Amerikka on varmasti ihan eri luokassa uraa uurtamaan halajavalle terveelle alle keski-ikäiselle työikäiselle, mutta yhteiskuntana se ei ole ollenkaan niin miellyttävä kuin useimmat Euroopan maat.



Otetaan huomioon, että maan kokonaisveroaste ei mittaa palkansaajan todellista kokonaisveroastetta, vaan vertaa veroja ja sen luonteisia maksuja, joita valtio ylipäätään kerää myös oikeushenkilöiltä, bruttokansantuotteeseen. Kyseinen juttu ei siis käytännössä liity tähän ketjuun.

Sinänsä artikkeli tuo esiin ongelma, jonka me kaikki tiedämme = paisutettu julkinen sektori ja sen kulurakenne.

Kun lähdemme katsomaan, mikä palkansaajan todellinen veroaste on ottaen mukaan tuloverojen lisäksi kulutusverot, sosiaaliturvamaksut, eläkemaksut (myös "työnantajan osuus) jne., on henkilön todellinen veroaste 70-80% riippuen tulotasosta. Jos ei usko, tämän voi itse laskea omalle kohdalleen.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Mielenkiintoinen kuvaaja, entäs jos olis käytetty tätä (jätä halutessasi huomioimatta Euroopan ulkopuoliset maat):



Lähde: Veroaste
Top10 on karkeasti ottaen maailman turvallisimmat yhteiskunnat ja parhaat maat elää. Ja viimeisimpänä ne vähiten turvalliset missä rikollisuus rehottaa.
 

Seven

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.03.2022
Viestejä
68
Top10 on karkeasti ottaen maailman turvallisimmat yhteiskunnat ja parhaat maat elää. Ja viimeisimpänä ne vähiten turvalliset missä rikollisuus rehottaa.
Ahneille tämä on sivuseikka. Kunhan saa maksimoitua oman talouden niin kyseessä on hyvä maa asua.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
618
Tämä on hyvin tyypillinen suomalainen huonojen juttujen selittely parhain päin.

Itse olen tehnyt koko urani kivaa duunia, mutta silti harmittaa katsella suomalaista verokorttia kun tonnin palkankorotuksesta 550e menee valtiolle ja jäljelle jäävästä 450e:stä maksetaan 24% alv:ia kun sillä ostaa vaikkapa lumilaudan talven harrastuksia varten. Omaksi hyödyksi tonnin palkankorotuksesta jää pääsääntöisesti 300e jos sen rahan haluaa käyttää alvillisiin asioihin, eikä pelkästään säästämiseen.

Mikään työn mukavuusjuttu ei ainakaan minulle korvannut sitä tuntemusta epäreiluudesta kun suurin osa omasta extrapanoksesta meni jonnekin muualle kuin omaan taskuun.

Tämänkin harmituksen sai poistettua sillä, että liputti itsensä ulos Suomesta. Työt ja duunit ovat hyvin samankaltaisia, palkkaus bruttona 2x parempi kuin Suomessa ja nettona liki 3x parempi. Ja ALV 7.7%.

Suomi on täydellinen maa keskinkertaisuuteen tyytyville, koska kaikki tasapäistetään anyway. Jos haluaa tehdä enemmän ja vastaavasti odottaa tekemisestä myös palkintoa, niin Suomi on tosi huono paikka, ellei sitten kepuloi itseään pois ansiotuloverotuksen piiristä, jolloin tilanne on ihan ok.

Yritysmyynnillä rikastuneiden pääomatuloja maksavien on helppo naureskella, että 30-32% veroaste on oikein siedettävä kun ne omat alaiset maksavat sitä 55% marginaaliveroa optioidensa ja palkkabonustensa saamisesta. Reilua?
Tähän kun otat vielä huomioon työnantajan maksut bruttopalkan päälle niin se työpanoksen kokonaisveroaste on vielä korkeampi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Ei ole pakko asua jossain jengialueella.
Varmaan sieltä Meksikosta löytyy sitten kivaakin "ei jengi" aluetta mutta en ehkä ihan ensimmäisenä olisi sinne muuttamassa, kun taasen uskoisin että suurin osa Tanskasta olisi kohtuullisen turvallista aluetta asua?

Mutta noin "yleisesti" sanoisin että Tanska olisi turvallisempaa paikkaa asua miettien satunnaista väkivaltaa vs. Meksiko. Saatan olla väärässäkin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Varmaan sieltä Meksikosta löytyy sitten kivaakin "ei jengi" aluetta mutta en ehkä ihan ensimmäisenä olisi sinne muuttamassa, kun taasen uskoisin että suurin osa Tanskasta olisi kohtuullisen turvallista aluetta asua?

Mutta noin "yleisesti" sanoisin että Tanska olisi turvallisempaa paikkaa asua miettien satunnaista väkivaltaa vs. Meksiko. Saatan olla väärässäkin.
En tiedä meksikosta, mutta usa on hyvinkin jakautunut parempiin ja huonompiin alueisiin
 

Seven

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.03.2022
Viestejä
68
Varmaan sieltä Meksikosta löytyy sitten kivaakin "ei jengi" aluetta mutta en ehkä ihan ensimmäisenä olisi sinne muuttamassa, kun taasen uskoisin että suurin osa Tanskasta olisi kohtuullisen turvallista aluetta asua?

Mutta noin "yleisesti" sanoisin että Tanska olisi turvallisempaa paikkaa asua miettien satunnaista väkivaltaa vs. Meksiko. Saatan olla väärässäkin.
Nämä on näitä arvojuttuja. Joidenkin arvoille on ihan ok asua maassa joka alueittain slummiutuu ja jossa rikkaiden ja köyhien välillä on syvä kuilu. Kunhan ei omalla kadulla näy mitään roskasakkia ja rikollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
FIRE (Financial Independence, Retire Early)

Täällä on triidejä aihetta sivuten sniiduilusta ja sijoittamisesta, mutta missä on iotekin firettäjät?

Olen toki nöösi sijoittaja (rahastoon) ja ihan pihalla nuorten menoon....

Kuten kirjoitit myös sniiduilu, kuulun siihen kerhoon.

En vanhana ymmärrä nykypäivän menoa. Rahaa pitäisi saada nyt heti ja jos se sähköinen paska osuukin tuulettimeen, mitä teette osakkeilla tai tilillä olevilla rahoilla?

Itse käsitän sniiduilun olevan myös ns. eloonjäämistä, ihan arkijutuissa joten mahdollisen sodan syttyessä, Teidän sijoittajien huoli mammonasta ei ole se ensimmäinen asia....:facepalm:

Kiitos ja anteeksi....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 733
Olen toki nöösi sijoittaja (rahastoon) ja ihan pihalla nuorten menoon....

Kuten kirjoitit myös sniiduilu, kuulun siihen kerhoon.

En vanhana ymmärrä nykypäivän menoa. Rahaa pitäisi saada nyt heti ja jos se sähköinen paska osuukin tuulettimeen, mitä teette osakkeilla tai tilillä olevilla rahoilla?

Itse käsitän sniiduilun olevan myös ns. eloonjäämistä, ihan arkijutuissa joten mahdollisen sodan syttyessä, Teidän sijoittajien huoli mammonasta ei ole se ensimmäinen asia....:facepalm:

Kiitos ja anteeksi....
Se on eri thread ja aihe kun rakennetaan bunkkeria takapihalle ja kylvetään lopputila täyteen perunaa/porkkanaa. Jos sellaista kaipaat niin etsi sopiva thread tai perusta uusi.

”sniiduilu” tiettyyn pisteeseen voi kuulua vielä tämän topikin alle, mutta lähinnä muodossa ”säästin sen verran että niiden tuotoilla voin muuttaa etelään peltihökkeliin jonka varustetaso on hieman festarien bajamaa huonompi”. Mutta siis lähinnä sen osalta paljon tuohon rahaa tarvitaan ja mistä se raha saadaan.

Periaatteessa topikin alle voisi myös kuulua ”extreme survival” jossa firetetään itsensä metsään ja eletään niiden antimilla, mutta tuo on nyt Suomessa lähestulkoon mahdoton projekti (kiitos kaikkien lakien kuten metsästyslaki) sekä lisäksi niin mainstreamista poikkeava variantti että ansaitsee oman threadinsa.

Käytännössä tämän threadin aihe on että miten saavuttaa ”nykyisen palkkatyön”-liksasta tehdyt säästöt suoma elintaso ilman että tekee töitä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Itse käsitän sniiduilun olevan myös ns. eloonjäämistä, ihan arkijutuissa joten mahdollisen sodan syttyessä, Teidän sijoittajien huoli mammonasta ei ole se ensimmäinen asia....:facepalm:
Tietysti (ainakin itselleni) tämä FIRE ideana ei ole se että yritän turhaan saada ehkä kymmeniä miljoonia säästöön vaan se että voin tarvittaessa elää hyvinkin pitkään itselleni normaalia elämää vaikka työt loppuisivat / tulisi jotain yllättävää menoa.

Osittain myös "sniiduilu" kuuluu tähän, tai moni varmaan elämäntapani sellaiseksi voisi lukea. Vain koska jostain on tehty uusi versio ei ole minusta syy heittää vanhaa roskiin ja ostaa uutta. Oli sitten Korona tai jokin muu syy ei tarvitse väkisin joka vuosi tai edes toinen vuosi matkustella ulkomaille (tai koronan aikaan edes Suomen sisällä).

Ainakin itselleni fakta että jos haluan asua "halvalla" mutta en missään murjussa se tarkoittaa investointia, mikä merkitsee pankkilainaa => se kannattaa hoitaa nyt kun on vielä kohtuu nuori ja töissä ja kun asuntolaina on maksettu pois voi järkevämmin miettiä FIRE:n seuraavia vaiheita kuten vähentää tai jopa lopettaa työskentelyä asuen halvemmalla kuin vuokralla. Tietysti samalla myös säästäen rahaa ja pyrkien saamaan tuottoakin sille rahalle ilman järjettömiä riskejä.

Myöhemmin voi myös tarvittaessa tai jos siltä tuntuu myydä sen oman asunnon pois saaden siitä lisää pääomaa.

Mahdollinen sota tai hätätila, siihen on hyvä varautua ja mieluusti muutama ns. "touhutonni" on järkevää pitää ihan käteisenä esim. kassakaapissa. Myös tarvittava määrä säilyvämpää ruokaa sekä juotavaa mitä ihan suositellaankin (ei mitään kuukausia mutta useampia päiviä tai ruuan suhteen pidempiä määriä kala/lihasäilykkeet tai esim. riisi säilyvät kohtuu pitkään helposti).

Tietysti kaikkeen ei voi varautua enkä koe järkeväksi alkaa sijoittamaan Sveitsin pankin tallelokeroon jotain kulta ja jalokivi säästöjä tai tehdä erillistä piilopirttiä Lapin syviin erämaihin missä kalastus ja metsästystarvikkeita sekä bunkkeria mahdollista sotaa varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Kuten jo pyysin anteeksi väärään treadiin kommenttiani, mutta en piensijoittajana silti uskalla luottaa mammonaan, jos se paska osuu tuulettimeen....

Pointti olikin, että raha ei ruoki/lämmitä perhettä, jos maailma heittää häräpyllyä....


Anteeksi vielä häriö :x3:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Nämä on näitä arvojuttuja. Joidenkin arvoille on ihan ok asua maassa joka alueittain slummiutuu ja jossa rikkaiden ja köyhien välillä on syvä kuilu. Kunhan ei omalla kadulla näy mitään roskasakkia ja rikollisia.
Tarkoititko nyt kenties esimerkiksi tiettyjä alueita helsingissä tai mahdollisesti ruotsin malmöä? Kivienheittely lasitaloissa ja silleen. Politiikkaan tietty on omat ketjunsa, fire firenä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Kuten jo pyysin anteeksi väärään treadiin kommenttiani, mutta en piensijoittajana silti uskalla luottaa mammonaan, jos se paska osuu tuulettimeen....

Pointti olikin, että raha ei ruoki/lämmitä perhettä, jos maailma heittää häräpyllyä....


Anteeksi vielä häriö :x3:
Se paska voi osua tuulettimeen niin uskomattoman monella tapaa, ettei sen voi antaa lamauttaa kaikkia pyrkimyksiä elämässä.

Itse varaudun monenlaisiin skenaarioihin, ja jos jokin pahempi kupru yhtäkkiä tulee, jolloin vaikkapa kaupat ovat pari kuukautta kiinni, ei minulla silloinkaan ole vielä hätää.

Se, että jollakin on tavoittena FIRE, ei millään tavoin tarkoita, että se poissulkee muita tapoja varautua elämän eri tuuletintilanteisiin.

Paska voi lentää tai olla lentämättä, mutta omalta näkökantiltani on yhtä järjetöntä pelätä niitä mahdollisia asioita, joita voi tapahtua ja elää siksi kuin ei huomista tulisikaan.

Se ei pelaa, joka pelkää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Se paska voi osua tuulettimeen niin uskomattoman monella tapaa, ettei sen voi antaa lamauttaa kaikkia pyrkimyksiä elämässä.

Itse varaudun monenlaisiin skenaarioihin, ja jos jokin pahempi kupru yhtäkkiä tulee, jolloin vaikkapa kaupat ovat pari kuukautta kiinni, ei minulla silloinkaan ole vielä hätää.

Se, että jollakin on tavoittena FIRE, ei millään tavoin tarkoita, että se poissulkee muita tapoja varautua elämän eri tuuletintilanteisiin.

Paska voi lentää tai olla lentämättä, mutta omalta näkökantiltani on yhtä järjetöntä pelätä niitä mahdollisia asioita, joita voi tapahtua ja elää siksi kuin ei huomista tulisikaan.

Se ei pelaa, joka pelkää.
Itse ymmärsin FIRE:n olevan laajempi, eli talous ja elämä.

Rahaa toki sijoittanut talouden tulevaisuutta varten ja elämän sijoitus (siihen survivaliin...) toki paremmalla tolalla, jos rahalla ei tekisikään mitään tuulettimen suoltaessa sitä ruskeaa...

En pelkää, mutta en luota enää nykypäivän talouteen, jotta voisin luottaa saavani rahat jossakin muodossa pankista ulos, mikäli maailma menee persiilleen.

Kuten totesin, olin ehkä kommentoimassa väärässä aiheessa, joten bisnesmiehet saa jatkaa....
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Itse ymmärsin FIRE:n olevan laajempi, eli talous ja elämä.

Rahaa toki sijoittanut talouden tulevaisuutta varten ja elämän sijoitus (siihen survivaliin...) toki paremmalla tolalla, jos rahalla ei tekisikään mitään tuulettimen suoltaessa sitä ruskeaa...

En pelkää, mutta en luota enää nykypäivän talouteen, jotta voisin luottaa saavani rahat jossakin muodossa pankista ulos, mikäli maailma menee persiilleen.

Kuten totesin, olin ehkä kommentoimassa väärässä aiheessa, joten bisnesmiehet saa jatkaa....
FIRE on juuri niin laaja kuin itse haluaa. Ongelma tässä ketjussa on, että se nyt ehkä rajaa sitä liikaa. Käsitteenä tuo ei muuta ole kuin tavoite taloudelliseen riippumattomuuteen tavallista varhaisemmin.

Miten tuon saavuttaa jää kunkin itsensä pääteltäväksi ja riippuu pitkälti omasta elämänfilosofiasta.

Sinulla se selvästi suuntautuisi omavaraistalouden kautta "järjestelmästä" mahdollisimman pitkälle irtautumiseen, jolloin pankkitilin summilla tai sijoituksilla ei niin suurta merkitystä ole.

Itsellä se taas - ainakin tällä hetkellä - suuntautuu eri omaisuusmuotojen haalimiseen duunista saatavan tulon kautta.

Varaudun toki samalla jonkinlaiseen taloudelliseen myllerrykseen lähitulevaisuudessa muilla tavoin. Mutta jos maailma menee sellaiseksi kuin sinä visioit, niin tarpeeksi pitkälle mennessään oma ratkaisuni olisi luultavasti ennemmin paksu palkki ja köysi kuin paluu kymmeniä vuosia taaksepäin ja mahdolliseen nälänhätään (joka sellaisessa skenaarioissa tapahtuisi).

Et sinä siis siinä mielessä väärässä ketjussa ole.

Ja kyllä, sniiduilu ja erilaiset kulutusta vähentävät ratkaisut tai toisaalta tuloja kasvattavat ratkaisut sinänsä kuuluvat aihepiiriin olennaisesti.

Ongelma onkin ketjun luonteessa ja siinä, että aihepiiriä sivuavia ketjuja on olemassa, jossa niihin mennään syvemmälle.

Tässä yksittäisessä ketjussa on siis aika mahdoton käsitellä asiaa kovin syvällisesti, koska se ei ole mikään yksittäinen juttu, kun sitä lähtee purkamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
FIRE on juuri niin laaja kuin itse haluaa. Ongelma tässä ketjussa on, että se nyt ehkä rajaa sitä liikaa. Käsitteenä tuo ei muuta ole kuin tavoite taloudelliseen riippumattomuuteen tavallista varhaisemmin.

Miten tuon saavuttaa jää kunkin itsensä pääteltäväksi ja riippuu pitkälti omasta elämänfilosofiasta.

Sinulla se selvästi suuntautuisi omavaraistalouden kautta "järjestelmästä" mahdollisimman pitkälle irtautumiseen, jolloin pankkitilin summilla tai sijoituksilla ei niin suurta merkitystä ole.

Itsellä se taas - ainakin tällä hetkellä - suuntautuu eri omaisuusmuotojen haalimiseen duunista saatavan tulon kautta.

Varaudun toki samalla jonkinlaiseen taloudelliseen myllerrykseen lähitulevaisuudessa muilla tavoin. Mutta jos maailma menee sellaiseksi kuin sinä visioit, niin tarpeeksi pitkälle mennessään oma ratkaisuni olisi luultavasti ennemmin paksu palkki ja köysi kuin paluu kymmeniä vuosia taaksepäin ja mahdolliseen nälänhätään (joka sellaisessa skenaarioissa tapahtuisi).

Et sinä siis siinä mielessä väärässä ketjussa ole.

Ja kyllä, sniiduilu ja erilaiset kulutusta vähentävät ratkaisut tai toisaalta tuloja kasvattavat ratkaisut sinänsä kuuluvat aihepiiriin olennaisesti.

Ongelma onkin ketjun luonteessa ja siinä, että aihepiiriä sivuavia ketjuja on olemassa, jossa niihin mennään syvemmälle.

Tässä yksittäisessä ketjussa on siis aika mahdoton käsitellä asiaa kovin syvällisesti, koska se ei ole mikään yksittäinen juttu, kun sitä lähtee purkamaan.
Kiitos viestistäsi.
En toki ole mikään maailmanlopun bunkkerityyppi, mutta jos mietitään rahan arvoa neuvostoliiton romahtaessa, ei seteleillä voinut edes pyyhkiä persettä imukyvyn puutteen takia.

Itse taloudellisesti on asiat hyvin, eli nuoruuden takia tilejä on ulkomailla, vaikka ei niissä rahaa älyttömästi ole.

Itse näin vanhana maailmaa kiertäneenä, pidän arvokkaampana omavaraisuutta kuin rahaa, vaikka raha vielä helpottaa elämää....
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Kuten jo pyysin anteeksi väärään treadiin kommenttiani, mutta en piensijoittajana silti uskalla luottaa mammonaan, jos se paska osuu tuulettimeen....

Pointti olikin, että raha ei ruoki/lämmitä perhettä, jos maailma heittää häräpyllyä....


Anteeksi vielä häriö :x3:
Mun mielestä tämä on erinomaisen tärkeä pointti FIRE-ketjussa. Miten junailla asiat niin, että on oikeasti riippumaton? Downshift hommassa "pääsee helpommalla", kun tarkoitus sillon on kuitenkin ainakin osan ajasta tehdä töitä ja sillä kattaa osa/kaikki menot(keikkatyö, lyhyemmät pävät,joka toinen vuosi töitä tms).

Mun FIRE projektissa tuli kohta missä ymmärsin, että pääomaa tarvitsee niin paljon, että historiallisen iso ja pitkä kupru ei romuta suunnitelmia. Tätä asiaa simuloitiin ja mietittiin useamman ammattilaisen avulla. Toki huonoina aikoina skaalataan kulutusta alaspäin keskittymällä oleelliseen. Jos tulisi historiallisen isoa kuprua toisen perään niin sitten plan C tai plan D olisi palata jollain tapaa työelämään, mutta ei välttämättä ollenkaan samoihin hommiin kuin mitä aikaisemmin on tullut tehtyä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Mun mielestä tämä on erinomaisen tärkeä pointti FIRE-ketjussa. Miten junailla asiat niin, että on oikeasti riippumaton?
Suomessa tuo on lähes mahdotonta. Eli miten ensin hankkia tarpeeksi maata mihin sitten rakentaa KAIKKI mitä tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa elämiseen ilman että enää ikinä tarvitsee ketään toista = olisi oikeasti 100% riippumaton. Pystyisi itse elämään kalastaen, metsästäen ja viljellen. Tuottaisi oman sähkönsä tai mitä sitten käyttäisikään ja pystyisi tarvittaessa rakentamaan / korjaamaan kaiken mitä tarvitsee elämiseen. Jos lapsia ja vaimo mitä tarvisi heidän koulutukseen tms? Noita on muutamissa kirjoissa pohdittu mutta yleensä tuo ei oikein toimi tai menee myöhemmin kohtuu oudoksi.

Vähäisemmissä määrissä voi toimia, jos esim. välistä (esim. kerran, pari vuodessa) käy ihmisten ilmoilla hankkimassa vaikka lisää polttoainetta tms. vaihtaa turkiksia ja mitä on itse viljellyt / tuottanut ja ostaa mitä arvelee tarvitsevansa ennenkuin taas on pois lähes vuoden ihmistenilmoilta.

Suomessa tuskin toimii mutta maailmalta löytyy paikkoja missä tuon voi toteuttaa ainakin jos asuu yksin tai henkilön kanssa ilman aietta hankkia lapsia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Jos miettisin jotain maailmanlopun FIRE-skenaariota niin lienee tekisin jotain seuraavan tyyppistä

  • 10+ hehtaarin ranchi texasista. Jotain linkin kaltaista(noita on paljon myynnissä sopuhinnalla)
  • Tilus siihen kuntoon, että luonnonvaraisesti/järkevällä hoitomäärällä tilalta saa
    • omat kalat lammikosta(joku parin hehtaarin lammikko, kaivais linkin tiluksille parin hehtaarin lammen mihin karppi, monni, isobassi, bluegill ja syöttikalat
    • villisiat, villit peurat, lihavat oravat yms. ampumalla omilta mailta
    • Elite versiossa aidattua tilaa missä aksishirveä yms. laadukkaampaa lihaa semi villinä
  • Pähkinäpuita ja pensaita mistä saa pähkinät ja marjat. Kylkeen pieni kasvihuone/kasvimaa. Asuntoon joku kunnon bunkkeri, aseita yms. Sähköt aurinkopaneelikatolla ja elon musk:lta 2xpowerwall:ia akustoksi. Sähköauto, koska siihen saisi ladattua sähköt talon akustosta.

Ylläolevalla pärjäis varmaan aika pitkälle. Tietty suolaa sun muuta pitäisi varastoida? Jos on tarpeeksi maailmanlopun skenaario niin tiluksille tulee jengiä ja pistää mut kylmäksi, mutta johonkin kai se varautumisen raja on vedettävä :) Toinen paha skenaario olis ydinsota ja ei tuollainen tilus ydintalven kohdalla paljoa auttaisi.

Mutta koska olen laiska, kädetön,velliperse ja en usko maailmanlopun skenaarioon niin asun sivistyksen parissa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Eipä tulisi mieleenkään haukkua esim. Sveitsiä, Singaporea tai Japania maiksi joissa rikollisuus rehottaa ja turvallisuus on huonoa...
Ei liene kukaan juuri niitä haukkunutkaan.

Edit: niin joo tämä on fire ketju. Kuulunee tämä keskustelu johonkin muualle.

Omasta firestä sen verran, että 10 vuoden päästä 50v ja sopisi hyvin, että en olisi enää riippuvainen työnteosta. Saa nähdä onnistuuko.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Ei liene kukaan juuri niitä haukkunutkaan.
Kyllä tuossa valitettiin, että listalla matalien verojen maat olisivat jotain vaarallisia anarkioita.

Kyseessä ei ole mikään kausaliteetti - itseasiasa homma mene toisin päin: jos maa ei ole hyvin organisoitunut ja matalasti korruptoitunut, ei korkeita veroja voi kerätä edes halutessaan.

Se on sitten poliittinen valintakysymys, että kerätäänkö niin paljon kuin pystytään. Pohjoismaissa ja aika monessa muussakin maassa on päädytty siihen että verotetaan niin paljon kuin pystytään ja käytetään se raha julkiseen sektorin toimesta ”yhteiseen hyvään”.

Sveitsissä, Singaporessa ja Japanissa on valittu toisin.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Kyllä tuossa valitettiin, että listalla matalien verojen maat olisivat jotain vaarallisia anarkioita.

Kyseessä ei ole mikään kausaliteetti - itseasiasa homma mene toisin päin: jos maa ei ole hyvin organisoitunut ja matalasti korruptoitunut, ei korkeita veroja voi kerätä edes halutessaan.

Se on sitten poliittinen valintakysymys, että kerätäänkö niin paljon kuin pystytään. Pohjoismaissa ja aika monessa muussakin maassa on päädytty siihen että verotetaan niin paljon kuin pystytään ja käytetään se raha julkiseen sektorin toimesta ”yhteiseen hyvään”.

Sveitsissä, Singaporessa ja Japanissa on valittu toisin.
Jatketaan nyt of vielä viestin verran. Tarkoitin niitä ihan pohjimmaisia maita. Nuo muutama poikkeus toki on. Sveitsillä historiansa ansiosta monella tavalla eri tilanne kuin pohjoismailla. Japanilaisilla on hämmästyttävä työkulttuuri enkä oikein tiedä pitäisikö sitä kadehtia. Tokiossa käydessäni oli mielenkiintoista seurata kun pukumiehet tuli asemalle nukkumaan työpäivän jälkeen kun ei kannata pendelöidä kotiin nukkumaan sen vieden liikaa aikaa. Toisaalta hienoa, että voi turvallisesti ojentaa sinne asemarakennukseen muutamaksi tunniksi ilman, että kukaan tulee häiritsemään. Singaporen tilanne on itselleni vieraampi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Onko joku firettämistä suunnitellut vertaillut EU-maiden pääomaveroja? Tai joku muu perustellusti toimiva (myös sairaanhoito pitää huomioida) asuinmaa missä olisi virallisesti kirjoilla?

Ajatuksena firetys enemmän tai vähemmän nomadina jolloin sillä virallisella asuinmaalla ei niin paljon merkitystä.

Tietysti tässä pitää tarkkaan huomioida miten omaisuus (pääosin ETF:t ja rahastot) liikkuvat mukana kun asuinmaa vaihtuu..
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Onko joku firettämistä suunnitellut vertaillut EU-maiden pääomaveroja? Tai joku muu perustellusti toimiva (myös sairaanhoito pitää huomioida) asuinmaa missä olisi virallisesti kirjoilla?

Ajatuksena firetys enemmän tai vähemmän nomadina jolloin sillä virallisella asuinmaalla ei niin paljon merkitystä.

Tietysti tässä pitää tarkkaan huomioida miten omaisuus (pääosin ETF:t ja rahastot) liikkuvat mukana kun asuinmaa vaihtuu..
Belgia on todella kova mesta pääomaveron kannalta. Tosin siellä on palkanverotus ihan järkyttävä + byrokratiaa aluesta riippuen kielillä mitä ei osaa puhua. Belgia loppusijoituspaikana vois olla oiva, kun asuntoja saa vielä ok. hinnalla + keskieuroopan tavoittaa helposti junalla. Jos asuu vaikka jossain antwerpin lähistöllä niin kalavedet on mainiot. Junalla amsterdamiin bilettämään about 2h matkan päässä.

Belgia + maksaa jollekin byrokratian pyörittämisestä olis oiva vaihtoehto. Mulla oli piilaaksossa belgialainen työkaveri. Siltä kysyin belgiasta. Se oli sitä mieltä, että paluumuutto belgiaan tulee olemaan jossain kohtaa ajankohtainen asia

Capital gains are not taxable to individuals in Belgium, provided they are realised within the framework of the normal management of the individual's private estate. Capital gain taxes for private individuals are levied only on sales to a foreign (non-EEA) company of substantial holdings in a Belgian company and on sales of property in certain circumstances.
Stock exchange tax menee tosin, mutta ei paha.
The stock exchange tax is a flat-rate tax that is due on transactions (i.e. purchases and sales) of stocks and bonds as well as on redemptions of capitalisation shares of collective investment vehicles that are executed by Belgian residents through Belgian or non-Belgian financial intermediaries. The tax rates vary from 0.12% to 1.32% depending on the type of transaction. The tax is automatically withheld at source in case the transaction occurs through a Belgian financial institution. Otherwise, in case the foreign bank does not comply with its withholding and reporting obligation, it is the beneficiary's responsibility to report the transaction and pay the tax.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467

Belgia 0 %
Luxemburg 0 %
Tshekki 0 %
Slovakia 0 %
Slovenia 0 %
Sveitsi 0 %
Kreikka 15 %
Puola 19 %
Viro 20 %

Sitten onkin varsin korkeita veroasteita jo. Muutamissa nollamaissa on erityisehtoja nollaverolle.

Mutta mielenkiintoisempi kysymys on nomadityöskentely, jolloin tuloverotuksella voi ilmeisesti pelata enemmän. Portugali yhtäkkiä kuulosti siltä, että aika pitkään saisi tehdä nollaverolla, mutta en ole saanut tuota vielä varmistettua, koska lähteet eivät sen suhteen ole kovin selviä.

Nomadielämän kanssa täytyy tosin muistaa se, että Suomesta lähdön jälkeen on yhä minimissään 2 vuotta verovelvollinen tänne, vaikka seisoisi päällään ja on osoittanut olennaisten siteiden maahan katkenneen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 903
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom